2025 / I.
− 3 tanulmány − Jamuár 11 − 17Isten tetszésére
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 43:4; Zofóniás 3:17; Márk 9:17-29; Lukács 15:11-32; Róma 5:8; 8:1;
Efezus 5:25-28
„Veled van az ÚR, a te Istened, ő erős
és megment. Nagy örömmel örül neked, megújít szeretetével, ujjongással
örvendezik neked”
(Zof 3:17, ÚRK).
Képzeljük el a következő jelenetet: apák napján egy
ötéves kisfiú ügyetlenül becsomagolt ajándékkal áll az apukája elé, és boldogan
nyújtja át a csomagot.
Most képzeljük el, hogy az apukája ezt mondja neki:
„Fiam, nem érdekel az ajándékod, úgysem tudsz olyat adni, aminek örülnék.
Hiszen bármit megszerezhetek magamnak. Egyébként is, vagy az én pénzemből
vennéd, vagy az én pénzemből vett dolgokból készítenéd. Tartsd meg magadnak,
nincs rá szükségem, nem kell, de azért szeretlek!” – Jaj!!
Mit gondolsz az apa reakciójáról? Olyan szavak jutnak
az eszünkbe, hogy „szívtelen”, „rideg”, „érzéketlen”. Isten vajon így viszonyul
hozzánk? Tehetünk egyáltalán bármit a kedvére? Nehéz elképzelni, de valóban élhetünk
Isten tetszésére, annak ellenére, hogy bűnbe süllyedt és rosszra hajló emberek vagyunk!
Más szóval, Isten nem úgy néz ránk vagy a neki vitt ajándékainkra, mint ez a
képzeletbeli apa. Ellenkezőleg! Képes örömét lelni bennünk, de csak Krisztus
által.
ÉRTÉKESEBB, MINT
GONDOLNÁD |
Január 12 |
Vasárnap |
Amint egy korábbi tanulmányban már láttuk,
nincs senki – a legrosszabb bűnös, a legszörnyűbb gonoszságot művelő ember –,
akit Isten ne szeretne. Mivel pedig számára sokkal fontosabbak az emberek, mint
ahogy azt elgondolhatnánk, nagyon bántja Őt a bűn, mert szeret bennünket és
tudja, mit okoz az nekünk.
Olvassuk el Lk 15:11-32 szakaszát! Mire
mutat rá a tékozló fiú példázata Isten könyörületességével és szeretetével
kapcsolatban? Milyen figyelmeztetést találnak a történetben azok, akik „otthon
maradtak”, mint a másik fiú?
_____________________________________________________________
Jézus történetében az egyik fiú idő előtt
elkérte örökségét, amivel gyakorlatilag elutasította az apját és a családját,
majd elindult, hogy mindenét elherdálja. Elszegényedett, éhezett, végül aztán a
disznóknak szánt moslékot is megette volna. Amikor eszébe jutott, hogy az apja
házában a szolgáknak is bőven jut ennivaló, a hazatérés mellett döntött, remélve,
hogy beállhat a szolgák közé.
A következő rész lenyűgöző. Valóban vannak
olyan apák, akik nem fogadják be hazatérő fiukat: „Elkérted az örökségedet,
elszakadtál a családtól, ez többé már nem az otthonod.” Logikus, sőt érthető
volna ez a hozzáállás, nem igaz? Egyes szülők szerint a fiú túl messze ment
ahhoz, hogy visszafogadhatnák.
Azonban nem így viszonyul a fiához a
példázatbeli apa, aki Istent jelképezi: „Amikor pedig még távol volt,
meglátta őt az apja, és megesett a szíve rajta. Odafutott, nyakába
borult, és megcsókolta” (Lk 15:20, ÚRK). Abban a korban nem tartották
illőnek, hogy a ház ura bárki elé odaszaladjon, a fiát mélységesen szánó apa
mégis futásnak eredt, és ami még meglepőbb, visszafogadta a fiút a családba,
vacsorát is adott a tiszteletére. Azt jelzi ez, hogy milyen könyörülettel
viseltetik Isten minden egyes eltévelyedett ember iránt, örömmel fogadja a
hazatérőt. Nagyszerű kép ez Istenről!
Érdekes a másik fiú hozzáállása. Miért
tipikusan emberi a reakciója, és részben jogos, sőt érthető is? Mit tanít a
történetnek ez a része arról, hogy a jogosság emberi szempontja nem tükrözi
hűen az evangéliumnak és Isten szeretetének igazi mélységét?
NAGY ÖRÖMMEL |
Január 13 |
Hétfő |
Valóban nem tudjuk egészen elképzelni,
hogy Isten felbecsülhetetlen értéknek tart minden egyes embert, ezért örül
annyira egyetlen megtérőnek is.
Olvassuk el Zof 3:17 versét! Milyen
megvilágításba helyezi ez az ige a tékozló fiú példázatát?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Zof 3:17 verse kihangsúlyozza, hogyan örül
megváltott népének Isten. A héber nyelvnek az örömre vonatkozó szinte minden
szavát besűríti ebbe az egyetlen versbe, Istennek a megváltott nép feletti öröméről
írva. Mintha nem is lehetne egészen bemutatni hatalmas örömét azon a napon.
Figyeljük meg azt is, hogy hol van Isten a
vers szerint: népe között. A szeretetkapcsolatból származó megbékélés miatt van
a népe között, mint az apa, aki már távolról észreveszi a fiát és odaszalad
hozzá.
Ézs 62:4 verse hasonló képet fest a házasság
hasonlatával. Isten majd úgy hívja népét, hogy „én gyönyörűségem”, a
földet pedig: „Férjnél van” (ÚRK, RÚF)! Miért? A szöveg szerint azért,
mert „gyönyörködik benned az ÚR, és országodnak férje lesz” (ÚRK).
Örömének csúcspontja a helyreállítás napja lesz, amikor végre magához fogadja
övéit, örül nekünk, mint az apa a tékozló fia visszatértekor.
Mit fejez ki Ef 5:25-28 szakasza a
szeretetről, amit nekünk is tükröznünk kell?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ez a szakasz arra kéri a férjeket, hogy
úgy szeressék feleségüket, „amint Krisztus is szerette az egyházat, és önmagát
adta érte”, „mint a saját testüket” (Ef 5:25, 28, ÚRK). Ezek a
versek nemcsak arra világítanak rá, hogy a férj önzetlen, önfeláldozó
szeretettel viseltessen a felesége iránt, hanem arra is, hogyan szereti
népét (az egyházat) Krisztus: mint önmagát.
ISTENNEK TETSZŐ MÓDON? |
Január 14 |
Kedd |
Hogyan lehetséges az, hogy a világegyetem
Istene örömét leli egyszerű emberekben, a valószínűleg végtelen univerzum egy
parányi bolygóján élő, gyorsan tovatűnő protoplazma-halmazokban? Hogy lehet,
hogy az emberek ennyire fontosak a Mindenható számára, akinek nincs szüksége
semmire? Ezeket a kérdéseket két nézőpontból lehet vizsgálni. Először is,
hogyan képes Isten örömét lelni valamiben? Másodszor pedig, bűnös létükre hogyan
okozhatnak neki örömet az emberek? Ma az első szempont lesz a tanulmányunk
témája, holnap pedig a második.
Olvassuk el Zsolt 149:4, Péld 15:8-9 és
Ézs 43:4 verseit! Hogyan leli örömét Isten a népében?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Amint részben már a tegnapi szakaszban is
láttuk, Isten örömét leli az emberekben, mert szeretetével a javunkat keresi,
mint aki őszintén szeret valakit és törődik vele.
Az viszont bántja, ha népe rosszat tesz.
Péld 15:8-9 szakasza szerint „az istentelenek áldozata”, „útja”
„gyűlöletes az Úr szemében”, „az igazak könyörgése pedig kedves neki…
szereti azt, aki követi az igazságot” (ÚRK). Ez a rész tehát nemcsak
azt mutatja, hogy Isten nemtetszéssel figyeli a rosszat, hanem azt is,
hogy a jóság kedves számára. Közvetlen a kapcsolat az isteni öröm és a
szeretet között, ami az egész Szentírásban megmutatkozik.
Zsolt 146:8 szerint „szereti az Úr az
igazakat.” 2Kor 9:7 megjegyzi, hogy „a jókedvű adakozót szereti az
Isten.” Figyeljük meg először is, hogy mit nem mondanak ezek a
versek! Nem azt mondják, hogy Isten csak az igazakat, csak a
jókedvű adakozókat szereti, mert Ő mindenkit szeret. E verseken azonban
mindenképpen átüt az az üzenetet, hogy Isten különleges értelemben szereti
„az igazakat” és „a jókedvű adakozókat”. Péld 15:8-9 adja meg a kulcsot:
abban az értelemben szereti őket, hogy a kedvét leli bennük.
Gondolkozzunk el azon, hogy milyen szoros
kapcsolatnak kell lennie a menny és a föld között, ha Isten, a világmindenség
Teremtője ilyen meghitt, bensőséges módon, még érzelmileg is kötődik hozzánk! Minek
a reményét találjuk ebben a gondolatban, különösen nehéz időkben?
ÉLŐ KÖVEK |
Január 15 |
Szerda |
A szent Isten hogyan lelheti az örömét
bennünk, bűnös teremtményekben?
Olvassuk el Róm 5:8 és 8:1 verseit! Ezek
szerint hogyan tekint ránk az Úr?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten a kegyelmét árasztja az emberekre,
még mielőtt ők felelnének rá. Mielőtt mi bármit mondhatnánk vagy tehetnénk, Ő
felénk nyújtja a kezét, lehetőséget ad rá, hogy elfogadjuk vagy visszautasítsuk
szeretetét. „Isten pedig a hozzánk való szeretetét abban mutatta meg,
hogy Krisztus meghalt értünk, amikor még bűnösök voltunk” (Róm 5:8,
ÚRK; vö. Jer 31:3). Mi pedig megbékélhetünk vele, sőt kedvesek is lehetünk a
szemében a Megváltó munkájába vetett hit által.
Vessük össze Zsid 11:6 és 1Pt 2:4-6
verseit! Hogyan lehetünk kedvesek Isten szemében?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten közbelépése nélkül a bűnbe süllyedt
ember nem lenne képes semmi értékeset vinni neki. Krisztus munkája által Ő
azonban utat biztosított nekünk, kegyelméből és irgalmából. „Jézus Krisztus
által” áldozhatunk „lelki áldozatokkal… amelyek kedvesek
Istennek” (1Pt 2:5). „Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek
tetszeni” (Zsid 11:6), viszont Krisztus közbenjárói munkája révén Isten
készségessé „teszi” a hívőket „minden jóra, hogy cselekedjétek az ő
akaratát, azt munkálva bennünk, ami kedves előtte Jézus Krisztus által, akinek
dicsőség örökkön örökké. Ámen” (Zsid 13:21, ÚRK). Aki hittel válaszol Istennek,
az igaznak számít előtte – Krisztus közbenjárására, hiszen egyedül az Ő
igazsága elfogadható Isten előtt. Krisztus közbenjárására méltónak számít az,
aki válaszol Isten szeretetből fakadó kezdeményezésére (Lk 20:35), azt Isten
elváltoztatja az Ő hasonlatosságára (1Kor 15:51-57; 1Jn 3:2). Nemcsak értünk,
hanem bennünk is végzi megváltó munkáját.
Miért különösen bátorító tudni, hogy
Krisztus közbenjár értünk a mennyben?
NEMES CÉL |
Január 16 |
Csütörtök |
Isten kegyelmének és közbenjárásának
része, hogy a szeretetére adott legkisebb reakció is örömére szolgál.
Mindannyiunkat az igazak, Isten szeretett gyermekei közé számíthat Jézus által,
aki egyedül méltó a szeretetre, aki teljes egészében igaz, ezért az
örökkévalóságon át tökéletes szeretetben élhetünk vele. Ennek a reményét
kínálja a megváltás, aminek része az a munka, amit Krisztus értünk végez a
mennyben. Talán azon töprengünk, hogy ez vajon rám is vonatkozhat? És ha nem
vagyok elég jó? Ha attól félek, hogy nincs elég hitem?
Olvassuk el Mk 9:17-29 szakaszát! Hogyan
válaszol Jézus a történetben szereplő férfinek? Mennyi hit elegendő?
A tanítványok nem tudták kiűzni a néma
lelket, úgy tűnt, hogy nincs már remény. Amikor azonban Jézus odaért, ezt
mondta az apának: „Ha hiheted azt, minden lehetséges a hívőnek” (Mk
9:23), erre az apa könnyek között felelte: „Hiszek Uram! Légy segítségül az
én hitetlenségemnek” (Mk 9:24). Figyeljük meg, hogy Jézus nem így szólt a
férfihez: „Majd gyere viszsza, ha van elég hited!” Az apának elég volt ezt
kérni: „Légy segítségül az én hitetlenségemnek.” Hit nélkül
lehetetlen Istennek tetszeni (Zsid 11:6), ugyanakkor Jézus még a legkisebb
hitet is elfogadja, és hit által tetszésére lehetünk Istennek (Krisztus
közbenjárására). Hit által és Krisztus értünk végzett munkája révén adhatunk
Istennek tetsző választ, mint ahogy egy apa is örül a gyerekétől kapott
ajándéknak, aminek máskülönben nincs nagy értéke. Tehát fogadjuk meg Pál
tanácsát, tűzzük ki célul, hogy „néki [Istennek] kedvesek legyünk” (2Kor
5:9-10; vö. Kol 1:10; 1Thessz 4:1; Zsid 11:5)! Kérjük Istent, formálja át az
érdeklődési körünket, hogy kiterjedjen a szeretteink érdekeire, szélesítse a
szeretetünk körét, ami így másokhoz is elérhet: „a testvéri szeretetben
egymás iránt gyöngédek, a tiszteletadásban egymást megelőzők legyetek. A
buzgóságban ne lankadjatok, lélekben buzgók legyetek, az Úrnak szolgáljatok.
A reménységben örvendezők, a nyomorúságban kitartók, az imádkozásban
állhatatosak, a szentek szükségleteire adakozók legyetek, a vendégszeretetet
gyakoroljátok” (Róm 12:10-13, ÚRK).
Isten elfogad bennünket Krisztus által,
tehát nekünk is el kell fogadnunk egymást! Hogyan világít rá erre a gondolatra
az a parancsolat, hogy úgy szeressük a másik embert, mint magunkat (3Móz 19:18;
Mt 22:39), és bánjunk úgy másokkal, ahogy szeretnénk, ha velünk bánnának?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Január 17 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „Ne nyugtalankodjék a ti szívetek!” c. fejezet,
569-589. o.
„Az Úr csalódik, mikor népének a tagjai kevésre
értékelik önmagukat. Az Úr azt akarja, hogy választottai azon ár szerint értékeljék
önmagukat, mely árat érettük a Golgotán lefizetett. Isten vágyakozik utánuk,
kívánja őket, különben nem küldötte volna el Fiát azzal az igen sokba kerülő
megbízással, hogy váltsa meg őket. Az Úrnak feladata van számunkra, és nagyon
tetszik néki, ha gyermekei a legmagasabb igényekkel lépnek eléje, csak azért, hogy
minél nagyobb mértékben megdicsőíthessék az Ő nevét. Nagy dolgokat várhatnak el
az Úrtól, ha hisznek az Ő ígéreteiben. Krisztus nevében imádkozni azonban sokat
jelent. Azt jelenti, hogy elfogadjuk jellemét, megmutatjuk lelkületét és
végezzük munkáját. Az Üdvözítő feltételhez köti ígéretét. »Ha engem
szerettek – mondja –, az én parancsolataimat megtartsátok« (Jn
14:15). Krisztus megment bennünket, nem a bűnben, hanem a bűntől. Azoknak, akik
szeretik Őt, engedelmességükkel kell megmutatniuk iránta érzett szeretetüket.
Minden igazi engedelmesség a szívből származik. Krisztusnál is az engedelmesség
a szív ügye volt. Ha egyetértünk Krisztussal, akkor Krisztus is azonosítja
magát gondolatainkkal és céljainkkal. Így vegyül össze szívünk és elménk
összhangban Krisztus akaratával, hogy amikor neki engedelmeskedünk, akkor
tulajdonképpen nem teszünk mást, csak azt, hogy eleget teszünk saját
indítékainknak. Megtisztított és megszentelt akaratunk Krisztus szolgálatának a
végzésében találja majd meg legnagyobb örömét. Mikor megismerjük Istent, mivel
éppen az a kiváltságunk, hogy megismerhetjük Őt, akkor életünk a folytonos
engedelmesség élete lesz. Krisztus lényének az értékelése, megbecsülése által
az Istennel való közösség útján a bűn gyűlöletes lesz számunkra” (i. m.
573-574. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Mit jelenthet az
„önzetlenül fogadni” kifejezés?
2)
Háromszor is a hámúd („kedves”,
„drága”, „szeretett”) szóval utaltak Dániel prófétára a kozmosznak talán még
távolabbi részéről érkező mennyei küldöttek, mint ahová a James Hobbs űrteleszkóp
elérhet. Dán 9:23 versében Gábriel azt mondja, hogy hámudot attah („te
kedves vagy”). Dán 10:11 versében szintén kijelenti: is hámudot („kedves
férfiú”). Ezt a kifejezést később megismétli Dán 10:19 verse. Mit árul ez
el Istenről? Mennyire jön közel hozzánk? Minek a reményét erősíti ez bennünk?
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
ÉLETÜNK ARANYA
„Sáfáraim!” – intett az Úr.
S mi olyan gazdagok vagyunk.
Percet, órát kezünkbe számolt.
Sok láthatatlan aranyunk.
Olyan csodálatos vagyon.
Mire való? Meddig elég?
Míg aranyat aranyra költünk,
soha nem sejtjük van-e még?
De egy is olyan hatalom:
egy óra… egy pillanat…
kenyérré lehet koldúsasztalon…
lehet meghajlás Isten-kéz alatt…
Boldog fölfeleszárnyalás…
bilincses, átkos kötelék.
Odaadhatjuk játszva semmiért
– és lehet mindenre elég.
Életet nyerhetünk vele,
s szétszórhatjuk haszontalan.
…De soha egyikünk se tudja,
melyik az utolsó arany.