2022 / I.
− 9. tanulmány − Február 19−25Jézus, a tökéletes Áldozat
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 15:6-21; Jeremiás 34:8-22; Efezus 3:14-19; Zsidók 7:27; 9:15, 22-28; 10:10
„Mert
egyetlen áldozattal örökre tökéleteseké tette a megszentelteket”
(Zsid 10:14, RÚF).
Az ókori ember
számára felháborító volt még a gondolat is, hogy Istenként tiszteljenek
valakit, akit bűnösként elítéltek és keresztre feszítve kivégeztek. A római
irodalomban ritkán található utalás a keresztre, ami mutatja, mennyire idegenkedtek
ettől. A zsidók törvénye pedig kimondta, hogy „átkozott… aki fán
függ” (5Móz 21:23).
A keresztény
katakombákban talált első festmények olyan motívumokat jelenítettek meg,
amelyek pávát (ami feltételezhetően a halhatatlanságot jelképezte), galambot, a
sportolók győzelmi pálmáját és halat ábrázoltak. Később más témák is
felbukkantak: Noé bárkája; Ábrahám, amint Izsák helyett feláldozza a kost;
Dániel az oroszlánok vermében; Jónás, amikor partra veti a cet; a bárányt
hordozó pásztor; avagy a gutaütött meggyógyítása; illetve különböző csodák
ábrázolása, mint pl. Lázár feltámasztásása. Ezek mind az üdvösség, a győzelem és
a gondviselés jelképei voltak. A kereszt ugyanakkor a vereség és a szégyen
gondolatát közvetítette. Mégis a kereszt vált a kereszténység szimbólumává. Pál
egyszerűen így nevezte az evangéliumot: „a keresztről való beszéd” (1Kor
1:18).
Ezen a héten annak nézünk
utána, hogyan jelenik meg A zsidókhoz írt levélben a kereszt.
MIÉRT VOLT SZÜKSÉG
ÁLDOZATOKRA? |
Február 20 |
Vasárnap |
Zsid
9:15 verse elmagyarázza: Jézus áldozatának az volt a célja, hogy meghaljon „az
első szövetség alatt elkövetett bűnök váltságáért” és így Isten népe elnyerje
„az örökkévaló örökség ígéretét” (Zsid 9:15, RÚF).
Az
ókori Közel-Keleten komolyan vették a két személy vagy nemzet között köttetett
szövetségeket. Eskü alatt tettek egymásnak fogadalmat. Úgy tartották, hogy az
istenek megbüntetik azokat, akik megszegik a szavukat. Ezeket a szövetségeket
gyakran egy állat feláldozásával erősítették meg.
Például
amikor az Úr szövetséget kötött Ábrahámmal, a szertartás részét képezte, hogy
kettévágtak egy állatot (1Móz 15:6-21). A két fél ilyenkor elsétált a tetem
darabjai között, azt érzékeltetve, hogy milyen sors vár a szövetség megszegőjére.
Érdekes: csak Isten ment át az állat darabjai között, ami azt jelezte
Ábrahámnak, hogy Ő nem szegi meg az ígéretét.
Vessük
össze 1Móz 15:6-21 és Jer 34:8-22 szakaszait! Mit árulnak el ezek az igék a
szövetségről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az
Istennel kötött szövetség révén kaphatta Izrael örökségül az ígéret földjét. A
szövetségnek azonban részét képezte egy sor parancsolat és az oltár vérrel való
meghintése is. A vér hintése annak sorsát jelképezte, aki megszegi a szövetséget.
Ezért mondja A zsidókhoz írt levél, hogy „vérontás nélkül nincsen
bűnbocsánat” (Zsid 9:22).
Amikor
Izrael megtörte a szövetséget, Isten fájdalmas dilemma előtt állt. A szövetség
azoknak a halálát követelte, akik azt megszegték, az Úr viszont szerette a
népét. Ha egyszerűen elnézi a tettüket vagy nem bünteti meg a szövetség
áthágóit, akkor sosem lehetne megkövetelni a parancsolatok végrehajtását, a
világ pedig káoszba fordulna.
Isten
Fia viszont felajánlotta magát a Helyettesünkként. Értünk adta az életét, hogy
mi elnyerhessük „az örökkévaló örökségnek ígéretét” (Zsid 9:15, 26; Róm
3:21-26). Azaz megőrzi törvénye szentségét, ugyanakkor a törvénysértők életét
is megmenti. Ezt egyedül a kereszt által tudta elérni.
Miért központi jelentőségű az evangélium
üzenetében a törvény?
KÜLÖNFÉLE ÁLDOZATOK |
Február 21 |
Hétfő |
Jézus halála biztosította a bűneink bocsánatát. A vétkeink
elengedéséhez viszont sokkal többre volt szükség csupán a törvényszegés
büntetésének eltörlésénél. Más fontos elemek is kellettek. Az izraelita
áldozati rendszerben ezért ötfajta áldozat volt. Mindegyikre szükség volt
ahhoz, hogy kifejezzék a kereszt üzenetének gazdagságát.
Olvassuk
el Ef 3:14-19 részét! Mit kért Pál a hívőkért mondott imájában?
Az égőáldozat esetében az egész állatot meg kellett
emésztenie a tűznek az oltáron (3Mózes 1. fejezet). Ez Jézust jelképezte, aki
értünk adta az életét. Az engeszteléshez szükséges volt, hogy teljes mértékben
odaszentelje magát értünk. Bár egyenlő volt Istennel, mégis „megüresítette
önmagát, szolgai formát vett fel” (Fil 2:5-8, RÚF).
Az ételáldozat hálaáldozat volt az Úrnak, amiért
megtartotta a népet (3Mózes 2. fejezet). Ugyanakkor Jézust is jelképezte, aki „az
élet kenyere” (Jn 6:35, 48, RÚF), Őáltala van örök életünk.
A hálaáldozat közös étkezésre adott lehetőséget a
családdal és a barátokkal, hogy megünnepeljék az Istentől kapott jólétet
(3Mózes 3. fejezet). Krisztust jelképezte, akinek az áldozata békességet hozott
nekünk (Ézs 53:5; Róm 5:1; Ef 2:14). Ez azt is kiemeli, hogy részt kell vennünk
Jézus áldozatában, fogyasztva testét és vérét (Jn 6:51-56).
A bűnért való avagy megtisztulási áldozat a
bűnökért szerzett engesztelést (3Móz 4:1–5:13). Ez az áldozat kiemelte az állat
vérének szerepét – ami az életét jelképezte. A vér megváltást szerez a bűntől
(3Móz 17:11), előre mutatva Krisztus vérére, aki megvált bennünket a bűneinkből
(Mt 26:28; Róm 3:25; Zsid 9:14).
A vétekért való avagy jóvátételi áldozattal (3Móz
5:14–6:7) abban az esetben lehetett bűnbocsánatot szerezni, amikor mód volt a
károk jóvátételére, megtérítésére. Ez azt fejezi ki, hogy Isten bűnbocsánata
nem mentesít minket a kötelezettség alól, hogy amikor csak lehetséges,
kártérítést vagy jóvátételt fizessünk azoknak, akiknek kárt okoztunk.
Az
áldozatok tanítása az, hogy az üdvösség tapasztalata többet jelent annál, minthogy
egyszerűen elfogadjuk Jézust a Helyettesünkként. Belőle kell „táplálkoznunk”,
meg kell osztanunk másokkal is az áldásokat és jóvátételt kell fizetnünk azoknak,
akiket megkárosítottunk.
JÉZUS TÖKÉLETES ÁLDOZATA |
Február 22 |
Kedd |
Olvassuk el Zsid 7:27 és 10:10 verseit!
Hogyan jellemzik ezek az igeversek Jézus áldozatát?
A lévita papok – akik „többen lehettek papokká, mert a
halál miatt meg nem maradhattak” (Zsid 7:23) – különböztek Jézustól, hiszen
Ő örökké él és a papsága is örök (Zsid 7:24-25). A lévita papok „napról-napra”
(Zsid 7:27) és „évenként” (Zsid 9:25) ajánlottak fel olyan
ajándékokat és áldozatokat, amelyek „nem képesek lelkiismeret szerint
tökéletessé tenni a szolgálattevőt” (Zsid 9:9; 10:1-4).
Krisztus ugyanakkor „egyszer s mindenkorra” „egy
áldozattal” (Zsid 10:10, 12-14) adta oda magát, hogy megtisztítsa a
lelkiismeretünket (Zsid 9:14; 10:1-10) és eltörölte a bűnöket (Zsid 9:26). Az
áldozata felsőbbrendű az állatáldozatoknál, mert Ő Isten Fia (Zsid 7:26-28),
aki tökéletesen eleget tett Isten akaratának (Zsid 10:5-10).
Több fontos következtetést von maga után az a kitétel, hogy
Krisztus áldozata „egyszer s mindenkorra” szólt. Először is, Jézus
áldozata tökéletesen eredményes és nem lehet azt túlszárnyalni. A lévita papok
áldozatát azért kellett megismételni, mert nem volt olyan hatásuk. „Különben
megszűnt volna az áldozás, mivelhogy az egyszer megtisztult áldozók
többé semminemű bűntudattal nem bírtak volna” (Zsid 10:2).
Másodszor, az összes ószövetségi áldozati típus beteljesedett a keresztnél. Így
Krisztus nemcsak megtisztít a bűneinktől (Zsid 9:14), hanem meg is szentel
bennünket (Zsid 10:10-14) azzal, hogy elveszi a bűnt az életünkből (Zsid 9:26).
Mielőtt a papok Isten elé járulhattak volna a szentélyben és szolgálhattak
volna az embertársaik érdekében, nekik is meg kellett tisztulniuk, az Úrnak
kellett magukat szentelniük (3Mózes 8-9. fejezetek). Jézus áldozata megtisztít
és megszentel minket (Zsid 10:10-14), hogy bátran léphessünk Isten színe elé
(Zsid 10:19-23) és „királyi papságként” (Zsid 9:14; 1Pt 2:9) szolgálhassuk Őt.
Végül pedig Krisztus áldozata lelki táplálékot biztosít.
Példát mutat, amit megfigyelhetünk és követhetünk. A zsidókhoz írt levél hív,
hogy szegezzük a tekintetünket Jézusra, főként a kereszt eseményére és kövessük
Őt, amerre vezet (Zsid 12:1-4; 13:12-13).
A kereszt az alapja Isten minden
áldásának. Megtisztít a bűntől, felszentel a szolgálatra és táplál, hogy fejlődhessünk.
Hogyan tapasztalhatjuk meg még jobban azt, amit Jézus által kaptunk?
A KERESZT ÉS A BŰNBOCSÁNAT ÁRA |
Február 23 |
Szerda |
Olvassuk
el Zsid 9:22-28 szakaszát! Mit árul el ez az igeszakasz Krisztusnak a mennyei
szentélyben végzett munkájáról?
Az
ószövetségi szentély összefüggésében értelmet nyer az a gondolat, hogy a
mennyei szentélyt meg kellett tisztítani. A szentély Isten uralmának a jelképe (1Sám
4:4; 2Sám 6:2). Az pedig hat az embereknek az Úr kormányzásáról kialakított
képére, hogy miként viszonyul a népe bűneihez (Zsolt 97:2). Isten uralkodóként
a népének Bírája, és azt várják tőle, hogy igazságos legyen, védje meg az
ártatlanokat, a bűnösöket pedig ítélje el. Így amikor az Úr megbocsát a
bűnösnek, törvényes felelősséget vállal. Beszennyeződik az Ő jellemét és
igazgatását jelképező szentély. Ez magyarázza, hogy miért veszi magára a
bűneinket, amikor megbocsát nekünk (2Móz 34:7; 4Móz 14:17-19; a „megbocsát” szó
az eredeti héberben [nōśē] azt jelenti, hogy „cipelni”,
„hordozni”).
Az
izraelita áldozati rendszer ezt jelenítette meg. Amikor valaki bűnbocsánatot kért,
egy állatot hozott maga helyett áldozatként, megvallotta fölötte a bűneit, majd
levágta azt. Az állat vérével bekenték az oltár szarvait vagy meghintették a
templomban a kárpitot az első helyiségben. Így a bűn jelképesen átkerült a
szentélyre. Isten elvette, magára vette a nép bűnét.
Az
izraelita rendszerben két fázisban történt a bűnöktől való megtisztulás, az
engesztelés. Év közben a bűnbánó bűnösök áldozatokat vittek a szentélybe, ami
megtisztította őket a bűneiktől, ugyanakkor a bűnük átkerült a szentélyre, azaz
magára az Úrra. Az év végén, az engesztelés napján, ami az ítélet napja volt,
Isten megtisztította a szentélyt és eleget tett törvényes kötelezettségének
azzal, hogy a bűnöket a szentélyről a bűnbakra, a Sátánt jelképező Azázel
bakjára helyezte át (3Móz 16:15-22).
Ez a
kétütemű rendszer – amit a mennyei szentély mintájára (2Móz 25:9; Zsid 8:5) a
földi szentély két része jelképezett – tette lehetővé, hogy Isten egyszerre
irgalmazzon és szolgáltasson igazságot. Akik év közben megvallották bűneiket,
azzal mutatták ki Isten iránti hűségüket, hogy az engesztelés napján ünnepélyes
pihenőt és bűnbánatot tartottak (3Móz 16:29-31). Aki nem tanúsított hűséget,
azt ki kellett „irtani” (3Móz 23:27-32).
Gondoljunk csak bele, hogy mi várna ránk
bűneink jogos büntetéseként! Hogyan segít ez megérteni, hogy mit tett értünk
Krisztus?
AZ ÍTÉLET ÉS ISTEN
JELLEME |
Február 24 |
Csütörtök |
Olvassuk el Róm 1:16-17, 3:21-26 és 5:8
verseit! Mit tudhatunk meg Istenről abból, hogy bűnbocsánatot és megváltást
találunk a keresztnél?
Bűneink megbocsátásához Jézus közbenjárásának mindkét
szakasza szükséges, amit a mennyei szentély két helyiségében végez. Először is,
elvette a bűneinket, a keresztre vitte azokat, hogy így szerezzen bűnbocsánatot
mindazoknak, akik hisznek benne (ApCsel 2:38; 5:31). A kereszten jogot nyert
arra, hogy mindazoknak megbocsásson, akik hisznek benne, mivel magára vette a
vétkeiket. Új szövetséget is szerzett, aminek köszönhetően a hívők szívébe
írhatja Isten törvényét a Szentlélek által (Ez 36:25-27; Zsid 8:10-12).
Krisztus szolgálatának a második szakasza az ítélethozatal,
az advent előtti ítélet elvégzése, ami A zsidókhoz írt levél nézőpontjából
a jövőben következik be (Zsid 2:1-4; 6:2; 9:27-28; 10:25). Ez az ítélet Isten
népét vizsgálja meg először, és Dán 7:9-27, Mt 22:1-14, illetve Jel 14:7
szakaszaiban olvashatunk róla. Célja, hogy bemutassa: az Úr igazságos, amikor
megbocsát népének. Az ítélet során az életükről szóló feljegyzésekbe betekinthet
az egész világegyetem. Isten megmutatja, hogy mi történt a hívők szívében és hogyan
fogadták el Jézust Üdvözítőjükként, illetve hogyan fogadták Szentlelkét.
Ellen
G. White a következőt írta erről az ítéletről: „Az ember egyedül nem képes felelni
ezekre a vádakra. Bűntől szennyes ruhájában és bűnét megvallva áll Isten előtt.
Ám Jézus, a Szószólónk mindazokért eredményesen könyörög, akik bűnbánattal és
hittel rábízták lelküket. Megvédi az ügyüket és legyőzi vádolójukat a Golgota
hatalmas érveivel. Egészen a keresztfán bekövetkezett halálig tökéletesen
engedelmeskedett Isten törvényének, így minden hatalom az Övé mennyen és
földön. Ő kér az Atyától irgalmat a bűnös emberek számára és megbékélést…
Tudatában kell lennünk bűnös állapotunknak, de Krisztusra kell hagyatkoznunk,
aki az igazságunk, a megszentelőnk és az üdvösségünk. Mi nem felelhetünk Sátán
ellenünk felhozott vádjaira, egyedül Krisztus szólalhat fel sikeresen értünk. Ő
képes olyan érvekkel elhallgattatni a vádolót, amelyek nem a mi érdemeinken
alapszanak, hanem az övén” (Testimonies for the Church. 5. köt.
471-472. o.).
Miért sugallja azt a kereszt és Jézus
értünk végzett szolgálata, hogy bátran, ugyanakkor alázattal és bűnbánattal
nézhetünk előre az ítéletre?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 25 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent
Kiadó, „Golgota” c. fejezet, 649-665. o.; „»Elvégeztetett«” c. fejezet,
666-673. o.
Jiri
Moskala professzor az advent előtti ítélet jellegét tárgyalja. Isten „nem akarja
kitenni a bűneimet közszemlére, mint egy bolti kirakatban. Épp ellenkezőleg! Először
az egész világegyetem előtt rámutat csodálatos átformáló kegyelmére, majd az
életem hű Tanújaként elmagyarázza, hogyan viszonyultam hozzá, milyen belső
indítékaim voltak, magyarázza a szavaimat, a tetteimet, illetve az életem
irányát. Mindezt bemutatja. Jézus tanúsítja, hogy sok hibát követtem el és
áthágtam szent törvényét. Ugyanakkor azt is elmagyarázza, hogy megbántam a
bűneimet, bűnbocsánatot kértem és a kegyelme átformált. Kijelenti majd: »A
vérem elegendő a bűnös Moskalának, felém fordult az élete. Mély szeretettel és
önzetlenül fordult hozzám és az emberekhez, megbízható, jó és hű szolgám lett«”
(Toward a Biblical Theology of God’s Judgement: A Celebration of the
Cross in Seven Phases of Divine Universal Judgement. Journal of the
Adventist Theological Society. 15. 2004 tavasza, 155. o.). „Mind a
megváltottak, mind az el nem bukott lények számára Krisztus keresztje lesz az
ismeret és a dicséret forrása. Meglátszik majd, hogy a Jézus arcán ragyogó dicsőség
az önfeláldozó szeretet fénye. A Kálváriáról áradó világosságban látható meg,
hogy az önmegtagadó szeretet törvénye az élet törvénye a föld és a menny
számára egyaránt; s hogy Isten szívében van a forrása annak a szeretetnek, amely
»nem keresi a maga hasznát« (1Kor 13:5); és hogy a szelíd, alázatos Jézus
a megközelíthetetlen világosságban lakozó Atya jellemét mutatta be” (Ellen G.
White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 11-12. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Az
emberek mindig is igyekeztek különféle áldozatokat vinni Istennek a
bűnbocsánatért vagy az üdvösségért. Némelyek hősies tettekre vállalkoznak azért,
hogy bűnbocsánatot szerezzenek (hosszú utakra mennek stb.), mások szolgálatra
adják az életüket vagy sanyargatják magukat stb. Hogyan tekintsünk ezekre a
tettekre Jézus áldozatának és a Szentírás kijelentéseinek a fényében, amelyek
szerint a kereszt véget vetett minden áldozatnak (Dán 9:27; Zsid 10:18)?
2)
Mire
utalt Jézus, amikor azt mondta, hogy vegyük fel a keresztünket és kövessük Őt
(Mt 16:24)? Miért mondta Pál apostol, hogy ajánljuk fel a testünket „élő,
szent és Istennek kedves áldozatul” (Róm 12:1)? Mi a kapcsolat Jézus tanítása
(Mt 16:24), Pál útmutatása (Róm 12:1) és Zsid 13:15-16 része között?
VITÉZ CZIKORA ANDRÁS:
KÜLDETÉS
E földi élet forgó
színpadán
bűnös emberként
borulok térdre,
próba-szerepet
adott szent Atyám,
amiért hálásan
nézek az égre.
Ne ámítson el a
csillogó fény,
amivel csábítani
akarna
Sátán, inkább
Szeretet, Hit, Remény
töltse be szívem, s
védjen a karja.
Teremtőmnek, már meglétem
előtt
a terve volt, hogy
hitben maradjak,
s ha vérzek, Ő ad
fehér keszkenőt:
Megváltómnak örök
hálát adjak.
Megpróbáltatással
jár az éltem,
jó után jöhet
gyász, tragédia,
de ISTEN terve a
megmentésem:
– Golgotán értem
halt meg szent Fia.
Küldetésem, hogy
mentsek lelkeket,
vezéreljen az égi
akarat,
mélység felett Ő
fogja kezemet,
– dicsfény ragyogja
be élet-utamat.
Keleti égen pirkad
a hajnal,
második Advent
ideje eljött,
boruljatok le,
szólal az angyal,
„ama fényes
Hajnalcsillag” előtt!