2021 / I.
− 7. tanulmány − Február 6−12Az asszírok veresége
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 36–39
„Seregek Ura, Izráel
Istene, aki a kérubokon trónolsz! Egyedül te vagy a föld minden országának
Istene, te alkottad az eget és a földet”
(Ézs 37:16, RÚF)!
Egy szikár férfi mezítláb megy a két
fiával. Egy másik család minden tulajdonát sovány ökrök vontatta szekérre pakolta.
A férfi vezeti az állatokat, és a szekéren két nő ül. A kevésbé szerencséseknek
nincs szekerük, vállon kell cipelniük a holmijukat.
Mindenhol katonákat látni. A faltörő kos
feje a város kapujába csapódik. Az ostromgépről íjjászok lőnek a falakat védő
katonákra. Iszonyatos pusztítás kezdődik.
Haladjunk előre az időben! A király
méltóságteljesen ül a trónján, felvonultatják előtte a zsákmányt és a
foglyokat. Némelyek felemelt kézzel könyörögnek kegyelemért, mások térdelnek
vagy meghajtják magukat. Ezekkel a szavakkal kezdődik a királyról szóló
jelenetek leírása: „Szennahérib, a világ királya, Asszíria uralkodója”, majd
olyan kifejezések következnek, mint „nēmedu-trónon ült, és
bemutatták neki Lákis városának zsákmányát” (John Malcolm Russell: The
Writing on the Wall. Winona Lake, Indiana, 1999, Eisenbrauns, 137-138. o.).
Ez a képsorozat egy időben Szennahérib
„páratlan palotájának” falát ékesítette, most viszont a British Múzeumban
található. Elképesztő történetet mesélnek annak a népnek a sanyarú helyzetéről,
ami Isten népének vallotta magát!
BÁBJÁTÉK
(ÉZS 36:1) |
Február 7 |
Vasárnap |
Mi
történt Júdával (2Kir 18:13; 2Krón 32:1; Ézs 36:1)?
_____________________________________________________________
A hitetlen
Akházt halála után a fia, a hűséges Ezékiás követte a trónon, aki egy
függetlenségét teljesen elveszített országot örökölt. Júdának továbbra is „védelmi
pénzt” kellett fizetnie Asszíriának (2Krón 28:16-21), mivel megvásárolta az
asszírok segítségét Szíria és Izrael északi királyságának szövetsége ellen.
Asszíria sebezhetőnek tűnt, amikor Kr. e. 705-ben II. Szárgon életét vesztette
egy távoli harcmezőn, és Szennahérib vette át a helyét. Aszszír források és
bibliai szövegek bizonyítékai szerint Ezékiás ezt a lehetőséget ragadta meg az
asszírok elleni lázadásra (lásd 2Kir 18:7), és a térség kis nemzetei között
aktív vezető szerepet vállalva támadásba lendült. Vesztére Ezékiás alábecsülte
az asszír hatalom erejét. Kr. e. 701-ben Szennahérib leigázta a birodalma egyéb
részeit, majd lehengerlő erővel sújtott le Szíria és Palesztina vidékére, és
nagy pusztítást végzett Júdában is.
Hogyan
készült fel Ezékiás az Asszíriával szembeni küzdelemre (2Krón 32:1-8)?
_____________________________________________________________
Amikor Ezékiás
megtudta, hogy Szennahérib el akarja foglalni a fővárost, Jeruzsálemet, komoly
előkészületekbe kezdett az Asszíria elleni küzdelem előtt. Megerősítette az
erődítményeket, felszerelte a hadseregét és javította Jeruzsálem vízkészletének
a biztonságát (lásd még 2Kir 20:20; 2Krón 32:30). Minden bizonnyal az ostromra
való felkészüléshez köthető a nagyszerű siloámi vízvezeték is, aminek építésére
felirat emlékeztet.
Amikor a félelmetes
időben Ezékiás bátorságot öntött a népbe, lelki vezetői képességéről is
bizonyságot tett, és ez éppen olyan fontos volt, mint a katonai és
államigazgatási irányítás. „Júda királya azonban eltökélte, hogy mindent
megtesz az ellenség visszaverésére. Miután elkövetett mindent, amire emberi
ügyesség és erő képes, összegyűjtötte és bátorságra buzdította seregét” (Ellen
G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 218. o.).
Miért
tett olyan komoly erőfeszítést Ezékiás, ha annyira bízott az Úrban? Vajon a
tettei hitetlenségből fakadtak? Lásd Fil 2:12-13 szakaszát az Istennel közös
munkáról, aki valóban komoly erőt ad!
PROPAGANDA (ÉZS 36:2-20) |
Február 8 |
Hétfő |
Asszíria
uralkodói nem csupán kegyetlenek, de okosak is voltak. Nemcsak a pusztítás volt
a céljuk, hanem a gazdagság és a hatalom is (vö. Ézs 10:13-14). Minek
vesztegetnék el erőforrásaikat egy város bevételére, ha a lakosokat megadásra
kényszeríthetik? Ezért amíg Szennahérib Lákist ostromolta, elküldte rabsakéját,
az egyik főhivatalnokát, hogy a propaganda eszközével győzze le Jeruzsálemet.
Milyen
érveket használt a rabsaké Júda megfélemlítésére (Ézs 36:2-20; lásd még
2Kir 18:17-35; 2Krón 32:9-19)?
A rabsaké
hatásosan érvelt: nem számíthattok Egyiptomra, mert gyenge és megbízhatatlan.
Nem várhattok segítséget az Úrtól, akit Ezékiás megsértett, amikor lerontotta a
magaslatait és az oltárait Júdában, majd azt követelte a néptől, hogy csak a
jeruzsálemi oltárnál imádják Istent. Az Úr inkább Asszíria oldalán áll, Ő
mondta Szennahéribnek, hogy pusztítsa el Júdát. Arra sincs elég harcedzett
emberetek, hogy szembeszálljatok kétezer lovassal. Inkább kerüljétek el az
ostromot, különben nem lesz mit ennetek és innotok! Adjátok meg most magatokat,
és jó dolgotok lesz! Ezékiás nem menthet meg benneteket, hiszen az Asszíria
által legyőzött többi ország istene sem tudta megmenteni azokat. Biztosak
lehettek benne, hogy a ti Istenetek sem segíthet rajtatok!
Igazat
mondott a rabsaké?
Azért voltak hatásosak az
érvei, mert sok igazság volt bennük. Két ki nem mondott érv is alátámasztotta a
szavait. Először is, épp akkor érkezett Lákisból, az onnan csak mintegy ötven
kilométerre lévő városból, ahol az asszírok bemutatták, mi történik azzal a
megerősített várossal, ami szembe merészel velük szállni. Másodszor, az asszír
sereg egy erős csapata is vele volt (Ézs 36:2). Egy júdainak sem volt oka
emberi szemszögből kétségbe vonni Jeruzsálem végzetét (vö. Ézs 10:8-11), mivel
tudták, milyen sorsra jutottak az Asszíria által legyőzött más hadseregek és
városok (így Samária is, az északi ország, Izrael fővárosa: 2Kir 18:9-10). Jól
mondta a rabsaké azt is, hogy Ezékiás megsemmisítette az
áldozatbemutatás több helyszínét, mivel központosítani akarta az
istentiszteletet Jeruzsálem templomában (2Kir 18:4; 2Krón 31:1). Csakhogy
valóban sértette ez a reform az Urat, aki a népe egyetlen reménysége maradt?
Vajon hajlandó és képes lenne megmenteni őket? Istennek kellett választ adnia
erre a kérdésre.
MEGFOGYVA BÁR, DE TÖRVE NEM (ÉZS 36:21–37:20) |
Február 9 |
Kedd |
Hogyan hatott a rabsaké ravasz
beszéde Ezékiásra és a tisztségviselőire (2Kir 18:37–19:4; Ézs 36:21–37:4)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ezékiást
egészen felzaklatta az üzenet, és kétségbeesésében gyászolni kezdett. Istenhez
fordult, alázatosan kérte Ézsaiás közbenjárását, a prófétáét, akiknek a
tanácsát az apja figyelmen kívül hagyta.
Hogyan
bátorította Isten Ezékiást (Ézs 37:5-7)?
Az
üzenet rövid volt, de megtette a hatását. Isten a népe oldalán állt. Ézsaiás előre
megmondta, hogy Szennahérib olyan hírt fog kapni, ami eltereli majd a figyelmét
a Júda elleni támadásról. Ez azonnal be is teljesedett. Szennahérib terve
átmenetileg meghiúsult, mégsem szándékozott sokáig felhagyni vele, ezért a
következő megfélemlítő üzenetet küldte Ezékiásnak: „Meg ne csaljon Istened,
akiben bízol, mondván: nem adatik Jeruzsálem az asszíriai király kezébe!...
Hát megszabadíták-é azokat a népek istenei…” (Ézs 37:10, 12; lásd még 2Krón
32:17)?
Ezékiás
ekkor egyből a templomba ment, és az üzenetet letette a seregek Ura elé, „aki
a kérubokon” trónol (Ézs 37:14-16, RÚF).
Ezékiás imája szerint mi
forgott kockán Jeruzsálem válsága idején (Ézs 37:15-20)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Szennahérib célzatosan
Ezékiás legerősebb védelmét támadta meg: az Istenbe vetett hitét. Ám ahelyett,
hogy a király a nyomás alatt megtört volna, Istenhez fordult, és kérte, mutassa
meg magát, „hadd tudja meg a föld minden országa, hogy te vagy
egyedül az Úr” (Ézs 37:20, RÚF).
Imádkozva
olvassuk el Ezékiás imáját (Ézs 37:15-20)! Istennek mely vonásaira
összpontosított a király? Milyen elvet találunk ebben az imában, ami bátorságot
és erőt adhat nekünk, hogy hűségesek maradhassunk a saját válságaink idején?
A TÖRTÉNET TOVÁBBI RÉSZE (ÉZS 37:21-38) |
Február 10 |
Szerda |
Szennahérib
a krónikái szerint negyvenhat megerősített várost foglalt el, ostrom alá vette
Jeruzsálemet, a zsidó Ezékiást pedig „fogollyá tette Jeruzsálemben, a királyi
palotájában, mint egy madarat a kalitkában” (James B. Prichard, szerk.: Ancient
Near Eastern Texts Relating to the Old Testament. Princeton, New Jersey,
1969, Princeton University Press, 288. o.). Noha hajlamos volt hírveréssel
növelni hatalmas egóját, sem az írott forrásokban, sem a képi ábrázolásokban
nem kérkedett Jeruzsálem elfoglalásával. Elképesztő, hogy Szennahérib ezt
kihagyta, hiszen lehengerlő erővel bírt, Ezékiás pedig fellázadt ellene. Az
Asszíria ellen lázadók várható élettartama rövid volt, és hátborzongató
halállal haltak meg.
A
kutatók elismerik: még ha ez nem is szerepelne a bibliai feljegyzésekben, akkor
is el kellene fogadni, hogy csoda történt. Úgy tűnik, Szennahérib éppenséggel a
saját jó hírét próbálta mentegetni azzal, hogy „páratlan palotája” falát Lákis
sikeres ostromának domborműveivel (faragott képeivel) díszíttette. Isten
kegyelme, hogy ezeken a képeken nem Jeruzsálem látszik! Az asszír király nem
árulta el a történet végét, ami azonban kiderül a Bibliából.
Hogyan
végződik a történet (Ézs 37:21-37)?
Ezékiás
maradéktalan hitét bizonyító imádságára válaszul Isten megnyugtató üzenetet
küldött Júdának. Kifejezte haragját a gőgös asszír uralkodó ellen, aki szembe
mert szegülni a királyok Királyával (Ézs 37:23). Az Úr azonnal be is
teljesítette ígéretét, megvédte Jeruzsálemet (2Kir 19:35-37; 2Krón 32:21-22;
Ézs 37:36-38).
A
súlyos válságban nagy csodára van szükség, ez pedig valóban hatalmas volt!
Rengetegen áldozatul estek: száznyolcvanötezer ember. Szennahérib-nek tehát nem
volt más választása, haza kellett térnie, majd meg is halt (lásd a próféta
jövendölését Ézs 37:7-38 szakaszában).
„A
héberek Istene diadalmaskodott a büszke asszíron. Jahve megvédte méltóságát a
környező népek előtt. Jeruzsálemben a nép szíve szent örömmel telt meg” (Ellen
G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 223. o.).
Ha a király elfoglalta volna Jeruzsálemet, szétszóratta volna a lakóit, hogy
elveszítsék nemzeti tudatukat, amint az Izrael északi országának népével is
történt. Így nem maradt volna fenn a zsidó nép, amelyből a Messiásnak kellett
megszületnie. Itt ért volna véget a történetük. Isten viszont életben tartotta
a reménységüket.
BETEGSÉGBEN ÉS GAZDAGSÁGBAN (ÉZSAIÁS 38–39) |
Február 11 |
Csütörtök |
Ézsaiás
38–39. fejezetének (és 2Királyok 20. fejezetének) eseményei röviddel az előtt
játszódtak, hogy Isten megszabadította Ezékiást Szennahéribtől, bár a 37.
fejezetben (lásd még 2Királyok 19. fejezetében) leírt szabadítás még nem
következett be. Ézs 38:5-6 és 2Kir 20:6 versei azt mutatják, hogy ekkor még
fenyegették őket az asszírok. „Sátán eltökélte, hogy egyszerre vet véget
Ezékiás életének és Jeruzsálemnek. Úgy érvelt magában, hogy ha Ezékiást
eltávolítja a képből, a megújulást célzó tevékenysége is megszűnik, és utána
sokkal könnyebben bekövetkezne a város bukása” (The SDA Bible
Commentary. 4. köt. 240. o.).
A
fenti idézet szerint tehát mennyire fontos a jó vezetés Isten népe között? Milyen
jelet adott Isten Ezékiásnak, hogy megerősítse a hitét (2Kir 20:8-11; Ézs
38:6-8)?
Akház
indította el az események azon sorát, ami az Asszíriával kapcsolatos bajt is
előidézte, amikor elutasította az Isten által felkínált jelet (Ézsaiás 7.
fejezet). Ezékiás viszont kifejezetten kérte a jelet (2Kir 20:8). Így
Isten erőt adott neki, hogy megbirkózzon a válsággal, amit az apja okozott Júdának.
Akház napóráján az árnyékot valóban csak csoda fordíthatta vissza. A babiloniak
igen pontosan tanulmányozták és feljegyezték az égitestek mozgását. Így
bizonyára felfigyeltek a nap szokatlan járására, és eltűnődtek annak
jelentésén. Nem véletlen, hogy Meródak-Baladán király ebben az időben követeket
küldött Jeruzsálembe. A babiloniak megtudták, hogy kapcsolat van Ezékiás
gyógyulása és a csodajel között. Most már érthető, hogy Isten miért éppen ezt a
jelet választotta. Módosította a nap pályáját, hogy a babiloni követek
odamenjenek, hasonlóan ahhoz, ahogyan később Betlehem csillagával indította a
napkeleti bölcseket. Egyedi lehetőséget kínált ez nekik arra, hogy megismerjék
az igaz Istent. Meródak-Baladán az egész pályafutását arra szánta, hogy tartós
függetlenséget nyerjen Asszíriától. Erős szövetségesekre volt szüksége, ami
magyarázza, miért is vette fel a kapcsolatot Ezékiással. Ha Ezékiás kérésére a
nap is megmozdult, akkor mi mindent tudna tenni Asszíriával?
Hogyan hagyta veszni Ezékiás azt a különleges lehetőséget, hogy Istent
dicsőítse és hozzá vezesse a babiloniakat? Mi lett ennek a következménye (Ézsaiás
próféta könyve 39. fejezete)? A királynak az Úrról kellett volna bizonyságot
tennie, mégis a saját „dicsőségét” mutogatta. Mi a tanulság ebből a számunkra?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 12 |
Péntek |
„Csak
Isten közvetlen beavatkozására térhetett vissza a napóra árnyéka tíz fokkal. Ez
mutatta meg Ezékiásnak, hogy az Úr meghallgatta imáját. »Ekkor Ézsaiás
próféta az Úrhoz kiáltott, ő pedig visszatérítette az árnyékot tíz fokkal
Áház napóráján, azokon a fokokon, amelyeken már áthaladt« (2Kir 20:8-11)”
(Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 212.
o.).
„A
messzi ország uralkodójától érkezett követek látogatása alkalmat adott Ezékiásnak
az élő Isten megdicsőítésére. Mily könnyen beszélhetett volna Istenről, minden
teremtett dolog fenntartójáról, akinek a kegyelméből életben maradt, amikor már
semmi reménye nem volt…
Ezékiás szívét azonban
hatalmába kerítette a büszkeség és a hiúság. A maga dicsőítésére a kapzsi
szemek elé tárta azokat a kincseket, amelyekkel Isten gazdagította népét. A
király »...megmutatta nekik kincstárát, az ezüstöt és az aranyat, a
balzsamokat és a finom olajokat, egész fegyvertárát és mindazt, ami kincstárában
található volt. Semmi sem volt palotájában és egész birodalmában, amit
meg ne mutatott volna nekik« (Ézs 39:2). Nem Isten megdicsőítésére, hanem
önmaga felmagasztalására tette ezt a pogány fejedelmek előtt” (i. m. 214. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Mennyiben hasonlít Sátán az asszír rabsakéra? Igazat mond,
amikor azt állítja, hogy bűnösök vagyunk (Zak 3:1)? Hogyan felel erre Isten (lásd
Zak 3:2-5)? Mi az egyedüli reménységünk a vádjai ellen (Róm 8:1)?
2)
Abbahagyja Sátán a vádaskodást, miután bűnbocsánatot kapunk (lásd
Jel 12:10)? Valójában milyen az érvelése, amikor tovább mondogatja, hogy hozzá
tartozunk akkor is, miután Isten már megbocsátott nekünk (lásd 5Móz 19:16-21; a
hazugság törvénye, hamis tanúk)?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A hűséges király
segélykiáltására válaszul Isten megmentette a népét, és megmutatta, ki is Ő
valójában: Izrael mindenható Királya, aki a kezében tartja a világ sorsát.
Elpusztítja azokat, akik ártani akarnak népének, de lehetőséget is biztosít
másoknak arra, hogy a népe tagjaivá váljanak, legyenek bármennyire
„babiloniak”.
BODROG MIKLÓS:
MÉLYEN MARADT A MÉREG
A térdelésből felmagaslott,
majd letörölte könnyeit
és szólt az ember Istenéhez:
Dicsőség Néked, ó, Uram!
Kegyelmedért Tiéd a hála,
Tiéd e szív, e kar. Örök
dicséret zengjen szent nevednek!
Most tehát én is megbocsátok,
amint keményen megparancsolád.
S ezzel elment az Úr elől.
És találkozott az adóssal.
Kegyes hangja messzire zúgott:
Szavamat állom, megbocsátok.
Béke veled! Hát Isten áldjon!
De azt megsúgom, szeretetből:
nem ajánlom, hogy találkozzunk.
Nem mintha haragtartó lennék,
hisz megmondtam, hogy megbocsátok,
de téged látni nem akarlak.
Gyorsan tűnj el, tisztulj előlem!
Mélyen maradt a méreg.
Urunk, irgalmazz nékünk!