2021 / II.
− 6. tanulmány − Május 1−7Ábrahám utódai
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 6:5;
5Mózes 28:1, 15; Jeremiás 11:8; Ezékiel 16:8; János 10:27-28; 1Péter 2:9; Róma
4:16-17; Galata 3:26-29
„Ti pedig választott nemzetség, királyi
papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak
hatalmas dolgait, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket”
(1Pt 2:9).
Egy kisváros ékszerüzletének kirakatában egy nap
megállt a falióra háromnegyed kilenckor. A városka sok lakója arra haladva
rendszerint az órára pillantott, hogy megtudja az időt. Amikor azon a reggelen
a munkába sietők odanéztek, látták, hogy még csak háromnegyed kilenc van. Az
iskolába tartó gyerekek is meglepődtek, hogy bőven van még idejük álldogálni. Akkor
reggel sokan elkéstek azért, mert az ékszerész kirakatában megállt az óra (lásd
C. L. Paddock: God’s Minutes. Nashville, TN., 1965, Southern Publishing
Association, 244. o.).
Milyen találó példa ez az ókori Izrael kudarcára! Az
Úr „a pogányok közibe” (Ez 5:5) helyezte népét, egy három kontinenst
(Afrikát, Európát és Ázsiát) összekötő, stratégiai fontosságú területre.
Nekik kellett volna a világ lelki „órájaként” szolgálni.
Izrael azonban bizonyos értelemben megállt, mint az
ékszerész kirakatában az óra, mégsem veszett oda minden, hiszen Istennek akkor
is volt hűséges maradéka, mint ahogy ma is. E heti tanulmányunk arra
összpontosít, hogy kik tartoznak Isten igaz Izraele közé minden korban,
beleértve a miénket is, és mi a szerepük.
HETI ÁTTEKINTÉS: Milyen szövetségi ígéreteket adott az
Úr Izraelnek? Milyen feltételekkel? Mennyire tudott a nép megmaradni azok
mellett? Mi történt, amikor nem engedelmeskedtek?
„MINDEN NÉP KÖZÜL” |
Május 2 |
Vasárnap |
„Mert az Úrnak, a te Istenednek szent
népe vagy te; téged választott az Úr, a te Istened, hogy saját népe légy néki,
minden nép közül a föld színén”
(5Móz 7:6).
Vitán felül áll, hogy az Úr a héber népet választotta
ki földi képviselőiül. A magyar fordításban úgy jelenik meg a segullah szó,
hogy „saját” (Károli, ÚRK) vagy „tulajdon” (RÚF), és jelentheti
azt, hogy „értékes dolog”, „különleges kincs”. A lényeg,
amit észben kell tartanunk, hogy a kiválasztás teljes egészében Isten tette
volt, kegyelmének kifejezése. A népben nem volt olyan tulajdonság, amivel
kiérdemelték volna kegyelmét – nem is lehetett volna, hiszen a kegyelmet
érdemek nélkül kapjuk.
Olvassuk el Ez 16:8 versét! Milyen
magyarázatot találunk ebben arra, hogy az Úr kiválasztotta Izraelt?
„Miért választotta ki Jahve Izraelt? Ez
megfejthetetlen. Egy kis népcsoport volt, komoly kulturális örökség és tekintély
nélkül. Nem mutathatott fel olyan különleges személyes tulajdonságokat, amelyek
a választás biztosítékaiul szolgáltak volna. A kiválasztás kizárólag Isten
tette volt… aminek végső okát az isteni szeretet titka fedi. Viszont tény, hogy
Isten valóban szerette Izraelt, valóban kiválasztotta, ezért
tartotta tiszteletben az atyáknak tett ígéretét… Jahve iránta tanúsított
szeretete miatt esett rá a kiválasztás. Isten a hatalmát bemutatva
kiszabadította a népet az egyiptomi szolgaságból. Ha egyszer felfogják e
nagyszerű tényeket, megértik, hogy valóban szent és különlegesen nagy becsben
tartott népnek számítanak. Éppen ezért a legmesszebbmenőkig kifogásolható volt
a részükről minden olyan hajlandóság, hogy nemes státuszukról lemondjanak” (J.
A. Thompson: Deuteronomy. London, 1974, InterVarsity Press, 130-131.
o.).
Az isteni terv szerint az izraeliták népének királyi
és papi szerepe is volt. A bűnös világban erkölcsi és lelki királyoknak kellett
lenniük, abban az értelemben, hogy győzedelmeskedjenek a bűn birodalma felett.
Papként közel kellett kerülniük az Úrhoz ima, dicsőítés és áldozatok bemutatása
által. Az igaz vallás mennyből küldött magyarázóiként Isten és a pogányok
közötti közvetítőkként tanítóknak, prédikátoroknak és prófétáknak, a szent élet
élő példaképeinek kellett volna lenniük.
Térjünk vissza a mai alapigénkből ahhoz a
kifejezéshez, amelyben az Úr kijelenti: „saját népe légy néki, minden nép
közül a föld színén”! Mit jelent ez?
FÖLDADOMÁNYOZÁS (1MÓZ 35:12) |
Május 3 |
Hétfő |
Isten először Ábrahámnak ígérte meg, hogy
földet ad népének, majd ezt megismételte Izsáknak és Jákóbnak is. József
szintén említette ezt az ígéretet a halálos ágyán (1Móz 50:24). Az Úr azonban
tudatta Ábrahámmal, hogy négyszáz év telik el, míg Ábrahám utódai örökségül
veszik azt az országot (1Móz 15:13, 16). A teljesedés Mózes és Józsué napjaiban
kezdődött. Mózes újból elmondta Isten parancsát: „Íme, elétek adtam ezt a
földet. Menjetek be, vegyétek birtokba azt a földet” (5Móz 1:8,
ÚRK).
Olvassuk el 5Móz 28:1, 15 verseit! Mire
utalnak? Röviden, a földet a szövetség keretein belül kaphatják meg, amivel azonban
kötelezettségek is járnak. Milyen kötelezettségei voltak Izraelnek?
Mózes ötödik könyve
28.
fejezetének első szakasza azokat az áldásokat vázolja fel, amelyeket Izrael
akkor nyer, ha követik Isten akaratát, a fejezet másik része pedig az átkokat
taglalja, amelyek akkor sújtják őket, ha nem azt teszik. Az ilyen átkok
„nagyjából, bár nem teljes egészében azért következtek be, mert egyszerűen
lehetőséget adtak a bűnnek gonosz következményei kimunkálására… »Mert aki a
testének vet, az a testből arat pusztulást« (Gal 6:8, ÚRK). Mint a víz, ami
természetes módon addig folyik, míg ki nem egyenlítődik a szintje; mint a
falióra, ami üt, amíg egészen le nem jár; mint a fa, ami mindig megtermi a maga
gyümölcsét, amíg növekedhet. Hasonlóképpen a bűn is törekszik egy szintre,
arra, hogy egyre haladjon, beérlelje gyümölcsét, és »azoknak a vége
halál« (Róm 6:21)” (The Pulpit Commentary: Deuteronomy. szerk. H. D.
M Spence és Joseph S. Exell, Peabody, MA., 1985, Hendrickson Publishers, 3.
köt. 439. o.). Sok ígéret vonatkozott a földre, ám ezeknek voltak feltételei,
amelyek a szövetség részét képezték. Izraelnek teljesítenie kellett a
megállapodás rá eső részét, különben az ígéretek érvényüket veszíthetik. Az Úr
több alkalommal is teljesen világossá tette, hogy ha nem engedelmeskednek, elveszik
tőlük a földet. Olvassuk el 3Móz 26:27-33 szakaszát! Ennél már nem is
fogalmazhatott volna egyértelműbben!
Keresztényként
várjuk, hogy elnyerjük, birtokba vehessük az ígéret földjét, az újjáteremtett
eget és földet. Ígéretet kaptunk erre, éppen úgy, mint a héberek a földi ígéret
földjére. A különbség azonban az, hogy ha odaérünk, többé nem fenyeget a
veszély, hogy valaha is elveszíthetnénk (Dán 7:18). Annak viszont vannak
feltételei, hogy odakerüljünk! Melyek ezek – különös tekintettel az egyedül hit
által történő megváltásra?
IZRAEL ÉS A
SZÖVETSÉG |
Május 4 |
Kedd |
„De nem hallgattak és nem figyeltek rám,
hanem mindenki a maga megátalkodott gonosz szíve szerint élt. Ezért
beteljesítettem rajtuk ennek a szövetségnek minden igéjét, amelyről
megparancsoltam, hogy teljesítsék, de nem teljesítették”
(Jer
11:8, RÚF).
Gondoljunk bele! Az Úr kijelentette, hogy
beteljesíti „rajtuk ennek a szövetségnek minden igéjét”, de itt
valami rosszra utalt! Általában hajlamosak vagyunk úgy gondolni a
szövetségre, mint amiből csak jó származhat, csakhogy van egy másik
oldala is. Szintén ezt az elvet láttuk Noé esetében. Isten csodálatos
ígéretet tett neki, azt, hogy megmenti a pusztulástól, Noénak azonban
engedelmeskednie kellett, hogy Isten kegyelmének áldásaiban részesüljön, máskülönben
a szövetség másik fele következett volna.
Vessük össze ezt a verset azzal, amit
1Móz 6:5 mond az özönvíz előtti világról! Milyen párhuzamot találunk? Ezek
szerint mennyire fontos uralkodni a gondolataink felett is?
Sajnálatos módon Izrael történelmében
újból és újból ugyanaz a minta ismétlődött: hitehagyás, amit Isten ítéletei
követtek, majd megtérés és utána az engedelmesség időszaka. A megígért
területet csak rövid ideig, Dávid és Salamon uralma alatt tartották teljes
mértékben ellenőrzésük alatt. Jeremiás így írt Izrael hitehagyásáról: „Ha
valaki elbocsátja feleségét, és az eltávozva férjétől egy másik férfié
lesz, vajon visszatérhet-e megint hozzá? Nem válna-e ezzel gyalázatossá
az ország? Te pedig, aki sok barátoddal paráználkodtál, vissza akarsz
térni hozzám? – így szól az ÚR… De ahogy egy asszony hűtlenül elhagyja házastársát,
úgy hagytatok el hűtlenül engem, Izráel háza! – így szól az ÚR” (Jer 3:1,
20, RÚF). Itt jutunk vissza egy korábban érintett gondolathoz: az Isten által
felkínált szövetség nem olyan, mint egy hideg jogi egyezség, amit úgy kívánnak
megkötni az üzletemberek, hogy számukra a legkedvezőbb legyen. A szövetségi kapcsolat
elköteleződést jelent, komoly és szent, mint a házasság, ezért is használja az
Úr ezt a képet. A lényeg: Izrael hitehagyásának gyökere nem az engedetlenség
volt, hanem az, hogy megtört a személyes kapcsolatuk az Úrral. Ez a törés
vezetett engedetlenséghez, ami rájuk hozta a büntetést.
Miért annyira fontos a keresztényi életben
a személyes kapcsolat szerepe? Ha nem jó a kapcsolatunk Istennel, miért leszünk
hajlamosak bűnbe és engedetlenségbe esni? Mit felelnénk, ha valaki megkérdezné tőlünk:
„Hogyan alakíthatok ki mély, szeretetteljes kapcsolatot Istennel?”
A MARADÉK |
Május 5 |
Szerda |
Izrael újból és újból végigjárta a hitehagyás, isteni
ítélet és megtérés ciklusait. Minek a reményét közlik mégis az alábbi igék?
Ézs 4:3
______________________________________________________
Mik 4:6-7
____________________________________________________
Zof 3:12-13 __________________________________________________
Izrael engedetlensége elrontotta ugyan Isten rájuk
vonatkozó tervét, ami azonban mégsem hiúsult meg egészen. Kihajtott néhány
virág a gyomok között. Számos ószövetségi próféta említi a hűséges maradékot,
akiket Isten szép csokorba gyűjt.
Istennek ugyanaz volt a célja a hűséges maradék
megteremtésével és megtartásával, mint Izrael egészével, hogy kijelölt
eszközeiként hirdessék „dicsőségemet a népek között” (Ézs 66:19). Ennek
hatására sokan csatlakoznak a hűségesekhez, „hogy hódoljanak a királynak, a
Seregek Urának” (Zak 14:16, ÚRK). Tehát bármennyire rossz is a helyzet,
Istennek mindig vannak hűséges követői, akik az Isten kiválasztott népének
sorain belüli hitehagyás ellenére hűek maradnak elhívásukhoz és
kiválasztottságukhoz (2Pt 1:10). Röviden: a nemzet egészének kudarcai közben
is, mindig voltak olyanok, akik igyekeztek megtartani a szövetség rájuk eső
részét, amennyire csak tőlük tellett (lásd pl. 1Kir 19:14-18). Talán ők is
együtt szenvedtek a népükkel (mint a hazájukból száműzöttek), de övék lesz a
végső, a legfőbb szövetségi ígéret, az örök élet.
Olvassuk el Jn 10:27-28 verseit! Mit
mond itt Jézus? Vonatkoztassuk a szavait, a bennük rejlő ígéretet az ókori
Izrael hitehagyására! Milyen magyarázatot találunk e versek által is a hűséges
maradék létezésére?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Néhány éve egy fiatal nő hátat fordított a keresztény
hitnek, leginkább azért, mert annyira bántotta a gyülekezetében látott sok bűn,
hitehagyás és képmutatás. „Ezek nem is keresztények!” – így magyarázta, hogy mindent
feladott. A mai tanulmány alapján miért nem áll meg ez a kifogás?
LELKI IZRAEL |
Május 6 |
Csütörtök |
Az Úr az ókori Izrael hibái és kudarcai dacára sem
állt el tervétől, hogy hűséges népet hoz létre, akik szolgálják Őt. Az
Ószövetség előretekintett arra az időre, amikor az Úr megteremti a lelki
Izraelt, a hívők hűséges közösségét, zsidókat és pogányokat, akik folytatják a
világon az evangélium hirdetésének munkáját. Így jutunk el az őskeresztény
egyházhoz.
Olvassuk el Gal 3:26-29 szakaszát!
1.
Milyen
ígéretről beszél Pál a 29. versben?
2.
Mi az
a döntő elem, amitől az ígéret örököse lesz valaki (Gal 3:26)?
3.
Miért
törli el Pál az elválasztó falakat a nemek, a nemzetiségek és a társadalmi
szintek között?
4.
Mit
jelent a Krisztusban való egység?
5.
Hogyan
segít értelmezni Róm 4:16-17 verse azt, amit Pál Gal 3:26-29 szakaszában
kifejt?
_____________________________________________________________
Ábrahám utódaként Krisztus különleges értelemben a
szövetségi ígéretek örököse lett. Keresztség által pedig mi is Krisztus
családjához tartozunk, általa jogunk lesz arra, hogy részesedjünk az Ábrahámnak
adott ígéretekben. Tehát mindazt megtaláljuk Krisztusban, amit Isten megígért
Ábrahámnak, így az ígéretek nekünk is szólnak, nem nemzeti, faji, nemi
hovatartozásunk miatt, hanem kegyelemből, amiben hit által részesít bennünket
Isten.
„Az Ábrahámnak és magvának szóló ajándék nemcsak
Kánaán földjét foglalta magában, hanem az egész földet. Így mondja az apostol: »Nem
a törvény által adatott az ígéret Ábrahámnak, vagy az ő magvának, hogy e
világnak örököse lesz, hanem a hitnek igazsága által« (Róm 4:13). A
Biblia világosan tanítja, hogy az Ábrahámnak adott ígéretek Krisztus által
fognak teljesedni… [A hívő] »Romolhatatlan, szeplőtlen és hervadhatatlan örökség«
(1Pt 1:4) örököse, a bűn átkától megszabadított föld örököse” (Ellen G.
White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 134.
o.). Az ígéret akkor teljesedik be majd szó szerint, amikor a szentek
örökkön-örökké Krisztussal élnek az új földön (Dán 7:27).
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 7 |
Péntek |
Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest,
1995, Advent Kiadó, „Az Úr szőlőskertje” c. fejezet, 9-13. o. és „Izráel háza”
c. fejezet, 438-448. o.
„Isten nem ismer el semmiféle nemzetiségi,
faji vagy társadalmi különbséget. Az
egész emberiségnek Ő az Alkotója. A teremtés által minden ember egy közös
családhoz tartozik, a megváltás pedig mindenkit eggyé kovácsol. Krisztus azért
jött, hogy ledöntsön minden válaszfalat. Kitárta a templom minden helyiségét,
hogy mindenki szabad utat találjon Istenhez. Szeretete oly széles, oly mély,
oly teljes, hogy mindent áthat. Kivonja Sátán befolyása alól azokat, akiket a
nagy csaló megtévesztett. Trónjához emeli őket, ahhoz a trónhoz, amelyet ígéretének
szivárványa övez körül. Krisztusban nincs zsidó, sem görög, nincs rabszolga,
sem szabad” (i. m. 229. o.).
Olvassuk el 1Pt 2:9-10 verseit, és
keressük meg azt a négy címet, amit Péter az egyházra vonatkoztat! A legtöbb
ezek közül tükröződik a következő ószövetségi szakaszokban, amelyek Izraelre
utalnak: 2Móz 19:6 és Ézs 43:20. Mit érzékeltet e címek mindegyike az egyház és
Isten kapcsolatát illetően? (Például a „választott nép” kifejezés azt emeli ki,
hogy Isten választotta ki az egyházat, határozott céllal.)
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Az ókori izraelita papok állatáldozatokat végeztek, amelyek a Megváltóra
mutattak előre. A királyi papság tagjaiként az egyházhoz tartozók milyen
„áldozatokat” vigyenek az Úrnak (1Pt 2:5)?
2)
Isten azért választotta ki a világból Izraelt, hogy szent néppé legyenek. Azt
is rájuk bízta, hogy az üdvösség igazságát hirdessék a világban. Igaz ez a mai
egyházra nézve is. Hogyan lehet úgy elkülönülni a világtól, hogy ugyanakkor megfelelő
pozícióban legyünk az evangélium hirdetéséhez? Hogyan segít a válaszadásban
Izrael tapasztalata és Jézus példája?
3)
Az ókori Izraelben Isten mindig megőrzött egy maradékot. Gondoljunk csak
Illésre és a maradékra az ő korában (1Királyok 19. fejezet, főleg a 18. vers)!
Miért könnyebb sokszor hűségesnek maradni Istenhez világi emberek között, mint
a saját gyülekezeti családunk visszaeső tagjai körében?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Isten igaz Izraele (a kereszt előtt és után is) a hívők közössége, lelki,
szövetségi kapcsolatban állnak Istennel, akinek képviselőiként az üdvözítő
kegyelem evangéliumát kell a világ elé tárniuk.
FRITTMANN LÁSZLÓ:
FOHÁSZ
Uram!
Ha Igéd életté válna bennem,
hogyha
erejétől szárnyra kapna lelkem,
nem
tapadnék sárhoz, röghöz…
Múló
földi kincsek láttán
nem
ejtene meg a Sátán.
Uram!
Hogyha Igéd növekedne bennem,
s
vele együtt nőne, gazdagodna lelkem,
nem
tördelném erőmet el…
Apró,
mihaszna célokért
nem
hagynám veszni a babért.
Uram!
Hogyha Igéd lángra gyúlna bennem,
s
általa hevülne, ékesedne lelkem,
nem
válnék eggyé salakkal…
Ha
éltemre szenny tapadna,
nem
tűrné tüzed hatalma.
Uram!
Hogyha Igéd szétáradna bennem,
mint
kenyeret, vizet óhajtaná lelkem,
szükséget
nem látnék soha…
A
pusztában is szüntelen
italom
lenne s kenyerem.
Uram!
Add, hogy így legyen!