2022 / IV.
− 14. tanulmány − December 24−30Isten mindent újjáteremt
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 25:8; 1Péter 1:22; 2Péter 3:13; 1János 3:2-3; Jelenések 21:3, 22; 22:3-5
„Aki a trónon ült, ezt mondta: Íme, mindent újjá teszek. Így
szólt: Írd meg, mert ezek a beszédek megbízhatók és igazak”
(Jel 21:5, ÚRK).
A
Szentírás reményt tár elénk: „De új eget és új földet várunk az ő ígérete
szerint, amelyekben igazság lakozik” (2Pt 3:13). Vannak, akik az új ég és
új föld ígéretét csak fantáziának, kitalált történetnek tartják, amivel
a hatalmon lévők a túlvilág reményét keltve akarták kordában tartani a
tömegeket, valahogy így: Most ugyan nehéz nektek, de a mennyben majd
megkapjátok a jutalmatokat – és így tovább.
Noha
valóban voltak, akik a Biblia jövőre mutató reménységét így akarták felhasználni,
az efféle visszaélés azonban mit sem változtat az új földre és új égre
vonatkozó ígéretek valóságán.
Az
utolsó napokban csúfolódók akarják nevetségessé tenni áldott reménységünket (2Pt
3:3-7). Előre megjövendölt gúnyolódásukban azonban csak a Biblia állításainak
újabb bizonyítékát láthatjuk, mert éppen úgy csúfolódnak, amint a Biblia előre
megírta.
A
héten arról a ragyogó ígéretről gondolkozunk el, ami az új égről és új földről,
benne a mennyei templomról, az Istennel való együttlétről, a halál meg a
könnyek eltűnéséről, majd pedig Isten szeretetének végső győzelméről szól.
ÚJ ÉG ÉS ÚJ FÖLD |
December 25 |
Vasárnap |
A görög filozófia szerint gondolkodók közül némelyek
rossznak tartják a fizikai valóságot. Számukra ezért elképzelhetetlen, hogy a
jövőben igazi emberek legyenek a mennyben, ami szintén valóságos. E gondolkodás
szerint a menny csak úgy lehet jó, ha kizárólag lelki természetű, mentes az itteni,
fizikai világban tapasztalható hiányosságoktól. Azt állítják, hogy ha valami
anyagi természetű, akkor nem lehet lelki, a lelki pedig nem lehet anyagi. Ezzel
ellentétben a Biblia valóságként beszél a mennyről, csakhogy a bűn jelenléte
által okozott korlátok nélkül.
Olvassuk el Ézs 65:17-25,
66:22-23, 2Pt 3:13 és Jel 21:1-5 szakaszait! Mi a fő üzenete ezeknek a
részeknek?
Ézsaiás próféta könyve
érdekes dolgokat villant
fel azzal kapcsolatban, hogy milyen lett volna a föld, ha Izrael népe hűséges marad
az Istennel való szövetségéhez (Ézs 65:17-25; 66:22-23; vö. 5Mózes 28.
fejezet). A környezet egész világa, benne az élet különböző formáival egyre
közelebb és közelebb került volna Isten eredeti tervéhez, vagyis ahhoz, amilyen
a bűn belépése előtt volt.
Ám ez a terv nem valósult meg a várakozás
szerint. Később Isten új tervet léptetett életbe, ekkor már az egyházzal, amely
zsidó és minden nemzetből való, pogány származású hívőkből áll (Mt 28:18-20; 1Pt
2:9). Ézsaiás próféciáit tehát újra kell olvasni az egyház nézőpontjából (2Pt
3:13; Jel 21:1-5).
„A Biblia »hazá«-nak nevezi a szentek örökségét (Zsid
11:14-16). Ott a mennyei Pásztor élő vizek forrásaihoz vezeti nyáját. Az élet
fája minden hónapban megtermi gyümölcsét, és leveleivel a népeknek szolgál. Ott
kiapadhatatlan, kristálytiszta vízforrások fakadnak, és a partjukon hajladozó fák
árnyékot vetnek az ösvényekre, amelyen az Úr megváltottai járnak. A szélesen
elterülő síkságok gyönyörű dombokba torkollnak. Isten hegyeinek fenséges ormai
magasra emelkednek. A békés rónákon, az élő vizek mellett Isten népe, a sokáig
zarándok és vándor nép, otthonra talál” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
2013, Advent Kiadó, 575. o.).
A Szentírásban bemutatott örökkévalóság
reménye nélkül élő szekuláris írók sokat keseregtek az emberi lét értelmetlensége
miatt. A jövővel kapcsolatban tévednek, de miért nehéz vitatni azt, amit a reménység
nélküli élet értelmetlenségéről mondanak? Beszélgessünk erről szombaton a csoportban!
ISTEN TEMPLOMÁBAN |
December 26 |
Hétfő |
Vannak, akik az egész mennyet Isten templomának
tartják. A jelenések könyve viszont egy konkrét szentélyt/templomot
említ az Új Jeruzsálemben, ahol Isten trónja és az üvegtenger van (Jel
4:2-6; 7:9-15; 15:5-8). Ott fogja örökké imádni Istent a szentek –
minden nemzetből, törzsből, népből és nyelvből való emberek – nagy
sokasága (Jel 7:9-17).
Hasonlítsuk
össze Jel 7:9-15 és 21:3, 22 verseit! Hogyan lehet összhangba hozni a
megváltottak nagy sokaságáról szóló leírást azokról, akik „éjjel és
nappal” szolgálnak Istennek „az ő templomában” (Jel 7:15) azzal, hogy
János nem látott „templomot” az Új Jeruzsálemben (Jel 21:22)?
A mennyei seregek mindig is a mennyei
szentélyben/templomban imádták Istent. A bűn megjelenése után azonban Isten az
üdvösséget is onnan ajánlotta fel az emberiségnek. „Miután lezárul a bűn
problémája, a mennyei szentély ismét visszakerül eredeti funkciójába. A
jelenések könyvének írója, János beszámol arról Jel 21:22 versében, hogy a
városban már nem látott templomot, mert a Mindenható Úr Isten és a Bárány annak
temploma. Vajon azt jelentené ez, hogy az Úrnak nem lesz többé háza, ahol a
teremtményei összejöhetnek és közösségben lehetnek vele? Egyáltalán nem ezt jelenti”
(Richard M. Davidson: „The Sanctuary: »To Behold the Beauty of the Lord« című
írása, Arthur Stele, szerk.: The Word: Searching, Living, Teaching. 1.
köt. Silver Spring, MD, 2015, Biblical Research Institute, 31. o.).
A jelenések könyve
külön figyelmet fordít arra,
akit imádnak, de az imádóira is. A mennyei imádat Istenre és a Bárányra irányul
(Jel 5:13; 7:10). Mint mindig, Krisztus áll az istentisztelet középpontjában,
ahogyan ennek lennie is kell.
Azok imádják Istent, „akik jöttek a nagy
nyomorúságból, és megmosták az ő ruháikat, és megfehérítették ruháikat a Bárány
vérében” (Jel 7:14), mint élő tanúi Isten megváltó és átformáló
erejének. Énekkel dicsőítik Őt azért, amilyen és amit értünk tett.
Jel 21:3 versében ez áll: „Ímé
az Isten sátora az emberekkel van, és velük lakozik, és azok az ő népei
lesznek, és maga az Isten lesz velük, az ő Istenük.” Számos más szakasz
visszhangzik ebben a versben (Jer 32:38; Ez 37:27; Zak 8:8; Zsid 8:10).
Mit jelent nekünk itt és most, hogy Isten lesz az Istenünk, mi pedig az
Ő népe leszünk? Hogyan látszódhat meg rajtunk most ez a nagyszerű
igazság?
ISTEN SZÍNE ELŐTT |
December 27 |
Kedd |
A Biblia azt mondja Istenről, hogy „hozzáférhetetlen
világosságban lakozik” (1Tim 6:16) és „soha senki nem látta” (Jn
1:18; 1Jn 4:12). Azt jelenti ez, hogy a szentek a mennyben soha nem
fogják látni az Atya Istent? Egyáltalán nem! Ez nyilván csak a bűneset
után vonatkozik az emberekre, mert a Szentírás számos helyen utal arra,
hogy a mennyben a szentek látni fogják Istent.
Mit mondanak Mt 5:8, 1Jn 3:2-3 és Jel 22:3-4 versei arról a
hatalmas kiváltságról, hogy megláthatjuk Istent?
János apostol úgy fogalmazott, hogy „Az Istent soha senki nem
látta” (Jn 1:18; 1Jn 4:12), de ezt is kijelentette: „meg fogjuk őt
látni, amint van” (1Jn 3:2-3), „és látják az ő arcát” (Jel 22:3-4,
ÚRK). Hogy ezek a szakaszok az Atya Istenre vagy Krisztusra utalnak, azon még
lehet vitatkozni, viszont Krisztus saját kijelentése minden kételyt eloszlat: „Boldogok
a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent” (Mt 5:8, ÚRK). Micsoda
kiváltság lesz a megváltottak számára, hogy a templomában imádhatják Istent! A
legnagyobb előjog viszont az lesz, hogy majd láthatjuk az arcát. „Isten népének
abban a kiváltságban lesz része, hogy szabadon érintkezhet az Atyával és a
Fiúval. »Most tükör által homályosan látunk« (1Kor 13:12). Most
Istenről csak annyit tudhatunk, amennyit az emberekkel való eljárásai és a
természet dolgai viszszatükröznek belőle. De majd színről színre látjuk Őt, és
nem lesz köztünk fénytompító fátyol. Közelében leszünk, és nézhetjük arcának
dicsőségét” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent
Kiadó, 576. o.).
Figyeljük meg a mai versekben a kapcsolatot a tisztaság és
aközött, hogy megláthatjuk Istent! A „tiszta szívűek” meglátják Istent;
aki meglátja Istent, „az mind megtisztítja magát, ahogyan ő is tiszta” (1Jn
3:3, ÚRK). Ezek a versek rámutatnak, hogy Istennek el kell végeznie bizonyos
munkát bennünk, amivel felkészít a mennyre. Végeredményben Jézus halála tette
biztossá, hogy jogunk lehet belépni a mennybe, viszont nekünk már itt és most át
kell mennünk egy tisztító folyamaton, ami segít felkészülni az örök otthonunkra.
A tisztítási folyamatban pedig központi szerepe van az Isten Igéje iránti
engedelmességnek.
Hogyan mutatja be 1Pt 1:22
verse az engedelmesség és a megtisztulás közötti kapcsolatot? Miért tisztít meg
az engedelmesség? Konkrétan mit mond Péter, hogyan mutatkozik meg az
engedelmességünk?
SEM HALÁL, SEM
KÖNNY NEM LESZ TÖBBÉ |
December 28 |
Szerda |
Az örökké égő pokolban vég nélkül szenvedő halhatatlan lélek
elképzelése ellentétes azzal a bibliai tanítással, hogy az új égen és új földön
„halál nem lesz többé, sem gyász, sem jajkiáltás, sem fájdalom” (Jel
21:4, ÚRK). Ha az örökké égő pokol valóság lenne, a „második halál” nem törölné
el az univerzumból a bűnt és a bűnösöket, hanem csak a fájdalommal és
kiáltással teli örök pokolba szorítaná őket vissza. Továbbá ebben az esetben
soha nem állna helyre az eredeti tökéletes állapot a világegyetemben. Hála
Istennek azért, mert a Biblia egészen más képet fest!
Hogyan vigasztalnak, minek a reményét adják Ézs 25:8, Jel 7:17
és 21:4 versei mai világunk megpróbáltatásai és szenvedései között?
Az élet lehet igen nehéz, igazságtalan, kegyetlen. Szeretteinket
brutális módon elragadhatja tőlünk a halál hideg szorítása. Mások ravaszul
befurakodnak az életünkbe, rabul ejtik a szívünket, aztán elsétálnak, mintha mi
sem történt volna. Rettenetes, ha elárul valaki, akit szerettünk, akiben megbíztunk!
Vannak olyan pillanatok, amikor összetört szívvel azon gondolkozunk, hogy
érdemes-e tovább élni. Isten a fájdalmaink között mindig kész letörölni arcunkról
a könnyet, de legnagyobb fájdalmaink némelyike velünk marad egészen addig a
tündöklő napig, amikor már nem lesz többé halál, sem fájdalom, sem sírás (Jel
21:1-5). Bízhatunk benne, hogy a végső ítéletben Isten minden egyes emberrel
igazságosan és szeretettel jár el. Krisztusban meghalt szeretteink mind
feltámadnak a halálból, hogy az örökkévalóságon át együtt legyünk. Akik nem
méltóak az örök életre, azok nem lesznek többé, nem kell a számukra
„kellemetlen” mennyben élniük, sem örökké égő pokolban gyötrődniük. Az a
leginkább vigasztaló, hogy Isten igazságosan bánik mindenkivel. Amikor nem lesz
többé halál, a megváltottak örömmel kiáltják: „Halál! hol a te fullánkod?
Pokol! hol a te diadalmad” (1Kor 15:54-55)? Az Úr megígérte, hogy az
újjáteremtett földön „a régiek ingyen sem említtetnek, még csak észbe sem
jutnak” (Ézs 65:17). Ez nem jelenti azt, hogy a menny az emlékezetvesztés
helyszíne lesz, hanem a múlt nem fogja megmérgezni az örök mennyei örömöket.
Ugyan ki ne tapasztalta volna
már az emberi lét igazságtalan pusztításait? Hogyan tanulhatunk meg bízni, különösen
a nehéz időkben? Hogyan tanulhatunk meg örülni Isten jóságának és szeretetének,
amennyire csak lehet?
ISTEN NEVE A
HOMLOKUKON |
December 29 |
Csütörtök |
Olvassuk el Jel 22:3-5
verseit! Hogyan lehetünk biztosan azok között, akiknek a homlokára fel van írva
Isten neve? Lehetünk ebben biztosak egyáltalán?
_____________________________________________________________
Lucifer lázadása, valamint Ádám és Éva
bűnbeesése után Isten elpusztíthatta volna a két bűnös embert, de feltétel
nélküli szeretetét kifejezve a teremtményei iránt kegyelmesen életbe léptetett
egy tervet, hogy megmentsen mindenkit, aki ezt elfogadja. Ezt ismerjük
„megváltási tervként”, ami már a föld megteremtése előtt létezett (Ef 1:3-4;
2Tim 1:9; Tit 1:2; Jel 13:8), de Isten csak az Édenben beszélt róla először az
embereknek, közvetlenül a bűneset után. A későbbiekben ezt nyilatkoztatta ki
még jobban a héber szentélyszolgálatok képei és árnyékszolgálatai által (2Mózes
25. fejezet), majd pedig Jézus élete, halála és feltámadása mutatta be a
legteljesebben (Róma 5. fejezet).
A megváltási terv középpontjában az örök élet
ígérete áll, Jézus érdemei alapján. Ez az ígéret mindenkinek szól, aki hit
által kész elfogadni a hatalmas ajándékot, amit a kereszt tett lehetővé. Az
üdvösség a kereszt előtt és a kereszt után is mindig hit által és soha nem
cselekedetek által lehetséges, bár a tetteink fejezik ki, hogy üdvösséget
nyertünk.
Pál a hit példájaként írt a
jóval Krisztus első adventje előtt élt Ábrahámról: „Mert ha Ábrahám
cselekedetekből igazult meg, van mivel dicsekednie, de nem Isten előtt.
De mit mond az Írás? Hitt Ábrahám Istennek, és ezt ő igazságul
számította be neki” (Róm 4:2-3, ÚRK). Hogyan segítenek ezek a versek
megérteni a hit általi megváltás lényegét?
_____________________________________________________________
Lehet tehát üdvbizonyosságunk, ha elfogadtuk
Jézust, ha alávetjük az akaratunkat neki, ha igényeljük ígéreteit, köztük azt
is, hogy már most új életünk lehet benne és ha egyedül az Ő érdemeire
hagyatkozunk, semmi másra. Ábrahám hitt, Isten pedig ezt igazságul
tulajdonította neki, és ugyanígy megy ez a mi esetünkben is.
Tehát ezt jelenti az, hogy Isten neve az ember
homlokára van írva. Ha már most ott van Isten neve és ha nem fordulunk el az
Úrtól, akkor a neve rajtunk marad az új égen és az új földön is.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 30 |
Péntek |
Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent
Kiadó, „A küzdelem véget ér” c. fejezetből 574-578. o.
„Az egész örökkévalóságban Krisztus keresztjét tanulmányozzák a megváltottak
és erről énekelnek. A megdicsőült Krisztusban a megfeszített Krisztust fogják
látni. Soha nem felejtik el, hogy Ő, aki hatalmával teremtette és fenntartotta
a roppant tér megszámlálhatatlan világát, Isten szeretett Fia, a menny Felsége,
akit kérubok és fénylő szeráfok gyönyörűséggel imádnak, megalázta magát, hogy
felemelhesse az elbukott embert; hogy a bűn átkát és szégyenét, Atyja arcának
elrejtőzését viselte, mígnem az elveszett világ szenvedése meghasította szívét
és kioltotta életét a Golgota keresztjén. A világegyetem örökké csodálni és
imádni fogja Alkotóját, minden sors Bíráját, aki az ember iránti szeretetből letette
dicsőségét és megalázta magát” (i. m. 555. o.).
„A nagy küzdelem véget ért. Nincs többé bűn, és
nincsenek bűnösök. Az egész világegyetem megtisztult. A végtelen nagy
teremtettséget tökéletes harmónia és boldogság tölti be. Tőle, aki mindent
teremtett, árad az élet, a fény és az öröm a határtalan téren át. Élők és
élettelenek – a legparányibb atomtól a legnagyobb csillagig – tökéletes
szépségükkel és felhőtlen boldogságukkal hirdetik, hogy Isten a szeretet” (i.
m. 578. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Sok szekuláris keresztény úgy
él, mintha ez a világ örökké megmaradna (Lk 12:16-21). Hogyan tarthatunk
egyensúlyt az ideális földi élet és a menny fontossági sorrendje között? Hogyan
védekezhetünk attól, amitől Lukács 12. fejezetében óvott Jézus?
2)
Ha a menny már itt
elkezdődik, mit tegyünk, hogy az otthonunkban és az életünkben is megmutatkozzanak
a mennyei elvek?
3)
Térjünk vissza a vasárnapi
rész utolsó kérdéséhez! Milyen logikai magyarázat van azok pesszimizmusára,
akik nem hisznek az örök életben? Ugyanakkor sok ilyen ember látszólag elég
„boldogan” él, még ha nincs is semmi reményük a jövőre nézve. Vajon hogyan képesek
erre? Vagyis hogyan tudnak élni, méghozzá elégedetten úgy, hogy nincs semmi
reményük ezen az életen túl?
AZ ELSŐ ÉS MÁSODIK
FELTÁMADÁS
„Mindazok, akik a koporsókban vannak,
meghallják az Ő szavát, és kijőnek; akik a jót cselekedték, az élet
feltámadására; akik pedig a gonoszt művelték, a kárhozat feltámadására”
(Jn 5: 28-29).
„Az
élet az igazak öröksége, a halál pedig a gonoszok osztályrésze. Mózes ezt
mondta Izraelnek: »Elődbe adtam ma néked az életet és a jót; a halált
és a gonoszt« (5Móz 30:15). E bibliaversben említett halál nem Ádám halála,
mert Ádám törvényszegésének büntetését az egész emberiség szenvedi. Mózes a
»második halált« állította szembe az örök élettel.
Ádám
bűne miatt a halál az egész emberiséget sújtja. Mindenkinek meg kell halnia. »Lesz
feltámadásuk a halottaknak, mind az igazaknak, mind a hamisaknak«; »mert
amiképpen Ádámban mindnyájan meghalnak, azonképpen Krisztusban is
mindnyájan megeleveníttetnek« (ApCsel 24:15; 1Kor 15:22). A Szentírás
különbséget tesz a feltámadottak két csoportja között… Akit Isten »méltóvá«
tesz az élet feltámadására, az »boldog és szent«. »Ezeken nincs hatalma a
második halálnak« (Jel 20:6). De azoknak, akik nem bűnbánattal és
hittel könyörögtek bocsánatért, viselniük kell törvényszegésük büntetését – »a
bűn zsoldjá«-t…
Így ér
véget a bűn minden belőle fakadó bajjal és rontással együtt… János bepillantva
az örökkévalóságba… hallotta az egyetemes himnuszt, amelyet egyetlen disszonáns
hang sem zavar meg. Mennyen és földön minden teremtmény Istent dicsőíti (Jel
5:13)” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó,
467-468 o.).