2022 / I.
− 5. tanulmány − Január 22−28Jézus, aki nyugalmat ad
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 15:13-21; 5Mózes 5:12-15; Zsidók 3:12-19; 4:1-11
„Annakokáért
megvan a szombatja az Isten népének”
(Zsid 4:9).
A zsidókhoz írt
levél 1-2. fejezetei úgy tekintenek
Jézusra, mint aki Isten népé nek Uraként és Szabadítójaként lép a trónra. A 3.
és 4. fejezet bemutatja, hogy Ő ad nyugalmat nekünk. Ez a sorrend értelmet
nyer, ha visszaemlékezünk arra, hogy Isten a megígért királynak és népének „nyugalmat”
ígért az ellenségeiktől a dávidi szövetség szerint (2Sám 7:10-11, RÚF). Mivel Jézus
már az Atya jobbján ül, most elérhető a számunkra ez a nyugalom.
A zsidókhoz írt
levél ezt Istenhez tartozó, valamint
szombati nyugalomként is jellemzi (Zsid 4:1-11). Az Úr alkotta, az Övé volt és
Ádám és Éva is tapasztalhatta. Az első szombat tökéletesen telt annak a
társaságában, aki lehetővé tette a tökéletességet. Isten azért is ígér szombati
nyugalmat, mert a valódi szombatünneplés megtestesíti az ígéretet, hogy újból
visszahozza a tökéletességet.
Szombatot tartva
arra emlékezünk, hogy Isten tökéletesen gondoskodott mindenről, amikor
megteremtette a világot és amikor megváltott a kereszten. A valódi
szombatünneplés azonban amellett, hogy legfőképpen visszamutat a teremtésre, az
Úr által megígért jövőnek az előízét is adja már itt, a tökéletességét
elveszített világban.
A NYUGALOM ORSZÁGA |
Január 23 |
Vasárnap |
Olvassuk
el 1Móz 15:13-21 szakaszát! Mit ígért Isten Ábrahámnak?
Amikor
Isten megszabadította Izraelt az egyiptomi szolgaságból, az volt a célja, hogy
Kánaán földjére vigye a népet, ahol majd szabadon szolgálhatják Őt és
engedelmeskedhetnek neki (2Móz 8:1; Zsolt 105:43-45), így élvezhetik a szombati
nyugalmat, amit a fáraó megtiltott nekik (2Móz 5:5). Az a terület volt az
örökség, amit az Úr az atyjuknak, Ábrahámnak ígért, mivel engedelmeskedett
szavának és saját országát hátrahagyva elindult az ígéret földjére (1Móz
11:31–12:4).
Isten
nem csupán azzal a céllal adta Izraelnek azt a földet, hogy birtokba vegyék,
hanem önmagához is el akarta vezetni őket (2Móz 19:4). Azt szerette volna, ha
olyan helyen laknak, ahol meghitt kapcsolatban élhetnek vele, zavaró tényezők
nélkül. Így bemutathatnák a világnak azt is, hogy kicsoda az igaz Isten és mit
kínál a népének. A teremtés szombatjához hasonlóan Kánaán földje olyan keretet
biztosított, ami lehetővé tette a Szabadítóval való bensőséges kapcsolatot,
jóságának tapasztalását.
5Móz
12:1-14 szakaszában az Úr elmondta a népnek, hogy nem akkor részesülnek a
nyugalomban, amikor belépnek arra a földre, hanem amikor megtisztítják a
területet a bálványimádástól. Isten azután mutatja majd meg nekik, a kiválasztottaknak
a helyet, ahol közöttük fog lakni.
Olvassuk
el 2Móz 20:8-11 és 5Móz 5:12-15 részeit! Milyen két dolognak állít emléket a
szombat, és ezek hogyan függnek össze?
_____________________________________________________________
Isten a
teremtés szombatját az Egyiptomból való szabadulással kötötte öszsze. Arra
tanította Izraelt, hogy a szombatot a teremtés és az Egyiptomból való
szabadulásuk emlékeként tartsák meg. Ennek a két eseménynek az emlékét őrzi a
szombat parancsolata. Nem mi teremtettük magukat, ahogy megváltani sem tudjuk
önmagunkat, ezt a feladatot kizárólag Isten képes elvégezni. A megpihenéssel
elismerjük, hogy Tőle függünk, nemcsak a létezésünk, hanem az üdvösségünk
tekintetében is. A szombatünneplés erőteljes kifejezése a hit általi
üdvösségnek.
Hogyan segít a szombatünneplés megérteni,
hogy teljes mértékben Istentől függ nemcsak a létezésünk, hanem az üdvösségünk
is?
HITETLENSÉG MIATT |
Január 24 |
Hétfő |
Olvassuk el Zsid 3:12-19 szakaszát!
Miért nem léphetett be Izrael az ígéret földjére?
Szomorú, hogy nem léphettek be Isten megígért nyugalmába
azok, akiket megszabadított Egyiptomból. Amikor Izrael megérkezett Kádesbe, az
ígéret földje határára, nem volt meg a kellő hitük. Mózes negyedik könyve 13-14.
fejezetei elmagyarázzák, hogy a zsidó kémek „rossz hírét terjesztették
Izráel fiai között annak a földnek” (4Móz 13:32, HUNB). Elismerték
ugyan, hogy jó az a föld, de figyelmeztették a népet: a lakói erősek, a városai
pedig megerősítettek, nem fogják tudni elfoglalni.
Józsué és Káleb egyetértett azzal, hogy jó a föld és nem
vitatták az emberek és a városok erősségét sem. Ők azonban azt hangsúlyozták,
hogy Isten velük van és beviszi őket oda (4Móz 14:7-9). Ám mégsem tudott ekkor az
Úrban bízni az a nép, amely tanúja volt, hogyan pusztította el Isten Egyiptomot
csapásokkal (2Mózes 7-12. fejezetei), hogyan semmisítette meg a fáraó seregét a
Vörös-tengerben (2Mózes 14. fejezete), hogyan adott kenyeret a mennyből (2Mózes
16. fejezete) és vizet a sziklából (2Mózes 17. fejezete), illetve, hogy a felhő
által mutatta meg folyamatos jelenlétét és vezetését (2Móz 40:36-38). Furcsán
tragikus, hogy a hitetlenség jelképe lett az a nemzedék, amely az Úr hatalmának
megannyi, hatalmas jelét látta (Neh 9:15-17; Zsolt 106:24-26; 1Kor 10:5-10).
Isten olyan ajándékokat ígér a gyermekeinek, amelyeket
emberileg el sem lehetne érni. Ezért van az, hogy a kegyelmén alapszanak és
egyedül hit által kaphatjuk meg azokat. Zsid 4:2 verse elmagyarázza, hogy a
kapott ígéret nem jelentett semmit Izraelnek, „mivel nem párosult hittel azokban,
akik hallgatták” (HUNB).
Izrael népe az ígéret földje határára érkezett. Amikor
ellentmondásos híreket kaptak, azokkal vállaltak közösséget, akiknek nem volt
hitük. Mind a hit, mind a hitetlenség ragályos. Ezért is tanácsolja így A
zsidókhoz írt levél az olvasóit: „intsétek egymást” (Zsid
3:13), „ügyeljünk egymásra, a szeretetre és jó cselekedetekre való
felbuzdulás végett” (Zsid 10:24) és „senki se hajoljon el Isten
kegyelmétől” (Zsid 12:15, RÚF).
Mi mindent tehetünk azért, hogy a
testvéreink hite erősödjön? Hogyan biztosíthatjuk, hogy nem mondunk vagy
teszünk olyasmit, ami gyengítené mások hitét?
MA, HA HALLJUK A SZAVÁT |
Január 25 |
Kedd |
Olvassuk
el Zsid 4:4-8 részét! A szombatünneplés összefüggésében mit jelent bemenni az ő
nyugodalmába „ma”?
A
pusztai nemzedéknek a hitetlenség miatt nem sikerült belépnie az Isten által
megígért nyugalomba. Isten azonban folyamatosan hívta népét oda, kérlelte őket,
hogy ne keményítsék meg a szívüket. Pál többször is megismétli, hogy „megvan”
még Isten ígérete (Zsid 4:1, 6, 9). A görög kataleipō és apoleipō
igéket használja, amelyek kiemelik, hogy még „megvan az ő nyugodalmába
való bemenetel ígérete” (Zsid 4:1). Dávid idejében is elhangzott a hívás
ebbe a nyugalomba (Zsid 4:6-7, utalás Zsoltárok 95. fejezetére), ami arra enged
következtetni, hogy az ígéretet nem igényelték maguknak, illetve az még mindig
elérhető volt a számukra. Pál felveti, hogy az igazi szombati nyugalom tapasztalata
már a teremtés óta elérhető (Zsid 4:3-4). Az Úr arra hív minket a „mai
napon”, hogy lépjünk be az Ő nyugalmába. A „mai nap” jelentősége meghatározó
az egész Szentírásban. Amikor az ígéret földje határán Mózes megújította
Izraelnek az Istennel kötött szövetségét, kiemelte a „mai nap” fontosságát
(5Móz 5:3; vö. 4:8; 6:6; 11:2 stb.). A „ma” az elmélkedés ideje volt,
hogy felismerjék az Úr hűségét (5Móz 11:2-7) és eldöntsék: engedelmeskedni fognak
neki (5Móz 5:1-3). Józsué is így szólította fel a kortársait: „válasszatok
még ma, hogy kit akartok szolgálni” (Józs 24:15, ÚRK). Hasonlóképpen számunkra
is a döntés ideje a „mai nap” – a lehetőség ideje, ugyanakkor veszélyt
is hordoz, mint Isten népe esetében is történt (lásd 2Kor 6:2). A zsidókhoz
írt levél 3. és 4. fejezetében ötször találkozunk a „ma” szóval, ami azt
emeli ki, hogy mennyire fontos hallgatni Isten szavára (Zsid 3:7, 15; 4:7). Ha
az ember nem hallgat Isten szavára és nem hisz neki, az engedetlenséghez és a
szív megkeményedéséhez vezet. Késleltetheti még a mennyei Kánaánba való belépésünket
is, mint ahogyan ez a pusztai nemzedékkel megesett a földi Kánaán előtt. Jézus
azonban legyőzte az ellenségeinket (Zsid 2:14-16) és új szövetséget alapított
(Zsidók 8-10. fejezetei). Így már „bizalommal” járulhatunk „a
kegyelem királyi székéhez” (Zsid 4:14-16). A „mai napon” arra hív,
hogy ismerjük fel: az Úr hűséges volt hozzánk és minden okot megadott nekünk
arra, hogy a hívását azonnal, késlekedés nélkül elfogadjuk.
Milyen lelki döntéseket kell a „mai
napon” meghoznunk, amelyeket nem szabad későbbre halasztanunk? Mit
tapasztaltunk akkor, amikor halogattunk valamit, amiről pedig tudtuk, hogy
Isten azt szeretné, ha azonnal megtennénk?
BELÉPÉS AZ
Ő
NYUGALMÁBA |
Január 26 |
Szerda |
Olvassuk el Zsid 3:11 és 4:1, 3, 5, 10
verseit! Hogyan jellemzi Isten a nyugalmat, amire hív bennünket?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Arra
szólít a szombat parancsolata 2Móz 20:8-11 versében, illetve 5Móz 5:12-15
szakaszában, ahol Mózes újból kijelenti azt, hogy emlékezzünk Isten értünk
vállalt tetteire. A teremtés munkájának a befejezésére mutat, amit Isten a kőtáblára
írt, ahogyan láttuk is (2Móz 31:18; 34:28). Mózes ötödik könyvében Isten
megparancsolja Izraelnek, hogy tartsák meg a szombatot, gondolva az egyiptomi
szolgaságból való szabadításra. Az Egyiptomból való kivonulás a bűntől való
végső szabadítás munkájára mutat előre, amit Krisztus végzett el a kereszten.
Kijelentette: „Elvégeztetett” (Jn 19:30)! Tehát a keresztények számára a
szombat kétszeresen is áldott és különösen gazdag jelentéstartalommal bír.
Olvassuk el Zsid 4:9-11, 16 részét! Mire
szólít itt bennünket Pál?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
szombati nyugalom annak ünneplése, hogy Isten befejezte a teremtő (1Móz 2:1-3;
2Móz 20:8-11) és megváltó (5Móz 5:12-15) munkáját. Hasonlóképpen Jézusnak a
mennyei templomban való trónra lépése annak az ünnepe, hogy elvégezte értünk a
tökéletes áldozatbemutatás munkáját (Zsid 10:12-14). Figyeljük meg, hogy Isten
csupán akkor pihen meg, amikor már gondoskodott a jólétünkről! A teremtéskor
megnyugodott, miután befejezte a világ teremtését. Később csak akkor nyugodott
meg a templomban, amikor az izraeliták Dávid győzelmei révén meghódították az
Ábrahámnak megígért földet, a népnek pedig „békessége volt” (1Kir
4:21-25; vö. 2Móz 15:18-21; 5Móz 11:24; 2Sám 8:1-14). Az Úr csak akkor engedte,
hogy házat építsenek neki, miután Izraelnek és a királynak is volt saját
hajléka.
Hogyan léphetünk be már most az Ő nyugalmába?
Azaz hogyan találhatunk hit által nyugalmat az üdvbizonyosságban, amit Krisztus
által, nem pedig a saját érdemeink miatt nyerhetünk?
AZ ÚJ TEREMTÉS
ELŐÍZE |
Január 27 |
Csütörtök |
Vessük
össze 2Móz 20:8-11, 5Móz 5:12-15 és Zsid 4:8-11 szakaszait! Milyen eltéréseket
veszünk észre a szombati nyugalom jelentését illetően?
Amint
azt már láttuk, 2Mózes és 5Mózes könyvében az említett szakaszok a múltra
irányítják a figyelmet. Intenek, hogy pihenjünk meg szombaton és ünnepeljük
azt, amit Isten a teremtéskor és a megváltáskor vitt végbe. Zsid 4:9-11 pedig
arra hív, hogy tekintsünk a jövőbe. Elmondja, hogy az Úr előkészítette a
jövőbeli szombati pihenést és a szombatünneplés új dimenzióját vezeti be. A
szombati nyugalom nem csupán Isten múltbeli győzelmeire emlékeztet, hanem a
jövőre vonatkozó ígéreteire is. A szombatünneplés jövőbe mutató dimenziója
mindig is megvolt, csak gyakran figyelmen kívül hagyták. Az első bűneset után
azt az ígéretet is kifejezi, hogy a Messiás által az Úr egyszer majd helyreállítja
a teremtés eredeti dicsőségét. Isten megparancsolta: szombatünneplésünkkel
emlékezzünk megváltó tetteire, ugyanis a szombat előremutat arra, hogy a
megváltás az újjáteremtett világban éri majd el a tetőpontját. A szombat megtartása
azt jelenti, hogy a mennyet várjuk ebben a tökéletességet nélkülöző világban.
Ez mindig egyértelmű volt a zsidó hagyományban. Kr. e. 100 és Kr. u. 200
közötti időből származik az „Ádám és Éva élete” című mű (lásd James H.
Charlesworth, szerk.: The Old Testament Pseudepigrapha. New Haven,
London, 1985, Yale University Press, 2. köt. 18. o.), amiben ez olvasható: „A
hetedik nap a feltámadásnak, az elkövetkező korszak nyugalmának egy jele.” Egy
másik ókori zsidó forrásban a következő áll: az elkövetkező korszak „teljes
egészében az örök szombati nyugalom napja” (Jacob Neusner: The Mishnah,
a New Translation. New Haven, 1988, Yale University, 873. o.). Egy későbbi
írás, Othiot of Rabbi Akiba megjegyzi: „Izrael ezt mondta a Szent
előtt: »Áldott légy te, a világ Ura! Milyen jutalmunk lesz, ha megtartjuk a
parancsolatokat?« Ezt mondta nekik: »Az eljövendő világ.« Így feleltek: »Mutasd
meg nekünk, milyen lesz!« Erre Ő a szombatot mutatta meg nekik” (Theodore
Friedman: The Sabbath Anticipation of Redemption. Judaism: A
Quarterly Journal, 16. sz. 443-444. o.). A szombat az ünneplés, az öröm és
a hálaadás ideje. Megtartásával bemutatjuk, hogy hiszünk Isten ígéreteiben és
elfogadjuk kegyelmi ajándékát. A szombat élő és pezsgő hit. A tetteket illetően
pedig talán ezzel lehet a legteljesebben kifejezni a meggyőződésünket, hogy Isten
kegyelemből, a belé vetett hit által ment meg minket.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Január 28 |
Péntek |
Nagy a
jelentősége annak, hogy A zsidókhoz írt levélben Pál a szombati és nem a
vasárnapi nyugalmat használta az Isten kegyelme általi üdvösség jelképeként. Ez
azt jelzi, hogy a hívők nagyra értékelték és tisztelték a hetedik napot. A Kr.
u. 2. évszázadtól kezdődően viszont határozott változás bizonyítékait találjuk
az egyházban. A szombatünneplést már nem a megváltás szimbólumának tekintették,
hanem a judaizmushoz és a régi szövetséghez való ragaszkodás szimbólumává vált
(amit el akartak kerülni). A hetedik nap tiszteletét sokan a „judaizálással”
tartották egyenlőnek. Például Antiokhiai Ignác (Kr. u. 110 körül) a következőt
jegyezte meg: „új reménységre leltek, akik a régi rend szerint éltek. Nem
tartják meg többé a szombatot, hanem az Úr napját ünneplik – azt a napot,
amikor az életünk feltámadt Krisztussal a halálból” (Jacques B. Doukhan: Israel
and the Church: Two Voices for the Same God. Peabody, MA, 2002,
Hendrickson Publishers, 42. o.). Marción elrendelte a követőinek: böjtöljenek
szombaton, így mutassák ki, hogy elutasítják a zsidókat és az ő Istenüket.
Victorinus, ókeresztény író pedig nem akarta, hogy úgy tűnjön, mintha „megtartaná
a zsidók szombatját” (i. m. 41-45. o.). Feledésbe ment annak jelentősége, hogy
a szombatünneplés a kegyelem általi megváltás szimbóluma, és ez vezetett a
keresztény egyházon belüli hanyatlásához.
„A
szombat Krisztus hatalmának a jele, amely szentté tesz minket. Mindenkinek megadatik,
akit Krisztus megszentel – szentté teszem őket. A szombat mindenkinek
megadatik, mint az Ő megszentelő erejének a jele, aki Krisztus által részesévé
válik Isten Izraelének…
A
szombat rávilágít a teremtés művére, mint az Ő hatalmas, megváltó erejének bizonyítékára.
Az elveszett édeni békére emlékeztet, és az Üdvözítő által helyreállított
békéről beszél. A természetben minden az Ő hívását ismétli: »Jöjjetek
énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és megterheltettek, és én
megnyugosztlak titeket« (Mt 11:28)” (Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1998, Advent Kiadó, 236. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Mi a kapcsolat a szombatünneplés és a hit
általi megigazulás között?
2)
Mi a különbség a szombat igazi tisztelete
és annak törvényeskedő szemlélete között? Hogyan juthatunk el odáig, hogy saját
magunk tapasztaljuk a különbséget, ne csak tudjunk róla?
LUKÁTSI VILMA:
MINT ÁBRAHÁM?
…én is, mintha
hangot hallottam volna…
– Menj!
Vedd válladra a
rőzseköteget,
amit az élet rád
rakott,
végy magadhoz jó
erős kötelet,
megkötni az
áldozatot,
azután végy az
oltárról tüzet,
s amikor már ég a
fáklya,
indulj el a
Mórijára
áldozni!
Eredj, vidd, akit
szeretsz!
Az áldozatod –
áldozat legyen!
Ne a fölöslegből
adj,
és ne úgy, hogy
neked jusson még,
úgy adj, hogy te –
koldus maradj!
…aki szívednek
legkedvesebb,
az életednek
tartalom,
ha Isten kéri:
akarom!
– tudd mondani:
odaadom!
Úgy hangzott:
eredj,
vidd, akit
szeretsz!
…akkor is, ha vele
együtt
a szíved is
szétszaggatod…
Ha nem is érted ma
az Istent,
Ő nem kegyetlen
hatalom!
„Engedelmesség több
az áldozatnál”,
s ha odaadtad
teljesen
Istennek,
engedelmesen,
hallani fogod:
– Gyermekem,
a te hited elég
nekem,
a többit nem
követelem,
elég volt!
Mehetsz,
s vidd, akit
szeretsz!