2022 / IV.
− 10. tanulmány − November 26 − December 2Pokol tüze
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Malakiás 4:1; Márk 9:42-48; Apostolok cselekedetei 2:29, 34-35;
1Timóteus 2:5; 1János 5:3-12; Júdás 7
„Mindent megpróbáljatok;
ami jó, azt megtartsátok”
(1Thessz 5:21)!
Dante Alighieri (1265-1321), olasz költő híres műve az Isteni
színjáték a lélek képzeletbeli utazásáról szól a halál után. Vagy a föld
mélyére, a pokolba (inferno), vagy a purgatóriumba jut, ahol
megtisztulhat és alkalmassá válhat arra, hogy a mennybe menjen, vagy pedig
egyenesen a Paradicsomba, Isten közelébe kerül.
Dante műve ugyan csak fikció, elbeszélő költemény, végül
azonban komoly hatást gyakorolt a keresztény, főként a római katolikus
teológiára. Ennek az egyháznak alaptétele ugyanis, hogy a halhatatlan lélek
vagy a pokolba, vagy a purgatóriumba, vagy a Paradicsomba kerül. Sok
konzervatív protestáns felekezet is vallja, hogy a lélek halhatatlan, és a
halál után vagy a Paradicsomba száll fel, vagy lemegy a pokolba. Amennyiben az
emberi lélek soha nem halna meg, a test halála után valahova jutnia kellene.
Röviden tehát: az ember természetéről alkotott téves nézet rettenetes teológiai
hibákhoz vezet.
Ezen a
héten néhány ilyen elmélettel foglalkozunk majd, amelyek nem biblikusak, és
megnézzük azt is a Bibliában, hogy mi is történik a halál után.
HALHATATLAN FÉRGEK? |
November 27 |
Vasárnap |
Vessük össze Mk 9:42-48 szakaszát Ézs 66:24 versével! Hogyan értsük
azt, hogy „férgük meg nem hal” (Mk 9:48, ÚRK)?
Vannak, akik a „férgük” (Mk 9:48) szót utalásnak tartják a
gonoszok állítólagos lelkére, ami a testüktől különválva a halál után pokolra
száll, ahol soha nem hal meg, hanem örökös kínoktól szenved.
A magyarázatukban azonban nem tükröződik az öntudatlan halál
bibliai gondolata, továbbá figyelmen kívül hagyják e szakasz ószövetségi hátterét
is. Tulajdonképpen a „»férgük« általánosságban utal a »férgekre«, nem csak egyre,
azokra, amelyek az oszló testeken táplálkoznak” (Robert G. Bratcher and Eugene
A. Nida: A Translator’s Handbook on the Gospel of Mark. London, 1961,
United Bible Societies, 304. o.).
Mk 9:48 versében Jézus Ézs 66:24 szövegét idézi: „És kimenvén,
látni fogják azoknak holttestét, akik ellenem vétkeztek, mert az ő férgük meg
nem hal és tüzük el nem aluszik, és minden test előtt borzadásul lesznek.” Ebben
a félelmetes metaforikus jelenetben egy csatamező tárul elénk, ahol
Isten ellenségei holtan fekszenek a földön, elpusztultak. A tűz által
meg nem emésztett testeket férgek rágják szét, vagy talán előbb jönnek a
férgek, aztán következik a tűz. Mindenesetre egyáltalán semmi nem utal
arra, hogy az állítólagos lélek a test pusztulását elkerülve a pokolra
szállna.
Viszont mi a helyzet a soha meg nem haló „férgekkel”? Ézs 66:24
képletes megfogalmazása (amit Mk 9:48 idéz) nem utal arra, hogy a férgek
halhatatlanok volnának. (Halhatatlan férgek?) Azon van a
hangsúly, hogy pusztító munkájuk nem marad befejezetlen, vagyis addig
falják a gonoszok testét, amíg azok teljesen meg nem semmisülnek. Isten
hűséges gyermekei viszont örömmel lakoznak az új égen és az új földön,
ott imádják az Urat (Ézs 66:22-23). Tekintettel az ennyire eltérő
sorsokra, nem csoda, hogy Jézus azt mondta: sokkal jobb, ha valaki akár
egy fontos testrésze – keze, lába, vagy akár a szeme – nélkül, de bejut
Isten országába, mintha ép testét megemésztenék a férgek meg a tűz (Mk
9:42-48).
Végeredményben
mindannyian vagy teljes egészében üdvösségre jutunk, vagy egészen elveszünk,
nincs köztes terület. Vagy örök életünk lesz, vagy örökre szóló pusztulás elé
nézünk. Milyen döntéseket kell meghoznunk ma? Hogyan hat a választásunkra az
örök élet és a végső pusztulás valósága?
A POKOL TÜZE |
November 28 |
Hétfő |
Egy angol római katolikus pap, John Furniss (1809-1865)
gyerekeknek szóló kis könyvében egy hatalmas, az égnél és a földnél is nagyobb,
tömör vasgömb példájával érzékelteti az örökös gyötrelmet. „Százmillió évenként
elrepül arra egy madár, és egy szárnytollával csak megérinti az óriási vasgolyót”
(The Sight of Hell. [A pokol látványa.] Dublin, 1874, James
Duffy, 24. o.). Az író azt fejtegeti, hogy a bűnösök még azután is tovább égnek
a pokolban, miután a hatalmas vasgömb a tollak ritka érintése folytán elkopik! Szomorú,
hogy ma is még sok protestáns szintén hasonló dolgokat hisz.
Olvassuk el Mal 4:1 és Júd 7 verseit! Hogyan érthetjük meg
ezekből a szakaszokból, hogy mit jelent az „örök tűz” (Mt 18:8), vagy „a
megolthatatlan tűz” (Mk 9:43)?
_____________________________________________________________
Az „örök” (héberül ’ólám; görögül aióniosz) szó jelentése
eltérő lehet, a szöveg környezetétől függően. Istennel kapcsolatban például
(5Móz 33:27, örökkévaló) az időbeli hosszúságot, az örökkévalóságot
fejezi ki. Emberek esetében (2Móz 21:6, örökké) ez csak az életük
idejére korlátozódik. A tűzre vonatkozóan (Mt 18:8; 25:41, örök) arra
utal, hogy a tűz nem alszik ki addig, amíg maradéktalanul fel nem perzseli azt,
ami belekerült. Vagyis abban az értelemben örök, hogy teljesen,
visszafordíthatatlanul megemészti a gonoszokat, „nem hagy rajtuk sem
gyökeret, sem ágat” (Mal 4:1, ÚRK).
Súlyos következtetésekhez vezet az a teória, hogy a gonoszok
büntetése örökké tart. Ha örökké bűnhődnének, akkor a gonoszságot soha nem
lehetne eltörölni. Továbbá Istentől származik az emberi élet (5Móz 32:39; Zsolt
36:10), aki nem gyönyörködik „a hitetlen halálában” (Ez 33:11). Miért adna
tehát továbbra is életet a gonoszoknak csak azért, hogy vég nélkül kínlódjanak?
Nem ésszerűbb az, hogy egyszerűen véget vet a létezésüknek? Ha a gonoszok a „cselekedeteik
szerint” (Jel 20:12) kapják büntetésüket, akkor a rövid emberi életet miért
büntetné Isten a végtelenségig? A Biblia minden utalása az „örök tűzre” a
millennium utáni „tűz tavára” vonatkozik (Jelenések 20. fejezet, lásd még 13.
tanulmány). Ezért a Biblia alapján nem beszélhetünk már meglévő és örökké égő
pokolról.
Mire mutat rá Isten
szeretetével kapcsolatban az igazi bibliai tanítás a pokolról, ellentétben az
örökös gyötrelem gondolatával?
SZENTEK A PURGATÓRIUMBAN |
November 29 |
Kedd |
A Római Katolikus Egyház tanítása szerint azok a halottak, akiknek
nem kell a pokolra jutni, de még nem mehetnek a Paradicsomba, a purgatóriumban megtisztulhatnak
a bűneiktől, hogy aztán onnan a mennybe szállhassanak. A purgatóriumi
szenvedésüket a szeretteik csökkenthetik imádságaikkal és penitenciájukkal. A
Katolikus Egyház Katekizmusa egyértelműen fogalmaz a purgatóriumról: „Akik
Isten kegyelmében és vele való közösségben halnak meg, de még nem tisztultak
meg tökéletesen, azokat is biztosítja az örök üdvösségről, viszont a halál után
ők tisztító folyamaton mennek át, hogy elérjék azt a szentséget, ami szükséges
a menny örömeibe való belépéshez” (Catechism of the Catholic Church. New
York, 1995, Doubleday, 291. o.). Azt is megemlítik, hogy szeretteik enyhíthetik
a szenvedésüket az értük mondott imáikkal és más cselekedeteikkel. „Az Egyház
javasolja még az alamizsnát, a búcsút és a vezeklést is a halottakért” (i. m.
291. o.).
Olvassuk el Préd 9:12, Ez 18:20-22 és Zsid 9:27 verseit! Hogyan
cáfolják ezek a szakaszok a purgatórium gondolatát?
Valójában a purgatórium tanítása egyesíti a pogány elképzelést a
tüzes pokolról a halottakért való imádság szintén pogány gyakorlatával. Ez a
tan elfogadhatatlan azok számára, akik hisznek a következő bibliai tanításokban:
1) a halottak öntudatlanul pihennek
a sírban (Préd 9:12); 2) az egyik bűnös
ember igazsága nem ruházható át egy másik bűnös emberre (Ez 18:20-22); 3) Jézus Krisztus az egyetlen
közbenjáró (1Tim 2:5); 4) a halál után következik a végítélet, és ennek az
életnek a buktatói után már nincs újabb lehetőség a megtérésre (Zsid 9:27). Még
súlyosabb dolog az, hogy a purgatórium Bibliával ellenes tanítása torz képet
fest Isten jelleméről. „Sátán a bukása óta azzal foglalkozik, hogy hamisan
mutassa be mennyei Atyánk jellemét. Ő sugalmazta a halhatatlan lélek tanát… Az
örökké égő pokol elképzelése Sátántól származik, a purgatórium is az ő
találmánya. Ezek a tanítások hamis képet adnak Isten jelleméről, hogy úgy
tekintsünk rá, mint aki zord, bosszúálló, önkényes és nem hajlandó megbocsátani”
(Ellen G. White: Manuscript 51. 1890. dec. 10.). E nézet szerint a
halottak nem alvó állapotban várják Krisztus visszatérését, hanem a purgatóriumban
szenvednek, amíg valakinek nem sikerül kiszabadítani őket.
Milyen következtetést
vonhatunk le a tantételek fontosságával kapcsolatban olyan tévedésekből, mint
pl. a purgatórium és az örök gyötrelem? Miért nemcsak az fontos, hogy kiben,
hanem az is, hogy mit hiszünk?
TESTETLEN LELKEK PARADICSOMA |
November 30 |
Szerda |
A protestánsok ugyan nem fogadják el a
purgatórium tanát, de sokan azt hiszik, hogy a meghalt igazak lelke már Istennél
van, a Paradicsom örömeit élvezi. Némelyek szerint ezek a „lelkek” a testüktől
különvált szellemek, mások pedig úgy hiszik, hogy valóban a testüktől különvált
szellemek, de dicsőséges, lelki testben vannak.
Bármit gondoljanak is az élő halottak
metafizikai állapotáról, ezek a teóriák aláássák a végső feltámadás és a halottak
megítélésének bibliai tanát. Mi értelme van a feltámadásnak és az ítéletnek
(Jel 20:12-14), ha az igazak lelke máris a paradicsomi létet élvezi?
Olvassuk el ApCsel 2:29,
34-35 és 1Kor 15:16-18 verseit! E szakaszok szerint milyen állapotban vannak a
holtak, amíg várják a feltámadást?
A Biblia azt tanítja, hogy minden ember, aki már
a mennyben van vagy élve ragadtatott el, mint Énók (1Móz 5:24) és Illés (2Kir
2:9-11), vagy pedig feltámadt a halálból, mint Mózes (Júd 9) és azok, akik
Krisztus halálakor jöttek elő a sírból (Mt 27:51-53).
Amint már láttuk, az oltár alól Istenhez bosszúért
kiáltó lelkek (Jel 6:9-11) kifejezés csupán egy szókép az igazságtételre, nem
bizonyítja a lélek természetes halhatatlanságát. Különben ezek a „lelkek” aligha
élvezhetnék örök jutalmukat. A halottak valójában a sírban pihennek, öntudatlan
állapotban várják a végső feltámadást, amikor ismét tudatra ébrednek. A
halottak, még az igaz halottak sem a mennyben keringő, testetlen lelkek,
amelyek türelmesen várják, hogy visszaköltözhessenek testükbe a végső
feltámadáskor.
És mégis miről beszélhetett Pál 1Kor 15:18 versében, amikor azt
mondta, hogy ha nem lenne a halottak feltámadása, akkor „Akik a Krisztusban
elaludtak, azok is elvesztek tehát”? Hogyan veszhettek el, ha már a
haláluk óta a mennyei boldogságot élvezik? Az Újszövetség központi és
kulcsfontosságú tanítása az, hogy a halottak feltámadnak Krisztus
visszatérésekor. Ennek közömbösítését és érvénytelenítését célozza az a hamis
tan, miszerint a meghalt igazak közvetlenül a haláluk után felröppennek, hogy
elnyerjék örök jutalmukat. Mégis állandóan ezt halljuk, főleg temetéseken.
Hogyan segíthetünk az
embereknek megérteni: valójában „jó hír”, hogy a halottak a földben alszanak,
megpihennek, nincs tudomásuk fájdalomról, szenvedésről?
A BIBLIAI NÉZET |
December 1 |
Csütörtök |
Olvassuk el 1Jn 5:3-12 szakaszát! János szerint az örök élet
miért korlátozódik csak azokra, akik Krisztusban vannak?
1Jn 5:11-12 versei világossá teszik az ember feltételes
halhatatlanságának bibliai tanítását – szemben a lélek természetes
halhatatlanságának nem biblikus tanításával. Ennek a jelentős szakasznak a
megértéséhez tudnunk kell, hogy egyedül az Istenség „halhatatlan” (1Tim
6:15-16, ÚRK) és csak Ő az élet forrása (Zsolt 36:10; Kol 1:15-17; Zsid 1:2).
A bűn Ádám és Éva bukásával jutott be a világunkba (1Mózes 3. fejezet),
ezután ők, minden utódukkal a fizikai halál átka alá kerültek (így mi is), elveszítve
az örök élet ajándékát. Szerető Istenünk azonban életbe léptette a megváltási
tervet, hogy az emberek visszanyerhessék az örök életet, ami kezdettől fogva az
övék lehetett volna. Pál így írt erről: „Mert kiválasztott minket
őbenne a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk őelőtte”
(Ef 1:4, ÚRK). Pál elmagyarázza, hogy amint „egy ember által jött be
a világra a bűn, és a bűn által a halál”, úgy „az egy ember, Jézus
Krisztus” által az örök élet kegyelmi ajándéka minden ember számára
elérhető (lásd Róm 5:12-21). Az apostol itt félreérthetetlen utalást tesz konkrétan
Ádámra, aki a világba behozta a bűnt és a halált. A Biblia egész üzenete
érthetetlen, ha nem valóságos értelemben gondolunk Ádámra, aki vétkével a
világunkba hozta a bűnt és a halált.
János apostol hozzáteszi: „Isten örök életet adott nekünk, és
ez az élet az ő Fiában van. Akié a Fiú, azé az élet, akiben nincs meg Isten
Fia, az élet sincs meg abban” (1Jn 5:11-12, ÚRK). Az egész kép világossá
válik Jézus kijelentéseinek a fényében: „aki látja a Fiút, és hisz
benne, örök élete legyen, és feltámasszam az utolsó napon” (Jn 6:40, ÚRK),
valamint „Én vagyok a feltámadás és az élet: aki hisz énbennem, ha meghal
is, él” (Jn 11:25).
Ez azt jelenti, hogy az örök élet Isten ajándéka Krisztus által,
amit már a jelenben biztosít, teljes egészében azonban csak az igazak végső feltámadása
után élvezhetjük majd. Igen egyszerű a következtetés: ha csak azok kapnak örök
életet, akik Krisztusban vannak, akkor akik nincsenek Krisztusan, azoknak nincs
örök életük (1Jn 5:11-12). Ezzel szemben a lélek természetes halhatatlanságának
teóriája szerint örök élete volna mindenkinek, még azoknak is, akik nincsenek
Krisztusban – legyenek akár a Paradicsomban, akár a pokolban. Bármennyire
elterjedt is ez a tanítás, nem biblikus.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 2 |
Péntek |
Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent
Kiadó, „Az első nagy csalás” c. fejezet, 457-472. o.; „A spiritizmus” c.
fejezet, 473-481. o.
„Azon a sarkalatos tévedésen alapszik a halálban is megmaradó
öntudat tana, hogy az ember természeténél fogva halhatatlan. Ez olyan dogma, amely
az örök gyötrelem tanához hasonlóan ellentmond a Szentírás tanításainak, a
józan észnek és az emberségnek. A közhiedelem szerint a megváltottak a mennyben
mindent tudnak, ami a földön, különösen hátramaradt barátaikkal történik. De mi
öröme lenne a halottaknak abban, ha látnák az élők gondját, baját, ha ismernék
szeretteik bűneit, csalódásait, szenvedéseit? Vajon élveznék-e a menny
boldogságát földi barátaik felett lebegve? Milyen mérhetetlenül felháborító ez
a hiedelem, hogy amikor a megátalkodottak utolsót lélegeznek, lelkük a pokol
lángjai közé kerül! Milyen kimondhatatlanul gyötrődnének azok, akik látnák,
hogy barátaik készületlenül szállnak a sírba, egy olyan örökkévalóságba, ahol
állandósul a fájdalom és a bűn” (i. m. 468. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Aki már beszélt más keresztényekkel a holtak
állapotáról és a pokolról, valószínűleg tudja, mennyire hajthatatlanul,
szilárdan hisznek az emberek nemcsak abban, hogy az üdvözültek egyből a mennybe
mennek, de abban is, hogy aki elvész, a pokol örök gyötrelmei közé kerül. Vajon
miért van ez? Az valamennyire érthető is, hogy szeretnék hinni: elhunyt
szeretteik „az Úrral” vannak (ha mégoly nyugtalanító is lehet a földi bajokat
látniuk). Viszont az örökös pokolbéli gyötrelem iszonyatos gondolatához miért
ragaszkodnak annyira? Milyen ereje van tehát a tradíciónak? Beszéljük meg a
csoportban!
2)
A legtöbb keresztény felekezet a lélek
természetes halhatatlanságának tanát hirdeti, az ehhez kapcsolódó teóriákkal
együtt. Mi többet tehetne még az egyházunk, hogy jobban a világ elé tárjuk a
halál és a túlvilág bibliai gondolatát?
3)
Dante Isteni színjátéka csupán a képzelet
szüleménye, mégis bebetonozott hamis tanításokat az emberek gondolataiba azzal
kapcsolatban, hogy mi lesz a „lélekkel” a halál után. Ezek szerint a keresztény
teológiát mennyire könnyen befolyásolhatják külső hatások? Még milyen, nem
keresztény elképzelések hatnak a kereszténységre ma is? Hogyan védekezhetünk az
ilyen hatásoktól?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
MAJD
FÖLVILLAN
Valaki
rohan velünk,
visz a
hátán,
hogy
puhán röpítsen
a
határtalan sötét egek
porfelhős
folyosóján át
a
jelmezét ledobó égig.
Majd
fölvillan a menny óriás vakuja,
és
megnyílik szemünk
akár
Bartimeusé.