2022 / I.
− 4. tanulmány − Január 15−21Jézus, hűséges Testvérünk
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 3Mózes 25:25-27; 1Korinthus 15:50; Zsidók 2:14-16; 5:8-9; 11:24-26; 12:1-4
„Mivel
tehát a gyermekek testből és vérből valók, ő is hasonlatosképpen részese lett
azoknak, hogy a halál által megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon,
tudniillik az ördögöt”
(Zsid 2:14).
A zsidókhoz írt
levél 1. fejezete Jézusról, Isten
Fiáról szól, aki uralkodik az angyalok fölött, „az ő dicsőségének visszatükröződése,
és az ő valóságának képmása” (Zsid 1:3). A 2. fejezetben Jézus az
ember Fia, aki kisebbé lett az angyaloknál, magára vette az emberi természetet
annak minden gyengeségével együtt, egészen a halálig (Zsid 2:7).
A levél 1.
fejezetében Isten a következőt mondja Jézusról: „Én Fiam vagy te” (Zsid
1:5). A 2. fejezetben Jézus az embereket a „testvéreinek” (Zsid 2:12, RÚF)
nevezi.
Az 1. fejezetben az
Atya kijelenti a Fiú isteni uralmát (Zsid 1:8-12). A következő fejezetben a Fiú
megerősíti az Atya iránti hűségét (Zsid 2:13a).
A zsidókhoz írt
levél 1. fejezetében Jézus Isten –
Úr, Teremtő, Megtartó és Király. A következő fejezetben Ő a kegyelmes és
hűséges emberi Főpap.
Összefoglalva:
Jézust hűséges és irgalmas testvérnek láthatjuk abban a leírásban, ami a Fiút
az örök, teremtő Isten végső kinyilatkoztatásaként mutatja be (Zsid 1:1-4).
A TESTVÉRÜNK A MEGVÁLTÓNK |
Január 16 |
Vasárnap |
Olvassuk
el 3Móz 25:25-27, 47-49 szakaszát! Ki válthatta meg azt, aki a szegénysége
miatt elveszítette a birtokát vagy a szabadságát?
_____________________________________________________________
Mózes törvénye kikötötte: ha valaki olyan szegény, hogy a
túlélése érdekében el kell adnia a birtokát – vagy akár önmagát is –, az
ötvenedik, jubileumi évben visszakaphatja a birtokát, a szabadságát. A
jubileumi év volt a „nagy” szombatév, amikor az adósságokat elengedték, a
birtokokat viszszaváltották és szabadulást hirdettek a foglyoknak.
Viszont a várakozás ötven éve hosszú idő. Mózes törvénye
ezért határozta meg, hogy a legközelebbi hozzátartozó megfizethette az
adósságból fennmaradt részt, így hamarabb megválthatta a rokonát.
A legközelebbi hozzátartozó volt az is, aki biztosította,
hogy igazságot szolgáltattak emberölés esetén. Ő volt a bosszúálló, aki
üldözőbe vehette és megbüntethette közeli rokona gyilkosát (4Móz 35:9-15).
Olvassuk el Zsid 2:14-16 szakaszát!
Hogyan jellemzi Pál ebben az igeszakaszban Jézust?
_____________________________________________________________
Ez a
rész az ördög rabszolgáinak nevez bennünket, de Jézus a Megváltónk. Ádám
bűnbeesésével az emberek Sátán uralma alá kerültek. Ennek következtében nem
volt erőnk ellenállni a bűnnek (Róm 7:14-24). Ám ami ennél is rosszabb, a
vétkünk halálbüntetést követelt, amiért nem fizethetnénk váltságot (Róm 6:23),
tehát reménytelen volt a helyzetünk.
Jézus
viszont magára vette emberi természetünket, hús-vér emberré lett. Ő a
legközelebbi hozzátartozónk, aki megváltott bennünket. Nem szégyellt minket a „testvéreinek”
(Zsid 2:11, RÚF) nevezni.
Paradox
módon az isteni természetét is kinyilvánította Jézus azzal, hogy magára vette a
mi természetünket és megváltott bennünket. Az Ószövetség Jahvét nevezi Izrael
valódi Megváltójának, a legközelebbi hozzátartozónak (pl. Zsolt 19:15; Ézs
41:14; 43:14; 44:22; Jer 31:11; Hós 13:14).
Miként tapasztalhatjuk még jobban, hogy
milyen közel tud hozzánk kerülni Krisztus? Miért olyan fontos ez a hitünk
szempontjából?
NEM SZÉGYELLT
MINKET TESTVÉREINEK HÍVNI |
Január 17 |
Hétfő |
A
zsidókhoz írt levél
kijelenti,
hogy Jézus nem szégyell minket a testvéreinek nevezni (Zsid 2:11). Ő egy
Istennel, ám minket is a családjába fogadott. Ez az összetartás ellenkező azzal
a nyilvános megszégyenítéssel, amit a levél olvasói szenvedtek el a
közösségeikben (Zsid 10:33).
Olvassuk
el Zsid 11:24-26 részét! Hogyan példázzák Mózes döntései azt, amit Krisztus
értünk tett?
_____________________________________________________________
Belegondoltunk
már abba, mit jelentett Mózesnek, hogy „a fáraó lánya fiának” (RÚF)
nevezték? Hatalma volt az akkori legnagyobb birodalomban. A legmagasabb
polgári és katonai képzésben részesült, neves férfi lett. István azt
mondta róla, hogy „kiváló volt mind szavaiban, mind tetteiben” (ApCsel
7:22, RÚF). Ellen G. White hozzáteszi még ezt is: „az egyiptomi hadsereg
kedveltjévé” vált, a fáraó pedig „úgy határozott, hogy örökbefogadott fiúunokáját
teszi meg utódjának a trónon” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó, 204. o.). Mózes mégis lemondott minden
előjogáról, amikor úgy döntött, hogy az izraelitákkal, a tanulatlan és
hatalommal nem rendelkező rabszolganemzettel azonosítja magát.
Olvassuk
el Mt 10:32-33, 2Tim 1:8, 12 és Zsid 13:12-15 verseit! Mit kér Isten tőlünk?
A
zsidókhoz írt levél
olvasóinak
részben ez jelentett gondot. Üldözést és elutasítást szenvedtek el, ezért
többen szégyellni kezdték Jézust, egyesek a tetteikkel majdhogynem meggyalázták
(Zsid 6:6), ahelyett, hogy tisztelték volna Őt. Pál tehát állandóan arra
szólítja fel az olvasóit, hogy ragaszkodjanak a hitvallásukhoz (Zsid 4:14;
10:23).
Isten
azt kívánja, hogy Jézust az Urunknak és Testvérünknek ismerjük el. Megváltónkként
már megfizette az adósságunkat, Testvérünkként pedig megmutatta, hogyan éljünk
úgy, hogy hasonlíthassunk „Fia képéhez, hogy ő sok testvér között
legyen elsőszülött” (Róm 8:29, RÚF).
Gondolkodjunk el egy pillanatra a döntésről,
amit Jézusnak kellett meghoznia, hogy testvéreinek fogadjon el minket! Neki miért
kellett sokkal inkább leereszkednie, mint Mózesnek? Mit árul ez el Isten irántunk
való szeretetéről?
HOZZÁNK HASONLÓ TEST ÉS VÉR |
Január 18 |
Kedd |
A zsidókhoz írt levél
kijelenti, hogy Jézus magára vette az
emberi természetet, mert így képviselhetett bennünket és halhatott meg értünk
(Zsid 2:9, 14-16; 10:5-10). Ez a megváltás tervének alapja és az egyetlen
reménységünk az örök életre.
Olvassuk el Mt 16:17, 1Kor 15:50, Gal
1:16 és Ef 6:12 verseit! Az emberi természet mely hiányosságaira utalnak ezek
az igeszövegek a „test és vér” kifejezéssel?
A „test és vér” kifejezés hangsúlyozza az emberi
természet törékenységét, gyengeségét (Ef 6:12), értetlenségét (Mt 16:17; Gal
1:16) és a halálnak való alávetettségét (1Kor 15:50). A zsidókhoz írt levél kifejti,
hogy Jézus „mindenben hasonlóvá” (Zsid 2:17, RÚF) lett a
testvéreihez. Ez azt jelenti, hogy Jézus teljes mértékben emberré lett. Nem
csupán „úgy néz ki”, nemcsak „olyannak tűnik”, mint egy ember, hanem valóban
emberré lett, egy lett közülünk. A zsidókhoz írt levél viszont azt is
megemlíti, hogy Jézus különbözött tőlünk a bűn tekintetében. Először is,
Ő nem követett el bűnt (Zsid 4:15). Másodszor, olyan emberi természete volt,
ami „szent, ártatlan, szeplőtlen, aki bűnösöktől elkülönített” (Zsid
7:26, HUNB). Mi mindannyian követtünk el bűnt és vannak bűnös hajlamaink. A
bűntől való megkötözöttségünk a természetünk legmélyebb zugában kezdődik: „én
pedig testi vagyok: ki vagyok szolgáltatva a bűnnek” (Róm 7:14,
HUNB; lásd még 7:15-20) – fogalmazott az apostol. A büszkeség és más bűnös
indulatok gyakran még a jó tetteinken is foltot ejtenek. Viszont Jézus
természetét nem csúfította el a bűn. Amennyiben Ő is „testi, bűn alá
rekesztett” lett volna, hozzánk hasonlóan, akkor neki is szüksége volna
Megváltóra. Ehelyett Krisztus jött el Megváltóként, „szeplőtlen” áldozatul
ajánlotta fel magát Istennek értünk (Zsid 7:26-28; 9:14). Az ördög hatalmát
Jézus azzal rombolta le, hogy bűntelen áldozatként meghalt a bűneinkért. Így
lehetővé tette, hogy Isten megbocsásson nekünk és megbékülhessünk vele (Zsid
2:14-17). Krisztus megtörte a bűn hatalmát, erőt ad nekünk az igaz életre, ami
azért lehetséges, mert Ő beteljesítette az újszövetségi ígéretet: a szívünkbe
írja a törvényt (Zsid 8:10). Sátán végső elpusztítása viszont az utolsó ítélet
idején következik be (Jel 20:1-3, 10).
Miért küszködünk olyan sokat a bűnnel
annak ellenére, hogy Jézus által már megkaptuk a győzelem ígéretét? Hogyan
kezdhetünk megtanulni a Krisztusban való elhívásunk magas szintje szerint élni?
TÖKÉLETESEDÉS SZENVEDÉS ÁLTAL |
Január 19 |
Szerda |
Olvassuk el Zsid 2:10, 17-18 és 5:8-9
szakaszait! Milyen célt szolgált a szenvedés Jézus életében?
Az apostol azt mondja, hogy Isten „szenvedések által… [tette] tökéletessé”
(RÚF) Jézust. Ez a kifejezés igen meglepő. Az író korábban kijelentette:
Krisztus „Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása” (Zsid
1:3, HUNB), illetve bűntelen, szeplőtlen, romlatlan és szent (Zsid 4:15;
7:26-28; 9:14; 10:5-10). Neki nem kellett semmilyen erkölcsi vagy etikai
tökéletlenségen felülkerekednie, hiszen erkölcsi és etikai téren is
tökéletes volt. A zsidókhoz írt levél viszont megemlíti, hogy Jézus
átment bizonyos „tökéletesedési” folyamaton, ami eszközt biztosított
számára a megmentésünkhöz. Abban az értelemben tökéletesedett, hogy felszerelkezett
a megváltói szerepre. Jézus szenvedéseken keresztül „tökéletesedett”,
hogy így lehessen az üdvösségünk Fejedelme (Zsid 2:10). Áldozatként
kellett meghalnia a kereszten, hogy az Atyának legyen jogos indoka a
megmentésünkre. Krisztus volt a tökéletes, az egyetlen áldozat.
Istenként megítélhet minket, de az áldozata miatt már meg is menthet
bennünket. Jézus a szenvedésen keresztül megtanulta az engedelmességet (Zsid
5:8). Az engedelmesség két okból volt szükséges. Először is, az
engedelmesség tette az áldozatát elfogadhatóvá (Zsid 9:14; 10:5-10). Másodszor,
a szenvedései tették lehetővé a számára, hogy a példaképünk lehessen (Zsid
5:9). Krisztus „megtanulta” az engedelmességet, ugyanis korábban még
nem került olyan helyzetbe. Istenként kinek kellett volna engedelmeskednie? Ő
az örök Fiú, aki egy Istennel, tehát neki engedelmeskedtek, hiszen Ő
uralta a világegyetemet. Így Krisztus nem az engedetlenségből haladt az
engedelmesség felé, hanem az uralkodásból és a hatalomgyakorlásból az alávetettség
és az engedelmesség felé. Isten felmagasztalt Fia lett az ember engedelmes
Fia. A kísértések elszenvedése és az azok feletti győzelem miatt lehet
Krisztus a kegyelmes és hűséges Főpap (Zsid 2:17-18). A szenvedés nem
tette kegyelmesebbé. Épp ellenkezőleg! Az irgalmassága miatt vállalta a
kereszthalált, a megmentésünk érdekében (Zsid 10:5-10; vö. Róm 5:7-8). Mégis
a szenvedések folytán került igazán kifejezésre és mutatkozott meg a
testvéri szeretete.
A bűntelen Jézus szenvedett, tehát bűnösként mi
mindenképpen fogunk szenvedni. Hogyan tanulhatjuk meg elviselni az élet
tragédiáit úgy, hogy közben reményt és bizonyosságot merítünk az Úrtól, aki
olyan sokféleképpen, nagy erővel nyilvánította ki a szeretetét irántunk?
TESTVÉRÜNK, PÉLDAKÉPÜNK |
Január 20 |
Csütörtök |
Jézus azért is vette fel az emberi természetet és élt közöttünk, hogy a
mintaképünk lehessen, mert Ő az egyetlen, aki bemutathatta nekünk, milyen a
helyes élet Isten szemében.
Olvassuk el Zsid 12:1-4 szakaszát! Hogyan
kell futnunk a keresztényi élet versenyében az apostol szerint?
A megjelölt igeszakaszban Jézus személye kimagaslik azoknak a szereplőknek
a hosszú felsorolásából, akiket az apostol a hit példaképeiként nevez meg. Itt
úgy utal Krisztusra, mint „a hitnek fejedelmére és bevégzőjére”. A görög
„archegos” („alapító”) szót „úttörőnek” is lehetne fordítani. Jézus a
verseny úttörője abban az értelemben, hogy Ő fut a többi hívő előtt. Zsid 6:20
verse pedig „útnyitónak” nevezi. A „bevégzője” kifejezés azt a gondolatot
sugallja, hogy Krisztus az Istenben való hit legtisztább formáját mutatta be.
Ez a szakasz azt tanítja, hogy Jézus az első, aki sikeresen lefutotta a versenyt,
illetve Ő az, aki tökélyre fejlesztette a hit általi élet művészetét.
Zsid 2:13 versében ez áll: „És ismét: »Én őbenne reménykedem«, majd
újra: »Íme, itt vagyok, én és a gyermekek, akiket Isten adott nekem«” (RÚF).
Jézus kijelentette: az Úrban fog bízni, ezzel Ézs 8:17-18 részére utalt.
Ézsaiás akkor mondta ezeket a szavakat, amikor Izrael északi országa és
Szíria felől a hódítás rettenetes veszélye fenyegetett (Ézs 7:1-2). Jézus hite ellentétben
állt Akház, a király hitetlenségével (2Kir 16:5-18). Isten intette Akházt, hogy
bízzon benne és kérjen jelet a szabadulásra (Ézs 7:1-11). Már megígérte neki,
hogy a fiaként vigyáz rá, mivel Dávid házából származott, ekkor pedig
kegyelmesen felajánlotta, hogy egy jellel még megerősíti az ígéretét. A király
viszont nem kért jelet, inkább Tiglat-Pilészerhez, Asszíria uralkodójához
küldött követeket a következő üzenettel: „Te szolgád és a te fiad
vagyok” (2Kir 16:7)! Milyen szomorú! Akház jobban szeretett volna Tiglat-Pilészer
„fia” lenni, mint Istené! Jézus azonban Istenbe és abba az ígéretébe vetette
bizalmát, hogy a lába alá fogja vetni az ellenségeit (Zsid 1:13; 10:12-13). Az
Úr ugyanezt ígéri mindannyiunknak, nekünk pedig hinnünk kell neki, pont úgy,
ahogyan Krisztus tette (Róm 16:20)!
Hogyan tanulhatunk meg Istenben bízni? A napi
döntéseink hogyan tükrözik a hitünket? Mi a következő fontos döntés, amit meg
kell hoznunk? Mit tehetünk azért, hogy valóban az Úr iránti bizalmunk látszódjon
meg belőle?
T |
Január 21 |
Péntek |
Zsid 2:13 versében Jézus ezt mondta: „Íme, itt vagyok,
én és a gyermekek, akiket Isten adott nekem” (RÚF). Patrick Gray azt a
gondolatot veti fel, hogy Krisztus itt a testvérei gyámjaként jelenik
meg. A római tutela impuberum jogintézménye megszabta, hogy az apa
halálakor „Egy nevelő, gyakran egy idősebb fiútestvér felelőssége lett,
hogy gondoskodjon a fiatalabb gyerekekről és az örökségükről, amíg
nagykorúak nem lettek. Ez a rendszer tehát magasabb szintre emelte az
idősebb testvér természetes kötelezettségeit, hogy gondoskodjon a
fiatalabb testvéreiről” (Godly Fear: The Epistle to the Hebrews and
Greco-Roman Critiques of Superstition. Atlanta, 2003, Society of Biblical
Literature, 126. o.). Ez magyarázza, hogy A zsidókhoz írt levél miért
utal ránk egyrészt Jézus testvéreiként, másrészt a gyermekeiként. Idősebb
testvérünkként Ő a nevelőnk, a gyámunk és a védelmezőnk.
„Krisztus eljött a földre, s mint az emberiség képviselője,
felvette emberi természetünket. Sátánnal való küzdelmében megmutatta, hogy
Isten olyannak teremtette az embert, hogy az – amennyiben az Atyával és a
Fiúval összeköttetésben van – engedelmeskedni tudjon minden isteni rendelésnek”
(Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 1. köt. Budapest, 1999, Advent Kiadó,
239. o.).
„Krisztus életével, tanításaival és példájával
megvilágított tökéletes magyarázatát adta az önzetlen szolgálatnak, amelynek az
eredete Istenben van. Isten nem önmagáért él. A világ megteremtésével és minden
dolgok fenntartásával állandóan másokért szolgál. »...felhozza az ő napját
mind a gonoszokra, mind a jókra és esőt ád mind az igazaknak, mind a
hamisaknak« (Mt 5:45). A szolgálatnak ezt az ideálját Isten rábízta Fiára.
Isten azért adta Jézust ennek a világnak, hogy az emberi nemzetségnek Ő legyen
a feje, és hogy példájával megtaníthasson bennünket arra, hogy mit is jelent
másokért élni” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent
Kiadó, 555. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Miért
olyan fontos a számunkra, hogy Krisztus nem „a bűn alá rekesztve” született,
mint mi (Róm 7:14)? Gondoljunk Mózesre! Az izraelitáknak miért volt
különösen fontos, hogy tőlük eltérően ő nem volt rabszolga? Hogyan segít
Mózes története megértenünk kicsiben azt, amit Jézus tett értünk?
2)
Időzzünk többet a szenvedésnek az
életünkben betöltött szerepénél! Miért nem gondolhatjuk, hogy önmagában a szenvedés
jó, még akkor sem, ha időnként származhat valami jó is belőle?
LUKÁTSI VILMA:
MI, BARTIMEUSOK
Bár autón suhanhatunk
rajta,
életünk mégis a
„nagy véres út”,
peremén a
sántákkal, vakokkal,
észre sem veszi,
aki oda jut…
Ó, nem mindig
fehérbotos vakság
sodor ki a koldusok
közé,
vak lesz az is, aki
lefelé néz,
és sohasem tekint
fölfelé.
Itt már egyenlők
vagyunk egymással,
kezünk kinyújtott
két koldustenyér:
jó szót kérünk, egy
kis gyöngédséget,
jobban kell az,
mint egy falat kenyér…
Dávidnak Fia!
Könyörülj rajtunk!
Jólétben élő
koldusok vagyunk.
Nyisd meg szemünk,
hogy láthassunk Téged,
mert önmagunkba –
belevakulunk!