2025 / I.
− 7. tanulmány − Február 8 − 14A bűn problémája
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 2:16-17; Jób 30:26; 38:1-12;
Zsoltárok 73; Máté 27:46; Jelenések
21:3-4
„És az Isten eltöröl minden könnyet az ő
szemeikről; és a halál nem lesz többé; sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem
lesz többé, mert az elsők elmúltak”
(Jel
21:4).
A kereszténység talán legnagyobb problémája a
gonoszság kérdése – hogyan lehet összeegyeztetni Isten tökéletes jóságát,
szeretetét, ami tény, a gonoszság létezésével, ami szintén tény? Röviden: ha
Isten csak jó és mindenható, miért van rossz, méghozzá annyi?
Ez nem pusztán elméleti kérdés, sokakat mélységesen
zavar, vannak, akik éppen emiatt nem fordulnak Istenhez, ezért nem akarják
megismerni és szeretni.
„Sok embert a bűn eredete és oka elbizonytalanít.
Látják a gonoszság munkáját és rettenetes következményeit: a szenvedést, a
pusztulást, és azt kérdezik, miként lehetséges mindez annak a Lénynek az uralma
alatt, akinek a bölcsessége, hatalma és szeretete végtelen. Ez olyan titok,
amelyre nem találnak magyarázatot” (Ellen G. White: A nagy küzdelem.
Budapest, 2020, Advent Kiadó, 423. o.).
Számos ateista a gonoszság problémájával indokolja
világnézetét. Amint azonban látni fogjuk ezen a héten, majd pedig a következők
során is: a Biblia Istene csak jó, bízhatunk benne, még a bűnös világot
olyannyira megfertőző gonoszság ellenére is!
MEDDIG MÉG, URAM? |
Február 9 |
Vasárnap |
A gonoszság problémájáról nem kizárólag a mi korunkban
beszélnek, a Szentírás is szól róla.
Olvassuk el Jób 30:26, Zsolt 10:1, Jer 12:1,
13:22 és Mal 2:17 verseit! Mennyire komoly probléma a gonoszság az ember
életében? Hogyan mutatnak rá ezek a szövegek is?
_____________________________________________________________
Ezek a versek sok olyan kérdést felvetnek, amelyek ma
is velünk vannak. Miért tűnik úgy, hogy a gonoszoknak jól megy sora, aki
rosszat tesz, az látszólag profitál belőle, ha nem is mindig, de azért elég
gyakran? Akik igazságban járnak, miért szenvednek annyit? Hol van Isten, amikor
rossz dolgok történnek? Miért érezzük néha úgy, hogy távol van tőlünk, elrejtőzött?
Akármit felelünk is ezekre a kérdésekre és
általánosabban véve a gonoszság problémájára, a válaszainknak biztosan nem
szabad közhelyesnek lenni! Ne akarjunk úgy feloldást keresni a világban
létező rosszra, hogy megpróbáljuk csökkenteni fajtáinak, mértékének a
jelentőségét! A gonoszság szörnyűségesen rossz, és Isten még nálunk is jobban
gyűlöli. Ezért a világ megannyi gonoszsága és igazságtalansága láttán mi is
csatlakozhatunk az egész Szentíráson át visszhangzó kiáltáshoz: „Meddig még,
Uram?”
Hogyan értsük Jézus szavait Mt 27:46
versében? Hogyan érinti Istent a bűn?
_____________________________________________________________
A kereszten Jézus is feltette a kérdést: „Én
Istenem, én Istenem, miért hagytál el engemet” (Mt 27:46, ÚRK)? Itt különösen
látszik, mennyire érintette magát Istent is a gonoszság. Erre a
döbbenetes igazságra rendkívül jól rávilágít Krisztus szenvedése és
halála a kereszten, ahol a világ minden gonoszsága rá nehezedett.
Csakhogy még itt is van remény! Keresztáldozatával
Krisztus legyőzte a gonoszság forrását, Sátánt, és majd végül örökre eltöröl
minden rosszat. Jézus a kereszten Zsolt 22:2 szavait idézte, de ez a zsoltár
diadallal fejeződik be.
A kereszten Jézus arra a reménységre tekintett előre,
amit akkor nem láthatott. Hogyan nyújt vigaszt az Ő tapasztalata, amikor nem látunk
semmi reményt?
SOK MINDENT NEM TUDUNK |
Február 10 |
Hétfő |
A történelem végén a szeretet győz majd a
gonoszság felett, addig azonban még sok kérdés nyugtalanít. Hogyan gondolkodhatunk
és beszélhetünk úgy a gonoszság problémájáról, hogy azzal segíteni tudjunk?
Olvassuk el Jób 38:1-12 szakaszát! Isten
Jóbnak adott válasza milyen fényt vet a gonoszság kérdésére? Mennyit tudunk és
mennyit nem tudunk a színfalak mögött történtekről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A történetben Jób igen sokat szenvedett,
és ő maga is számos kérdést feltett arra vonatkozóan, hogy miért sújtotta annyi
rossz és szenvedés. Kihallgatást kért Istentől, hogy választ kaphasson a
kérdéseire, miközben fogalma sem volt róla, mi minden zajlott a háttérben,
Isten udvarában (Jób 1-2. fejezet).
Isten válasza roppant meglepő. „Ekkor
így felelt az ÚR Jóbnak a forgószélből: Ki akarja elhomályosítani az örök
rendet tudatlan beszédével” (Jób 38:1-2, ÚRK)? Egy fordításban ezt
olvashatjuk: „Miért beszélsz annyit, amikor olyan keveset tudsz?” Az Úr
még folytatta: „Hol voltál, amikor a földnek alapot vetettem? Mondd meg, ha
tudsz valami okosat” (Jób 38:4, ÚRK)!
Olvassuk el Jób 42:3 versét! Jób válasza
alapján mit kell felismernünk önmagunkkal kapcsolatban?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Válaszában Isten világossá tette, hogy Jób
mennyi mindent nem tud, nem ért. Mi is alázattal ismerjük el, hogy sok minden
történik a világban és a háttérben, amiről fogalmunk sincs. Nem találunk
válaszokat a kérdéseinkre, ez azonban még nem jelenti azt, hogy nincsenek is jó
válaszok, vagy egy nap nem oldódik majd meg minden. Addig pedig bíznunk kell
Isten jóságában, amit számtalan úton-módon be is mutatott nekünk!
Gondoljunk csak bele, milyen keveset
tudunk valójában mindenről! Miért kell tehát megtanulnunk együtt élni a
legnehezebb kérdésekkel, a gonoszság és a szenvedés megválaszolatlan
kérdéseivel?
SZKEPTIKUS
TEIZMUS |
Február 11 |
Kedd |
Isten kijelenti: „Mert nem az én
gondolataim a ti gondolataitok, és nem a ti útaitok az én útaim, így szól az
Úr! Mert amint magasabbak az egek a földnél, akképpen magasabbak az én útaim
útaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál” (Ézs 55:8-9)!
Isten gondolatai jóval magasabbak a mieinknél.
El sem tudjuk képzelni a történelemre vonatkozó isteni terv összetettségét,
bonyolultságát, tehát miért várnánk, hogy képesek lennénk eldönteni, milyen
okkal cselekszik vagy nem cselekszik a különböző helyzetekben?
A gonoszság problémájának egyik megközelítését
arra alapozták, hogy mennyire keveset tudunk, ezt nevezik szkeptikus
teizmusnak. A szkeptikus teista hiszi, hogy Istennek jó oka van arra, amit
tesz, mivel azonban a mi tudásunk csak korlátozott, nem várhatjuk el, hogy
tisztában legyünk az indokaival. A szkeptikus teista kétségbe vonja, hogy az
ember képes lenne felmérni vagy teljes mértékben megérteni Isten indokait a
világ gonoszságával kapcsolatban. Nem látjuk például a levegőben körülöttünk
szálló baktériumokat, ez azonban nem jelenti azt, hogy nem keringenek baktériumok
körülöttünk a levegőben. Az ember nem ismeri Isten indokait, de ez biztosan nem
azt jelenti, hogy nincs mindenre jó oka.
Olvassuk el a 73. zsoltárt! Hogyan
tekintett a zsoltáríró a környezetében tapasztalt gonoszságra és igazságtalanságokra?
Mit látott meg később, aminek következtében más nézőpontból közelítette meg a
kérdést?
A zsoltárost mélységesen nyomasztotta a világ
gonoszsága. Körülnézve azt látta, hogy a gonoszoknak igen jól megy a sora.
Minden igazságtalannak tűnt. Nem talált választ a kérdéseire. Még az is eszébe
jutott, hogy érdemese egyáltalán hinni Istenben, Őt szolgálni. Ez addig
tartott, amíg be nem pillantott a templomba.
A gonoszság problémájához részben megadja
a kulcsot a templom, a felismerés, hogy van egy igaz Bíró, aki a maga idejében
igazságot és ítéletet hoz majd.
Az ítéletről és a szentélyről szóló
adventista tanítás milyen megvilágításba helyezi a gonoszság problémáját? Segít
a gondolat, hogy most vannak ugyan még kérdéseink, de végül majd megismerhetjük
a történelem részleteit és Isten igazságos ítéleteit?
A SZABAD AKARAT
ÉRVE |
Február 12 |
Szerda |
Még ha sok mindent nem is értünk Isten
útjaival és gondolataival kapcsolatban, de azért a Szentírás kinyilatkoztat
olyan dolgokat, amelyek segítenek a gonoszság problémájának megközelítésében.
Ennek az az egyik módja a gonoszság logikus problémájával kapcsolatban, amit a
szabad akarat érveként ismernek. A szabad akarat érvelése szerint a gonoszság annak
a következménye, hogy egyes teremtmények helytelenül élnek szabad akaratukkal.
Nem Istent kell tehát kárhoztatni a rosszért, hiszen az abból ered, amikor teremtmények
visszaélnek szabad akaratukkal – amivel Isten ruházta fel őket, mégpedig jó
okkal. Csakhogy miért kellett Istennek szabad akaratot adnia? C. S. Lewis erről
azt írta egyszer, hogy „a szabad akarat ugyan lehetőséget ad a rosszra, de
egyedül így lehetséges a szeretet, a jóság és az öröm, amivel fontos
rendelkezni. Aligha lenne érdemes robotvilágot teremteni, ahol a teremtmények
csak gépek módjára dolgoznának.
Magasabb
rendű teremtményeinek Isten olyan boldogságot tervez, amit az ad, ha szabadon,
önként léphetnek szövetségre vele és egymással… Ennek érdekében pedig szabadnak
kell lenniük” (C. S. Lewis: Mere Christianity. New York, 1960,
MacMillan, 52. o.).
Hogyan mutatják be 1Móz 2:16-17 versei,
hogy Isten erkölcsi szabadsággal ajándékozta meg Ádámot és Évát?
Először is, miért parancsolt volna nekik,
ha nem rendelkeztek szabad akarattal? Ádám és Éva evett a tiltott gyümölcsből,
és attól fogva bolygónk tele van gonoszsággal. 1Mózes 4. fejezetében, a bűneset
után következő részben látjuk a bűn iszonyatos következményét: Ábelt
meggyilkolta a testvére. A leírásból kitűnik, hogy Ádám és Éva nem jól élt
szabad akaratával, és ez bevezette a bűnt meg a gonoszságot bolygónk
történelmébe. Az egész Szentírásban az erkölcsi szabad akarat valóságát látjuk
(lásd 5Móz 7:12-13; Józs 24:14-15; Zsolt 81:12-15; Ézs 66:4). Életünk minden
napján ilyen vagy olyan mértékben mindannyian gyakoroljuk a Teremtőtől kapott
szabad akaratunkat. Enélkül nem lehetne embernek tekinteni bennünket, inkább olyanok
lennénk, mint a gépek vagy egy gondolat nélküli robot.
A Sony vállalatnál készítettek egy robotkutyát,
Aibonak nevezték el. Nem betegszik meg, nem lesz bolhás, nem harap, nem kell
beoltani és a szőre sem hull. Elcserélnéd Aibóra az igazi kutyádat? Ha nem, a
válaszod hogyan segíthet megérteni, hogy Isten miért teremtett bennünket szabad
akarattal, még ha ez kockázattal járt is?
SZERETET ÉS GONOSZSÁG? |
Február 13 |
Csütörtök |
Isten azért adott szabad akaratot, mert ez
kell a szeretethez, viszont a rossz okozója a szabadsággal való visszaélés.
Továbbra is megmarad sok kérdés. Isten teret enged a gonoszságnak (egy ideig),
miközben hevesen ellenzi azt. Ha kizárná a lehetőségét, lehetetlenné tenné a
szeretetet, valamint ha idejekorán elpusztítaná, aláásná a bizalmat, ami szükséges
a szeretethez.
„A hamis istentisztelet homálya ülte meg a
Földet. Hogy a sötét árnyat eloszlassa a fény, és a világ visszatérjen Istenhez,
meg kell törni Sátán megtévesztő hatalmát. Ehhez nem lehet kényszert
alkalmazni. Az erőszak ellenkezik Isten kormányzatának elveivel. Isten csak
szeretetből fakadó szolgálatot kíván, a szeretetet pedig nem lehet
megparancsolni, nem lehet erőszakkal, tekintéllyel kikényszeríteni. Szeretetet
csak szeretet ébreszthet. Istent ismerni annyit jelent, mint szeretni Őt. Be
kell mutatni jellemét, mint Sátán jellemének ellentétét” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 13. o.).
Szabad akarat nélkül nem lenne szeretet,
és ha az Isten szeretet, világos, hogy nem törölheti el a szeretetet, sem az
ahhoz szükséges szabadságot. Ha úgy ismernénk kezdettől a véget, mint Isten,
valószínűleg nem akarnánk, hogy elvegye a szabadságunkat. Ugyan ki akarna
szeretet nélküli univerzumban élni?
Olvassuk el Róm 8:18 és Jel 21:3-4
verseit! Hogyan segítenek ezek az igék bízni Isten jóságában, noha annyi a
gonoszság a világon?
Még ha mi nem is látunk át a sötétségen,
Isten látja a véget kezdettől fogva. Látja mindazok örök boldogságát is, akik
bíznak Jézusban. Róm 8:18 szerint, „amiket most szenvedünk, nem
hasonlíthatók ahhoz a dicsőséghez, amely majd megjelenik nekünk” (ÚRK).
Van elég hitünk bízni ebben a bámulatos ígéretben?
A szeretet és az ahhoz szervesen
hozzátartozó szabadság olyan szent, alapvetően fontos Jézus számára, ezért nem
akarta megtagadni tőlünk, pedig tudta, hogy majd nagy szenvedések között
keresztre feszítik. Mégis megadta nekünk a szabadságot, noha tisztában volt
vele, hogy milyen árat kell fizetnie ezért. Miért rendkívül fontos, hogy ezt
soha ne feledjük?
A szabad akarat ajándékának ismerete
hogyan véd meg attól, hogy mindent Isten akaratának gondoljunk, ami
megtörténik?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 14 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Miért engedte meg Isten a bűnt?” c. fejezete,
7-17. o.
„A Végtelen Bölcsesség még akkor sem pusztította
el Sátánt, amikor már kivetette a mennyből. Mivel Isten csak szeretetből fakadó
szolgálatot fogadhat el, teremtményei hűségének azon a meggyőződésükön kell
alapulnia, hogy Ő igazságos és jó. Mivel a menny és a világok lakói nem voltak
felkészülve a bűn jellegének, sem következményeinek megértésére, Sátán elpusztításában
nem látták volna meg Isten igazságosságát. Ha Isten azonnal kitörölte volna az
élők sorából, egyesek félelemből szolgálták volna Istent, nem szeretetből. A
csaló befolyása nem szűnt volna meg egészen, a lázadás szelleme sem semmisült
volna meg teljesen. A meg nem szűnő korszakokon át létező egész világegyetem
érdekében Sátánnak ki kellett bontakoztatnia elveit, hogy az Isten kormányzása
elleni vádjait minden teremtett lény igazi megvilágításban lássa, és hogy Isten
igazságossága, irgalma, törvényének változhatatlansága örökre vitán felül
álljon.
Sátán lázadásának tanulságul kellett szolgálnia
a világegyetem számára az eljövendő korszakokon át végig – mint a bűn jellegéről
és rettenetes következményeiről való örökös bizonyságtevés. Sátán uralmának
következményei – mind emberekre, mind angyalokra gyakorolt hatása meg fogja
mutatni, milyen gyümölcsöt terem az isteni tekintély mellőzése. Ez fogja
tanúsítani, hogy Isten kormányzatával szorosan összefügg a Teremtő minden
alkotásának jóléte. Így e lázadás rettenetes történetének minden szent lényt
örökké védenie kell, hogy a törvényszegés jellegét megmutatva meggátolja becsapásukat;
hogy megőrizze őket a vétkezéstől és a büntetéstől” (i. m. 16-17. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
A „teodicea” szó jelentése:
Isten igazolása a gonoszsággal szemben, nem pedig a gonoszság igazolása.
Mintha valaki azt mondaná: „Igen, már értem, miért kínozták és gyilkolták meg a
családomat a szemem láttára. Most már mindent értek, köszönöm, Jézus!” Ez abszurd.
Hogyan érthetjük meg, hogy a nagy küzdelem Istent igazolja, nem a rosszat?
(Lásd a 9. tanulmányt!)
2)
Éreztél már olyasmit,
mint Jób? Megkísértett már az a gondolat, hogy nem lehet magyarázatot találni a
saját szenvedésedre vagy a szeretteidére? Jób végül rádöbbent, hogy olyasmiről
beszélt, amit nem értett (lásd Jób 42:3). Ezek szerint mi a helyzet velünk és a
mi kérdéseinkkel?
SOMLYÓ ANDOR:
CSILLAGFÉNYNÉL
Tisztuló fejjel, gyermekkorunktól
keressük azt a fényes csillagot,
mely nem az éj mély bársonyán lángol,
hanem az életünk egén ragyog.
Kerestük, ámde nem találtuk,
ahol reméltük, s mindig ott
villant fel ritkán, néha-néha,
s biztató fénnyel csillogott,
hol voltak szerelmek, víg barátok
– meteorhullás, fényeső.
Remények, vágyak, valósulások,
igéztető és eszméltető
vidám búcsúk és találkozások,
üdén kinyíló és hervadó virágok,
éltető, édes, drága tervek,
familiáris, meghitt percek,
ritkaszép, fényes pillanatok
jöttek, mint tündöklő káprázatok.
– Azután sötét lett, újra sötét,
és a fekete még feketébb,
úgy, hogy elfakult minden messzi pont,
jövőt igéző távlat, horizont.
De van egy csillag, amely nem fakul.
Fényt szór utunkra, hogyha alkonyul,
bár nem az égről, máshol tükröződik,
mikor egy szelíd szemben tükröződik,
a lejtő szélén, mikor visszatart,
s felfedi azt, amit a bűn takart,
ha terelget és jó útra vezet,
mint bennünk élő lelkiismeret:
ádventi fény, hű, drága csillagunk
Te vagy, megváltó Jézus Krisztusunk!