2022 / IV.
− 6. tanulmány − Október 29 − November 4Értünk halt meg
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Máté 17:22-23; Márk 9:30-32; János 19:1-30; Róma 6:23; 1Korinthus
1:18-24; Jelenések 13:8
„És amiképpen felemelte Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember
Fiának felemeltetnie. Hogy valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök
élete legyen” (Jn 3:14-15).
Mondják,
hogy a halált és az adót nem kerülhetjük el, persze ez nem teljesen igaz.
Vannak, akik kikerülik az adófizetést, a halál elől azonban nem menekülhetünk.
Talán néhány évvel kitolhatjuk a véget, de az előbb-utóbb eljön. Mivel tudjuk,
hogy az igaz és a gonosz halottak először mind ugyanoda jutnak, a feltámadás
reménysége felbecsülhetetlen érték a számunkra. Ahogy Pál fogalmazott: ennek
reménye nélkül „Akik a Krisztusban elaludtak, azok is elvesztek tehát”
(1Kor 15:18) – amit furcsa lenne mondani, ha már ott sürgölődnének a
mennyben, Isten színe előtt.
Krisztus
feltámadása a hitünk középpontja, mivel ez a garanciája a mi feltámadásunknak. Mielőtt
Ő feltámadt, természetesen neki is meg kellett halnia. Ezért imádkozott így a
Gecsemánéban, amikor gyötrődve gondolt közelgő halálára: „Most az én lelkem
háborog, és mit mondjak? Atyám, ments meg engem ettől az órától? De
hiszen ezért az óráért jöttem” (Jn 12:27, ÚRK). A halála volt a cél, amiért
jött.
Ezen a
héten Krisztus halálára összpontosítjuk a figyelmünket és arra, hogy ez mit
jelent az örök élet ígérete szempontjából.
„E VILÁG ALAPÍTÁSA ÓTA” |
Október 30 |
Vasárnap |
Olvassuk el ApCsel 2:23, 1Pt 1:19-20 és Jel 13:8 verseit! Mit jelent az,
hogy Krisztus „megöletett e világ alapítása óta”?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Annakokáért imádják őt a földnek minden
lakosai, akiknek neve nincs beírva az életnek könyvébe, amely a Bárányé, aki
megöletett, a világ alapítása óta” (Jel 13:8). Számunkra itt az a legfontosabb, hogy „megöletett, a világ
alapítása óta”. Ezt természetesen szimbolikusan kell érteni (A jelenések
könyve nagyrészt tele van szimbólumokkal), mert Krisztust csak évezredekkel
a föld teremtése után feszítették keresztre. Ez a vers azt fejezi ki, hogy
már a világ teremtése előtt elkészült a megváltási terv, aminek a
központja Jézusnak, Isten Bárányának a kereszthalála.
Tit 1:2 üzenete értelmében mióta van érvényben a megváltási terv,
amelynek Krisztus halála a középpontja?
_____________________________________________________________
„Megváltásunk terve nem Ádám bukása után –
mint utólagos megoldás – jött létre… A megváltás terve azokat az elveket tárta
fel, amelyek Isten trónjának alappillérei voltak öröktől fogva” (Ellen G.
White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 13-14. o.).
Ezt a
tervet Isten először az Éden kertjében nyilatkoztatta ki Ádámnak és Évának
(1Móz 3:15, 21), és az Ótestamentum idején minden véres áldozat ennek volt az
előképe. Ábrahám hitpróbájakor például Isten egy kost biztosított, hogy a
pátriárka azt áldozza fel Izsák helyett (1Móz 22:11-13). Ez a kos még
világosabb előképe annak, hogy Krisztus engesztelő kereszthalála helyettes
áldozat volt.
Az egész
megváltási terv középpontja Jézus helyettes halála. Évszázadokon át azt
szimbolizálta minden egyes állatáldozat, hogy Jézus „Istennek ama báránya,
aki elveszi a világ bűneit” (Jn 1:29).
Az
állatáldozatok borzalmasak, véresek voltak. Azt fejezték ki, hogy Krisztus
helyettünk vállalta a halált, és ilyen rettenetes volt a bűn ára. Miért éppen
ez volt a lényeg?
KRISZTUS ELŐRE BEJELENTI KERESZTHALÁLÁT |
Október 31 |
Hétfő |
Hogyan reagáltak a tanítványok arra, amikor Jézus megjövendölte, miként
fog szenvedni és meghalni? Mit tanulhatunk ebből az esetből a Szentírás
félreértésének veszélyeiről?
Mt 16:21-23
__________________________________________________
Mt 17:22-23; Mk 9:30-32; Lk 9:44-45
____________________________
Lk 18:31-34
__________________________________________________
Jézus azért született és élt, hogy meghaljon. Minden egyes lépésével közelebb
került a Golgota keresztjén történt hatalmas engesztelő áldozatához. Küldetésének
teljes egészében tudatában volt, nem engedte, hogy bármi vagy bárki eltántorítsa
attól. Valójában „az egész élete kereszthalálának bevezetője volt” (Ellen G.
White: Fundamentals of Christian Education. 382. o.).
Földi szolgálatának utolsó évében Jézus egyre világosabban beszélt a tanítványainak
közelgő haláláról, akik azonban úgy tűnik, hogy nem voltak képesek és készek
elfogadni kijelentéseinek valóságát. A Messiás szerepéről alkotott hamis
elképzeléseik miatt el sem tudták képzelni, hogy Jézus meghaljon Messiásként.
Röviden: félrecsúszott teológiai értelmezésük szükségtelen fájdalomba és
szenvedésbe sodorta őket.
Jézus már korábban kijelentette Nikodémusnak: „És amiképpen felemelte
Mózes a kígyót a pusztában, akképpen kell az ember Fiának felemeltetnie. Hogy
valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” (Jn 3:14- 15).
Cézárea Filippiben elmondta a tanítványainak, hogy „Jeruzsálembe kell
mennie, és sokat kell szenvednie a vénektől, főpapoktól és írástudóktól, és meg
kell öletnie, és harmadnapon feltámadnia” (Mt 16:21, ÚRK).
Jézus újból beszélt a tanítványainak a haláláról és feltámadásáról,
amikor titokban áthaladt Galileán (Mk 9:30-32), majd pedig utolsó jeruzsálemi
útján is (Lk 18:31-34). A tanítványok nem hallgattak rá, mert nem azt mondta, amit
hallani akartak. Milyen könnyen tehetjük mi is éppen ezt!
Az emberekben, leginkább Isten kiválasztott népében hamis elképzelések éltek
a Messiás első eljöveteléről. Ma milyen hamis elgondolások vannak Jézus második
adventjével kapcsolatban?
„ELVÉGEZTETETT!” |
November 1 |
Kedd |
Olvassuk el Jn 19:1-30 szakaszát! Mi a fő üzenete Jézus kijelentésének, hogy
„Elvégeztetett”?
Végül eljött a kritikus idő Krisztus, az emberiség és az egész világmindenség
számára. Jézus mély agóniában küzdött a sötétség erőivel. Lassan haladt át a
Gecsemáné kerten, kiállta az igazságtalan ítéletet, majd felment a Golgota hegyére.
Gonosz angyalok próbáltak erőt venni rajta. Amikor a kereszten függött, a
főpapok, az írástudók és a vének gúnyolták: „Másokat megtartott, magát nem
tudja megtartani. Ha Izráel királya, szálljon le most a keresztről, és majd
hiszünk néki” (Mt 27:42). Le tudott volna szállni a keresztről
Krisztus, megmenthette volna magát? Igen, képes lett volna rá, de nem akarta
megtenni. Az egész emberiség iránti – beleértve a csúfolódókat is – feltétel
nélküli szeretete miatt nem adhatta fel. Valójában „a gúnyolódók megmentéséért
is haldoklott éppen. Nem szállhatott le a keresztről megmenteni magát, mert nem
a szögek szorították oda, hanem az akarata, hogy megmentse őket” (Alfred
Plummer: An Exegetical Commentary on the Gospel According to S.
Matthew. London, 1910, Elliot Stock, 397. o.). Krisztus itt a szenvedésével
aratott diadalt Sátán birodalma felett, noha éppen Sátán volt a felbujtója a
kereszthez vezető eseményeknek, így Júdás árulásának is (Jn 6:70; 13:2, 27).
„Az evangélista nem próbálja elmagyarázni, hogyan, de Jézus halála valamilyen módon
egyszerre volt Sátán tette és az, amely által Jézus legyőzte Sátánt” (George E.
Ladd: A Theology of the New Testament. jav. kiad. Cambridge, UK,
1994, Lutterworth Press, 192. o.). Amikor Krisztus felkiáltott a kereszten: „Elvégeztetett!”
(Jn 19:30), nemcsak azt fejezte ki, hogy a gyötrelme véget ért, hanem
főképpen ezt: megnyerte az óriási, kozmikus, történelmi küzdelmet Sátánnal és
gonosz erőivel szemben. „Az egész menny ujjongott az Üdvözítő győzelmén. Sátán
vereséget szenvedett és tudta, hogy birodalma elveszett” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 666. o.). Nem könnyű felfogni ezt a
meghökkentő ellentétet: Isten Fia a legszörnyűbb megaláztatásával aratta a
leghatalmasabb és legdicsőségesebb győzelmet értünk és az egész
világmindenségért.
Gondolkodjunk el azon, hogy milyen rettenetes is a
bűn, ha Krisztusnak a halálával kellett engesztelést szerezni érte! Ezek
szerint tehát menynyire értéktelenek a mi tetteink abból a szempontból, hogy
érdemeket szerezhetnénk Isten előtt? Vajon még mit adhatnánk hozzá ahhoz, amit
Krisztus elvégzett értünk? Beszélgessünk a válaszunkról szombaton a csoportban!
ÉRTÜNK HALT MEG |
November 2 |
Szerda |
Mit vitt végbe értünk Krisztus a halálával? Mit tanítanak erről Jn
3:14-18 és Róm 6:23 versei?
Amikor Jézus a Jordán folyóhoz ért, hogy megkeresztelkedjen, Keresztelő János
így szólt: „Ímé az Istennek ama báránya, aki elveszi a világ bűneit” (Jn
1:29). Kijelentésével úgy mutatott Krisztusra, mint aki Isten Báránya, minden őszinte
ószövetségi áldozat őrá mutatott előre. Pusztán az állatáldozatok nem
törölhették el a bűnöket (Zsid 10:4). Csak feltételesen biztosították a
bűnbocsánatot, minden Krisztus keresztáldozatának az érvényességén múlt. „Ha
megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson
minket minden hamisságtól” (1Jn 1:9).
Minek a reménységét találjuk Jn 3:16-17 verseiben, főként ha érezzük, hogy
valójában ítéletet érdemelnénk amiatt, amit elkövettünk?
Gondoljunk bele, hogy mit jelent mindez! Jézus, aki
megteremtette a kozmoszt (Jn 1:1-3), bűnért való áldozatként ajánlotta fel
önmagát mindannyiunkért, hogy mi ne kerüljünk kárhoztatás alá azért, amiért
valóban megérdemelnénk az ítéletet. Ez az evangélium nagyszerű ígérete. Jézus
Krisztus kijelentette: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy az ő
egyszülött Fiát adta” (Jn 3:16, ÚRK), hogy meghaljon értünk. Nem szabad
azonban elfelejtenünk, hogy Krisztus önként áldozta fel magát értünk (Zsid
9:14). Luther szerint a kereszt volt „az az oltár, amin [Krisztus] elégett a
szívében lobogó végtelen szeretet tüzében, amikor az Atya előtt bemutatta
testének és vérének élő, szent áldozatát, odaadó közbenjárással, hangos
kiáltással és forró, áradó könnyekkel (Zsid 5:7)” (Luther’s Works. 13. köt. St.
Louis, MO, 1956, Concordia Publishing House, 319. o.). Krisztus halála „egyszer
s mindenkorra” (Zsid 10:10), „mindörökre” (Zsid 10:12) történt, mert
az Ő áldozata mindenre elegendő és soha nem veszít erejéből. Ez azonban még nem
minden! „Ha csak egy lélek fogadta volna el kegyelmének evangéliumát, Krisztus
akkor is vállalta volna a nehéz életet, a megaláztatást és a szégyenteljes
halált, hogy megmentse azt az egyet. Ha fáradozásunk által egyetlen ember jó
útra tér és alkalmas lesz az Úr országára, nincs-e okunk az örvendezésre”
(Ellen G. White: A Nagy Orvos lábnyomán. Budapest, 1998, Advent Kiadó,
84. o.)?
Olvassuk el újból Jn 3:16 versét úgy, hogy a „világot” és a „valaki” szavak
helyett a saját nevünket mondjuk! Hogyan tanulhatjuk meg önmagunkra
vonatkoztatni ezt a nagyszerű ígéretet percről percre, főleg akkor, ha kísértést
érzünk a bűnre?
A KERESZT JELENTŐSÉGE |
November 3 |
Csütörtök |
Olvassuk el 1Kor 1:18-24 szakaszát! Mit mond Pál a keresztről, és hogyan
állítja szembe a „világ bölcsességével”? Miért különösen fontos a kereszt üzenete
ma, amikor „a világ bölcsességében” dominál a „materializmus” (az eszme, ami
szerint minden csupán anyagi természetű, vagyis nincs helye benne Istennek, sem
a természetfelettinek)?
Krisztus keresztje az üdvösség történetének igazi
középpontja. „Az örökkévalóságban sem lesz felmérhető annak a szeretetnek a
mélysége, amely a Golgota keresztjén megnyilatkozott. Ott egymással szemtől
szemben állt Krisztus végtelen szeretete és Sátán határtalan önzése” (Stephen
N. Haskell: The Cross and Its Shadow. South Lancester, MA, Bible
Training School, 1914, v. o.).
Amikor Krisztus megadóan feláldozta önmagát váltságul az emberiségért, Sátán
nagy önzésében szenvedést és gyötrelmet árasztott rá. Krisztus nem természetes
halállal halt meg, ami minden emberre vár, hanem a második halállal, hogy azt
senkinek ne kelljen elszenvednie, aki Őt elfogadja. A kereszt jelentőségével
kapcsolatban több fontos pontot észben kell tartanunk. Először is a kereszten
nyilvánult meg leginkább Isten igazsága a bűnnel szemben (Róm 3:21-26).
Másodszor a kereszt a legfőbb kinyilatkoztatása Isten szeretetének a bűnösök
iránt (Róm 5:8). Harmadszor a kereszt hatalmas erőforrás, ami megtöri a bűn
láncait (Róm 6:22-23; 1Kor 1:17-24). Negyedszer a kereszt az egyetlen reményünk
az örök életre (Jn 3:14-16; Fil 3:9-11; 1Jn 5:11-12). Ötödször pedig a kereszt
az egyetlen ellenszer, nehogy valaha újabb lázadás törjön ki a világegyetemben
(Jel 7:13-17; 22:3).
A „világ bölcsességével” egyet sem fedezhetünk fel a kereszt itt
említett fontos elemei közül, ellenkezőleg! A világi bölcsesség előtt, ami
általában nem ismeri el a legnyilvánvalóbb igazságot, a Teremtő létét (lásd Róm
1:18-20), a keresztről szóló beszéd most is „bolondságnak” számít, épp úgy,
mint akkor. Görögül a bolondság mória, ezt a szót alkalmazták annak
kifejezésére, hogy a „világi bölcsesség” szerint a keresztről való beszéd
„bolondság”.
A világi bölcsesség nem ismeri el Jézust, sem az üdvösséget, amit helyettünk
vállalt kereszthalála folytán felkínál.
A „világi bölcsesség” sok értéket kínálhat, aminek azonban semmiképpen nem
szabad megzavarnia a Jézusba és „az igehirdetés bolondsága által” (1Kor
1:21) közvetített üzenetbe vetett hitünket!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA:
|
November 4 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó,
„Gecsemáné” c. fejezet, 590-601. o.; „Golgota” c. fejezet, 649-665. o.; Jézushoz
vezető út. Budapest, 2008, Advent Irodalmi Műhely, „Bűnbánat” c. fejezetből
21. o.
„Láttam, hogy az egész menny érdekelt az üdvösségünkben, és mi lehetnénk
közömbösek? Vajon viselkedhetünk nemtörődöm módon, mintha lényegtelen dolog
volna, hogy üdvözülünk vagy elveszünk? Figyelemre se méltassuk az értünk hozott
áldozatot? Vannak, akik ezt tették. Semmibe vették a felajánlott kegyelmet,
amiért Isten szigorúan tekint rájuk. Isten Lelke nem szomorkodik folyton,
elhagyja az embert, ha még tovább szomorítja. Miután Isten minden tőle telhetőt
megtett annak megmentéséért, aki viszont az életével azt bizonyítja, hogy
figyelemre sem méltatja a Jézus által felkínált irgalmat, az ember drágán
megfizet, halál lesz az osztályrésze. Rettenetes halált hal, mert éreznie kell
azt a gyötrelmet, amit Krisztus állt ki a kereszten, hogy megszerezze neki a megváltást,
amit ő elutasított. Akkor fog rádöbbenni, hogy mit veszített el – az örök életet
és a romolhatatlan örökséget. Az ember értékét mutatja az a hatalmas áldozat,
amit Jézus a megmentéséért hozott. Amikor egy drága lélek elvész, örökre elvész”
(Ellen G. White: Testimonies for the Church. 1. köt. 124. o.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
„Mert
lehetetlen, hogy a bikák és bakok vére eltörölje a bűnöket”
(Zsid 10:4).
Tehát hogyan juthattak üdvösségre az Ószövetség idején élők? Hogyan segít ezt
megérteni a hitelkártya hasonlata – amivel fizethetünk, de utána törleszteni
kell?
2)
Olvassuk
el 2Kor 5:18-21 szakaszát! Krisztus az egész világ bűneiért meghalt, akkor
miért nem üdvözül mindenki? Miért igaz az, hogy az ember saját döntése
határozza meg: üdvösségre jut-e a kereszt által, vagy pedig Jézus hatalmas
áldozata dacára is elvész?
3)
Nevezzünk
meg néhány dolgot a „világi bölcsesség” tárházából, ami Isten szemében „bolondság”!
Mi a helyzet például azzal a gondolattal, hogy a nagyszerűen megtervezett és
szépséges természet világa csak véletlen folytán jött létre? Vagy pedig a
semmiből alakult ki az univerzum? Még milyen példákat mondhatunk?
4)
Térjünk
vissza a keddi rész utolsó kérdéséhez! A cselekedetek általi megváltás
gondolata miért értelmetlen, téves, ellentétes a megváltási tervvel?
ANDRÉ
ÉVA:
A PRÉDIKÁTOR
Súlyos teher nyomja
vállát.
A harcokban ő jár élen,
ezért minden lépésébe
beleszövi aggodalmát.
Úgy érzi: egymaga kevés.
Imája oly halkan száll
fel,
szeme csak közelre lát el,
szíve gondtól, bajtól
nehéz.
Testvér, legyünk
segítsége!
Bár vele mi nem mehetünk,
de imát érte küldhetünk,
hogy ismét nézzen az égre,
felejtse el aggodalmát!
Segítsük őt munkájában,
forró, buzgó imádsággal!
S így segít az égi Barát.