2021 / I.
− 13. tanulmány − Március 20−26A Füld újjászületése
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: Ézsaiás
65:17-25; 66
„Mert én
új eget, és új földet teremtek, a régire nem is emlékeznek, senkinek sem jut
eszébe” (Ézs 65:17, RÚF).
Egy tizenkét éves fiú
elolvasott egy csillagászatról szóló könyvet, és másnap nem akart iskolába
menni. Az édesanyja elvitte a családorvoshoz, aki megkérdezte: „Billy, mi a
baj? Miért nem akarsz tanulni vagy iskolába menni többet?”
„Azért doktornő –
felelte fiú –, mert a csillagászati könyvben olvastam, hogy a nap majd kiég, a
földön pedig minden élet megszűnik. Semminek nem látom értelmét, végül minden
el fog pusztulni.”
Az édesanyja
hisztérikusan kiabálta: „Ne is törődj ezzel! Ne is törődj ezzel!”
Az orvos elmosolyodott.
„Billy, nem kell emiatt aggódnod – mondta –, mert mire ez bekövetkezik, már
mindannyian régen halottak leszünk!”
Természetesen éppen ez
az egyik probléma: végül úgyis mind meghalunk.
Szerencsére nem kell
halállal végződnie az életünknek! Épp ellenkezőleg! Isten életet kínál nekünk,
örök életet, az újjáteremtett világban.
ÚJ
ÉG ÉS ÚJ FÖLD (ÉZS 65:17-25) |
Március 21 |
Vasárnap |
Olvassuk el Ézs 65:17-25 szakaszát! Milyen helyreállítást ígér
itt az Úr?
Isten
új teremtést és kezdetet ígér a következő szavakkal: „Mert én új eget és új
földet teremtek, a régire nem is emlékeznek, senkinek sem jut eszébe” (Ézs
65:17, RÚF). Azt ígéri, hogy „Jeruzsálemet vigasságra teremtem, népét pedig
örömre” (Ézs 65:18, RÚF). Abban a városban nem lesz többé sírás (Ézs 65:19).
Az emberek általában jóval tovább élnek majd száz évnél, mielőtt meghalnának
(Ézs 65:20). Munkájuk és gyermekeik megmaradnak, és örömük telik bennük
(Ézs 65:21-23). Isten már azelőtt válaszol nekik, hogy hozzá kiáltanának
(Ézs 65:24).
Ez igen szép kép, de miért nem így képzeljük el a végső
helyreállítást, a végső reménységet?
Eddig
azt látjuk, hogy az emberek sokáig élnek háborítatlanul az ígéret földjén. Ám
ha tovább is élnek, még mindig meghalnak. Hol van a természet alapvető
átváltozása, amire az új ég és az új föld teremtése után számítunk? A következő
versben azonban ez áll: „A farkas a báránnyal együtt legel, az oroszlán
szalmát eszik, mint a marha, és a kígyónak por lesz a kenyere. Nem árt
és nem pusztít szent hegyemen senki – mondja az Úr” (Ézs 65:25, RÚF). Az oroszlánokhoz
hasonló húsevő állatoknak több kell a vegetáriánus főzőtanfolyamoknál, hogy
növényevőkké váljanak. Újjáteremtés szükséges ahhoz, hogy a világ
visszaállhasson az eredeti ideális állapotába, amilyen azelőtt volt, hogy az
Édenben felütötte a fejét a bűn. Itt Ézsaiás próféta könyve 65. fejezetében
Isten folyamatként mutatja be az új ég és az új föld teremtését, olyan lépések
sorozataként, ami Jeruzsálem újjáteremtésével kezdődik. Vessük össze Ézsaiás
próféta könyve 11. fejezetével, ahol a Messiás igazságot hoz (Ézs 11:1-5)!
Végül pedig béke lesz Isten világszéles szentségének hegyén. A 11. fejezetben
használt képvilág nagyban hasonlít arra, ami a 65. fejezetben található: „Akkor
majd a farkas a báránnyal lakik… az oroszlán és a hízott marha együtt
lesznek” (Ézs 11:6-7, RÚF). Bár Isten szentségének hegye a jeruzsálemi Sion
heggyel kezdődik, az csak az előképe, a jelképe annak, amit az Úr ígér
megváltott népének az új világban.
Tegyük
fel, hogy a legtöbben hatvan, hetven, kilencven vagy száz évnél is tovább, akár
egymillió évig élünk! Miért nem oldaná meg még ez sem az emberiség alapvető
problémáját? Miért van az, hogy egyedül az örök élet a válasz a legmélyebb
emberi szükségleteinkre?
ISTEN
„MÁGNESE” (ÉZS 66:1-19) |
Március 22 |
Hétfő |
Olvassuk
el Ézs 66:1-19 szakaszát! Mi az alapvető üzenete ennek a résznek, ha gondolunk
arra a korra, amelyben a próféta írt?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A
prófétán keresztül Isten megismétli a kérést és figyelmeztetést, ami az egész
könyvet áthatja: az Úr megmenti és helyreállítja az alázatosakat, akik rettegnek
a beszéde hallatán (Ézs 66:2, 5). Ézs 40:1 verséhez hasonlóan itt is megvigasztalja
őket (Ézs 66:13). Viszont az ellene lázadókat elpusztítja. Közéjük tartoznak a
rituális képmutatók, akiknek az áldozatát elutasítja (Ézs 66:3-4; vö. Ézs
1:10-15), illetve azok, akik gyűlölik és megvetik hűségeseit (Ézs 66:5). Azokat
is ide sorolhatjuk, akik szörnyű pogány szokásokat követnek (Ézs 66:17), és ez
megesett még a jeruzsálemi templomban is (Ez 8:7-12).
Fordítsuk a figyelmünket Ézs 66:3 versére! Mit mond ez az
igevers? Milyen lelki elvek jelennek itt meg? Hogyan fejezhetnénk ki ugyanezt a
gondolatot a mai kereszténység és istentisztelet összefüggésében?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Miként
vonzza Isten mágnesként a népeket magához (Ézs 66:18-19)?
_____________________________________________________________
Miután Isten
elpusztította az ellenségeit, felfedi a dicsőségét (Ézs 66:14-17) és mágnesként
vonzza az embereket Jeruzsálembe (vö. Ézs 2:2-4). „Jelet” (RÚF) állít
fel közöttük, amit itt nem árul el, hogy mi lesz, de valószínűleg az Ézsaiás
által említett utolsó jelre utal: Isten örömöt és békességet biztosít népének,
helyreállítja a földjüket (Ézs 55:12-13). Az Úr megmutatja dicsőségét a
pusztítás után népe helyreállításával, ez a vele való kapcsolat rendeződésének
a jele, mint ahogyan az özönvíz után Noénak adta a szivárvány jelét (1Móz
9:13-17).
Olvassuk
el Ézs 66:5 versét! Mit jelent rettegni a beszéde hallatán? Miért akarná az Úr,
hogy rettegjünk ettől? Mit árul el a szívünk állapotáról, ha nem tesszük?
MISSZIONÁRIUSOK ÉS ISTENTISZTELETI VEZETŐK (ÉZS 66:19-21) |
Március 23 |
Kedd |
Mit jelent
az, hogy a túlélők különféle nemzetekből származó embereket visznek ajándékul
az Úrnak (Ézs 66:19-20)?
A pusztítás túlélőit
Isten elküldi a világ végére, azokhoz, akik nem ismerték Őt, hogy hírül vigyék „dicsőségemet
a népeknek” (Ézs 66:19, RÚF). Ez az Ószövetség egyik legegyértelműbb
missziós üzenete. Más szóval, nemcsak hívják az embereket a héberek népéhez,
hanem a héberek közül is lesznek, akik elmennek más nemzetekhez és az igaz Istenről
tanítják őket – ezt a gondolatot az Újszövetség kifejezetten tárgyalja. Ugyan
létezett zsidó missziós tevékenység a fogságból való hazatérés és Krisztus
ideje között (Mt 23:15), de a korai keresztények voltak azok, akik gyorsan és
óriási léptékben terjesztették az evangéliumot (Kol 1:23).
Az izraelitákhoz
hasonlóan, akik gabonájukból vittek áldozatot az Úrnak a templomba, a
misszionáriusok is ajándékkal térnek vissza. Elhozzák Istennek „minden
testvéreiteket minden népek közül” (Ézs 66:20). A gabonaáldozatok vérontás
nélküli áldozatok voltak, ez a kép az Úr elé vitt megtérőket „élő áldozatként”
mutatja be (vö. Róm 12:1). Embereket is lehetett Istennek szánt áldozatnak
tekinteni, hiszen gondoljunk csak arra, hogy korábban a lévitákat felajánlották
„mint Izráel fiai felmutatott áldozatát az Úrnak, hogy ők végezzék az
Úr szolgálatát” (4Móz 8:11, RÚF)!
Mi a
jelentősége annak, hogy Isten megígérte: „ezek közül is választok papokat és
lévitákat” (Ézs 66:21, RÚF)?
A 21. versben az „ezek”
szó az előtte levő versben az „összes nép” között levő testvéreikre
vonatkozik. Pogányok, akik közül istentiszteleti vezetőket választ ki Isten a
papok és léviták mellé. Forradalmi változás! Korábban az Úr kizárólag Áron
leszármazottait hatalmazta fel arra, hogy papok legyenek, és csak Lévi
törzsének többi tagjai segíthettek nekik. Pogányok nem válhattak a szó valós
értelmében Áron vagy Lévi leszármazottaivá, de Isten majd közülük is felhatalmaz
némelyeket erre a szolgálatra, ami korábban még a legtöbb zsidó számára is
tiltott terület volt.
Olvassuk
el 1Pt 2:9-10 szakaszát! Kinek írt Péter? Mit mondott? Milyen üzenetet közvetít
nekünk, a mai „szent nemzetnek”? Vajon mi jobban állunk, mint az eredeti nép
(2Móz 19:6)?
A HíVŐK KÖZÖSSÉGE (ÉZS 66:21) |
Március 24 |
Szerda |
Izrael „papok
birodalma és szent nép” volt (2Móz 19:6), és a papok egy csoportját elkülönítették,
hogy istentiszteleti vezetőkként képviseljék őket. A jövőben viszont pogányok
is lehetnek ilyen vezetők (Ézs 66:21).
Hogyan hat
a hívők új közösségére ez a változás (lásd Mt 28:19; ApCsel 26:20; Gal 3:28;
Kol 3:11; 1Tim 3:16)?
_____________________________________________________________
Isten „új
világrendjében” a pogányok nemcsak csatlakozni fognak Isten népéhez, hanem
egyenrangú társai lesznek a zsidóknak a hívők közösségében, amely „királyi
papság” lesz. Így gyakorlatilag fölöslegessé válik a zsidók és a pogányok
megkülönböztetése.
Mikor
teljesedett be Ézsaiás próféciája?
„Nincs zsidó, sem görög…
mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban. Ha pedig Krisztuséi
vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök”
(Gal 3:28-29) – hirdette
Pál, a pogányok apostola. Nem önelégült felsőbbrendűségi érzésre
ösztönöz az, hogy az ígéret örökösei és így a „szent papság” tagjai
lehetnek. Inkább arra utal, hogy a zsidókkal együtt hirdethetik „Annak
hatalmas dolgait, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el
titeket” (1Pt 2:9; vö. Ézs 66:19).
A pogányok felemelkedése
nem jogosította fel a zsidókat arra, hogy panaszkodjanak, mintha Isten
igazságtalanul adná nekik is ugyanazt a jutalmat. Ugyanakkor a pogányok sem
bánhattak tiszteletlenül zsidó testvéreikkel, ahogyan a nap későbbi részében
felvett munkások sem nézhették le azokat, akik előbb álltak munkába (lásd Mt
20:1-16). Isten először a zsidókra bízta a beszédét (Róm 3:2), hogy ők legyenek
kinyilatkoztatásának csatornái. Pál ezt írta a pogányoknak: „Ha azonban az
ágak közül egyesek kitörettek, te pedig vad olajfa létedre beoltattál
közéjük, és az olajfa gyökerének éltető nedvéből részesültél, ne
dicsekedj az ágakkal szemben” (Róm 11:17-18, RÚF).
A
kereszt és az evangéliumi misszióparancs fényében miért utálatos Isten szemében
mindenféle lelki, etnikai vagy politikai felsőbbrendűség képzete? Tartsunk
önvizsgálatot! Vajon felsőbbrendűnek tartjuk magunkat lelki vagy etnikai téren
másoknál? Ha igen, akkor meg kell térnünk!
„MEGMARADNAK UTÓDAITOK ÉS A NEVETEK IS”
(ÉZS
66:22-24, ÚRK) |
Március 25 |
Csütörtök |
Olvassuk
el Ézs 66:22 versét! Mit üzen nekünk ez az igevers? Milyen reményt találunk
benne?
Ézsaiás próféta könyve egyik legcsodálatosabb
ígéretét Ézs 66:22 versében találjuk. Olvassuk el figyelmesen! Az új égen és
földön örökre megmaradnak az utódaink, mint ahogyan a nevünk is. Többé nem
fogja senki kitörölni, levágni, kiszedni vagy gyökerestül kihúzni. Ez az örök
élet ígérete az újjáteremtett világban, ahol nem lesz bűn, halál, szenvedés. Új
ég és új föld lesz, végleg, teljes mértékben beteljesedik minden, amiben
keresztényként hiszünk, Krisztusnak a kereszten, értünk vállalt áldozatának
köszönhetően.
Miért
említi Ézs 66:23 verse az újholdat (RÚF) és a szombatot az új égről és az új
földről szóló leírásban?
Többféleképpen is
megvizsgálhatjuk ezt a nehéz szöveget, de közelítsük meg így: Isten az áldozati
rendszer léte előtt teremtette meg a szombatot (1Móz 2:2-3). A szombatünneplés
része volt a szertartási rendnek, de nem függött attól. Ezért megszakítás
nélkül folytatódik a helyreállítás időszakán át egészen az új földig. A
Bibliában nincs arra utaló jel, hogy az áldozati rendszer mellett szabályos
istentiszteleti napnak tekintették volna az újholdat. Elképzelhető azonban,
hogy majd az új földön ezek is istentiszteleti napok lesznek (nem feltétlenül a
heti szombathoz hasonló pihenőnapok), talán az élet fájának havonkénti
ciklusához illeszkedve (Jel 22:2). Bármit is jelentsen pontosan Ézs 66:23
szakasza, a lényege az, hogy Isten népe az egész örökkévalóságon át imádja majd
Őt.
Vajon
miért végződik Ézsaiás próféta könyve azzal a komor képpel, hogy a
megváltottak letekintenek a lázadók holttesteire, akiket Isten elpusztított (Ézs
66:24)?
Ézsaiás próféta könyve kora társadalmának szánt
felrázó figyelmeztetésként bemutatja az ellentétet a babiloni pusztítás hűséges
túlélői és a pusztulásra jutó lázadók között. Nincs itt szó örökké tartó
kínlódásról. A lázadók meghalnak, „tűz” végez velük, a pusztítás lángja pedig
akkor alsziki ki, amikor elvégezte feladatát, hogy elkezdődhessen Jeruzsálem
újjáteremtése. Nem lesz többé sírás vagy fájdalom, „mert az elsők elmúltak” (Jel
21:1-4; vö. Ézs 65:17-19). Új, örök életet kapnak mindazok, akiket Isten
megváltott a földről.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Március 26 |
Péntek |
Ellen G. White: A
nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, „A küzdelem véget ér” c.
fejezete, 565-578. o.
„És az évek, az
örökkévalóság évei folyamán még káprázatosabb, még dicsőségesebb dolgok
tárulnak fel Istenről és Krisztusról. Nő a szeretet, a tisztelet és a
boldogság, miként a tudás is. Az ember minél többet megtud Istenről, annál
jobban csodálja jellemét. Ahogy Jézus feltárja a megváltás kincseit és a
Sátánnal vívott nagy küzdelem csodálatos eredményeit, a megváltottak szívét még
nagyobb áhítat tölti be, és még mámorosabb örömmel pengetik aranyhárfájukat.
Tízezerszer tízezer és ezerszer ezer hang cseng össze a dicsőítés hatalmas
kórusában.
»Minden teremtmény a
mennyben és a földön, a föld alatt és a tengerben, és minden, ami ezekben van,
ezt mondja: A királyi széken ülőé, és a Bárányé az áldás és a tisztesség, a
dicsőség és a hatalom örökkön-örökké« (Jel 5:13).
A nagy küzdelem véget
ért. Nincs többé bűn, és nincsenek bűnösök. Az egész világegyetem megtisztult.
A végtelen nagy teremtettséget tökéletes harmónia és boldogság tölti be. Tőle,
aki mindent teremtett, árad az élet, a fény és az öröm a határtalan téren át.
Élők és élettelenek – a legparányibb atomtól a legnagyobb csillagig – tökéletes
szépségükkel és felhőtlen boldogságukkal hirdetik, hogy Isten a szeretet” (i.
m. 577-578. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Keresztény hitünknek miért alapvető része az örök élet
ígérete az új földön? Mi értelme lenne a hitünknek máskülönben?
2)
Olvassuk el 2Pt 3:10-14 szakaszát! Hogyan tükrözik ezek a versek
ugyanazt a gondolatot, amit Ézsaiás próféta könyve 66. fejezete mutat
be?
ÖSSZEFOGLALÁS: Ézsaiás látomása
hatalmas ívű. Isten nemcsak megtisztítja és helyreállítja a hívők közösségét,
hanem ki is szélesíti annak határait, hogy minden nemzetet befogadhasson. A nép
újjáteremtése után a Földet is újjáteremti az Úr, ahol a jelenléte végső
vigaszt kínál majd a gyermekeinek.
ISTEN TERVE CÉLBA ÉR
„Nem
hallatik többé erőszaktétel földeden, pusztítás és romlás határaidban, és a
szabadulást hívod kőfalaidnak, és kapuidnak a dicsőséget… És néped mind igaz
lesz, és a földet mindörökké bírják”
(Ézs 60:18-21).
„Sátán romboló
munkájának mindörökre vége. Hatezer évig megvalósíthatta szándékát: megtöltötte
a földet bajjal, és fájdalmat okozott az egész világegyetemnek. Az egész
teremtettség nyögött és vajúdott. Most Isten teremtményei örökre megszabadulnak
Sátántól és kísértéseitől. »Nyugszik, csöndes az egész föld. (Az igazak)
ujjongva énekelnek« (Ézs 14:7). A dicsőítés és a győzelem hangja hallatszik
az egész hűséges világegyetemben.
»Láték új eget és új
földet; mert az első ég és az első föld elmúlt vala« (Jel 21:1). A tűz, amely
a gonoszokat megemészti, megtisztítja a földet. Elsöpri az átok minden
nyomát. Nincs örökké égő pokol, amely a megváltottakat a bűn félelmetes
következményeire emlékezteti. A bűnnek csak egy emléke marad: Megváltónk
örökre viselni fogja kereszthalálának nyomait…
Mindaz, ami elveszett a
bűn miatt, »megtaláltatott«. »Így szól az Úr… aki alkotá a földet és teremté
azt és megerősíté; nem hiába teremté azt, hanem lakásul alkotá« (Ézs
45:18). Ez volt Isten eredeti szándéka a föld megteremtésével. Ez a terv
most valóra vált; a földet örökké a megváltottak fogják lakni…
Krisztus – amint
tanítványainak ígérte – azért ment el, hogy Atyja házában lakóhelyet készítsen
számunkra. Akik hisznek Isten Igéjének tanításaiban, azok tudnak a mennyei
lakóhelyekről…
Ott a halhatatlan lények soha nem csökkenő örömmel fogják a teremtő hatalom csodáit, a megváltó szeretet titkait fürkészni. Ott nem lesz Isten elfelejtésére kísértő kegyetlen, ámító ellenség. Ott minden tehetség fejlődik, minden képesség gyarapszik. A tanulás nem fogja elménket fárasztani és erőnket kimeríteni. Ott a legnagyobb vállalkozások is véghezvihetők, a legmagasztosabb törekvések is megvalósíthatók, a legmagasabb célok is elérhetők. Mindig új magaslatok hívogatnak, új csodák gyönyörködtetnek, új igazságokat érthetünk meg, és új dolgok serkentgetik a lélek és a test képességeit” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, 574-577. o.).