2021 / II.
− 3. tanulmány − Április 17−23Örök szövetség
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 15:7-18; 17:1-14; 41:45; 2Mózes 3:14;
Dániel 1:7; Jelenések 14:6-7
„És megállapítom az én szövetségemet énközöttem és teközötted,
és teutánad a te magod között annak nemzedékei szerint örök szövetségül, hogy
legyek tenéked Istened, és a te magodnak teutánad”
(1Móz
17:7).
Talán
emlékszünk valamilyen gyerekkori betegségre, egy tüdőgyulladásra, ami komolyan
ledöntött a lábunkról vagy még súlyosabb következményekkel is fenyegetett. A
hosszú, lázas éjszakában a félálomból felébredve, az éjjeli lámpa halvány
fényénél megláttuk az édesanyánkat vagy az édesapánkat, aki az ágy melletti széken
virrasztott.
Képletes,
emberi értelemben pedig, miközben az özönvíz utáni évszázadokban egyre
sűrűsödött az erkölcsi sötétség, Isten a bűnbeteg világ ágya mellett ült.
Megszólította Ábrámot, mert egy népet akart alapítani hűséges szolgája által,
akikre rábízhatja neve ismeretét, akiket üdvözíthet.
Isten
tehát szövetségre lépett Ábrámmal és utódaival, ezáltal részletesebben bemutatta
az emberiségnek a bűn következményeitől való szabadítását célzó tervét. Az Úr
semmiképpen sem akarta magára hagyni teremtett világát a nagy szorultságban.
Ezen a héten további szövetségi ígéretek kibontakozását vizsgáljuk majd meg.
HETI ÁTTEKINTÉS: Mi a
neve Istennek, és mit jelent? Mi a jelentősége a neveknek, amelyekkel bemutatta
magát Ábrámnak? Mely nevekkel utalt önmagára? Miért változtatta meg Ábrám nevét
Ábrahámra? Miért fontosak a nevek? Milyen feltételek, kötelezettségek tartoztak
a szövetséghez?
JAHVE ÉS AZ ÁBRAHÁMI SZÖVETSÉG |
Április 18 |
Vasárnap |
„És monda néki: Én vagyok az Úr, ki téged kihoztalak
Úr-Kaszdimból, hogy néked adjam e földet, örökségedül”
(1Móz
15:7).
A nevek a védjegyekhez hasonlíthatók. Gondolatainkban olyan
szorosan kapcsolódhatnak egyes tulajdonságokhoz, hogy a név hallatán azonnal
bizonyos jellemzők jutnak eszünkbe. Mit idéz fel bennünk például Albert Einstein,
ifjabb Martin Luther King, Gandhi vagy Dorkász neve? Mindegyikükhöz kapcsolódik
valamilyen tulajdonság, ideál. A közel-keleti emberek a bibliai időkben nagy
jelentőséget tulajdonítottak a neveknek. „A héberek gondolkodása szerint a név
vagy az adott személy sajátos tulajdonságaira, vagy a névadó gondolataira és
érzéseire, vagy a névadás idejének körülményeire utalt” (The SDA Bible
Commentary. 1. köt. 523. o.).
Amikor Isten szövetségi kapcsolatba lépett Ábrámmal, azon a néven
mutatkozott be a pátriárkának, hogy YHWH (ÚR, nagybetűvel, 1Móz 15:7,
RÚF, ÚRK, kiejtve: Jahve). 1Móz 15:7 verse szó szerint így fordítható:
„Én vagyok YHWH, aki kihoztalak…”
A YHWH név ugyan hatezer-nyolcszázhuszonnyolc alkalommal
fordul elő az Ószövetségben, mégis titokzatosság övezi. A haya, „lenni”
ige bizonyos alakjának tűnik, és ebben az esetben azt jelenti, hogy „az
Örökkévaló”, „a Létező”, „az önmagában Létező”, „a Mindenható”. Ez az elnevezés
Isten örökkévalóságát és hűségét emeli ki, úgy mutat az Úrra, mint aki az élő Isten,
az élet Forrása, szemben a pogányok isteneivel, akik csak híveik képzeletében léteznek.
2Móz 3:14 versében maga Isten magyarázza meg a Jahve név
jelentését: „VAGYOK AKI VAGYOK”, kifejezve feltételektől nem függő
létezésének valóságát, ugyanakkor a múlt, a jelen és a jövő feletti uralmát.
Jahve
– ez a személyneve is Istennek. Ő az, aki kihozta Ábrámot Úr városából,
így azonosította magát, amikor 1Móz 12:1-3 verseiben bejelentette az Ábrámmal
kötött szövetséget. Azt akarta, hogy Ábrám ismerje a nevét, ami bemutatja
lényének, természetének és jellemének bizonyos oldalait, és aminek tudatában
megtanulhatunk bízni az ígéreteiben (Zsolt 9:11; 91:14).
A Jahve név hallatán milyen tulajdonságok, jellemzők jutnak
azonnal eszünkbe? Szeretet, kedvesség, gondoskodás, vagy inkább félelem, szigor,
fegyelem? Jézus neve milyen gondolatokat ébreszt bennünk?
’ÉL SADDAJ |
Április 19 |
Hétfő |
„Mikor
Abrám kilencvenkilenc esztendős volt, megjelent neki az ÚR, és azt mondta: Én a
mindenható Isten vagyok, járj énelőttem, és légy tökéletes”
(1Móz
17:1, ÚRK).
Jahve
korábban már többször megjelent Ábrámnak (1Móz 12:1, 7; 13:14; 15:1, 7, 18),
majd az iménti szöveg szerint ismét megjelent neki („megjelent neki
az ÚR”), és úgy mutatkozott be, mint a „mindenható Isten” – ezzel a
névvel két kivételtől eltekintve csak Mózes első könyvében és Jób könyvében
találkozunk. A kifejezés első tagja az ’Él – a sémita nyelvekben alapvetően
ez Isten neve. A Saddaj szó jelentése nem teljesen biztos, de a „mindenható”
tűnik a legpontosabbnak (vö. Ézs 13:6; Jóel 1:15). A név használatában a
meghatározó gondolat, hogy Isten hatalmát, erejét állítja szembe az emberi gyengeséggel,
gyarlósággal.
Olvassuk
el 1Móz 17:1-6 szakaszát, ami rámutat a szélesebb összefüggésre! Vajon miért
akarta Isten hangsúlyozni Ábrám előtt a hatalmát, erejét? Mit mondott neki,
amit illetően Ábrámnak bíznia kellett Isten mindenhatóságában? Figyeljünk
különösen a 6. versre!
Ez lenne
1Móz 17:1-6 szakaszának szó szerinti fordítása: „Jahve megjelent Ábrámnak, és
azt mondta neki: Én vagyok ’Él Saddaj, járj előttem és légy tökéletes; és én
megkötöm a szövetségemet énközöttem és teközötted, és fölöttébb megsokasítalak…
Népek sokaságának atyja leszel… Fölöttébb megsokasítalak.” Ugyanez a név
szerepel 1Móz 28:3 versében is, ahol Izsák kijelenti, hogy ’Él Saddaj megáldja
Jákóbot, megszaporítja és megsokasítja.
’Él Saddaj
másik,
hasonló ígéretét találjuk 1Móz 35:11, 43:14 és 49:25 verseiben, amelyek Isten
nagylelkű jóságára utalnak: ’Él, az erős, hatalmas Isten, Saddaj,
a kimeríthetetlen gazdagságú Isten, aki kész áldásait árasztani azokra, akik
hittel és engedelmességgel keresik Őt.
Mondják, hogy ha a rózsát másként hívnák, akkor is illatozna,
vagyis nem a név számít. Csakhogy mennyi vigaszt és reménységet találnánk, ha
az lenne az Úr neve, hogy „esendő Isten” vagy „gyenge Isten”? Olvassuk el újra
a mai alapigét, majd a „mindenható Isten” helyett írjuk be az utóbbi két nevet!
Hogyan hatna a hitünkre, a bizalmunkra, ha Isten így mutatkozna be nekünk?
Viszont miért bátorít az ’Él Saddaj megszólítás?
ÁBRÁMBÓL ÁBRAHÁM (1MÓZ 17:4-5) |
Április 20 |
Kedd |
Isten
neveinek lelki és teológiai jelentősége is van, de ez nem csak az Ő esetében igaz.
Az ókorban a közel-keleti emberek nevét nem csupán különösebb jelentőség
nélküli azonosítóknak tartották, mint ahogy általában a mi korunkban. Ma
valójában majdnem mindegy, hogy egy kislányt Máriának vagy Zsuzsának neveznek
el, az ősi sémita népek között azonban a nevek komoly lelki jelentőséggel
bírtak. Minden sémita név jelent valamit, általában egy kifejezés, esetleg egy
rövid mondat, amelyben a szülő kifejezte a kívánságát, háláját. Például Dániel
azt jelenti, hogy „Isten a bírám”, Jóel pedig: „Jahve az Isten”. A Nátán név
jelentése az, hogy „Isten ajándéka”.
A nevek
jelentéstartalma miatt gyakori volt a névváltoztatás, tükrözve az adott személy
életében és körülményeiben bekövetkezett alapvető változást.
Keressük
ki az alábbi igéket! Mi történt ezekben az esetekben? Miért vált szükségessé a
névváltoztatás az adott helyzetben?
1Móz 32:28
__________________________________________________
1Móz 41:45
__________________________________________________
_____________________________________________________________
Dán 1:7 ______________________________________________________
_____________________________________________________________
Bizonyos
értelemben még a mai ember számára sem nehezen érthető a nevek jelentősége.
Időnként vannak rejtett, máskor nyilvánvalóbb hatásai. Ha valakit állandóan
„butának” vagy „csúnyának” neveznek, ha folyton úgy utalnak rá többen is, akkor
előbb-utóbb ő is olyannak fogja látni magát. Hasonlóképpen a névadással vagy
névváltoztatással hatni lehet az ember viselkedésére és arra, hogyan tekintsen
önmagára.
Ezek szerint
érthető, hogy miért akarta Isten Ábrámot Ábrahámnak nevezni. Ábrám azt jelenti,
hogy „magasztos atya”, az Ábrahám név jelentése pedig: „sokaság atyja”. A
szövetségi ígéretben Isten kijelenti: „És felette igen megsokasítalak
téged; és népekké teszlek, és királyok is származnak tőled” (1Móz 17:6),
tehát a névváltoztatás fontos volt. Isten talán ezzel is segíteni akart
Ábrahámnak, hogy bízni tudjon a szövetségi ígéretben – amit egy kilencvenkilenc
éves férfi kapott, akinek idős felesége addig meddő volt. Isten ezzel is
erősíteni kívánta Ábrahám hitét az ígéreteket illetően.
A
SZÖVETSÉG ÁLLOMÁSAI (1MÓZ 12:1-2) |
Április 21 |
Szerda |
Ebben a két versben
mutatta be Isten a szövetségi ígéret első szakaszát (összesen három van).
Megszólította Ábrámot, parancsot adott neki, majd ígéretet tett. Isten közeledése
azt fejezte ki, hogy irgalmából Ábrámot választotta ki kegyelmi szövetsége
első központi alakjául. A parancsban benne foglaltatott a próba is, hogy
vajon Ábrám maradéktalanul bízik-e Istenben (Zsid 11:8). Az ígéret (1Móz
12:1-3, 7) eredetileg ugyan kifejezetten Ábrám leszármazottainak szólt, végső
soron azonban az egész emberiségre vonatkozik (1Móz 12:3; Gal 3:6-9).
Isten Ábrámmal kötött szövetségének második szakaszát 1Móz
15:7-18 versei tartalmazzák. Mely versekben találjuk az első szakaszban
megjelenő lépések elemeit?
Isten
közeledése az emberhez
______________________________________
Melyik
versekben? _______________________________________________
Az
embert engedelmességre szólítja
_________________________________
Melyik
versekben? _______________________________________________
Isteni
ígéret _____________________________________________________
Melyik
versekben? _______________________________________________
A második szakasz
ünnepélyes rítusában az Úr megjelent Ábrámnak, áthaladt az állatok gondosan
elrendezett darabjai között. Három levágott állatot félbevágtak, a darabjait
egymással szemben helyezték el. A madarakat nem vágták ketté. Aki szövetségre
lépett, annak át kellett haladnia a félbevágott részek között. Szimbolikusan
így tett fogadalmat, hogy mindig betartja azt, amit ünnepélyes, komoly keretek
között megígért.
Írjuk le,
hogy mi történt az Ábrámmal kötött szövetség harmadik, utolsó szakaszában (1Móz
17:1-14)!
Az Ábrahám név
jelentése is kiemeli: Isten vágya és terve, hogy minden népet megmentsen. A „népek
sokasága” kifejezésbe beleértendők zsidók és pogányok egyaránt. Az
Újszövetség teljesen világossá teszi, hogy azok Ábrahám igazi leszármazottai,
akikben megvan Ábrahám hite és akik bíznak a megígért Messiás érdemeiben (lásd
Gal 3:7, 29). Tehát már Ábrahám idejében is az volt az Úr szándéka, hogy
megment minden embert, akit csak lehet, bármilyen néphez tartozzon is, és
nyilván nincs ez másként ma sem.
SZÖVETSÉGI
KÖTELEZETTSÉGEK |
Április 22 |
Csütörtök |
„Mert tudom róla, hogy megparancsolja fiainak és háza népének,
hogy őrizzék meg az ÚR útját, cselekedjenek az igazság és törvény szerint, hogy
beteljesítse az ÚR, amit szólt Ábrahám felől”
(1Móz
18:19, ÚRK).
Amint
az eddigiekben láthattuk, a szövetség alapja mindig a kegyelem: Isten megteszi
értünk azt, amire mi képtelenek lennénk. Ez alól nem jelent kivételt az
Ábrahámmal kötött szövetség sem.
Kegyelméből
Isten eszközéül választotta Ábrahámot, hogy segítségére legyen a megváltási
terv hirdetésében a világon. A szövetségi ígéretek teljesítését azonban ahhoz
kötötte, hogy Ábrahám hajlandó-e igazságosan cselekedni és hit által
engedelmeskedni neki. Isten nem használhatta volna fel Ábrahámot, ha ő nem kész
az engedelmességre.
1Móz
18:19 példázza a kegyelem és a törvény közötti kapcsolatot. Kegyelemmel kezdődik
(„tudom róla”), majd az a ténymegállapítás következik, hogy
Ábrahám kész engedelmeskedni az Úrnak, sőt a családját is engedelmességre készteti.
A hit és a cselekedetek tehát szoros egységben jelennek meg, ahogyan
lennie is kell (lásd Jak 2:17).
Figyeljük meg azonban 1Móz 18:19 megfogalmazását, különös tekintettel
a záradékra! Mit olvashatunk Ábrahám engedelmességéről? Az üdvösségnek nem az
engedelmesség az alapja, akkor mégis miért lényeges? A szöveg szerint
beteljesítheti Isten az ígéreteit anélkül? Magyarázzuk meg a válaszunkat!
A szövetség áldásait nem
lehet élvezni, fenntartani úgy, ha a kedvezményezettek nem teljesítik bizonyos
feltételeit. A szövetség megkötéséhez nem kellettek a feltételek, viszont ezek
teljesítése jelenti a szeretet, a hit és az engedelmesség válaszát, juttatják
kifejezésre az ember és Isten közötti kapcsolatot. Isten a nép engedelmessége
miatt teljesíthette nekik tett szövetségi ígéreteit. Amennyiben
engedetlenségükkel megtörik a szövetséget, hűtlennek bizonyulnak a kapcsolatban.
A megszegéskor nem a szövetség feltétele, hanem a teljesedés feltétele válik
lehetetlenné.
Az
Úrral szerzett saját tapasztalataink alapján látjuk, hogy miért olyan fontos az
engedelmesség? Fel tudunk idézni egy bibliai vagy egy saját példát, amiben az
engedetlenség tette lehetetlenné a szövetségi ígéretek teljesedését? Ha igen,
mondjuk el! Mi jelenti a megoldást?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 23 |
Péntek |
Ellen G.
White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Ábrahám elhívása”
c. fejezet, 93-99. o.; Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent
Kiadó, „Zsidók és pogányok” c. fejezet, 125-133. o.
A szivárvány
Isten Noéval kötött szövetségének a szimbóluma, 1Móz 17:10 versében pedig
megtaláljuk az ábrahámi szövetség jelét. A körülmetéléssel „az volt Isten
célja, hogy 1) megkülönböztesse Ábrahám utódait a pogányoktól (Ef 2:11); 2)
állandóvá tegye a Jahvéval kötött szövetség emlékét (1Móz 17:11); 3) az
erkölcsi tisztaság megőrzésére késztessen (5Móz 10:16); 4) bemutassa a hit
általi megigazulást (Róm 4:11); 5) jelképezze a szív körülmetélését (Róm 2:29);
6) a keresztség keresztény szertartásának előképeként szolgáljon” (The SDA
Bible Dictionary. 1. köt. 322-323. o.).
A szivárvány
Isten ígéretének a jele marad a világ végéig, a körülmetélés azonban nem. Pál
apostol szerint a körülmetélkedés volt a jele annak, hogy Ábrahám az Istenbe
vetett hite által megigazult (Róm 4:11), évszázadok múltán viszont ezt már a
törvény általi üdvösség jeleként értelmezték. Az újszövetségi korra
jelentőségét vesztette. Helyette az vált meghatározóvá, hogy a Jézus Krisztusba
vetett hit engedelmes, megváltozott élethez vezet. Olvassuk el 1Kor 7:18-19,
Gal 5:6 és 6:15 verseit!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
„Ma is sokaknak Ábrahámhoz hasonló próbája van. Nem hallják közvetlenül
a mennyből Isten hangját, de Ő szól hozzájuk Igéjének tanítása és gondviselésének
eseményei által. Talán azt kívánja tőlük, hogy adják fel a gazdagságot és megbecsülést
ígérő életpályájukat, hagyják el kellemes és előnyös társaságukat, szakadjanak
el rokonságuktól, hogy önmegtagadást igénylő, viszontagságos, áldozatos útra
lépjenek. Isten feladatot szánt nekik, de a barátok, a rokonok befolyása és a jólét
akadályozná a megvalósításhoz fontos jellemvonások kifejlődését. Isten kivonja
őket az emberi befolyás alól, megvonja tőlük az emberi segítséget; érezteti velük,
hogy az Ő segítségére van szükségük, és megtanítja őket egyedül Őbenne bízni,
hogy kinyilatkoztathassa önmagát nekik. Ki kész Isten hívására megtagadni
dédelgetett terveit és lemondani meghitt barátairól” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 94-95. o.)? Említsünk mai
példákat arra, amikor valaki elfogadta ezt a hívást!
ÖSSZEFOGLALÁS:
Isten különleges kapcsolatra hívta Ábrahámot, amely által be
akarta mutatni a világnak a megváltási tervét.
BODROG MIKLÓS:
ÉNEK A FÉLELEM ELLEN
Amiből élet sohasem születik,
a gyümölcstelen, pogány
rettegés
távozzék tőlünk: mozdul
már a mag,
ömlik a fény és sarjad a
vetés.
A félelem csak hajszol,
gúzsba köt,
s magunk-faragta
bálványhoz vezet,
de Krisztus napja átsüt
mindenen:
az élő Isten nyújt
felénk kezet.
A roskadt bánat, torz
hisztéria,
az elemésztő, gyilkos
rémület
a Krisztus nyáján úrrá
nem lehet,
de álom sem vagy ólmos
révület.
Mi látjuk bár a ránk
leső veszélyt
és tapossuk az út
sarát-rögét,
de hallunk is: a biztató
igét,
az Úr szavát, és nem az
ördögét.
Az égő bajt…, a sok
feladatot…
mi nem fitymáljuk, nem
hazudjuk el,
hisz nincs nagyság,
amelynél nem nagyobb
az új erőt adó Immánuel.
Még karácsonykor földbe
hullt e Mag,
s azóta nő és egyre csak
terem
a diadalmas
kalászrengeteg,
és újra békét hint a
földeken.
S ez nem tőlünk van – ám
csak így ragyog
a fájó próbák közt is
fényesen
húsvéti hír: az Isten
szeretet,
s a szeretetben nincsen
félelem!