2024 / III.
− 2 tanulmány − − Július 5 − 12Jézus szolgálatának egy napja
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 3Mózes 13; Márk
1:16-45; 5:41; Lukács 6:12; János 1:29-42
„Így szólt hozzájuk Jézus: Kövessetek
engem, és én emberhalászokká teszlek titeket”
(Mk
1:17, ÚRK)!
Mindegyik evangélium a maga különleges módján mutatja be Jézus szolgálatának
kezdetét. Máté lejegyzi, hogyan hívta el Jézus a tanítványokat, majd mondta el
a Hegyi Beszédet.
Lukács közli Jézus szombatnapi, nyitó beszédének történetét a názáreti zsinagógában.
János felidézi az első néhány tanítvány elhívását, majd a kánai menyegzőt, ahol
Jézus az első jelet tette.
Márk evangéliuma
elbeszéli négy tanítvány elhívását, majd részletesen
szól egy kapernaumi szombatnapról és az utána történtekről.
Egy szombat Jézussal – Márk a könyve elején ezzel a beszámolóval ad
ízelítőt az olvasónak abból, hogy kicsoda Jézus. Az e heti tanulmányban tárgyalt
szakasz csak keveset közöl Jézus szavaiból: rövid elhívás tanítványságra, parancs
egy démonnak, különböző helyek meglátogatásának terve, egy leprás
meggyógyítása, majd utasítása, hogy mutassa meg magát egy papnak, aki tisztának
nyilvánítja. A hangsúly a cselekményen van, különösen az emberek
meggyógyításán. Az evangélium írója szereti az azonnal szót használni,
hogy érzékeltesse Jézus szolgálatának gyors ütemét.
„KÖVESS ENGEM!” |
Július 7 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 1:16-20 szakaszát! Kik
voltak azok a férfiak, akiket Jézus tanítványainak hívott el? Mit válaszoltak?
Márk evangéliuma
1.
fejezete nem jegyez fel sokat Jézus szavaiból. Mk 1:17 azonban megemlíti, amit
két halászembernek mondott. Egyikük Simon, akit később Péternek nevezett el, a
másik a testvére, András. A két férfi a Galileai-tenger partján éppen a hálókat
vetette ki.
Nem történik említés hajóról, vagy egyéb, komoly
halászfelszerelésről, és ez talán arra utal, hogy a két férfi nem volt tehetős
ember. Mk 1:19-20 verseiben azt olvassuk, hogy Jakab és János egy hajóban
voltak apjukkal és a szolgáikkal, ami azt sugallja, hogy ők jobban álltak
anyagilag, mint Péter és András. Lukács sejtetni engedi, hogy Péternek is volt
hajója, és Jakab meg János valójában együtt dolgozott Péterrel és Andrással
(lásd Lk 5:1-11). Márk evangéliuma talán különbséget mutat a két
testvérpár között, hogy szemléltesse: Jézus tanítványainak hívja azokat,
akiknek kevesebb anyagi forrása van, és azokat is, akik többel rendelkeznek.
Jézus egyszerű, közvetlen prófétai
szavakkal hívja el tanítványait. Azt mondja, hogy kövessék Őt, legyenek a tanítványai.
Jelzi, hogy ha elfogadják a hívását, emberek halászaivá teszi őket.
Vajon miért válaszoltak ezek az emberek
azonnal (Mk 1:16-20) és hagytak hátra mindent, hogy kövessék Jézust?
János evangéliuma
részletesebben
ábrázolja ezt a képet (lásd Jn 1:29-42). Úgy tűnik, a testvérek Keresztelő
János követői voltak, és hallották a kijelentését, hogy Jézus „az Isten
Báránya, aki elveszi a világ bűnét” (Jn 1:29, ÚRK). Találkoztak Jézussal,
időt töltöttek vele a Jordán folyónál. Amikor tehát elfogadták hívását a
szolgálatra, az nem komolytalanság vagy virtuskodás volt, hanem nagyon is
átgondolt döntés.
Vajon miért nem ad meg Márk ennél több
részletet? Valószínűleg azért, hogy Jézus hatalmát hangsúlyozza. Jézus szól, a
készséges halászemberek válaszolnak, aminek hatására többé az életük, sőt az
egész világ sem lesz már ugyanaz.
Minek az elhagyására hív most Jézus, hogy
követhesd Őt? (Gondolj a válaszod következményeire, horderejére, különösen, ha
most semmi konkrét nem jut eszedbe!)
EGY
FELEJTHETETLEN ISTENTISZTELET |
Július 8 |
Hétfő |
Olvassuk el Mk 1:21-28 szakaszát! Milyen
felejthetetlen eset történt a kapernaumi zsinagógában? Milyen lelki igazságokat
tanulhatunk meg ebből a beszámolóból?
A legtöbb keresztény szerez feledhetetlen pillanatokat
a lelki élete során: amikor eldöntötte, hogy követi Jézust, a keresztsége
napja, egy meghatározó igehirdetés, amikor erősen érezte Isten jelenlétét.
Néhány ilyen pillanat nem csupán feledhetetlen, de az ember életét is
megváltoztatja. Többek számára ilyen lehetett az a szombat Kapernaumban, amelyről
Márk evangéliuma 1. fejezete szól. „Álmélkodtak tanításán, mert úgy
tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók” (Mk
1:22, ÚRK). Miközben Jézus beszélt, egy démontól megszállott ember –
kétségtelenül azért, mert tanításának ereje hatott rá – így kiáltott: „Mi
közünk hozzád, názáreti Jézus? Azért jöttél, hogy elpusztíts minket?
Tudom, ki vagy: az Isten Szentje” (Mk 1:24, ÚRK). Jézus kiűzte a démont.
Gondoljunk bele, mi minden következik a démon szavaiból! Az első, hogy a démon
felismeri Jézusban „Izrael Szentjét”. Megerősíti, hogy Jézus Isten szent
küldötte, egészen más, mint Sátán tisztátalan, szentségtelen seregei. Szent
dolgok és egyének köré istentiszteleti hátteret, nem pedig szentségtelen és
tisztátalan dolgokat képzelünk el. Ebben a történetben tehát éles ellentétben
állnak a jó és a gonosz erők, láthatjuk a nagy küzdelem valóságát. Az emberek
talán nem mérik fel, kicsoda Jézus, de a démon egyértelműen tudja, és
nyilvánosan ki is jelenti. Továbbá érthető a parancs, hogy menjen ki az
emberből, viszont azt miért mondta neki, hogy „némulj el”? Itt jelenik meg
először Márk evangéliumában egy figyelemreméltó motívum: Jézus
hallgatásra int mindenkit azzal kapcsolatban, hogy ki Ő. A teológusok ezt
nevezik „messiási titoknak”.
Nagyon is jó oka volt annak, hogy Jézus hallgatásra
intett, mert az Ő idejében a messiási váradalmaknak politikai felhangja volt.
Kockázattal járt, ha valakit messiásnak mondtak. Azonban a csendre intés
mellett elhangzik a tévedhetetlen kinyilatkoztatás is, hogy kicsoda Jézus.
Idővel világossá vált: kilétét nem lehet elrejteni, és az evangéliumnak éppen
az a központi üzenete, hogy ki Ő. Az embereknek nemcsak tudniuk kell, hogy ki
Ő, de dönteniük is kell arról, hogyan fogadják eljövetelét, és az mit jelent
számukra.
Amikor bizonyságot teszünk, miért bölcs
dolog nem egyszerre elmondani mindent, amit a „jelenvaló igazságról” hiszünk
TOVÁBBI SZOMBATI
SZOLGÁLATOK |
Július 9 |
Kedd |
Olvassuk el Mk 1:29-34 szakaszát! Jézus hogyan
segített Péter családján? Milyen lelki tanulságot vonhatunk le ebből a
beszámolóból?
A zsinagógában történt emlékezetes
szolgálata után Jézus visszavonult Péter otthonába szűk tanítványi körével
(Péterrel, Andrással, Jakabbal és Jánossal). Nyilván azért, hogy a szombat
további részét közös étkezéssel, baráti légkörben töltsék. Csakhogy aggasztó
hír érkezik: Péter anyósa belázasodott, ami annak idején azt jelentette, hogy
az ember vagy meggyógyul, vagy meghal. Jézusnak is beszámolnak a betegségről. A
Mester kézen fogja az asszonyt, talpra állítja, aki azonnal gondoskodni kezd
ellátásukról. Nagyszerű példa ez arra, hogy akit Jézus megment és meggyógyít,
az válaszul szolgálni fog.
Márk evangéliumában
Jézus gyakran úgy
gyógyít, hogy megérinti a beteget (lásd Mk 1:41; 5:41), máskor azonban nem
említ ilyet (lásd Mk 2:1-12; 3:1- 6; 5:7-13).
Jézus még nem végzett a szolgálattal azon a napon.
Napnyugta után sokan indultak Péter házához gyógyulásért, nyilván azért, mert
látták, mi történt a zsinagógában, vagy hallottak róla. Az evangélium írója nem
közli konkrétan az olvasókkal: az emberek azért mentek későn, mert megvárták a
szombat óráinak a végét. Ezek szerint tudta olvasóiról, hogy tisztában vannak a
szombat jelentőségével. Márk evangéliumának ez a jellemzője egybecseng
azzal, hogy olvasói szombatünneplők voltak. Az evangélista beszámol arról, hogy
aznap este az egész város összegyűlt az ajtónál (Mk 1:33). Sok időbe telhetett,
mire Jézus segített mindenkinek.
„Órák hosszat jöttek-mentek, mert senki nem tudhatta,
hogy még másnap is közöttük lesz-e a Gyógyító. Kapernaum addig soha nem látott
ilyen napot. A levegőt betöltötte a győzelem hangja, a szabadulás üdvrivalgása.
A Megváltó örült, hogy örömet szerezhetett. Amint látta a hozzá jövők szenvedését,
szíve részvéttel telt meg, és örvendezett hatalmának, hogy egészséget és boldogságot
adományozhat. Jézus nem szűnt meg munkálkodni, míg az utolsó betegen is nem könnyített.
Késő éjszaka volt, mire a sokaság eloszlott, s csönd ülte meg Simon házát.
Elmúlt a hosszú, eseményekben gazdag nap, és Jézus pihenésre vágyott. Mialatt
azonban a város még az igazak álmát aludta, a Megváltó »fölkelvén, kiméne,
és elméne egy puszta helyre és ott imádkozék«” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 2010, Advent Kiadó, 208. o.).
JÉZUS
SZOLGÁLATÁNAK TITKA |
Július 10 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 1:35-39 szakaszát! Milyen fontos
tanulságokat vonhatunk le abból, amit Jézus itt tett?
_____________________________________________________________
Jézus még pirkadat előtt felkelt, és elvonult egy
csöndes, elhagyatott helyre imádkozni. Mk 1:35 kihangsúlyozza, hogy tettei
középpontjában az imádság állt. Minden egyéb igei alak a mondatban összefoglaló
jellegű: fölkelt, kiment, puszta helyre vonult (az eredeti görögben aoristos
igeidőben, ami befejezettségre utal). Az „imádkozni” ige viszont befejezetlen
múlt időben (elbeszélő múlt) van, ami egy még zajló folyamatra utal – különösen
itt. Jézus imádkozott, tovább imádkozott. A szöveg azt is kiemeli, hogy
milyen korán volt még, amikor Jézus kiment, utalva ezzel imádkozása idejének igencsak
hosszú voltára.
Az evangéliumokban mindenütt úgy láthatjuk Jézust,
mint az ima emberét (lásd Mt 14:23; Mk 6:46; János 17). Erőteljes szolgálatának
nyilván ez volt az egyik kulcsa.
Olvassuk el Lk 6:12 versét! Milyen tanítás rejlik
ebben Jézus imaéletéről?
Sok keresztény meghatározott időszakokban imádkozik.
Ez a gyakorlat nagyszerű és helyes is, de könnyen rutinná, gépiessé válhat.
Kitörhetünk viszont a sémából, ha alkalmanként változtatunk az időponton, vagy
a szokottnál hosszabban imádkozunk. A lényeg, hogy ne merevedjünk bele valamiféle
megváltoztathatatlan szokásba.
Péter és a társai nem mentek Jézussal az imádság
helyére, azonban valószínűleg tudták, hogy hol van, mert megtalálták. Megjegyezték,
hogy mindenki Jézust keresi, arra utalva, hogy a Megváltó további gyógyítással
és tanítással folytassa az előző nap izgalmas tapasztalatait. Meglepő módon azonban
Jézus ezzel nem ért egyet, inkább a szolgálat szélesebb területeire, más
helyszínekre mutat. „Ő pedig így válaszolt: Menjünk máshova, a közeli városokba,
hogy ott is prédikáljak, mert azért jöttem” (Mk 1:38, ÚRK).
Jézusnak sok időre volt szüksége, amit
imában töltött, és mi a helyzet velünk? Nekünk mennyi időt kellene az imádságra
szánnunk? Mire tanít Jézus példája?
TUDSZ TITKOT
TARTANI? |
Július 11 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 1:40-45 szakaszát! Mit tanít ez a rész
Jézusról? Hogyan viszonyult a társadalom számkivetettjeihez?
A szakaszban, ill. az Ószövetség sok helyén említett
lepra nem csak arra utal, amit ma Hansen-kórként ismerünk. A bibliai
szóhasználat alapján pontosabb fordítás lenne a „rettegett bőrbetegség”, ami
más bőrbetegségeket is jelölhetett. A Hansen-kór valószínűleg a Kr. e. 3.
században jelent meg az ősi Közel-Keleten (lásd „lepra” szócikk, David P.
Wright és Richard N. Jones: The Anchor Bible Dictionary. 4. köt.
New York, 1992, Doubleday, 277-282. o.). Tehát a szakaszban szereplő leprás
valóban szenvedhetett Hansen-kórban, bár ez nem egészen biztos, csak az, hogy
igen rossz állapotban volt.
A leprás hitte, hogy Jézus képes megtisztítani. 3Mózes
13. fejezete szerint a leprásokat rituális értelemben tisztátalannak
tekintették, és kerülniük kellett az érintkezést másokkal (lásd 3Móz 13:45-46).
„Jézus megszánta, kezét kinyújtva megérintette, és így
szólt hozzá: Akarom, tisztulj meg”
(Mk 1:41, ÚRK)! A törvény szerint ez a
mozdulat tisztátalanná tette volna Jézust aznap estig, amikor fürdőt
kellett volna vennie, hogy rituálisan megtisztuljon (vö. 3Mózes 13-15).
Márk azonban világossá teszi, hogy Jézus érintése kigyógyította ezt a
beteget a leprából. Tehát Őt nem szennyezte be, amikor megérintette.
Jézus elküldte a férfit egy paphoz az utasítással,
hogy mutassa be az áldozatot, amit 3Mózes 14. fejezete írt elő ilyen esetekre. Márk
evangéliumában Jézus mindvégig úgy jelenik meg, mint aki védelmébe veszi és
támogatja Mózes tanításait (lásd Mk 7:10; 10:3-4; 12:26, 29-31). Ez a megközelítés
éles ellentétben áll a vallási vezetőkével, akik elferdítik a Mózes által adott
tanítások eredeti szándékát Márk 7., 10. és 12. fejezetében. Ezek a részletek magyarázzák,
miért parancsolta Jézus az embernek, hogy hallgasson (Mk 1:44). Ha elmondaná,
hogy Jézus gyógyította meg, az befolyásolhatná a pap döntését, aki elfogult
lenne Jézussal szemben. Azonban úgy tűnik, a megtisztított leprás nem értette
ezt, és Jézus szavának nem engedelmeskedve széltében-hosszában terjesztette a
hírt, emiatt pedig Jézus nem tudta más városokban is nagy felbolydulás nélkül
elkezdeni a szolgálatát.
Hogyan lehetünk óvatosak, nehogy olyasmit
tegyünk, ha mégoly nemesek is a szándékaink, ami gátolná az evangélium
terjedését?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 12 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó, „Kapernaumban” és „Megtisztíthatsz engem” c. fejezetek, 201-219.
o.
Milyen képet fest Jézusról Márk 1. fejezete? Hatalma
van elhívni tanítványokat, akik válaszolnak hívására. Lénye szent, ellentétben
a Sátán szolgálatában álló, tisztátalan lelkekkel. Heves harc dúl a jó és a
rossz között, de Jézusnak nagyobb a hatalma, mint a démonoknak. Ő részvétet
érez a betegek iránt, segít rajtuk, megérinti őket akkor, amikor más ezt nem
tenné.
„Jézus a zsinagógában beszélt alapítandó országáról,
küldetéséről, Sátán foglyainak szabadon bocsátásáról. Ekkor szavait szörnyű
sikoly szakította félbe. Egy megszállott tört utat felé az emberek között, és
ordított: »Mi dolgunk van nékünk veled, Názáreti Jézus? Azért
jöttél-é, hogy elveszíts minket? Tudom, hogy ki vagy te: az Istennek
Szentje« (Mk 1:24)…
Zavar és rémület lett úrrá a tömegen. Az
emberek figyelme elterelődött Krisztusról, senki sem figyelt szavára. Éppen
ebből a célból vezette Sátán áldozatát a zsinagógába. Jézus azonban e szavakkal
dorgálta meg a démont: »Némulj meg és menj ki ez emberből! És az ördög azt a
középre vetvén, kiméne belőle, és nem árta néki semmit«… Aki
legyőzte Sátánt a megkísértés pusztájában, újból szemtől szembe került
ellenségével. A démon minden erejét latba vetette, hogy hatalmában tartsa
áldozatát. Ha most teret veszít, azzal Jézus győz… A Megváltó azonban
hatalommal szólt, és megszabadította a foglyot” (i. m. 204. o.).
Mindeközben Urunk szorgalmasan végezte
szolgálatát, egyik helyről a másikra haladva állandóan kapcsolatban volt az
emberekkel. Hogyan tudott higgadtan és állhatatosan viszonyulni a szolgálatához
és az emberekhez? Kétségtelenül a napi imaéletéből merített erőt.
Gondoljuk át, milyen lenne a számunkra
kivitelezhető napirend, amelynek része az ima és a Szentírás tanulmányozása!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Beszélgessünk az
osztályban az imáról! Miért olyan fontos eleme ez a keresztényi életnek? Milyen
kérdéseket tesznek fel leggyakrabban az emberek az ima célját és hatékonyságát
illetően?
2)
Beszélgessünk az
osztályban olyan esetekről, amikor az a legjobb, ha nem árulunk el túl sokat a
hitünkről! Mikor lehet ez bölcs dolog, és hogyan tehetjük ezt anélkül, hogy
megalkuvók lennénk bizonyságtevésünkben?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
MASZKOT
ÖLTÖTT
ez a
pusztító gyötrelem.
Azt
mondja, ő most a szabadság,
s
félbetörte öleléseinket, csókjainkat.
Azt
mondja, ő most a szél szava,
s
korommá szaggatná,
ki
megváltott, s emberből van.
Lohol
a nyáj után,
a
választottak után,
dübörögve
egyiptomi harci szekerekkel,
de
nem tehet semmit;
a
nyáj aklának szemöldökfáját
már
régen bekenték
a
bárány vérével,
még a
világ megalapítása előtt.