2021 / II.
− 9. tanulmány − Május 22−28A szövetség jele
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 2:2-3;
2Mózes 16; 20:11; 31:12-17; 5Mózes 5:14; Zsidók 4:1-4
„Megtartsák azért az Izráel fiai a
szombatot, megszentelvén a szombatot nemzetségről nemzetségre, örök szövetségül”
(2Móz 31:16).
A hetedik nap, a szombat olyan, mint egy szög, ami Katt! –
szakadatlan rendszerességgel, hetente visszavisz bennünket mindennek az
alapjához, amik vagyunk vagy lehetünk. Elfoglaltak vagyunk, ide-oda szaladunk, pénzt
költünk, pénzt keresünk, ide megyünk, oda megyünk, össze-vissza járkálunk,
aztán Katt! – itt a szombat, ami újból visszatérít bennünket az alapokhoz,
minden további dolog kiindulópontjához, mert csak azért létezhet mindaz, ami
valamit is számít nekünk, mert Isten kezdetben megteremtette.
A szombat feltartóztathatatlan rendszerességgel, kivétel nélkül, csendben feltűnik
a horizonton, behatol az életünk összes hasadékába és repedésébe. Arra
emlékeztet, hogy minden hasadék és repedés az Alkotónké, aki ide helyezett
bennünket, aki „kezdetben” megteremtette az eget és a földet. E tette
vitathatatlan alapja marad az összes keresztény hittételnek – aminek Katt! a
hetedik nap, a szombat cáfolhatatlan, nem tolakodó, de rendíthetetlen jele.
Ezen a héten a Sínai-hegynél kötött szövetség összefüggésében vizsgáljuk meg
ezt a jelet.
HETI ÁTTEKINTÉS: Honnan ered a szombat? Milyen
bizonyítékai vannak annak, hogy létezett már a Sínai-hegynél történtek előtt
is? Mitől lett különösen találó jel?
KEZDETEK |
Május 23 |
Vasárnap |
Milyen gyakran halljuk, hogy „zsidó
szombat”! Pedig a Szentírás világosan kijelenti, hogy a szombat már jóval a
zsidó nép kialakulása előtt létezett.
Keressük ki 1Móz 2:2-3 és 2Móz 20:11
verseit! A világos, egybehangzó kijelentések szerint tehát honnan ered a
szombat?
1Móz 2:2-3 versei ugyan nem nevezik meg a
„hetedik napot” konkrétan szombatként (ez a név először 2Móz 16:26, 29 verseiben
olvasható), de a kifejezés világosan utal rá, hogy „megpihent a hetedik
napon” (1Móz 2:2, RÚF). „A »szombat« szó nem fordul elő [1Móz 2:2
versében], a bibliai író azonban határozottan azt akarta hangsúlyozni, hogy
Isten megáldotta és megszentelte a hetedik napot, ami a szombat” (G. F.
Waterman: The Zondervan Pictoral Encyclopedia of the Bible. Grand
Rapids, MI., 1975, Zondervan Publishing House, 5. köt. 183. o.). 1Móz 2:2-3
magától értetődően azt tanítja, hogy a szombat Istentől ered, Ő alapította az
egész emberiség áldására.
Olvassuk el Mk 2:27 versét! Jézus
kijelenti, hogy Isten szó szerint az „emberért” adta a szombatot – vagyis
nemcsak a zsidóké, hanem az emberiség egészéé.
Vajon miért pihent Isten is a hetedik
napon? Szüksége volt rá? Még milyen más célt szolgálhatott az, hogy Ő is
megnyugodott akkor?
Néhány kommentátor ugyan felvetette, hogy
a teremtés után Istennek szüksége volt a fizikai pihenésre, ám az igazi célja a
példaadás volt az emberek számára. Nekik is dolgozni kell hat napon át, majd
megpihenni a hetedik napon, szombaton. A teológus Karl Bart emlékeztet: a
teremtés végén Isten megpihenése részét képezte „a kegyelem szövetségének”,
amelyben meghívta az emberiséget, „hogy pihenjenek vele… legyenek részesei
[Isten] nyugalmának” (Church Dogmatics. 3. köt. 1. rész, Edinburgh,
Scotland, 1958, T&T Clark Ltd. 98. o.).
Isten szeretettel hívta a teremtésük utáni napon az
általa megteremtett férfit és nőt, hogy pihenjenek, lépjenek meghitt kapcsolatba
vele, hiszen a saját képre alkotta meg őket. Azt akarta, hogy örökké
megmaradjon ez a közösség. A bűnbeesés óta pedig a szombat lehet a heti
fénypontja az ember és a Megváltó kapcsolatának.
Milyen előnyei vannak a szombatünneplésnek
az Úrral való kapcsolatunk szempontjából? Mit felelnénk, ha valaki ezt kérdezné
tőlünk?
SZOMBAT A SÍNAI ELŐTT |
Május 24 |
Hétfő |
„Ő pedig monda nékik: Ez az, amit az Úr
mondott: A holnap nyugalom napja, az Úrnak szentelt szombat; amit sütni
akartok, süssétek meg, és amit főzni akartok, főzzétek meg; ami pedig megmarad,
azt mind tegyétek el magatoknak reggelre”
(2Móz
16:23).
Nézzük át 2Mózes 16. fejezetét, amikor
Isten a Sínai eseményei előtt mannát adott Izraelnek a pusztában! Figyeljük meg
a következőket a beszámolóban!
1.
A
mannából csak egy bizonyos mennyiséget lehetett felhasználni naponta, a hatodik
napon azonban kétszer annyit kellett gyűjteni.
2.
Szombaton
nem találtak mannát.
3.
A
szombatra való plusz adag nem romlott meg, pedig különben nem állt el másnapig
a manna.
Mit fejez ki a szombat szentségével
kapcsolatban ez az eset, már a Sínaihegynél történt törvényadást megelőző
időben? Lásd 2Móz 16:23-28!
„Isten kezdetben [a teremtéskor] rendelte
el a szombatot. Valójában félreérthetetlenül erre mutat a szombatnak a hetedik
nappal való azonosítása, a kijelentés, miszerint az Úr adta a szombatot az
izraelitáknak, valamint az, hogy a feljegyzés szerint a nép megpihent Isten
parancsára” (G. F. Waterman: The Zondervan Pictoral Encyclopedia of the
Bible. Grand Rapids, MI., 1975, Zondervan Publishing House, 5. köt. 184.
o.).
Sokkal több van 2Mózes 16. fejezetében a
szombattal kapcsolatban annál, mint amit első látásra észreveszünk. Nézzük meg,
milyen tanítás rejlik benne!
1. Melyik a szombatra való felkészülés
napja?
2. A hét hányadik napja a szombat?
3. Honnan ered a szombat?
4. Milyen napnak kell lennie?
5. A böjtölés napja legyen a szombat?
6. Vajon a szombat az Istenhez való
hűségünk próbája?
Összhangban van a szombatról alkotott mai
felfogásunk azzal, amit 2Mózes 16. fejezete tanít?
SZÖVETSÉGI JEL |
Május 25 |
Kedd |
„Tartsák meg tehát Izráel fiai a szombatot,
szenteljék meg a szombatot nemzedékről nemzedékre, örök szövetségül. Köztem és
Izráel fiai között örök jel legyen ez. Mert hat napon át teremtette az ÚR a
mennyet és a földet, a hetedik napon pedig megpihent és megnyugodott”
(2Móz 31:16-17, ÚRK).
A Szentírás négyszer nevezi „jelnek” a
szombatot (2Móz 31:13, 17; Ez 20:12, 20). A „jel” nem „szimbólum” abban az
értelemben, hogy egy bizonyos dolog a hasonló tulajdonságaik révén, természetes
módon jelképez, kifejez vagy felidéz valami mást (az ököl szimbóluma gyakran
jelképezi a „hatalmat”, „erőt”). A Bibliában úgy értendő a szombat „jelként”,
mint egy külső jel vagy feltétel, aminek jellegzetes üzenetet kell hordoznia. Magában
a jelben semmi nem kapcsolódott közvetlenül a szövetséghez. A szombat szövetségi
jel „köztem és köztetek nemzedékről nemzedékre” (2Móz 31:13, ÚRK), csak
azért, mert Isten azt mondta.
Miért akarta az Úr szövetségi jelként
adni a szombatot? Mi teszi az Istennel való üdvözítő kapcsolat különösen találó
jelképévé? Mi az, ami miatt a szombat különösen jól szimbolizálja ezt a kapcsolatot,
tekintettel a szövetség alapvető vetületére, miszerint hit által tartatunk meg,
a cselekedeteinkkel nem szerezhetünk megváltást magunknak? Lásd 1Móz 2:3; Zsid
4:1-4!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Azért is lenyűgöző, hogy a szombat a kegyelem
szövetségének a jele, mert a zsidók évszázadokon át a Messiás általi szabadulás
jeleként értették. A szombatban a Messiásban nyerhető üdvösség előízét látták.
Mivel a mi értelmezésünk szerint a megváltás csak kegyelemből történik és mert a
szövetség a kegyelem szövetsége, világos a szombat, a megváltás és a szövetség közötti
kapcsolat (lásd 5Móz 5:13-15). Tehát az általános nézettel ellentétben a
szombat Isten üdvözítő kegyelmének a jele, nem pedig a cselekedetek általi
megváltásé!
Mit értünk szombati „pihenés”, „nyugalom”
alatt? Hogyan pihenünk meg szombaton? Mit teszünk másként ilyenkor, ami miatt
„jel” lesz ez a nap? Vajon észreveszi az életünket figyelve valaki, hogy
számunkra valóban különleges a szombat?
A MEGSZENTELÉS
JELE |
Május 26 |
Szerda |
„A szombatjaimat bizony tartsátok meg,
mert jel az köztem és köztetek nemzedékről nemzedékre, hogy megtudjátok, hogy
én vagyok az ÚR, aki megszentellek titeket”
(2Móz
31:13, ÚRK).
A szombat tekintetében különlegesen gazdag
2Móz 31:12-17 része, ami az után következik, hogy az Úr kijelentette a szent
sátor építésére és az ott végzendő szolgálatokra vonatkozó rendelkezéseit (2Móz
25:1–31:11).
A Szentírás itt fejezi ki először azt az
elvet, hogy a szombat „jel” – látható, külső és örök jel Isten és a népe
között. A szövegben lenyűgöző gondolatok vannak, amelyeket érdemes
tanulmányozni. Két új elem kapcsolódik össze benne:
1. A szombat jel, amiről megtudható
valami.
2. A szombat a
megszentelődés jele.
Gondolkozzunk el a jelnek azon a szempontján, ami az ismerethez kapcsolja! A héberek a tudást értelmi, kapcsolati
és érzelmi vonatkozásban is értették. Számukra nem egyszerűen valamilyen tény
ismeretét jelentette, főleg emberek esetében nem, hanem értelmes, tartalmas
kapcsolatot is kifejezett. Az Úr ismerete tehát azt jelentette, hogy jó
kapcsolatban álltak vele, „szolgálták” (1Krón 28:9), „félték” Őt (Ézs 11:2),
„hittek” (Ézs 43:10), „bíztak” benne, „keresték” Őt (Zsolt 9:11) és „segítségül
hívták” a nevét (Jer 10:25).
Olvassuk el az előző bekezdésben jelzett
igéket! Hogyan segítenek megértenünk azt, hogy mit jelent „ismerni” az Urat?
Ezen túlmenően a szombat jelentőségteljes
úgy is, mint a megszentelés jele, azt fejezi ki, hogy az Úr „megszenteli” a
népét (vö. 3Móz 20:8), „szentté” teszi őket (5Móz 7:6).
A megszentelés folyamata éppen annyira
Isten megváltó szeretetének a munkája, mint a megmentésének és az üdvözítésének
a munkája. Az igazság (megigazulás) és megszentelődés egyaránt Isten tette: „Én
vagyok az Úr, a ti megszentelőtök” (3Móz 20:8). A szombat tehát jel,
ami által megtudjuk, hogy Isten a megszentelőnk. „Isten annak jeléül adta a
világnak a szombatot, hogy Ő a Teremtő és az is Ő, aki megszentel” (Ellen G.
White: Testimonies for the Church. 6. köt. 350. o.).
Hogyan tudja felhasználni az Úr a
szombatünneplésünket arra, hogy megszenteljen bennünket?
MEGEMLÉKEZÉS A SZOMBATRÓL |
Május 27 |
Csütörtök |
„Megemlékezzél a szombatnapról, hogy
megszenteljed azt”
(2Móz 20:8).
A szombat jel, amiről az embernek „meg kell
emlékezni”. A „megemlékezzél” szó használata többoldalú is lehet.
Először is érzékeltet hátratekintést, a múltba nézést. Így a szombat a
kezdetre, a teremtésre mutat vissza, aminek a csúcspontján Isten
elrendelte a szombatot heti nyugalomnapként és a vele való közösség
különleges alkalmaként.
Azután a megemlékezés parancsa a jelenre is
vonatkozik. Nemcsak „megemlékeznünk” kell a szombatról (2Móz 20:8), hanem
fontos „megtartani” is (lásd 5Móz 5:12, RÚF), ebből tehát lényeges dolgok
következnek számunkra most, a jelenben.
Végül pedig a megemlékezés előre is mutat. Aki
megemlékezik a szombat megtartásáról, arra ígéretes, gazdag és tartalmas jövő
vár a szombat Urával. Benne marad a szövetséges kapcsolatban, mert az Úrban
marad. Tehát ha a szövetséget Isten és az ember kapcsolataként értjük,
kiemelkedően fontossá válik a kapcsolatunkat nagyban erősítő szombat.
A teremtésre és a Teremtőre emlékezve
Isten népe megemlékezik az Úr kegyelmes tettéről, a megváltásról (lásd 5Móz
5:14, ahol a szombat az Egyiptomból való szabadulás szimbólumaként az Istenben
nyerhető végső szabadulást jelképezi). A teremtés és az újjáteremtés
összetartozik. Az első teszi lehetővé a másodikat. A szombat jele kifejezi,
hogy Isten a világ Teremtője és az üdvösségünk Teremtője.
„A szombat szent megtartásával
bemutatjuk, hogy az Ő népe vagyunk. Isten Igéje olyan jelként szól a szombatról,
mely megkülönbözteti az Ő parancsolattartó népét… Az Isten parancsolatának
megtartói egyesülni fognak Vele a nagy küzdelem során, mely a mennyben kezdődött
Isten és Sátán között” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 2. köt. Budapest,
2000, Advent Kiadó, 148. o.).
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az iménti idézet szerint mi az a
szombatban, ami talán minden más parancsolatnál jobban megkülönbözteti Isten
„parancsolattartó népét”?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 28 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, „A Vörös-tengertől a Sínai-hegyig” c. fejezetből 250-253.
o.
A Tízparancsolat átfogóan és alapvetően meghatározza
az Isten-ember és az ember-ember közötti kapcsolatokat. Középen helyezkedik el
a szombat parancsolata, ami különleges módon nevezi meg a szombat Urát, rámutat
fennhatóságának körére és a tulajdonjogára. Figyeljük meg a következő két
szempontot! 1) Isten megnevezése: Jahve, az Úr, a Teremtő (2Móz 20:11; 31:17),
akinek így sajátságos a helyzete; 2) fennhatóságának köre és a tulajdonjoga: az
ég, a föld, a tenger és bennük minden (2Móz 20:11; vö. 31:17). A szombat
parancsolatának ez a két jellemző szempont megszokott az ókori Közel-Kelet
nemzetközi megállapodásainak pecséteiben is. Az ilyen pecséteket általában a
megállapodási dokumentumok közepére helyezték. Tartalmazzák 1) az istenség
nevét (általában egy pogány isten neve) és 2) fennhatóságuk, uralmuk körét
(rendszerint egy bizonyos földrajzi terület).
„A Lélek általi megszentelés jelzi a különbséget azok
között, akiken ott van Isten pecsétje, illetve akik a hamis nyugalomnapot
tartják meg. Amikor jön a próba, világosan megmutatkozik, hogy mi a fenevad
bélyege: a vasárnapünneplés…
Isten a hetedik napot jelölte ki szombatjául (2Móz
31:13, 16-17). Így határvonal húzódik a hűséges és a hűtlen között. Akik
szeretnék megkapni a homlokukra Isten pecsétjét, azoknak meg kell tartaniuk a
negyedik parancsolat szombatját” (Ellen G. White megjegyzése, The SDA Bible
Commentary. 7. köt. 980-981. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1) Olvassuk el 3Móz 19:30 versét!
Figyeljük meg, hogyan kapcsolja össze a szentélyt a szombattal! Tekintettel
arra, amit a szombat jeléről tanultunk, miért érthető ez az összefüggés?
2)
Vajon a szombatünneplés erősítette az Úrral való kapcsolatunkat? Ha nem így
lenne, min kellene változtatnunk?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A szombat szövetségi jel, átível a megváltási terv végéig, visszamutat a
teremtésre a kegyelmi szövetség jeleként, ugyanakkor rámutat végső
újjáteremtésünkre is, arra az időre, amikor Isten mindent újjá tesz.
VIETÓRISZ JÓZSEF:
KRISZTUS
KÖVETŐI
Mindenki,
mindenütt, mindenkor munkában:
ezzel
kell törődni!
Mind
ezen fáradnak az Úr táborában
Krisztus
követői.
Mindenütt
van munka boldogulásunkra,
sikerrel
biztató.
Bátran
fogjunk hozzá, mert sok a munka,
s
kevés az arató!
Mindenkor
van munka az Úr szőlőjében,
csak
a munkást várja,
kinek
hivatása, hogy az Úrnak éljen
lelkének
javára.
Munkában
eltöltött hűséges szolgálat:
diadalmas
élet.
Ez ad
földi létünk fáradt vándorának
örök
dicsőséget.