2022 / IV.
− 13. tanulmány − December 17−23Az ítélet folyamata
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: Dániel 7:9-14; Malakiás 4:1;
Máté 25:31-46; 1Korinthus 6:2-3; 2Péter 2:4-6; Jelenések 21:8
„Mert
mindnyájunknak meg kell jelennünk Krisztus ítélőszéke előtt, hogy kiki aszerint,
amit e testben cselekedett, megkapja akár a jót, akár a gonoszt” (2Kor 5:10, ÚRK).
A Szentírásból teljesen
világosan kiderül, hogy van ítélet. Isten meg fogja ítélni a világot. A számos
ó- és újszövetségi szakasz félreérthetetlen. Az itt és most olyannyira hiányzó
ítélet egy nap majd eljön!
A Biblia azt írja Istenről,
hogy a tudása „tökéletes” (Jób
37:15), Ő „mindent tud” (1Jn
3:20), ismeri még a legtitkosabb szándékainkat is (Préd 12:16;
Jer 17:10). Elbújhatunk mindenki más és minden elől,
de előtte semmi nem marad
rejtve.
Ebből következően nem neki van
szüksége az ítéletre, hogy megismerje minden egyes ember életét, de Ő rendelte
el, méghozzá a mennyei és a földi teremtményei érdekében. Kozmikus-történelmi
folyamat ez, ugyanis Lucifer a mennyben kezdte a lázadást, amit azután
kiterjesztett erre a világra (Jel 12:7-9).
Ezen a héten a végidei ítélet
folyamatának három fő szakaszáról fogunk elgondolkodni: az advent előtti
ítéletről, a millennium alatti ítéletről és az ítélet végrehajtásáról. Az egész
az igazak megvédésével, igazolásával, valamint a gonoszok második halálával
zárul.
A VÉGSŐ ÍTÉLET |
December 18 |
Vasárnap |
Sokan úgy gondolnak az ítéletre, mint ami kárhoztat. Ez
valóban része a folyamatnak, de nem szabad elfelednünk, hogy az ítéletnek van
egy pozitív oldala is: ugyanis jelenti még az igazak felmentését, igazolását
is. Dániel próféta könyve úgy utal a végidei ítéletre, hogy akkor
Isten igazságot szolgáltat „a Magasságos szentjeinek” (Dán7:22, ÚRK).
Mindkét oldal része Isten ítéletének, ez az elv megtalálható ebben az
ószövetségi szövegben is: „hallgasd meg a mennyekből, és vidd véghez
szándékodat. Tégy igazságot szolgáid között, az istentelent ítéld el:
tette szálljon a fejére. És igazítsd meg az igazat: fizess meg neki
igazsága szerint” (1Kir 8:32, ÚRK).
Olvassuk el Mt 25:31-46 és
Jn 5:21-29 szakaszait! Hogyan mutatott rá Krisztus a végső ítéletben a kárhoztatásra
és az igazolásra is?
Vannak,
akik azt állítják, hogy Jn 3:18 versében az „el nem kárhozik” vagy „nem
kerül ítéletre” (ÚRK), illetve Jn 5:24 versében a „nem megy a kárhozatra”
vagy „nem jut ítéletre” (ÚRK) kifejezések arra utalnak, hogy aki
Krisztusban van, annak egyáltalán nem kell ítélet elé állni. Valójában
ezek a szakaszok azt jelentik, hogy a hívőt nem marasztalják el az
ítélet során, „el nem kárhozik” (Jn 3:18), „nem megy a
kárhozatra” (Jn 5:24). Röviden tehát: a sorsunk most dől el, az
életünkben. Akik Krisztusban vannak, azok számára már biztosított, hogy az
ítéletben védelmet, igazolást nyernek, akik pedig nincsenek Krisztusban, azok
kárhozat alatt maradnak. Az ítéletről szólva (Mt 25:31-46) Krisztus nemcsak a
kecskéket (gonoszokat), hanem a juhokat (igazakat) is megemlítette. Pál
apostol határozottan kijelentette: „Mert mindnyájunknak meg kell jelennünk Krisztus
ítélőszéke előtt, hogy ki-ki aszerint, amit e testben cselekedett, megkapja akár
a jót, akár a gonoszt” (2Kor 5:10, ÚRK). Az ítéletről gondolkodva nem szabad
elfelejtenünk, hogy Isten kegyelem által üdvözít (Ézs 55:1; Ef 2:8-10), hit
által igazít meg (1Móz 15:6; Róm 5:1) és a cselekedeteink szerint ítél meg (Préd
12:16; Mt 25:31-46; Jel 20:11-13). Az ítélet folyamatának az alapja Isten erkölcsi
törvénye, aminek összefoglalása a Tízparancsolat (Préd 12:15-16; Jak 1:25;
2:8-17). A cselekedeteink a külső bizonyítékai annak, hogy őszinte az üdvösségünk
tapasztalata, következésképpen ezt ismerik el az ítélet során. Ne feledjük,
Isten nem hoz önkényes döntést, amivel egyeseket üdvösségre, másokat pedig
kárhozatra választana ki. Minden egyes ember erkölcsileg felelős a saját
sorsáért. Végeredményben nem az ítélet idején dönti el Isten, hogy elfogad vagy
elvet bennünket. Akkor csak véglegesíti a saját választásunkat, hogy elfogadtuk-e
Őt, a döntésünk pedig a tetteinkben mutatkozik meg.
AZ ADVENT ELŐTTI ÍTÉLET |
December 19 |
Hétfő |
A
Szentírásban sokhelyütt megtalálható az a gondolat, hogy Krisztus viszszajövetele
előtt kerül sor az ítéletre, ezt nevezzük „advent előtti” ítéletnek.
Olvassuk el Dán 7:9-14, Mt 22:1-14, Jel 11:1, 18-19 és 14:6-7
verseit! Hogyan világítják meg ezek a szakaszok a mennyei törvényszéken zajló, advent
előtti, vizsgálati ítéletet? Ennek mi a jelentősége?
Három
alapvető bibliai tanításban gyökerezik az advent előtti, vizsgálati ítélet
fogalma.
Az
első, hogy a végső feltámadásig öntudatlanul pihen a sírban minden halott –
igazak és igazságtalanok egyaránt (Jn 5:25-29).
A
második, hogy egyetemes ítélet lesz minden ember felett (2Kor 5:10; Jel 20:11-13).
A
harmadik, hogy az első feltámadás az igazak boldog jutalma, a második feltámadás
pedig a gonoszok örök halála előtt történik (Jn 5:28-29; Jel 20:4-6, 12-15).
Vagyis
ha minden emberre sor kerül az ítéletben, akkor még a feltámadásuk előtt kell
meghozni róluk a döntést, mert mindenki a feltámadáskor kapja meg végső
jutalmát vagy büntetését.
Dániel
próféta könyvéből kiderül
az advent előtti ítélet ideje és jellege. A kétezerháromszáz prófétai nap
végén, 1844-ben megtisztul a mennyei szentély (Dán 8:14; vö. Zsid 9:23) és
elkezdődik az advent előtti, vizsgálati ítélet (Dán 7:9-14) – ez a két
kifejezés ugyanarra az eseményre vonatkozik. Az ítélet igazságot szolgáltat „a
Magasságos szentjeinek” (Dán 7:22, ÚRK), ami Isten népe számára jó hír.
Mt
22:1-14 szakaszában Jézus arról beszélt, hogy a menyegző kezdete előtt megvizsgálják
a vendégeket.
A
jelenések könyve pedig
úgy utal az advent előtti, vizsgálati ítéletre, mint amikor „megmérik” azokat,
akik Isten templomában „imádkoznak” (Jel 11:1). Bejelenti, hogy „eljött
az ő ítéletének órája” (Jel 14:6-7; vö. 14:14-16).
Hogyan hasson most az életünkre az, hogy
tudomásunk van a mennyben
zajló ítéletről?
ÍTÉLET A MILLENNIUM ALATT |
December 20 |
Kedd |
A
Bibliából tudjuk, hogy a második adventkor 1) az élő és a feltámadott szentek
együtt elragadtatnak „az Úrral való találkozásra a levegőbe” (1Thessz 4:16-17,
ÚRK); 2) Jézus a szenteket mind a mennybe viszi, a mennyei „lakóhelyükre”, amit
Ő maga készített nekik (Jn 14:1-3); 3) az Új Jeruzsálem csak a millennium végén
ereszkedik le a földre, az lesz a szentek örök otthona (Jel 21:1-3, 9-11).
Tehát a millennium alatt ez a föld pusztaság lesz, a szentek azonban
Krisztussal uralkodnak a mennyben (Jer 4:23; Jel 20:4).
Olvassuk el 1Kor 6:2-3 és Jel 20:4-6, 11-13 verseit! Miért kell
a szenteknek a millennium alatt részt venni az ítéletben?
_____________________________________________________________
Az
ítélet folyamatának célja, 1) hogy igazolja Isten jellemét Sátán vádjaival szemben,
miszerint igazságtalanul bánik teremtményeivel; 2) megerősítse, hogy Isten nem
részrehajló, amiért megjutalmazta az igazakat; 3) bemutassa, hogy igazságos a
gonoszok büntetése; 4) eloszlasson minden kételyt, ami újabb lázadáshoz
vezethetne az univerzumban. Az igazak advent előtti, vizsgálati ítéletében csak
a mennyei seregek vesznek részt (Dán 7:9-10). A millennium alatt azonban, a
gonoszok és a bukott angyalok feletti ítéletben már a szentek is részt vesznek
(1Kor 6:3; Júd 6; Jel 20:4-6).
Az
advent előtti, vizsgálati ítélet 1844-ben kezdődött, amikor „trónokat helyeztek
el… Összeült a törvénykezés, és könyveket nyitottak ki” (Dán 7:9-10, ÚRK).
A millenniumi ítélet azután fog elkezdődni, hogy a szentek a mennybe érnek
és leülnek a trónokra, megkapják az ítélkezés jogát. Akkor újból kinyitják
a mennyei könyveket, megítélik a halottakat „a könyvekbe írottak alapján” (Jel
20:4, 12, ÚRK). A folyamat lehetőséget biztosít a szenteknek, hogy a
mennyei feljegyzéseket értékelve meglássák: Isten minden esetben igazságosan
járt el. Aszerint jutalmazza meg az embereket, amit a döntéseik miatt
érdemelnek, és az ítéletekre magyarázatot is ad.
Mit árul el Isten jelleméről az, hogy az
üdvözültek is részt vesznek az ítélet folyamatában, mielőtt a második halálra
feltámadnának az elveszettek, akik addig alszanak? Senki nem kapja meg a
büntetését, amíg mi is meg nem győződünk Isten igazságosságáról. Beszélgessünk erről
a csoportban szombaton!
AZ ÍTÉLET VÉGREHAJTÁSA |
December 21 |
Szerda |
A középkorban általában zord, megtorló bíróként ábrázolták
Istent, ma viszont inkább szeretetteljes, engedékeny apaként, aki soha nem
bünteti meg a gyermekeit. Ám a szeretet igazság nélkül káoszba és
törvénytelenségbe fordul, míg az igazság szeretet nélkül elnyomás és
szolgaságba döntés lesz. Isten ítéletének folyamata az igazság és a kegyelem
tökéletes elegye, mindkettő feltétel nélküli szeretetéből fakad.
Az ítélet végrehajtása lesz az emberiség történelmében Isten
utolsó, viszszafordíthatatlan büntető közbelépése. Kisebb mértékben sor került
már ilyen ítéletre, például amikor Sátánt és az angyalait kivetették a mennyből
(Jel 12:7-12), amikor Ádámnak és Évának el kellett hagynia az Éden kertjét (1Mózes
3. fejezet), vagy az özönvíz (1Mózes 6-8. fejezet), Sodoma és Gomora pusztulása
(1Mózes 19. fejezet, Júd 7), az egyiptomi elsőszülöttek halála (2Mózes 11-12. fejezet),
valamint Anániás és Szafira halála (ApCsel 5:1-11). Nem meglepő tehát, hogy az
emberi történelem végén is lesz ítéletvégrehajtás.
Olvassuk el 2Pt 2:4-6 és
3:10-13 verseit! Mit tudhatunk meg ezekből a szakaszokból a végső ítéletről?
Hogyan mutatnak rá ezek a részek arra, hogy az ítélet lezárul, nem fog örökké
tartani, mert az az igazság eltorzítása, nem pedig érvényre juttatása volna?
„Isten jósága, hosszútűrése, türelme és kegyelme
teremtményei iránt nem gátolja Őt abban, hogy megbüntesse a bűnöst, aki
elutasítja a törvénye iránti engedelmességet. Nem diktálhat Istennek az Úr
szent törvénye által bűnösnek nyilvánított ember, aki csak azért nyerhet
bűnbocsánatot, mert Ő nagy áldozatot hozott, amikor odaadta Fiát meghalni érte,
lévén a törvénye változhatatlan” (Ellen G. White: Manuscript Releases. 12.
köt. 208. o.).
Isten minden lehetőt megtett azért, hogy az örök
pusztulástól megmentse az emberiséget, hatalmas árat fizetett ezért. Akik
örökre elvesznek, olyan döntéseket hoztak, ami ehhez a szomorú véghez vezetett.
Egyszerűen téves az a feltételezés, hogy ellentétben állna a szerető Isten
jellemével a bűnösök elítélése és a kárhozatra jutók megsemmisítése (szemben az
örökös kínzásukkal). Isten szeretete, csakis Isten szeretete az, ami az igazságszolgáltatást
is megköveteli.
Mit vállalt Isten azért, hogy mindenkit
megmentsen, aki ezt elfogadja? Mit tanít erről a kereszt?
A MÁSODIK HALÁL |
December 22 |
Csütörtök |
Isten
a végidei csúcspontja felé vezeti az emberi történelmet. A millennium után feltámadnak
a sírból a gonosz halottak, hogy megkapják végső büntetésüket (Jel 20:5,
11-15). Amikor véget ér az ítélet egész folyamata és már mást nem lehet
hozzátenni, a gonoszok el fogják ismerni Isten igazságosságát. „A nagy küzdelem
összes tényét látva az egész világegyetem – hűségesek és lázadók – egyként
hirdetik: »Igazságosak és igazak a Te utaid, óh szentek Királya!«…
Sátán kénytelen elismerni Isten igazságosságát, és meghajolni Krisztus
főhatalma előtt” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013,
Advent Kiadó, 572. o.).
Olvassuk el Mal 4:1, Jel 20:14-15 és 21:8 verseit! Milyen hatása
lesz a „tűz tavának” és a „második halálnak”?
_____________________________________________________________
Sátánnak, minden angyalának és az összes gonosznak a pusztulásával
megtisztul a világegyetem a bűntől és annak következményeitől. Még a gonoszok végső
megsemmisítése is Isten szeretetének tette, nemcsak a szentek, hanem a gonoszok
iránt is. Ők inkább választják a halált, mint az életet Isten színe előtt, aki
a bűn számára „megemésztő tűz” (Zsid 12:29). „Menekülnének [a gonoszok]
arról a szent helyről. Szívesen fogadnák a pusztulást, hogy elrejtőzhessenek annak
színe elől, aki meghalt üdvösségükért. A gonoszok sorsa saját döntésük
következménye. A mennyből való kirekesztésük, ami rajtuk múlik, Isten részéről
igazságos és irgalmas cselekedet” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
2013, Advent Kiadó, 466. o.).
Így a bűn és a bűnösök végső megsemmisülése – szemben örök
pokolbéli szenvedésük Bibliától idegen elméletével – igazságos és arányos
büntetése mindannak a gonoszságnak, amit elkövettek. Ez azt is megerősíti, hogy
a bűnnek volt kezdete és lesz vége. Utána visszaáll az egész univerzum eredeti
tökéletessége, olyan lesz, mint mielőtt titokzatos és semmivel nem igazolható
módon kialakult a bűn, a gonoszság és az engedetlenség.
Hála az Úrnak azért, hogy Ő, „az igaz Bíró” (2Tim
4:8) kifogástalan döntést hozva ad halhatatlanságot az igazaknak, a gonoszoknak
pedig örök pusztulást!
Miért nem helytálló elképzelés az, hogy
Isten végül mindenkit üdvözít? Miért rossz ez a gondolat?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 23 |
Péntek |
Ellen
G. White: Krisztus példázatai. Budapest, 1983, H. N. Adventista Egyház.
„A menyegzői ruha” c. fejezet, 210-219. o.; A nagy küzdelem. Budapest,
2013, Advent Kiadó, „A föld pusztulása” c. fejezet, 557-563. o.; „A
küzdelem véget ér” c. fejezetből 565-574. o.
„A végső ítélet napján minden elveszett
lélek meg fogja érteni, mit dobott el magától azzal, hogy elvetette az
igazságot. A kereszt áll majd szemük előtt, és mindenki – akit bűnei addig
elvakítottak – felismeri igazi jelentőségét. Kálvária látomása nyomán, a
titokzatos Áldozat láttán minden bűnös elismeri, hogy a menny ítélete jogos.
Minden hazug mentség semmivé lesz. Az emberiség hitehagyása a maga
irtózatosságában mutatkozik meg. Mindenki meglátja majd, mit választott.
Tisztázódik az igazság és a tévelygés minden kérdése, amely a hosszú küzdelem
alatt felmerült. A világegyetem ítélőszéke igazolni fogja, hogy Isten nem
felelős a bűn keletkezéséért és következményeiért. Akkor bebizonyosodik, hogy
nem az isteni rendelkezések idézték elő a bűnt. Isten uralmában nem volt hiba;
semmi ok nem volt a hűtlenségre, elégedetlenségre. Amikor minden szív gondolata
nyilvánvalóvá lesz, a hűségesek és a lázadók együtt vallják majd meg: »Igazságosak
és igazak a te útaid, ó szentek Királya! Ki ne félne téged, Uram! és ki
ne dicsőítené a te nevedet?… Mert a te ítéleteid nyilvánvalókká lettek« (Jel
15:3-4)” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 40.
o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
„Ha az ember önmagához,
saját elgondolásaihoz ragaszkodik és vonakodik akaratát Istennek alárendelni, a
halált választja, mert a bűnnel és a bűnössel szemben Isten »megemésztő tűz«.
Aki a bűnt választja és attól nem akar elszakadni, megsemmisül Isten színe előtt,
amikor a bűnt és a bűnöst egyaránt kiirtja” (Ellen G. White: Gondolatok a
Hegyibeszédről. Budapest, Élet és Egészség Kiadás, 65. o.). Hogyan segít ez
az idézet megérteni az ítéletet?
2)
Térjünk vissza a keddi
rész végén tárgyalt gondolathoz, hogy a gonoszokra addig nem mérik ki a végső
ítéletet, amíg a megváltottak nem vesznek részt az ítélkezésben. Megint csak
mit mutat ez Isten nyíltságáról, dolgainak átláthatóságáról? Miért olyan fontos
ez a világegyetemben, ahol a szeretet uralkodik?
3)
A millennium alatti
ítélet miért jelent majd a szenteknek vigasztalást az elveszett szeretteik
miatt?
G. A. STUDDERT KENNEDY:
FÖLFELÉ
MENET
Valami
nagyot tenni s rá
meghalni
volna jó,
egyetlen
nagyszerű tettért
lenni
mennyben lakó!
Csakhogy
ez nem a Te utad,
mást
akarsz, Istenem:
hogy
tettről tettre hágjunk fel
Tehozzád
s könnyeken.
Így
kúszott keresztjére fel
a
jászol Gyermeke.
Elválásának
sűrű könny
s
veríték volt jele.
Máriának
karjaiból
kitépte
két kezét,
hogy
szégyen fáján tárja ki;
setét
út volt, setét.
Könny
könnyre hullt, tett tettet ért –
így
hágott mennybe föl,
s a
könnye, tette mindahány
ékszerként
tündököl.
Nekünk
is, fölfelé menet,
Uram,
kíséretül
türelmet
adj, míg ormodon
minden
beteljesül!
Fordította: Scholz László