2021 / II.
− 8. tanulmány − Május 15−21Szövetségi törvény
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 18:19; 2Mózes 19:6;
5Mózes 4:13; 10:13; Ézsaiás 56:7; Ámósz
3:3; Zsidók 2:9
„És hogy megtudjad, hogy az Úr, a te
Istened, ő az Isten, a hívséges Isten, aki megtartja a szövetséget és az irgalmasságot
ezeríziglen azok iránt, akik őt szeretik, és az ő parancsolatait megtartják”
(5Móz
7:9).
A 23. zsoltár egyik fontos kifejezése arra mutat rá,
hogy hol kíván vezetni bennünket Isten. „…az igazság ösvényein vezet
engem az ő nevéért” – jelenti ki Dávid a 3. versben. Isten soha nem vezet
bennünket tévútra, éppen az erkölcsi tisztasága miatt. Biztonságos utakon terel
lelki életünkben.
Mi „az igazság ösvényének” biztonságos útja? Egy másik
zsoltár szerzője egy imakérésben megadja a feleletet erre a kérdésre: „Vezérelj
a te parancsolataidnak útján, mert gyönyörködöm
abban” (Zsolt 119:35). „…mert minden parancsolatod igaz” (Zsolt
119:172). Isten törvénye biztonságos, biztos út, ami átvezet az emberi élet
veszélyes ingoványain.
E heti tanulmányunk középpontja Isten törvénye, ill.
annak helye a Sínaihegynél kötött szövetségben.
HETI ÁTTEKINTÉS: Mit jelentett Izrael kiválasztása?
Milyen párhuzamokat találunk az ő kiválasztásuk és a miénk között? A szövetségben
mennyire volt fontos a törvény? A szövetségnek nem voltak feltételei? Miért szerves
része a szövetségi kapcsolatnak az engedelmesség?
IZRAEL
KIVÁLASZTÁSA (5MÓZ 7:7) |
Május 16 |
Vasárnap |
A zsidó hagyomány tanítása szerint Isten
csak azért kötött szövetséget Izraellel, mert más népek előbb visszautasították
az ajánlatát. Erre az álláspontra ugyan nincs bibliai bizonyíték, azt mégis
segít megérteni, hogy az Úr semmiképpen sem azért választotta ki a héber népet,
mert megérdemelték volna az Úrtól kapott nagy megtiszteltetést és kiváltságot.
Nem voltak érdemeik, amelyek méltóvá tették volna őket Isten szeretetére és
arra, hogy saját népének válassza őket. Kis létszámú, rabszolgaságba döntött
törzsek voltak, politikai és katonai értelemben gyengék. Kulturális és vallási
szempontból is vegyes háttérrel rendelkeztek, jelentős befolyás nélkül. Izrael
kiválasztatásának alapvető oka tehát Isten szeretetének és kegyelmének a titka.
A kiválasztás gondolatához azonban
körültekintéssel forduljunk, hiszen megvan a teológiai félreértések lehetősége.
Mire választotta ki Isten Izraelt? Üdvösségre választotta ki, míg mindenki mást
kárhozatra szánt volna? Vagy inkább eszközeiként akarta őket felhasználni, hogy
bemutassák a világnak mindazt, amit ők megismerhettek? Az alábbi versek hogyan
mutatnak rá a válaszra?
2Móz 19:6
___________________________________________________
Ézs 56:7
_____________________________________________________
Zsid 2:9 _____________________________________________________
Mint hetednapi adventisták, általában Izrael mai
megfelelőiként gondolunk magunkra, akiket elhívott az Úr, nem azért, hogy
egyedül bennünket üdvözítsen, hanem hogy a megváltás üzenetét hirdessük a világnak
a hármas angyali üzenet összefüggésében. Röviden: hisszük, hogy olyan mondanivalónk
van, amiről más nem beszél. Alapjában véve ez volt a helyzet az ókori Izraellel
is. Istennek nem az volt a célja a héber nép kiválasztásával, hogy valamiféle
exkluzív klubként csak maguknak tartsák meg az üdvösség, a megváltás ígéretét.
Ellenkezőleg! Hisszük, hogy Krisztus az egész emberi családért meghalt (Zsid
2:9), tehát az Izraelnek felajánlott üdvösséget az Úr az egész világnak
felkínálja. Izraelnek kellett volna bemutatni a megváltást, és Isten bennünket
is ugyanezért hívott el.
Gondoljunk a saját szerepünkre a
gyülekezetben! Mivel mozdíthatjuk elő azt a munkát, amire Isten elhívott bennünket?
Ne feledjük, ha nem segítünk tevékenyen, valószínűleg inkább az útban állunk
valamennyire!
KÖTELÉKEK |
Május 17 |
Hétfő |
„Kijelentette nektek szövetségét, amikor
megparancsolta, hogy teljesítsétek a tíz igét, és felírta azokat két kőtáblára”
(5Móz 4:13, RÚF).
Bármennyire is hangsúlyozzuk, hogy a
szövetség mindig a kegyelem szövetsége, vagyis azért válik lehetővé, mert Isten
meg nem érdemelt jóindulatát terjeszti ki a vele üdvözítő kapcsolatba lépőkre,
a kegyelem nem jelent felhatalmazást az engedetlenségre. Ellenkezőleg! A
szövetség és a törvény összetartozik, a kettő valójában elválaszthatatlan egymástól.
Nézzük meg a fentebb idézett verset!
Mennyire szoros, alapvető tehát a kapcsolat a szövetség és a törvény között?
A szövetségről gondolkozva nagyon is
érthető, hogy a törvény fogalma szervesen hozzátartozik. Amennyiben többek
között kapcsolatként fogjuk fel, látjuk, hogy bizonyos határokat, szabályokat
meg kell szabni. Ugyan meddig tartana egy házasság, egy barátság, egy üzleti
kapcsolat, ha nem lennének határozottan kimondott vagy hallgatólagosan
elfogadott szabályaik? A férjnek barátnője is van a felesége mellett; valaki
pénzt vesz ki a barátja pénztárcájából, annak tudta nélkül; az üzleti partner
mást is bevesz a vállalkozásba. Ezekkel szabályokat, törvényeket és elveket
szegnek meg. Ilyen törvénytelen körülmények között vajon meddig maradnának meg
ezek a kapcsolatok? Ezért kell tehát határokat szabni, vonalakat húzni és
szabályokat elfogadni, mert a kapcsolatok csak így maradhatnak meg. A szövetség
szóval több párhuzamos jelentésű vagy szorosan kapcsolatos (ha nem szinte
teljesen megegyező értelmű) kifejezést is találunk: törvény (Zsolt
78:10), rendelés (Zsolt 50:16), bizonyság (Zsolt 25:10), parancsolat
(Zsolt 103:18) és az Úr beszéde (5Móz 33:9). Nyilvánvaló, hogy „e
szövetségnek igéi” (Jer 11:3, 6, 8) Isten törvényének, rendelkezéseinek,
bizonyságainak és parancsolatainak szavai. Istennek az Izrael népével kötött
szövetsége részét képezték különböző kívánalmak, amelyek döntően fontosak
ahhoz, hogy megmaradjon az a különleges kapcsolat, amelyet népével fent kívánt
tartani. Vajon másként lenne ez ma?
Gondoljunk valakire, akivel szoros
kapcsolatban állunk! Képzeljük el, hogyan hatna a viszonyunkra, ha nem
éreznénk, hogy bármiféle szabály, norma vagy törvény vonatkozna ránk, hanem
teljes szabadságban azt tehetnénk, amit csak akarunk! Miért van szükség még
akkor is szabályokra, ha azt mondjuk, hogy csakis a köztünk levő szeretet
szabja meg a másikhoz fűződő viszonyunkat? Beszélgessünk erről!
TÖRVÉNY A
SZÖVETSÉGBEN (5MÓZ 10:12-13) |
Május 18 |
Kedd |
Mi jut eszünkbe először a törvényről?
Rendőrök, közlekedési bírságok, bírók, börtön? Esetleg korlátozások, szabályok,
ellentmondást nem tűrő szülők és büntetés? Vagy inkább rend, harmónia,
stabilitás? Vagy talán akár… a szeretet?
A héber tóráh szót a Bibliánk
„törvénynek” fordítja, és azt jelenti, hogy „tanítás” vagy „útmutatás”. Ezt a
kifejezést használjuk Isten minden tanítására, legyen az erkölcsi, polgári,
társadalmi vagy vallási jellegű. Felöleli minden bölcs tanácsát, amit Isten
kegyelmesen a népének adott, hogy fizikailag és lelkileg egyaránt teljes életet
élhessenek. Nem csoda, hogy a zsoltáros boldognak mondja azt az embert, akinek „az
Úr törvényében van gyönyörűsége, és az ő törvényéről gondolkodik éjjel
és nappal” (Zsolt 1:2). Elámulunk a rendelkezések széles körén a törvényt
vagy a Tórát olvasva, vagyis a Mózes könyveiben feljegyzett
tanításokat, útmutatásokat, amelyek részét képezték Izrael szövetségének. A törvény
érintette Izrael életének minden részét – a mezőgazdaság, a polgári kormányzat,
a társadalmi kapcsolatok és az istentisztelet kérdéseit.
Vajon miért adott Isten ennyi útmutatást
Izraelnek (lásd 5Móz 10:13)? Hogyan szolgálták a javukat ezek a rendelkezések?
A szövetségben az volt a „törvény”
szerepe, hogy irányelveket adjon az új szövetséges félnek, az embernek. A törvény
mutatja be Isten akaratát, akit úgy lehet a legteljesebb mértékben megismerni,
ha hit által engedelmeskedünk parancsolatainak és akarata egyéb
kijelentéseinek. A szövetségi kapcsolat élő valóságában a törvény mutatott rá
arra, hogy Izrael nem követhette a többi nép szokásait. Nem szabhatták magukat
kizárólag a természeti törvényhez, az emberi igényekhez, vágyakhoz vagy a
társadalmi, politikai, gazdasági szükségletekhez. Csak akkor maradhattak meg
Isten szent népeként, papok birodalmaként, ha az élet minden területén
maradéktalanul eleget tesznek a szövetséget szerző Úr kinyilatkoztatott
akaratának.
A hetednapi adventisták az ókori Izraelhez
hasonlóan a tanácsok széles körét kapták a prófétaság ajándékának mai
megnyilatkozása révén, amelyek a keresztényi élet minden részét érintik. Miért
fontos, hogy Isten ajándékának, nem pedig a független gondolat és cselekvés
gátjainak tekintsük ezeket? Ugyanakkor miért veszélyes, ha törvényeskedő módon
közelítünk ezekhez, mint az izraeliták tették? Lásd Róm 9:32!
ISTEN
TÖRVÉNYÉNEK ÁLLANDÓSÁGA |
Május 19 |
Szerda |
Mit tudhatunk meg Isten lényeges
tulajdonságáról abból, hogy törvényének szerepe van a szövetségi kapcsolatban?
Mal 3:6; Jak 1:17
Isten törvénye az akaratának szóbeli
vagy írott kifejezése (vö. Zsolt 40:9). A jellemét tükrözi, és mivel benne
foglaltatik a szövetségben, ez Isten állandóságát, megbízhatóságát mutatja.
Talán nem ismerjük fel mindig gondviselésének jeleit, de tudjuk az Úrról, hogy
hűséges. A világmindenséget változatlan erkölcsi és fizikai törvények
irányítják, és ez a tény valós szabadságot, biztonságot ad.
„Abból ered a bizonyosság, hogy Isten
megbízható és lehet rá hagyatkozni, hogy Ő a törvény Istene. Akarata és törvénye
egy. Azért mondja jónak azt, ami helyes, mert a lehető legjobb kapcsolatokat
mutatja be. Ebből következően törvénye sosem önkényes, szeszélyes, ez a
legstabilabb a világmindenségben” (Walter R. Beach: Dimensions in Salvation.
Washington D. C., 1963, Review and Herald Publishing Association, 143. o.).
Ha a törvény nem mentheti meg az embert
a bűntől, miért vette bele Isten a szövetségbe? Lásd például Ám 3:3!
A kapcsolathoz megegyezés és harmónia
szükséges. Isten a világ Teremtője, ugyanakkor erkölcsi Kormányzója is, ezért a
törvény elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy intelligens teremtményei boldogan,
vele összhangban élhessenek. Kormányzatának alkotmánya a törvény, ami az
akaratának kifejezése. Természetes módon ez a szövetségi megállapodás és
kapcsolat normája, ami kötelező erejű. A célja nem a megváltás, hanem az, hogy
meghatározza kötelességünket Isten (1-4. parancsolat), valamint az
embertársaink iránt (5-10. parancsolat). Vagyis azt az életformát vázolja fel,
amelyet Isten eltervezett szövetséges gyermekei számára, boldogságuk és jólétük
érdekében, ez védte az izraelitákat attól, hogy más filozófia életformájával váltsák
azt fel. A szövetségi kapcsolatnak az volt és most is az a célja, hogy Isten átformáló
kegyelme által összhangba hozza a hívőt az Úr akaratával és jellemével.
Körülnézve vajon nem látjuk a
törvénytelenség pusztító hatásait? Észreveszünk-e a saját életünkben olyan
kárt, amelyet Isten törvényének megszegése okozott? Mindez mennyire tudatosítja
bennünk, hogy Isten törvénye jó? Miért fontos tehát, hogy az Úrral való
kapcsolatunknak meghatározó része legyen a törvény?
HA… |
Május 20 |
Csütörtök |
Keressük ki az alábbi verseket! Mi a közös pont
bennük? Mit tanítanak a szövetség természetéről?
1Móz 18:19
__________________________________________________
1Móz 26:4-5 __________________________________________________
2Móz 19:5
___________________________________________________
3Móz 26:3
___________________________________________________
Ábrahám hűségesen megtartja „parancsolataimat,
rendeléseimet és törvényeimet” (1Móz 26:5) – jelentette ki Isten, utalva
ezzel arra, hogy ilyen életmódot vár el szövetségeseitől. A
Sínai-hegynél kötött bibliai szövetség egésze nyilvánvalóvá teszi, hogy
a szövetség egyik alapvető eleme az engedelmesség feltétele. 2Móz 19:5
verse világos: „ha… megtartjátok…” Tagadhatatlan a szövetség
feltételes volta. Isten kegyelemből, ajándékként kínálta fel, nem érdemelték
azt ki, azonban a szövetségi ígéretek nem feltétel nélküliek. A nép
visszautasíthatta az ajándékot, elvethette a kegyelmet, hátat fordíthatott az
ígéreteknek. Semmiképpen sem érvényteleníti a szabad akaratot a
szövetség, sem a megváltás. Az Úr nem kényszeríti az embereket a vele való
üdvözítő kapcsolatba, nem erőlteti ránk a szövetségét. Ingyen felajánlja, mindenkit
hív, hogy fogadják el. Amikor valaki ezt megteszi, számolnia kell a
kötelezettségekkel, nem mintha ez volna az eszköz a szövetség áldásainak
az elnyerésére, hanem annak külső jeleként, hogy megkapta a szövetségi áldást.
Izraelnek nem azért kell engedelmeskednie, hogy megdolgozzon az
ígéretekért, hanem hogy az ígéretek beteljesedhessenek az életükben. Engedelmessége
annak kifejezése volt, hogy milyen az, ha valakit megáld az Úr.
Engedelmességünkkel nem érdemeljük ki az áldásokat, mintha Istennek kötelessége
volna azokat megadni. Az engedelmesség inkább megteremti azt a
környezetet, amelyben a hit áldása megnyilvánulhat.
„Mindig azon az úton járjatok, amelyet az
Úr, a ti Istenetek parancsolt néktek, hogy éljetek, és jó legyen dolgotok, és
hosszú ideig élhessetek a földön, amelyet bírni fogtok”
(5Móz
5:33). Vajon az Úr azt mondja itt Izraelnek, hogy engedelmességükkel
kiérdemlik az áldásokat, tartozik nekik ezekkel? Vagy inkább ezt fejezi
ki: Ha engedelmeskedtek, ezek az áldások következhetnek, mert az
engedelmességetek utat nyit számomra, hogy áldást adjak rátok. Mi a
különbség a két megközelítés között?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 21 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „Küzdelem” c. fejezetből 511-513. o.; Pátriárkák és
próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „A törvény és a szövetségek” c.
fejezet, 322-333. o.
Hogyan segít Mt 22:34-40 szakasza jobban
megérteni 1) a szövetségben Isten törvényének helyét és jelentőségét; 2) azt az
elvet, hogy rokonértelmű a szövetség és a kapcsolat jelentése?
„Először szeretetnek kell lennie az ember
szívében, mielőtt Krisztus erejével és kegyelméből elkezdheti megtartani Isten
törvényének előírásait (vö. Róm 8:3-4). Szeretet nélkül az engedelmesség
lehetetlen és értéktelen. Amikor azonban ott van a szeretet, az ember
automatikusan arra törekszik, hogy az életét összhangba hozza Istennek a
parancsolatokban kifejezett akaratával” (The SDA Bible Commentary. 5.
köt. 484. o.).
„Szent törvényének előírásaiban Isten az
élet tökéletes szabályát adta és kijelentette, e törvény változatlanul, az
utolsó pontocskáig kötelező az emberre az idők végéig. Krisztus azért jött,
hogy ezt a törvényt felmagasztalja és dicsővé tegye. Bemutatta, hogy ez Isten
és az ember iránti szeretet széles alapjára épül, és az előírása iránti
engedelmesség magába foglalja az ember kötelességét. Saját életével adott
példát az Isten törvénye iránti engedelmességre. A hegyi beszédben pedig
kifejtette, hogy annak követelménye hogyan terjed túl a külső cselekedeten,
tudomásul véve a gondolatok és a szív indítékait” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 332. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Miért vonzza jobban Isten felé az embert a szeretet fonala, mint a félelem
kötele?
2)
Miért az az első és legnagyobb parancsolat, hogy „Szeresd az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből” (Mt 22:37)?
3)
Simone Weil egyszer azt írta, hogy „A rend a legelső szükséglet” (idézi:
Russell Kirk: The Roots of American Order. Washington D. C., 1992,
Regnery Gateway, 3. o.). Hogyan érthetjük a szavait a heti tanulmányunk
összefüggésében, főleg a törvénnyel kapcsolatban?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A szövetségnek, ami valóban a kegyelem szövetsége volt, szerves része Isten
törvénye. A kegyelem azonban sosem érvényteleníti a törvény szükségességét.
Ellenkezőleg! A törvény eszköze által mutatkozik meg a kegyelem, jut kifejeződésre
azoknak az életében, akik elfogadják.
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
MINDAZ
amivé kellene,
hogy váljunk; szeretet,
együttérzés,
béketűrés,
amik végül is Őhozzá tartoznak.
Ezekből lenne jó építkeznünk azzá a bizonyos házzá,
hogy sejtjeink ne álmodjanak gonoszat,
hogy növőben lévő szárnyaink
tükörben sose lássuk.
Valaki már úgyis
kiegészítette
sajátjából
végső fesztávját.