2022 / I.
− 11. tanulmány − Március 5−11Jézus, hitünk Szerzője és Beteljesítője
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Józsué 2:9-11; Róma 1:17; Zsidók 10:35-39; 11; 12:1-3
„Nézzünk
Jézusra, a hit szerzőjére és beteljesítőjére, aki az előtte levő öröm helyett –
a gyalázattal nem törődve – vállalta a keresztet, és Isten trónjának a jobbjára
ült” (Zsid 12:2,
RÚF).
A zsidókhoz írt
levél 11. és 12. fejezetei a könyv
talán legkedveltebb szakaszai. Versenyként jellemzik a keresztényi életet,
amelyben mind részt veszünk és a hűségesek jutalomban részesülnek. A megváltás
drámáját is versenyfutásként mutatják be, amelyben a szenvedések ellenére
kitartottak a múltban élt hívők, de a jutalmukat még nem kapták meg. Azért nem,
mert a történet végén mi is ott vagyunk, velünk zárul a végső felvonás. A dráma
azzal fejeződik be, amikor mi belépünk és lefutjuk a verseny utolsó részét, miközben
Jézus a célvonalnál, Isten jobbján ül. Ő buzdít minket, aki a legjobb példája
annak, hogyan kell versenyezni. Ő a koronatanú, aki igazolja, hogy biztos a
jutalom, és Ő az előfutár, aki megnyitja előttünk az utat (Zsid 6:19-20;
10:19-23).
A 11. fejezet
kifejti, hogy a hit bizalom Isten ígéreteiben, akkor is, amikor még nem látjuk
azokat. Ebben a tanulmányban felfedezzük a múltbeli példák, legfőképpen
Krisztus példája által, aki a hit szerzője és beteljesítője (Zsid 12:2, RÚF),
hogy mit jelent a hit és hogyan tehetünk rá szert.
AZ IGAZ EMBER
HITBŐL ÉL |
Március 6 |
Vasárnap |
Olvassuk el Zsid 10:35-39 szakaszát! Mit
mond Isten ezekben a versekben?
Az állhatatosság Isten végidei népének jellemtulajdonsága,
ami nélkül nem kaphatja meg az ígéreteket (Jel 13:10; 14:12). A hívőknek „tántoríthatatlanul”
kell ragaszkodniuk a hitükhöz, hogy ki tudjanak tartani (Zsid 10:23; 4:14). Pál
megmutatta, hogy a pusztai nemzedék nem nyerhette el az ígéretet, mert nem volt
hitük (Zsid 3:19). A zsidókhoz írt levél úgy ír a hívőkről, mint akik
már az ígéret teljesedésének a határára értek (Zsid 9:28; 10:25, 36-38), és
hinniük kell annak érdekében, hogy átvehessék az ígéreteket (Zsid 10:39).
Pál a hitről szóló magyarázatát Hab 2:2-4 verseinek
idézésével vezeti be. Habakuk azt kérdezte Istentől, hogy miért tűri meg az
álnok embereket, akik elnyomják az igazakat (Hab 1:12-17). A próféta és a népe
szenvedett, és várták, hogy Isten cselekedjen. Az Úr viszont azt válaszolta,
hogy az ígéret beteljesedésének elrendelt ideje van, nekik pedig várniuk kell
(Hab 2:2-4). Habakuk és a népe hozzánk hasonlóan az ígéret és a teljesedés
közötti időben élt. Isten üzenete így folytatódott A zsidókhoz írt levélben:
„aki eljövendő, eljön, és nem késik” (Zsid 10:37, HUNB; lásd még
Hab 2:3).
Az üzenet Jézusra utal. Ő az Igaz, a hit megtestesítője,
aki Isten előtt kedves és életet ad nekünk (Zsid 10:5-10).
Akkor miért „késlekedne”? Nem fog! Már eljött meghalni
értünk (Zsid 9:15-26), és a megadott időben ismét el fog jönni (Zsid 9:27-28;
10:25). Az Úr üzenete így folytatódik: „Az igaz pedig hitből él” (Zsid
10:38). Pál ugyanezt állítja Róm 1:17 és Gal 3:11 verseiben is. Róm 1:16-17
része különösen tanulságos, mert kifejti, hogy Isten igazságossága „hitből
hitbe” nyilvánul meg. Az apostol azt érti ez alatt, hogy az Úrnak az
ígéreteihez való hűsége van előbb, a mi hitünk és/vagy hűségünk pedig annak
eredményeképpen születik meg.
Mivel tehát Isten hű az ígéreteihez (2Tim 2:13), az Ő
hűségére válaszul az igazak is hűek maradnak.
Miért fontos felismernünk azt, hogy a
saját hitünk Isten hűségéből származik, abból táplálkozik? Hogyan tanulhatunk
meg jobban bízni Isten irántunk való hűségében, illetve a nekünk tett
ígéreteiben?
ÁBRAHÁM HITE |
Március 7 |
Hétfő |
A
zsidókhoz írt levél
úgy
határozza meg a hitet, hogy „a reménylett dolgoknak valósága, és a nem
látott dolgokról való meggyőződés” (Zsid 11:1). Majd több hűséges
embert sorol fel Izrael történelméből példaként arra, hogy mit jelent a
hit. Ők a tetteikkel mutatták meg a hitüket.
Olvassuk
el Zsid 11:1-19 részét! Mit tettek a „hithősök”, ami a hitüket példázta? Milyen
kapcsolatban álltak a tetteik a nem látott dolgok reményével?
Talán
Ábrahám a legfontosabb szereplő ebben a fejezetben. Az utolsó hitből fakadó
tette pedig különösen tanulságos a hit igazi természetét tekintve. A levél
megjegyzi: Isten részéről ellentmondásosnak tűnt, amikor Ábrahámnak megparancsolta,
hogy áldozza fel Izsákot (Zsid 11:17-18). Izsák nem az egyetlen fia volt
Ábrahámnak. Izmael volt az elsőszülött, Isten viszont azt mondta Ábrahámnak,
hogy engedhet Sára kérésének, elküldheti Izmaelt meg az édesanyját, mert Ő majd
gondoskodni fog róluk. Azt is kijelentette, hogy Ábrahám utódait Izsákról
nevezik majd (1Móz 21:12- 13). A következő fejezetben Isten viszont azt kéri
Ábrahámtól, hogy áldozza fel Izsákot égő áldozatként. Az Úr
utasítása Mózes első könyve 22. fejezetében egyértelműen ellentétes a
12-21. fejezetekben található ígéreteivel. A zsidókhoz írt levél arra
a következtetésre jut, hogy Ábrahám csodálatos módon oldotta fel ezt a
helyzetet azzal, amikor úgy gondolta: Isten majd feltámasztja Izsákot a
feláldozása után. Ez azért lenyűgöző, mert azelőtt még senki nem támadt fel.
Úgy tűnik, hogy Ábrahámot a korábban Istennel szerzett tapasztalatai vezették
erre a következtetésre. Zsid 11:12 verse megjegyzi, hogy Izsák az Úr hatalmának
köszönhetően született meg, „mintegy kihalttól”. Pál azt is megjegyezte,
hogy noha Ábrahám „mintha halott lett volna”, Sára pedig meddő volt, a
pátriárka a „reménység ellenére reménykedve hitte, hogy sok nép
atyjává lesz”. Ugyanis hitte, hogy Isten „a holtakat megeleveníti, és
azokat, amelyek nincsenek, előszólítja mint meglevőket” (Róm 4:17-20). Így
Ábrahám feltételezhette, hogy ha Isten már bizonyos értelemben életre keltette
Izsákot „a holtak közül”, akkor azt képes újból megtenni. Azt látta az Úr
múltbeli vezetésére tekintve, hogy Ő mit tehet meg a jövőben.
Miért olyan fontos azon gondolkozni,
hogyan vezetett minket az Úr a múltban, azért, hogy a jelenben is megőrizzük a
hitünket és a belé vetett bizalmunkat?
MÓZES: HINNI A
LÁTHATATLANT |
Március 8 |
Kedd |
Olvassuk el Zsid 11:20-28 szakaszát! Mit
tettek ezek a hithősök? Milyen kapcsolat van a tetteik és a reménység, azaz a
nem látott dolgok között?
_____________________________________________________________
Mózes a
második nagy példakép ebben a hitről szóló szakaszban. A fejezet két olyan
esettel vezeti be és összegzi az életét, ami szembeszegülést jelentett a fáraóval.
Amikor megszületett, a szülei elrejtették, mivel „nem féltek a király
parancsától” (Zsid 11:23), Mózes pedig „Hit által hagyta el Egyiptomot,
nem félt a király haragjától” (Zsid 11:27, RÚF). Mózes legfontosabb tette
viszont az volt, amikor „tiltakozott…, hogy a fáraó lánya fiának mondják”
(Zsid 11:24, RÚF). Arra következtethetünk, hogy őt szánták a következő fáraónak,
mivel az örökbefogadó anyja a „fáraó lánya” volt. Mózes azonban készen állt
hátrahagyni az akkori leghatalmasabb birodalmat, annak trónját, hogy az éppen
kiszabadult rabszolgák/menekültek vezetője legyen.
Vessük össze Zsid 11:24-27 és 10:32-35
részeit! Milyen hasonlóságokat veszünk észre A zsidókhoz írt levél eredeti
címzettjeinek és Mózesnek a helyzete között?
_____________________________________________________________
Mózes nagyságát mutatja, hogy képes volt túllátni az egyiptomi
fáraó ígéretein, mert inkább a láthatatlant, azaz Isten ígéreteit nézte. A
zsidókhoz írt levél szerint az volt a helyzet nyitja, hogy „a
megjutalmazásra tekintett”, nem pedig Egyiptom gazdagságára. Zsid 10:35
verse ugyanerre a jutalomra utal, amit az Úr mindenkinek megígért, aki hisz
benne.
Minden bizonnyal erőteljes visszhangra talált az első
olvasókban az, amit Pál Mózes döntéséről mondott. Krisztusba vetett hitük miatt
szidalmazásokat és bántalmazásokat szenvedtek el. Sokat nyomorgatták őket, elveszítették
javaikat (Zsid 10:32-34). Egyesek börtönbe kerültek (Zsid 13:3). Ezzel párhuzamos,
hogy Mózes vállalta a bántalmazásokat Isten népével együtt, Egyiptom kincseit
felcserélte „a Krisztusért való” gyalázattal, mert hitte, hogy a
Krisztustól jövő jutalma nagyobb bárminél, amit Egyiptom kínálhat.
Milyen küzdelmekkel kellett eddig
szembenéznünk a hitünk miatt? Miről kellett lemondanunk emiatt? Végeredményben
miért éri meg a jutalom, még ha most nem is láthatjuk?
RÁHÁB ÉS MÁSOK HITE |
Március 9 |
Szerda |
Olvassuk el Józs 2:9-11 és Zsid 11:31
verseit! Miért sorolják Ráhábot, a pogány prostituáltat a szent bibliai
szereplők közé?
Ráháb talán a legnagyobb meglepetést szerző szereplője a
11. fejezetnek. Egyike a listában név szerint említett két nőnek. Ő a tizedik a
sorban, előtte Izrael ősatyái és pátriárkái, és mindegyiket igaznak tekinti az
Ige. Ráhábról azonban tudjuk, hogy pogány prostituált volt.
Az a legmeglepőbb, hogy ő került a fejezet tematikus közép-
és tetőpontjába is egyben. A felsorolás rendje egyedi. Mindegyik gondolat azzal
az ismétlődő fordulattal kezdődik, hogy „Hit által”. Az alapvető minta
az, hogy „Hit által XY ezt meg azt tette” vagy „Hit által ez meg az történt
XY-nal.” Az ismétlődő fordulat azt a várakozást kelti az olvasóban, hogy az események
csúcspontjaként ezt hallja: „Hit által vezette be Józsué a népet az ígéret földjére.”
A szöveg viszont nem ezt mondja, hanem Józsuét átugorja és inkább a
prostituáltról szól. Ráháb megemlítése után az ismétlődő mintasor hirtelen
megszakad a következő megjegyzéssel: „És mit mondjak még” (Zsid 11:32)?
Pál ezután sietve felsorol néhány nevet és esetet, amit nem magyaráz meg
részletesen. Ráháb figyelt, hitt és engedelmeskedett, még ha nem is látott
mindent. Nem látta az egyiptomi csapásokat, sem a Vörös-tengernél történt
szabadulást, sem a sziklából fakadó vizet, sem a mennyből alászálló kenyeret,
mégis hitt. Jó példa volt A zsidókhoz írt levél hallgatósága számára,
akik nem hallották Jézust prédikálni, nem látták csodát tenni, mint ahogy
számunkra is jó példa, mert mi sem láttuk egyiket sem. „Ráháb egy parázna nő
volt, aki Jerikó városfalán lakott. Elbújtatta a két izraelitát, akiket a város
védelmének a kikémlelésére küldtek. Irántuk tanúsított kedvessége, illetve az
Istenben való hitének a megvallása miatt a kémek megígérték, hogy amikor sor
kerül Jerikó ostromára, megkímélik Ráháb és a családja életét” (Ellen G. White:
Daughters of God. 35. o.).
Pál ezt követően felsorolja (Zsid 11:35-38), hogy egyesek
milyen nehézségeket éltek át. A „nem fogadták el a szabadulást” (Zsid
11:35, RÚF) kifejezés azt jelenti, hogy megszabadulhattak volna, de inkább nem
éltek a lehetőséggel, az Isten által megígért jutalmat választották.
Egyikünk sem látta például a hatnapos
teremtés, a kivonulás vagy Krisztus kereszthalálának eseményét, miért van mégis
számos jó okunk hinni, hogy ezek mind megtörténtek?
JÉZUS, A HITÜNK SZERZŐJE ÉS BETELJESÍTŐJE |
Március 10 |
Csütörtök |
Olvassuk el Zsid 12:1-3 verseit! Mire
szólítanak fel minket ezek a versek?
Jézus a csúcspontja a hitről szóló értekezésnek A
zsidókhoz írt levél 12. fejezetében. Pál Krisztussal kezdte meg a levelét,
aki „eljövendő” és „nem késik” (Zsid 10:37), és azzal fejezi be,
hogy Ő a hitünk bevégzője (Zsid 12:2). Úgy utal Jézusra, mint a „hit szerzőjére
és beteljesítőjére” (HUNB). Vagyis Ő az, aki lehetővé teszi a számunkra,
hogy higgyünk. Ő a példaképünk, aki megtestesíti a hittel teljes életet.
Krisztussal tökéletes kifejezésre jutott a hit.
Jézus a hitünk „szerzője” (avagy „fejedelme”) legalább
három értelemben.
Először is, Ő az egyetlen, aki teljes mértékben
végigfutotta a versenyt. Az előző fejezetben tárgyalt személyek még nem érték
el a céljukat (Zsid 11:39-40). Viszont Jézus belépett Isten nyugalmába a
mennyben és az Atya jobbján foglalt helyet. Mi a többiekkel egyetemben Jézussal
fogunk uralkodni a mennyben (Jel 20:4).
Másodszor, igazából Krisztus hibátlan élete volt az, ami
lehetővé tette mások számára, hogy részt vegyenek a versenyen (Zsid 10:5-14).
Ha Jézus nem jött volna el, akkor bárki másnak hiábavaló lett volna részt venni
rajta.
Végül pedig, Ő az oka annak, hogy van hitünk. Mivel egy
Istennel, Ő fejezte ki irántunk az Atya hűségét. Isten sosem hagyott fel a
megmentésünk munkálásával, ezért fogjuk végül megkapni a jutalmat, ha nem adjuk
fel. Jézus türelemmel futott és hűséges maradt, még akkor is, amikor mi nem voltunk
hűségesek (2Tim 2:13). A mi hitünk csupán válasz az Ő hűségére.
Végső soron Jézus azért a hitünk „beteljesítője”, mert
tökéletesen bemutatja, hogyan kell lefutni a versenyt. Ő hogyan futott? Minden
akadályt félretett, amikor mindenről lemondott értünk (Fil 2:5-8). Egyetlen
egyszer sem követett el bűnt. Tántoríthatatlanul a jutalmon tartotta a szemét,
ami pedig annak az öröme volt, hogy láthatja az emberiség megmentését a kegyelme
által. Így eltűrt minden félreértést és bántalmazást, vállalva a kereszt gyalázatát
(Zsid 12:2-3).
Most
rajtunk a sor a versenyfutásban. Bár sosem érhetjük el azt saját erőből, amit
Jézus tett, mégis látjuk tökéletes példáját, és így belé vetett hittel rajta
tartjuk a szemünket (ahogyan azt mások is tették előttünk). Hitben haladunk tovább
előre, bízva a nagy jutalom ígéretében.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Március 11 |
Péntek |
„Hitben
lettetek Krisztus tulajdonaivá, és hit által kell benne folyton növekednetek odaadás
és elfogadás folytán. Mindent oda kell adnotok: szívet, akaratot, szolgálatot
és saját éneteket is, hogy parancsait mindenkor teljesíthessétek. Hasonlóképpen
kell mindent kapnotok: Krisztust mint az áldások összességét, hogy szívetekben
maradjon és erősségetek, igazságotok és segítőtök legyen, hogy erőt adjon
engedelmeskedni” (Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest, 2008,
Advent Irodalmi Műhely, 52. o.)!
„Isten
sohasem kívánja tőlünk, hogy valamit elhiggyünk, mielőtt elegendő bizonyítékot
adna, amelyre hitünket alapozhatjuk. Számos bizonyság szól az értelmünkhöz
Isten létezéséről, jelleméről és Igéjének igaz voltáról. Ám Isten a kételkedés
lehetőségét nem távolította el. Mert hitünknek határozott bizonyítékokon és nem
feltevéseken kell alapulnia. Azok, akik kételkedni akarnak, találnak alkalmat;
viszont akik teljes szívből az igazságot keresik, számtalan bizonyítékot
találnak hitük megszilárdítására.
Lehetetlen,
hogy halandó ember az Örökkévaló jellemét vagy művét felfoghassa. Még a
legélesebb elme és legképzettebb szellem előtt is titokzatosságba burkolózik
szentsége. »Az Isten mélységét elérheted-é, avagy a Mindenhatónak tökéletességére
eljuthasz-é? Magasabb az égnél: mit teszel tehát? Mélyebb az alvilágnál;
hogy ismerheted meg« (Jób 11:7-8)” (i. m. 78. o.)?
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Egy korai keresztény gondolkodó ezt írta: Credo
ut intelligam, ami latinul annyit jelent, hogy „Hiszek, hogy megérthessem.”
Zsid 11:3 verse azt mondja, hogy „hit által értjük meg…”. Mi a kapcsolat
a hit és az értelem között? Miért előzi meg gyakran a hit a megértést? Miért
kell tehát időnként hit alapján megközelíteni egyes dolgokat, mielőtt valójában
megértenénk azokat?
2)
A görög pistis szó egyszerre
jelenti azt, hogy „hit” és „hűség”. Miért fontos mindkettő, ha meg akarjuk
érteni a „hit által” élni kifejezés jelentését? Hogyan mutatták ki A
zsidókhoz írt levél 11. fejezetének szereplői a hitük valóságát a hűségükkel?
Hogyan tehetünk mi is ugyanígy?
3)
A hit Isten ajándéka (Róm 12:3), de nekünk
mi a szerepünk annak elfogadásában és megtartásában? Van egyáltalán bármilyen
szerepünk benne?
GRANÁR
JÁNOS:
LEGSZEBB KÉP
Lelkem csendes
műterem.
Fehérruhájú
vásznain
az Úr színével
keverem
való vonallá
álmaim.
Egy munkán
dolgozom.
Modell: a lélek
embere.
Sárból, lélekből
való ember,
az Isteni Felség remeke.
Néha rezdül a
színes ablak,
az Úr szűrődik
rajta át.
Keresi, hogy lelkem
vásznán
megismeri-e
önmagát.