2022 / IV.
− 5. tanulmány − Október 22−28Halottak feltámasztása a kereszt előtt
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Királyok 17:8-24; Márk 5:35-43;
Lukács 7:11-17; 9:28-36; János 11:1-44; Júdás 9
„Monda néki Jézus: Én vagyok a feltámadás és az élet: aki hisz énbennem,
ha meghal is él; És aki csak él és hisz énbennem, soha meg nem hal. Hiszed-é ezt”
(Jn 11:25-26)?
A
feltámadásra vonatkozóan eddig vizsgált ószövetségi utalások nagyrészt egyes
emberek váradalmait fejezték ki (Jób 19:25-27; Zsolt 49:16; 71:20; Zsid
11:17-19), illetve ígéreteket közöltek a jövőre nézve (Dán 12:1-2, 13). Az ihletett
feljegyzések azonban olyan esetekről is beszámolnak, amelyekben halottak
feltámadtak.
Mózes
feltámadása volt az első (Lk 9:28-36; Júdás 9). Az izraeli királyok korában
szintén feltámadt a sareptai özvegyasszony fia (1Kir 17:8-24) és a súnemita
asszony fia (2Kir 4:18-37). Földi élete során Krisztus feltámasztotta a naini
özvegyasszony fiát (Lk 7:11-17) és Jairus lányát (Lk 8:40-56), majd pedig
Lázárt (János 11. fejezet). Mózes kivételével ezek az emberek mind halandó testben
támadtak fel, később aztán újból meghaltak. Ezek az esetek szintén megerősítik
a bibliai tanítást a holtak öntudatlan állapotáról (Jób 3:11-13; Zsolt 115:17;
146:4; Préd 9:7, 12). Egyáltalán nem említ állítólagos túlvilági tapasztalatot
egyik nevezett beszámoló, mint ahogy a feltámadás bármelyik másik bibliai
története sem.
A hét
során alaposabban megfigyeljük a Krisztus halálát és feltámadását megelőző
feltámadásokat.
MÓZES FELTÁMADÁSA |
Október 23 |
Vasárnap |
Milyen bizonyítékát találjuk Lk 9:28-36 és Júd 9 verseiben annak, hogy Mózes
testben támadt fel?
Egyes alexandriai egyházatyák úgy érveltek, hogy Mózes halálakor két Mózes
is volt: az egyik lélekben élt, a másik testben halott volt; az egyik Mózes a
mennybe szállt az angyalokkal, a másikat eltemették a földön (lásd Origenész
beszéde Józsué 2:1 alapján. Alexandriai Kelemen, Stromata 6.15). A lélek
mennybemenetelének és a test eltemetésének megkülönböztetése talán logikusnak tűnhet
azoknak, akik a halhatatlan lélek görög fogalmában hisznek, csakhogy ez a
gondolat nem szerepel a Bibliában. Júd 9 verse megerősíti Mózes testben történt
feltámadásának bibliai tanítását, mert a vita „Mózes teste felett”,
nem pedig az állítólag élő lelke miatt folyt.
5Móz 34:5-7 szakaszából tudjuk, hogy Mózes százhúsz évesen halt meg, és
az Úr Moáb földjén temette el egy völgyben, egy elrejtett helyen, de nem maradt
sokáig a sírban. „Krisztus maga jött le a mennyből azokkal az angyalokkal, akik
eltemették Mózest, és előhívta az alvó szentet… Most először szándékozott
Krisztus életet adni a holtnak. Mikor az élet fejedelme és a fénylő angyalok a
sírhoz közeledtek, Sátán féltette hatalmát… Krisztus nem bocsátkozott vitába
Sátánnal… mindent Atyjára bízott, mondván: »Dorgáljon meg téged az
Úr« (Júd 9)… A feltámadás mindörökre bizonyossá lett. Sátántól elragadták a
zsákmányt, a megholt igazak ismét élhetnek” (Ellen G. White: Pátriárkák és
próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 446-447. o.).
Mózes feltámadásának világos bizonyítéka Jézus megdicsőülésekor mutatkozott
meg. Megjelent Illés prófétával együtt, aki nem halt meg, hanem elváltozott,
elragadtatott (2Kir 2:1-11). Mózes és Illés beszélgetett Jézussal (lásd Lk
9:28-36). „És íme, két férfi beszélt vele, Mózes és Illés, akik megjelentek
dicsőségben, és a Jeruzsálemben bekövetkező haláláról beszéltek” (Lk 9:30-31,
ÚRK). Félreérthetetlen módon mutatja be ez a szakasz, hogy Mózes megjelenése bizonyítja
Krisztus győzelmét, amit a bűn és a halál felett készült aratni. Mózes és
Illés, nem pedig a „lelkük” jelent meg Jézus mellett (hiszen Illés nem is halt
meg)!
Isten nem engedte meg Mózesnek, hogy belépjen a földi Kánaánba (5Móz
34:1-4), de elvitte a mennyei Kánaánba. Mit tanít ez Istenről, „Aki
kéréseink és gondolataink mértékén felül is képes mindent bőségesen megtenni
az ő bennünk munkálkodó ereje szerint” (Ef 3:20, ÚRK)?
KÉT ÓSZÖVETSÉGI ESET |
Október 24 |
Hétfő |
Milyen hasonlóságokat, illetve különbségeket látunk az 1Kir 17:8-24 és 2Kir
4:18-37 szakaszában lejegyzett két feltámadás között?
A zsidókhoz írt levél 11. fejezetében azt olvassuk, hogy hit által „Asszonyok feltámadás
útján visszanyerték halottjaikat” (Zsid 11:35), mint például a ma tanulmányozott
szövegekben szereplő két történetben.
Az első eset (lásd 1Kir 17:8-24) Izrael legnagyobb hitehagyása idején
volt, ami Akháb királynak és pogány feleségének, Jézabelnek a hatására következett
be. Nagy aszály sújtotta a földet, Isten pedig meghagyta Illésnek, hogy menjen
Sareptába, az Izrael területén kívül eső városkába. Ott találkozott egy szegény
föníciai özvegyasszonnyal, aki éppen az utolsó adag ételt akarta elkészíteni
magának és a fiának, mielőtt meghalnak. Azonban életben maradtak a liszt és az
olaj megszaporításának csodája miatt, nem fogyott el az ételük az aszályos idő
végéig. Az asszony fia később megbetegedett és meghalt. A kétségbeesett anya
könyörgött Illésnek, aki az Úrhoz kiáltott. „Az ÚR meghallgatta Illés
szavát, visszatért a gyermekbe a lélek, és föléledt” (1Kir 17:22,
ÚRK).
A második feltámadás (lásd 2Kir 4:18-37) Súnemben, a Gilboa hegyétől délre
fekvő kis faluban történt. Elizeus egy csoda folytán segített egy szegény özvegyasszonynak,
hogy kifizethesse az adósságát, sok edényt megtöltött olajjal (2Kir 4:1-7).
Később Súnemben találkozott egy jómódú, gyermektelen családdal. A próféta
mondta az asszonynak, hogy fiuk fog születni, és úgy is történt. A gyerek
szépen növekedett, egészséges volt, egy nap azonban megbetegedett és meghalt. A
súnemi nő felkereste Elizeust a Kármel hegyén, aki visszament vele, hogy
megnézze a fiúcskát. A próféta kitartóan könyörgött az Úrhoz, és végül a
gyermek életre kelt. Ezeknek az asszonyoknak eltérőek voltak a körülményeik, de
egyaránt üdvözítő hit élt bennük. A föníciai özvegy igen nehéz időben látta
vendégül Illés prófétát, amikor Izraelben nem volt számára biztonságos hely. A
súnemi házaspár külön szobát építtetett, ahol Elizeus próféta megszállhatott,
amikor a vidékükön járt. A két gyermek halálakor a szerető édesanyák Isten
prófétáihoz fordultak, majd örömmel láthatták, hogy a fiúk újból életre keltek.
Nagyszerű történetek ezek, viszont hány és hány fel nem jegyzett eset volt,
amikor nem következett be ilyen csoda! A hitünk szempontjából tehát miért
különösen fontos a végidei feltámadás ígérete?
A NAINI ÖZVEGY FIA |
Október 25 |
Kedd |
A Biblia beszámol róla, hogy Jézus „amerre csak járt, jót tett, és meggyógyított
mindenkit, aki az ördög hatalmában volt, mert az Isten volt vele” (ApCsel
10:38, ÚRK). Minden evangélium tele van olyan beszámolókkal, amelyek arról
szólnak, hogyan segített Jézus megannyi rászorulónak, bajokkal küzdő embernek.
A későbbiekben ezért is hitte el sok zsidó, hogy valóban Jézus a
megígért Messiás. „Egész falvak és városok voltak, amelyekben többé nem
volt hallható betegek sóhaja és panasza, mert azokon áthaladva minden
beteget meggyógyított. Művei bizonyságot tettek isteni küldetéséről. Szeretet,
irgalmasság és mélységes részvét nyilatkozott meg életének minden egyes
cselekedetében. Szíve a könyörület bensőséges érzelmével kereste az
embereket. Emberi természetet vett magára, hogy jobban megérthesse és
megközelíthesse az ember szükségleteit. A legszerényebb és legmegvetettebb
emberek sem féltek hozzá közeledni. Még a kisgyermekek is vonzódtak
hozzá” (Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest, 2008, Advent
Irodalmi Műhely, 9. o.).
Olvassuk el Lk 7:11-17 szakaszát! Milyen fontos különbséget látunk e
mostani eset és a tegnap vizsgáltak között?
Galileai szolgálata alatt Jézus betegeket gyógyított és ördögöket űzött
ki. Egyszer a követőivel Nain kapuja felé tartott, amikor ott éppen egy temetési
menet haladt át. A vigasztalhatatlanul síró özvegyasszony fia nyitott koporsóban
feküdt. Jézus a gyászoló anya iránti mély együttérzéssel szólította meg a nőt: „Ne
sírj”, majd a koporsóban vitt, halott fiúhoz fordult: „Ifjú, néked mondom,
kelj föl!” A fiatalember életre kelt, és Jézus az anyjához vezette (Lk 7:13-15).
Jézus jelenléte teljes egészében megváltoztatta a helyzetet. A csoda szemtanúi
közül sokan nemcsak azt mérték fel, hogy megdöbbentő dolog történt, hanem azt
is, hogy különleges valaki jár közöttük. Úgy nevezték, hogy „a nagy próféta”. A
föníciai özvegy (1Kir 17:8-24) és a súnemi asszony (2Kir 4:18-37) segítséget
kért, az egyik Illéstől, a másik Elizeustól, a naini özvegynek viszont Jézus
kérés nélkül segített. Ezek szerint Isten akkor is gondoskodik rólunk, ha mi
nem tudunk hozzá fordulni a kérésünkkel, vagy nem érezzük méltónak magunkat rá.
Jézus meglátta a problémát és foglalkozott vele – ez annyira jellemző rá a
szolgálatának egész idejében!
Az igaz
vallás része az árvákról és az özvegyekről való gondoskodás (Jak 1:27). Mi
nyilván nem leszünk képesek olyan csodákat tenni, mint Jézus, mégis hogyan
segíthetünk a körülöttünk lévő szenvedőknek?
JAIRUS LÁNYA |
Október 26 |
Szerda |
A Jézus halála és feltámadása előtti feltámadások nem csak egy meghatározott
népcsoportra vagy társadalmi osztályra korlátozódtak. Minden bizonynyal Mózest
tarthatjuk Isten népe legnagyobb vezetőjének (5Móz 34:10- 12), tőle eltérően a
szegény föníciai özvegyasszony nem is volt izraelita (1Kir 17:9). A súnemi nő
előkelő volt (2Kir 4:8). A naini özvegynek csak egy fia volt, ő lehetett az
egyetlen támasza (Lk 7:12). Jairus valószínűleg Kapernaumban volt a zsinagóga
egyik elöljárója (Mk 5:22). Kulturális hátterüktől és társadalmi helyzetüktől
függetlenül mindannyian részesültek Isten életadó hatalmának áldásában.
Olvassuk el Mk 5:21-24 és 35-43 verseit! Mit tudhatunk
meg a halálról Krisztus szavaiból: „A gyermek nem halt meg, hanem alszik” (Mk
5:39)?
Jairus tizenkét éves lánya betegen feküdt otthon, ezért a férfi
felkereste Jézust, könyörgött neki, hogy menjen el hozzájuk és érintse meg
gyógyító kezével. Ám mielőtt hazaérhettek volna, szomorú hírt kapott: „Leányod
meghalt, miért fárasztanád tovább a Mestert” (Mk 5:35, ÚRK)? Jézus ekkor
így szólt a gyászoló apához: „Ne félj, csak higgy” (Mk 5:36, ÚRK)!
Jairus valóban csak azt tehette, hogy teljes egészében Isten közbelépésére
hagyatkozik. Amikor a házhoz értek, Jézus az ott összegyűltekhez fordult: „Miért
zajongtok és sírtok? A gyermek nem halt meg, hanem csak alszik” (Mk
5:39, ÚRK). A gyászolók kinevették, mert 1) tudták, hogy a kislány meghalt és
2) nem értették meg Jézus szavait. „A halállal kapcsolatosan Krisztus kedvelt fordulatának
tűnik ez a vigasztaló hasonlat, amelyben az »alvás« jelképezi a »halált« ([Mt
9:24; Lk 8:52] lásd Jn 11:11-15 szakaszánál). A halál alvás, méghozzá mély
alvás, amiből csak a nagy Életadó ébresztheti fel az embert, mert egyedül neki
van kulcsa a sírhoz (lásd Jel 1:18; vö. Jn 3:16; Róm 6:23)” (The SDA Bible
Commentary. 5. köt. 609. o.).
Akik látták a kislány feltámadását, „azt sem tudták, hova legyenek a
nagy ámulattól” (Mk 5:42, RÚF). Nem is csoda! Most a halál még végleges, abszolút
és látszólag visszafordíthatatlan. Minden bizonnyal fantasztikus, az egész
életüket megváltoztató tapasztalat lehetett a feltámadást a saját szemükkel látni.
Számunkra is különösen jelentőségteljes Jézus bátorítása: „Ne félj, csak
higgy” (Mk 5:36, ÚRK)! Hogyan tehetjük ezt meg még rémítő helyzetekben
is, amikor a legfontosabb kitartani a hitben?
LÁZÁR |
Október 27 |
Csütörtök |
Olvassuk el Jn 11:1-44 szakaszát! Lázár betegsége és halála hogyan „dicsőítette
meg” Jézust (Jn 11:4)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A halálról szólva Jézus itt is az alvás metaforáját használja: „Lázár,
a mi barátunk, elaludt; de elmegyek, hogy felköltsem őt” (Jn 11:11). Az emberek
azt hitték, szó szerint alvásra gondolt (Jn 11:11-13), ekkor Ő világosan elmondta,
hogy úgy értette: „Lázár meghalt” (Jn 11:12-14, ÚRK). A férfi már
négy napja halott volt, mire Jézus Betániába érkezett, a teste oszlásnak indult
(Jn 11:17, 39). Ennyi idő elteltével a test már bomlani kezd, szaga is van,
tehát Lázár vitathatatlanul halott volt.
Így amikor Jézus kijelentette Mártának: „Feltámad a te testvéred” (Jn
11:23), Márta kifejezte hitét a végső feltámadásban. Jézus azonban ezt mondta: „Én
vagyok a feltámadás és az élet: aki hisz énbennem, ha meghal is él; És aki
csak él és hisz énbennem, soha meg nem hal. Hiszed-é ezt” (Jn 11:25-26)? Később
még hozzáfűzte: „Nemde megmondtam neked, hogy ha hiszel, meglátod majd
Isten dicsőségét” (Jn 11:40, ÚRK)? Márta hitt és meg is látta Isten dicsőségét
testvére feltámadásakor.
A Bibliában az áll, hogy Isten a szavával teremtett életet (1Móz
1:20-30; Zsolt 33:6), és a szavával újjá is képes teremteni azt, amint Lázár
esetében történt. Egy rövid imádság után Jézus így szólt: „Lázár, jöjj ki” (Jn
11:43)! A körülötte álló emberek ott és akkor meglátták Isten életadó
hatalmának bizonyítékát, azt az erőt, ami szavával életre hívta a világunkat és
ami az idők végén felkelti a halottakat, feltámasztja őket.
Lázár feltámasztásával Jézus bizonyította, hogy képes legyőzni a halált.
Mi lehetne ennél nagyobb megnyilvánulása Isten dicsőségének számunkra, akik
elkerülhetetlenül a halálba tartunk?
Olvassuk el Jn 11:25-26 verseit! Az egyik sorban Jézus a hívők haláláról
beszél, a következőben pedig kijelenti, hogy soha nem halnak meg. Mire
tanít itt Jézus? Miért különösen fontos világosan látni, hogy a halál
öntudatlan alvás, ha ezt meg akarjuk érteni? Jézus szavai miért keltenek erős
reményt bennünk, akik a sír felé tartunk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA:
|
Október 28 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent
Kiadó, „Mózes halála” c. fejezet, 439-448. o.; Próféták és királyok. Budapest,
1995, Advent Kiadó, „Szigorú dorgálás” c. fejezet, 83-92. o.; „A
békesség fejedelme” c. fejezetből 150-153. o.; Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „A százados” c. fejezetből 261-262. o.; „A hit érintése”
c. fejezetből 284-285. o.; „Lázár, jöjj ki!” c. fejezet, 441-451. o.
„Krisztusban van az eredeti, nem kölcsönvett, nem mástól származó élet.
»Akié a Fiú, azé az élet« (1Jn 5:12). Krisztus istensége az örök élet
biztosítéka a hívő számára. »Aki hisz énbennem – mondta Jézus –,
ha meghal is, él; és aki csak él és hisz énbennem, soha meg nem hal. Hiszed-é
ezt« (Jn 11:25-26)? Krisztus itt előretekint második eljövetelének
idejére. Akkor a meghalt igazak feltámadnak romolhatatlanságban, az élő
igazak pedig elragadtatnak a mennybe, anélkül, hogy megízlelnék a
halált. A csoda, mellyel Krisztus feltámasztotta Lázárt a halálból,
minden meghalt igaz feltámadását jelképezi. Szavai és cselekedetei által
Jézus a feltámadás Szerzőjének jelenti ki magát. Ő, aki hamarosan kereszthalált
halt, ott állt a halál kulcsaival a sír legyőzőjeként, és
kinyilvánította: joga és hatalma van, hogy örök életet adjon” (Ellen G.
White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 447. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1) Az évszázadok során sokan írtak az élet hiábavalóságáról, ami mindig halállal
végződik. Mi is meghalunk, mint a többi élőlény – csirkék, hódok, osztrigák
stb. Ám nekünk, embereknek sokkal roszszabb, mint az állatoknak, mert mi
tudjuk, hogy meg fogunk halni (lásd Préd 9:7), de a csirkék, a hódok és az osztrigák
ezt nem tudják. Miért döntő hát számunkra a feltámadás ígérete?
2) Ha valaki úgy gondolja, hogy a lélek halhatatlan és tovább élnek a
mennyben a halottak, főként az igaz halottak, mégis mi szükség lenne a
feltámadásra az idők végén?
BÓDÁS JÁNOS:
HA KRISZTUS HÍV
Krisztus hív?… Menj, nem
tétovázva!
Attól se félj, ha
megalázna,
s ha szíved sötétjébe ér
el
mindent látó tekintetével.
Hisz azért hív, hogy
megbocsásson,
megtisztítva útra
bocsásson,
hogy meggyőzzön, mint rég
Tamást,
s a bűnből adjon gyógyulást.
Ha Krisztus küld a zord
világhoz,
testtel és vérrel ne
tanácskozz!
Légy az Ő jó vitéze
bátran:
segítség is van
parancsában,
s nem marad el a győzelem,
nyomodban élet, fény
terem,
rajtad át – gyenge vagy
pedig –
ereje elvégeztetik.
Egyszer előhív, élve,
holtan
mindenkit, legyen légben,
porban,
tengerben vagy a Holdban,
bárhol!
S ha mint túlért gyümölcs
a fáról,
lehull a Föld a
semmiségbe,
besoroz fényes seregébe,
ha dicsőségben megjelen,
hogy győzve győzzön
mindenen.