2022 / IV.
− 9. tanulmány − November 19−25Ellentmondó szakaszok?
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Lukács 16:19-31; 23:43; János 20:17; Filippi 1:21-24; 1Péter 3:13-20; Jelenések 6:9-11
„Ti azért kutatjátok az Írásokat, mert úgy vélitek, hogy azokban
van az örök életetek, pedig azok rólam tesznek bizonyságot”
(Jn 5:39, ÚRK).
„Mindig
készek legyetek megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek a bennetek levő
reménységről” (1Pt 3:15)
– figyelmeztet Péter. Pál hozzáteszi: „hirdesd az igét, állj elő vele
alkalmas és alkalmatlan időben, ints, feddj, buzdíts teljes béketűréssel és
tanítással. Mert lesz idő, amikor az egészséges tanítást nem viselik el, hanem
saját kívánságaik szerint gyűjtenek maguknak tanítókat, mert viszket a fülük” (2Tim
4:2-3, ÚRK). Mivel ez a helyzet, nemcsak a könynyen magyarázható
szakaszokat kell megnéznünk, hogyan illeszkednek a hitelveinkhez, hanem
azokkal is foglalkoznunk kell, amelyeket általában felhasználnak a
hitünktől eltérő tanításra.
Eközben
kövessük Jézus ösztönző példáját! „Maga Krisztus nem erőltette az igazság
egyetlen szavát sem, hanem mindig szeretettel beszélt arról… Sohasem volt
durva, sohasem szólt szükségtelenül egyetlen szigorú szót sem, sohasem okozott
szükségtelenül fájdalmat érzékeny lelkeknek. Nem bírálta az emberi
gyöngeségeket” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent
Kiadó, 291. o.).
Ezen a
héten néhány fejtörést okozó szakaszt fogunk tanulmányozni, amelyekkel mások a
lélek halhatatlanságát akarják igazolni. Erősítsék a meggyőződésünket ezek az
elmélkedések, és segítsenek, hogy kedvesen tudjunk felelni azoknak, akik
megkérdőjelezik ezt a meghatározó tanítást!
A GAZDAG ÉS LÁZÁR |
November 20 |
Vasárnap |
Olvassuk el Lk 16:19-31 szakaszát! Miért nem lehet valóságos leírás
ez a történet a túlvilágról?
Vannak olyan teológusok, akik szerint Lk 16:19-31 szakaszát szó
szerint kell érteni, a holtak állapotának bemutatásaként. Ez a nézet azonban számos,
nem biblikus következtetéshez vezet és ellentmond a már az eddigiekben tárgyalt
több résznek. Szó szerint véve azt kellene mondanunk: a menny és a pokol olyan
közel van egymáshoz, hogy a két helyen lévők elbeszélgethetnek (Lk 16:23-31).
Azt is feltételeznénk, hogy míg a test a sírban nyugszik, az öntudatánál lévő
lélek tovább él a túlvilágban, és van „szeme”, „ujja”, valamint „nyelve”, ami
érzi a szomjúságot (Lk 16:23-24). Amennyiben ez a szakasz azt írná le, hogy
milyen állapotban vannak az emberek a halál után, a menny bizonyára nem lenne
az öröm és boldogság helye, mert a megváltottak közvetlenül figyelnék elveszett
szeretteik végtelen szenvedését, sőt még beszélgethetnének is velük (Lk
16:23-31). Hogyan lehetne boldog a mennyben egy anya, aki látja szeretett
gyermeke végtelen gyötrelmét a pokolban? Ilyen értelemben gyakorlatilag
lehetetlen volna, hogy valóra váljon Isten ígérete, miszerint nem lesz többé
szomorúság, sírás és fájdalom (Jel 21:4). E következetlenségek miatt sok modern
teológus olyan példázatnak tartja a gazdag és Lázár történetét, aminek nem
lehet minden elemét szó szerint magyarázni. George E. Ladd nem adventista, itt
mégis bizonyosan úgy fogalmaz, mintha az lenne. Elmondja, hogy ez a történet valószínűleg
„egy példázat volt, amelyben [Jézus] egy korabeli zsidó gondolatot használt
fel, nem akart a holtak állapotáról tanítást adni” (G. E. Ladd: The New
Bible Dictionary. „Eschatology”, Grand Rapids, MI, Eerdmans, 1962, 388.
o.).
A gazdag és Lázár történetében éles az ellentét a jól öltözött „gazdag
ember” és a fekélyekkel borított „Lázár nevű koldus” (Lk 16:19-20)
között. Ennek a történetnek az a tanítása, hogy 1) a jelenlegi státusz
és társadalmi állás nem feltétele a jövőbeli jutalomnak, valamint 2)
minden ember örök sorsa ebben az életben dől el, a túlvilágon már nem
lehet azon változtatni (Lk 16:25-26).
„Ő pedig azt mondta neki: Ha
Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki feltámad
a halottak közül”
(Lk 16:31, ÚRK). A Biblia tekintélyével kapcsolatban milyen
üzenetet szűrhetünk le magunknak Jézus komoly szavaiból, és mit tegyünk
ennek nyomán?
„MA VELEM
LESZEL A PARADICSOMBAN” |
November 21 |
Hétfő |
Lk 23:43 az egyik bibliaszöveg, amit a legszélesebb körben próbálnak
felhasználni a lélek halhatatlanságának bizonyítására: „Bizony mondom neked,
ma velem leszel a paradicsomban” (ÚRK). Szinte minden bibliafordítás (néhány
kivétellel) hasonlóan közli ezt a verset, azt a benyomást keltve, hogy halála
napján Krisztus együtt lesz a latorral a Paradicsomban. Ezen nem szabad meglepődnünk,
mert olyan teológusok készítették ezeket a fordításokat, akik a lélek
halhatatlanságának tanában hittek. Viszont valóban ez a szöveg legjobb
fordítása?
Hasonlítsuk össze Lk 23:43, Jn 20:17 és 14:1-3 verseit! Annak
fényében, amit Mária Magdalénának meg a tanítványoknak mondott Jézus, hogyan értsük
az ígéretét, amit a bűnbánó latornak tett a kereszten?
A feltételezés, miszerint Krisztus és a lator már aznap a
Paradicsomba (vagy a mennybe) ment, ellentmond annak, amit Jézus a feltámadása
után Mária Magdalénának mondott, amikor is azt jelentette ki, hogy még nem ment
fel Atyjához a mennybe (Jn 20:17). Ez a tévedés, vagyis hogy Jézus és a bűnbánó
lator már aznap a mennybe ment, ellentmond annak is, amit Jézus a
tanítványainak jelentett ki: csak a visszajövetelekor mennek majd a mennybe (Jn
14:1-3). Lk 23:43 versében az a kérdés, hogy a „ma” (görögül szémeron)
határozószót az utána következő létigéhez („leszek”), vagy pedig az
előtte álló igéhez („mondom”) kell-e kapcsolni. Wilson Paroschi
elismeri: „nyelvtani szempontból” gyakorlatilag lehetetlen eldönteni, hogy
melyik a helyes. „Lukácsra azonban határozottan jellemző, hogy ezt a
határozószót a megelőző igéhez kapcsolja. Lukács evangéliumában és Az
apostolok cselekedeteiben a szémeron húsz előfordulása közül
tizennégy esetben ez történik” (Wilson Paroschi: The Significance of a
Comma: An Analysis of Luke 23:43, Ministry, 2013. június, 7. o.). Tehát Lk
23:43 legtermészetesebb olvasata ez: „Bizony mondom neked ma, velem
leszel a paradicsomban.” Ebben az esetben a „Bizony mondom neked
ma” kifejezésmód annak az üzenetnek a jelentőségét és komolyságát hangsúlyozza,
hogy „velem leszel a paradicsomban.” Röviden, Jézus ott és akkor megígérte
a latornak, hogy üdvözülni fog.
Olvassuk el a bűnbánó
gonosztevő történetét (Lk 23:39-43), akinek Krisztus örök életet ígért, pedig
bűnös volt és semmit sem ajánlhatott fel Istennek! Hogyan bontakozik ki ebben a
történetben az egyedül hit általi megváltás nagyszerű igazsága? Milyen
szempontból vagyunk mi is hasonlíthatóak a latorhoz? Miben különbözünk tőle?
ELTÁVOZNI ÉS
KRISZTUSSAL LENNI |
November 22 |
Kedd |
Olvassuk el Fil 1:21-24 és
1Thessz 4:13-18 verseit! Mit remélt Pál, mikor lesz „Krisztussal” (Fil
1:23), „az Úrral” (1Thessz 4:17)?
Pált az a szenvedély fűtötte, hogy „Krisztusban”
(2Kor 5:17) éljen és majd a második advent után is „Krisztussal” legyen
(lásd 1Thessz 4:17). Hitte: még a halál sem törheti meg a bizonyosságát abban,
hogy a Megváltóhoz, az Úrhoz tartozik. Amint a Római levélben írta: „sem
halál, sem élet… nem szakíthat el minket Isten szeretetétől, amely Jézus
Krisztusban, a mi Urunkban van” (Róm 8:38-39, ÚRK). „Mert ha
élünk, az Úrnak élünk; ha meghalunk, az Úrnak halunk meg. Azért akár
éljünk, akár haljunk, az Úréi vagyunk” (Róm 14:8). Pál ebben a biztos
tudatban mondta a már meghalt hívőkről, hogy „elaludtak” (1Thessz 4:14)
Jézusban, majd pedig Krisztus visszajövetelekor feltámadnak, örök életet kapnak
(1Kor 15:16-18; 1Thessz 4:13-18). Amikor az apostol megemlíti: „kívánok
elköltözni és Krisztussal lenni” (Fil 1:23, ÚRK), vajon arra célzott, hogy
a halála után a lelke eltávozik és Krisztussal lesz, öntudata birtokában?
Egyáltalán nem! Ebben a szövegben „Pál azt a vágyát önti szavakba, hogy
szeretné hátrahagyni ezt a zaklatott életet és Krisztussal lenni, de nem tér ki
az időre, ami a kettő között eltelhet. Nem tanít ez a vers olyasmit, hogy Pál
arra számított volna: a halálakor a mennybe megy. Nagyon is tisztában volt
vele, hogy a jutalmát nem kapja meg a második adventig (2Tim 4:8)… Azt mondja,
hogy az »eltávozása« (halála) után Krisztus visszajövetele lesz a következő,
amiről tudni fog, amikor Krisztus feltámasztja a halottakat, és akkor »az
Úrral« (1Thessz 4:17) lesz. Szintén meg kell jegyeznünk, hogy a bibliai
írók időnként együtt utalnak két olyan eseményre is, amelyek időben egymástól
távol esnek” (Andrews Study Bible megjegyzése Fil 1:23 verséhez,
1555. o.). Viszont miért akart Pál inkább meghalni, mint élni? Mert akkor végül
minden bajától megpihenhet, nem kell többé elviselnie a fizikai szenvedést,
teljesen biztos lehet abban, hogy a második adventkor megkapja az igazság
koronáját (2Tim 4:6-8). Bizonyára nem akart meghalni, azt azonban tudta, hogy
utána mi következik.
Ugyan kinek a fejében nem
fordult már meg a gondolat, különösen nehéz időkben, hogy milyen jó lenne a szemünket
lecsukva meghalni, a következő tudatos pillanatunkban pedig már Krisztussal
lenni? Hogyan világítja meg ez a gondolat azt, amit Pál a Filippiben élő hívőknek
mondott?
PRÉDIKÁLNI A TÖMLÖCBEN LÉVŐ SZENTEKNEK |
November 23 |
Szerda |
Olvassuk el 1Pt 3:13-20 verseit! Hogyan prédikált Krisztus „a
tömlöcben lévő lelkeknek… a Noé napjaiban” (1Pt 3:19-20)? Lásd még 1Móz
4:10!
A lélek halhatatlanságában hívő bibliamagyarázók általában rámutatnak,
hogy Krisztus „a tömlöcben lévő lelkeknek” prédikált (1Pt 3:19), míg a
sírban nyugodott. Szerintük a testétől különvált lelke a pokolra szállt, ott prédikált
az özönvíz előtt élők testetlen lelkeinek. Ez a képzeletszülte ötlet azonban
bibliai szempontból elfogadhatatlan, mert a halottak számára már nincs újabb
lehetőség az üdvösségre (Zsid 9:27-28). Miért prédikált volna tehát Jézus
azoknak, akiknek nem volt több lehetősége az üdvözülésre? Ugyanakkor az a
leglényegesebb, hogy ez az elgondolás ellentétes a bibliai tanítással, miszerint
a halottak egészen a végső feltámadásig öntudatlan állapotban maradnak a sírban
(Jób 14:10-12; Zsolt 146:4; Préd 9:7, 12; 1Kor 15:16-18; 1Thessz 4:13-15).
Továbbá ha ez a vers valóban azt mondaná, hogy miközben Jézus
teste a sírban volt, Ő leszállt a pokolra és prédikált a vízözön előtt élt
gonoszoknak, vajon csak ők hallották volna az üzenetét? Nem égett több
elkárhozott a pokolban rajtuk kívül? Miért csak az özönvíz előttiek hallották a
prédikációját? Annak sincs értelme, ha azt mondanánk, hogy Krisztus a bukott
angyaloknak prédikált, akik Noé korában engedetlenek voltak. Azt olvashatjuk a
„tömlöcben lévő lelkekről”, hogy engedetlenek voltak „egykor” (1Pt 3:19-20),
a gonosz angyalokat viszont úgy említi a Biblia, mint akik ma is engedetlenek
(Ef 6:12; 1Pt 5:8). A bukott angyalokat Isten „a nagy nap ítéletére
örök bilincsekben, sötétségben tartotta” (Júd 6, ÚRK), anélkül, hogy újabb
lehetőségük lenne az üdvösségre. Figyeljük meg, a 20. vers úgy utal a
„tömlöcben lévő lelkekre” (1Pt 3:19), mint akik engedetlenek voltak Noé napjaiban.
Ebben a szövegben a lélek (görögül pneuma) szó fordul elő, ami az
Újszövetségben másutt (1Kor 16:18; Gal 6:18) élő emberekre vonatkozik, akik képesek
meghallani és elfogadni az üdvösségre hívó szót. A „tömlöc” vagy „börtön”
(ÚRK, RÚF) szó itt nyilván nem szó szerint a börtönre utal, hanem a bűn
börtönére, amibe a bűnöktől meg nem tisztult emberi természet került (Róm
6:1-23; 7:7-25).
Krisztus a vízözön előtt élt konok embereknek Noé által prédikált,
akinek Isten útmutatást adott (Zsid 11:7). Noé a kortársai között „az
igazság hirdetője” (2Pt 2:5) volt. A Pétertől idézett vers azzal
kapcsolatos, hogy mit jelent a hűséges élet, nem a holtak állapotára vonatkozó
magyarázat.
AZ OLTÁR ALATT LÉVŐ
LELKEK |
November 24 |
Csütörtök |
Olvassuk el Jel 6:9-11
verseit! Hogyan kiálthatnak a meghalt mártírok „lelkei” „az oltár alól”?
Az ötödik apokaliptikus pecsét felnyitása
szokatlan látványt mutat. A meghalt mártírok lelkei metaforikus értelemben
bosszúért kiáltottak Istenhez az oltár alól (Jel 6:9-11). Egyes magyarázók ezt
az „oltárt” a hetedik pecsét alatti füstölőáldozati oltárral (Jel 8:1-6)
azonosítják. Viszont Jel 6:9-11 szakaszában a „vérre” (nem pedig a „tömjénre”)
tett utalás alapján ez inkább az égőáldozati oltárra vonatkozik, amire
ráöntötték az áldozati állat vérét (3Móz 4:18, 30, 34). Az áldozati állatok
vérével szokták meghinteni az oltárt, így szimbolikus értelemben a mártírok
vérét az oltárra öntötték, amikor az életüket vesztették, mert hűségesek
maradtak Isten Igéjéhez és Jézus bizonyságtételéhez (Jel 6:9; lásd még 12:17;
14:12). Az oltár alatti „lelkek” szintén jelképesek. Szó szerint véve arra a
következtetésre kellene jutnunk, hogy a mártírok nem élveznek teljes
boldogságot a mennyben, mert még mindig bosszúért kiáltanak. Ez aligha hangzik
úgy, mintha örülnének az üdvösségük jutalmának. A bosszúvágy nyomorúságossá
teheti az ember életét, de még a halálát is? Arra is fontos emlékeznünk, hogy
János nem valós képet kapott a mennyről. „Nincsenek ott fehér, vörös, fekete
vagy fakó lovak hadakozó lovasaikkal. Jézus nem megöletett bárányként jelenik
meg, a kés vágásától vérző sebbel. A négy fenevad nem valóságos szárnyas állatokat
jelent, a leírásban szereplő jellemzőkkel… Így nincsenek »lelkek« sem a
mennyben az oltár alatt. Az egész jelenet képies, szimbolikus ábrázolás” (The
SDA Bible Commentary. 7. köt. 778. o.). Ezt írta George E. Ladd, aki nem
adventista (és ismét úgy hangzik, mintha adventista szerző fogalmazta volna):
„Jelen esetben [Jel 6:9-11] az oltár nyilván az áldozati oltár, ahová az
áldozat vérét öntötték. János a mártírok lelkét az oltár alatt látta, aminek
azonban semmi köze nincs a holtak állapotához vagy a közbülső állapotban lévő
helyzetükhöz. Ez egyszerűen szemléletes bemutatása annak, hogy Istenük nevéért
mártírhalált haltak” (A Commentary on the Revelation of John. Grand
Rapids, MI, 1972, Eerdmans, 103. o.).
Ugyan ki ne kiáltott volna
még igazságtételért (főleg igazságtalanság áldozatai közül), ami azonban még
nem történt meg? Miért kell hittel bíznunk abban, hogy végül majd sor kerül a
világból annyira hiányzó igazságtételre? Milyen vigasztalást találunk ebben a
csodálatos ígéretben?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 25 |
Péntek |
Ellen G. White: Krisztus példázatai. Budapest, 1983, H. N.
Adventista Egyház, „Áthidalhatatlan szakadék” c. fejezet, 174-182. o.; Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Golgota” c. fejezetből
655-660. o.
„A gazdagról és Lázárról mondott példázatában Krisztus azt
tanítja, hogy az ember ebben az életben dönti el örök sorsát. E próbaidő alatt
Isten mindenkinek felkínálja kegyelmét. De ha az ember a maga kedvteléseivel
elvesztegeti az alkalmakat, eljátssza örök életét, újabb próbaidőt nem kap. Rajta
múlik, hogy közte és Isten között áthidalhatatlan szakadék tátong” (Ellen G.
White: Krisztus példázatai. Budapest, 1983, H. N. Adventista Egyház, 174.
o.). „Amikor az első keresztényeket hegyekbe és pusztaságokba száműzték,
tömlöcökben hagyták meghalni éhen, hidegben, megkínozva, amikor úgy tűnt:
egyedül a mártírhalál jelent kiutat a szorultságukból, annak örültek, hogy
méltónak találtattak a szenvedésre Krisztusért, aki értük kereszthalált halt.
Kiváló példájuk vigasztalást és bátorítást jelent majd Isten népének, akik
olyan nyomorúságos időbe kerülnek, ami még soha nem volt” (Ellen G. White: Testimonies
for the Church. 5. köt. 213. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Az emberi
természet általános bibliai képe hogyan segít jobban megérteni a héten
tanulmányozott igeszakaszokat?
2)
Gondolkozzunk
el a keresztény mártírok tántoríthatatlan hite és a mai, posztmodern világunk
relatívnak mondott hite közötti ellentéten! Más szóval melyek azok a dolgok,
amelyekért érdemes meghalni? Viszont ha valaki minden igazságot relatívnak,
vagy csupán bizonyos kultúrákra vonatkozónak tart, akkor mégis miért vállalná a
halált? Ugyanakkor mit tanulhatunk azoktól, akik olyasmiért is készek meghalni,
amit mi tévesnek tartunk?
3)
Térjünk
vissza a gazdag és Lázár példázatához! Amikor Jézus feltámadt a halálból, sokan
hittek benne, míg mások ugyanazoknak a bizonyítékoknak a láttán nem hittek.
Ezek szerint mennyire megkeményedhet az ember szíve az igazsággal szemben? Mit
tehetünk, nehogy mi is így megkeményedjünk?
4)
Jézus
elmondta, hogy eljön az idő, amikor a halottak életre kelnek: „Akik a jót
cselekedték, feltámadnak az életre, akik pedig a gonoszt művelték, feltámadnak
az ítéletre” (Jn 5:29, ÚRK). A két esemény között ezer év telik el, pedig
úgy hangzik, mintha ugyanakkor következnének be. Hogyan világít ez rá arra,
amit Fil 1:23 versében mondott Pál?
REMÉNYIK SÁNDOR:
SZERETNÉK
PÉLDÁT VENNI
Szeretnék
példát venni Tőle,
Aki
virágot ültet a mezőre,
S
elrejti arcát a virág mögé.
Szeretnék
példát venni Tőle,
Aki
viharban száll a hegytetőre,
És
rejti arcát fergeteg-palást.
Szeretnék
példát venni Tőle,
Ki a
nevét írja minden fára, kőre,
De
arcát nem látta még senki sem.
Szeretnék
példát venni Tőle,
Akinek
soha sincsen pihenője,
S
munkája mégis, olyan zajtalan,
Aki
mikor a csend susogni kezd,
S
hulló fenyőtoboz ver síri neszt,
E
tompa, síri nesz mögött is van.
Akinek
nem kell sok-sok buja szín
Hogy
alkosson, és teremtményein
Megmutassa
végtelen hatalmát.
Kinek
a gyér, havasi fű, az árva,
S a
kopár-kemény bazaltszirt is drága,
S tán
drágább, mint a forró trópusok.
Szeretnék
példát venni Tőle.