2022 / I.
− 10. tanulmány − Február 26−Március 4Jézus, megnyitja az utat a kárpiton át
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 19:3-4;
3Mózes 16:1-2; Kolossé 3:1; Zsidók 9:24; 10:19-22;
12:18-21
„Mert
nem emberkéz alkotta szentélybe, az igazi képmásba ment be Krisztus, hanem
magába a mennybe, hogy most megjelenjen az Isten színe előtt értünk”
(Zsid 9:24, RÚF).
Miután Jézus
felemeltetett a mennybe, a tanítványok örömmel tértek viszsza az
Olajfák-hegyéről. Mesterük és Barátjuk a világ feletti hatalom pozíciójába emelkedett
fel, és bátorította őket, hogy az Ő nevében forduljanak Istenhez. Teljes
bizonyossággal tehetik ezt, tudva, hogy az Atya kedvezően válaszol az imáikra
(Jn 14:13-14). Bár továbbra is a világban éltek és a gonosz erői támadták őket,
a reményük mégis erős maradt. Tudták, hogy Jézus azért ment a mennybe, hogy
helyet készítsen nekik (Jn 14:1-3). Tudták, hogy Ő az üdvösségük Fejedelme, aki
vérével utat nyitott nekik mennyei otthonukba.
Jézus
mennybemenetele központi jelentőségű A zsidókhoz írt levél teológiája szempontjából,
uralmának és értünk folytatott főpapi szolgálatának a kezdetét jelzi. Ami pedig
még fontosabb: a mennybemenetele jelzi és szentesíti azt a pillanatot, amikor
kezdetét vette az új szövetség, ami által bátran mehetünk Isten elé hitben.
Előjogunk, hogy Jézus és igazságosságának érdemei alapján bizalommal fordulhatunk
Istenhez.
JÉZUS AZ ATYA SZÍNE
ELŐTT |
Február 27 |
Vasárnap |
Olvassuk el Zsid 9:24 versét! Ezek
szerint mi volt Jézus mennybemenetelének a célja?
Isten azt írta elő Izraelnek, hogy a férfiak évente
háromszor menjenek fel Jeruzsálembe és áldozattal „jelenjenek meg” az Úr
színe előtt. A páska (a kovásztalan kenyerek), a hetek (pünkösd), illetve a
sátorok ünnepét jelölte ki erre (2Móz 23:14-17; 5Móz 16:16). A páska ünnepén
emlékeztek meg Izrael egyiptomi szabadulásáról. Pünkösdkor az árpaaratást
ünnepelték, az újszövetségi időkben azonban már a Sínai-hegynél történt
törvényadással kapcsolták össze az alkalmat. A sátoros ünnepen Istennek a
pusztai vándorlás alatt történt gondviseléséről emlékeztek meg. Az Újszövetség
szerint minden ószövetségi ünnepnek profetikus jelentősége is volt.
Zsid 9:24 leírja, hogy Jézus az Atya színe elé emeltetett.
Megérkezett az „igazi” mennyei szentélybe, hogy Isten előtt „megjelenjen”
jobb áldozattal (Zsid 9:23-24, RÚF) – a saját vérével. Jézus csodálatos
pontossággal teljesítette be a zarándoklat ünnepeinek profetikus jelentőségét.
A páska előkészületi napjának kilencedik órájában halt meg, akkor, amikor a
páskabárányt áldozták fel (Mt 27:45-50; Jn 19:14). Feltámadt a harmadik napon
és felment a mennybe, hogy megbizonyosodjon: Isten elfogadta az áldozatát (Jn
20:17; 1Kor 15:20), pontosan, amikor a papnak meg kellett lengetnie az első zsengét,
az érett árpakévét (3Móz 23:10-12). Majd negyven nappal később felment a
mennybe, hogy az Atya jobbjára üljön és pünkösd napján beiktassa az új
szövetséget (Az apostolok cselekedetei 1-2. fejezetek).
Az ókori Izraelben az volt a zarándoklat célja, hogy
megjelenjenek Isten előtt, az eredeti szöveg szerint: „keressék Isten arcát”
(Zsolt 42:3). Ez azt jelentette, hogy tapasztalták az Úr jóindulatát (Zsolt
17:14-15). A héberben az „Isten arcának keresése” kifejezés segélykérést takart
(2Krón 7:14; Zsolt 27:8; 105:4). Ebben az értelemben vonatkozik ez A
zsidókhoz írt levélben Jézus mennybemenetelére. Krisztus tökéletes
áldozattal emelkedett a mennybe Istenhez, a mi előfutárunkként (Zsid 6:19-20).
Beváltotta a hívőknek tett ígéretét, akik „hazát keresnek” és „jobb
után vágyódnak”, akik várták a „várost, melynek építője és
alkotója az Isten” (Zsid 11:10, 13-16).
Miért is adjon tehát nekünk
üdvbizonyosságot nemcsak az, amit Krisztus a kereszten tett értünk, hanem az
is, amit most végez a mennyben?
ISTEN HÍVÁSA |
Február 28 |
Hétfő |
Olvassuk el Zsid 12:18-21 szakaszát! Mit
éltek át az izraeliták a Sínaihegynél?
Amikor Isten kihívta Izraelt Egyiptomból, az volt a terve,
hogy személyes, bensőséges kapcsolatot alakít ki velük. „Ti láttátok, mit
cselekedtem Egyiptommal, hogyan hordoztalak benneteket sasszárnyakon, és
hogyan hoztalak ide benneteket” (2Móz 19:3-4, RÚF) – mondta.
Tehát az Úr Mózesen keresztül adta meg a szükséges utasításokat
ahhoz, hogy a nép felkészüljön a vele való találkozásra. Az embereknek először is
meg kellett szentelniük magukat (2Móz 19:10-15). Aki előkészület nélkül közelített
a hegy lábához, meghalt. Miután a nép két napig készült, a harmadik napon,
amikor „a kürt hosszan” hangzott, azt az utasítást kapták, hogy „felmehetnek
a hegyre” (2Móz 19:13). Isten azt akarta, hogy olyan tapasztalatban legyen
részük, mint Mózesnek és a vezetőknek volt, amikor felmentek a hegyre és „látták
az Istent, amikor színe előtt ettek és ittak” (2Móz 24:9-11, RÚF). Később
el is ismerték, hogy látták az Úr dicsőségét, tehát lehetséges, „hogy az
Isten emberrel szól, és ez mégis él” (5Móz 5:24). Ám amikor eljött az
ideje, nem volt elég hitük. Mózes évekkel később így magyarázta ezt: „mert
ti féltetek a tűztől, és nem mertetek felmenni a hegyre” (5Móz 5:5, RÚF).
Inkább kérték Mózest, hogy ő legyen a közvetítőjük (5Móz 5:25-27; vö. 2Móz
20:18-21).
Isten kinyilatkoztatta szentségét a Sínai-hegynél, amivel
az volt a célja, hogy a nép megtanulja „félni”, tisztelni Őt. „Az
Úrnak félelme” életre, bölcsességre és tiszteletre vezet (5Móz 4:10; vö.
Zsolt 111:10; Péld 1:7; 9:10; 10:27), ugyanakkor megtanít arra is, hogy Ő
irgalmas és kegyelmes (2Móz 34:4-8). Bár Isten azt szerette volna, ha Izrael odamegy
hozzá, az emberek megijedtek és kérték Mózest, hogy ő legyen a közvetítőjük. A
zsidókhoz írt levél leírása a Sínai-hegynél történtekről főként
Mózes beszámolóját követi, amelyben emlékeztette a népet, hogy nem volt hitük,
az aranyborjú miatt feladták a hitüket, illetve a bűnük miatt féltek találkozni
az Úrral (5Móz 9:19). A nép reakciója nem Isten terve szerint való, hanem a
hitetlenségük következménye volt.
Jézusnak köszönhetően miért ne féljünk
közeledni a szent Istenhez? Ugyanakkor milyen feltételei vannak a közeledésnek?
A KÁRPIT SZÜKSÉGESSÉGE |
Március 1 |
Kedd |
A
kárpit szerepe kettős. A kárpitra vonatkozó héber kifejezés (katepetsma) utalhat az udvar kapujának a leplére (2Móz
38:18), a szentély külső helyiségének bejárati leplére (2Móz 36:36), de a
szentélyt és a szentek szentjét elválasztó belső kárpitra is (2Móz 26:31-35).
Ez a három kárpit bejáratot képzett, ugyanakkor korlátokat is jelölt, amelyeket
csak meghatározott személyek léphettek át.
Olvassuk
el 3Móz 10:1-3 és 16:1-2 szakaszait! Milyen figyelmeztetést találunk ezekben az
igeszakaszokban?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
kárpit védte a papokat, miközben a szent Isten előtt végezték a szolgálatukat. Az
aranyborjú bűne után az Úr azt mondta Mózesnek, hogy nem megy a nép között az
ígéret földjére, nehogy megeméssze őket, mivel „keménynyakú nép” voltak
(2Móz 33:3). Így Mózes elvitette a gyülekezés sátrát messzebb, a táboron
kívülre (2Móz 33:7). Mózes közbenjárása után azonban mégis beleegyezett az Úr,
hogy közöttük menjen tovább (2Móz 33:12- 20), de több biztonsági intézkedést
vezetett be a nép védelme érdekében, amíg közöttük lakott.
Izrael
szigorú rendben táborozott, középen pedig egy tér volt, azon állt a szent
sátor. A léviták táboroztak a sátor körül, hogy ezzel is védjék a szentélyt és
annak berendezését az idegenek behatolásától (4Móz 1:51; 3:10). Lényegében élő
„kárpitként” szolgáltak, védték Izrael népét: „De a léviták a
bizonyság hajléka körül táborozzanak, hogy ne törjön ki haragom Izráel fiainak
a közössége ellen. A léviták végezzék a tennivalókat a bizonyság hajlékánál”
(4Móz 1:53, HUNB).
Jézus a
Papunkként egyben a kárpitunk is. A testet öltésével Isten közöttünk állította
fel a sátrát, lehetővé téve számunkra, hogy lássuk a dicsőségét (Jn 1:14-18).
Így lakozhatott a szent Isten a távolról sem tökéletes nép között.
Gondoljunk annak a jelentőségére, hogy a
Teremtő Isten, a világegyetem Alkotója az akkor szabadult rabszolgák között
lakozott! Ezek szerint mennyire kerülhet közel hozzánk az Úr?
ÚJ, ÉLŐ ÚT A
KÁRPITON ÁT |
Március 2 |
Szerda |
Olvassuk
el Zsid 10:19-22 részét! Milyen meghívást kapunk ebben a szakaszban?
_____________________________________________________________
A zsidókhoz írt levél
érvelése szerint Jézus belépett a mennyei
szentélybe és hív, hogy kövessük Őt. Ez összhangban áll a korábban bevezetett
gondolattal, miszerint Krisztus a hívők fejedelme és előfutára (Zsid 2:10;
6:19-20; 12:2). Az „új és élő út” az új szövetség, amit Jézus alapított
az áldozatával és mennybemenetelével. Az „új és élő” kifejezés ellentétet
mutat a régi szövetséggel, ami „elavul és megöregszik” (Zsid 8:13; HUNB).
Az új szövetség megbocsátást kínál a bűnökre és a szívünkbe írja a törvényt,
lehetővé teszi, hogy bátran léphessünk Isten színe elé, nem mintha mi tettünk
volna valamit ezért, hanem egyedül azért, amit Jézus tett értünk a szövetség
minden követelményének betartásával.
A levél megjegyzi, hogy a régi szövetség beiktatásának
része volt a szentély felavatása és a papok felszentelése is (Zsid 9:18-21; vö.
2Mózes 40. és 3Mózes 8-9. fejezeteivel). A szövetség célja, hogy bensőséges
kapcsolatot létesítsen az Úr és népe között (2Móz 19:4-6). Amikor Izrael
elfogadta ezt a kapcsolatot, Isten azonnal elrendelte, hogy építsenek egy
szentélyt, amelyben majd közöttük lakhat. Az Úr és a nép közötti szövetség
abban a pillanatban teljesedett be, amikor felavatták a szentélyt és Isten
jelenléte láthatóvá vált a nép között.
Ugyanez igaz az új szövetségre, ami még arra is utal, hogy
kezdetét vette Jézus papi szolgálata, amit értünk végez (Zsid 5:1-10;
7:1–8:13).
Jézus mennybemenetele új korszakot indított el Isten népe
számára. Zakariás próféta könyve 3. fejezete megemlíti, hogy
Sátán az Úr előtt vádolta a népet, akiket Józsué főpap képviselt. Ő ugyanaz a
vádoló, aki megkérdőjelezte Jób hűségét (Jób 1-2. fejezetek). Jézus áldozata
után azonban Sátánt kivetették a mennyből (Jel 12:7-12; vö. Jn 12:31; 16:11).
Most Jézus jár közben értünk, áldozatának, hűségének érdemére hivatkozva kéri a
megváltásunkat.
Milyen vádakkal illethetne minket Sátán
Isten előtt, ha tehetné? Ő hazug csaló, de vajon mennyit kellene hazudnia
ahhoz, hogy ítéletet kérhessen ránk? Egyedül mi a reménységünk?
MEGLÁTJÁK AZ ARCÁT |
Március 3 |
Csütörtök |
Olvassuk
el Zsid 12:22-24 verseit! Milyen értelemben járultunk (RÚF, ÚRK) a mennyei
Jeruzsálemhez, Isten jelenlétébe?
Egyesek
szerint a hívők hit által „már megérkeztek” a Sion hegyére, a menynyei Jeruzsálembe.
Ebben az értelemben a tapasztalatunk a jövő előíze. Tehát a mennyei Jeruzsálem
a „reménylett”, de „nem látott” dolgok kategóriájába tartozik,
amire azonban hit által ígéretet kaptunk (Zsid 11:1).
Ez
igaz, azonban mégsem fejezi ki mindazt, amit ez a szakasz jelent. Jézus, a
képviselőnk által is megérkeztünk a Sion hegyére, Isten színe elé (Ef 2:5-6;
Kol 3:1). Krisztus mennybemenetele nem hit kérdése, hanem tény. A mennybemenetel
történelmi vetülete meggyőző erőt ad A zsidókhoz írt levél buzdításának,
hogy ragaszkodjunk a hitvallásunkhoz (Zsid 4:14; 10:23). „Mivel tehát nagy
főpapunk van, aki áthatolt az egeken… Járuljunk tehát bizalommal a kegyelem
trónusához” (Zsid 4:14, 16, RÚF) – mondja Pál.
Tehát a
képviselőnkön keresztül már megérkeztünk, így ehhez illően is kell viselkednünk.
Jézus által már megízleltük „a mennyei ajándékot” és „az Istennek
jó beszédét és a jövendő világnak erőit” (Zsid 6:4-5). Krisztus mennybemenetelének
és szentélyben végzett szolgálatának valósága a „lelkünknek biztos és
erős horgonya” (Zsid 6:19, HUNB), annak biztosítéka, hogy az ígéreteknek
van tartalma, bátran megbízhatunk bennük (Zsid 7:22). A hitünknek történelmi
horgonya van.
Isten
célja viszont nemcsak Jézusban teljesedik be, hanem bennünk is. Ahogy már
megállapítottuk, Krisztus mennybemenetelével beteljesült Izrael évenkénti
zarándokútjának első két előképe, a páska és a pünkösd. A zsidókhoz írt levél,
illetve A jelenések könyve szerint az utolsó zarándoklat, a sátoros
ünnep csak ezután fog beteljesedni. Jézussal együtt ünnepeljük majd, abban a
mennyei városban, „melynek építője és alkotója az Isten” (Zsid 11:10,
13-16). Mi nem állítunk akkor sátrakat, hanem az Úr sátora száll le majd a
mennyből, és örökké együtt fog lakni velünk (4Móz 6:24-26; Jel 7:15-17; 21:1-4;
22:1-5).
Hogyan tanulhatjuk meg már most, a
fájdalommal és szenvedéssel teli világban valóságnak látni az örök élet
ígéretét? Mit válaszolnánk annak, aki szerint ez csak képzelgés, amitől csupán
jobban érezzük magunkat itt és most?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Március 4 |
Péntek |
„Krisztus
mennybemenetele volt a jele annak, hogy követői elnyerik a megígért áldást.
Erre várniuk kellett, mielőtt munkájukat elkezdhették. Miután Krisztus a
mennyei kaput átlépte, angyalok imádata közepette megkoronázták. Amint ez a
szertartás véget ért, a Szentlélek gazdagon áradt a tanítványokra, és Krisztus
valóban megdicsőíttetett azzal a dicsőséggel, amellyel öröktől fogva
rendelkezett Atyjánál. A Lélek pünkösdnapi kiárasztásával a menny azt üzente: a
Megváltó ünnepélyes felkenetése megtörtént. Ígérete szerint elküldte követőire
a mennyből a Szentlelket annak jeléül, hogy mint pap és király, átvett minden
hatalmat mennyen és földön, és népének Felkentje lett…
Jézus nevét biztonsággal ejthették ki, hiszen legjobb
barátjuk és idősebb testvérük volt. Szoros közösség jött létre Krisztussal,
vele tartózkodtak mennyei helyeken. Milyen tüzes ékesszólással fejezték ki
gondolataikat, amikor bizonyságot tettek róla” (Ellen G. White: Az apostolok
története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 25. és 30. o.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
A zsoltáros a következőt mondta: „Isten
után szomjazik lelkem, az élő Isten után: Mikor mehetek el, hogy megjelenjek Isten
előtt” (Zsolt 42:3, RÚF)? Hogyan vágyódhatunk mi is így Isten után?
Ha most nem örülünk a közelségének, miközben dicsőítjük Őt és hitben a
színe elé járulunk, akkor vajon a jövőben fogunk örülni neki? Mi minden
indít bennünket örömmel az Úrhoz?
2)
Egy,
a hitet gúnyoló könyvben valaki egy robotot készített, ami az ember helyett képes
hinni. Bár ez csak paródia volt, de mit tehetünk mi, nehogy úgy járjunk, mint
Izrael a pusztában, amikor azt akarták, hogy közvetítő legyen közöttük és az Úr
között? Hajlamosak vagyunk másokra hagyni a bibliatanulmányozást és a Szentírás
gyöngyszemeinek a felkutatását. Vannak, akik azt gondolják, hogy Isten előtt
többet számít másoknak az értük mondott imája, mint a sajátjuk. Miért fontos
óvakodnunk ettől a lelki csapdától? Jézus által miért fordulhatunk Istenhez mi
magunk, anélkül, hogy valaki más segítségére szorulnánk?
3)
A
zsidókhoz írt levél az
üdvbizonyosságról szól. Mit tehetünk,
nehogy az elbizakodottságot
összetévesszük az üdvbizonyossággal?
LUKÁTSI
VILMA:
ISTEN ROSTÁJÁBAN
Óriási rosta az
Istené:
elfér benne az
egész világ!
Évezredek
homokszem-népei
hullottak már a
réseken át,
mert lassan bár, de
mindig mozog,
elhullhatnak
népek-nemzetek,
„szórólapátja van a
kezében,
a szérűjét úgy
tisztítja meg…”
Így a polyvától
megtisztul a mag:
aki az Övé, az
benne marad
a rostában.
És ugyanúgy fúj az
idők szele,
ahogyan az Ő keze
mozog:
kegyelmi évek
derűje után
jönnek a próbák,
ostorok.
Zörgés-zavargás van
akkor belül,
mert rostálni a
sátán is segít:
ragadozó szennyes
keze benyúl
megzavarni az Isten
szentjeit.
De csontos ujja
csak polyvát ragad,
aki Istené, az
benne marad
a rostában.
Uram, érezzük: a
rosta mozog,
de még mindannyian
benne vagyunk!
Fülünkbe hatnak
éles csattanások,
a csontunkig fájó
nyilallások,
és nincs erőnk,
hogy megtartsuk magunk!
Próbáid jöjjenek,
vessződet áldjuk,
csak Te, Uram, csak
Te, soha más!
Verődjünk össze
sebező lökéssel,
csak jaj, ne jöjjön
a zuhanás!
Még ha csalódnunk
kell is egymásban,
csak benn maradjunk
a Te rostádban,
a rostában!