2022 / IV.
− 12. tanulmány − December 10−16A bibliai világnézet
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Zsoltárok 24:3-4; Máté 4:23; Lukács 2:52; Apostolok cselekedetei 8:4-24;
1Korinthus 6:19-20; 1János 3:1-3
„Maga pedig a békesség Istene szenteljen meg titeket mindenestül,
és őrizze meg a ti egész valótokat, mind lelketeket, mind testeteket feddhetetlenül
a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetelére”
(1Thessz 5:23, ÚRK).
A
jelenések könyve két fő
„globális tényezőt” említ Krisztus második adventjét megelőzően. Jelenések 13.
fejezete ír a globális eltévelyedésről, amikor is „az egész föld” csodálja
és követi a tengerből feljövő fenevadat (Jel 13:3, 7-8, 12, 16). A 14. fejezet
pedig az igazság globalizációját emeli ki, amikor „az örökkévaló
evangéliumot” hirdetik „minden nemzetségnek és ágazatnak, és nyelvnek
és népnek” (Jel 14:6-7). Azokban „a nehéz időkben” (2Tim 3:1) mindenféle „tanítás
szele” (Ef 4:14, ÚRK) fújni fog, és az emberek „az igazságtól elfordítják
a fülüket, de a mesékhez odafordulnak” (2Tim 4:4, ÚRK). „E két nagy
tévedéssel – a lélek halhatatlanságával és a vasárnap szentségével – fogja
Sátán az embereket csalásainak foglyaivá tenni. Míg az előbbi a spiritizmus
alapjait rakja le, az utóbbi Rómával hozza közös nevezőre az embereket” (Ellen
G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, 503-504. o.).
A
végső események kibontakozása közben tartsunk ki szilárdan minden igazságba
vetett hitünkben, így abban is, ami az ember természetére és a halálra
vonatkozik! Hagyatkozzunk a Szentlélek vezetésére, hogy felkészüljünk Krisztus
második, dicsőséges megjelenésére!
JÉZUS PÉLDÁJA |
December 11 |
Vasárnap |
Lk 2:52 verse Jézus fejlődésének melyik négy dimenzióját említi?
_____________________________________________________________
Jézus volt a tökéletes ember, aki léte minden alapvető
dimenziójában egyaránt fejlődött. „Jézus pedig gyarapodott bölcsességben [értelmileg],
testének állapotában [fizikailag] és az Isten [lelkileg] és
az emberek [szociálisan] előtt való kedvességben” (Lk 2:52,
ÚRK). „Gyors felfogású volt, a dolgok mélyére látott, korát meghaladóan komoly
és bölcs. Emellett jelleme csodálatosan kiegyensúlyozott volt. Szellemi és
fizikai képességei fokozatosan bontakoztak ki a gyermekkor törvényszerűségeinek
megfelelően.
Jézus rendkívül szeretetreméltó gyermek volt. Mindig készen állt
arra, hogy másokat szolgáljon. Türelmét sohasem vesztette el, ajkát sohasem
hagyta el hazug szó. Elveiben megingathatatlan volt, mint a szikla, életét önzetlenség,
báj, udvariasság jellemezte” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó, 48. o.).
Olvassuk el Mt 4:23 versét! Hogyan gyakorolhatjuk mi azt a háromrészes
szolgálatot, amire Jézus példát mutatott: a tanítást, a prédikálást és a
gyógyítást?
_____________________________________________________________
Annak tudatában, hogy az ember egységes, oszthatatlan egység, nem
korlátozhatjuk a vallásunkat csupán a lelki dolgokra. Az igazság kihat egész lényünkre,
egész élettartamunkra, létünk minden dimenziójára. A fizikai és a lelki oldal
olyan erős egységet képez, hogy valójában szétválaszthatatlan. Bűnös emberként
ugyan soha nem leszünk ugyanolyanok, mint Jézus, de Isten kegyelme által
követnünk kell a példáját. „A megváltás művének célja az volt, hogy helyreállítsa
az emberben Isten képmását, visszavigye őt abba a tökéletes állapotba, amire
Isten eredetileg megteremtette, támogassa testi, értelmi és lelki erejének
fejlődését” (Ellen G. White: Nevelés. Előtted az élet. Budapest, 2015,
Advent Kiadó, 13. o.). Isten ezt kívánja elvégezni népében a visszatérésére
való felkészítés folyamatának részeként.
Könnyen elcsüggedhetünk, ha Jézushoz
viszonyítjuk magunkat. Viszont hogyan védhet meg az elkeseredéstől, ha a
keresztre és annak jelentőségére összpontosítunk?
TESTÜNK ISTEN TEMPLOMA |
December 12 |
Hétfő |
Különféle elgondolások alakultak ki a halandó
test és halhatatlan lélek dualista elméletéből. Az ókori görög filozófusok
például az emberi testet a lélek börtönének tekintették, ahonnan a lélek a
halállal szabadul ki. Ez a pogány képzet visszhangzik sok mai keresztény
hitében, akik szerint a test a halhatatlan lélek ideiglenes lakhelye, és a
lélek majd a feltámadáskor egyesül újra a testtel. A panteisták viszont a
testet istenítik, úgy hiszik, hogy Isten és az univerzum egy és ugyanaz. Istent
látják mindenben, az emberi testet egyetlen, szerves egységben lévő és
egyetemes isteni szubsztanciának (lényegnek, anyagnak) vélik. Mivel a
témával kapcsolatban egymásnak ellentmondó elméletek vesznek körül bennünket,
az ember természetét illetően is határozottan ragaszkodnunk kell a Biblia
tanításához!
Olvassuk el 1Kor 3:16;
6:19-20 és 10:31 verseit! Hogyan gyakorolhat pozitív hatást az életmódunkra, ha
megértjük, hogy a testünk „Isten temploma”, a „Szentléleknek
temploma”?
Isten a saját képére és hasonlatosságára
teremtette meg Ádámot és Évát (1Móz 1:26-27), ami nemcsak a jellemükben, hanem
fizikai tulajdonságaikban is tükröződött. A bűn megjelenése miatt azonban Isten
képe megtört az emberben, sőt elrejtetté vált. A megváltás munkájának tehát az
a célja, hogy helyreállítsa az embert eredeti állapotára, amibe beletartozik a
fizikai egészség is – olyan mértékben, ami lehetséges azok számára, akik nem férnek
hozzá az élet fájához. A helyreállítás egész életen át tartó folyamat, ami csak
Krisztus visszatérésekor válik teljessé, amikor a romlandó romolhatatlanságba öltözik,
a halandó pedig halhatatlanságba (1Kor 15:53-54).
„Szeretett barátom, kívánom,
hogy mindenben jól legyen dolgod, és légy egészséges, amint jó dolga van a
lelkednek”
(3Jn
1:2) – írta János apostol a barátjának, Gájusznak.
Ha elismerjük, hogy az ember oszthatatlan egységet képez és a
vallás az életünk minden részét érinti, fizikai egészségünk őrzését is hitbeli
kötelességnek kell tartanunk, így az ihletett Ige elve fog vezetni: „Tehát
akár esztek, akár isztok, akármit cselekedtek, mindent Isten dicsőségére
tegyetek” (1Kor 10:31, ÚRK). Tudnunk kell viszont, hogy jó emberek minden
tőlük telhetőt megtehetnek, mégis szenvedhetnek a bűnös emberi természet és a
bűn hatásaitól megrontott környezet világa miatt. Ezért higgyünk Istenben,
tegyünk meg mindent, amit csak tudunk és bízzuk rá magunkat Istenre!
„KRISZTUS
ÉRTELME” |
December 13 |
Kedd |
Vannak, akik úgy gondolják, hogy ha megváltoztatjuk a környezetet,
az ember is más lesz. Igaz, hogy kerülnünk kell az olyan helyeket és körülményeket,
ahol nagyobb kísértésnek tesszük ki magunkat (Zsolt 1:1; Péld 5:1-8), de a kísértés
és a bűn problémáját csak a szívünk (és elménk) átalakulása oldhatja meg.
Krisztus a lényegre mutatva mondta: „mert onnan belülről, az ember
szívéből származik minden gonosz gondolat, paráznaság, lopás, gyilkosság,
házasságtörés, kapzsiság, gonoszság, csalás, kicsapongás, irigység,
káromlás, gőg, esztelenség” (Mk 7:21-22, ÚRK). Ez azt jelenti, hogy az elménknek
át kell formálódnia ahhoz, hogy a viselkedésünk is megváltozzon.
Olvassuk el Zsolt 24:3-4, Róm 12:2, 1Kor 2:16, Fil 4:8 és Kol
3:2 verseit! Mit jelent az, hogy „Krisztus értelme” van az emberben?
Az Úr megígérte, hogy az „új szövetség” alatt törvényét népe
elméjébe és szívébe írja (Jer 31:31-33; vö. Zsid 8:8-10; 10:16). Ezért nem
lehet meglepő, hogy a Hegyi Beszédben Krisztus tágította, mélyítette Isten parancsolatainak
a jelentőségét egészen a gondolatok és a szándékok szintjéig (lásd Mt 5:17-48).
Tehát csakis Isten átformáló kegyelme által arathatunk győzelmet a kísértés
felett, és a gondolatok és szándékok szintjén igényelnünk kell ezt az ígéretet,
hogy megállíthassuk a bűnös gondolatokat.
Jézus visszatéréséig a természetünk bűnös marad. Ám ha Krisztusban
vagyunk, egészen betakar bennünket az Ő igazsága. Még nem vagyunk tökéletesek,
de Isten máris tökéletesnek tekint minket Krisztusban (Fil 3:12-15). „Ha egyesülünk
Krisztussal, akkor az Ő értelme lesz bennünk. Tisztaság és szeretet ragyog
jellemünkben, életünket pedig szelídség és igazság uralja. Még az
arckifejezésünk is megváltozik. A lélekben lakozó Krisztus kiárasztja átalakító
erejét, és a külső megjelenés a belül uralkodó békéről és örömről tesz
bizonyságot” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 1. köt. 310. o.).
Csak úgy alakulhat át az életünk, ha naponta átadjuk magunkat Istennek,
naponta meghalunk az énünknek, naponta határozott erőfeszítéseket teszünk, hogy
hit által engedelmeskedünk Jézusnak.
Képzeljük el, milyen volna az
életünk, ha megállíthatnánk a bűnös gondolatokat is! Mennyire lenne más az életünk?
Hogyan lehetséges ez kizárólag?
A LÉLEK VEZETÉSE |
December 14 |
Szerda |
A Szentlélek Isten csodálatos cselekvő Személye, aki szívünkbe
árasztja Isten szeretetét (Róm 5:5), a megváltás valós tapasztalatára vezet (Jn
16:7- 11), minden igazságra elvezet (Jn 16:13) és erőt ad az evangéliumi
küldetés teljesítésére (ApCsel 1:8). A Szentlélek száll szembe Sátán
lealacsonyító munkájával, nem csoda, hogy az ördög mindenképpen igyekszik
elferdíteni a Szentlélek személyével és tevékenységével kapcsolatos
felfogásunkat. Némelyek tagadják azt, hogy a Szentlélek személy, mások pedig nagyobb
hangsúlyt helyeznek az ajándékaira, mint átformáló erejére.
Olvassuk el ApCsel 8:4-24 szakaszát! Samáriában Simon mágus meg
akarta szerezni a Szentlélek ajándékait anélkül, hogy a Lélek által újjászületett
volna. Hogyan mutatkozik meg ugyanez a lelkület a mi napjainkban is?
Azok Isten gyermekei, akiket a Szentlélek elvezet (Róm 8:14) Isten
Igéjének minden igazságára (Jn 16:13; 17:17). Jézus világosan figyelmeztetett: „Nem
mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: »Uram, Uram!«,
hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát. Sokan mondják
majd nekem azon a napon: Uram, Uram, nem a te nevedben prófétáltunk-e, és nem a
te nevedben űztünk-e ördögöket, és nem tettünk-e sok hatalmas dolgot a
te nevedben? És akkor azt mondom nekik: Sohasem ismertelek titeket,
távozzatok tőlem, ti gonosztevők” (Mt 7:21-23, ÚRK)! Ez azt jelenti, hogy a
Szentlélek soha nem vezeti az embert Isten Igéjével ellentétesen – amit Ő maga
ihletett –, hanem mindig az Írással összhangban vezet. A Szentlélek, aki minden
igazságra elvezet bennünket, erőt is ad, hogy másokat is odavezessünk e
nagyszerű igazsághoz (Mt 28:18-20; ApCsel 1:8). Szent feladatunk teljesítése
közben megkapjuk különleges segítségét. Ezért minden reggel térdeljünk le az Úr
előtt, újítsuk meg a fogadalmunkat, hogy neki szenteljük magunkat! Ha ezt
megtesszük, megajándékoz Szentlelke jelenlétével, megújító, megszentelő erejével.
Azonban úgy válunk nyitottá vezetésére, ha naponta tudatos döntéseket hozunk,
hogy azt tesszük, amiről tudjuk, hogy helyes és elkerüljük azt, ami tudottan
helytelen. Vagyis csak ha az Istentől kapott erőnkkel igyekszünk igaz módon
élni, akkor válunk nyitottá a Szentlélek erejének befogadására, amit Isten
nekünk ígér.
Miért olyan fontos, hogy
minden reggel imádsággal tegyük magunkat nyitottá a Szentlélek vezetésére?
KÉSZEN VÁRVA MEGJELENÉSÉT |
December 15 |
Csütörtök |
Tomboló világban élünk, ahol túl sok a mesterséges igény és a
tekintetünket rabul ejtő látvány, ami eltereli a figyelmünket. Ha nem
vigyázunk, leköthetik minden időnket és felboríthatják a fontossági
sorrendünket. Ez nem csak a globalizált „kiber” világunk újabb mellékterméke,
hiszen ilyen vagy olyan mértékben a keresztényeknek minden korban őrizkedniük
kellett Sátán csapdáitól, amelyekkel el akarta téríteni őket az élet igazán
lényeges dolgaitól.
Vajon ki az, akit ne veszélyeztetne, ha nem elég óvatos, hogy a
tekintetét az Úrról elfordítva a világi, testi dolgokra figyeljen, amelyek nem
adnak igazi megelégedést, végül pedig lelki romlásba döntenek?
Olvassuk el 2Pt 3:14 és 1Jn
3:1-3 szakaszait! Mi a különbség a második adventre való készülés és
aközött, hogy készen várjuk Jézus dicsőséges megjelenését?
_____________________________________________________________
Gyakran azzal próbáljuk mentegetni a halogatást, hogy a második
adventre való felkészülés folyamatos. Ez könnyen oda vezethet, hogy az
ember elernyed, úgy gondolkodva, mint a gonosz szolga: „Halogatja még az én
uram a hazajövetelt” (Mt 24:48).
Mit mondanak Zsolt 95:7-8, Zsid 3:7-8, 15 és 4:7 versei arról,
hogy már most készen kell állnunk?
A Biblia nézőpontjából mindig „ma” van az üdvösség ideje, nem
holnap (lásd Zsolt 95:7-8; Zsid 3:7-8, 15; 4:7), és komolyabb megtérési élmény
nélkül továbbra is olyanok maradunk, mint amilyenek most vagyunk. Pusztán az
idő nem vált ki megtérést a megtéretlenekben. Aki nem növekszik folyamatosan a
kegyelemben és nem halad előre hittel, nagy valószínűséggel elesik,
megkeményedik, szkeptikus, cinikus, sőt hitetlen lesz.
Ebből a szempontból elmondhatjuk, hogy minden egyes napunk az életünk
miniatűr leképezése. Tehát Isten kegyelméből tervezzünk a jövőre, de minden
napot úgy éljünk meg, hogy készen várjuk Jézus visszatérését, annál is inkább,
mivel valóban lehet ez az életünk utolsó napja!
Hogyan állhatunk készen Jézus
visszatérésére, ha már ma eljönne? Beszélgessünk a válaszunkról szombaton a
csoportban!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 16 |
Péntek |
Ellen G. White: A Nagy Orvos lábnyomán. Budapest, 1998, „A
test és a lélek kölcsönhatása” c. fejezet, 167-181. o.
„A nagy küzdelem a vége felé
halad. Minden tengeri és szárazföldi szerencsétlenségről szóló beszámoló azt
tanúsítja, hogy közel a vég. Háborúk és háborúk hírei ezt hirdetik. Vajon van
olyan keresztény, akinek a pulzusa nem ver szaporábban, miközben a ránk váró
hatalmas eseményekre gondol? Jön az Úr, halljuk a közeledő Isten lépéseit”
(Ellen G. White: Maranatha. 220. o.). „Nap mint nap a hit életét
éljétek! Ne féljetek, ne csüggedjetek a nyomorúságos idő miatt, nehogy így már
korábban nehéz időt tapasztaljatok. Ne gondoljátok ezt: »Félek, hogy nem tudok majd
megállni a nagy megpróbáltatás napján.« A jelenben kell élnünk, ezen a napon, a
holnap nem a miénk. Ma kell győzelmet aratnunk énünk fölött! Ma kell imaéletet
élnünk! Ma kell megharcolnunk a hit harcát! Ma kell elhinnünk, hogy Isten
megáld! Miközben győzelmet aratunk a sötétség és a hitetlenség fölött, eleget
teszünk a Mester kívánalmainak és áldására leszünk a környezetünknek” (Ellen G.
White: Signs of the Times. 1887. október 20.). „Az Úr hamarosan eljön,
és készen kell állnunk a fogadására békében. Határozzuk el, minden tőlünk
telhetőt megteszünk, hogy fényt árasszunk a körülöttünk lévőkre! Ne legyünk
szomorúak, hanem vidámak, mindig az Úr Jézusra nézzünk… Készen kell várnunk
megjelenését! Milyen dicsőséges lesz meglátni Őt, amint megváltottaiként köszönt!
Régen várjuk már, de ne gyengüljön meg a hitünk! Örökkön örökké boldogok
leszünk, amikor majd meglátjuk a Királyt teljes szépségében. Úgy érzem,
hangosan kell kiáltanom: »Hazafelé tartok!« Közeleg az idő, amikor Krisztus
eljön hatalommal és nagy dicsőséggel, hogy örök otthonukba vigye megváltottait”
(Ellen G. White: Heaven. 165-166. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Az ember egységének – test, lélek, szellem – gondolata hogyan világít
rá arra, hogy a vallás az egész életünkre kiterjed, illetve igen fontos, milyen
az életmódunk?
2)
Minden igazi ébredés és reformáció istenközpontú és nem emberközpontú.
Hogyan illusztrálja ezt az elvet a farizeus és a vámszedő példázata (Lk
18:9-14)?
3)
A csoportban beszéljük meg a csütörtöki rész utolsó kérdésére adott
válaszunkat! Honnan tudhatjuk, hogy készen állunk-e? Hogyan lehet olyan
üdvbizonyosságunk, ami nem elbizakodottság?
KÁRÁSZ IZABELLA:
AKKOR
Feltűnik
majd az Ő jele
és
sírni fog a föld bele.
A
hívő, mert örül a lelke,
a
hitetlen, mert nem szerette.
A
lagymatag, a lágymeleg,
ó,
hogy remeg, ó, hogy remeg!
S Ő, a
számadásra jött ítélő,
méri a
lelket, hogy mit érő?
A
tiedet, az enyémet, mindet,
keres
benne szent, égi kincset.
Akkor…
kitárod lelked álmát
és
lengeted győzelmi pálmád.
Akkor…
szomorún mondod: nincsen,
sose
kerestem égi kincsem.
Akkor
gyáván, rettenve kéred:
Uram,
szeretni foglak Téged.
Akkor…
késő. – Ma nem! Sietve
bízd
csak magad égi kezekre.
S ha
feltűnik jele az égen,
lelked
áldassék seregében.