2021 / II.
− 10. tanulmány − Május 29−Június 4Új szövetség
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 56:6-7; Jeremiás 31:31-34;
Hóseás 2:18-20; Máté 5:17-28; 27:51;
Zsidók 8:7-8; 10:4
„Íme, eljönnek majd a napok – ezt mondja
az ÚR –, és új szövetséget kötök Izráel és Júda házával”
(Jer
31:31, ÚRK).
Évekkel ezelőtt egy magazinban megjelent egy karikatúra. Egy üzletvezető vezetők
csoportja előtt állt, mosószerrel a kezében. Büszkén mutatott rá a dobozon
lévő, nagy, piros betűs ÚJ feliratra, amiből természetesen lehetne arra
következtetni, hogy új a termék. „Az ÚJ felirat az, ami új a dobozon!” –
mondta a férfi. Vagyis egyszerűen csak annyi változott, annyi volt új, hogy
rákerült a dobozra az ÚJ szó, különben minden más változatlan maradt.
Bizonyos értelemben az új szövetség is hasonlónak mondható. Az alapja, a
reménység, amit találunk benne, az alapvető feltételei megegyeznek a régi
szövetségével, ami mindig is Isten kegyelmi szövetsége volt és az emberi gyengeségeken,
vereségeken túlmutató szeretetre épült.
HETI ÁTTEKINTÉS: Milyen párhuzamokat találunk a régi és az új szövetség között?
Mi a törvény szerepe a szövetségben? Kik között köttetett a szövetség? Mit ért A
zsidókhoz írt levél azon, hogy „jobb szövetség” (Zsid 8:6)? Mi a
kapcsolat a szövetség és a mennyei szentély között?
KEZDETEK„ÍME,
ELJÖNNEK MAJD A NAPOK…” |
Május 30 |
Vasárnap |
Olvassuk el Jer 31:31-34 verseit, majd válaszoljunk az
alábbi kérdésekre!
1.
Ki
kezdeményezte a szövetséget?
_____________________________________________________________
2.
Kinek
a törvényéről van itt szó? Milyen törvény ez?
_____________________________________________________________
3.
Mely
versek emelik ki azt, hogy Isten kapcsolatot keres a népével?
_____________________________________________________________
4.
A
szövetséges kapcsolatnak Isten melyik tette képezi az alapját?
_____________________________________________________________
Világos, hogy az új szövetség nem sokban
különbözik a régitől, amit Isten a Sínai-hegynél kötött Izraellel, és ami valójában
nem avult el, nem vált idejétmúlttá. Csak azzal volt a probléma, hogy megtörték
(lásd Jer 31:32).
Az iménti kérdésekre adandó minden választ
megtalálunk ebben a négy versben, ami azt bizonyítja, hogy az „ó szövetség”
számos része megmarad az újban is. Az „új szövetség” bizonyos értelemben „megújult
szövetség”, az előző kiegészítése, teljessé tétele.
Összpontosítsunk Jer 31:34 utolsó
részére, amelyben az Úr kijelenti, hogy megbocsátja népe bűnét, gonoszságát!
Törvényét a szívünkbe írja, belénk helyezi, miközben továbbra is hangsúlyozza,
hogy megbocsátja bűneinket és gonoszságunkat, amelyek megszegik a szívünkbe írt
törvényt. Látni bizonyos ellentmondást vagy feszültséget e két gondolat között?
Ha nem, miért nem? Mit jelent Róm 2:15 versében az, hogy Isten a szívünkbe írja
törvényét? Lásd még Mt 5:17-28!
A mai igeszakaszok alapján mit felelnénk arra a
felvetésre, miszerint a Tízparancsolat (vagy konkrétan a szombat parancsolata)
érvénytelenné vált az új szövetség alatt? Van egyáltalán bármi ezekben a
versekben, ami erre mutat? Viszont hogyan lehet ebből a szakaszból éppen a
törvény állandóságát bizonyítani?
ISTENNEK A
SZÍVBEN VÉGZETT MUNKÁJA |
Május 31 |
Hétfő |
Amikor Júda déli országa a végnapjait élte
és a népet Babilonba hurcolták fogságba, Jeremiás próféta által Isten bejelentette
az „új szövetséget”. Először itt találkozunk a Bibliában ezzel a képpel. Persze
amikor (úgy százötven évvel Jeremiás kora előtt) Izrael északi királyságának
tíz törzse a pusztulás szélére került, Isten már említett egy másik szövetséget,
akkor Hóseás próféta által (Hós 2:18-20).
Olvassuk el Hós 2:18-20 verseit, és
figyeljük meg a párhuzamot aközött, amit az Úr itt, illetve amit Jer 31:31-34
szakaszában mondott! Milyen hasonlattal találkozunk mindkét esetben? Mit árul
ez el a szövetség alapvető jelentőségéről és természetéről?
Történelmi pillanatokban, amikor a nép
lázadása és hitetlensége akadályozta Istennek a szövetséges népére vonatkozó
terveit, az Úr prófétákat küldött, hogy hirdessék: még nem ért véget Istennek a
hűségeseivel kötött szövetsége. Bármennyire hitetlenné is váltak az emberek,
akármilyen mélyre süllyedtek a hitehagyásban, a lázadásban és az engedetlenségben,
az Úr kijelenti, hogy kész szövetségi kapcsolatba lépni mindazokkal, akik hajlandóak
megtérni, engedelmeskedni és igényelni az ígéreteit.
Keressük ki az alábbi verseket! Nem
említik ugyan konkrétan az új szövetséget, mégis milyen elemek vannak bennük,
amelyek az amögött meghúzódó elveket tükrözik?
Ez 11:19
_____________________________________________________
Ez 18:31 _____________________________________________________
Ez 36:26
_____________________________________________________
„Olyan szívet adok nekik, amellyel
megismernek engem, hogy én vagyok az ÚR”
(Jer 24:7, ÚRK) –
jelenti ki Isten. „Eltávolítom testükből a kőszívet, és hússzívet adok
nekik” (Ez 11:19, ÚRK). „Új szívet… és új lelket adok belétek… Lelkemet
adom belétek” (Ez 36:26-27, ÚRK). Istennek ez a munkája képezi az új
szövetség alapját.
Mit felelnénk, ha valaki ezt mondaná
nekünk: „Új szívet szeretnék, arra vágyom, hogy a szívembe legyen írva a törvény,
szeretnék olyan szívet, ami ismeri az Urat – de nem tudom, hogyan kaphatom
meg!”
Ó ÉS ÚJ
SZÖVETSÉG |
Június 1 |
Kedd |
„Az idegeneket, akik csatlakoznak az
Úrhoz, és őt szolgálják, akik szeretik az ÚR nevét, és az ő szolgái lesznek,
mindazokat, akik vigyáznak, hogy meg ne sértsék a szombatot, és ragaszkodnak
szövetségemhez, elviszem szent hegyemre, és örömet szerzek nekik abban a
házban, ahol hozzám imádkoznak. Égőáldozataik és véresáldozataik kedvesek
lesznek oltáromon, mert az én házamat imádság házának fogják majd nevezni,
minden nép számára”
(Ézs 56:6-7,
RÚF).
Jeremiás kijelenti, hogy Isten szövetséget
köt majd „Izráel házával” (Jer 31:33). Azt jelentené ez, hogy kizárólag
az Ábrahám magvából valók, a vér szerinti, született zsidók kapják csak az
ígéreteket? Nem! Valójában még az ószövetségi időkben sem így volt. Az
természetesen igaz, hogy a zsidó nép egésze kapta a szövetségi ígéreteket, de
nem mindenki más kizárásával. Éppen ellenkezőleg! Isten mindenkit hívott,
zsidókat és pogányokat: részesüljenek az ígéretekből, de el kellett fogadniuk,
hogy belépnek a szövetségbe. Ma sincs ez másként.
Olvassuk el az Ézsaiástól fentebb
idézett szöveget! Milyen feltételekkel kell számolni azoknak, akik szolgálni
akarják az Urat? Különbözik lényegében, amit az Úr tőlük kért attól, amit ma
tőlünk kér? Indokoljuk meg a válaszunkat!
Az új szövetségről azt olvassuk, hogy
„jobb” (lásd a szerdai tanulmányt), azonban a régi és az új szövetség alapvető
elemeiben valójában nincs különbség. Ugyanaz az Isten kínálja fel az
üdvösséget, ugyanazon az úton, kegyelemből (2Móz 34:6; Róm 3:24); mindkettőben
Isten keresi a népet, amely hit által kéri a bűnbocsánat ígéreteit (Jer 31:34;
Zsid 8:12); ugyanaz az Isten akarja beírni törvényét azoknak a szívébe, akik
hajlandóak követni Őt a hit kapcsolatában (Jer 31:33; Zsid 8:10), legyenek akár
zsidók, akár pogányok. Az Újszövetségben a kegyelem általi kiválasztásra
válaszoló zsidók elfogadták Jézus Krisztust és az evangéliumát. Egy ideig ők
voltak az egyház szíve, a „maradék a kegyelemből való választás
szerint” (Róm 11:5), szemben azokkal, akik „megkeményíttettek” (Róm
11:7). Ugyanakkor pogányok, akik korábban nem hittek, elfogadták az
evangéliumot és beoltattak Isten igaz népébe, a hívők közösségébe, ahol nem
számít, mely néphez, fajhoz tartoznak (Róm 11:13-24). Tehát a pogányok, akik „abban
az időben Krisztus nélkül valók” voltak, „Izráel közösségéből
kirekesztve, és az ígéret szövetségétől idegenek” (Ef 2:12, ÚRK), Krisztus
vérében szintén közel kerültek. Krisztus az „új szövetség” közbenjárója (Zsid
9:15), nemzetiségtől, fajtól függetlenül minden hívő számára.
„JOBB
SZÖVETSÉG”
(ZSID 8:6) |
Június 2 |
Szerda |
Tegnap megállapítottuk, hogy az alapelemek
tekintetében megegyezik a régi és az új szövetség. Az alap a hit általi
megváltás – hit Istenben, aki kész megbocsátani bűneinket, nem mintha bármi
érdemünk lenne erre, csakis az Ő kegyelméből. Bűnbocsánata következtében olyan
kapcsolatba kerülünk vele, amelyben hittel és engedelmesen átadjuk magunkat
neki.
Mindezek mellett A zsidókhoz írt levél valóban
„jobb szövetségnek” nevezi az új szövetséget. Hogyan értjük ezt? Milyen
tekintetben jobb az egyik a másiknál?
Mi volt a „kifogás” a régi szövetséggel
(Zsid 8:7-8)?
_____________________________________________________________
Nem a régi szövetséggel volt a baj, hanem
az volt a gond, hogy a népnek nem sikerült hittel megragadni azt (Zsid 4:2). Az
új annyiban jobb a réginél, hogy Jézus, akire a régi szövetségben csak az
állatáldozatok mutattak, most megjelent valóságos halálával és főpapi
szolgálatában. Tehát a régi szövetségben felkínált üdvösség ugyanaz, mint amit
az új szövetséggel ajánl fel nekünk Isten, csak az újban nagyobb, teljesebb
kinyilatkoztatást kapunk a szövetség Istenéről és a bűnbe esett emberiség
iránti szeretetéről. Annyiban különb, hogy mindaz, amit az Ószövetség tanított
a szimbólumok és képek által, beteljesedett Jézusban, akinek bűntelen életét,
halálát és főpapi szolgálatát jelképezte a földi szentélyszolgálat (Zsid
9:8-14).
Most tehát a szimbólumok, képek és példák
helyett itt van maga Jézus, nemcsak mint Isten Báránya, aki vérét adta a
bűneinkért (Zsid 9:12), hanem aki a Főpapunkként szolgál értünk a mennyben
(Zsid 7:25). Noha a felkínált üdvösség ugyanaz, az új szövetség jobb a réginél
a Jézusról nyert teljesebb kinyilatkoztatás és a benne található megváltás bemutatása
miatt.
_____________________________________________________________
Olvassuk el Zsid 8:5 és 10:1 verseit! Milyen szót
használ a bibliai író az Ószövetség szentélyszolgálataira? Hogyan segít ez a
nyelvezet megérteni az új szövetség különb voltát?
Gondolkozzunk el ezen: Miért ismerhetjük
meg Istent jobban Krisztus élete, halála és értünk végzett főpapi szolgálata
által, mint a földi szentélyszolgálat állatáldozataiból?
AZ ÚJ SZÖVETSÉG PAPJA |
Június 3 |
Csütörtök |
A zsidókhoz írt levél
nagy
hangsúlyt helyez Jézusnak a mennyben végzett főpapi szolgálatára. Éppen az
Újtestamentumnak ebben a könyvében találjuk az új szövetség legvilágosabb
kifejtését, ami kiemeli, hogy Krisztus a Főpapunk. Ez nem véletlen. Krisztusnak
a mennyben végzett szolgálata több szálon kapcsolódik az új szövetség
ígéreteihez.
A régi szövetség igazságait az ószövetségi
szentélyszolgálat tanította, aminek a középpontjában az áldozat és a közbenjárás
állt. Állatokat vágtak le, a vérükkel pedig a papok jártak közben a népért.
Természetesen ezek szimbolizálták az egyedül Jézusban nyerhető üdvösséget. Az
ószövetségi szolgálatok önmagukban nem tették lehetővé a megváltást.
Zsid 10:4 szerint állatok halála miért
nem teszi lehetővé a megváltást? Miért nem elegendő az üdvözítéshez egy állat
halála?
Az áldozatok és a hozzájuk kapcsolódó papi
közbenjárás mind Krisztusra mutattak, benne teljesedtek. Jézus lett az az
Áldozat, akinek a vére az új szövetség alapja. Krisztus vére erősítette meg az
új szövetséget, illetve tette a Sínai-hegynél kötött szövetséget az
áldozataival együtt „régivé” vagy érvénytelenné. Egyszer és mindenkorra
megtörtént az igazi áldozat (Zsid 9:26). Miután Krisztus meghalt, nincs többé
szükség állatok feláldozására, a földi szentélyszolgálatok már betöltötték a
szerepüket.
Mt 27:51 verse beszámol arról, hogy
Jézus halálakor a földi szentély kárpitja kettéhasadt. Hogyan mutat rá ez az
esemény is arra, hogy miért vált hatálytalanná a földi szentélyszolgálat?
Természetesen az állatáldozatokhoz kötődött azoknak a
lévitáknak a papi szolgálata, akik a földi szentélyben mutatták be az
áldozatokat és jártak közben a népért. Miután megszűnt az áldozatbemutatás, már
az ő szolgálatuk is véget ért. Jézusban minden beteljesedett, aki most saját
vére érdemeivel szolgál értünk a mennyei szentélyben (lásd Zsid 8:1-5). A
zsidókhoz írt levél kiemeli, hogy Krisztus a mennyei Főpapunk, aki
saját vére ontása által lépett be ott a szentélybe (Zsid 9:12) és közbenjár
értünk. Ez az alapja annak a reménynek és ígéretnek, amit az új szövetségben
kapunk.
Milyen érzést vált ki belőlünk, ha
megértjük, hogy Jézus a saját vérére mutatva jár közben értünk a mennyben?
Mennyire ad ez üdvbizonyosságot?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 4 |
Péntek |
„Azzal, hogy Krisztus tanítványaival
együtt vett részt a kenyér és a bor elfogyasztásában, elpecsételte magát a
számukra Megváltójukként. Rájuk bízta az új szövetséget, amelynek az útján
mindazok, akik elfogadják Őt, Isten gyermekeivé lesznek és közös örökösök
Krisztussal. Ezzel a szövetséggel minden áldás, amit a menny az élet számára
csak adományozhat, sőt az eljövendő élet is már az övék. A szövetség okmányát
Krisztus vérével kellett ratifikálni, megerősíteni. A szent úrvacsora vételekor
a tanítványok tartsák szemük előtt azt a végtelen áldozatot, amit Krisztus
mindegyikünkért személy szerint meghozott, annak az áldozatnak egy részeként,
amit az egész emberi nemzetségért hozott” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, 564-565. o.).
„A békesség szövetségének legszembetűnőbb
jellemzője a megbocsátó kegyelem különös gazdagsága a bűnösök iránt, ha megtérnek
és elfordulnak vétkeiktől. Az evangéliumot Istenünk jóságos irgalmaként mutatja
be a Szentlélek. »Mert megkegyelmezek álnokságaiknak, és az ő bűneikről és
gonoszságaikról meg nem emlékezem« (Zsid 8:12) – jelenti ki az Úr a
megtérőkről. Vajon elfordul Isten az igazságtól azért, hogy irgalmat
gyakoroljon a bűnössel? Nem! Isten nem szégyenítheti meg törvényét azzal, hogy eltűrje
büntetlen áthágását. Az új szövetség alatt az élet feltétele tökéletes engedelmesség.
Amennyiben a bűnös megtér és megvallja bűneit, bűnbocsánatot nyer, Krisztus
érte hozott áldozata által Isten ezt megadja neki. Krisztus eleget tett a
törvény követelményének minden megtérő, hívő bűnösért” (Ellen G. White: God’s
Amazing Grace. 138. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Az emberiség bűnesete óta egyedül Jézusban lehetséges a megváltás, még ha a
különböző történelmi korszakokban eltérő módon is kaptunk kinyilatkoztatást
erről az igazságról. A szövetségekkel nem ugyanez a helyzet?
2)
Térjünk vissza a mai második White-idézethez! Mit ért „tökéletes engedelmesség”
alatt White, ami a szövetségi kapcsolat követelménye? Egyedül ki az, akiről
elmondható, hogy „tökéletesen engedelmes” volt? Az Ő engedelmessége hogyan tesz
eleget annak, amit a törvény tőlünk megkövetel?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Az új szövetség a
megváltási terv hatalmasabb, teljesebb és jobb kinyilatkoztatása. Mi hittel
leszünk a részesei, a hitünk pedig a szívünkbe írott törvény iránti
engedelmességben mutatkozik meg.
BÓDÁS JÁNOS:
JÉZUSNAK
HIGGY!
Isten
szeret! – ezt hirdették (s mióta!)
kóbor
szentek és prédikátorok,
díszes
főpapok, nagy aranykereszttel,
s az
ember mégis vakon tántorog.
Hinne,
de nem tud… Pompa, rang, aranyfény,
szép
szó, dísz-kereszt, fényes ünnepélyek
megváltó
békét, mély szikla-nyugalmat
nem
adhattak az ember bús szívének,
csak
annak, aki nem emberre hallgat,
de
ama néma, megkínzott Alakra,
Aki
keresztjét a vállán cipelte
verejtékezve
– s leroskadt alatta.
Ki
nem keresztet tűzött ki díszül,
hanem
a testét szegeztette fára,
s azt
önmagával díszítette fel,
hogy
vére legyen minden bűnök ára…
Kétkedő
szív, ki győztes hitre vágyol,
Krisztusra
hallgass, ki nemcsak beszélt,
de
úgy szeretett, hogy tűrt, szenvedett,
és
értünk adta drága életét!