2022 / IV.
− 8. tanulmány − November 12−18Reménység az Újszövetségben
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: János 6:26-51; 14:1-3; 1Korinthus
15:12-19, 51-55; 1Thesszalonika 4:13-18
„És ez az a bizonyságtétel,
hogy örök életet adott nékünk az Isten és ez az élet az ő Fiában van. Akié a
Fiú, azé az élet: akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban”
(1Jn 5:11-12).
Az újszövetségi írók görögül írtak ugyan, de Lukács
kivételével mindanynyian zsidók voltak, akik nem a görög, pogány elgondolás
szerint, hanem az embert egységnek tartó héber perspektívából tekintettek az
emberi természetre.
Krisztus és az apostolok számára tehát a keresztények
reménysége nem volt újdonság, a pátriárkák és a próféták ősi hite bontakozott
ki benne. Krisztus például megemlítette, hogy Ábrahám látta az Ő napját és
örült (Jn 8:56). Júdás kijelentette, hogy Énók a második adventről prófétált
(Júd 14-15). A zsidókhoz írt levélben pedig az áll, hogy a hithősök
vártak a menynyei jutalomra, amit nem kaphattak meg addig, amíg mi is el nem
nyerjük azt (Zsid 11:39-40). Semmi értelme nem lenne ennek a kijelentésnek, ha a
lelkük már a mennyben volna az Úrral.
János
cáfolja a lélek halhatatlanságának elméletét, amikor kiemeli, hogy csak azoknak
van örök élete, akik Krisztusban vannak (1Jn 5:11-12). Valóban nincs örök élet
a Krisztussal való üdvözítő kapcsolat nélkül. Az újszövetségi reménység tehát
Krisztus-központú, ez az egyetlen remény arra, hogy halandóságunk egy nap majd
halhatatlanságra változik.
AZ ÉLETEN TÚLMUTATÓ REMÉNYSÉG |
November 13 |
Vasárnap |
Hérodotosz (Kr. e. 5. század), ókori görög
történetíró írt egy törzsről, akik a gyermekek születésekor gyászoltak, tekintettel
a sok szenvedésre, amit a kicsiknek majd át kell élniük, amíg felnőttkorba
érnek. Számunkra ez igen furcsának tűnik, de van benne logika. Évezredekkel
később, a 20. század elején egy ilyen hirdetést tettek közzé Amerikában: „Miért
élnél, ha 10 dollárért eltemethetnek?” Nehéz lehet az élet még akkor is, ha
hiszünk Istenben és az örök élet reményében, de képzeljük el, hogy milyen
gyötrelmes azoknak, akiknek semmi reményük nincs ezen a rövid, általában bajokkal
teljes életen túl! Több szekuláris író is foglalkozott az emberi lét értelmetlenségével.
Mind meg fogunk halni, ráadásul ennek tudata az egész életünket végigkíséri.
Éppen ez teszi az általában amúgy is nehéz, szomorú emberi létet önmagában is
látszólag értéktelenné, hiábavalóvá. Egy gondolkodó szerint az emberek csak
„szétmálló csontokra rakódott, romlásnak induló húsdarabok”. Morbid felvetés,
de aligha vitatható. Természetesen mindezzel ellentétben áll a Jézusban való
örök élet bibliai ígérete. Éppen ez a kulcs: Jézusban van a
reménységünk, abban, amit halála és feltámadása révén felkínál. Máskülönben
milyen reményünk lehetne?
Olvassuk el 1Kor 15:12-19
szakaszát! Pál szerint mennyire kapcsolódik Krisztus feltámadásához a mi feltámadásunk
reménye?
Pál félreérthetetlenül kijelenti, hogy a
feltámadásunk elválaszthatatlanul kötődik Krisztuséhoz. Ha mi nem támadnánk
fel, az azt jelentené, hogy Krisztus nem támadt fel, akkor pedig mi a helyzet? „…hiábavaló
a ti hitetek; még bűneitekben vagytok” (1Kor 15:17). Más szóval: ha
meghalunk, halottak maradunk, méghozzá örökre, tehát minden teljesen
értelmetlen. Pál majdhogynem ugyanezt mondja 1Kor 15:32 versében: „…mi
hasznom abból? Ha a halottak nem támadnak fel, akkor együnk és igyunk,
holnap úgyis meghalunk” (ÚRK)! Amennyiben csupán szén-alapú protoplazmaként
létezünk és mindössze hetven év jut nekünk (ha szerencsések vagyunk; valamivel
több, ha nem dohányzunk és nem eszünk túl sok hamburgert), akkor elég sötét a
helyzet. Nem csoda, hogy Ellen White így ír: „A menny minden áldozatot megér,
mert mindent elvesztünk, ha azt elveszítjük” (Sons and Daughters of God. 349.
o.).
Gondoljunk
bele, mekkora érték a remény és a hit! Miért kell Isten kegyelméből megtennünk
mindent, amit lehet, hogy megőrizzük a reménységünket?
„ISMÉT ELJÖVÖK” |
November 14 |
Hétfő |
Olvassuk el Jn 14:1-3
verseit! Csaknem kétezer éve ígérte meg Jézus, hogy visszajön. Hogyan
segíthetünk másoknak is megérteni, hogy ez az ígéret ma, messze attól a kortól,
amelyben ezt Jézus kijelentette, a mi generációnk számára is éppen annyira
aktuális, még ha ennyi idő telt is el azóta (ami valójában nem számít)?
A jelenések könyvében
négyszer jelentette ki Jézus,
hogy „eljövök hamar” (Jel 3:11; 22:7, 12, 20). Gyors visszatérésének
várása hajtotta az apostoli egyház misszióját, évszázadokon át
megszámlálhatatlanul sok keresztény életét töltötte be reménységgel.
Azonban a nemzedékek sorban meghaltak, Jézus pedig még nem tért vissza.
Ezért sokan kérdezik: Meddig kell még hirdetnünk, hogy „Jézus hamarosan
visszajön”? Vajon az Úr szavai nem reális várakozást keltettek volna
(lásd 2Pt 3:4)? Számos keresztény panaszkodott már, amiért „késik” az Úr
(vö. Mt 25:5). Viszont honnan tudjuk, hogy valóban „késlekedik”? Mikor
lett volna a „megfelelő” idő a visszatérésére? Talán ötven, vagy
százötven, vagy kétszáz éve? Valójában egyedül a bibliai ígéret számít,
hogy „Nem késik az ígérettel az Úr, még ha némelyek késedelemnek tartják is,
hanem hosszútűrő irántatok, nem akarva, hogy némelyek elvesszenek, hanem hogy
mindenki megtérésre jusson” (2Pt 3:9, ÚRK). Jézus mennybemenetele
óta hosszú évszázadok teltek el, de az ígéret továbbra is, ma is
érvényes! Mindannyiunk élete rövid (Zsolt 90:10), ami után öntudatlanul pihenünk
a sírban (Préd 9:7, 12), majd jön a végső feltámadás, amikor már nem
lesz több lehetőség változtatni a sorsunkon (Zsid 9:27). A halottak
(amint a 3. tanulmányban is szó volt róla) öntudatlanul alszanak, a
második advent ezért mindenki számára a halál után mintha egy-két pillanat
lenne. Egyaránt azt tapasztaljuk (mint Isten népe minden korban), hogy a
halálunk után csak egy pillanat és Krisztus visszatér. Ez elég hamar lesz,
nem igaz? Minden egyes nap közelebb visz bennünket ahhoz, amikor az Úr Jézus
Krisztus dicsőségben megjelenik az ég felhőiben. Noha nem tudjuk, mikor
jön el, abban biztosak lehetünk, hogy vissza fog jönni, és valójában
csak ez számít.
Egy lelkész arról prédikált,
hogy nem foglalkozik vele, mikor tér viszsza Krisztus, csak azzal, hogy valóban
visszajön. Mennyire érthető számunkra ez a logikai következtetés? Hogyan
segíthet, ha már esetleg elcsüggesztett volna, hogy még mindig csak várunk rá?
„ÉN
FELTÁMASZTOM” |
November 15 |
Kedd |
Jézus egyik csodája az volt, amikor egy kevés kenyérből és néhány
halból ötezer embert megvendégelt (Jn 6:1-14). Észrevette, hogy az emberek királlyá
akarják tenni (Jn 6:15), ezért a tanítványaival később áthajózott a Galileai-tenger
túlsó partjára. Másnap azonban a tömeg oda is követte. Ott mondta el az élet
kenyeréről szóló híres prédikációját, külön kihangsúlyozva az örök élet
ajándékát (Jn 6:22-59).
Olvassuk el Jn 6:26-51
szakaszát! Hogyan kapcsolta össze Jézus az örök élet ajándékát az igazak végső
feltámasztásával?
_____________________________________________________________
Prédikációjában Jézus három alapvető fogalmat emelt ki az örök
élet vonatkozásában. Először is önmagát így nevezte: „az Isten kenyere,
amely a menny ből száll alá, és életet ad a világnak” (Jn 6:33, 58).
Amikor kijelentette, hogy „Én vagyok [görögül egó eimi] az
élet kenyere” (Jn 6:35, 48, ÚRK), az ószövetségi nagy „VAGYOK”-ként utalt
önmagára (2Móz 3:14). Másodszor arról is beszélt, hogy Ő ad örök életet: „aki
hozzám jön” és „aki hisz bennem”, az részesül ebben az
áldásban (Jn 6:35, ÚRK). Végül pedig a halhatatlanság ajándékát összekötötte a
végső feltámadással. Háromszor is biztosította hallgatóit: „én feltámasztom
az utolsó napon” (Jn 6:54, ÚRK; lásd még 40. és 44. vers).
Ezt a különleges ígéretet is adta: „Bizony, bizony mondom
nektek, aki hisz, annak örök élete van” (Jn 6:47, ÚRK). Az örök élet
ajándéka tehát már a jelenben is valóságos. Ez azonban nem azt jelenti,
hogy a hívő nem hal meg, mert a „feltámasztom” (Jn 6:54)
kifejezésbe beleértendő, hogy a halál után kel újból életre.
Világos a kép: Krisztus nélkül nincs örök élet. Miután elfogadtuk
Őt és örök életet nyertünk, halandóként most még továbbra is a halál uralma alatt
vagyunk. Azonban a második adventkor Jézus majd feltámaszt, akkor adja meg
nekünk a halhatatlanság ajándékát – ami már most a miénk. Biztos az ígéret, nem
mintha a lélek halhatatlan volna, hanem mert hit által Jézus igazságában
részesülünk.
Gondolkozzunk még Jézusnak azon a kijelentésén, hogy ha hiszünk benne,
már most örök életünk van! Hogyan segíthet ez az ígéret megbirkózni azzal,
hogy most halandók vagyunk – igaz, csak ideiglenesen?
A TROMBITA HANGJÁRA |
November 16 |
Szerda |
A Thesszalonikában élő hívők úgy gondolták, hogy kizárólag azok kapnak
örök életet, akik a második adventig életben maradnak. „Nagy gonddal óvták barátaik
életét, nehogy meghaljanak és elveszítsék azt az áldást, amelyben Uruk
eljövetelekor részesülni reméltek. De a halál szeretteik közül egyiket a másik
után ragadta el. Aggódva tekintettek haldokló szeretteik arcára, mert nem
remélték, hogy az eljövendő életben találkoznak” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 171. o.).
1Thessz 4:13-18 verseiben hogyan igazította helyre Pál ezt az
elgondolást?
A történelem során sokan hajlamosak voltak többet belegondolni az „előhozza
azokat, akik elaludtak a Jézus által ővele együtt” (1Thessz 4:14) kifejezésbe
annál, mint ami a szövegben benne van. A lélek halhatatlanságát vallók
közül többen azt érzékeltetik, hogy második adventjekor Krisztus magával
hozza a mennyből a meghalt igazak lelkeit, akik már ott vannak Istennel.
Szerintük ezek a halottak akkor visszatérhetnek a feltámadott testükbe. Ez
a magyarázat azonban nem áll összhangban Pál általános tanításával e témában.
A vers igazi jelentésével kapcsolatban olvassuk el egy nem
adventista teológus magyarázatát! „A gyülekezetük meghalt tagjait gyászló
thesszalonikai keresztényeknek azért lehet reménysége, mert Isten »előhozza«
őket, vagyis feltámasztja az elhunyt hívőket, hogy ott legyenek Krisztus
visszatérésekor, »ővele együtt«. Ebből az következik, hogy a meghalt
hívők egyáltalán nem lesznek hátrányban Krisztus parousiája idején,
hanem »ővele együtt« lesznek, az élő hívőkkel egyformán részesülnek
Krisztus visszatérésének dicsőségében” (Jeffrey A. D. Weima: 1-2Thessalonians.
Baker Exegetical Commentary on the New Testament. Grand Rapids, MI,
2014, 319. o.).
Hogyha a meghalt igazak lelkei már az Úrral lennének a mennyben,
Pálnak nem kellett volna a keresztények reménységeként utalni a végső feltámadásra.
Mondhatta volna, hogy az igaz halottak már az Úrral vannak. Ő viszont így
fogalmazott: „akik elaludtak” (1Thessz 4:14) Jézusban, azok feltámadnak
a halálból az idők végén.
A végidei feltámadás reménysége vigasztalást jelentett a
szomorkodó theszszalonikai hívőknek, és ugyanez a reménység segít nekünk is,
hogy bizalommal álljuk ki a fájdalmas időket, amikor a halál hideg szorítása
elragadja tőlünk szeretteinket.
ÖRÖKRE SZÓLÓ
TALÁLKOZÁS |
November 17 |
Csütörtök |
Olvassuk el 1Kor 15:51-55
szakaszát! Milyen „titokról” (51. vers) beszél itt Pál?
Bizonyos ismert prédikátorok szerint ez a „titok”
az egyház „titkos elragadtatása”, aminek hét évvel Krisztus dicsőséges
visszatérése előtt kell megtörténnie. Ennek során Isten hirtelen, csendben és
titokban elragad a mennybe hűséges keresztényeket, miközben mindenki más itt
marad, azon tűnődve, hogy mi történhetett velük. Szerintük lesznek, akik az
autóban maradnak, ahonnan hirtelen eltűnik a sofőr, mert elragadtatott a
mennybe, csak „a ruhája marad ott”. Ezt a hamis tanítást emberek milliónak
hirdeti a tizenhat kötetes „Az otthagyottak” sorozat is, amiből négy filmet
készítettek.
Természetesen egyetlen bibliai szakasz sem
támasztja alá az elragadtatás és a második advent közötti mesterséges
különbségtevést. A Pál által itt említett „titok” egyszerűen az élő igazak
átváltozására utal, akik Krisztus visszatérésekor csatlakoznak a feltámadott
igazakhoz. Ez az „elragadtatás”. Nincs „titkos elragadtatás”, mert a második
adventet minden élő ember látni fogja (Jel 1:7), és a halottak feltámadása,
valamint az élők átváltozása egyaránt a trombita hangjára történik meg, amikor
Krisztus visszajön (1Kor 15:51-52).
Krisztus második adventjekor lesz a
legnagyszerűbb találkozás. Az élő igazak átváltoznak „Nagy hirtelen, egy
szempillantásban” (1Kor 15:52). Isten hangjára megdicsőülnek, ekkor teszi
őket halhatatlanná az Úr, és a feltámadt szentekkel együtt elragadtatnak, hogy
a levegőben találkozzanak vele. Angyalok „egybegyűjtik az ő választottait a
négy szelek felől, az ég egyik végétől a másik végéig” (Mt 24:31,
ÚRK).
„A kicsi gyermekeket szent
angyalok helyezik anyjuk karjába. Barátok, akiket régen elszakított egymástól a
halál, úgy találkoznak, hogy soha többé el ne váljanak. Most boldogan énekelve
együtt emelkednek fel Isten városába” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
2013, Advent Kiadó, 551. o.).
Nagyszerű ígéret ez, annyira
különbözik mindentől, amivel eddig találkozhattunk, hogy talán nehéz megragadni.
Viszont gondoljunk csak arra, hogy milyen hatalmas a kozmosz vagy mennyire
elképesztően bonyolult az élet! Isten bámulatos erejét bizonyítja a teremtés. Vajon
Ő ne lenne képes arra, hogy a második adventkor átváltoztassa az élőket és feltámassza
a halottakat?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 18 |
Péntek |
Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, „A thesszalonikai
levelek” c. fejezet, 169-177. o.; „Felhívás magasabb rendű életre” c.
fejezetből 210-212. o.
„A rómaiak jól ismerték a
keresztények reménységét, hogy egy nap majd testben feltámadnak, előjönnek a
sírból, ezért minden módon igyekeztek a reményeiket gúnyolni és akadályozni. A
Galliában Kr. u. 177-ben történt üldözésről szóló beszámolóban az áll, hogy a mártírokat
kivégezték, majd a testüket hat napig temetetlenül hagyták, utána elégették
őket, a hamvaikat pedig a Rajnába szórták. »Majd meglátjuk, hogy feltámadnak-e«
– mondták állítólag a rómaiak” (Stephen Cave: Immortality: The Quest to Live
Forever and How It Drives Civilization. New York, 2012, Crown
Publishers, 104-105. o.). Ez a történet a hitetlenségről, ha mégoly drámai is
volt, semmit nem bizonyított a feltámadás bibliai ígéretével kapcsolatban,
teljesen értelmetlen. A Jézust a halálból feltámasztó erő velünk is képes
megtenni azt, bármi történjen a testünkkel. Szintén ez az erő teremtette meg és
tartja fenn az egész kozmoszt, tehát biztosan képes átváltoztatni az élőket és feltámasztani
a halottakat. „»…Isten az elhunytakat is előhozza Jézus által, vele
együtt« – írta Pál. Sokan úgy magyarázzák e részt, hogy Krisztus az alvókat
magával hozza a mennyből, de Pál úgy értette, hogy amiként Krisztus feltámadt
halottaiból, úgy az Isten az elaludt szenteket előhívja sírjukból és magával
viszi a mennybe. Mily drága vigasz! Dicsőséges remény nem csupán a
thesszalonikai gyülekezet, hanem minden keresztény számára, bárhol is legyen”
(Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó,
171-172. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
„A halál eltöröl… Teljesen eltűnünk, nyomunk sem
marad, ettől eléggé értelmetlennek tűnik az életet” – mondta valaki. Viszont miért
remélhetjük, hogy mégsem értelmetlen az életünk?
2)
Hogyan hozhatjuk összhangba azt, hogy a
tökéletesség felé kell haladnunk (Fil 3:12-16), viszont csak Krisztus második
adventjekor kapunk romolhatatlan, bűntelen természetet (1Kor 15:50-55)?
3)
Mit mondhatunk annak, aki a „titkos
elragadtatásban” hisz, miért nem helytálló ez az elképzelés?
4)
Olvassuk el újból 1Kor 15:12-19 szakaszát! Mi a
bizonyíték ebben a részben arra, hogy a halottak nem a mennyben vannak Jézussal,
hanem alszanak? Mi értelme lenne ennek a kijelentésnek, ha a halottak már most
a mennyben volnának?
REMÉNYIK SÁNDOR:
AKAROM
Akarom:
fontos ne legyek magamnak.
A
végtelen falban legyek egy tégla,
Lépcső,
min felhalad valaki más,
Ekevas,
mely mélyen a földbe ás,
Ám a
kalász nem az ő érdeme.
Legyek
a szél, mely hordja a magot,
De
szirmát ki nem bontja a virágnak,
S az
emberek, mikor a mezőn járnak,
A
virágban hadd gyönyörködjenek.
Legyek
a kendő, mely könnyet töröl,
Legyek
a csend, mely mindig enyhet ad.
A kéz
legyek, mely váltig simogat,
Legyek,
s ne tudjam soha, hogy vagyok.
Legyek
a fáradt pillákon az álom.
Legyek
a délibáb, mely megjelen
És nem
kérdi, hogy nézik-e vagy sem,
Legyek
a délibáb a rónaságon.
Legyek
a vén föld fekete szívéből
Egy
mély sóhajtás fel a magas égig,
Legyek
a drót, min üzenet megy végig
És
cseréljenek ki, ha elszakadtam.
Sok
lélek alatt legyek a tutaj,
Egyszerű,
durván összerótt ladik,
Mit
tengerbe visznek mély folyók.
Legyek
a hegedű, mely végtelenbe sír,
Míg le
nem teszi a művész a vonót.