2021 / II.
− 3. tanulmány − Április 10−16"Örök időkre"
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 3:6; 6:5, 11, 18; 9:12-17; Ézsaiás 4:2;
Jelenések 12:17
„De Noé
kegyelmet talála az Úr előtt”
(1Móz 6:8).
A baktériumok olyan
mikroorganizmusok, amelyek mikroszkóp nélkül láthatatlanok. Egyetlen átlagos
kokkusz még ezerszeres nagyításban sem tűnik nagyobbnak egy ceruza hegyénél. A
fejlődés számára kedvező körülmények között, ha elég meleg és nedvesség van, az
ételbaktériumok különösen gyorsan szaporodnak, például egyszerű osztódással:
egy kifejlett sejt kettéválik. Óránkénti osztódással huszonnégy óra alatt
egyetlen sejtből több mint tizenhatmillió új baktérium lesz, negyvennyolc óra
elteltével pedig a számuk már több százmilliárdra nő.
A természet világában lezajló
mikroszkopikus jelenség jól példázza a gonoszság rohamos terjedését a bűneset
után. A hatalmas intelligenciával, egészséggel, hosszú élettel megajándékozott,
életerős faj elpártolt Istentől, és különleges képességeit áruba bocsátva
kereste a gonoszság minden formáját. A baktériumok a napfénytől, magas
hőmérsékleten és bizonyos vegyi anyagok hatására elpusztulnak, azonban az
erőszakos lázadásnak Isten az egész földre kiterjedő özönvízzel akart határt
szabni.
HETI ÁTTEKINTÉS: Mit
tett a bűn az Isten által teremtett világgal? Soroljuk fel Noé bizonyos
jellemzőit! Melyek voltak a vele kötött szövetség elemei? Hogyan mutatkozott
meg Isten kegyelme az özönvíz előtt kötött szövetségben? Mit tanít Isten
irántunk való szeretetéről az özönvíz után kötött szövetség?
A BŰN ALAPELVE (1MÓZ 6:5) |
Április 11 |
Vasárnap |
A teremtés
után Isten úgy nyilatkozott, hogy minden „igen jó” (1Móz 1:31). Majd
később tört be a bűn, paradigmaváltást okozva. Attól kezdve a dolgok már nem
nevezhetők „igen jónak”. Isten rendezett teremtett világát megrontotta a bűn és
minden irtóztató következménye. Noé korára rettenetes méreteket öltött a
lázadás, a gonoszság megfertőzte az egész emberiséget. A Biblia ugyan nem
nevezi meg a részleteket (lásd még Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, 62-64. o.), de nyilván olyan lett a törvénytelenség és a
lázadás mértéke, hogy azt még a szeretetteljes, türelmes és megbocsátó Isten
sem tűrhette tovább.
Hogyan
válhattak a dolgok ennyire rosszá, ilyen gyorsan? Talán nem is olyan nehéz
megtalálni a választ. Vajon hányan kérdezik ma, a saját bűneikre gondolva
ugyanezt: Hogyan fajulhatott el ennyire a helyzet, ilyen hamar?
Olvassuk el az alábbi igéket, majd írjuk le a lényegüket! Figyeljük meg a bűn folyamatos terjedését!
1Móz 3:6 _____________________
1Móz 3:11-13 _________________
1Móz 4:5 _____________________
1Móz 4:8 _____________________
1Móz 4:19 ____________________
1Móz 4:23 ____________________
1Móz 6:2 _____________________
1Móz 6:5, 11 __________________
Az 1Móz 6:5, 11 verseiben leírtak nem légüres térben történtek,
megvolt mindennek az előzménye, okkal került sor a rettenetes következményekre.
A bűn jellemző módon egyre súlyosbodott. Egészen más, mint a belénk épített,
automatikus folyamat következtében gyógyuló seb, vágás; ha nem vigyázunk,
megtöbbszöröződik, nem nyugszik, míg teljes pusztulásba, halálba nem dönt. Nem
kell nagy képzelőerő hozzá, hogy kitaláljuk, milyen lehetett az élet az özönvíz
előtt ennek az elvnek a működésével. Így van ma is mindenütt körülöttünk.
Nem csoda
tehát, hogy Isten gyűlöli a bűnt és előbb-utóbb örökre eltörli. Az igazságos,
szerető Isten nem is tehet mást.
Természetesen
az a jó hír, hogy miközben az Úr meg akar szabadulni a bűntől, a bűnösöket meg
akarja menteni. Éppen ez a szövetség jelentősége.
NOÉ (1MÓZ 6:9) |
Április 12 |
Hétfő |
Az özönvíz
előtti világ gonoszságát leíró versekből kiemelkedik Noé, aki egészen más, mint
a környezete. Olvassuk el az iménti igehelyet, és figyeljük meg azt a három
pontot, amit a Biblia megemlít róla! Írjuk le, hogy szerintünk mit jelentenek
ezek!
Noé „igaz” ember volt
__________________________________________
_____________________________________________________________
Noé „tökéletes” ember volt
______________________________________
_____________________________________________________________
„Istennel járt”
(ÚRK) ___________________________________________
_____________________________________________________________
Egyértelmű,
hogy Noé üdvözítő kapcsolatot ápolt az Úrral. Isten fel tudta használni, mert
hallgatott rá, engedelmeskedett neki és bízott benne. Ezért vihette végbe az Úr
a terveit általa, ezért is nevezte Péter az Újszövetségben úgy, hogy „az
igazság hirdetője” (2Pt 2:5).
Hogyan
világít rá Noé és az Úr kapcsolatára 1Móz 6:8 verse?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A kegyelem szó itt fordul elő a Szentírásban először, és
világos, hogy ugyanolyan jelentéssel, mint az újszövetségi utalásokban, amelyek
Istennek a bűnösök iránti könyörületes, meg nem érdemelt jóindulatát érzékeltetik.
Ezért látnunk kell, hogy még ha „igaz, tökéletes férfiú” is volt Noé, bűnös
emberként, érdemtelenül ő is Isten kegyelmére szorult. Ebben az értelemben nem
különbözött egyikünktől sem, akik őszintén igyekszünk követni az Urat.
Noé Isten kegyelmére szorult, mint ahogy mi mindannyian. Ennek fényében
vizsgáljuk meg a saját életünket és kérdezzük meg magunktól: Vajon rólam is
elmondható, mint Noéról, hogy „igaz, tökéletes” vagyok és Istennel járok?
Írjuk le a gondolatainkat ezzel kapcsolatban, és aki kész rá, mondja is el
szombaton a csoportban!
A NOÉVAL KÖTÖTT SZÖVETSÉG |
Április 13 |
Kedd |
„De veled
szövetséget kötök, és bemész a bárkába fiaiddal, feleségeddel és fiaidnak
feleségeivel együtt”
(1Móz 6:18, ÚRK).
Ebben az egy
versben találjuk meg az alapjait a bibliai szövetségnek, amit Isten kötött az
emberrel: Isten egyezséget köt az emberiséggel. Ennyire egyszerű. Ugyanakkor
léteznek még olyan elemek, amelyek első látásra nem tűnnek fel. Először is az
engedelmesség az emberek részéről. Isten mondta Noénak, hogy a családjával
együtt menjen be a bárkába. Ez volt az ő részük, amit meg kellett tenniük, amit
ha elhagytak volna, azzal megtörték volna a szövetséget. Akkor viszont a
szövetség kedvezményezettjeiként ők lettek volna a vesztesek. Végtére is, mi
történt volna vele és a családjával, ha nemet mond Istennek és nem akar a
szövetség szerint élni, vagy ha igent mond, de aztán mégis meggondolja magát?
Isten
kijelenti a Noéval kötött szövetségről, hogy „az én szövetségem” (1Móz
9:15). Mit árul ez el a szövetség alapvető jellegéről? Mennyiben lenne más,
ha azt mondta volna, hogy „a mi szövetségünk”?
Valóban
egyedi volt ez a helyzet, mégis rámutat a szövetség Isten és ember közötti
dinamikájára. Isten ismét kinyilvánította kegyelmét, amikor szövetséget kötött
Noéval. Tanúsította kezdeményező készségét, hogy megmentse az embereket bűneik
következményeitől. Röviden, ez a szövetség nem tekinthető egyenlő „felek”
megállapodásának, amelyben kölcsönösen függnek egymástól. Mondhatjuk, hogy
Isten számára „előnyös” a szövetség, de alapvetően más értelemben, mint az
ember számára. Neki az kedvez, hogy örök életet kapnak, akiket szeret, de ezért
az Úr nem kis áldozatot hoz (Ézs 53:11). Ez azonban nem jelenti azt, hogy
számára is olyan előnyös, mint a mi számunkra, akik a szövetség
kedvezményezettjei vagyunk.
Gondoljunk
bele a következő hasonlatba! A viharos tengeren vízbe esett egy ember. A
hajóról valaki odakiáltja neki, hogy ledobja a mentőövet és felhúzza. A vízbe
esett embernek is állnia kell az „egyezség” ráeső részét, vagyis meg kell
ragadnia a mentőövet. Sok szempontból hasonlít ehhez az Isten és az emberiség
közötti szövetség.
Hogyan világítja meg ez a hasonlat a kegyelem fogalmát a szövetségben?
Min kell alapulnia ma is az Istennel való kapcsolatunknak? Hogyan érzékelteti
ez a példa is ezt?
A SZIVÁRVÁNY JELE |
Április 14 |
Szerda |
„Majd ezt mondta Isten: Ez a jele a szövetségnek, amelyet örök
időkre szerzek köztem és köztetek és minden élő állat között, amely veletek
van. Ívemet a felhőkbe helyezem, és ez lesz a jele a szövetségnek közöttem és a
föld között” (1Móz 9:12-13, ÚRK).
Kevés természeti jelenség szebb a szivárványnál. Ki ne emlékezne
rá, hogy gyerekként mennyire elvarázsolták az égbolton átívelő, csodálatos, fényes
csíkok, amelyek valamiféle titokzatos mennyei kapunak tűntek (vagy talán egy
bohóc övének)? Nem csoda, hogy ma is különféle dolgok szimbólumaiként használják:
politikai szervezetektől, kultuszokon, rock-együtteseken át utazási irodákig.
Ha rákeresünk az interneten a „szivárvány” szóra, majd meglátjuk. Nyilván még
most is hat az emberek szívére és gondolataira ez a csodaszép, színes ív, éppen
ezért választotta Isten.
Mit szimbolizál a szivárvány (1Móz 9:12-17)? Mit mondott erről Isten?
Azt mondta az Úr, hogy a szivárvány lesz „az én szövetségem” jele.
Érdekes, ahogy a szövetség szót használja, ami ebben az esetben különbözik
attól, ahogyan másutt előfordul. Az Ábrahámmal vagy a Sínainál kötött szövetségtől
eltérően nem említi a kedvezményezettek konkrét kötelezettségeit (még Noéét
sem). „…minden élőlény… amely testben él” (1Móz 9:15, RÚF) – az Úr
szavai itt minden embernek szólnak, „örök időkre” (1Móz 9:12).
Egyetemesek, mindenre kiterjedőek, függetlenül attól, hogy az emberek akarnak-e
engedelmeskedni neki, vagy sem. Ilyen értelemben tér itt el a szövetség fogalma
attól, ahogy Isten és az emberek kapcsolatára vonatkozóan a Bibliában másutt
előfordul.
Milyen értelemben mutat rá ez a szövetség Isten kegyelmére is?
Ki kezdeményezte? Végeredményben ki a kedvezményezettje ennek a szövetségnek?
Ez a szövetség ebben a formában nem tartalmaz konkrét
kötelezettségeket ránk nézve (Isten része természetesen az, hogy nem pusztítja
el a földet özönvízzel). Hogyan késztet mégis az Úr iránti engedelmességre, ha
tisztában vagyunk azzal, amit a szivárvány szimbolizál? Röviden: ha felnézünk
az égre és látjuk a szivárványt, gondolhatunk arra, hogy ez milyen kötelezettségekkel
jár számunkra? Gondoljunk bele, hogy mi a háttere a szivárvány szimbólumának!
Milyen tanulságokat találunk ebben a beszámolóban?
„CSAK NÓÉ MARADT MEG” |
Április 15 |
Csütörtök |
„Eltörölt
Isten minden élőlényt, amely a föld színén volt, az embertől az állatig, a
csúszó-mászó állatig és az égi madárig. Mindent eltörölt a földről, csak Nóé
maradt meg és azok, akik vele voltak a bárkában”
(1Móz
7:23, ÚRK).
A Szentírásban először itt találkozunk „a maradék” fogalmával. Egy
másik szóból származik az a szó, amit úgy fordítunk magyarra, hogy „maradt
meg”. Az a szógyök gyakran előfordul az Ószövetségben, a maradék gondolatát
közvetíti.
„Isten küldött el engem előttetek, hogy munkálkodjam a megmaradásotokon
e földön, és hogy megmenthesselek titeket nagy szabadítással”
(1Móz 45:7,
ÚRK). „Aki Sionban megmarad, és Jeruzsálemben életben marad,
azt szentnek hívják, mindazokat, akik a jeruzsálemiek közül az élők közé
vannak följegyezve” (Ézs 4:2, ÚRK). „És lesz ama napon: az Úr
másodszor nyújtja ki kezét, hogy népe maradékát megvegye, amely
megmaradt” (Ézs 11:11).
Mindezekben az esetekben a vastagon szedett szavak kapcsolódnak
1Móz 7:23 versében ahhoz a szóhoz, ami fordításban így hangzik: „maradt meg”.
Tekintsük át 1Móz 7:23 versét és keressünk más példákat is!
Hogyan értjük itt a maradék fogalmát? Milyen körülmények vezettek a maradék
kialakulásához? Hogyan kapcsolódik a szövetség és a maradék gondolata?
A világ Teremtője az özönvíz idején a világ Bírája lett. Az egész
földre kiterjedő ítélet közeledtével felmerült a kérdés, hogy elpusztul-e
minden élet, minden ember? Ha nem, akkor vajon kik élik túl? Ki tartozik a
maradékhoz? Ebben az esetben Noé és családja képezte a maradékot. Megmenekülésük
a szövetséghez kötődik (1Móz 6:18) – amit a könyörületes, kegyelmes Isten
kezdeményezett és hajtott végre. Noé és a családja csak amiatt élhette túl az
özönvizet, amit Isten tett értük, bármennyire fontos is volt az együttműködésük.
Függetlenül attól, hogy volt-e Noénak bármiféle szövetségi kötelezettsége és
mennyire ragaszkodott hűségesen ahhoz, csakis Isten kegyelmében
reménykedhetett.
Ismereteink szerint a végidőben is lesz Istennek egy maradék népe (lásd
Jel 12:17). Milyen párhuzamot találunk Noé történetében, ami segíthet a
felkészülésben, hogy mi is a maradék között legyünk? Napi döntéseink hogyan befolyásolják,
hogy abban az időben hol állunk majd?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 15 |
Csütörtök |
Ellen G.
White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Az özönvíz”
és „Az özönvíz után” c. fejezetei, 62-80. o.
„Alkalmas
szimbólum volt a szivárvány természetes fizikai jelensége arra, hogy Isten
megígérte: nem pusztítja el többé a földet özönvízzel. Mivel a föld klímája
egészen megváltozott a vízözön után, a világ legnagyobb részén már nem a
jótékony harmat nedvesítette meg a talajt, hanem az esőzések, tehát szükség
volt arra, hogy valami csillapítsa az ember félelmét, amikor eleredt az eső. A
lelki gondolkodású ember képes meglátni a természeti jelenségekben Isten
önkinyilatkoztatását (lásd Róm 1:20). A szivárvány annak biztosítéka a hívő
számára, hogy az eső nem egyetemes pusztulást, hanem áldást fog hozni” (The
SDA Bible Commentary. 1. köt. 265. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
„Abban az
időben nyüzsgött az élet a világon, az emberek szaporodtak, üvöltött a világ,
mint egy vad bika. A lármára felébredt egy nagy isten, Enlil. A kiabálás
hallatán az istenek tanácsában kijelentette: »Elviselhetetlen az emberek nagy
zsivaja, aludni sem lehet a hangzavartól (bábeltől). Ezért az istenek
egyetértettek abban, hogy az embereket ki kell irtani” („The Story of the
Flood” in The Epic of Gilgames. London, 1972, The Penguin Group,
108. o.). Hasonlítsuk össze a bibliai beszámolóval azt, ahogyan Gilgames
indokolja az özönvizet!
2)
Noé nemcsak
figyelmeztette kortársait Isten közelgő ítéletére, hanem még mást is tett. Arra
akarta felhívni az emberek figyelmét, hogy nagy szükségük van Isten kegyelmére.
Miért nem tartják általában népszerűnek a megváltás igazságát? Nevezzünk meg
néhány dolgot, ami sokakat gátol abban, hogy elfogadják Isten megváltási tervét!
Lásd Jn 3:19, 7:47-48, 12:42-43, Jak 4:4!
ÖSSZEFOGLALÁS:
Isten megerősítette a Noéval kötött
szövetségét, Noét pedig az iránta való elkötelezettsége védte a gyorsan terjedő
hitehagyástól, végeredményben az mentette meg őt és a családját az özönvíz pusztítása
közepette.
„A felhőkben
ívelő szimbólum (a szivárvány) erősítse mindenki hitét, megalapozva a bizalmat
Istenben, hiszen ez az isteni kegyelem és jóság jele. Az emberek miatt Isten
ugyan elpusztította özönvízzel a földet, kegyelme azonban továbbra is
körülöleli a bolygót” (Ellen G. White: The Story of Redemption.
71. o.).
DOMJÁN JÁNOS:
VÁLASZ
Mire őrizzem meg magam?
Miért féltsem az erőm,
időm?
Miért hagyjam másra a
futást?
Miért kíméljem az
életem?
Valaki utat vesztett és
utat keres.
Valakinek kihunyt a
csillaga.
Valaki reményvesztetten
zokog.
Valakinek már nincsen
szava sem,
s úgy látja, Napja
lebukott az égről.
Az utat gyötrelemmel
megtaláltam,
és már tudom, hogy rajta
járni jó.
Villámtépett, sötét
felhők között
fullasztó ködben is ég a
csillagom.
Én nem adtam fel soha
a megújító, gyógyító
reményt.
Szavam nem halt meg,
él,
nem dadog,
s életem új, mély
árnyékai közt is
látom, látom fényében a Napot. |
Miért vigyázzak hát magamra,
ha egynéhány embernek,
ha csak egyetlen egynek is
szüksége lehet még reám?
Talán elér még,
talán még megtalál,
ha most megyek –
felkelek!
– S ha nem vár senki sem?
Akkor is megyek,
s még ma elindulok,
hogy megtaláljam én! Mert: Mire őrizzem meg magam?
|