2023 / I.
− 3. tanulmány − Január 14− 20A tizedfizetés szerződése
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 14:18-20; 3Mózes 27:30; 5Mózes
12:5-14; 1Királyok 17:9-16; Malakiás 3:10; 1Korinthus 4:1-2
„Hozzátok be a raktárba az egész tizedet, hadd legyen eleség a házamban,
és így tegyetek próbára engem! – mondja a Seregek URa. Meglátjátok, hogy megnyitom
az ég csatornáit, és bőséges áldást árasztok rátok”
(Mal 3:10, RÚF).
Mózes
első könyve 14.
fejezetében Ábrám éppen egy sikeres küldetésről érkezik vissza, aminek során
megmentette Lótot, az unokaöccsét, az ő családját, illetve több elhurcolt
sodomai lakost. Sodoma királya olyan hálás volt a mentőakcióért, hogy Ábrámnak
ajánlotta fel az összes hadizsákmányt, ő viszont nemcsak visszautasította az
ajánlatot, hanem minden vagyonából még tizedet is fizetett Melkisédeknek.
Az Úr
ezt mondta neki közvetlenül a tizedfizetés után: „Ne félj, Ábrám! Én pajzsod
vagyok neked, jutalmad felette igen bőséges” (1Móz 15:1, ÚRK). Ezzel gyakorlatilag
így biztatta: „Ne félj! Én vigyázok majd rád és gondoskodni fogok
rólad!” Jóval később pedig Mózes a következőt mondta Izraelnek, mielőtt
beléptek volna Kánaánba: „Termésedből, mindabból, mi meződön terem, évről
évre vedd ki a tizedet!... Így tanuld meg félni az Urat, a te Istenedet minden
időben” (5Móz 14:22-23, ÚRK).
Ellen
G. White így írt: „Már a Mózesnek kijelentett tizedfizetési rendszer előtt is
kellett vallási célú ajándékokat adni Istennek, egészen Ádám napjaitól kezdve”
(Testimonies for the Church. 3. köt. 393. o.).
Mit
jelent mindez a számunkra ma?
EGY TIZEDRÉSZ |
Január 15 |
Vasárnap |
A szótárak úgy határozzák meg a tizedet, hogy „valaminek az egy
tizede”,avagy „tíz százaléka”. Ez a definíció valószínűleg a Bibliából ered. A
tizedfizetéssel egyszerűen visszatérítjük Istennek a bevételünk, jövedelmünk tíz
százalékát. Tudomásul veszük, hogy mindenünk eleve az Övé. A Sínaihegyen az
Izraelnek adott tizedfizetési törvény rámutat arra, hogy a tized szent, az Úré
(lásd 3Móz 27:30, 32). Isten csak a saját tíz százalékát kéri. A
hálaadományaink ettől különállnak és a tizeden felül vannak. A tized a keresztényi
elkötelezettségünk alapvető bizonyítéka. Sehol sem találunk a Bibliában
bármilyen arra utaló jelet, hogy Isten része kevesebb lenne a tizednél.
Olvassuk el 1Móz 14:18-20
és Zsid 7:1-9 szakaszait! Mit tett Ábrám, amikor találkozott Melkisédekkel?
Ezek szerint milyen messzire nyúlik viszsza ez a gyakorlat a történelemben?
_____________________________________________________________
A Biblia legelőször Mózes első könyve 14. fejezetében
említi a tizedfizetést, amikor Melkisédek találkozik Ábrámmal. A Biblia utolsó
utalása a tizedre ugyanezt a találkozót idézi fel. Figyeljünk fel arra, hogy A
zsidókhoz írt levél elbeszélése értelmében sem Melkisédek, sem Krisztus nem
tartozott Lévi törzséhez, így a tizedfizetés megelőzi a léviták korát és túl is
mutat azon. A tizedfizetés nem kizárólagosan zsidó szokás, nem a Sínai-hegynél
kezdődött a héberekkel.
Olvassuk el 1Móz 28:13-14, 20-22 verseit! Mit ígért Isten
Jákóbnak? Erre ő mit válaszolt az Úrnak?
Amikor Jákób elhagyta az otthonát haragos testvére, Ézsau elől
menekülve, az egyik éjjel egy olyan létrát látott álmában, ami a földtől
egészen a menynyig ért, és angyalok járkáltak rajta fel és alá. Isten állt a
tetején, aki megígérte Jákóbnak, hogy vele lesz, és egy nap haza fogja vinni.
Ez az egyedül menekülő fiatalembernek valódi megtérési tapasztalat lett. „…akkor
az Úr lesz az én Istenem… és bármit adsz nekem, a tizedét neked adom” (1Móz
28:21-22, ÚRK) – mondta.
Miért olyan fontos megérteni,
hogy a tizedfizetés a szombathoz hasonlóan nem az ókori Izrael jogi vagy akár
vallási rendszeréből eredt? Milyen üzenetet szűrjünk le ebből az igazságból mi,
akik a kereszt után élünk?
HOL VAN A TÁRHÁZ? |
Január 16 |
Hétfő |
Olvassuk el Mal 3:10
versét! Hova kell eljutnia a tizedünknek e vers alapján?
Bár nem kapunk pontos útmutatást a szövegben, az ugyanakkor nyilvánvaló,
hogy Isten népe tudta, mit jelent a „tárház” szó. Az Úr belefoglalta az
útmutatásába, hogy „legyen ennivaló a házamban” (ÚRK). A nép értette,
hogy Isten háza eredetileg a szentély volt: az a gondosan kidolgozott sátor,
amit Isten a Sínai-hegyen aprólékos részletességgel mutatott meg Mózesnek. Később,
amikor Izrael az ígéret földjén lakott, a központi helyszín eleinte Siló volt,
majd később véglegesebb helyet kapott a jeruzsálemi templomban.
Olvassuk el 5Móz 12:5-14 részét! Ezek a versek nem azt jelzik,
hogy Isten gyermekei a saját belátásuk szerint helyezhették volna el a tizedet
ide vagy oda. Milyen elveket szűrhetünk le magunkra nézve ebből?
Isten családjának tagjaiként meg kívánjuk érteni, hogy mi az Úr
akarata a tizedünkkel kapcsolatban, és aszerint is akarunk cselekedni. A Biblia
elbeszéléséből megtudjuk, hogy Isten népe minden évben háromszor utazott Jeruzsálembe
– a páska, a pünkösd, illetve a sátoros ünnep idején (2Móz 23:14-17). Ekkor
fizették be személyesen a tizedet, a hálaadományt és dicsőítették, imádták az
Urat. A léviták ezek után szétosztották a tizedet a testvéreik között Izrael
egész területén (lásd 2Krón 31:11-21; Neh 12:44- 47; 13:8-14). A központi
tárház bibliai elvével összhangban a Hetednapi Adventista Egyház a helyi
egyházterületeket, misszióterületeket és a gyülekezetek unióit jelölte ki a
világegyház raktáraiul, innen finanszírozzák a szolgálatot.
A gyülekezeti tagok kényelme érdekében a tizedet a helyi
gyülekezetbe viszik el, ahol az istentisztelet keretében adják be a
hálaadományokkal együtt, és vannak, akik interneten fizetik be. A gyülekezeti
pénztárosok ezután a területi tárházba továbbítják a tizedet. A tizedfizetésnek
ezt a rendszerét Isten írta elő és szentelte meg, ezáltal pedig lehetővé vált,
hogy a Hetednapi Adventista Egyház egyre nagyobb és nagyobb hatással legyen az egész
világon.
Képzeljük el, mi lenne, ha
mindenki annak adná a tizedet, akinek csak szeretné, mégpedig az Adventista
Egyház kárára! Mi történne az egyházunkkal? Miért mondható rossznak és a
Szentírással ellentétesnek ez az elgondolás?
A TIZEDFIZETÉS CÉLJA |
Január 17 |
Kedd |
Olvassuk el 3Móz 27:30 és 4Móz 18:21, 24 verseit! Mit mond
Isten, mit kell tenni a tizeddel?
Minden Isten tulajdona (Zsolt 24:1), tehát egyértelmű, hogy neki
nincs szüksége a pénzre. Ám mivel a tized az Övé, ezért megmondja, mit tegyünk vele:
az evangélium szolgálatának támogatására kell azt felhasználnunk. Így tehát
Isten tizedéből biztosítják a lelkészek szükségleteit. Lévi törzse – az
ószövetségi szolgálattevők – nem kaptak hatalmas földterületet, mint a többi
törzs.
Lévi egyes városokat kapott meg, köztük a menedékvárosokat, annyi
környező földdel, amennyi a magán célra használható kertekre elegendő. A
többiek tizede biztosította a megélhetésüket, és nekik maguknak is kellett tizedet
fizetni a bevételükből.
Olvassuk el ApCsel 20:35 versét! Milyen üzenetet találunk itt,
és ez hogyan kapcsolódik a tizedfizetés kérdéséhez?
Azért fontos a tizedfizetés, mert segít bizalmon alapuló
kapcsolatot kialakítani Istennel. Valóban hitre van szükség ahhoz, hogy a
bevételünk egy tizedét „odaadjuk” (bár az gyakorlatilag amúgy is az Úré).
Egyedül a hitünk gyakorlásával növekedhet a hitünk.
Gondoljunk például a végidőkre, amikor a hűségesek majd nem
adhatnak és nem vehetek, ahogy azt A jelenések könyve 13-14. fejezetei
ábrázolják (lásd a 11. hetet)! Az Istenbe, a gondviselésébe, az Ő hatalmába és
szeretetébe vetett bizalom kulcsfontosságú lesz akkor, amikor úgy tűnik, hogy az
egész világ ellenünk van. A hűséges tizedfizetés valóban segíthet szilárd bizalmat
kialakítani. Ám addig is fontos mindannyiunknak megtanulni a helyzetünktől
függetlenül bízni az Úrban!
Az anyagi hűség mellett szóló másik nyomós érv az, hogy
hozzáférést kapunk Isten kézzel fogható áldásaihoz. A tizedfizetési szerződés
részeként az Úr olyan hatalmas áldásokat ígért nekünk, amelyeket nem is tudunk majd
befogadni. A többletünkkel segíthetünk másoknak és támogathatjuk Isten művét az
adományaikkal.
Hogyan tapasztaltuk már meg
azt a nagy igazságot, miszerint „Jobb adni, mint kapni” (ApCsel 20:35,
ÚRK)?
BRUTTÓ VAGY NETTÓ
BEVÉTELBŐL FIZESSÜNK TIZEDET? |
Január 18 |
Szerda |
A tizedet a „jövedelmünk” alapján számítjuk ki, ha órabérért
dolgozunk vagy fizetést kapunk, illetőleg a „gyarapodásunk”, avagy nyereségünk
alapján, ha magánvállalkozók vagyunk és saját vállalkozásunk van. Több országban
az állam levonja az adót a munkás béréből, hogy fedezze az embereknek nyújtott szolgáltatások
árát, így például a közbiztonságért, az utakért és hidakért, a munkanélküli
segélyért stb. A bruttó vagy nettó kérdés elsősorban akkor merül fel, ha az
ilyen adók levonása előtt vagy után térítjük vissza a tizedet. A
magánvállalkozók jogosan levonhatják a vállalkozás költségét, hogy
megtudhassák, mennyi ténylegesen a profitjuk, mielőtt levonnák az adójukat. A
tagság adakozási szokásait vizsgáló felmérések kimutatták, hogy a hetednapi
adventisták többsége a bruttó jövedelemből fizeti a tizedet, azaz, mielőtt
levonnák az adót. Valójában a következő szerepel a Generál Konferencia 1990-ben
kiadott Tithing Principles and Guidelines (Tizedfizetési elvek) dokumentumában:
„A tizedet a bruttó munkabér vagy fizetés alapján kell kiszámolni, mielőtt
egyéb jogszabályban előírt vagy az alkalmazott által jóváhagyott terheléseket
teljesítenének. Ebbe beletartozik az állami személyi jövedelmi adó, amelyekből
biztosítják a szolgáltatásokat, illetve a felelősségteljes polgárok egyéb
juttatásait. A társadalombiztosításhoz való hozzájárulás levonható – lásd
Vezérelv 111-F” (22. o.).
Olvassuk el 1Kir 17:9-16 szakaszát! Milyen helyzetben volt az özvegy,
mielőtt Illés találkozott vele? Mit kért tőle a próféta, mielőtt önmagáról és a
fiáról gondoskodhatott volna? Mit tanulhatunk meg ebből a történetből a minket
foglalkoztató kérdéssel kapcsolatban?
A sareptai özvegy megtudta, hogy fel fogja keresni az Isten embere
(1Kir 17:9). Amikor Illés megérkezett, a nő beszélt neki a nehéz körülményeiről.
A próféta először vizet kért tőle, majd hozzátette: „Ne félj, menj el, és
tégy úgy, amint mondtad. De előbb nekem süss abból egy kis lepényt, és
hozd ide, magadnak és a fiadnak pedig csak azután süss. Mert azt mondja
az ÚR, Izráel Istene, hogy sem a lisztesvéka nem ürül ki, sem a korsóból
nem fogy el az olaj addig, amíg az ÚR esőt nem ad a föld színére” (1Kir
17:13-14, ÚRK).
Ez vajon önzés lett volna Illés részéről, vagy csupán próbára
akarta tenni az asszony hitét, lehetővé téve, hogy gyakorolja azt? A válasz
egyértelmű.
Ellen G. White leírja: „Mindenki maga méri fel a helyzetét, a
saját belátása szerint ad” (Testimonies for the Church. 4. köt. 469.
o.).
A TISZTESSÉGGEL VAGY HŰSÉGESEN FIZETETT TIZED |
Január 19 |
Csütörtök |
Olvassuk el 1Kor 4:1-2
részét! Mit szeretne Isten, hogy milyen emberré váljunk mint a gyermekei és
áldásainak sáfárai?
Mit jelent tehát a hűséges tizedfizetés? Ezen a
héten a tizedfizetés több főbb elemét vizsgáltuk meg:
Az összeg – ami a bevételünk vagy gyarapodásunk
tized része, avagy tíz százaléka.
A tárházba juttatása – ahonnan fizetik a szolgálattevőket.
Isten tisztelete a bevételünk első részével.
Felhasználása a megfelelő célra – a szolgálat
támogatására.
Gyülekezeti tagként az első három pont teljesítésében
van kötelességünk. A tárházak kezelőinek a felelőssége az, hogy biztosítsák az
összegyűjtött tized megfelelő felhasználását.
Az adományoktól eltérően a tizedfizetés nem a
saját belátásunktól függ. A tized és a tárház is a mi felelősségünk része. Nem
mi határozzuk meg annak feltételeit, hanem Isten. Ha nem térítjük vissza a
„jövedelmünk” teljes tíz százalékát, akkor igazából nem is fizetünk tizedet, ha
pedig nem a „tárházba” visszük vissza a tíz százalékot, ugyanaz a helyzet.
Olvassuk el Mt 25:19-21
szakaszát! Mikor kell majd számot adnunk Isten vagyonának kezeléséről? Mit mondanak
majd azoknak, akik hűségesek voltak az anyagiak terén?
„»Hozzátok be a tizedet mind az én
tárházamba« (Mal 3:10), ez az Isten parancsa. Itt nincs szó háláról vagy
bőkezűségről, csakis őszinteségről. A tized az Úré és Ő elrendeli, hogy adjuk
vissza neki, ami az övé” (Ellen G. White: Nevelés. Budapest, 2015,
Advent Kiadó, 120-121. o.). Egyedi kiváltságunk és egyben felelősségünk, hogy
Isten vagyonát kezelhetjük. Ő megáld és megtart bennünket, és csak egy
tizedrészt kér. Majd a tizedet arra használja, hogy gondoskodjon a
szolgálattevőkről, ahogy az ókori Izrael idején is tette Lévi törzsével.
Egyesek úgy érvelnek, hogy
nem szeretik, ahogyan a tizedüket felhasználják, ezért vagy nem fizetik be,
vagy máshová küldik a pénzt. Viszont mondott ilyesmit az Úr: „Hozzátok be a tizedet
a tárházamba, de csak akkor, ha biztosra veszitek, hogy ott jól használják
fel”?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Január 20 |
Péntek |
„Amennyiben úgy folyna be népünk tizede az Úr tárházába, ahogy
annak kellene, akkor olyan áldásokban részesednénk, hogy a szent célokra szánt ajándékok
és adományok megtízszereződnének, és így nyitva maradna az Isten és az emberek
közötti csatorna” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 4.
köt. 474. o.). Ez elképesztő állítás! Ha mind hűségesen fizetnénk a tizedet, az
Úr ezer százalékra többszörözné meg adományainkat!
„Malakiás próféta könyve 3. fejezetében találjuk azt a
szerződést, amit Isten az emberrel kötött. Itt az Úr meghatározza, hogyan fog
nagy ajándékokat adni azoknak, akik hűségesen visszatérítik neki a tizedet és
az adományokat” (Ellen G. White cikke, Review and Herald, 1901. december
17.).
„Mindannyiunknak emlékeznünk kell arra, hogy
Isten velünk kapcsolatos jogai megelőznek minden egyéb követelést. Bőségesen ad
nekünk, és az emberrel kötött szerződése alapján a javainak tizedét vissza kell
téríteni neki. Az Úr kegyelmesen rábízta kincseit a sáfáraira, de a tizedről
azt mondja: Ez az enyém. Amilyen arányban adta Isten a javait, úgy kell az
embernek hűségesen visszatéríteni neki a tizedet minden tulajdonából. Maga Jézus
Krisztus állapította meg ezt a rendszert” (Ellen G. White: Testimonies for
the Church. 6. köt. 384. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Időzzünk még annál a
gondolatnál, hogy a tizedfizetés gyakorlata nem az ókori Izrael idejéből ered!
Hogyan világít ez rá az Isten iránti kötelezettségünk állandóságára?
2)
Beszéljük meg az osztályban a
hétfői rész végén feltett kérdést! Gondoljunk bele, mi lenne, ha az emberek úgy
döntenének, hogy máshová küldik a tizedüket! Mi történne az egyházunkkal? Egyáltalán
megmaradna az egyház? Miért problémás az a hozzáállás, miszerint „Az én
tizedem olyan kevés minden máshoz képest, hogy valójában nem is számít”?
Mi lenne, ha mindenki így gondolkozna?
3)
Beszéljük meg, hogy mit
tanultunk és tapasztaltunk eddig a tizedfizetéssel kapcsolatban! Mit
taníthatunk meg másoknak erről a gyakorlatról?
SZÉKELY LÁSZLÓ:
AZ
ÉN IMÁM
Az én
imám nem boldog bírás:
zárt
kapuk alatt keserves sírás.
Nem
édes szíven hallgatózás:
vak,
imbolygó tapogatózás.
Nem
hallelujás megtalálás:
mezítlábas
Canossa-járás.
Hívom,
keresem, bár nem értem,
s
egyszer az Úr majd lenyúl értem.