2023 / I.
− 2. tanulmány − Január 7− 13Isten velünk kötött szövetségei
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 5Mózes 28:1-14; Példabeszédek 3:1-10; Malakiás
3:7-11; Máté 6:25-33; 10:22; János 6:29
„Ha pedig szorgalmatosan hallgatsz az Úrnak, a
te Istenednek szavára, és megtartod és teljesíted minden ő parancsolatát,
amelyeket én parancsolok ma néked: akkor e földnek minden népénél feljebbvalóvá
tesz téged az Úr, a te Istened. És reád szállnak mind ez áldások, és
megteljesednek rajtad, ha hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek szavára”
(5Móz
28:1-2).
Bámulatos,
hogy az Úr szerződéseket (avagy szövetségeket) kötött velünk. A legtöbb
kétoldalú, ami azt jelenti, hogy mindkét félnek (Istennek és az embereknek) is
van szerepe benne. A kétoldalú szövetségre példa az, hogy „Ha ezt teszed, akkor
én azt fogom tenni.” Vagy „Én megteszem ezt, ha te megteszed azt.”
Az
egyoldalú szövetség ritkább. „Ezt megteszem attól függetlenül, hogy te így
jársz-e el, vagy sem.” Az Úr kötött néhány egyoldalú szövetséget az emberiséggel.
Például: „mert ő felhozza napját gonoszokra és jókra, és esőt ad
igazaknak és hamisaknak” (Mt 5:45, RÚF). Bármit teszünk vagy nem teszünk,
számíthatunk arra, hogy Isten napsütést és esőt ad. Az özönvíz után megígérte
az embereknek, sőt „minden mezei vadnak” is, hogy nem lesz többé olyan özönvíz,
ami elborítaná a földet (lásd 1Móz 9:9-16), függetlenül attól, mi mit teszünk.
Azt is megígérte: „Amíg csak föld lesz, nem szűnik meg a vetés és az
aratás, a hideg és a meleg, a nyár és a tél, a nappal és az éjszaka” (1Móz
8:22, RÚF). Az évszakok jönnek és mennek, függetlenül attól, mit teszünk.
Ezen
a héten néhány igen jelentős kétoldalú szövetséget vizsgálunk meg Isten és a
gyermekei között. Imádkozzunk, hogy az Úr kegyelméből a szerződés ránk
vonatkozó része szerint járhassunk el!
AZ ÜDVÖSSÉG SZÖVETSÉGE |
Január 8 |
Vasárnap |
Krisztus golgotai halála lehetővé tette minden valaha élt és
jövőben élő ember számára az üdvösséget. Az évszakok ígéreteitől eltérően
azonban az üdvösség nem egyoldalú kötelezettségvállalás – nem kapja meg mindenki,
attól függetlenül, hogy mit tesz. Azt a hitet, ami szerint mindenki üdvözülne, „univerzalizmusnak”
nevezik.
Jézus ezzel szemben egyértelműen azt tanította, hogy bár az egész
emberiségért meghalt, sokan a pusztulás és az örök halál felé vezető széles
úton járnak (Mt 7:13-14).
A következő versek szerint hogyan nyerhetjük el az üdvösség ajándékát
Jézusban?
Mt 10:22
____________________________________________________
Jn 6:29 ______________________________________________________
1Jn 5:13 _____________________________________________________
2Pt 1:10-11
__________________________________________________
Pál megértette az üdvösség szövetségének kétoldalú jellegét.
Tudta, hogy hamarosan ki fogják végezni, és bár több társa is elhagyta, ő
teljes bizalommal jelentette ki Timóteusnak, a jó barátjának, hogy megtartotta
a szövetség rá eső részét: „Mert én nemsokára feláldoztatom, és elérkezett
az én elköltözésem ideje. Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat
elvégeztem, a hitet megtartottam, végül eltétetett nekem az igazság
koronája, amelyet megad nekem az Úr, az igaz bíró azon a napon; de
nemcsak nekem, hanem mindazoknak is, akik várva várják az ő
megjelenését” (2Tim 4:6-8, RÚF).
Pál azt mondja: „Készen állok, [mert] megharcoltam a nemes harcot,
a futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam.” Az apostol mindig egyértelműen vallotta,
hogy az üdvösséget egyedül hit által nyerjük, nem a törvény cselekedetei alapján,
tehát itt nem úgy tekint a tetteire vagy a sikereire, mintha azokkal érdemet
szerzett volna Istennél. Az „igazság koronája” Jézus igazsága, amit Pál
hittel tulajdonít magának, élete végéig abba kapaszkodott.
Az üdvösség
meg nem érdemelt ajándék. Mégis mi a különbség azok között, akik elfogadják az
ajándékot és akik nem? Mit kell tennünk azért, hogy elfogadhassuk?
SZORGALMASAN
HALLGATNI |
Január 9 |
Hétfő |
Mózes ötödik
könyve az írásba foglalt változata Mózes búcsúbeszédének, amit a negyven
évig tartó pusztai vándorlás után az izraeliták második generációjának mondott
el. Moáb mezején hangzottak el ezek az üzenetek, Jerikótól nem messze keletre.
Ezt a könyvet találó módon az „Emlékezés könyvének” is szokták nevezni. Ebben
az iratban Mózes végigveszi, hogy Isten milyen hűségesen bánt Izraellel.
Áttekinti a Sínai-hegytől Kádes Barneán át az ígéret földjének határáig tartó
utat és a negyven éves pusztai vándorlást. Újból kijelenti a Tízparancsolatot,
valamint a tizedfizetés és a központi tárház előírásait is. Mózes ötödik könyve
viszont elsődlegesen arra a tanácsra összpontosít, hogy engedelmeskedjünk
Istennek és fogadjuk el az áldásait. Úgy ábrázolja az Urat, mint aki képes és
akar is gondoskodni a népéről.
Olvassuk
el 5Móz 28:1-14 szakaszát! Milyen nagy áldásokat ígér Isten a népnek? Mit kell
tenniük, hogy megkaphassák azokat?
Mózes arra vágyott, hogy a
nép megértse, milyen nagyszerű, sőt, csodálatos áldásokat tartogat Isten a
számukra. „Ha pedig szorgalmatosan hallgatsz” (ÚRK) – ezzel a
fordulattal tudatta velük, hogy az örök sorsuk a tét. Milyen erőteljes
megjelenítése ez a választási szabadság valóságának! Isten választott népe,
nagy áldások és ígéretek kedvezményezettjei voltak, csakhogy azok nem feltétel
nélkül érkeztek. El kellett fogadniuk, magukévá kellett tenniük azokat a kikötéseket,
azok szerint kellett cselekedniük. Egyébként nem is volt túl nehéz az, amit
Isten kért tőlük. „Mert e parancsolat, amelyet én a mai napon
parancsolok néked, nem megfoghatatlan előtted; sem távol nincs tőled.
Nem a mennyben van, hogy azt mondanád: kicsoda hág fel érettünk a
mennybe, hogy elhozza azt nékünk, és hallassa azt vélünk, hogy teljesítsük azt?
Sem a tengeren túl nincsen az, hogy azt mondanád: Kicsoda megy át
érettünk a tengeren, hogy elhozza azt nékünk és hallassa azt velünk, hogy teljesítsük
azt? Sőt felette közel van hozzád ez ige: a te szádban és szívedben van,
hogy teljesítsed azt” (5Móz 30:11-14).
Természetesen az áldások
mellett megtaláljuk az átkokra való figyelmeztetést is, amelyek akkor
köszöntenek rájuk, ha nem engedelmeskednek (5Móz 28:15-68). Mózes egyértelműen
tudatta a néppel, hogy milyen következményekkel járnak majd a bűneik és a
lázadásaik.
Mit jelent a
számunkra ma „szorgalmasan hallgatni” arra, amit Isten mond nekünk?
TISZTELD AZ URAT! |
Január 10 |
Kedd |
A példabeszédek
könyve nem annyira a jóról és a rosszról, mint a bölcsességről és a
bolondságról szól. Amikor átolvassuk ezt az iratot, felismerjük, hogy mi a
bölcsesség előnye, illetőleg milyen hátulütői vannak a balgaságnak.
Olvassuk
el Péld 3:1-10 részét! Milyen csodálatos ígéreteket találunk itt? Mit jelent
az, hogy „a te egész jövedelmed zsengéjéből”?
Isten arra kér, hogy tegyük
Őt az első helyre a vagyonunkkal való gazdálkodás kérdésében. Ezzel ismerjük
el, hogy minden az övé, így fejezzük ki, mennyire bízunk gondviselésben.
Ráadásul azt is mondja, hogy ha az első helyre tesszük Őt, akkor megáldja
mindazt, ami hátramaradt. Ez igazából a hit cselekedete. Az nyilvánul ilyenkor
meg, hogy teljes szívvel bízunk az Úrban, nem a saját értelmünkre támaszkodunk
(ami azért igen fontos, mert gyakran történnek olyan dolgok, amelyeket
egyszerűen meg sem tudunk érteni és fel sem tudunk fogni).
Egyedül a kereszt segít még
jobban bízni Istenben és a szeretetében. A legkevesebb, amit igazából tehetünk,
ha felismerjük, milyen ajándékot kaptunk Jézusban – aki nemcsak a Teremtőnk (Jn
1:1-4) meg a Fenntartónk (Zsid 1:3), hanem a Megváltónk is (Jel 5:9) –, az az,
hogy visszaadjuk neki mindenünk zsengéjét.
„Az Úr nem csupán azt jelenti
ki, hogy övé a tized, hanem még azt is előírja, hogyan kezeljük azt. »Tiszteld
az Urat a te marhádból, a te jövedelmed egész zsengéjéből«
– mondja. Ezzel nem arra tanít, hogy mindenünket költsük magunkra, az Úrnak
pedig elég a maradékot hozni, még akkor sem, ha hűségesen fizetjük a tizedet.
Isten része legyen a legelső, amit elkülönítünk” (Ellen G. White: Counsels
on Stewardship. 81. o.)!
Isten azt mondja, hogy „megtelnek
a te csűreid elégséggel”, ha az első helyre tesszük Őt. Ez nem csodaszerűen
fog bekövetkezni. Nem ébredünk fel egy nap arra, hogy „a csűrjeink és a
vályúink” hirtelen megteltek.
A Biblia inkább a jó
sáfárság, az óvatos tervezés és az anyagi felelősség elveivel van tele, amelyek
között a hűség a legelső és legfontosabb kötelességünk.
Hogyan
tanulhatunk meg az Úrban és az ígéreteiben bízni még az olyan szűkös anyagi
időkben is, amikor nincsenek tele „a csűrjeink és a vályúink”, pedig igyekszünk
hűségesek lenni?
A TIZEDFIZETÉSI
SZERZŐDÉS |
Január 11 |
Szerda |
Szoros lelki összefüggés
látszik a tizedfizetés és az Istennel való kapcsolat között. Jól ment az
izraeliták sora, amikor engedelmeskedtek Istennek és hűségesen fizették a
tizedet. Ezzel szemben nehéz időket éltek át, amikor nem így tettek. Mintha az
engedelmesség és a jólét, illetve az engedetlenség és a gondok ciklusai
váltogatták volna egymást. Az egyik ilyen hűtlen időszak során történt az, hogy
az Úr egy kétoldalú szerződést ajánlott fel népének Malakiás prófétán keresztül.
Olvassuk
el Mal 3:7-11 szakaszát! Milyen ígéreteket és kötelezettségeket tartalmaznak
ezek a versek?
Isten megígérte a népnek,
hogy visszatér hozzájuk, ha ők is visszatérnek hozzá. Amikor megkérdezték, mit
ért azalatt, hogy visszatérnek hozzá, azt felelte: „A tizeddel és a
hálaáldozatokkal csaltok meg engem!” A csalásuk miatt sújtotta őket az átok. A
következő megoldást javasolta az Úr az átok problémájára: „Hozzátok be a
tizedet mind az én tárházamba” (Mal 3:10).
Amennyiben így tesztek, akkor
„megnyitom az ég csatornáit, és bőséges áldást árasztok rátok” (RÚF). Ha
pedig nincs elég helyünk az áldások befogadására, akkor olyan többletünk
lesz, amivel másoknak segíthetünk és előmozdíthatjuk Isten ügyét.
„Szövetséget kötött velünk Isten, aki odaadta az egyszülött Fiát, hogy
meghaljon értünk. Az áldásaiért cserébe arra kér bennünket, hogy vigyük
el neki a tizedeinket és a hálaadományainkat. Senki sem mondhatja, hogy
volt olyan, amit nem érthetett meg ebben a kérdésben. Malakiás próféta
könyve 3. fejezete nyíltan kijelenti a tizeddel és a hálaadományokkal
kapcsolatos isteni tervet. Az Úr arra szólítja követőit, hogy tartsák
magukat ahhoz a szerződéshez, amit velük kötött” (Ellen G. White: Counsels
on Stewardship. 75. o.).
A júdabeli jó király, Ezékiás
uralkodása idejében jegyezték fel az engedelmesség egyik pozitív ciklusát.
Valós ébredési mozgalom indult el Júdában, a nép pedig elkezdte hűségesen
visszatéríteni a templom tárházába a tizedet és a hálaáldozatot. Annyi adomány
folyt be, hogy halmokban állt a tized a templomban. 2Krón 31:5 verse mondja el,
mi történt akkor, amikor Izrael fiai „bőségesen hoztak a gabona, must, olaj,
méz és minden mezei termény legjavából, és bőségesen meghozták a tizedet
is mindenből” (RÚF).
Mit árul el
a tizedfizetésünk a lelkiségünkről és az Istennel való kapcsolatunkról (avagy
annak hiányáról)?
„KERESSÉTEK
ELŐSZÖR” |
Január 12 |
Csütörtök |
A Biblia azt írja, hogy a „nagy
sokaság szívesen hallgatta” (Mk 12:37, RÚF) Jézust. A köznépből származtak
a legtöbben azok közül, akik követték és hallgatták Őt. Nekik adott enni a
hegyoldalon és ők hallották a Hegyibeszédet is. Krisztus tulajdonképpen a
következőt mondta nekik: „Tudom, hogy aggódtok amiatt, hogyan tudtok
gondoskodni a családotokról. Aggódtok az étel és ital miatt, amire mindennap
szükségetek lesz és a ruha miatt, amivel melegen tarthatjátok, illetve
védhetitek magatokat. Én viszont a következőt javaslom…”
Olvassuk
el Mt 6:25-33 részét! Mit ígért meg itt Jézus? Mit kellett az embereknek tenni
azért, hogy elnyerjék ezeket az ígéreteket?
_____________________________________________________________
Istennek több ígérete ölt
kétoldalú szövetségi jelleget, azaz nekünk is teljesítenünk kell a magunk
részét ahhoz, hogy részesedhessünk az áldásban.
Olvassuk
el Ézs 26:3 versét! Mit kell tennünk azért, hogy tapasztaljuk Isten békességét?
_____________________________________________________________
Olvassuk
el 1Jn 1:9 versét! Mit tesz Jézus, ha megvalljuk a bűneinket?
_____________________________________________________________
Olvassuk
el 2Krón 7:14 versét! Milyen „ha” és „akkor” részei vannak Isten itteni
ajánlatának?
_____________________________________________________________
Többek között ezek a versek
is azzal a lényeges igazsággal foglalkoznak, miszerint mindannyiunknak van szerepünk
a nagy küzdelem földön játszódó drámájában, annak ellenére, hogy a mindenható
Isten a Teremtőnk és a Megtartónk. Továbbá az is igaz, hogy az üdvösségünk
kegyelmi ajándék, nem érdemelhetjük azt ki. A szabad akarat és döntési képesség
szent ajándékával engednünk kell a Szentlélek késztetésének, engedelmeskedve annak,
amire az Úr hívott el bennünket. Bár Isten áldást és életet kínál fel nekünk,
mi választhatjuk ahelyett inkább az átkot és a halált is. Nem csoda tehát, hogy
az Úr ezt mondja: „válaszd azért az életet, hogy élhess mind te, mind
a te magod” (5Móz 30:19)!
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Január 13 |
Péntek |
„Amikor Isten népe a földi történelem bármelyik szakaszában
vidáman és önként kivitelezte a rendszeres jótékonyságra [tizedfizetés],
illetve az ajándékokra és adományokra vonatkozó isteni tervet, akkor azt
látták, hogy jólét kíséri munkájukat, méghozzá olyan mértékben, amennyire
engedelmeskedtek az előírásainak. A csűrjeik megteltek bőséggel, amikor
elismerték az Úr kéréseit, az előírásai szerint jártak el és tisztelték Őt a
vagyonukból. Ám amikor megcsalták az Urat a tizeddel és az adományokkal, rá
kellett jönniük, hogy nemcsak Őt, hanem önmagukat is megcsalták, mert Isten
olyan mértékre korlátozta le az áldásokat, amennyire ők tették azt a neki szánt
adományokkal” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 3. köt. 395.
o.). A Biblia nagyon nyíltan fogalmaz azzal kapcsolatban, hogy egyedül hit
által üdvözülünk, ez Isten kegyelmi ajándéka. Erre a kegyelemre válaszolunk az
Isten parancsolatai iránti engedelmességgel. Nem érdemelhetjük ki az üdvösséget
engedelmességünkkel (elvégre ha kiérdemelnénk, az nem lenne kegyelemből, lásd Róm
4:1-4). Megvizsgálva Istennek a velünk kötött kétoldalú szövetségét, mind az
áldásainkat, mind a kötelességeinket megláthatjuk. Az Úr ajánlatára adott
válaszunkkal befolyásoljuk azt, hogy milyen lesz a vele való kapcsolatunk, sőt
nagyrészt az örök sorsunkat is. Az engedelmesség – a szeretet szolgálata és
szövetsége – a tanítványság igazi jele. A hit, egyedül a hit az, ami ahelyett,
hogy feloldana bennünket az engedelmesség alól, Krisztus kegyelmének részeseivé
tehet bennünket, emiatt lehetünk képesek engedelmeskedni annak, amit Isten kér
tőlünk.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Szokták mondani, hogy ha minden adventista
hűséggel visszaadná a tizedet, az egyházunknak bőven lenne elegendő pénze arra,
amit tennie kell az evangélium hirdetése érdekében. Mit teszel a tizedfizetés és
az adakozás tekintetében, ami segít az egyháznak végezni azt, amire az Úr
elhívta?
2)
Időzzünk el annál a gondolatnál, hogy mennyire
fontosak a döntéseink és a tetteink az Istennel való kapcsolatunk tekintetében!
Hogyan tarthatjuk szem előtt a cselekedetek és az engedelmesség, beleértve a
tizedfizetés és a jó sáfárság kérdéseit is anélkül, hogy a törvényeskedés
csapdájába esnénk?
3)
A keddi rész végén található kérdés arról szól,
hogy akkor is jönnek nehéz idők, amikor hűségesek voltunk. Beszélgessünk erről
az osztályban! Hogyan magyarázzuk, amikor ilyesmit élünk át? Hogyan kerülhetjük
el a csalódást, amikor ilyen helyzetben találjuk magunkat?
ÁPRILY LAJOS:
LASSÚ
SZÁRNYON
Uram,
a két szárnyam nehéz,
hozzád
emelkedni ma nem mer.
Ne
bilincselj meg és ne bánts
nagy
súlyoddal, a félelemmel.
Te
nagy völgyedben ne legyek
énekre
béna, hitre gyáva.
Úgy
kapaszkodjam, Kéz, beléd,
mint
kicsi koromban anyámba.
Hívott
erőseid dalos
lakomáján
mindig ne késsem.
Kapudtól
ne térítsen el
utat
veszítő szédülésem.
Viharszeles
mélyed felett
meredekedet
bízva járjam,
sziklafalon
hajnalmadár,
örömpiros
legyen a szárnyam.
És
hogyha mégis hullanék
sugaradban
vagy sűrű hóban,
sohasem
látott arcodat
láthassam
egyszer, zuhanóban.