2022 / IV.
− 4. tanulmány − Október 15−21Reménység az Ószövetségben
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Jób 19:25-27; Zsoltárok 49; 71;
Ézsaiás 26:14, 19; Dániel 12; 1Timóteus 6:16
„Hit által áldozta volna fel Ábrahám Izsákot, amikor próbára tétetett,
és az egyszülöttjét vitte áldozatul, ő, aki az ígéreteket kapta… Arra
számított, hogy Isten a halálból is képes feltámasztani, ezért vissza is kapta
őt, mintegy előkép gyanánt” (Zsid 11:17, 19, ÚRK).
Az
ószövetségi reménység nem a lélek halhatatlanságának görög elképzeléseiben gyökerezik,
hanem a holtak végső feltámadásának bibliai tanításában.
Mégis
hogyan lehet újból életre kelteni a már nem létező emberi testet, amit
elhamvasztottak, vagy másképpen enyészett el? Miként nyerheti viszsza azonosságát,
létét az, aki talán már évszázadokkal, évezredekkel ezelőtt meghalt?
Ezek a
kérdések vezetnek az élet titkáról való elmélkedéshez. Életben vagyunk, élvezzük
az életet, amivel Isten nap mint nap kegyelmesen megajándékoz. Nem vagyunk
tisztában az élet keletkezésének természetfeletti mikéntjével, de azt tudjuk,
hogy kezdetben Isten az Ige hatalma által hozott elő életet az élettelenből
(1Mózes 1; Zsolt 33:6, 9). Tehát ha először teremthetett életet a semmiből
(latinul ex nihilo) a földön, miért kételkednénk abban, hogy képes
újjáteremteni az ember életét és visszaadni eredeti identitását?
Ezen a
héten arról fogunk elgondolkodni, hogyan bontakozott ki a végső feltámadás
fogalma az ószövetségi időkben. Főként Jób kijelentéseire, néhány zsoltárra,
valamint Ézsaiás és Dániel próféciáira összpontosítunk majd.
„ÉN MAGAM LÁTOM MEG ŐT” |
Október 16 |
Vasárnap |
Olvassuk el Jób 19:25-27 szakaszát, majd vessük össze Jn 1:18 és 1Tim 6:16
verseivel! A pátriárka mikorra várta, hogy meglátja Istent, és milyen körülmények
között?
Az élet nem igazságos. Akkor látjuk ezt leginkább, amikor „jó emberek”
szenvednek, miközben „gonoszoknak” jól megy a soruk (lásd Zsolt 73:12-17; Mal
3:14-18). Például Jób „feddhetetlen, igaz, istenfélő volt, és kerülte a
rosszat” (Jób 1:1, ÚRK), Isten mégis hagyta, hogy Sátán többféle végzetes
csapást is mérjen rá. Fizikailag: a testét fájdalmas fekélyek gyötörték (Jób
2:1-8). Anyagilag: nyájainak, vagyonának nagy részét elveszítette (Jób
1:13-17), meghaltak a háza népéhez tartozó szolgái, sőt a saját gyerekei is
(Jób 1:16, 18-19). Érzelmileg: olyan barátok vették körül, akik korholták, hogy
vétkeit be nem valló bűnösként mindazt meg is érdemli, ami rászakadt (Jób 4; 5;
8; 11 stb.). Még a felesége is kifakadt: „Erősen állsz-e még mindig a te
feddhetetlenségedben? Átkozd meg Istent, és halj meg” (Jób 2:9,
ÚRK)!
Jób mit sem tudott arról, hogy ő lett az Isten és Sátán közötti mély, kozmikus
küzdelem epicentruma. A gyötrelmeitől lesújtva azon bánkódott, hogy miért
kellett megszületnie, azt kívánta, bárcsak meg se született volna (Jób 3. fejezet).
Úgy képzelte, hamarosan vége az életének, de rendületlenül bízott abban, hogy
nem a halálé lesz az utolsó szó. Erős meggyőződéssel jelentette ki, hogy miután
meghal, Megváltója egy nap majd megáll felette, és „testemben látom
meg Istent” (Jób 19:25-27, ÚRK). „Ebben félreérthetetlenül felvillan a
feltámadás gondolata” (The SDA Bible Commentary. 3. köt. 549. o.).
Nagyszerű reménység a rettenetes tragédiák közepette! A betegséggel,
fájdalommal, anyagi összeomlással, társadalmi megvetéssel és érzelmi
összetörtséggel küzdő Jób még akkor is képes volt előre tekinteni arra a napra,
amikor majd feltámad a halálból és megláthatja szeretett Megváltóját! A
pátriárkának a feltámadásra vonatkozó kijelentése ugyanolyan bizonyossággal volt
teljes, mint ahogy évszázadokkal később Márta fordult Jézushoz: „Tudom, hogy
[Lázár] feltámad a feltámadáskor az utolsó napon” (Jn 11:24). Jóbnak
is hittel kellett igényelnie ezt az ígéretet, mint Mártának, aki aztán nem
sokkal később hatalmas tapasztalatot is szerzett, és ez alátámasztotta hitét.
Hogyan tanulhatunk meg bízni Istenben az élet vérlázító igazságtalanságai
között is?
A HALÁL KEZÉBŐL |
Október 17 |
Hétfő |
Olvassuk el a 49. zsoltárt! Miért volt olyan biztos a zsoltáros a végső
feltámadásában (Zsolt 49:16), szemben azokkal, akik bizonyosság nélkül elvesznek
(Zsolt 49:7-15)?
A 49. zsoltár említést tesz azoknak a hamis bizodalmáról, „Akik gazdagságukban
bíznak, és nagy vagyonukkal dicsekesznek” (Zsolt 49:7), „földjüket magukról
nevezik el” (Zsolt 49:12, ÚRK), akik csak magukkal tesznek jót (Zsolt
49:19). Úgy tesznek, mintha örökre megmaradnának a házaik, mint ahogy a
dicsőségük is (Zsolt 49:12, 18). Balgán megfeledkeznek arról, hogy dicsőségük
szertefoszlik, ők maguk is elvesznek, hasonlóan az állatokhoz (Zsolt
49:13). „Mint a juhok, úgy kerülnek a sírba, a halál legelteti őket… Alakjukat
elemészti a sír, nem lesz lakásuk” (Zsolt 49:15, ÚRK).
Jób évszázadokkal korábban kijelentette: „Mezítelen jöttem ki az én
anyámnak méhéből, és mezítelen térek oda vissza” (Jób 1:21; vö. 1Tim 6:7).
A zsoltáros rámutat, hogy a bolondok és a bölcsek egyaránt meghalnak, „és
gazdagságukat másoknak hagyják” (Zsolt 49:11).
Viszont alapvető a különbség közöttük. Egyik oldalon vannak a bolondok, akik
elvesznek, noha a saját múlandó javaikkal és teljesítményeikkel próbálják biztosítani
magukat. Velük szemben a bölcsek az emberi történelem folyamán és a halál
fogságán túllátva a szemüket a fényes jutalomra szegezik, amit Isten tart fenn
a számukra (1Pt 1:4). A zsoltáros ilyen gondolati megközelítéssel, bízva mondja
el: „De Isten engem kivált a holtak hazájából, és magához fog venni” (Zsolt
49:16, RÚF).
Az ószövetségi reménységgel összhangban ez a kijelentés nem azt sugallja,
hogy a zsoltáros lelke a halála idején azonnal a mennybe röppenne. Egyszerűen azt
fejezi ki, hogy nem marad örökre a sírban. Eljön majd az idő, amikor Isten
megszabadítja a halálból és a mennybe viszi.
Ez is a jövőbeli feltámadás biztos voltát mutatja be, most pedig
reményt, bizonyosságot és tartalmat hoz az életünkbe. A bölcsek jutalma tehát
összehasonlíthatatlanul nagyszerűbb annál, mint amit rövid életük alatt a
balgák felhalmozhatnak maguknak, ráadásul örökre megmarad.
Mi mindenben láttuk már, hogy hiábavaló az embernek a gazdagságában vagy
a teljesítményeiben bízni? Hogyan védhet meg ettől a hibától, ha a keresztre
figyelünk?
„A FÖLD MÉLYSÉGÉBŐL” |
Október 18 |
Kedd |
Olvassuk el a 71. zsoltárt! Mire utalt a zsoltáros, amikor kérte Istent,
hogy hozza fel „a föld mélységéből” (Zsolt 71:20)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A 49. zsoltár megható módon fejezi ki a feltámadás reményét, szemben a
vagyonukban bízók balga váradalmával. A 71. zsoltár írója Istennél keres biztonságot
és reményt, amikor ellenségek veszik körül, hamisan vádolják és azt állítják,
hogy Isten elhagyta (Zsolt 71:10-11).
A megpróbáltatások idején Dávid vigaszt és bizonyosságot nyer, mert felidézi,
hogyan viselte gondját Isten a múltban. Először is tudja, hogy Ő tartotta meg
születésétől fogva, Ő hozta elő anyja méhéből (Zsolt 71:6). Azt is kijelenti,
hogy ifjúságától kezdve az Úr tanította (Zsolt 71:17).
A zsoltáros könyörög, mint aki biztosan tudja, hogy mindig Isten volt a
sziklája, az erőssége: „Légy sziklaváram, ahova menekülhessek szüntelen”
(Zsolt 71:3). „Ne vess el engem az én vénségemnek idején; mikor elfogy az én
erőm, ne hagyj el engem” (Zsolt 71:9)! „Oh Isten, ne távozzál el
tőlem! Én Istenem, siess segítségemre” (Zsolt 71:12)! „Sok bajt
és nyomorúságot láttattál velem, de ismét megelevenítesz, és a föld
mélyéből is újra fölhozol engem” (Zsolt 71:20, ÚRK) – fűzi még hozzá.
A „föld mélyéből” kifejezés érthető szó szerint, utalásként Dávid
jövőbeli, fizikai feltámasztására. A szövegösszefüggés azonban talán inkább a
zsoltáríró mély depresszióját érzékelteti egy hasonlattal: mintha el akarná
nyelni a föld (vö. Zsolt 88:6; 130:1). Elmondhatjuk tehát, hogy ez „elsősorban képletes
kifejezés, ugyanakkor céloz a testi feltámadásra is” (Andrews Study Bible
megjegyzése Zsolt 71:20 verséhez, 726. o.).
Végeredményben fontos belekapaszkodni abba, hogy legyünk bármilyen helyzetben,
Isten ott van, gondoskodik rólunk. Végső soron a reménységünk nem erre az
életre, hanem az eljövendőre összpontosul, az örök életre, amire majd Jézus
feltámaszt visszatérésekor.
Mindenkinek vannak rettenetesen elkeseredett pillanatai. Mit változtat ilyenkor,
ha felidézzük, ahogyan korábban segített az Úr tovább küzdeni hittel, még ha Ő
távolinak tűnt is?
„MEGELEVENEDNEK HALOTTAID” |
Október 19 |
Szerda |
Olvassuk el Ézs 26:14 és 19 verseit! Mi a különbség a végleg elveszők (Ézs
26:14; lásd még Mal 4:1) és azok között, akik örök életre jutnak (Ézs 26:19)?
Ézsaiás
próféta könyve
bemutatja
az éles ellentétet Isten fensége és az ember törékenysége között (lásd Ézsaiás
40. fejezet). Mi olyanok vagyunk, mint a megszáradó fű és a hervadó virág,
Isten beszéde azonban örökre megmarad (Ézs 40:6-8). Bűnösök vagyunk, ám Isten
üdvözítő kegyelme elérhető minden ember számára, még azoknak a pogányoknak is,
akik elfogadják szövetségét és megtartják a szombatot (Ézsaiás 56. fejezet).
Ézsaiás
próféta könyve
jelentősen
kitágítja a feltámadás reményét. A feltámadásra tett korábbi bibliai utalásokat
inkább személyes nézőpontból fogalmazták meg (Jób 19:25-27; Zsolt 49:16;
71:20), míg Ézsaiás próféta szavai nemcsak önmagára, hanem a hívők szövetségi
közösségére is vonatkoznak (Ézs 26:19).
Ézsaiás 26. fejezete szembeállítja a gonoszok és az igazak sorsát. Egyik
oldalon a gonoszok halottak maradnak, nem kelnek életre többé, legalábbis a „második
halál” (Jel 21:8) után már nem. Teljesen megsemmisülnek, az emlékezetük is
elvész örökre (Ézs 26:14). Ez a szakasz is hangsúlyozza azt a tanítást, hogy
nem létezik a halál után a testet túlélő lélek vagy szellem. Az Úr kijelentette
a gonoszok jövőbeli, végső pusztulásáról szólva, hogy elégnek, „nem marad
sem gyökerük, sem águk” (Mal 3:20, RÚF, Károliban Mal 4:1).
A meghalt
igazak azonban feltámadnak a halálból, hogy elnyerjék jutalmukat. Az Úr Isten „elnyeli
a halált örökre” és „minden arcról letörli a könnyet” (Ézs 25:8,
ÚRK). „Megelevenednek halottaid, és holttestük föltámad. Serkenjetek föl
és ujjongjatok, akik a porban laktok, mert harmatotok a napkeltének harmata,
és a föld visszaadja az árnyakat” (Ézs 26:19, ÚRK). A feltámadt igazak mind
örömmel vesznek részt a lakomán, amit az Úr készít a népeknek (Ézs 25:6). A
végső feltámadás minden korból összehozza az összes igaz embert, így a
Krisztusban meghalt szeretteinket is.
Képzeljük
el, milyen lenne reménység, bizonyosság nélkül élni, azzal a tudattal, hogy a
halállal minden véget ér számunkra! Sőt azok is mind eltűnnek, akik valaha
ismertek bennünket, tehát mintha soha nem is léteztünk volna, semmi értelme nem
lenne az életünknek. Ezzel szemben mennyire más képet mutat a reménységünk!
AKIK A PORBAN ALSZANAK |
Október 20 |
Csütörtök |
Az
Újszövetség sokat foglalkozik a halottak feltámadásával, és amint láttuk, ez a
gondolat az Ószövetségben is megjelent. Az akkori korban élő emberek ugyanazt a
reményt látták maguk előtt a feltámadásról, mint mi. Mártát szintén ez a
reménység éltette Jézus napjaiban (Jn 11:24). Vitathatatlan, hogy a zsidók
akkoriban is tudtak az utolsó napon történő feltámadásról, még ha nem is mind
hittek benne (lásd ApCsel 23:8).
Hogyan írja le a feltámadás reményét Dániel próféta könyvének 12.
fejezete?
Dán 12:1
úgy nevezi Mihályt – akinek kilétét sokan vitatták –, hogy „a nagy
fejedelem”. Dániel próféta könyvében minden nagy látomás csúcspontján
feltűnik Krisztus és az országa, így az adott szakasz esetében is szükségképpen
ez a helyzet. Ebben a prófétai könyvben még más utalásokat is találunk
erre az isteni személyre: „a seregnek fejedelme” (Dán 8:11), „fejedelmek
fejedelme” (Dán 8:25), „Messiás-fejedelem” (Dán 9:25), végül pedig
„Mihály, a nagy fejedelem” (Dán 12:1). Ezért Mihályt is Krisztussal kell
azonosítanunk.
Az eddig
vizsgált ószövetségi szakaszok (Jób 19:25-27; Zsolt 49:16; 71:20; Ézs 26:19)
egyöntetűen az igazak feltámadásáról szólnak. Dániel 12. fejezete azonban
említi az igazak és a gonoszok feltámadását is. Amikor Mihály felkel, „sokan
azok közül, akik alusznak a föld porában, felserkennek, némelyek örök
életre, némelyek pedig gyalázatra és örökkévaló utálatosságra” (Dán 12:2).
Krisztus
visszatérésekor külön feltámadnak bizonyos emberek, hűségesek és hűtlenek.
„Sírok nyílnak meg, és »sokan azok közül, akik alusznak a föld
porában, felserkennek, némelyek örök életre, némelyek pedig gyalázatra és
örökkévaló utálatosságra« (Dán 12:2). Azok, akik a harmadik angyal üzenetébe
vetett hittel haltak meg, megdicsőülten jönnek elő sírjukból, hogy meghallják,
amikor Isten békeszövetséget köt törvénye megtartóival. Azok is, »akik Őt
általszegezték« (Jel 1:7), akik gúnyolódtak és nevettek Krisztus haláltusáján,
és akik a leghevesebben támadták igazságát és népét, feltámadnak, hogy
meglássák Krisztus dicsőségét és a hűségesek és engedelmesek megdicsőítését”
(Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, 544-545.
o.).
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA:
|
Október 21 |
Péntek |
Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent
Kiadó, „Látomások az eljövendő dicsőségről” c. fejezet, 449-457. o.
A modern tudomány tanítása szerint minden anyag atomokból áll, amelyek még
kisebb elemi részecskékből, kvarkokból és leptonokból tevődnek össze, ezeket
tartják minden létező fizikai dolog építőköveinek. Amennyiben tehát a fizikai
világ magvát a kvarkok és leptonok alkotják, vajon nem volna képes Isten, aki
nemcsak megteremtette, de fenn is tartja a világot, egyszerűen újrakonfigurálni
(újra alakzatba rendezni) a kvarkokat és a leptonokat, amikor eljön a
feltámasztásunk ideje? Az ateista Bertrand Russel a feltámadás gondolatán
gúnyolódva kérdezte, hogy mi történik azokkal, akiket kannibálok ettek meg,
hiszen a testük már a kannibálokéba épült bele? Tehát ki mit kap meg a feltámadáskor?
Feltételezhetjük, hogy az Úr egyszerűen előveszi valahonnan a kvarkokat és a
leptonokat, a létezés alapvető építőkockáit, és a nála mindannyiunkról meglévő
információ alapján helyreállít bennünket ezekből? Neki nincs szüksége az eredeti
elemi részecskéinkre, Ő bármit képes megtenni. Valójában elég szólnia, és új
kvarkok meg leptonok jönnek létre. Isten, aki megteremtette a világmindenséget,
bárhogyan, de újjá tud teremteni bennünket, és megígérte, hogy ezt megteszi a
holtak feltámasztásakor.
„Az első feltámadáskor az Életadó szólítani fogja megváltottait, de
addig a dicsőséges óráig, amikor felharsan az utolsó trombitaszó és a hatalmas sereg
előjön örök dicsőségre, Isten minden megpihent szentet biztonságban tart és drágakőként
őriz, név szerint ismeri őket. Az életük idején bennük lakozó Megváltó hatalma
által Isten előhozza őket a halálból, mert isteni természet részesei lettek”
(Ellen G. White megjegyzése, The SDA Bible Commentary. 4. köt.
1143. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
A becslések szerint úgy 2 billió galaxis létezik, amelyek egyenként sok milliárd
csillagból állnak. Némelyik csillag körül bolygók keringenek, ahogy a
naprendszerünkben a mi napunk körül is. Gondoljunk csak bele, milyen elképesztő
hatalma van Istennek, aki nemcsak megteremtette, hanem fenn is tartja, sőt név
szerint ismeri mindet (Zsolt 147:4)! Ez a lenyűgöző igazság hogyan mutatja be,
hogy a hatalmas Isten erejét nem haladja meg a holtak megígért feltámasztása?
LUKÁTSI VILMA:
VALAKI KOPOG
Egy templom van ezen a világon,
és ez a templom maga a
Csend!
A lélek dimenziótlan
mélyén
VALAKI halkan zörget
odabent.
De mi, emberek – Káin fiai
–
síppal-dobbal rontjuk meg
a csendet,
lárma-koszorúval a
fejünkön
harsonázzuk
eredményeinket.
Fölkúsztunk a tudás-fa
törzsére,
máshol szeretnénk lenni
már nagyon,
az Édentől sokkal
keletebbre,
egy emléktelen, újabb
csillagon.
Miért?
A gyermekkor felhői mögött
kívül-belül üres lett az
ég!
A nagyszakállú isten nincs
sehol!
A képzelet megölte
képzetét!
…és nő a zaj, és nő a
gyorsaság,
tér és idő vad körben
forog…
A lélek dimenziótlan
mélyén
VALAKI halkan, csendesen
kopog.