2021 / II.
− 13. tanulmány − Június 19−25Az új szövetség szellemében élni
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: János 5:24; Róma
3:24-25; 2Korinthus 5:21; 1János 1:4; 4:16; Jelenések 2:11; 20:6, 14; 21:8
„…én azért jöttem, hogy életük legyen,
és bővölködjenek”
(Jn 10:10, ÚRK).
A negyedévi tanulmányunkban a szövetséggel foglalkoztunk, amiben (lehámozva
a legegyszerűbb, legtisztább formájáig) Isten alapvetően kijelenti: Így
foglak megmenteni a bűntől, és kész.
A végkifejlet, a szövetségi ígéret nagy fináléja természetesen az örök élet
az újjáteremtett földön, de nem kell addig várnunk, már ma is élvezhetjük a
szövetség áldásait. Az Úr törődik az életünkkel most, a legjobbat akarja
számunkra most. Az Ő szövetsége nem olyan megállapodás, amelynek értelmében
ezt és ezt és ezt megteszed, majd később, valamikor igen soká megkapod a
jutalmad. A jutalmak, az ajándékok áldások, amelyeket már itt és most élvezhet,
aki hit által belép a szövetségi kapcsolatba.
Az e heti tanulmányunkban, a szövetséggel foglalkozó sorozatunk utolsó részében
a szövetség néhány azonnali áldását tekintjük át, ígéreteket, amelyek Istennek
a szívünkre hulló kegyelméből jönnek, mert meghalljuk a kopogását és kinyitjuk
az ajtót. Természetesen több áldás is van annál, mint amennyivel ezen a héten
foglalkozhatunk. Ám ez még csak a kezdet, annak a kezdete, ami valóban soha nem
ér majd véget.
HETI ÁTTEKINTÉS: Miért örülhetünk? Milyen alapon
tarthatunk igényt erre az ígéretre? Mi miatt szabadíthat fel a szövetség a
bűntehertől? Mit jelent az új szív?
ÖRÖM |
Június 20 |
Vasárnap |
„És ezeket azért írjuk néktek, hogy
örömetek teljes legyen”
(1Jn 1:4).
Nézzük meg, hogy mit írt itt János! Néhány egyszerű
szóval azt fejezte ki, ami nekünk mint szövetséges népnek az egyik nagy
előnyünk – mégpedig az öröm ígérete.
A keresztényeket gyakran arra figyelmeztetik, hogy ne
menjenek az érzéseik után, a hit nem érzés, túl kell látnunk az érzéseinken, és
mindez igaz is. Ugyanakkor azonban nem lennénk emberek érzések, érzelmek, hangulatok
nélkül. Nem tagadhatjuk az érzéseinket, de meg kell értenünk, a megfelelő
helyen kell kezelni azokat, amennyire lehetséges, kontrollálva. Az érzések
megtagadása viszont emberi létünk tagadását jelentené (akár mondhatnánk azt is
egy körnek, hogy ne legyen kerek). Amint tehát ez a vers is mondja, nemcsak
kell, hogy legyenek érzéseink (ebben az esetben az öröm), hanem azok
teljességét is tapasztalnunk kell. Aligha hangzik ez úgy, mintha az érzéseinket
meg kellene tagadnunk, ugye?
Olvassuk el 1Jn 1:4 szövegkörnyezetét, a fejezet
kezdetétől! Miről írt János az első keresztényeknek, ami a reményei szerint
teljessé teheti az örömüket? Miért kell belőlünk is örömet kiváltania ennek?
János a tizenkét tanítvány egyikeként csaknem a legelejétől kezdve tanúja volt
Krisztus három és fél éves szolgálatának, a legfantasztikusabb eseményeknek (ott
volt a keresztnél, a Gecsemánéban, a megdicsőülés hegyén is). Szemtanúként
valóban joggal szólhatott erről a témáról.
Figyeljük meg azt is, hogy nem önmagát emeli ki, hanem azt hangsúlyozza, amit
Jézus tett a tanítványokért, akik így már nemcsak egymással, hanem Istennel is
közösségben lehettek. Jézus utat nyitott számunkra, hogy mi is közeli kapcsolatba
léphessünk vele. Ennek a közösségnek, kapcsolatnak az egyik következménye az
öröm. János azt akarta, hogy a keresztények tudják: amit Jézusról hallottak, az
igaz (hiszen ő látta, hallotta és meg is érintette). Így ők is örömmel teljes
kapcsolatba léphetnek a mennyei Atyával, aki szereti őket és Fia által önmagát
adta értük.
Bizonyos értelemben János a személyes bizonyságtételét
mondja itt el. És mi a te bizonyságtételed, személyes tapasztalatod a Jézussal
való kapcsolatodról? Mit mondhatsz el, ami miatt valaki jobban örülhet az Úrban?
Erre törekedett János is.
BŰNTEHERTŐL SZABADON |
Június 21 |
Hétfő |
„Nincsen azért immár semmi kárhoztatásuk
azoknak, akik Krisztus Jézusban vannak, kik nem test szerint járnak, hanem Lélek
szerint”
(Róm 8:1).
Egy fiatal nőt brutális kegyetlenséggel meggyilkoltak, az elkövetőt nem
találták. A rendőrök csapdát akartak állítani, ezért egy lehallgató készüléket
rejtettek a nő sírjába. Hónapokkal később egy este egy fiatal férfi ment a sírhoz,
zokogva térdre esett, úgy könyörgött a nő bocsánatáért. A szavait lehallgató rendőrök
természetesen letartóztatták a bűncselekmény elkövetése miatt.
Mi hajtotta a férfit a sírhoz? A bűntudat, mi más?
Természetesen mi soha nem követtünk el olyan szörnyűséget (remélhetőleg), mint
ez a fiatalember, de mindannyian bűnösök vagyunk, mindannyian tettünk valamit,
amit szégyellünk, amit szeretnénk visszafordítani.
Hála Jézusnak és az új szövetség vérének, egyikünknek sem kell a bűn stigmájával
élni! A mai bibliavers értelmében Isten nem kárhoztat bennünket többé. A
legfőbb Bíró olyannak tekint minket, mintha nem követtük volna el azokat a
dolgokat, amelyek bűntudatot váltanak ki belőlünk.
Hogyan világítanak rá a következő versek Róm 8:1
értelmére? Jn 5:24; Róm 3:24-25; 2Kor 5:21
Az Úrral való szövetséges élet egyik nagy ígérete,
hogy nem kell többé a bűntudat súlya alatt maradnunk. A szövetség vére miatt
Isten leveheti rólunk a bűnterhet, rólunk, akik eldöntöttük, hogy szövetségi
kapcsolatba lépünk vele; akik eldöntöttük, hogy a hit, a megtérés és az
engedelmesség feltételeihez tartjuk magunkat. Amikor Sátán azt akarja a
fülünkbe súgni, hogy gonoszok, rosszak vagyunk, túl nagyok a bűneink ahhoz,
hogy Isten elfogadjon, mi is folyamodhatunk ahhoz, amit Jézus tett a pusztai
megkísértésekor: idézhetjük a Szentírást. Az egyik legjobb idézet ilyenkor Róm 8:1.
Ez nem jelenti azt, hogy tagadnánk a bűn valóságát az életünkben. Viszont az
Úrral való szövetségi kapcsolatunk miatt nem kell többé a bűn kárhoztatása
alatt élnünk. Jézus megfizette értünk a büntetést, most pedig az Atya színe
előtt állva könyörög értünk, a saját vérét, a saját igazságát mutatja fel a mi
bűneink helyett.
Mit változtat már most az életünkön az, hogy az Úr
megbocsátott nekünk, bármilyen bűnt követtünk is el? Ennek fényében hogyan tudunk
jobban viszonyulni azokhoz, akik vétettek ellenünk?
ÚJ SZÖVETSÉG |
Június 22 |
Kedd |
„Hogy lakozzék a Krisztus hit által a ti
szívetekben; a szeretetben meggyökerezvén és alapot vevén, hogy megérthessétek
minden szentekkel egybe, mi a szélessége és hosszúsága és mélysége és magassága
az Isten jóvoltának, és megismerjétek a Krisztusnak minden ismeretet
felülhaladó szeretetét, hogy ekképpen beteljesedjetek az Istennek egész
teljességéig”
(Ef 3:17-19).
Amint a tanulmány korábbi leckéi rámutattak, az új szövetségben az Úr a
szívünkbe helyezi törvényét (Jer 31:31-33). Ám nemcsak a törvény kerül oda,
hanem ahogyan a mai igénk rámutat: Krisztus is, ami nagyon is érthető, a Krisztus
és a törvény közötti szoros kapcsolat miatt. Tehát Krisztus törvényével a
szívünkben és mivel Krisztus is ott lakozik (az eredetiben itt szereplő görög
ige azt is jelenti, hogy „letelepszik”), elértünk a következő nagyszerű
szövetségi áldáshoz, ami az új szív.
Miért van szükségünk új szívre? Milyen változás
látszik azon, aki Istentől új szívet kap?
Olvassuk el újból a mai bibliaverset! Figyeljük meg, Pál kiemeli a szeretet
elemét, azt, hogy meg kell gyökerezni, alapozódni benne. Ezek a szavak arra
utalnak, hogy a szeretet alapja stabilitást, szilárdságot és állandóságot biztosít.
A hitünknek nincs jelentősége, ha nem az Isten és emberek iránti szeretetben
gyökerezik (Mt 22:37-39; 1Korinthus 13. fejezet). A szeretet nem légüres térben
alakul ki. Ellenkezőleg! Azért tapasztaljuk, mert Isten irántunk való
szeretetének (minden ismeretet felülhaladó szeretetének) felvillanását
megláttuk Jézus által. Ebből következően megváltozik az életünk, a szívünk, új
emberré leszünk, új gondolatokkal, új vágyakkal és új célokkal. Isten irántunk
tanúsított szeretete változtatja meg a szívünket, Ő ültet belénk szeretetet
mások iránt. Valószínűleg legalább részben erre gondolt Pál, amikor arról írt,
hogy beteljünk „az Istennek egész teljességéig.”
Olvassuk el 1Jn 4:16 versét! Hogyan kapcsolódik ez
ahhoz, amit Pál írt Ef 3:17-19 szakaszában?
Nézzük át újra a ma vizsgált igéket! Mit tehetünk
annak érdekében, hogy az ezekben foglalt ígéretek teljesedjenek az életünkben?
Van, amin változtatnunk kellene, ami talán gátolja, hogy a tapasztalatunk növekedjen
„az Istennek egész teljességéig”? Írjunk egy listát arról, hogy mi
mindenen kellene változtatnunk az életünkben!
ÚJ SZÖVETSÉG ÉS ÖRÖK ÉLET |
Június 23 |
Szerda |
„Én vagyok a feltámadás és az élet, aki
hisz énbennem, ha meghal is, él, és mindenki, aki él, és hisz énbennem, soha
meg nem hal”
(Jn 11:25-26, ÚRK).
Az örök életnek két dimenziója van: a jelen dimenziója
a bővelkedő élet tapasztalatát hozza a hívőnek már most (Jn 10:10), amibe
beletartozik az a sok ígéret, amelyek a mostani életünkre vonatkoznak.
A jövő dimenziója természetesen az örök élet –
a testi feltámadás ígérete (Jn 5:28-29; 6:39). Ez az esemény ugyan majd csak a
jövőben történik meg, de ez az, ami minden másnak értelmet ad, minden
keresztény reménységünk koronája.
Térjünk vissza a mai alapigénkhez! Mit
mond itt Jézus? Hol találhatjuk meg az örök életet? Hogyan értsük azt, hogy aki
él és hisz benne, az nem hal meg, még ha meg is hal (lásd Jel 2:11; 20:6, 14;
21:8)?
Természetesen mind meghalunk, de Jézus szerint a benne
hívők számára ez a halál csak olyan, mint az alvás, átmeneti megszakítás,
aminek véget vet a feltámadás. Krisztus visszatérésekor a Krisztusban meghaltak
halhatatlanságban támadnak fel, az Úr élő követői pedig egy szempillantás alatt
halhatatlanná változnak át. A Krisztusban lévő halottak és élők is egyformán feltámadott
testet kapnak. Isten népe számára akkor kezdődik a halhatatlanság. Milyen
hatalmas öröm tudni, hogy utunk nem a sírban végződik, sőt nem is ér véget,
mert örökké tartó, új életet kapunk!
„Krisztus egy testté lett velünk, hogy mi egy lélek
lehessünk Vele. Ezen egység ereje által kell majd előjönnünk a sírból – ez
nemcsak Krisztus erejének megnyilatkozása által történik, hanem hit által az Ő
élete a miénk lesz. Aki meglátja Krisztus igaz jellemét és szívébe fogadja Őt,
annak örök élete van. Krisztus a Lélek által lakozik bennünk, és Isten Lelke,
ha hittel befogadjuk szívünkbe, az örök élet kezdete” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 323. o.).
Hogyan élvezhetjük már most az örök élet áldásait?
Vagyis, mit ad nekünk ez az ígéret a jelenben? Írjunk egy listát arról, hogy
személyesen milyen áldásait látjuk az örök élet ígéretének a hétköznapjainkban!
Hogyan tudjuk a legjobban átadni ezt a reménységet és ígéretet valakinek, aki nehézséggel
küzd, mert talán elvesztett valakit a szerettei közül?
ÚJ SZÖVETSÉG ÉS KÜLDETÉS |
Június 24 |
Csütörtök |
„Menjetek el azért, és tegyetek
tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek
nevében. Mindannak megtartására tanítsátok őket, amit én parancsoltam nektek.
Íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig”
(Mt
28:19-20, ÚRK).
Az emberek világszerte küzdenek azzal, amit a dél-afrikai író, Laurens Van Der
Post úgy nevezett, hogy „az értelmetlenség terhe”. Megkapják az élet ajándékát,
azt azonban nem tudják, hogy mit kezdjenek vele, nem tudják, mi az ajándék
célja, nem tudják, hogyan használják. Mintha valakinek egy könyvtárnyi ritka
könyvet ajándékoznának, de ő nem olvasná azokat, hanem elégetné. Milyen
rettenetes értékpazarlás!
Azonban nem kell ezzel a problémával küzdenie az új szövetségben élő kereszténynek.
Ellenkezőleg! Aki ismeri a megfeszített, de feltámadott Megváltót (és személyes
tapasztalatot szerzett vele), aki vállalta a halált minden ember bűneiért, hogy
örök életük lehessen, az tudja, mi az öröm. Tekintettel Mt 28:19-20 egyértelmű
felhívására, a hívő embernek van küldetése és életcélja: hogy hirdesse a
világnak azt a csodálatos igazságot, amit személyesen tapasztalt Krisztus
Jézusban. Micsoda kiváltság! A világ végén szinte minden eltűnik, amit most
ismerünk, de az evangélium hirdetésének az örök életre kiterjedő hatása lesz.
Ez az igazi küldetéstudat, életcél!
Elemezzük a mai bibliaverset! Milyen
konkrét felszólításokat mond Jézus a különböző részeiben? Mi minden tartozik
ezekhez? Milyen ígéretet kapunk, aminek hitet és bátorságot kell adnia nekünk
ahhoz, hogy megtegyük, amit Krisztus ránk bízott?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az új szövetség alatt élő keresztényeknek az Úr
világos megbízást adott. Mindannyiunknak lehet valamilyen szerepe, legyünk bárkik,
bármilyen életszakaszban, bármiféle korlátok között. Végezzük a feladatunkat? Tehetnénk
még többet? Tervezzük meg a csoportunkkal, hogyan tudnánk még jobban kivenni a
részünket a munkából!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 25 |
Péntek |
Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
2013, Advent Kiadó, „Isten népe megszabadul” c. fejezetből 543-551. o.; Jézushoz
vezető út. Budapest, 2008, Advent Irodalmi Műhely, „Öröm az Úrban” c.
fejezet, 85-93. o.
„Isten szent Fiának nem voltak bűnei, fájdalmai, mások
fájdalmait hordozta, mert az Úr mindannyiunk vétkét Őrá vetette. Isteni
együttérzése miatt az emberi családhoz kötötte magát, és az emberiség
képviselőjeként alávetette magát annak, hogy bűnösként bánjanak vele.
Beletekintett a megpróbáltatások mélységébe, amelyet bűneink nyitottak meg, és
áthidalja a szakadékot, ami az embert Istentől elválasztja” (Ellen G. White: Bible
Echo and Signs of the Times. 1892. aug. 1.).
„Jöjj, testvérem, ahogy vagy, bűnösen, beszennyezve!
Tedd rá bűneid terhét Jézusra, és hit által kérd az érdemeit! Gyere most, amíg
itt van a kegyelem, gyere bűnvallomással, töredelmes lélekkel, és Isten
bőségesen adja bocsánatát! Ne merj még egy lehetőséget elszalasztani! Hallgass
a kegyelem hangjára, ami most kérlel: kelj fel a halálból, hogy Krisztus
világosságot adhasson neked! Minden mostani pillanat közvetlenül kapcsolódni
látszik a végzetek valamelyikéhez a láthatatlan világban. Ezért ne hagyd, hogy
a büszkeséged és a hitetlenséged miatt még tovább elutasítsd a felajánlott kegyelmet!
Máskülönben végül így kesereghetsz: »Vége az aratásnak, a nyár elmúlt, de nem
jutottunk üdvösségre«” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 5.
köt. 353. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
„A kozmoszhoz viszonyítva látjuk magunkat – írta Francisco José Moreno –,
és tisztában vagyunk a tudatlanságunkkal, végtelen erőtlenségünkkel, éppen
ebből adódik a bizonytalanságunk. Ennek a következménye, hogy félünk” (Between
Faith and Reason: Basic Fear and the Human Condition. New York,
1977, Harper & Row Publishers, 7. o.). Vessük össze ezt Ef 3:17-19
szakaszának a héten tanulmányozott gondolatával! Milyen különbségeket találunk
a kettő között?
2)
Beszélgessünk még „az Istennek egész teljességéig” (Ef 3:19) való betöltekezésről!
Mit jelent ez? Hogyan tapasztalhatjuk ezt a saját életünkben?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A szövetség nem
valamiféle mélyértelmű teológiai fogalom. Ez határozza meg a Krisztussal való
üdvözítő kapcsolatunkat. Ez a kapcsolat pedig csodálatos áldások aratását
kínálja már most és Krisztus visszatérésekor is.
A TESTTÉ LETT IGE
„És az Ige
testté lett és lakozék miközöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal”
(Jn 1:14).
„Mivel Jézus lejött a földre és közöttünk élt, tudjuk, hogy Isten ismeri megpróbáltatásainkat
és együtt érez velünk fájdalmainkban. Ádám minden leszármazottja tudatában
lehet annak, hogy Teremtőnk a bűnösök barátja. Minden kegyelmet hirdető
tanítás, minden örömről szóló ígéret, minden szeretetből fakadó cselekedet, a Megváltó
földi életének egész isteni vonzereje azt hirdeti, hogy »velünk az Isten« (Mt
1:23).
Sátán úgy tünteti fel Isten törvényét, a szeretet törvényét, mintha az önzés
törvénye volna. Azt állítja, hogy lehetetlen engedelmeskednünk a törvény
előírásainak. Sátán a Teremtőt vádolja ősszüleink bukásáért s az abból származó
minden nyomorúságért. Ráveszi az embereket arra, hogy Istent tekintsék a bűn, a
szenvedés és a halál szerzőjének. Jézus feladata volt az, hogy ezt a csalást
leleplezze. Mint közülünk való adott példát az engedelmességre. Ezért magára
öltötte emberi természetünket és osztozott sorsunkban. »Mindenestől fogva
hasonlatosnak kellett lennie az atyafiakhoz« (Zsid 2:17). Ha bármi
olyat kellene elviselnünk, amiben Jézusnak nem volt része, akkor Sátán azt
állíthatná, hogy Isten ereje nem elégséges számunkra. Ezért Jézus »megkísértetett
mindenekben, hozzánk hasonlóan« (Zsid 4:15). Kiállt minden olyan
próbát, amely minket is érhet, és maga részére nem vett igénybe olyan erőt,
amelyet Isten nem kínál nekünk is ingyen. Emberként találkozott a kísértéssel,
és legyőzte azt az Istentől kapott erő által. »Hogy teljesítsem a te
akaratodat; ezt kedvelem, én Istenem, a te törvényed keblem közepette
van« (Zsolt 40:9). Amikor széjjeljárt, hogy jót tegyen és meggyógyította
mindazokat, akiket meggyötört a Sátán, világosan bemutatta az embereknek Isten
törvényének jellegét és a maga szolgálatának mibenlétét. Élete tanúsítja, hogy
mi is engedelmeskedhetünk Isten törvényének.
Ember volta az emberi család közösségébe vonta Krisztust, isteni lénye pedig
Isten trónjához kapcsolta. Mint ember Fia, példát adott az engedelmességre; mint
Isten Fia, erőt ad, hogy engedelmeskedni tudjunk” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 15-16. o.).