2022 / I.
− 1. tanulmány − December 25−30A zsidóknak és nekünk írt levél
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 13;
1Királyok 19:1-18; Zsidók 2:3-4; 3:12-14; 13:1-9, 13; 1Péter 4:14, 16
„Mert
állhatatosságra van szükségetek, hogy Isten akaratát cselekedjétek, és így
beteljesüljön rajtatok az ígéret”
(Zsid 10:36, RÚF).
Gondoltunk már
arra, hogy milyen lehetett hallgatni Jézust vagy az apostolokat? Mindössze
néhány prédikációjuk kivonata, összefoglalása van a birtokunkban, ám ezek csak
részben adják vissza azt, hogy milyen lehetett őket hallgatni. A Szentírásban
viszont Isten legalább egy teljes beszédet megőrzött nekünk: Pál levelét, A
zsidókhoz írt levelet.
Pál, A zsidókhoz
írt levél szerzője a saját munkájára mint „intő” szóra utalt (Zsid
13:22, RÚF). Ezt a kifejezést egyaránt használták az igehirdetésre a
zsinagógában (ApCsel 13:15) és a keresztény istentiszteletek során (1Tim 4:13).
Ezt a levelet tekintik a legkorábbról fennmaradt „teljes keresztény prédikációnak”.
Azok a hívők a címzettjei, akik már elfogadták Jézust, de később nehézségeik
támadtak. Egyeseket nyilvánosan megszégyenítettek és üldöztek (Zsid 10:32-34),
mások anyagi problémákkal küszködtek (Zsid 13:5-6), többen elfáradtak és
megkérdőjelezték a hitüket (Zsid 3:12-13). Talán köztünk is lehetnek ma
olyanok, akik hasonló cipőben járnak?
Megindító
beszédében az apostol felhívást intézett hozzájuk (és tágabb értelemben hozzánk
is), hogy ragaszkodjanak Jézusba vetett hitükhöz és szegezzék rá a tekintetüket
a mennyei szentélyben.
DICSŐ KEZDET |
December 26 |
Vasárnap |
Meg
kell ismernünk a gyülekezet történetét és a helyzetet, amiben az apostol levelének
fogadásakor voltak, hogy értelmezhessük a prédikációt és magunkra alkalmazhassuk
az üzenetét.
Olvassuk
el Zsid 2:3-4 szakaszát! Mit tapasztalt A zsidókhoz írt levél hallgatósága
a megtérésük idején?
Ez a
rész arra utal, hogy a levél közönsége nem hallotta magát Jézust beszélni, az
evangélium az evangélisták révén jutott el hozzájuk, ők hirdették nekik az
„üdvösség” üzenetét. Pál azt is mondja, hogy az igehirdetők „megerősítették”
(RÚF) számukra az üzenetet, amiről személyesen Isten tett bizonyságot „jelekkel
meg csodákkal”. Ez azt jelenti, hogy az Úr jelekkel és hatalmas tettekkel
támasztotta alá az örömhírt – többek között „a Szentlélek ajándékaival”
(RÚF), azok kiárasztásával. Az Újszövetség feljegyzései szerint az új
helyszíneken olyan jelek kísérték az evangélium hirdetését, mint csodálatos
gyógyulások, ördögűzések és a lelki ajándékok kiárasztása.
A
keresztény egyház kezdetekor Isten kiárasztotta Lelkét az apostolokra Jeruzsálemben,
hogy képesek legyenek olyan nyelveken hirdetni az örömhírt, amelyeket korábban
nem ismertek, illetve csodákat is tudjanak tenni (Az apostolok cselekedetei 2-3.
fejezetei). Fülöp hasonló csodákat vitt végbe Samáriában (8. fejezet), Péter
Joppéban és Cézáreában (9-10. fejezetek), Pál pedig egész szolgálata során
Kis-Ázsiában és Európában (13-28. fejezetek). Ezek a hatalmas tettek
tapasztalati bizonyítékul szolgáltak, megerősítették az üdvösség üzenetét,
Isten országának megalapítását, valamint a szabadulást a kárhoztatástól és a
gonosz erőktől (Zsid 12:25-29).
A
Szentlélek adta a korai keresztény hívőknek a meggyőződést, hogy Isten megbocsátotta
a bűneiket, így nem féltek az ítélettől, aminek következtében az imáik bátrak
és határozottak lettek, a vallási életük pedig örömtelivé vált (ApCsel
2:37-47). A Lélek olyanokat is megszabadított, akik gonosz erők fogságában
voltak, ami meggyőző bizonyítékát adta annak, hogy Isten hatalma nagyobb a
gonosz erőkénél. Bemutatta azt is, hogy Isten már megalapította országát az életükben.
Mi a saját megtérési történetünk? Hogyan
győződtünk meg arról, hogy Jézus Krisztus a Megváltónk és az Urunk? Miért olyan
jó időnként felidézni az emlékezetünkben, hogyan vezetett minket Isten magához
először?
A KÜZDELEM |
December 27 |
Hétfő |
Amikor a hívők megvallották a hitüket Krisztusban és
csatlakoztak a gyülekezethez, ezzel határvonalat szabtak, ami megkülönböztette
őket a társadalom többi részétől, ez azonban sajnos konfliktus forrása lett,
mert kimondatlanul is ítéletet jelentett a közösségükre és annak értékeire.
Olvassuk el Zsid 10:32-34 és 13:3
verseit! Mit élt át A zsidókhoz írt levél közönsége a megtérés után?
_____________________________________________________________
A levél olvasói minden bizonnyal szóbeli és fizikai
támadásokat is elszenvedtek az ellenfeleik által feltüzelt csőcseléktől (pl.
ApCsel 16:19-22; 17:1-9). Némelyeket börtönbe zártak és lehetséges, hogy verést
is el kellett szenvedniük, mert a hatóságoknak hatalmában állt büntetést
kiszabni és szabadságkorlátozást elrendelni. Ez gyakran anélkül történt, hogy a
bizonyítékok gyűjtése során követték volna a megfelelő jogi szabályokat (pl. ApCsel
16:22-23).
Olvassuk el Zsid 11:24-26 és 1Pt 4:14,
16 részeit! Hogyan segít Mózes esete és 1Péter olvasóinak a tapasztalata
megérteni azt, hogy miért üldözték a keresztény hívőket?
_____________________________________________________________
A „Krisztus nevéért” való gyaláztatás egyszerűen azt
jelenti, hogy az ember azonosítja magát Krisztussal, és ezért szégyent és
bántalmazást is elvisel. A közvélemény nyilvános ellenségeskedése a
keresztényekkel szemben a hívőkre jellemző vallási elkötelezettség miatt volt.
Az emberek sértőnek vélhetnek olyan vallási szokásokat, amelyeket nem értenek,
mint ahogy olyan embereket is, akiknek az életmódja és erkölcsisége bűntudatot,
illetve szégyenérzetet kelt bennük. A Kr. u. 1. század közepén Tacitus azzal vádolta
a keresztényeket, hogy „gyűlölik az emberiséget” (Alfred J. Church és William
J. Brodtribb, ford.: The Complete Works of Tacitus. Annals 15.44.1. New
York, 1942, The Modern Library). Bármi is volt e vád pontos oka – ami
egyértelműen hamis –, számos korai keresztény szenvedett a hitéért, így azok
is, akiknek Pál a levelét írta.
Mindenki szenved, akár keresztény, akár
nem. Viszont mit jelent Krisztusért szenvedni? Mennyit szenvedünk Krisztusért
és mennyit a saját döntéseink miatt?
GYENGÉLKEDÉS |
December 28 |
Kedd |
A zsidókhoz írt levél
olvasóinak az elutasítás és üldözés
ellenére sikerült megtartaniuk a hitüket és a Krisztus iránti
elkötelezettségüket. A küzdelem azonban hosszú távon megviselte őket. Megvívták
a jó harcot, amiből győztesen kerültek ki, de bele is fáradtak.
Olvassuk el Zsid 2:18, 3:12-13, 4:15,
10:25, 12:3, 12-13 és 13:1-9, 13 verseit! Milyen kihívásokkal néztek szembe a
hívők?
_____________________________________________________________
A levélből kitűnik, hogy az olvasóknak folyamatos nehézségekkel
kellett küszködniük. Továbbra is szidalmazták őket, illetve egyéb módon gázoltak
a becsületükbe (Zsid 13:13). Egyesek még mindig börtönben voltak (Zsid 13:3) –
ez anyagilag is és lelkileg is kimeríthette a gyülekezetet. Elfáradtak (Zsid
12:12-13) és könnyen elcsüggedhettek (Zsid 12:3). Gyakran előfordul emberek és
közösségek esetében, hogy a győzelem örömének elmúltával lanyhul a lelki és
egyéb védelmi mechanizmusuk, így sebezhetőbbé válnak az ellenségeik támadásával
szemben. Másodjára már sokkal nehezebb összeszedni az erőt a közvetlenül
fenyegető veszély elhárítására, akár az egyének, akár a közösség esetében.
Olvassuk el 1Kir 19:1-4 szakaszát! Mi
történt Illéssel?
_____________________________________________________________
„Attól az
ellenhatástól, ami gyakran jár a nagy hit és fényes eredmények nyomában, Illés
sem volt mentes. Attól félt, hogy nem lesz tartós a Kármelen elkezdődött
reformáció, és erőt vett rajta a csüggedés. Korábban a Pisga csúcsáig
emelkedett, most pedig lent volt a völgyben. Amíg a Mindenható ihlette, kiállta
a hit legkeményebb próbáját. Most pedig, amikor elcsüggedt, elengedte Isten
kezét. Jézabel fenyegetése csengett fülében, és úgy látszott, Sátán még mindig
diadalmaskodik a gonosz asszony ármánykodása által. Illés végtelen magasra
emelkedett, és a visszahatás rettenetes volt. Istent elfelejtve menekült. Addig
ment, amíg egy kietlen pusztában nem találta magát – egyedül” (Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 102. o.).
Gondoljunk azokra az időkre, amikor
kudarcot vallottunk a keresztényi életünkben! Próbáljuk megérteni, mely
körülmények és tényezők okozták az összeomlást! Mit tehettünk volna másképp?
TARTSUNK ÖSSZE! |
December 29 |
Szerda |
Mit tanácsolt az apostol az olvasóinak, mit tegyenek az
adott helyzetben? Mit tanulhatunk meg A zsidókhoz írt levélből, ami a
hasznunkra válhat? Elemezzük végig, Isten hogyan segített Illésnek kikeveredni
a csüggedésből!
Olvassuk el 1Kir 19:5-18 részét! Mit
tett az Úr azért, hogy megerősítse a szolgája, Illés hitét?
_____________________________________________________________
Azért lenyűgöző, ahogyan Isten Illéssel bánt a Kármel után,
mert bemutatja, hogy milyen gyengéden gondoskodik azokról, bölcsen szolgálva nekik,
akik nyomás alatt vannak és küszködnek a hitük visszaszerzéséért. Az Úr több mindent
tett Illésért. Először is gondoskodott a fizikai szükségleteiről: ételt
biztosított neki és engedte pihenni. Majd a barlangban finoman megfeddte: „Mit
csinálsz itt Illés?” Segített neki alaposabban megérteni, Ő hogyan munkálkodik
és teljesíti az ígéreteit. Isten nem volt sem a szélben, sem a földrengésben,
sem a tűzben, hanem egy halk és szelíd hangban. Ezek után feladatot bízott rá
és bátorította a prófétát.
Olvassuk el Zsid 2:1, 3:12-13, 5:11–6:3
és 10:19-25 szakaszait! Mit tanácsolt Pál a hívőknek, mit tegyenek?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az
egész levélben számos útmutatást találunk, amit az apostol adott az olvasóinak,
hogy segítsen nekik visszaszerezni kezdeti erejüket és hitüket. Az az egyik
szempont, amit kihangsúlyoz, hogy gondoskodjanak a hittestvéreik fizikai
szükségleteiről. Javasolja: legyenek vendégszeretők és látogassák meg azokat,
akik börtönben vannak, vagyis viseljék gondjukat. Az apostol serkenti az
olvasóit a nagylelkűségre és arra, hogy ne feledjék: Isten nem hagyja el őket
(Zsid 13:1-6). Pál egyszerre intette, de bátorította is őket. Figyelmeztetett, hogy
ne sodródjanak el fokozatosan (Zsid 2:1) és ne legyen „hitetlen gonosz” szívük
(Zsid 3:12). Bátorította őket, hogy növekedjenek a hitük megértésében (Zsid
5:11–6:3). Megjegyezte azt is, hogy mennyire fontos rendszeresen részt venni a
gyülekezeti találkozókon (Zsid 10:25). Összességében azt javasolta, hogy
tartsanak össze, bátorítsák egymást szeretetre és jó cselekedetekre, ugyanakkor
magasztalta Jézust és a mennyei szentélyben értük végzett szolgálatát (Zsid
8:1-2; 12:1-4).
EZEKBEN AZ UTOLSÓ NAPOKBAN |
December 30 |
Csütörtök |
Olvassuk
el Zsid 1:1-2, 9:26-28, 10:25, 36-38 és 12:25-28 verseit! Mit hangsúlyoz itt
Pál, különösen az idővel kapcsolatban?
Van egy
nagyon fontos elem, amit az apostol kiemel, ami az intésének sürgetést kölcsönöz:
az olvasók az „utolsó időkben” élnek (Zsid 1:1-2), nemsokára beteljesednek
az ígéretek (Zsid 10:36-38). Érdekes módon Pál az egész írásban a pusztai
nemzedékhez hasonlítja a hallgatóságát, akik Kánaán határán álltak, készen
arra, hogy belépjenek az ígéret földjére. „Mert még egy igen-igen
kevés idő, és aki eljövendő, eljön, és nem késik” (Zsid 10:37, RÚF) –
emlékeztet. Majd így buzdít: „De mi nem a meghátrálás emberei vagyunk, hogy
elvesszünk, hanem a hitéi, hogy életet nyerjünk” (Zsid 10:39, RÚF). Ez az utolsó
bátorítás arra figyelmeztette az olvasókat és minket is, hogy milyen veszélyeket
tapasztalt Isten népe a történelem során közvetlenül az ígéretek teljesedése
előtt.
Mózes
negyedik könyve
pontosan
erről szól. A Biblia feljegyezte, hogy Izrael kétszer is nagy vereséget
szenvedett, mielőtt belépett volna az ígéret földjére. Az első alkalmat Mózes
negyedik könyve 13-14. fejezetei örökítik meg, amikor több vezető
elbizonytalanította a népet, és Izrael hite emiatt elcsüggedt, így épp, mielőtt
beléphettek volna Kánaán területére, a közösség úgy döntött, hogy új vezetőt
választanak és visszatérnek Egyiptomba.
A
második alkalom az volt, amikor az izraelitákat magával ragadta az érzékiség és
a bálványimádás Baál-Peórnál (Mózes negyedik könyve 24-25. fejezetei). Bálám
nem volt képes átkot szórni az izraelitákra, de Sátánnak sikerült szexuális
jellegű kísértésekkel hamis istentiszteletre és bűnbe vezetni Izraelt, amivel
Isten rosszallását vonták magukra.
Az apostol mindkét veszélytől óvja a levél olvasóit.
Először is inti őket, hogy maradjanak meg a hitvallásuk mellett és tartsák a
tekintetüket Jézuson (Zsid 4:14; 10:23; 12:1-4). Másodszor pedig tanácsolja
őket, hogy ne essenek az erkölcstelenség és a kapzsiság bűnébe (Zsid 13:4-6).
Végül arra bátorítja hallgatóságát, hogy figyeljenek a vezetőikre, engedelmeskedjenek
nekik (Zsid 13:7, 17).
Miért mondhatjuk azt a holtak állapotával
kapcsolatos hitünk alapján – miszerint amikor az ember lecsukja a szemét és
meghal, a következő, amiről tud a második advent lesz –, hogy mindenki az „utolsó
időkben” él?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 31 |
Péntek |
David
A. deSilva egyértelműen elmagyarázza, miért üldözték a korai keresztényeket: „A
keresztények olyan életmódot tettek magukévá, ami… antiszociálisnak, sőt
felforgatónak is minősülhetett. Az állam, a hatóságok, a barátok és a család
iránti hűség jelképének tartották az istenekhez való lojalitást, amit
áldozatbemutatásokkal és a hasonló alkalmakon való áhítatos jelenléttel
fejezhettek ki. Az istenségek tisztelete jelképezte azt, hogy az illető
elkötelezett azok iránt a kapcsolatok iránt, amelyek biztosították a társadalom
szilárdságát és jólétét. Az ettől tartózkodó keresztényekre (ahogyan a zsidókra
is) gyanakodva, mint lehetséges törvényszegőkre, a birodalmon belüli
zavarkeltőkre tekintettek” (Perseverance in Gratitude. Grand Rapids, MI,
2000, Eerdmans Publishing Company, 12. o.).
„Van
biztos orvosság a csüggedtek számára: a hit, az ima és a munka. A hit és a
tevékenység napról napra növekvő biztonságérzetet és megelégedést ad. Kísért-e
az a gondolat, hogy átengedd magad a nyugtalanító balsejtelmeknek és a teljes
csüggedésnek? A legsötétebb napokban se félj! Akkor sem, ha a látszat nagyon
ijesztő. Higgy Istenben! Ő tudja, mire van szükséged. Nála van minden hatalom.
Szeretete és könyörülete végtelen, kimeríthetetlen. Ne félj attól, hogy
ígéretét nem váltja be! Ő az örök igazság. Soha nem változtatja meg
szövetségét, amelyet az Őt szeretőkkel kötött. Szükségletük szerinti erőt ad
szolgáinak. Pál apostol tanúsította: »De ő ezt mondta nekem: ’Elég
neked az én kegyelmem; mert az én erőm erőtlenség által ér célhoz’...
Ezért a Krisztusért örömöm telik erőtlenségekben, bántalmazásokban, nyomorúságokban,
üldöztetésekben és szorongattatásokban; mert amikor erőtlen vagyok,
akkor vagyok erős«” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest,
1995, Advent Kiadó, 105. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Lehetséges, hogy keresztényi elkötelezettségünk
miatt „mások” legyünk, mégse vádoljanak bennünket „elkülönüléssel” és egyesek figyelmen
kívül hagyásával? Ha igen, hogyan?
2)
A Bibliában az „intés” szó dorgálást, de
bátorítást is jelenthet. Mire figyeljünk, ha olyasvalakit igazítanánk helyre,
aki elcsüggedt?
3)
Milyen hasonlóságot találhatunk A
zsidókhoz írt levél olvasói és Jel 3:14-22 szakaszában a laodiceai
gyülekezet tapasztalata között? Mennyiben hasonlít ma, kétezer évvel később a
saját helyzetünk az övékére, és mit tanulhatunk a közös vonásokból?
KRISZTUS SZEREPE
„Elvégeztem
a munkát, amelyet reám bíztál, hogy végezzem azt”
(Jn 17:4).
„Krisztus számára
eljött az idő, hogy felmenjen Atyja trónjához. Isteni győztesként éppen
visszatérőben volt a győzelmi trófeákkal a mennyei udvarokba… Feltámadása után
egy rövid ideig még a földön időzött, hogy a tanítványai jobban
megismerkedhessenek feltámadott és megdicsőült testével… Hitelesítette azt a
tényt, hogy Ő volt az élő Üdvözítő…
Krisztus
harminchárom évig tartózkodott a világon. Eltűrte mindazt a megvetést,
bántalmazást és kigúnyolást, amelyben a világ részesítette. A világ elvetette
és keresztre feszítette. Most, mikor felemelkedőfélben volt dicsősége királyi
székéhez – és még egyszer átgondolta azoknak az embereknek a hálátlanságát,
akiknek megmentéséért jött el –, vajon nem vonja-e tőlük vissza rokonszenvét,
részvétét és szeretetét? Érzelmei nem arra a birodalomra összpontosulnak-e,
amelyben értékelik személyét és ahol ártatlan angyalok várnak arra, hogy teljesítsék
parancsait? Nem! Jézus ígérete azoknak a szeretteinek szól, akiket otthagy ezen
a földön: »Ímé, én tiveletek vagyok minden napon a világ végezetéig« (Mt
28:20).
Miután elérkeztek
az Olajfák-hegyéhez, Jézus átvezette tanítványait a hegy tetején Bethánia
közelébe. Jézus ott megállt és tanítványai körülvették. Úgy látszott, hogy a
világosság fényei sugároztak az arcáról, mikor szeretett tanítványaira
tekintett. Nem korholta őket hibáikért és kudarcaikért. Utolsó szavai a
legmélyebb gyengédséggel érintették a tanítványok fülét. Áldásra kinyújtott
kezekkel – mintha ezzel is bizonyosságát akarná adni védelmező gondoskodásának
– Jézus lassan felemelkedett közülük… Ugyanakkor hallották a magasból az angyalok
karának nagy örömmel zengő énekét” (Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó, 735-737. o.).