2025 / I.
− 4 tanulmány − Jamuár 18 − 24Szenvedélyes és együttérző Isten
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Zsoltárok 103:13; Ézsaiás 49:15;
Hóseás
11:1-9; Máté 23:37; 1Korinthus 13:4-8; 2Korinthus 11:2
„Hát elfeledkezhet-e az anya
gyermekéről, hogy ne könyörüljön méhe fián? És ha ő el is feledkezne, én nem feledkezem
el rólad”
(Ézs 49:15, ÚRK)!
Az érzelmeket sok esetben nem kívánatosnak, inkább
kerülendőnek tartják. Egyesek szerint alapvetően irracionálisak, ezért nem az a
jó ember, akit az érzelmei hajtanak. Ókori görög filozófusok a „racionális”
(értelmes, gondolkodó) embert tartották ideálisnak, aki (többnyire) nem érzelmi
alapon cselekszik, képes érzelemmentesen uralkodni magán.
Igen, problémákhoz vezethet a zabolázatlan érzelem.
Viszont Isten érzelmi képességekkel teremtette meg az embert, továbbá Őt is úgy
mutatja be a Szentírás, mint akiben mély érzések élnek. Mivel Isten mélyen érző
Lény, márpedig a Biblia következetesen így festi le Őt, akkor az érzelmek nem tekinthetők
alapvetően rossznak vagy irracionálisnak – hiszen a Biblia Istene tökéletesen
jó és tökéletesen bölcs.
Csodálatos igazságokat fedezünk fel, ha felismerjük,
hogy Isten szeretete mély érzelmekkel teljes. Azt azonban ne feledjük, hogy
noha az Ő (akár érzelmi alapú, akár másmilyen) szeretete tökéletes, nem szabad
azt az emberi érzelmekkel azonosnak gondolni.
AZ ANYAI
SZERETETNÉL IS ERŐSEBB |
Január 19 |
Vasárnap |
Az emberi tapasztalatokban talán a szülői
szeretet a legerősebb. A Biblia gyakorta használja a szülő-gyerek kapcsolat
hasonlatát, hogy érzékeltesse Isten nagy jóságát az emberek iránt. Azt emelik
ki ezek a képek, hogy Isten könyörülete hatványozottan nagyobb ennek az
érzésnek legmélyebb és legszebb emberi megnyilvánulásánál.
Olvassuk el Zsolt 103:13, Ézs 49:15 és
Jer 31:20 verseit! Mit fejeznek ki ezek az igék Isten könyörületességéről,
annak mélységéről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten szeretett gyermekeiként bánik velünk,
úgy szeret, mint a jó szülő. Ézsaiás próféta szerint megeshet, hogy egy anya
elfeledkezik gyermekéről, nem könyörül „méhe fián” (Ézs 49:15), Isten
azonban sosem feledkezik meg övéiről, könyörületessége nem fogy el (JSir 3:22).
Érdemes megjegyezni, hogy itt a
könyörületességet kifejező héber ráham szó szerepel, ami Isten
irgalomban gazdag szeretetét jelzi. Általában úgy vélik, hogy ez a szó az
anyaméhet jelentő héber kifejezésből (rehem) ered. Teológusok
megjegyzik, hogy Isten könyörülete hasonlítható a méhen belüli anyai
szeretethez. Valóban messze felülmúl minden emberi jóságot, még azt is, ahogy
az anyák viseltetnek újszülötteik iránt.
Jer 31:20 versében Isten úgy nevezi
szövetséges népét, hogy „drága fiam… kedves gyermekem”, pedig gyakran lázadtak
ellene és megszomorították, ennek ellenére kijelenti: „Bensőm
megindult miatta, bizony könyörülök rajta” (ÚRK). Az itt szereplő héber szó
a ráham, a fordításban: „könyörülök”. A „bensőm megindult” fordulat
különösen bensőséges módon ábrázolja az isteni érzelmet, ezzel is
jelezve Isten népe iránti könyörületes szeretetének mélységét.
Hűtlenségük dacára Isten továbbra is bőséggel árasztja könyörületét és
irgalmát a népére, minden érthető elváráson túl.
Sokak számára vigasztaló a felismerés,
hogy Isten irgalma a szülői szeretethez hasonlítható. Persze vannak, akiknek ezt
nem egyszerű megérteni, mert a szüleiktől nem kaptak szeretetet. Még hogyan
lehet bemutatni nekik Isten könyörületét?
„GYOMORSZORÍTÓ”
SZERETET |
Január 20 |
Hétfő |
Hóseás próféta könyvében
találkozunk azzal, hogy mennyire mély, felmérhetetlen Isten könyörületes
szeretete az emberiség iránt. Az Úr megparancsolta Hóseás prófétának: „Menj,
végy magadnak parázna feleséget és parázna gyermekeket, mert bizony
paráználkodik az ország, nem követi az Urat” (Hós 1:2, ÚRK). Hóseás 11.
fejezete pedig a gyermekét szerető apa hasonlatával érzékelteti Istennek a
népével való kapcsolatát.
Olvassuk el Hós 11:1-9 szakaszát! Hogyan
jelenítik meg ezek a versek Isten szeretetét és törődését népével?
_____________________________________________________________
Ez a szakasz a gyengéd szülői szeretethez
hasonlítja Isten szeretetét. A Szentírás olyan képekkel írja le, mint a kisgyermek
járni tanítása, a szeretett gyermek karbavétele, gyógyítás és táplálás, de
megjelennek a szeretetteljes törődés egyéb formái is. Isten úgy „hordozta”
népét, mint „az ember az ő fiát” (5Móz 1:31); „…szeretetében
és kegyelmében váltotta meg őket, fölvette és hordozta őket a régi idők
minden napján” (Ézs 63:9, ÚRK).
Isten rendíthetetlen hűsége ellenére a nép
újból és újból hűtlen lett hozzá, végül el is taszította, amivel ítéletet
hozott magára és mélységesen megszomorította az Urat. Isten könyörületes, de
sosem az igazság kizárásával. (Amint látni fogjuk egy későbbi tanulmányban, a
szeretet és az igazság együtt jár.)
Felidegesített már annyira valami, hogy a
gyomrod görcsbe rándult? Ilyen képekkel érzékelteti Isten mélységes érzéseit az
Írás. A benső megindulása és a könyörület kifejezéseinek nyelvi
eszközeivel jeleníti meg a mély érzelmeket, úgy Istenre, mint az emberekre
vonatkozóan.
A szív (benső) megindulásának (kámar)
képe jelenik meg abban a történetben is, amelyben két asszony járult Salamon
elé, akik mindketten a magukénak mondtak egy gyermeket. Amikor Salamon
elrendelte, hogy a kicsit vágják ketté (persze nem akart ártani neki), az
Igében ez a kép fejezi ki az igazi édesanya érzelmi reakcióját (1Kir 3:26; vö.
1Móz 43:30).
A szülők értik, hogy miről szól ez tanulmány.
Nincs más olyan földi szeretet, ami ehhez volna fogható. Hogyan hozza közelebb
hozzánk ez a kép Isten irántunk való szeretetét? Milyen vigaszt találunk, ha
ezt megértjük?
JÉZUS KÖNYÖRÜLETESSÉGE |
Január 21 |
Kedd |
Az Újszövetség az Ószövetségéhez hasonló
képekkel festi le Isten irgalmát. Pál úgy utal az Atyára, mint aki az „irgalmasságnak
atyja és minden vigasztalásnak Istene” (2Kor 1:3). Majd elmondja,
hogy „irgalomban gazdag”, megvált bennünket „az ő nagy szeretete
által, amellyel minket szeretett” (Ef 2:4, ÚRK).
Példázataiban Jézus újból és újból
meghitt, szívszorító érzésekkel ábrázolja Isten irgalmát (Mt 18:27; Lk 10:33;
15:20). Az evangéliumokban is ugyanazzal az isteni könyörületességet leíró
nyelvezettel találkozunk, amikor Jézus irgalommal fordult a szenvedőkhöz, mint
az Ó- és az Újszövetség többi részében.
Olvassuk el Mt 9:36, 14:14, Mk 1:41, 6:34,
Lk 7:13 verseit! Lásd még Mt 23:37! Hogyan indult meg Jézus, látva az emberek
szorongatott helyzetét?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az evangéliumok újra meg újra megjegyzik,
hogy Krisztus könyörületre indult, amikor az emberek bajban, szükséghelyzetben
voltak. Nem csak szánakozott, meg is adta, amire szükség volt.
Igen, Jézust is elszomorította az emberek helyzete.
Szinte látjuk könnyes szemét, amikor a városra tekintett: „Hányszor akartam
összegyűjteni fiaidat, miképpen a tyúk szárnya alá gyűjti csibéit, de ti
nem akartátok” (Mt 23:37). Itt is látni, mennyire egybecseng Krisztus
panasza azzal, amit az egész Ószövetség mutat Istennel kapcsolatban. Valójában
sok biblikus teológus megjegyzi, hogy az ókori Közel-Keleten csak az istenségre
vonatkoztatták a kicsinyeit óvó madár hasonlatát. Ebben a versben sokan utalást
látnak 5Móz 32:11 versére, amely Istent a fiókái felett lebegő madárhoz hasonlítja,
amint védi őket, gondoskodik róluk.
Isten hatalmas, könyörületes szeretete
Jézusban mutatkozott meg a leginkább, aki a legnagyobb szeretettel adta az
életét értünk. Krisztus nemcsak Isten tökéletes képe, hanem a tökéletes ember
példája is. Hogyan követhetjük életének a példáját, mások szükségleteire összpontosítva,
vagyis nemcsak prédikálva Isten szeretetéről, hanem a gyakorlatban is bemutatva
azt?
FÉLTŐN SZERETŐ ISTEN? |
Január 22 |
Szerda |
A Biblia Istene „irgalmas Isten” (5Móz 4:31),
héberül él rahúm. Az él jelentése: „Isten”, a rahúm pedig
az „irgalmasság” (raham) szógyökből származik. Istent nemcsak irgalmas,
hanem féltőn szerető Istennek (él qanná’) is nevezi az Írás: „az Úr,
a te Istened emésztő tűz, féltőn szerető Isten ő” (5Móz 4:24; lásd még
6:15; Józs 24:19; Náh 1:2).
1Kor 13:4 verse kijelenti, hogy „a
szeretet nem irigykedik”, hogyan lehet Isten mégis „féltőn szerető
Isten”? Olvassuk el 2Kor 11:2 versét, és közben gondoljunk bele,
hányféleképpen vált hűtlenné Istenhez a nép a Biblia beszámolói szerint (lásd
pl. Zsolt 78:58)! Ennek fényében hogyan értsük az isteni „féltékenységet”?
_____________________________________________________________
Gyakran félreértik a „féltőn szerető Isten” kifejezést.
Amikor egy férjre vagy egy feleségre mondjuk, hogy féltékeny, valószínűleg nem
dicséretnek szánjuk. Sok nyelvben negatív gondolat társul a féltékenységhez, a Bibliában
azonban Isten féltő szeretete egyáltalán nem negatív előjelű. Hasonló a szerető
férj jogos elvárásához, hogy felesége kizárólagos kapcsolatban legyen vele.
Van olyan féltékenység (irigység), ami ellentétes a
szeretettel (1Kor 13:4), de van jó, sőt jogos féltés is, amire Pál utal: „Isten
szerinti féltő szeretet” (2Kor 11:2, ÚRK). Isten féltő szeretete csakis és
kizárólag igazságos, talán jobb lenne úgy mondani, hogy Isten szenvedélyes
szeretete a népe iránt.
Isten népe iránti szenvedélye (qanná’) mélységes
szeretetéből fakad. Kizárólagos kapcsolatra vágyik velük, arra, hogy egyedül Ő
legyen az Istenük. A Biblia mégis gyakran úgy ábrázolja Istent, mint akit a
szerettei megvetnek, akinek a szeretete viszonzatlan marad (lásd Hóseás 1-3.
fejezetek; Jer 2:2; 3:1-12). Isten „féltékenysége” tehát soha nem ok nélküli,
hanem mindig a hűtlenség és az emberi gonoszság által kiváltott reakció. Isten
féltő szeretete mentes az emberi féltékenység negatív jelentéstartalmától. Nem irigykedő,
hanem mindig helyes, jogos a vágya a népével való kizárólagos kapcsolatra,
amiben a javukat akarja.
Hogyan tanulhatunk meg mi is olyan féltő szeretettel
viseltetni az emberek iránt, ahogyan Isten fordul felénk?
KÖNYÖRÜLETES ÉS SZENVEDÉLYES |
Január 23 |
Csütörtök |
A Biblia Istene irgalmas, a szeretete szenvedélyes, és
az érzelmeit legfőképpen Jézus Krisztus mutatta be. Isten együttérző (vö. Ézs
63:9; Zsid 4:15), mélyen érintik népe fájdalmai (Bír 10:16; Lk 19:41), kész
meghallgatni, válaszolni és vigasztalni (Ézs 49:10; Mt 9:36; 14:14).
Olvassuk el 1Kor 13:4-8 verseit! Hogyan
késztet ez a szakasz is arra, hogy emberi kapcsolatainkban igyekezzünk tükrözni
Isten könyörületes, csodálatra méltó szeretetét?
Vágyódunk a kapcsolatra azokkal, akikben az 1Kor
13:4-8 szakaszában ábrázolt szeretet él, de mennyire akarunk mi is ilyen
szeretetteljessé válni? Nem tudjuk magunkat hosszútűrővé, jóvá tenni, azt sem
tudjuk önerőből elérni, hogy ne legyünk irigykedők, kérkedők, durvák vagy
önzőek. Magunktól képtelenek vagyunk annyi szeretetet felhalmozni, ami „mindent
elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr” és „soha el
nem fogy” (1Kor 13:7-8). Ez a szeretet csak a Szentlélek gyümölcseként
mutatkozhat meg az életünkben. Hála legyen Istennek azért, hogy a Szentlélek az
Ő szeretetét árasztja azoknak a szívébe, akik hit által Krisztus Jézusban
vannak (Róm 5:5)! Hogyan válaszolhatunk Isten mély érzelemmel teljes,
ugyanakkor mindig tökéletesen igazságos, racionális szeretetére, hogyan
tükrözhetjük azt a gyakorlatban – Isten kegyelméből és a Szentlélek ereje
által? Először is az egyetlen helyes reakció, hogy imádjuk Istent, aki a
szeretet. Másodszor pedig úgy, ha aktívan cselekszünk, könyörülettel,
jóindulattal viseltetünk az emberek iránt. Nem elég egyszerűen vigaszt találni
keresztény hitünkben, hanem késztetést is kell éreznünk mások vigasztalására! Végül
pedig ismerjük el, hogy mi nem tudjuk megváltoztatni a szívünket, arra csak
Isten képes! Tehát kérjünk Istentől új szívet, hogy olyan tiszta szeretettel
forduljunk hozzá és az emberekhez, ami még nemesebbé teszi azt, ami jó, a
pelyvát pedig eltávolítja belőlünk!
Így imádkozzunk: „Titeket pedig gyarapítson az Úr
és tegyen bőségessé az egymás és a mindenki iránti szeretetben… Erősítse meg a
szíveteket feddhetetlen szentségben
Istenünk és Atyánk előtt, amikor eljön a mi Urunk, Jézus minden szentjével
együtt” (1Thessz 3:12-13, ÚRK).
Az ilyen szeretet csak akkor lehetséges, ha az ember
meghal az„énnek”, természetes szíve önzésének, romlottságának. Milyen döntéseket
kell meghoznunk ennek érdekében?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Január 24 |
Péntek |
Ellen G. White: Krisztus követése. Gondolatok
a Hegyibeszédről. Budapest, 1987, H. N. Adventista Egyház, „Kik a
boldogok?” c. fejezet, 13-44. o.
„Akik beismerik lelki szegénységüket, akik
érzik, hogy semmi jó sincs bennük, azok Krisztusra tekintve erőt és szentséget
nyerhetnek. Ő mondta: »Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és
megterheltettetek« (Mt 11:28). Kínálja, hogy szegénységünket kegyelmének
gazdagságával cseréljük fel. Mi nem vagyunk érdemesek Isten szeretetére;
azonban Jótállónk, Krisztus méltó erre, és üdvözítheti is mindazokat, akik
hozzá közelednek. Lehet múltunk bár rendkívül szomorú, a jelenlegi helyzetünk
pedig még csüggesztőbb, de ha úgy közeledünk Krisztushoz, ahogy vagyunk – gyengén,
elhagyottan és nyomorult állapotban –, részvétteljes Megváltónk elénk jön,
átölel bennünket szerető karjaival, igazságának fehér öltönyét adja ránk, és
így vezet bennünket az Atyához. Istennél értünk könyörög: »Kérlek, ne tekints
erre a tévelygő gyermekre, hanem énrám; íme, én állok e bűnös helyére!« Bárhogy
harcol is Sátán lelkünk ellen, és ha bűneinkre mutatva igényt tart is reánk,
mint zsákmányra, Krisztus vére nagyobb hatalommal beszél” (i. m. 15. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Jézus „igazságának fehér öltönyét adja ránk, és így vezet bennünket az
Atyához.” Miért kell folyamatosan visszatérnünk ehhez a gondolathoz, még ha
időnként el is keseredünk a hibáink, a gyengeségeink miatt, vagy mert sokszor
nem tudunk olyan szeretettel fordulni az emberekhez, mint amit Isten áraszt
ránk?
2)
Képzeljük el, mit érezhetett az anya abban a történetben, amikor Salamon
előtt egy másik nő is a sajátjának mondta a gyermekét! Milyen érzelmeket
jelenít meg 1Kir 3:26 verse? A nyelvezete menynyiben hasonlít pl. Hós 11:8
verséhez, ami Isten érzéseit fejezi ki?
3)
Az evangéliumokban Jézus gyakran megindult az emberek helyzete láttán. Mit
tett ilyenkor? Cselekedett, megadta azt, amire szükség volt. Hogyan segíthetünk
egyénileg, vagy akár a csoporttal együtt azoknak, akiknek vigaszra van szüksége?
SIMON ANDRÁS:
A SZERETET EGYÉRTELMŰ
vagy igent mond
vagy nemet,
de a kettőt egyszerre nem mondhatja,
mert akkor meghasonlik önmagával.
A feszültségeket
félve kerülő, mindenkinek megfelelni akaró
„nyájas” magatartás
nem szeretet, hanem
a csak maga érdekeit érvényesíteni akaró
ravasz ember minden problémát elkenő
gerinctelen alkalmazkodása
a közeli siker érdekében.
Az ily módon simulékony jellemű ember
előbb-utóbb
mindenki előtt elveszti a hitelét.
A szeretet
– éppen az egyértelműség miatt –
sokszor szenvedéssel jár,
hiszen akár határozott
NEM-et vagy IGEN-t
mondunk valakire,
vagy valamire,
vállalnunk kell, hogy a visszautasítással
– vagy éppen a teljes elfogadással –
fájdalmat okozhatunk embertársunknak
vagy
rendetlen vágyaink
megzabolázásával
éppen saját magunknak.
Mégis,
aki ezt a szenvedést nem vállalja,
nem ismerheti meg az Isten mélységeit,
ahol a fájdalom
és az öröm
egy ízzé forrnak az áldozat tüzében.