2022 / IV.
− 7. tanulmány − November 5−11Krisztus diadala a halál felett
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Máté 27:51-53, 62-66; János 10:17-18;
20:11-29; 1Korinthus 15:5-8
„Amikor megláttam, lába elé estem, mint egy halott, ő pedig rám tette
jobb kezét, és így szólt: Ne félj, én vagyok az első és utolsó és az élő, pedig
halott voltam, és íme, élek örökkön örökké, és nálam vannak a halál és pokol
kulcsai” (Jel 1:17-18, ÚRK).
Jézus
feltámadása a keresztény hit központja, Pál ezt nagyszerűen kifejezte: „Mert
ha a halottak fel nem támadnak, a Krisztus sem támadott fel. Ha pedig a
Krisztus fel nem támadott, hiábavaló a ti hitetek; még bűneitekben vagytok.
Akik a Krisztusban elaludtak, azok is elvesztek tehát” (1Kor 15:16-18).
Ezt még részletesebben megvizsgáljuk majd a jövő héten.
Vagyis
bármennyire kiemelte Krisztus halálát Pál, ha mégoly fontos is az – „Mert
elhatároztam, hogy nem akarok másról tudni köztetek, csak Jézus Krisztusról,
mégpedig mint megfeszítettről” (1Kor 2:2, ÚRK) –, a feltámadás nélkül igazából
mit sem használna. Ennyire lényeges tehát az egész keresztény hit és a
megváltási terv szempontjából.
Viszont
nehezen érthető, hogy miért olyan fontos Krisztus feltámadása és vele a miénk,
ha – ahogy sokan hiszik – a Krisztusban meghaltak már a tökéletes mennyei
boldogságot élvezik, miután „hazatértek az Úrral”.
Ezen a
héten Krisztus feltámadására figyelünk, megnézzük a meggyőző bizonyítékokat, amelyeket
azért adott, hogy higgyünk benne.
LEPECSÉTELT SÍR |
November 6 |
Vasárnap |
Krisztus
küldetése a kereszthalálakor látszólag véget ért (sőt kudarcba fulladt).
Sátánnak sikerült rávennie Júdást, hogy elárulja a Megváltót (Lk 22:3-4; Jn
13:26-27), a főpapokat és a véneket pedig arra, hogy a halálát követeljék (Mt
26:59; 27:20). Miután Jézust elfogták, „elhagyták őt a tanítványok mind,
és elfutottak” (Mt 26:56, ÚRK), Péter pedig háromszor is megtagadta (Mt
26:69-75). Jézus a sziklába vájt sírban feküdt, amit egy hatalmas kővel zártak
le és le is pecsételtek, római katonák álltak őrt előtte (Mt 27:57-66) és még láthatatlan
démoni erők is figyelték. „Ha képes lett volna rá, [Sátán] bezárva tartotta
volna Krisztust a sírban” (Ellen G. White: Manuscript Releases. 12. köt.
412. o.).
Földi
szolgálata során Krisztus nemcsak a kereszthalálát jelentette meg előre, hanem a
feltámadását is. Keleti beszédstílusban mondta el, miszerint egy egész napot
jelent a nap egy része is, hogy „amint Jónás próféta három nap és
három éjjel volt a cethal gyomrában, úgy lesz az Emberfia is három nap és
három éjjel a föld gyomrában” (Mt 12:40, ÚRK). Máskor azt emelte ki, hogy
megölik majd, de harmadnapon feltámad (Mt 16:21;17:22-23; 20:17- 19). A főpapok
és a farizeusok tudtak ezekről a kijelentéseiről, és lépéseket tettek, remélve,
hogy megakadályozhatják feltámadását.
Olvassuk el Mt 27:62-66 szakaszát! Az itt említett intézkedések később hogyan
tették még erősebbé Jézus feltámadásának bizonyítékait?
Csak még
látványosabbá tették Jézus diadalát a halál és a gonoszság erői felett a sírban
tartásáért hozott biztonsági rendelkezések, hiszen minden óvintézkedést és
lépést megtettek, nehogy megtörténhessen.
Ezek az
emberek bizonyára hallottak Jézus csodáiról, láthatták is némelyiket, mégis azt
képzelték, hogy a sír elé állított őrség meggátolhatja annak a feltámadását,
aki annyi csodát tett?
Őrséget
állítottak a sír elé – miért is? Talán majd a tanítványok ellopják a testet és
azt állítják, hogy Jézus feltámadt a halálból. Amikor pedig az emberek rákérdeznek
– Hol van a feltámadott Jézus? –, azt felelnék, hogy Csak higgyétek
el, amit mi mondunk nektek!
A főpapok
tettei is mutatják, hogy mennyire féltek Jézustól, még a halála után is. A
szívük mélyén talán attól tartottak, hogy valóban feltámadt.
„FELTÁMADOTT” |
November 7 |
Hétfő |
Biztos lett Krisztusnak a kereszten, Sátán és a gonosz erők felett
aratott győzelme, és az üres sír ezt megerősítette. „Mikor Jézust sírba tették,
Sátán diadalt ült. Azt remélte, hogy az Üdvözítő nem veszi fel az életét ismét.
Az Úr testére ő maga tartott igényt, elhelyezte őrségét a sír körül, és
megpróbálta Krisztust fogságba vetett rabként tartani. Elkeseredett és megharagudott,
mikor a mennyei hírnök közeledtére angyalai elmenekültek. Mikor azt látta, hogy
Krisztus diadalmasan lép ki a sírjából, tudatára ébredt annak, hogy királyságának
vége lett, és hogy végül neki is meg kell halnia” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 691. o.). Krisztus emberi természetében
meghalt, de isteni természetében nem halt meg. Istenként volt ereje elszakítani
a halál kötelékeit.
Olvassuk el Mt 28:1-6, Jn 10:17-18 és Róm 8:11 verseit! Kinek volt közvetlenül
része Jézus feltámadásában?
Jézus kijelentette samáriai, pereai szolgálata idején, hogy van hatalma
letenni az életét, majd újra felvenni azt (Jn 10:17-18). Mártának elmondta: „Én
vagyok a feltámadás és az élet” (Jn 11:25). Más szakaszok azonban Isten tetteként
beszélnek feltámadásáról (ApCsel 2:24; Róm 8:11; Gal 1:1; Zsid 13:20). Még az
Úr egy hatalmas angyalának is volt szerepe a dicsőséges eseményben (Mt 28:1-2).
Mt 28:11-15 szakasza pedig bemutatja, hogy mennyire hiábavaló és buta módon
próbáltak a vezetők tovább küzdeni Jézus ellen. A római őrök elmondtak nekik „mindent
ami történt” (Mt 28:11). A beszámoló természetesen arra utal, hogy a
katonák látták a feltámadást, máskülönben mit jelentenének a szavaik? Egy
angyal lejött a mennyből, elhengerítette a követ, ráült, majd az őrök
elájultak? Legközelebb már csak arról tudtak, hogy a sír üres? Talán az angyal
elvitte Jézus testét, míg ők öntudatlanul feküdtek? Vagy a tanítványok lopták
el, netalán valaki más? Bármi is történt, a test nyilván eltűnt. A mennyei
angyal lejövetele, a félelemtől elájuló őrök és az üres sír már éppen eléggé
zavarba ejthette a vezetőket. „…sok pénzt adtak a katonáknak” (Mt 28:12,
ÚRK), hogy elhallgattassák őket, ami azt jelzi, hogy a beszámoló különösen
nyugtalanította őket. Természetesen a katonák Jézus feltámadásáról beszéltek.
Némelyek gúnyosan jegyzik meg, hogy az emberek közül először a római
katonák látták meg a feltámadt Krisztust. Hogyan szimbolizálja ez a
későbbieket, vagyis hogy az evangélium a pogányokhoz is eljutott?
SOKAN FELTÁMADTAK VELE |
November 8 |
Kedd |
„És íme, a templom kárpitja felülről az aljáig
kettéhasadt. A föld is megrendült, és a sziklák megrepedeztek. Sírok nyíltak
meg, és sok elhunyt szent teste feltámadt. Ezek kijöttek a sírokból, és Jézus
feltámadása után bementek a szent városba, és sokaknak megjelentek”
(Mt
27:51-53, ÚRK). Mit tanít ez a bámulatos történet Jézus feltámadásáról
és annak erejéről?
Egy földrengés jelezte Jézus halálát (Mt 27:50-51), egy másik pedig a feltámadását
(Mt 28:2). Jézus halála pillanatában „A föld is megrendült, és a sziklák
megrepedeztek. Sírok nyíltak meg, és sok elhunyt szent teste feltámadt. Ezek
kijöttek a sírokból, és Jézus feltámadása után bementek a szent városba, és
sokaknak megjelentek” (Mt 27:51-53, ÚRK). A szentek megdicsőült testben támadtak
fel, egyrészt Krisztus feltámadásának tanúiként, másrészt azoknak a prototípusaként,
akiket majd a végidőben kelt életre Isten. Vagyis közvetlenül Jézus feltámadása
után sok zsidó ember hatalmas bizonyítékot kapott, hogy higgyen a feltámadásban
és elfogadja Jézust mint Megváltót. Sokan meg is tették ezt, köztük papok is
(lásd ApCsel 6:7). „Földi szolgálata alatt Jézus halottakat is életre keltett.
Feltámasztotta a naini özvegyasszony fiát és egy főembernek, név szerint
Jairusnak a lányát és Lázárt. Őket azonban nem ruházta fel halhatatlansággal.
Feltámadásuk után is még mindig alá voltak vetve a halálnak. Azok azonban, akik
Krisztus feltámadásakor jöttek elő a sírjukból, már az örök életre támadtak
fel. Vele együtt emelkedtek fel a halál felett aratott győzelmének
bizonyságaiként, diadalemlékeiként… Ezek a Krisztussal együtt feltámadott
halottak mentek be a városba és jelentek meg sokaknak és mondták el
mindenkinek, hogy Krisztus feltámadott a halottak közül, és mi is vele együtt
támadtunk fel. Így vált letagadhatatlanná a feltámadás igazsága” (Ellen G.
White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 693. o.).
Emberileg nézve a főpapok és vének komoly erőfölényt élveztek. Ők irányították
a nemzet vallási erőit, és még a római hatóságokat, valamint a tömeget is rá
tudták venni cselszövéseik támogatására. Arról azonban megfeledkeztek, hogy „a
felséges Isten uralkodik az emberek birodalmán, és annak adja azt,
akinek akarja” (Dán 4:29). A feltámadott szentek létezése cáfolta a
hazugságaikat és bizonyította azok alaptalanságát.
Akármilyen rosszul alakuljanak is most a dolgok, miért
bízhatunk Isten végső győzelmében, még ha folyamatosan küszködünk is a bűnös világban?
A FELTÁMADT KRISZTUS TANÚI |
November 9 |
Szerda |
Olvassuk el Jn 20:11-29 és 1Kor 15:5-8 verseit! Hogyan reagáltak a
tanítványok, amikor feltámadása után először találkoztak Krisztussal?
_____________________________________________________________
Két angyal mondta az üres sírnál Mária Magdalénának és a többi asszonynak,
hogy Jézus feltámadt (Mt 28:1, 5-7; Mk 16:1-7; Lk 24:1-11). Nem sokkal később
azonban maga Jézus is megjelent nekik, ők pedig leborulva imádták (Mt 28:1,
9-10; Jn 20:14-18). Megjelent Péternek is (Lk 24:34; 1Kor 15:5), meg az emmausi
úton a két tanítványnak, akiknek „gerjedezett” a szíve, amikor hozzájuk beszélt
(Mk 16:12; Lk 24:13-35). Jézus aztán a felházba ért, a tanítványok először
megrémültek, megijedtek, később öröm töltötte el őket, csodálkoztak a történtek
felett (Lk 24:33-49; Jn 20:19-23). Egy hét múlva Jézus ismét bement abba a
terembe, anélkül, hogy ajtót nyitott volna. Akkor már Tamás is hitt a feltámadásban
(Jn 20:24-29).
A feltámadása és a mennybemenetele között eltelt negyven nap alatt Jézus
„megjelent több mint ötszáz testvérnek egyszerre” (1Kor 15:6, ÚRK),
azután Jakabnak (1Kor 15:7). Csatlakozott a tanítványaihoz a Galileai-tenger partján,
hogy együtt reggelizzen velük, majd beszélgetett Péterrel (Jn 21:1- 23).
Valószínűleg más megjelenései is voltak (ApCsel 1:3), mielőtt felment a mennybe
(Lk 24:50-53; ApCsel 1:1-11). Pál is szemtanúnak tartotta magát, mert a damaszkuszi
úton látta a feltámadott Krisztust (1Kor 15:8; vö. ApCsel 9:1-9).
A többi tanítvány beszámolt Tamásnak arról, hogy látták a feltámadt
Urat, amikor ő nem volt velük, amire Tamás így reagált: „Ha nem látom a kezén
a szegek helyét, és nem teszem ujjaimat a szegek helyére, és kezemmel nem
érintem meg az oldalát, semmiképpen el nem hiszem” (Jn 20:25, ÚRK). Egy hét
múlva Jézus újból megjelent a tanítványoknak, amikor már Tamás is velük volt,
ekkor az Úr ezt mondta neki: „Nyújtsd ide az ujjadat, és nézd meg a
kezemet, és nyújtsd ki a kezedet, és helyezd az oldalamra, és ne légy hitetlen,
hanem hívő” (Jn 20:27, ÚRK)! Tamás felkiáltott: „Én Uram és én Istenem!”
Jézus ekkor így szólt: „Mivel láttál engem, hittél; boldogok, akik nem
látnak és hisznek” (Jn 20:28-29, ÚRK).
„…boldogok, akik nem látnak és hisznek”. Mi nem
láthattuk saját szemünkkel a feltámadott Krisztust, viszont mi minden ad alapot
a hitünknek?
„AZ ELALUDTAK ZSENGÉJEKÉNT” |
November 10 |
Csütörtök |
Olvassuk el 1Kor 15:20 versét, különös tekintettel 5Móz 26:1-11 szakaszára!
Pál milyen értelemben utalt Krisztusra úgy, mint aki „az elaludtak zsengéje”?
Az ókori izraelita földművelő kultúrában az első zsenge áldozatának mély
lelki jelentősége volt, ezzel a szent gyakorlattal ismerték el, hogy Isten kegyelméből
kapnak mindent, sáfáraivá tette őket a földön, ahol érik a termés és aratásra
vár (lásd 2Móz 23:19; 34:26; 3Móz 2:11-16; 5Móz 26:1-11). Az első zsenge
nemcsak azt jelezte, hogy kezdődik az aratás, de a termény minőségét is
mutatta. Wayne Grudem szerint „amikor Pál »első zsengeként« (görögül aparkhé)
utal Krisztusra, a földművelés köréből vett metaforával azt fejezi ki, hogy mi
is olyanok leszünk, mint Krisztus. A beérett termés »első zsengéje«, vagyis
első kóstolója mutatja, hogy milyen lesz a termény többi része. Hasonlóképpen
Krisztus »első zsengeként« bemutatja, hogy milyen lesz a mi feltámadott
testünk, amikor a végső »aratásban« Isten feltámaszt a halálból és maga elé
állít bennünket” (Wayne Grudem: Systematic Theology. Grand
Rapids, MI, 1994, Zondervan, 615. o.). Fontos észben tartani, hogy Jézus
megdicsőült emberi testben lépett ki a sírból, de továbbra is rajta voltak
keresztre feszítésének nyomai (Jn 20:20, 27). Azt jelentené ez, hogy Isten
feltámasztott gyermekein szintén meglátszanak majd szenvedéseik fizikai nyomai?
Pál apostol megdicsőült testében például ott lesz a „tövis” (2Kor 12:7)
vagy „az Úr Jézusnak bélyegei” (Gal 6:17) is? Pálnak a haláláig
„viselnie kellett a testében Krisztus dicsőségének nyomait, mert a szemét elvakította
a mennyből sugárzó fény [lásd ApCsel 9:1-9]” (Ellen G. White: The Story of
Redemption. 275. o.). Ez azonban nem jelenti azt, hogy ő vagy a megdicsőült
megváltottak közül bárki más a saját szenvedéseinek jeleivel támadna fel (vö.
1Kor 15:50-54). Krisztus azonban „örökre magán fogja viselni a kegyetlen
bántalmazás nyomait. Minden szög helye az ember csodálatos megváltásának és az
érte fizetett hatalmas árnak a történetét beszéli el” (Ellen G. White: Early
Writings. 179. o.). Az Ő sebei jelentik a garanciát arra, hogy a mieink
örökre eltűnnek majd.
Krisztuson mindörökre
megmaradnak a keresztre feszítés okozta sebhelyek. Mit árul ez el Isten
irántunk való szeretetéről és arról, hogy milyen árat kellett fizetnie a
megváltásunkért? Hogyan mutatnak a sebei arra, hogy a Szentháromság Isten
mekkora áldozatot hozott az üdvösségünkért?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA:
|
November 11 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó,
„József sírboltjában” c. fejezet, 677-687. o.; „Feltámadott az Úr” c. fejezet,
688-694. o.; „Mit sírsz?” c. fejezet, 695-700. o.; „Útban Emmaus felé a
feltámadottal” c. fejezet, 701-706. o.; „Békesség néktek!” c. fejezet, 707-713.
o.
Ma sokan nem hisznek olyasmiben, mint például Jézus
feltámadása. A történelmi bizonyíték azonban olyan nyomós, hogy még a
feltámadás valóságát tagadóknak is el kell ismerni: sokan elhitték, hogy
látták a feltámadott Jézust. Tehát a feltámadással szembeni érvelés nagyrészt
abból áll, hogy megkísérlik magyarázni, miért hihette ennyi ember azt, hogy
látta a feltámadott Krisztust. Némelyek szerint a tanítványok csak
hallucináltak, csupán képzelték, hogy Jézust látták. Mások szerint Jézus nem is
halt meg, hanem csak elájult, aztán magához tért, miután levették a keresztről.
Amikor pedig a tanítványok újból látták, csak azt hitték, hogy a halottaiból
támadt fel. Még olyasmit is állítottak, akár hisszük, akár nem, hogy Jézusnak
volt egy ikertestvére, akit a tanítványok a feltámadott Krisztusnak hittek. Más
szóval Krisztus feltámadásának történelmi bizonyítéka olyan erős, hogy az emberek
efféle érveket koholnak megcáfolására. A feltámadás rendkívül fontos, nem
lephet meg tehát, hogy mennyi jó okunk van hinni benne! „Azt a hangot, amely a
keresztről ezt kiáltotta: »Elvégeztetett!« (Jn 19:30) a halottak is
meghallották. Ez a hang átütötte a sírok falait és megparancsolta az alvóknak,
hogy keljenek fel. Így lesz majd, mikor Krisztus hangja felharsan az égből. Ez
a hang behatol majd a sírokba, kinyitja a sírboltokat és a Krisztusban
meghaltak feltámadnak. Üdvözítőnk feltámadásakor csak néhány sír tárult fel.
Második eljövetelekor azonban minden drága halottunk meghallja majd az Ő
hangját és előjönnek a dicsőséges és halhatatlan életre. Ugyanaz a hatalom,
amely feltámasztotta Krisztust a halottak közül, feltámasztja majd az Ő
egyházát is, és megdicsőíti azt vele, minden fejedelemségek, minden hatalmasságok
és minden más név felett, amely adatott, nemcsak ebben a világban, hanem az eljövendőben
is” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 694.
o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
A vallási vezetők azért őriztették a sírt katonákkal, nehogy a tanítványok
ellopják Jézus testét. Később fizettek az őröknek, hogy azt mondják: a tanítványok
ellopták a testet. Hogyan bizonyítja ez a beszámoló is, hogy Krisztus sírja
valóban üres volt? Miért annyira fontos a keresztények számára az üres sír?
SÍK
SÁNDOR:
A MÁSODIK SZÜLETÉSRŐL
Szűk ösvényen magamban
járok.
Jobbról árok, balról is
árok.
Ködben és porban, fázva,
félve,
Járok, didergek sok-sok
éve.
Világtalan vakon
születtem,
De már tudtam, hogy látni
lettem.
Amikor még csak félig
voltam,
Az egész életet daloltam.
Sárban jártam, sivár
sötétben,
Keserű könnycsepp volt az
étkem.
Százszor elestem, százszor
keltem,
Sótlan kenyerem sírva
szeltem.
És didergőn, sírón,
rekedten,
Én akkor is csak
énekeltem.
Tudtam, hogy egyszer
odaérek,
Hogy egyszer enyém lesz az
Élet…
Hogy egyszer, egy hívatlan
esten,
Megszületik bennem az
Isten.
S amiért az ösvényt
végigjártam,
És meg nem álltam, sose
álltam,
S ha rongyosan, ha
megtiportan,
Mindig az Egészet
daloltam,
Himnusza lettem tűznek,
fénynek:
Éneklő tűz és tűzi ének.