2022 / I.
− 6. tanulmány − Január 29 − Február 4Jézus, a hűséges Pap
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
1Mózes 14:18-20; Zsidók 5:1-10; 7:1-3,
11-16, 22, 26; 1Péter 2:9
„Mert ilyen
főpapra van szükségünk, aki szent, ártatlan, szeplőtlen, a bűnösöktől
elkülönített, és az egek fölé emeltetett”
(Zsid 7:26, RÚF).
A bűn miatt tátong szakadék Isten és miközöttünk. A
gond egyre összetettebb lett, mert a bűn a természetünket is megrontotta. Az Úr
szent, bűn nem létezhet a jelenlétében. A saját megromlott természetünk választ
el minket tőle, hasonlóan ahhoz, ahogyan az azonos pólusú mágnesek taszítják
egymást. Ráadásul bukott természetünk lehetetlenné tette, hogy az ember
tökéletesen engedelmeskedjen Isten törvényének. A bűnnek a félreértés is része:
az Úr szeretetét és irgalmát szem elől tévesztő ember bosszúállónak és
követelőzőnek tartja már Őt.
Ezen a héten azokat a csodálatra méltó dolgokat
fogjuk megvizsgálni, amelyeket az Atya és a Fiú tett azért, hogy áthidalják a
szakadékot. A zsidókhoz írt levél 5-7. fejezetei alaposan elemzik
Krisztus papságát. A szerző megvizsgálja annak eredetét és célját (Zsid 5:1-10),
majd inti az olvasóit, hogy ne hagyják figyelmen kívül (Zsid 5:11–6:8), hanem
kapaszkodjanak az abból fakadó reménységbe (Zsid 6:9-20). Elmagyarázza Jézus
papságának a jellemzőit is (Zsid 7:1-10), valamint azt, hogy mi minden
következik ebből Isten és a hívők kapcsolatában (Zsid 7:11-28). Ezen a héten
különösen Zsid 5:1-10 szakaszára és a 7. fejezetre összpontosítunk.
AZ EMBEREKÉRT SZOLGÁLÓ PAP |
Január 30 |
Vasárnap |
Olvassuk el Zsid 5:1-10
szakaszát! Mi a szerepe a papságnak, és az igeszakasz szerint hogyan tölti be
Jézus ezt a szerepet?
A lévita papság alapvető feladata volt, hogy
közvetítsen a bűnös emberek és Isten között. Az Úr jelölte ki őket, hogy
végezzék szolgálatukat az emberekért, tehát irgalmasnak kellett lenniük és
ismerniük kellett az emberi gyengeséget.
Zsid 5:5-10 részében Pál azt mutatja be, hogy Jézus
tökéletesen betöltötte ezt a szerepet: Isten jelölte Őt ki (Zsid 5:5-6), illetve
meg is ért bennünket, mert szintén szenvedett (Zsid 5:7-8).
Vannak ugyanakkor fontos különbségek is. Jézust nem
az „emberek közül” választották ki (Zsid 5:1, RÚF). Inkább – többek
között – azért is vette magára az emberi természetet, hogy papként
szolgálhasson nekünk. Nem a saját bűneiért mutatott be áldozatot (Zsid
5:3), hanem kizárólag a mieinkért, hiszen Ő bűntelen volt (Zsid 4:5;
7:26-28).
A zsidókhoz írt levélben
az áll, hogy Jézus ahhoz imádkozott, „aki képes megszabadítani
őt a halálból, és meghallgattatott” (Zsid 5:7). A levél itt a második
halálra utal, amitől Isten a feltámasztásával szabadította meg Őt (Zsid
13:20). Pál azt is mondja, hogy Jézus azokból tanulta meg az engedelmességet,
„amiket szenvedett” (Zsid 5:8). Az engedelmesség új volt a számára,
nem mintha korábban engedetlen lett volna, hanem mert Ő Isten. A világegyetem
Uraként nem engedelmeskedett senkinek, hanem mindenki neki
engedelmeskedett. Jézus szenvedése és kereszthalála lényeges része a papi
szolgálatának. A szenvedés nem erkölcsi vagy etikai szempontból tökéletesítette
Jézust, nem az tette Őt irgalmassá. Ellenkezőleg! Épp azért jött a földre,
mert kegyelmes volt, pontosan ezért könyörült meg rajtunk (Zsid 2:17). A
zsidókhoz írt levél arra utal, hogy szenvedése által Jézus valóban bemutatta
és kifejezte testvéri szeretetét, emberi természetének valóságát és azt, hogy
az emberiség képviselőjeként mélyen alávetette magát az Atya akaratának.
Abban az értelemben „tökéletesedett”, hogy a szenvedései tették alkalmassá
a főpapi tisztségre. Tökéletesen engedelmes élete, majd pedig kereszthalála
az az áldozat, amit Jézus Papunkként mutatott be az Atya előtt.
1Pt 2:9 versében az áll, hogy „királyi papság”
vagyunk. Milyen legyen a viszonyunk az embertársainkkal, tekintettel a szent
szerepünkre? Mit árul el erről Jézus élete?
„MELKISÉDEK RENDJE SZERINT” |
Január 31 |
Hétfő |
Olvassuk el 1Móz
14:18-20 és Zsid 7:1-3 részeit! Ki volt Melkisédek? Milyen szempontból volt
Jézus előképe?
Melkisédek egyszerre volt
király és pap. Ábrahám elöljárója is volt, mivel Ábrahám tizedet fizetett neki.
Hasonlóképpen Jézus is király és pap (Zsid 1:3), Ő viszont Melkisédektől
eltérően bűntelen (Zsid 7:26-28). Zsid 7:15 verse elmagyarázza, hogy Krisztus
Melkisédekhez hasonlóan pap volt. Ezt jelenti a könyvben az a korábbi kifejezés,
hogy „Melkisédek rendje szerint”
(Zsid 5:6). Jézus nem Melkisédek utódja volt, csupán hasonlított rá a
papsága.
Például Pál elmondja, hogy
Melkisédeknek nem volt apja, anyja, nemzetsége, születése és halála. Némelyek
úgy érvelnek, hogy Jézus az ő személyében öltött testet Ábrahám idejében, ez a
gondolat viszont nem illik A zsidókhoz írt levél
érvelésébe. Melkisédek Krisztushoz „hasonló” (RÚF), ami arra enged
következtetni, hogy nem Ő, hanem valaki más volt (Zsid 7:3).
Volt, aki azt is
felvetette, hogy Melkisédek mennyei lény volt, de ez aláásná a levél
gondolatmenetét. Ha Melkisédek apa, anya, kezdet vagy vég nélküli lett volna,
akkor maga Isten lenne. Ez felvet egy problémát. Melkisédek mennyei, teljes
mértékben isteni papsága megelőzte volna Jézus szolgálatát. Ebben az esetben
A zsidókhoz írt levél kifejezésével élve „mi szükség tovább is
mondogatni, hogy más pap támadjon a Melkisédek rendje szerint és ne az
Áron rendje szerint” (Zsid 7:11)?
A levél azonban a
Szentírásra jellemző módon hallgat Melkisédek születéséről, haláláról és
nemzetségéről, hogy így alkossa meg Jézus papi szolgálatának előképét,
szimbólumát (1Móz 14:18-20), és rámutat Krisztus örökkévalóságára. Röviden,
Melkisédek kánaáni pap-király volt, aki Krisztus előképeként szerepel.
„Melkisédeken, a hatalmas
Isten papján keresztül Krisztus szólt. Melkisédek nem volt Krisztus, de ő volt
Isten szava a világban, az Atya képviselője. A múlt minden nemzedékén keresztül
Krisztus szólt. Krisztus vezette népét, és Ő volt a világ világossága” (Szemelvények
Ellen G. White írásaiból. 1. köt. Budapest, 1999, Advent Kiadó, 376. o.).
A Melkisédekről szóló kinyilatkoztatás szerint hogyan
munkálkodik Isten azok között, akiknek sosem hirdették az Igét misszionáriusok?
TÖKÉLETES PAP |
Február 1 |
Kedd |
„Ha tehát a
tökéletesség elérhető volna a lévita papság által, mert a nép ez alatt kapta a
törvényt, mi szükség még azt mondani, hogy Melkisédek rendje szerint más pap
támad, aki nem Áron rendje szerint való”
(Zsid 7:11, HUNB)?
A papok közvetítenek Isten
és az emberek között. Viszont A zsidókhoz írt levélben az áll, hogy a
lévita papok nem biztosíthattak teljes, biztos utat Istenhez, mert nem
nyújthattak tökéletességet (Zsid 7:11, 18-19). Elvégre ha ők maguk
nem voltak tökéletesek, hogyan tudtak volna másokra tökéletességet
ruházni? Állatáldozatok sem tisztíthatták meg a bűnös lelkiismeretét. Az
volt a szerepük, hogy előre mutassanak Jézus szolgálatára és az áldozatára,
mert egyedül ez hoz valódi tisztulást a bűntől (Zsid 9:14; 10:1-3,
10-14). A lévita papság és a feladatuk ideiglenes és szemléltető volt. Isten
az ő szolgálatukon keresztül arra akarta rávezetni a népet, hogy helyezzék
a bizalmukat Jézus jövőbeli szolgálatába, aki „az Istennek ama báránya, aki
elveszi a világ bűneit” (Jn 1:29).
Olvassuk el Zsid 7:1-16
szakaszát! Miért volt szükség a törvény megváltoztatására?
Zsid 7:12 verse
elmagyarázza, hogy a papság változása tette szükségessé a törvény
megváltoztatását. Miért? Mert volt egy nagyon szigorú törvény, ami megtiltotta,
hogy papi szolgálatot végezzen, aki nem Lévi törzséből, Árontól származott (4Móz
3:10; 16:39-40). Zsid 7:13-14 versei elmondják, hogy Jézus Júda vonalából
származott, így a törvény miatt nem lehetett lévita pap. Pál tehát azzal érvel,
hogy az Úr megváltoztatta a papságra vonatkozó törvényt, amikor Jézust pappá
tette.
Jézus eljövetele az
áldozati törvény esetében is változást hozott. A bűnösöknek különféle
áldozatokat kellett vinniük azért, hogy bűnbocsánatot nyerjenek (3Mózes 1-7.
fejezetei), de mivel Krisztus eljött és bemutatta a tökéletes áldozatot, új
szövetség született és a megváltási terv is még teljesebben kibontakozott, az
állatáldozatok törvénye érvényét veszítette (Zsid 10:17-18).
Gondoljunk a végtelenül sok állatáldozatra az egész ókorban,
ami mind Jézusra mutatott, amelyek azonban nem fizethették meg – még együttvéve
sem – a bűneink árát! Miért csak Jézus halála biztosíthatott váltságot a
bűneinkért?
ÖRÖKKÉVALÓ PAP |
Február 2 |
Szerda |
Olvassuk el Zsid 7:16 versét! Milyen alapon lett Jézus
pap?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus a kiolthatatlan
élete és örök szolgálata alapján kapta meg a papi tisztséget. Lenyűgöző
következtetésekre jutunk e tényekből. Ez azt jelenti, hogy Krisztus szolgálatát
nem lehet túlszárnyalni, felülmúlni. Ő teljes mértékben, örökös érvénnyel és
„mindenképpen”
üdvözít (Zsid 7:25). Az általa kínált megváltás mindent lefed és végleges.
Az emberi természet legbensőbb részeibe is elhat (Zsid 4:12; 9:14; 10:1-4). Az
Isten előtt végzett közbenjárása az új szövetség által kínált összes áldást
magában foglalja.
Sokkal többről van itt
szó, mint a bűnök bocsánatáról. A törvényt a szívünkbe helyezi, új emberré
formál bennünket és irányítja az evangélium terjedését a világon (Zsid 8:10-12).
Jézus egy Istennel és az emberekkel, úgy képvisel bennünket az Atya előtt.
Szüntelen jóindulatot talál Isten előtt, mert áldozatként ajánlotta fel az
életét.
Olvassuk el Zsid 7:22 versét! Mi a szerepe Jézusnak az új
szövetségben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Azért Krisztus az új
szövetség kezese, mert Isten megfogadta, hogy Ő „örökké” pap lesz (Zsid
7:21). Könnyen elsikkadhat a gondolatunkban ennek a fogadalomnak a
jelentősége. Pál már utalt Isten ígéreteire, amelyeket a pusztai
nemzedéknek és Ábrahámnak adott (Zsid 3:7-11; 6:13-15). A különbség ezek
és a Fiúnak tett fogadalom között az, hogy az előbbiek halandó embereknek
szóltak. Az eskü addig érvényes, amíg a kedvezményezett életben van. A
pusztai nemzedéknek és az Ábrahámnak tett fogadalom addig kötötte az
Urat, amíg az a nemzedék életben volt és amíg Ábrahám leszármazottai
éltek (lásd Gal 3:29).
A Fiúnak azonban
„kiolthatatlan” az élete, tehát a neki tett eskü örök érvényű. A kezesre
ugyanolyan büntetés vár, mint arra, akiért kezességet vállalt – ez a
halálbüntetésre is vonatkozik. Az Atya Jézus személyével kezeskedett arról, hogy
nem mulasztja el ígéretei teljesítését. Ennyire bízhatunk az üdvösségben, amit
Krisztusban nyerhetünk!
BŰNTELEN PAP |
Február 3 |
Csütörtök |
Olvassuk el Zsid 7:26
versét! Mi Jézus öt jellemzője ebben a részben?
_____________________________________________________________
Jézus „szent” volt.
Ez azt jelenti, hogy hiba nélküli volt az Istennel való kapcsolata (Zsid 2:18;
4:15; 5:7-8). Az Ószövetség ógörög fordítása ugyanezzel a kifejezéssel utal
azokra, akik megtartják szövetségi kapcsolatukat Istennel és embertársaikkal.
Krisztus „szeplőtlen”
volt. Tiszta maradt, a gonoszság nem kerítette hatalmába, annak ellenére sem,
hogy „mindenben” kísértést szenvedett (Zsid 4:15, HUNB; 2:18). Tökéletes
bűntelensége a papsága miatt fontos. Az Ószövetség kimondta, hogy Isten csakis
„hibátlan” áldozatot fogad el (3Móz 1:3, 10 stb., HUNB). Jézus földi élete
során tanúsított tökéletes engedelmessége lehetővé tette, hogy az Úrnak tetsző
áldozatként ajánlja fel önmagát (Zsid 9:14).
Amikor Jézus felemeltetett
a mennybe, a „bűnösöktől elválasztott” lett. A görög szó jelen ideje arra
enged következtetni, hogy ez Krisztus mostani állapotára vonatkozik, ami egy
adott időpontban kezdődött. Földi élete során bántalmazták a bűnösök, de győzött
és Isten jobbjára ülhetett (Zsid 12:2- 3). Abban az értelemben is el volt
választva a bűnösöktől, hogy tökéletesen bűntelen volt (Zsid 4:15).
Krisztus „az egeknél
magasságosabb” volt, „az egek fölé emeltetett” (ÚRK). Ez azt jelenti,
hogy Isten felmagasztalta Őt minden létező fölé, tehát egy Istennel. A
zsoltárokban Isten az, akit felmagasztalnak (Zsolt 57:6, 12; 108:6).
Jézus teljes mértékben
ember lett, de tőlünk eltérően Ő nem volt bűnös (Zsid 2:14-16; 4:15). Ő
tökéletes, nem pusztán azért, mert sosem követett el bűnt, hanem mert nem
rontotta meg Őt a bűn úgy, ahogyan minket. Azért Ő a példaképünk, mert teljes
mértékben emberré lett. Megmutatta, hogyan fussunk az élet versenyében (Zsid
12:1-4). Jézus példáját kell követnünk (1Pt 2:21-23). Azért Ő a Megváltónk, mert
„szent, ártatlan, szeplőtelen, a bűnösöktől elválasztott”
(Zsid 7:26), mi pedig tükrözhetjük az Ő jellemét.
Jézus hozzánk hasonlóan ember volt, de sosem követett el
bűnt. Hogyan foghatjuk ezt fel? Gondoljunk csak bele, hogy milyen szent! Miért
adhat tehát üdvbizonyosságot nekünk az ígéret, hogy Isten nekünk tulajdonítja az
Ő szentségét?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 4 |
Péntek |
„Krisztus figyel
bennünket. Tud mindent a terheinkről, a ránk leselkedő veszélyekről és a
nehézségeinkről, és mindig mellettünk érvel! Minden lélek szükségletéhez
igazítja közbenjárását, ahogy azt Péter esetében is tette… Szószólónk az
érveivel tanítja a megpróbált, megkísértett gyermekeit, hogy megerősödhessenek
Sátán kísértéseivel szemben. Az ellenség minden lépését értelmezi. Ő rendezi az
eseményeket” (Ellen G. White 90. levele, 1906. The SDA Bible Commentary.
7. köt. 931. o.).
„Sátán célja az volt, hogy
az embert örökre elszakítsa Istentől, de Krisztusban szorosabb egységbe jutunk
Istennel, mintha sohasem buktunk volna el. Az Üdvözítő felvette emberi
természetünket, s ezzel olyan kötelékkel fűzte magát az emberiséghez, amit többé
széttépni nem lehet… Ez a záloga annak, hogy Isten megtartja szavát. »Mert
egy gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk, és az uralom az ő vállán
lészen« (Ézs 9:6). Fiának személyében Isten örökbe fogadta az emberi
természetet, és a legmagasabbra, a mennybe helyezte. Az »embernek Fia«
az, akivel megosztja a világmindenség trónját. Az »embernek Fia« az, akit
»csodálatosnak, tanácsosnak, erős Istennek, örökkévalóság atyjának,
békesség fejedelmének« (Ézs 9:6) hívnak. A VAGYOK az összekötő kapocs Isten
és az emberiség között, és kezével mindkettőt átfogja. Ő, aki »szent,
ártatlan, szeplőtelen, a bűnösöktől elválasztott« (Zsid 7:26), nem szégyell
minket testvéreinek nevezni (lásd Zsid 2:11). Krisztusban egyesül a földi és a
mennyei család. A megdicsőült Krisztus a mi testvérünk. Az emberiség magába
zárja a mennyet, a Végtelen Szeretet pedig keblére öleli az emberiséget” (Ellen
G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 17. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Az
első idézetben ez áll: „[Jézus] mindig mellettünk érvel!” Mit jelent a számunkra
ez az ígéret? Mit tanít ez nekünk Isten irántunk való szeretetéről! Miért olyan
bátorító ez a gondolat? Miért van szükségünk arra, hogy valaki mellettünk
érveljen?
2)
A
második idézetben a következő található: „Krisztusban szorosabb egységbe jutunk
Istennel, mintha sohasem buktunk volna el.” Mit jelent ez? Hogyan
tapasztalhatjuk meg ezt a közelséget? Milyen vigaszt találhatunk ebben?
Beszéljünk az osztályban ennek a közelségnek a tapasztalatáról! Hogyan segítenek
ebben Krisztus „mellettünk szóló érvei”?
R.
DÁNIEL IRÉN:
LAPTOP ELŐTT
Jézusom! Te föltennéd a You Tube-ra a Hegyi beszédet? A Miatyánkot? Főpapi imádat? Prófétai szavad? Ha itt ülnél velem éhesen Igére, dőlne eléd sok link, figyelmed remélve – melyiket néznéd meg, melyiknek hinnél? „Pogány” meg
„keresztény” izmusok, nézetek felülírják egymást, szavadról döntenek, mit, hogy kell érteni; a görögben ez áll…
Aki Téged keres, vajon itt megtalál? |
Ömlesztve zúdul rá: „Ezt hallgasd, ezt
kövesd! Számlaszámom is van, a kép alatt keresd!” Gyülizünk, dicsizünk, mamlaszként gügyögünk… Látjuk még szentséged?! reklám, dizájn,
biznisz, mindenki azt fújja, amit éppen most hisz. Jön egy újabb ötlet: „Ezt nézd meg! Ez
menő!” Mocsok, líra, horror, meg a napi hírek, világ vége, mantrák, mi fejünkből kinő…
Technikánk nagyszerű. Az ember szűkkeblű. |
Mi lett a jó magból, mit Földünkre szórtál? Öntözted véreddel, mindig értünk szóltál… Leülnél-e mellém a neten szörfözni, vagy inkább elmennél sebeket kötözni? Szentlélek! Tégy
csodát! Ez őrült katyvaszban, aki tényleg keres, ne hagyd bús
barlangban, hol csak sorvadozik, hisz egyszerű a hit! Az evangélium hálója sok mindent összefog, s a végén majd
válogatnak az angyalok… |