2021 / II.
− 5. tanulmány − Április 24−30Az ígéret gyemekei
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
1Mózes 11:4;
12:2; 15:1-3; Ézsaiás 25:8; 1Korinthus 2:9; 1Péter 2:9; Jelenések 22:1-5
„Íme, én veletek vagyok minden napon a
világ végezetéig”
(Mt 28:20, ÚRK).
„Egy apa a tengerparton töltötte a szabadságát a
tízéves lányával. Egy nap úszni mentek a tengerbe. Jó úszók voltak mindketten,
de a parttól messze érve eltávolodtak egymástól. Az apa felmérte, hogy egyre
beljebb sodorja őket a víz, ezért odakiáltott a lányának: »Mary, kimegyek a
partra segítségért. Ha elfáradsz, fordulj a hátadra, úgy egész nap kibírod!
Visszajövök érted.«
Hamarosan már sokan keresték a kislányt a vízben. A
parton százak hallották a hírt, izgatottan vártak. Négy órával később találták
meg a gyereket, a nyílt tengeren. Nyugodtan lebegett a vízen, cseppet sem félt.
Amikor a mentők a partra vitték, az emberek örömkiáltásokkal, könnyezve,
megkönnyebbülten fogadták őket, amit a kislány furcsának tartott. »Apu mondta,
hogy háton úszva kibírom, amíg visszajön értem, akár egész nap is, ezért
nyugodt voltam. Tudtam, hogy biztosan visszajön« (H. M. S. Richards: When
Jesus Comes Back.” Voice of Prophecy News. 1949. március, 5. o.).
HETI ÁTTEKINTÉS: Miért mondta az Úr Ábrámnak, hogy Ő
lesz a pajzsa? Hogyan nyert áldást a pátriárka által a föld minden nemzetsége? A
szövetségi ígéretek közül melyik a legnagyobb?
PAJZSOD |
Április 25 |
Vasárnap |
„Ezek után így szólt az ÚR Ábrámhoz látomásban: Ne félj, Ábrám! Én pajzsod vagyok
neked, jutalmad felette igen bőséges” (1Móz 15:1, ÚRK).
Olvassuk el 1Móz 15:1-3 verseit, és gondolkozzunk el az eset körülményein! Vajon
miért mondta először az Úr Ábrámnak azt, hogy „Ne félj”? Mitől kellett volna félnie?
_____________________________________________________________
Különösen érdekes, amikor az Úr azt mondja Ábrámnak, hogy „Én pajzsod vagyok neked”. A személyes névmás használata a
kapcsolatuk személyességére mutat. Isten
közvetlenül akarta megszólítani, mint ahogy bennünket is.
A „pajzs” meghatározás Istenre vonatkozóan először itt jelenik meg a
Bibliában, és Isten egyedül ekkor alkalmazza önmagára, persze bibliai írók is utaltak
rá ezzel a kifejezéssel (5Móz 33:29; Zsolt 18:31; 84:12; 144:2).
Mi a jelentősége annak, hogy Isten az ember pajzsának nevezi magát? Ábrám
számára jelentett olyasmit, amit a mi számunkra már nem? Hogyan vonatkoztathatjuk
magunkra ezt az ígéretet? Vajon azt jelentené, hogy baj nem érhet minket? Mitől
véd pajzsként az Úr? Hogyan érthetjük ezt a képet?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Krisztus nem csupán felületesen
érdeklődik irántunk, hanem annál is jobban, mint ahogyan egy anya törődik
gyermekével… Üdvözítőnk emberi szenvedést, szomorúságot, sértést, feddést,
bántalmazást, gúnyt, elutasítást és halált állt ki a megváltásunkért. Isten
remegő gyermeke, Ő vigyáz rád! Védelmében biztonságba helyez… Emberi természetünk
gyengesége nem zár el bennünket mennyei Atyánktól, mert Krisztus meghalt, hogy közbenjárjon
értünk” (Ellen G. White: Sons and Daughters of God. 77. o.).
Minden jel szerint Roland hűséges követője volt az Úrnak, de hirtelen, váratlanul
meghalt. Vajon nem védte tovább Isten pajzsként? Vagy másként kell értenünk
azt, hogy Isten a pajzsunk? Magyarázzuk ezt meg! Isten mitől véd meg mindig
bennünket, ahogyan megígérte (lásd 1Kor 10:13)?
A MESSIÁS ÍGÉRETE, 1. RÉSZ |
Április 26 |
Hétfő |
„…és benned és magzatodban áldatik meg a
föld minden nemzetsége”
(1Móz 28:14, ÚRK).
„Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az
Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök”
(Gal
3:29).
Isten többször is mondta Ábrahámnak, hogy az
utódjában, leszármazottjában áldatik meg a föld minden nemzetsége (lásd még
1Móz 12:3; 18:18; 22:18). Ez a csodálatos szövetségi ígéret azért hangzott el
ismételten, mert ez a legfontosabb, a legmaradandóbb ígéret, értelmet ad az
összes többinek. Egyrészt a zsidó nép felemelkedéséről szólt, akik által az Úr
a föld minden családjának tanítást akart adni az igaz Istenről és a megváltási
tervéről. Egészében azonban csak az Ábrahám magvából való Jézus Krisztus személyében
teljesedett be, hiszen a kereszten Ő fizetett meg a föld minden nemzetségének
bűneiért.
Gondoljunk az özönvíz után elhangzott szövetségi
ígéretre (amelyben az Úr megfogadta, hogy nem pusztítja el újból a világot víz
által)! A Jézusban talált megváltás nélkül végeredményben mennyi jó származna
ebből? A Krisztusban nyerhető örök élet ígérete nélkül mi hasznunk lenne Isten
többi ígéretéből?
_____________________________________________________________
Hogyan érted azt, hogy Jézus által Ábrahámban „áldatik
meg a föld minden nemzetsége”?
Vitathatatlan, hogy a világ Megváltójának szövetségi
ígérete Isten legnagyszerűbb kijelentése. Maga a Szabadító lett az eszköz,
aki eleget tett a szövetségi kötelezettségeknek és aki az összes többi ígéretet
valóra váltja. Isten mindazokat Ábrahám családjába tartozónak és az ígéret
örököseinek nyilvánítja, legyenek akár zsidók, akár pogányok, akik szövetségre
lépnek vele (Gal 3:8-9, 27-29). Örök életet ígér nekik a bűntelen környezetben,
ahol soha többé nem lesz gonoszság, fájdalom és szenvedés. Van ennél nagyszerűbb
ígéret?
Miért olyan vonzó számunkra az az ígéret,
hogy örökké élhetünk a bűntől és szenvedéstől mentes világban? Lehetséges, hogy
azért vágyódunk annyira utána, mert Isten
A MESSIÁS ÍGÉRETE, 2. RÉSZ |
Április 27 |
Kedd |
„Ahhoz, hogy igazi boldogságnak
örvendhessünk, nagyon távoli országba kell utaznunk, sőt még magunkból is ki
kell lépnünk” (Thomas Browne).
Gondolkodjunk el ezen a 16. századi
mondaton! Egyetértünk vele, vagy nem? Olvassuk el újból, 1Thessz 4:16-18 és Jel
3:12 verseire gondolva!
Az ember helyzetéről írta Augustinus: „A mostani
életünk – ha az ily nagy bajokkal teljes létezést valóban életnek lehet nevezni
– arról tanúskodik, hogy a halandó emberiség már kezdettől fogva kárhozat alatt
van. Gondoljunk először is a tudatlanság félelmetes mélységére, amiből ered minden
tévedés, és aminek sötét mocsara annyira körbeveszi Ádám fiait, hogy senki nem
menekülhet belőle a kínok, könnyek és félelmek vámja nélkül. Mennyire szeretünk
például minden hiábavalóságot és mérgező dolgot, amelyekből megannyi
szívfájdalom, baj, szomorúság és félelem fakad; a széthúzások, küzdelmek és
háborúk tébolyult öröme;... csalások, lopások és rablások; hitszegés és gőg,
irigység és törtetés, emberölés, gyilkosság, kegyetlenség, barbárság,
törvényellenesség és kívánság; az összes szégyentelen, tisztátalan szenvedély –
paráznaság, házasságtörés, vérfertőzés és természetellenes bűnök, megrontás és
még számtalan olyan tisztátalanság, amit említeni sem lehet, annyira undorító;
a vallás elleni bűnök – szentségtörés és eretnekség, istenkáromlás és
esküszegés; az embertársaink rovására elkövetett gonoszságok – rágalmazás és
csalás, hazugságok és hamis tanúzás, személyek és vagyontárgyak megkárosítása;
törvényszéki igazságtalanságok és megszámlálhatatlanul sok más baj és betegség,
amivel teljes a világ, mégis figyelmen kívül marad” (Augustine of Hippo: The
City of God. New York, 1958, Doubleday & Co., 22. köt. 22. fej. 519.
o.).
Szerencsére azonban, ha most mégoly nehéz
is a helyzet, ragyogó jövő áll előttünk, de csak azért, amit Isten tett értünk
Jézus Krisztus élete, halála, feltámadása és főpapi szolgálata által. Ez az
Ábrahámnak adott szövetségi ígéret végső beteljesedése: „…és benned és
magzatodban áldatik meg a föld minden nemzetsége” (1Móz 28:14, ÚRK).
A saját szavainkkal mutassuk be a mai
világ szomorú helyzetét, majd gyűjtsük össze a bibliaverseket arról, hogy mit
ígért meg nekünk Isten Jézus Krisztusban (pl. Ézs 25:8; 1Kor 2:9; Jel 22:2-5)!
Gondolkozzunk ezekről az ígéretekről, érezzük át, hogy nekünk szólnak! Csak így
tudjuk megragadni a szövetség lényegét.
NAGY ÉS HATALMAS
NÉP |
Április 28 |
Szerda |
Isten nemcsak azt ígérté meg Ábrahámnak, hogy a föld
minden nemzetsége áldást nyer benne, hanem ezt is mondta neki: „nagy és
hatalmas néppé” teszi (1Móz 18:18; lásd még 12:2; 46:3). Micsoda ígéret ez
egy olyan férfinek, akinek már a felesége is túl volt a gyermekszülés korán!
Ábrahámnak nem voltak utódai, így fia sem, Isten pedig éppen ezt ígérte neki.
Ám ez az ígéret nem ment egészen végbe Ábrahám életében, de Izsák és Jákób sem lehetett
tanúja a teljesedésének. Isten elismételte még Jákóbnak is, azzal a kiegészítő
információval, hogy az ígéret majd Egyiptomban válik valóra (1Móz 46:3), noha
ezt Jákób sem láthatta meg. Végül azonban valóban beteljesedett az ígéret.
Miért akarta Isten külön néppé tenni Ábrahám utódait?
Vajon az volt a szándéka, hogy legyen még egy ország, egy meghatározott eredetű
etnikummal? Milyen célt kellett betöltenie ennek a nemzetnek? Olvassuk el 2Móz
19:5-6, 5Móz 4:6-8 és Ézs 60:1-3 verseit, majd az alábbi vonalra írjuk le a
válaszunkat!
________________________________________________________________
A Szentírásból egyértelműnek tűnik, hogy
Isten önmagához akarta hívni a világ népeit az áldásait élvező Izrael boldog,
egészséges és szent népének bizonyságtétele által. A Teremtő akaratának
engedelmeskedő nép életében megmutatkozhatnak az áldások. Ez teheti vonzóvá az
igaz Isten imádatát a földön élők tömegei számára (Ézs 56:7). Így fordul az
emberiség figyelme Izrael, az ő Istenük és a közöttük majd megjelenő Messiás, a
világ Megváltója felé.
„Isten azt akarta, hogy Izrael fiai az
egész területet, amelyet kijelölt számukra, elfoglalják, és hogy az igaz Isten
imádását és szolgálatát megtagadó népeket uralmuktól megfosszák. Jellemének
Izrael általi bemutatásával azonban Isten önmagához akarta vonzani az
embereket. Népét azzal bízta meg, hogy az evangélium meghívását az egész
világra eljuttassa, és az áldozati szolgálat útján Krisztust a népek előtt
felmagasztalja, hogy mindenki, aki feltekint reá, élhessen” (Ellen G. White: Krisztus
példázatai. Budapest, 1983, H. N. Adventista Egyház, 196. o.).
Találunk párhuzamokat aközött, amit az Úr
Izrael népével és a mi egyházunkkal akart, ill. akar végbevinni? Ha igen,
nevezzük meg! Lásd 1Pt 2:9!
„NAGGYÁ
TESZEM NEVEDET” |
Április 29 |
Csütörtök |
„Nagy néppé teszlek, és megáldalak,
naggyá teszem nevedet, és áldás leszel”
(1Móz
12:2, RÚF).
1Móz 12:2 versében Isten megígérte Ábrámnak, hogy
naggyá teszi a nevét, vagyis híres lesz. Miért volt ez az Úr terve egy bűnös
emberrel, ha mégoly engedelmes és hűséges is volt? Ki érdemel „nagy nevet”
(lásd Róm 4:1-5; Jak 2:21-24)? Vajon az Istentől jövő áldásnak csak Ábrám
javára kellett válnia, vagy ennél magasabb rendű célja volt? Magyarázzuk meg a
válaszunkat!
________________________________________________________________
Vö. 1Móz 11:4 és 12:2 verseit! Mi a fő különbség a két
eset között? Hogyan jelképezi az egyik a „cselekedetek általi megváltást”, míg
a másik a „hit általi megváltást”?
A megváltási terv csakis Krisztus értünk vállalt
tettein nyugszik, a folyamatban azonban mi is benne vagyunk mint Isten
kegyelmének elfogadói. Bizonyos szerepünk nekünk is van, itt kerül előtérbe a
szabad választásunk. A korszakok drámája, a Krisztus és Sátán közötti küzdelem
még most is dúl – bennünk és általunk. Emberek és angyalok egyaránt figyelik, hogy
mi történik velünk a harc során (1Kor 4:9). Tehát távolról sem jelentéktelen dolog
a közvetlen környezetünkön túl, hogy kik vagyunk, mit mondunk, mit teszünk,
ennek következményei bizonyos értelemben az egész világmindenségben hullámokat
vetnek. Szavainkkal, tetteinkkel, sőt a hozzáállásunkkal is vagy dicsőséget
szerzünk az Úrnak, aki olyan sokat tett értünk, vagy szégyent hozunk rá és a
nevére. Amikor tehát az Úr kijelentette Ábrahámnak, hogy naggyá teszi a nevét,
bizonyára nem olyan értelemben mondta, mint ahogy a világ beszél egy
hírességről. Isten szemében az ember a jelleme, a hite, az engedelmessége, az
alázata és a mások iránt tanúsított szeretete által lesz nagy. E tulajdonságokat
a világban gyakran tisztelet övezi, mégsem teszik híressé az embert.
Gondoljunk olyan mai hírességekre, akiknek
a nevét a világban nagyra tartják: színészek, politikusok, művészek, gazdagok
vagy bárki más! Mitől váltak híressé? Viszonyítsuk hozzájuk Ábrahám nagyságát! Ezek
szerint mennyire elferdült a világ fogalma a nagyságról? A világi állásfoglalás
mennyiben hat a mi szemléletünkre is ebben a kérdésben?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 30 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Ábrahám Kánaánban” és „A hit próbája” c.
fejezetei, 100-121. o.
„Nem volt könnyű Ábrahám próbája. Nem kis
áldozat, amit Isten kívánt tőle… De tétovázás nélkül engedelmeskedett a hívásnak.
Nem kérdezett semmit az ígéret földjéről… Isten szólt, és szolgájának
engedelmeskednie kellett. Számára az volt a földön a legboldogabb hely, ahova
Isten küldte” (i. m. 94. o.).
Amikor Ábrám megérkezett Kánaán földjére,
az Úr megjelent neki és világossá tette, hogy azon a földön kell vándorolnia,
és az majd az utódaié lesz (1Móz 12:7). Ezt az ígéretet többször is
megismételte (lásd 1Móz 13:14-15, 17; 15:13, 16, 18; 17:8; 28:13, 15; 35:12).
Úgy négyszáz évvel később, az ígéret teljesítéseként (1Móz 15:13, 16) az Úr
bejelentette Mózesnek, hogy Izrael népét Egyiptomból a tejjel és mézzel folyó
földre viszi (2Móz 3:8, 17; 6:8). Az ígéretet Józsuénak is elismételte (Józs
1:3), ami aztán Dávid korában nagymértékben megvalósult, még ha nem is teljesen
(1Móz 15:18-21; 2Sám 8:1-14; 1Kir 4:21; 1Krón 19:1-19).
Most olvassuk el Zsid 11:9-10, 13-16
verseit! Ezekből világosan kiderül, hogy Ábrahám és a többi hűséges pátriárka
Isten megváltott népe igazi lakhelye szimbólumának, előképének tekintette
Kánaánt, ahol majd örökre letelepedhetnek. A bűn viszonyai között nem lehet
állandó otthonunk. Az élet mulandó, „bizony pára az, amely rövid ideig
látszik, azután pedig eltűnik” (Jak 4:14). Ábrahám lelki utódaiként nekünk
is fel kell ismernünk, hogy „nincsen itt maradandó városunk, hanem a
jövendőt keressük” (Zsid 13:14). A Krisztussal töltendő, jövőbeli élet
bizonyossága tart meg bennünket most, a változásnak és romlásnak kitett
világban.
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Hogy hasson ránk, a saját keresztényi tapasztalatunkra Istennek az új
földre vonatkozó ígérete? Vö. Mt 5:5; 2Kor 4:17-18; Jel 21:9-10; 22:17 verseit!
2)
„Az igazi nagyság szükségképpen az Isten parancsolatai iránti engedelmesség
és a terveivel való együttműködés következménye” (The SDA Bible
Commentary. 1. köt. 293. o.). Beszéljük meg, mit jelent ez a mondat!
ÖSSZEFOGLALÁS:
Milyen fontosak az ígéretek a hívő ember számára? Vajon teljesülnek? A hit
válasza az, hogy igen!
REMÉNYIK
SÁNDOR:
SZERETNÉK
PÉLDÁT VENNI…
Szeretnék
példát venni Tőle,
aki
virágot ültet a mezőre
s
elrejti arcát a virág mögé.
Szeretnék
példát venni Tőle,
aki
viharban száll a hegytetőre
és
rejti arcát fergeteg-palást.
Szeretnék
példát venni Tőle,
ki a
nevét írja minden fára, kőre,
de
arcát nem látta még senki sem.
Szeretnék
példát venni Tőle,
akinek
soha sincsen pihenője,
s
munkája mégis olyan zajtalan.
Aki,
mikor a csend susogni kezd,
s
hulló fenyőtoboz ver síri neszt,
e
tompa, síri nesz mögött is ott van.
Akinek
nem kell sok-sok buja szín,
hogy
alkosson – és teremtményein
megmutassa
végtelen hatalmát.
Kinek
a gyér havasi fű, az árva,
s a
kopár-kemény bazaltszirt is drága,
s tán
drágább, mint a forró trópusok.
Szeretnék
példát venni Tőle.