2025 / I.
− 6. tanulmány − Február 1 − 7Isten szereti az igazságot
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 32:14; 5Mózes 32:4; Zsoltárok 33:5; 85:11; Máté 5:43-48; Titusz
1:2; Jakab 1:17
„Hanem azzal dicsekedjék, aki
dicsekedik, hogy értelmes és ismer engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet,
ítéletet és igazságot gyakorlok a földön; mert ezekben telik kedvem, azt mondja
az Úr”
(Jer 9:24).
Az ókori Közel-Kelet népei nemcsak szeszélyesnek,
erkölcstelennek, kiszámíthatatlannak tartották „isteneiket”, hanem azt
képzelték, hogy olyan atrocitásokat is megkövetelnek tőlük, mint például
gyermekáldozatokat. A pogányok azonban még ezek után sem számíthattak a
kegyükre, ezért nem mertek szembeszállni törzsi „isteneik” akaratával.
5Móz 32:17 szerint az ilyen „istenek” mögött démonok
álltak (lásd még 1Kor 10:20-21). Kultuszukra jellemző volt a követelőzés, és
közben az emberek hatalmas lelki, erkölcsi sötétségben maradtak.
A démoni erők össze sem hasonlíthatók a Biblia
Istenével. Jahve tökéletesen jó, a jelleme nem változik. Csakis állandó jósága
miatt lehet reményünk most és az örökkévalóságra nézve.
Éles ellentétben az ókori világ bálványaival, sőt a
mai „istenekkel” is, Jahve komolyan odafigyel a gonoszságra, a szenvedésre, az
igazságtalanságra és az elnyomásra – mindezeket állandóan és félreérthetetlenül
elítéli, és egy nap majd el is törli.
SZERETET ÉS IGAZSÁG |
Február 2 |
Vasárnap |
Az egész Szentírásban együtt jár a szeretet az
igazsággal. Az igazi szeretet megköveteli az igazságot, és igazságot csak
szeretettel lehet szolgáltatni, meghatározni. Nem vagyunk hozzászokva, hogy
erre a két fogalomra együtt gondoljunk, csak azért, mert az emberiség mindkettőt
nagy mértékben elferdítette.
Olvassuk el Zsolt 33:5, 85:11, 89:15,
Ézs 61:8 és Jer 9:24 verseit! Hogyan világítanak rá ezek az igék Isten
igazságszeretetére?
Ezek a versek egyértelműen kifejezik, hogy Isten
szereti az igazságot (Zsolt 33:5; Ézs 61:8). A Szentírásban elválaszthatatlanul
összetartozik a szeretet és az igazság, Isten szeretete és igazsága együtt jár.
Ő komolyan törődik azzal, hogy igazság legyen a földön.
Jó oka volt tehát a prófétáknak, hogy következetesen
felszólaljanak mindennemű igazságtalanság ellen, beleértve az igazságtalan
törvényeket, hamis mércéket, a szegények, az özvegyek és a sebezhetők
elnyomását. Az emberek különféle gonoszságokat és igazságtalanságokat követnek
el, Isten azonban következetesen „kegyelmet, ítéletet és igazságot” (Jer
9:24) gyakorol a földön. Ebből következik, hogy Isten hűségesei az egész Szentírásban
alig várják az isteni ítéletet, úgy, mint ami nagyon jó, mert az Úr megbünteti
a gonoszságok elkövetőit és az elnyomókat, az igazságtalanságok és elnyomás
áldozatainak pedig igazságot, szabadulást hoz.
Isten uralmának fundamentuma az igazság és az
igazságosság. Szereteten alapuló kormányzása igazságos, más, mint a korrupt
világi uralmak, amelyek az egyéni nyereség és személyes hatalom érdekében
gyakran folytonossá teszik az igazságtalanságot. Istenben „Irgalmasság és hűség
összetalálkoznak, igazság és békesség csókolgatják egymást” (Zsolt
85:11).
Isten világossá teszi, hogy mit vár tőlünk: „Megmondta
neked, ó, ember, hogy mi a jó, és mit kíván tőled az ÚR: csak azt, hogy
igazságot cselekedjél, szeresd az irgalmasságot, és alázatosan járj Isteneddel”
(Mik 6:8, ÚRK). Jellemének központi része a szeretet, valamint az
abból fakadó igazság és irgalom.
Milyen példákat látunk most arra, hogy az emberek
elferdítik az igazságot? Miért ne várnánk hát, hogy Isten elhozza a tökéletes
igazság napját!?
ISTEN CSAK JÓ ÉS IGAZSÁGOS |
Február 3 |
Hétfő |
Isten nemcsak egyszerűen azt állítja, hogy
szereti az igazságot és az igazság szeretetére, igaz életre hív, hanem Ő maga
tökéletes és megingathatatlan példát is szolgáltat ezekre a
jellemtulajdonságokra. A Szentírás tanítása szerint Isten csakis szent,
hűséges, igazságos és szeretetteljes. Mindig azt teszi, ami szeretetből fakad,
igaz és igazságos, soha semmi rosszat nem követ el.
Olvassuk el 5Móz 32:4 és Zsolt 92:16
verseit! Mit tudhatunk meg ezekből Isten hűségéről és igazságosságáról?
_____________________________________________________________
Többek között ezek a versek is azt
hirdetik, hogy Isten igazságos és szeretetteljes, „nincsen hamisság benne” (Zsolt
92:16; vö. 25:8; 129:4)! Isten „nem cselekszik hamisságot, ítéletét minden
reggel napfényre hozza” (Zof 3:5, ÚRK). Figyeljük meg az éles ellentétet
Isten és azok jelleme között, akik az igazságtalanságot szeretik!
Isten tudja, hogy mi a legjobb mindenkinek,
azt is akarja, ami a legjobb mindenkinek. Folyamatosan azért cselekszik, hogy
az összes érintett számára a legjobb végeredményt biztosítsa.
Olvassuk el Zsolt 9:8-9 és 145:9-17
verseit! Mit tanítanak Istenről ezek a szakaszok?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Biblia Istene „igaz bíró” (Zsolt
7:12), nem lakhat nála gonoszság (Zsolt 5:5); „az Isten világosság és
nincsen benne semmi sötétség” (1Jn 1:5). Jósága tökéletes, Ő „gonoszsággal
nem kísérthető” (Jak 1:13; vö. Hab 1:13).
Isten jósága és dicsősége tehát
elválaszthatatlanul összekapcsolódik. Sokan a hatalom bűvöletében élnek, a
mindenható Isten azonban csak igazsággal és szeretettel gyakorolja hatalmát.
Nem véletlen, hogy amikor Mózes megkérte: „mutasd meg nekem dicsőségedet”,
Isten így felelt: „Megteszem, hogy elvonuljon előtted egész fenségem [a
héberben: jóságom]” (2Móz 33:18-19).
Miért engedi a jóságos Isten, hogy ennyi
gonoszság történjen a világon? Beszélgessünk erről a csoportban!
ISTEN
VÁLTOZATLAN JELLEME |
Február 4 |
Kedd |
Olvassuk el Mal 3:6 és Jak 1:17 verseit!
Mit tudhatunk meg ezekből Isten jelleméről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten kijelenti: „én, az Úr, meg nem
változom” (Mal 3:6). Vannak, akik ezt úgy értik, hogy Ő semmilyen
tekintetben nem változik. Viszont a vers többi része és a közvetlen környezete
rávilágít, hogy itt Isten erkölcsi változatlanságáról van szó. Hozzánk
való viszonyulása változhat, hiszen kijelenti: „Jákób fiai, nem
semmisültök meg” (ÚRK)! A következő versben pedig így szól népéhez: „Térjetek
hozzám, és én is hozzátok térek” (Mal 3:7)!
Isten oda-vissza ható kapcsolatba lép
teremtményeivel, miközben a jelleme állandó marad. Ezt erősíti meg Jak 1:17
verse is azzal, hogy minden jó és tökéletes ajándék Istentől származik, akinél
nincs változás. Istentől semmiféle rossz nem ered.
A Szentírás ismételten azt tanítja itt és
másutt is, hogy Isten jelleme változatlan, más szóval a Biblia következetesen
képviseli Isten erkölcsi változatlanságát. Ezzel együtt valóságos
kapcsolatba léphet és lép is a teremtményeivel, reagál arra, amit tesznek, de
mindig szeretettel és igazsággal.
Mit tanítanak Istenről 2Tim 2:13, Tit
1:2 és Zsid 6:17-18 versei?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten nem tagadhatja meg magát, soha nem
hazudik, ígéretei megtörhetetlenek. Bízhatunk abban, hogy a Biblia Istene
ugyanaz, aki (Krisztusban) készségesen odaadta önmagát értünk a kereszten.
Fenntartások nélkül bízhatunk benne, azért tekinthetünk bizalommal és reménnyel
a jövőbe, mert ahogy Zsid 13:8 fogalmaz: „Jézus Krisztus tegnap és ma és
örökké ugyanaz” (Zsid 13:8).
Hogyan tanulhatunk meg bízni Isten
jóságában még akkor is, ha borzasztóan rosszul alakulnak a dolgok az életünkben?
Hogyan segít ebben a kereszten függő Isten képe?
MEGBÁNHAT VALAMIT ISTEN? |
Február 5 |
Szerda |
Gyakorolhat Isten „megbánást”? Ha igen,
akkor ez mit jelent? Amint láttuk, a jelleme soha nem változik, viszont egyes
bibliaszövegek kijelentik, hogy van, amit „abbahagy”, „megállít”, „megbán”. A
megbánás része – legalábbis emberi viszonylatban –, hogy elismerjük: valamit
rosszul tettünk. Hogyan ábrázolhatja tehát néhány igevers úgy Istent, mint aki
„megbán” valamit?
Vessük össze 2Móz 32:14 és Jer 18:4-10 verseit!
Mit értsünk tehát azon, hogy Isten abbahagy vagy megbán valamit?
_____________________________________________________________
Több más igehely mellett itt is úgy áll
előttünk Isten, mint aki a nép bűnbánatának és a közbenjárásnak a hatására
megállítja az ítéletet. Megígéri, hogy ha a nép elfordul gonoszságától, Ő is
elfordul a tervezett ítélet végrehajtásától. Az egész Szentírásban gyakran
előkerülő téma, hogy az ember bűnbánatára válaszul Isten eláll az ítélet
végrehajtásától.
4Móz 23:19 és 1Sám 15:29 versei szerint
van, hogy Isten megváltozik vagy megbán valamit?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Konkrétan azt olvassuk, hogy Isten „nem
ember…, hogy valamit megbánjon” (1Sám 15:29); „Isten nem ember, hogy
hazudjék, és nem embernek fia, hogy megváltozzék. Mond-e ő valamit, hogy meg ne
tenné? Ígér-e valamit, hogy ne teljesítené” (4Móz 23:19, ÚRK)? Más
igehelyekkel összevetve nem érthetjük úgy ezeket a szakaszokat, mintha
Isten soha „nem bánna meg” semmit, inkább ezek a kijelentések azt
fejezik ki, hogy az Ő „megbánása” nem olyan, mint az embereké. Mindig
betartja az ígéretét, és amikor változtat az eljárásán, ha az emberek
megbánást tanúsítanak, azt kizárólag jósága és Igéje szerint teszi. A megtérés
után eláll az ítélettől, éppen azért, mert jó, igaz, szeretettel és
könyörülettel teljes a jelleme.
Mi a jelentősége az isteni „megbánás”
bibliai bemutatásának? Mit tudhatunk meg ebből Isten jellemének állandóságáról,
miközben őszinte, oda-vissza ható kapcsolatba lép teremtményeivel – és ez valójában
az Ő tetteire is hat?
RAGASZKODJ A SZERETETHEZ ÉS AZ
IGAZSÁGHOZ! |
Február 6 |
Csütörtök |
A Szentírás következetesen azt tanítja,
hogy „az ÚR, a te Istened az Isten; hűséges Isten ő, aki megtartja szövetségét
és az irgalmasságot ezerízig azok iránt, akik szeretik őt, és megtartják
parancsolatait” (5Móz 7:9, ÚRK). Jóságos és szeretettel teljes
jellemét Jézus mutatta be legjobban a kereszten (lásd Róm 3:25-26; 5:8).
A Zsoltárokban ezt olvassuk: „jó az Úr, örökkévaló az ő kegyelme, és
nemzedékről nemzedékre való az ő hűsége” (Zsolt 100:5; vö. 89:3)! Tehát megbízhatunk
benne, csak jó ajándékokat ad gyermekeinek (Jak 1:17; vö. Lk 11:11-13).
Valójában még azoknak is jót ad, akik ellenségnek látják.
Mt 5:43-48 szakasza mit mond Isten
csodálatra méltó szeretetéről? Jézus tanításának a fényében hogyan viszonyuljunk
az emberekhez?
_____________________________________________________________
Máté 5. fejezete Isten szeretetét állítja
elénk a tökéletes szeretet mintájaként. A tökéletességet el nem érő szeretet
csak azokra irányul, akiktől szeretetet kap. Isten azonban azokat is szereti,
akik gyűlölik Őt, akik az ellenségeinek mondják magukat. Isten szeretete
teljes, ezért tökéletes.
Isten szeretete és kegyelme messze túlmegy
minden elképzelhető elváráson, de soha nem nyomja el az igazságot és nem is
száll szembe vele. Ellenkezőleg! Összekapcsolja az igazságot és a kegyelmet
(Zsolt 85:11). A Biblia így tanít: „őrizd meg az irgalmasságot és az
ítéletet, és bízzál szüntelen a te Istenedben” (Hós 12:6; vö. Lk
11:42).
Isten tesz majd tökéletes igazságot,
amikor „igazságos ítélete nyilvánvalóvá lesz” (Róm 2:5, ÚRK). A
megváltottak végül így fognak énekelni: „Nagyok és csodálatosak a te
tetteid, mindenható Úristen, igazságosak és igazak a te utaid, nemzetek
Királya! Ki ne félne téged, Uram, és ki ne dicsőítené a te nevedet, hiszen
egyedül te vagy szent! Mert a pogányok eljönnek mind, és leborulnak előtted,
mert igazságos ítéleteid nyilvánvalóvá lettek” (Jel 15:3-4, ÚRK; vö.
19:1-2).
„Uram, te vagy Istenem, magasztallak,
dicsérem nevedet, mert csodát cselekedtél, rég elgondolt tanácsod hűség és
igazság”
(Ézs 25:1, ÚRK). Hogyan tanulhatjuk
meg nehéz időkben is dicsőíteni Istent? Hogyan dicsőítheti Őt az életünk
azzal, hogy befolyási körünkben az igazságot munkáljuk?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 7 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest,
2008, Advent Irodalmi Műhely, „Isten szeretete az emberek iránt” c.
fejezet, 7-12. o.
„Isten lénye Igéjében nyilatkozik meg.
Amikor Mózes kérte: »…mutasd meg nékem a te dicsőségedet« (2Móz 33:18),
az Úr így válaszolt: »Megteszem, hogy az én dicsőségem a te orcád előtt
menjen el…« (2Móz 33:19). Ez az Ő dicsősége. »És az Úr elvonula őelőtte
és kiáltotta: Az Úr, az Úr, irgalmas és kegyelmes Isten, késedelmes a haragra,
nagy irgalmasságú és igazságú. Aki irgalmas marad ezeríziglen; megbocsát
hamisságot, vétket és bűnt« (2Móz 34:6-7). Jónás hasonló szavakkal
juttatta kifejezésre érzelmeit. »Tudtam, hogy te irgalmas és kegyelmes Isten
vagy, nagy türelmű és nagy irgalmasságú« (Jón 4:2).
Az Úr eget és Földet betöltő szeretetének
megszámlálhatatlan bizonyítékaival von magához bennünket. A természet művei és
a legbensőségesebb lelki kötelékek által, amit az emberi szív átérezhet és
átélhet, igyekezett magát kijelenteni nekünk; ám mindezek csak tökéletlenül
mutatják be végtelen szeretetét. Mert mindezen világos és érthető bizonyítékok
ellenére is úgy elvakította a jónak ellensége az emberek értelmét, hogy csak
félelemmel és rettegéssel tekintenek Istenre, akit szigorú és engesztelhetetlen
Úrnak képzelnek. Sátán félrevezette az emberiséget, hogy Istenben olyan lényt
lásson, akinek legfőbb tulajdonsága a szigorú igazságosság, aki hajthatatlan
bíró és kegyetlen hitelező. Oly lénynek tüntette fel az Alkotót, aki árgus
szemekkel figyeli az emberek hibáit, gyengéit, hogy azonnal lesújthasson rájuk
ítéleteivel. Jézus épp azért jött a Földre, hogy eltávolítsa a sötét árnyat,
amely Isten irántunk érzett végtelen szeretetét elfedte” (i. m. 8. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Miért különösen fontos
tisztában lennünk azzal, hogy Isten dicsősége összekapcsolódik a jóságával?
Hogyan igazítja ki ez azt az elképzelést, ami hangsúlyozza Isten abszolút
hatalmát, de szeretete és jelleme bemutatása nélkül?
2)
Megkérdőjelezted már valaha
Isten jóságát? Ismersz valakit, aki éppen ezt teszi, olyanok miatt, akik Isten
követőinek mondják magukat, de nem úgy élnek, vagy pedig a világban lévő sok
gonoszság miatt? Hogyan birkóztál meg ezzel a kérdéssel? Hogyan segíthetnél annak,
aki nem tudja könnyen elfogadni Isten jóságát?
3)
Térjünk vissza a hétfői
kérdéshez! A nagy küzdelem valósága hogyan segít megküzdeni a gonoszság
problémakörével?
KERESZTURY DEZSŐ:
ESTI IMÁDSÁG
Ó, milyen vak homályba futnak,
kik nélküled indulnak útnak!
A kezemet nézem: leszárad;
szívem sívó homokkal árad.
Valamikor kézen vezettél;
szökni akartam, nem engedtél.
Csend volt szívemben és a csendben
szavad szólt csak, mindennél szebben.
Én Istenem! Hívj vissza engem!
Magam maradtam, eltévedtem.
Légy bátorságom, bizodalmam!
Ó, légy úrrá megint Te rajtam!