2022 / IV.
− 2. tanulmány − Október 1−7Halál a bűnbesűlyedt világban
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 2:16-17; 3:1-7; Zsoltárok 115:17; János 5:28-29; Róma 5:12;
2Korinthus 5:21
„Azért ahogyan egy ember által jött be a bűn a világba, és a bűn által a
halál, úgy a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenki vétkezett”
(Róm 5:12, ÚRK).
Krisztus
volt az az isteni Személy, aki által Isten létrehozta a világmindenséget, benne
a földünket (Jn 1:1-3, 10; Kol 1:16; Zsid 1:2). Mivel az Atya Isten kimagasló
tisztelettel övezte Őt és bejelentette, hogy együtt teremtik meg ezt a világot,
„Lucifer irigy és féltékeny lett Jézus Krisztusra” (Ellen G. White: The
Story of Redemption. 14. o.), szervezkedni kezdett ellene.
Sátán
elhatározta a mennyből való kivettetése után, „hogy tönkreteszi Ádám és Éva
boldogságát” a földön, és ezzel „szomorúságot okoz a mennyben… Ha bármilyen
módon ráveheti őket [Ádámot és Évát] az engedetlenségre, akkor Isten bizonyára
találna valami módot arra, hogy megbocsásson nekik, így ő és a bukott angyalok
is részesülhetnének Isten kegyelmében” (i. m. 27. o.). Isten tisztában volt
Sátán stratégiájával, ezért figyelmeztette Ádámot és Évát, hogy ne tegyék ki
magukat kísértésnek (1Móz 2:16-17). Ez azt jelenti, hogy az embereknek már
akkor is tiszteletben kellett tartaniuk világos korlátokat, amikor a föld még
tökéletes, hiba nélküli volt.
Ezen a
héten Ádám és Éva bűnbeeséséről fogunk gondolkodni és arról, hogyan hódította
meg világunkat a bűn és a halál, illetve Isten miként plántálta el már az Édenben
a reménység magját az emberekben.
ELLENTÉTES KIJELENTÉSEK |
Október 2 |
Vasárnap |
Az Úr tökéletesnek teremtette meg a világot (1Móz 1:31). Ádám és Éva
számára ismeretlen volt a halál. Ezért is figyelmeztette az első emberpárt Isten,
amikor meglátogatta őket az Édenben: „A kert minden fájáról bátran egyél.
De a jó és a gonosz tudásának fájáról ne egyél, mert amely napon eszel róla,
bizony meghalsz” (1Móz 2:16-17, ÚRK).
Hogyan mutatja be 1Móz 2:16-17 szakasza a szabad akarat valóságát a
tökéletes Édenben? Vagyis vajon miért kellett Istennek figyelmeztetnie az
embereket, ha nem választhattak szabadon?
Isten figyelmeztető szavai után valamikor Sátán a kígyó formáját magára öltve
szintén az Édenbe ment. Éva figyelte, amint vidáman lakmározott a tiltott gyümölcsből,
mégsem halt meg. „Sátán maga is evett a tiltott gyümölcsből” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 28. o.), de semmi baja nem lett.
Olvassuk el 1Móz 3:1-4 verseit! Képzeljük magunkat Éva helyébe! Vajon miért
tűnhettek számára meggyőzőnek ezek a szavak?
Az emberi logika alapján a kígyó szavai meggyőzőbbnek tűnhettek, mint amit
Isten mondott. Először is a természet világában addig semmi bizonyíték nem
mutatott a bűn és a halál létezésére. Másodszor a kígyó éppen a tiltott gyümölcsöt
ette, méghozzá nagy élvezettel. Tehát miért tartaná viszsza magát Éva attól,
hogy ő is ugyanazt tegye? Isten parancsa túlságosan korlátozónak és valójában
értelmetlennek tűnhetett. Sajnos a két, egymással ellentétben álló kijelentés
között döntve Éva figyelmen kívül hagyott három alapelvet: 1) a lelki dolgok
megítélésében nem mindig az emberi érvelés a legbiztonságosabb; 2) Isten Igéje
tűnhet számunkra logikátlannak és értelmetlennek, ám az mindig igaz és megbízható;
3) bizonyos dolgok önmagukban nem rosszak vagy helytelenek, azonban Isten az
engedelmesség próbakövévé tette azokat. Tisztában kell lennünk azzal, hogy nem
egyszeri eset, amit Éva az Éden kertjében tapasztalt. Naponta, minden
pillanatban döntenünk kell Isten Igéje (amit sokan nem tartanak népszerűnek) és
a környezet megtévesztő kultúrája között. A döntéseink pedig örökre ható
következményeket vonnak maguk után.
Mondjunk néhány példát, amikor a Biblia világos tanításai ellentétesek világi
szokásokkal!
A KÍGYÓ ÁMÍTÁSA |
Október 3 |
Hétfő |
1Móz 3:1-7 szakasza szerint Éva mi alapján döntött Isten és a kígyó szava
között?
1Mózes 3. fejezetében találjuk a kísértés pszichológiájának egyik legvilágosabb
példáját. Isten figyelmeztette Ádámot és Évát, hogy ha esznek a tiltott gyümölcsből,
biztosan meghalnak (1Móz 2:16-17). A kígyó alakját magára öltve Sátán több
retorikai fogást is bevetett, hogy Évát megtévesztéssel bűnre csábítsa.
Az első, hogy általánosította Isten konkrét tiltását. „Csakugyan
azt mondta az Isten, hogy a kertnek egy fájáról se egyetek?” (1Móz 3:1) –
kérdezte. Éva tiltakozva azzal érvelt, hogy a parancs csak arra a
bizonyos fára vonatkozott, amiről ha esznek vagy csak megérintik azt,
meghalnak.
Ezután ellentmondott Isten szavainak. Kategorikusan kijelentette:
„Bizony nem haltok meg” (1Móz 3:4).
Végül pedig Sátán azzal vádolta meg Istent, hogy szándékosan elzárja Évától
és a férjétől az alapvető tudást. „Hanem tudja Isten, hogy amelyik napon
esztek abból, megnyílik a szemetek, és olyanok lesztek, mint az Isten: jónak
és gonosznak tudói” (1Móz 3:5, ÚRK).
Évát a kíváncsisága vezette Sátán megbabonázó térfelére, ott pedig arra kényszerült,
hogy döntsön: hűséges marad-e, engedelmeskedve Isten korlátokat szabó
parancsának, vagy enged Sátán megszédítő csábításának. Isten szavában kételkedve
a saját érzékeire hagyatkozott – ez a személyes megfigyelés empirikus,
tapasztalati módszere –, így választott a két ellentétes kijelentés között.
Először is látta, hogy a táplálkozás szempontjából „jó az a fa
eledelre”. Másodszor, esztétikailag úgy találta, hogy „kedves a szemnek”.
Harmadszor pedig, logikai elemzéssel arra jutott, hogy „kívánatos az
a fa a bölcsességért” (1Móz 3:6). Tehát úgy gondolta, hogy jó oka van
hallgatni a kígyó szavára és enni a tiltott fáról, és sajnos ezt meg is tette.
Némelyek azzal érvelnek, hogy jogunk van a tudás minden formájához, ameddig
ragaszkodunk ahhoz, ami jó (lásd 1Thessz 5:21). Csakhogy Ádám és Éva tragikus
édenkerti esete példázza, hogy lehet nagyon is ártalmas a tudás. Vannak olyan
dolgok, amelyeket valóban jobb nem ismerni!
Mennyire könnyen képes az ember magyarázni, sőt igazolni a bűnös döntéseit?
Mire mutat rá ezzel kapcsolatban a történet tanulsága?
„BIZONY NEM HALTOK MEG” |
Október 4 |
Kedd |
Az idők során hányféleképpen hangzott már el 1Móz 3:4 versének hazugsága?
Ez a hazugság különös erővel megnyilvánul abban is, hogy széles körben elterjedt
a lélek halhatatlanságának hite. Sok ókori vallás és filozófia alapját képezte
ez a gondolat. Az ősi Egyiptomban ezért alakult ki a mumifikálás gyakorlata,
ill. a temetkezési építkezés, például a piramisok.
Ez a teória lett a görög filozófia egyik alappillére. Például Platón Az
állam című könyvében Szókratész megkérdezi Glaukóntól: „Nem tudod, hogy a
lelkünk halhatatlan, soha nem vész el?” Platón Phaidón című művében is
hasonló módon érvel Szókratész, amikor azt mondja, hogy „a lélek halhatatlan,
maradandó, valójában a Hadészban fog létezni.” E filozófiai elvek nagymértékben
formálták a nyugati kultúrát, sőt az apostoli kor utáni kereszténységet
is, ám az eredetük jóval korábbra mutat vissza: az Éden kertjében,
magától Sátántól származnak.
Az édeni kísértés lényege az volt, hogy Sátán állította: „Bizony nem
haltok meg” (1Móz 3:4). Ezzel a nyomatékos kijelentéssel a saját szavát
Istené fölé akarta helyezni.
A lélek halhatatlanságával ellentétben mit tanítanak a következő versek?
Hogyan segíthetnek megcáfolni ezt a hazug állítást? Zsolt 115:17; Mt 10:28; Jn
5:28-29; 1Kor 15:51-58
A lélek természetes halhatatlanságának elmélete még a modern világban is
fennmaradt. Könyvek, filmek, tévéprogramok folyamatosan erősítik azt a
gondolatot, hogy amikor meghalunk, egyszerűen átmegyünk egy másik tudatos állapotba.
Sajnos sok keresztény szószékről is hirdetik ezt a tévedést. Még a tudomány is
bekapcsolódott. Az Egyesült Államokban működik egy alapítvány, egy technológiát
próbálnak kifejleszteni, aminek a segítségével – az állításuk szerint –
kapcsolatba lehet lépni a halottakkal, akiket az anyagi léten túl élőknek
hisznek. Elterjedt ez a tévedés, így egyáltalán nem lehet meglepő, hogy döntő szerepe
lesz az emberiség történelmének végső eseményeiben.
A kultúránkban milyen különböző úton-módon jelentkezik ez a hazugság? Miért
kell Isten Igéjére hagyatkoznunk, nem pedig arra, amit talán az érzékeink
sugallnak?
A BŰN KÖVETKEZMÉNYEI |
Október 5 |
Szerda |
1Móz 3:7-19 és Róm 5:12 szerint milyen fő következményei lettek a
bűnnek?
Évát lenyűgözte a kígyó meggyőző beszéde, és nem látta előre, hogy milyen
messze ható következményekhez vezet majd az út, amire rálépett. Önmagában még
nem volt annyira jelentős az, hogy evett a tiltott gyümölcsből, mint amit ez a
tette jelképezett. Engedetlenségének kinyilvánításával az Isten iránti hűségét
törte meg, Sátán lett az új szövetségese. 1Mózes 3. fejezete írja le Ádám és
Éva bukását és annak legtragikusabb következményeit. A teológiai szempont: mindkettőjükön
eluralkodott a teofóbia (félelem Istentől), ezért rejtőztek el előle
(1Móz 3:8). Pszichológiai és szociológiai szempontból úgy értékelhetjük, hogy
szégyenükben egymást kezdték hibáztatni (1Móz 3:7, 9-13). Fizikai vonatkozás:
verejtékezés, fájdalom, végül halál (1Móz 3:16-19). Ökológiai hatás: a
természet világában megindult a romlás (1Móz 3:17-18). Az Éden kertje többé már
nem az a gyönyörű, kellemes hely volt, mint korábban. „Amikor Ádám és társa a
lankadt virágokban és hulló falevelekben a pusztulás első jeleit látta, jobban
gyászolt, mint ahogy most gyászolják az emberek a halottaikat. A törékeny,
érzékeny virágok halála valóban okot adott a fájdalomra, de amikor a hatalmas fák
elhullatták leveleiket, ez a kép élénken emlékeztette őket arra a rideg valóságra,
hogy minden élő sorsa a halál” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó, 36. o.). Ádám és Éva nem halt meg azonnal,
vagyis nem ért azonnal véget az életük, de aznap megkapták halálos ítéletüket.
Az Úr így szólt Ádámhoz: „Arcod verítékével egyed kenyeredet, mígnem
visszatérsz a földbe, mert abból vétettél: mert por vagy te, és ismét porrá
leszel” (1Móz 3:19, ÚRK). A bűneset valóban tragikus következményeket zúdított
az egész emberiségre. „Azért ahogyan egy ember által jött be a bűn a
világba, és a bűn által a halál, úgy a halál minden emberre elhatott, mivelhogy
mindenki vétkezett” (Róm 5:12, ÚRK) – magyarázza Pál apostol.
Szomorú és fájdalmas, hogy ma mi éppen úgy szenvedjük az Édenben történtek
következményeit, mint minden ember a korszakokon át. Hálásak lehetünk, hogy
Jézus és a kereszt miatt reményünk van az örök életre egy olyan világban, ahol
soha többé nem üti fel a fejét a bűn!
Éva tragikus tapasztalatán gondolkodva milyen tanulságokat szűrhetünk le
magunknak a saját bűnös tetteink következményeit illetően?
AZ ELSŐ EVANGÉLIUMI ÍGÉRET |
Október 6 |
Csütörtök |
Minek a reménye csillan fel az egész emberiség számára 1Móz 3:15, 21 verseiben?
1Mózes 3. fejezete írja le azt a rettenetes tragédiát, ami a bűneset
után szakadt a világra. Minden megváltozott. Ádám és Éva látta a különbséget az
addigi világ és aközött, amivé lett. Kétségbeesésük és csüggedésük idején
azonban Isten biztosította őket a jelenre nézve és reményt adott nekik a jövőre.
Először is a messiási remény kifejezésével átkot mondott a kígyóra: „Ellenségeskedést
szerzek közötted és az asszony között, a te magod között és az ő magva
között: ő a fejedre tapos, te pedig a sarkát mardosod” (1Móz 3:15,
ÚRK) – jelentette ki az Úr. Az „ellenségeskedés” (’eybáh) szó
nemcsak a jó és a rossz közötti, hosszan tartó küzdelemre utal, hanem a bűnnel
szembeni ellenérzésre is, amit Isten kegyelme plántált az ember gondolataiba.
Természetünkből adódóan teljes mértékben bűnössé (Ef 2:1, 5) váltunk, „a bűn
szolgái” (Róm 6:20) lettünk. Azonban ellenségeskedést kelt bennünk Sátánnal
szemben Krisztus kegyelme, amit minden ember szívébe elültet. Ez az „ellenségeskedés”,
az Édenből származó isteni ajándék teszi lehetővé, hogy elfogadjuk az üdvözítő
kegyelmet. A megtérést kiváltó kegyelem és a megújító erő nélkül az emberiség a
mindig parancsolni kész Sátán, a kígyó fogságában maradna. A következőkben az
Úr egy állatáldozattal szemléltette a messiási ígéretet (lásd 1Móz 3:21).
„Amikor Isten konkrét utasításai szerint Ádám bűnért való áldozatot mutatott
be, az számára a lehető legfájdalmasabb szertartás volt. Kezét fel kellett
emelnie, hogy kioltson egy életet, amit csak Isten adhat, így kellett áldozatot
adnia a bűnért. Ekkor látott halált először. Amint vérző, haláltusában vergődő
áldozatára nézett, hit által előre kellett tekintenie Isten Fiára, aki
helyettes halált hal az emberért, az Ő előképe volt ez az áldozat” (Ellen G. White:
The Story of Redemption. 50. o.).
Mit tanítanak 2Kor 5:21 és Zsid 9:28 versei arról, amit Isten először az
Édenben jelentett ki?
Ádám és Éva abban a tudatban hagyta el az Éden kertjét, hogy végül majd
meg fognak halni (1Móz 3:19, 22-24). Azonban nem mezítelenül és nem is a maguk gyártotta
fügefalevél leplekben (1Móz 3:7) távoztak. Isten „bőr ruhákat” készített
nekik, még fel is öltöztette őket (1Móz 3:21), igazsága palástjának szimbólumaként
(lásd Zak 3:1-5; Lk 15:22). Tehát Isten már akkor, kezdettől, az Édentől fogva
kinyilatkoztatta az evangéliumot az emberiségnek.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 7 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, „Kísértés és bukás” c. fejezet, 26-36. o.; „A
megváltás terve” c. fejezet, 37-44. o.; Nevelés. Budapest, 2015, Advent
Kiadó, „A jó és gonosz tudása” c. fejezet, 20-24. o.
Az utóbbi években vizsgálják az úgynevezett
„halálközeli élményeket”. Emberek „meghalnak”, vagyis leáll a szívük és a
lélegzésük, azonban később felélednek, majd fantasztikus történeteket mesélnek
arról, hogy lebegtek a lét más formáiban és találkoztak egy fényes lénnyel.
Némelyek rég meghalt rokonaikat is látni vélték. Sokan, még keresztények is, ha
nincsenek tisztában az igazsággal a halállal kapcsolatban, elhiszik, hogy ezek
a történetek bizonyítják a lélek halhatatlanságát. Azonban (és ez legyen a
legvilágosabb figyelmeztetés: valami nem stimmel) a legtöbben, akik ezt
tapasztalták, állítják, hogy a halálközeli élmény során vigasztaló szavakat
mondott nekik az a lelki természetű lény, akivel találkoztak. Beszélt a
szeretetről, a békéről és a jóságról, de a Krisztusban nyerhető megváltásról, a
bűnről és az ítéletről semmit nem hallottak tőle. Amikor állítólag megízlelték
a keresztény túlvilágot, vajon ezzel együtt nem kellett volna legalább egy
keveset kapniuk a legalapvetőbb keresztény tanításokból? E tapasztalatok
üzenete leginkább a New Age dogmára hasonlít, ez magyarázhatja, hogy sok
esetben ezek az emberek utána kevésbé hajlanak a kereszténység felé, mint
mielőtt „meghaltak”. Továbbá miért nem kapott semmiféle keresztény teológiai
üzenetet egyetlen keresztény sem, akinek meggyőződése, hogy halálközeli élménye
a keresztény mennyország előíze volt, viszont erős dózis érte a New Age érzelgősségéből?
A válasz az, hogy ugyanaz csapta be őket, mint aki Évát is megtévesztette az
Édenben, méghozzá ugyanezzel a hazugsággal (lásd a 11. tanulmányt).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Hogyan mutatja be Ádám és Éva esete, hogy Isten
megbocsátása nem feltétlenül fordítja vissza a bűn következményeit? Miért igen fontos
ezt mindig észben tartani?
2)
A jó és a gonosz tudásának a fája az ellenség által
„megbabonázott terület” volt Ádám és Éva számára. Bennünket milyen
„megbabonázott területek” csábítanak?
3)
Sátán megpróbálja elhitetni Isten népével, hogy
„Krisztus kívánalmai kevésbé szigorúak, mint azt korábban hitték, és a világhoz
való hasonulással nagyobb lehet a hatásuk a világiakra” (Ellen G. White: Testimonies
to Ministers and Gospel Workers. 474. o.). Mit kell tennünk, nehogy ebbe a
ravasz csapdába essünk?
REMÉNYIK SÁNDOR:
SZIVÁRVÁNY
A párában, a vízesés
felett,
Halványan, mint egy álom,
És testetlenül, mint egy
lehelet:
Az örökifjú szivárvány
lebeg.
Megrokkannak a sziklák, a
hegyek,
A kő mállik, az erdők
sírba térnek,
Új medret tör a patak
magának,
S a régit testálja a
feledésnek.
Megőszül a világ.
De a szivárvány mindig egy
marad
S színei meg nem fakuló
csodák.
Örökifjan és egyformán
lebeg,
Halványan, mint egy álom
És testetlenül, mint egy
lehelet...
II.
Minden lélekben van egy
kis szivárvány,
Kis csapóhíd, amelyet
lebocsát,
Hogy egy más lélek
átjöhessen rajta, –
Ennek a hídnak hídpillére
nincsen,
Ezt a hidacskát csak az
Isten tartja.
Az Isten, aki a szívekbe
lát.