2021 / I.
− 6. tanulmány − Január 30 − Február 5Isten szerepében
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK:
Ézsaiás 13–14; 24–27
„Itt van a mi Istenünk, benne reménykedtünk, és ő megszabadított
minket! Itt van az ÚR, benne reménykedtünk, vigadjunk és örüljünk szabadításának”
(Ézs
25:9, RÚF)!
Miután a
lelkész elmondta a büszkeségről szóló prédikációját, megvárta a gyülekezetből
egy nő, aki jelezte, hogy valami komolyan zavarja, szeretné megvallani egy nagy
bűnét. A lelkész megkérdezte, hogy milyen bűnről van szó.
„A nő azt
felelte, hogy »A büszkeség bűne az. A minap egy órán keresztül ültem a tükör
előtt a szépségemet csodálva.«
»Az nem
büszkeség – felelte erre a lelkész –, inkább a képzelődés bűne«” (C. E.
MaCartney, Paul Lee Tan, szerk. Encyclopedia of 7700 Illustrations: Signs
of the Times. Rockville, Md., 1979, Assurance Publishers, 1100. o.)!
Amióta csak
megfogant a bűn egy hatalmas angyal szívében, a büszkeség sosem veszi
figyelembe a valóság határait (sem az angyalok, sem az emberek esetében).
Azokban látszik ez meg a legjobban, akik lelki gőgöt táplálnak önmagukban. Ez
elég sajnálatos jellemvonás bűnös teremtmények esetében, akik csakis azért
találhatnak üdvösséget, mert Isten közbelépett értük.
A héten többek között a büszkeség és az
önfelmagasztalás eredetét vizsgáljuk meg.
A
NEMZETEK FELETTI íTÉLET (ÉZSAIÁS 13) |
Január 31 |
Vasárnap |
Ézs
13:1 versének eleje a prófétát nevezi meg szerzőként (vö. Ézs 1:1; 2:1), bizonyára
azért is, mert a könyve újabb szakaszát kezdi meg. A 13–23. fejezetek a
különböző nemzetek feletti ítéletek jövendöléseit tartalmazzák. Vessünk egy
pillantást ezekre!
Miért Babilonnal kezdődik a különböző népek ellen szóló
próféciák sora?
Ézs 10:5-34
szakasza már kimondta az ítéletet Asszíria felett, ami a legnagyobb veszélyt
jelentette Ézsaiás idejében. Ézs 14:24-27 része röviden megismétli, hogy mi az
Úr terve Asszíria legyőzésére, azonban a 13–23. fejezetek leginkább egyéb
fenyegetésekre összpontosítanak, amelyek közt Babilon a legfontosabb. A gazdag
és ősi kultúrával, vallási és politikai hagyatékkal bíró Babilon a későbbiekben
olyan szuperhatalommá vált, ami legyőzte Júdát és elhurcolta a népét. Viszont
Ézsaiás korában emberi szemszögből nézve nem volt egyértelmű, hogy Babilon
fenyegetést jelentene Isten népe számára. A próféta szolgálata idejének nagy
részében Asszíria uralta Babilont. Az asszír uralkodók több alkalommal is
bevették a várost (Kr. e. 710, 702, 689 és 648) azután, hogy III.
Tiglat-Pileszer Kr. e. 728-ban elfoglalta és Púlu (vagy Púl; lásd 2Kir 15:19;
1Krón 5:26) néven Babilon királyává kiáltották ki. Babilon azonban később a
térség szuperhatalmává vált, és Júda királyságát is legyőzte.
Olvassuk
át Ézsaiás próféta könyve 13. fejezetét! Figyeljünk fel arra, hogy milyen
szigorú a nyelvezete! Miért teszi ezt a szerető Isten, vagy engedi, hogy
ilyesmi megtörténjen? Hiszen ártatlanok is szenvednek, nem igaz (Ézs 13:16)?
Hogyan értelmezzük az Úrnak ezt a tettét? Mit mondanak ezek az igeszakaszok,
illetve a Bibliában található többi hasonló vers Istennek a bűn és a gonoszság
elleni haragjáról, dühéről? Nem elég bizonyíték a bűn szörnyűségére az, hogy a
szeretet Istene így reagál rá? Ne feledjük, Jézus figyelmeztet így Ézsaiáson
keresztül, Ő, aki megbocsátott a bűnösöknek, meggyógyította, kérlelte és
bűnbánatra ösztönözte őket! Mi hogyan értelmezzük a szerető Isten jellemének
ezt az oldalát? Tegyük fel magunknak a következő kérdést is: Vajon az Úr
haragja a szeretetéből fakad? Ha igen, akkor hogyan lehet ez? Gondoljuk ezt végig
egy másik oldalról! A kereszten Jézus magára vette a világ bűneit, jobban szenvedett
mindenki másnál, még azoknál az „ártatlanoknál” is, akiket a népük bűnei miatt
ért veszedelem. Hogyan segít választ találni ezekre a nehéz kérdésekre, ha
Krisztus keresztjére gondolunk?
A HAJDANI NAGY BABILON (ÉZS 13:2-22) |
Február 1 |
Hétfő |
A
káldeus Nabolpolasszár Kr. e. 626-ban visszaállította Babilon dicsőségét, amikor
királlyá koronáztatta magát. Ez volt a kezdete az Újbabiloni Birodalom dinasztiájának,
amely (a Méd Birodalom mellett) szerepet játszott Asszíria legyőzésében.
Nabolpolasszár fia, II. Nabukodonozor volt az a király, aki meghódította és
elhurcolta Júda népét.
Hogyan
esett el végül Babilon városa (lásd Dániel próféta könyve 5. fejezete)?
A
város örökre elveszítette a függetlenségét, amikor a perzsa Círusz elfoglalta Babilont
a Méd-Perzsa Birodalom számára (lásd Dániel próféta könyve 5. fejezete).
I. Xerxész Kr. e. 482-ben könyörtelenül leverte a perzsa uralom elleni lázadást
a városban. Elvitette onnan a főisten, Marduk szobrát, és ismereteink szerint
megrongált több erődítményt meg templomot is. Nagy Sándor Kr. e. 331-ben harc
nélkül hódította el a perzsáktól Babilont. Tiszavirág-életű terve ellenére,
hogy birodalma keleti fővárosává teszi, a város az évszázadok során egyre csak
hanyatlott. Amikor a római Septimius Severus Kr. e. 198-ban rátalált, már
egészen elhagyottan állt – ez lett a nagy város vége. Ma néhány iraki lakja
egyes részeit, ám az ókori települést sosem építették újjá. Babilonnak Ézsaiás
próféta könyve 13. fejezetében leírt végzete után felszabadulnak Jákób
leszármazottai, akiket addig elnyomott (Ézs 14:1-3). Az pecsételte meg a város
sorsát, amikor Círusz Kr. e. 539-ben bevette. Bár nem pusztította el, mégis ez
jelentette számára a vég kezdetét, többé nem fenyegette Isten népét. A 13.
fejezet isteni ítéletként mutatja be Babilon bukását. Isten eszközei voltak a
harcosok, akik bevették a várost (Ézs 13:2-5). Az ítélet idejét az Úr napjaként
említi a próféta (Ézs 13:6, 9, RÚF). Isten haragja olyan hatalmas, hogy kihat a
csillagokra, a napra, a holdra, az égre és a földre is (Ézs 13:10, 13). Vessük
össze ezt a részt Bírák könyve 5. fejezetével! Debóra és Bárák énekében
az áll, hogy az Úr lépéseitől reng a föld és elered az eső (Bír 5:4). Bír
5:20-21 szakasza szerint a természet világa a csillagokkal együtt küzd az
idegen elnyomó ellen.
Képzeljük el, hogy valaki akkor olvassa Babilonban Ézsaiás
próféta könyve 13. fejezetét, különösen a 19-22. verseket, amikor a város
a virágkorát élte! Butaságnak és lehetetlennek érezhette volna, amit olvasott.
Ma melyek azok a még be nem teljesedett próféciák, amelyek lehetetlennek
tűnhetnének a számunkra? Viszont miért volna bolondság a részünkről kételkedni
bennük?
A HEGY „KIRÁLYÁNAK” BUKÁSA (ÉZSAIÁS 14) |
Február 2 |
Kedd |
A
város bukása után (13. fejezet) megszabadul Isten népe (Ézs 14:1-3). Ézs 14:4-23
szakasza pedig jelképes értelemben gúnyolja Babilon királyát (lásd még Mik 2:4;
Hab 2:6). Ez természetesen költői eszköz, nem vehetjük szó szerint, ugyanis
halott királyok köszöntik társukat a halál országában (Ézs 14:9-10), ahol
férgek és pondrók lepik el a fekvőhelyét (Ézs 14:11). Az Úr egyszerűen így
közölte a fennhéjázó királlyal, hogy megalázzák őt, ahogy a többi büszke
uralkodóval is történt előtte.
Hogyan
vonatkozhatna Ézs 14:12-14 szakasza Babilon királyára?
Babilon
királyai nem szenvedtek önbizalomhiányban (Dániel próféta könyve 4-5.
fejezete). Ám még a legönteltebb jellemen is túltesz, ha valaki a Felségeshez
akar hasonlóvá lenni (Ézs 14:14). A királyok általában megalázkodtak az isteneik
előtt, amelyekkel szoros volt a kapcsolatuk. Kiváló példa erre a babiloni újév
ünnepének ötödik napja, amikor az uralkodónak le kellett tennie minden
királyi jelvényét, mielőtt Marduk szobra elé lépett, hogy megerősítést nyerjen
királyi tisztségében. Ézsaiás próféta könyve 14. fejezetéhez hasonlóan
Ezékiel próféta könyve 28. fejezete is egy város uralkodójával azonosítja
az istenkáromló gőgöt. A személy leírása itt is túlmutat a földi
uralkodón, Isten célkeresztje még élesebb képet mutat: a büszke hatalmasság
ott volt az Éden kertjében, felkent, oltalmazó, avagy védelmező kerubként
Isten szent hegyén, tökéletes volt teremtése napjától fogva, amíg végül
bűn nem fogant meg benne. Ezek után az Úr kivetette a mennyből, és végül
majd a tűzben pusztul el (Ez 28:12-18). Emberre vonatkoztatva a szöveg
jelképes, retorikai fordulatai értelmüket vesztenék. Jel 12:7-9 része viszont
említést tesz egy hatalmas lényről, akit az angyalaival együtt kitaszítottak
a mennyből: „akit… Sátánnak hívnak, aki megtéveszti az egész földkerekséget”
(Jel 12:9, RÚF). Ő az, aki az Édenben Évát is megtévesztette (Mózes
első könyve 3. fejezet). Sátán magasra tört képzeletével: „…ezt
mondtad: Isten vagyok én, Isten lakóhelyén lakom, a tenger közepén! Pedig csak
ember vagy, nem Isten” (Ez 28:2, RÚF). A halála bizonyítja majd,
hogy valóban nem Isten. Sátán a tűz tengerében pusztul el, soha többé nem
kísértheti majd a világegyetemet (Jel 20:10).
Vessük össze Ézs 14:13-14 szakaszát Mt 11:29, Jn 13:5 és Fil 2:5-8
verseivel! Mit árulnak el ezek a versek Isten és Sátán jellemének eltérő voltáról?
Hogyan tekint az Úr a büszkeségre, az önteltségre és a hatalmas uralomvágyra?
A MENNY KAPUJA (ÉZSAIÁS 13-14) |
Február 3 |
Szerda |
Ézsaiás
14. fejezete gúnyolja Sátánt, aki a bukott „fényes csillag [az egyik angol
fordítás szerint „Lucifer”], hajnal fia” (Ézs 14:12), és Babilon
királyával hozza összefüggésbe. Miért? Vessük ezt össze Jel 12:1-9 szakaszával,
ahol a Sátánként azonosított sárkány el akar pusztítani egy gyermeket már a
születése idején. Jel 12:5 versében egyértelművé válik, hogy Krisztus az a
gyermek. Csakhogy Heródes király próbálta Őt még kisgyerekként megölni (Máté 2.
fejezet). A sárkány Sátán, valamint a Heródes által jelképezett római hatalom
is egyben, mivel az ördög emberi eszközök útján dolgozik. Tehát az ördög
testesíti meg a babiloni király és a tíruszi fejedelem mögött megbúvó hatalmat
is.
Miért
utal „Babilon” a későbbiekben Rómára (1Pt 5:13), illetve A jelenések könyvében
szereplő gonosz hatalomra (Jel 14:8; 16:19; 17:5; 18:2, 10, 21)?
Róma és a Jelenések Babilonja egyaránt büszke, könyörtelen és
Isten népét elnyomó hatalmat jelképez, mint amilyen a valóságos Babilon volt. Figyeljünk
fel különösen Jel 17:6 versében arra, hogy „részeg a szenteknek és Jézus
vértanúinak vérétől” (RÚF)! Már maga a „Babilon” név is az Isten elleni
lázadás gondolatát hordozza magában. Babiloni nyelven bab ili a neve,
ami annyit tesz: „az istenek kapuja”, és arra utal, hogy az istenek világába
enged bebocsátást. Vessük ezt össze 1Mózes 11. fejezetével, ahol az emberek
azért építették Bábel tornyát (Babilont), hogy saját erejükből emelkedjenek fel
arra a szintre, ahol már nem kell semmiért számot adniuk Istennek! „Nem más
ez, mint Isten háza és a menny kapuja” (1Móz 28:17, RÚF) – mondta
Jákób, amikor felébredt az álomból, amiben a mennyet a földdel összekötő létrát
látta. „Isten háza” a „menny kapuja”, azaz az isteni világba ad
belépési lehetőséget. Jákób „Bételnek” (RÚF) nevezte el a helyet, ami
azt jelenti, hogy „Isten háza”. A menny bételi és babiloni kapuja az
isteni világhoz való hozzáférés két ellentétes módját jelképezi. Jákób létrája
a mennyből származott, Isten fentről mutatta meg. Viszont Babilont a tornyaival
és lépcsős templomaival emberi kéz építette, lentről felfelé. Az egymással
ellentétes irányok az üdvösség felé törekvés két, egymástól eltérő útját
jelölik: az Isten által biztosított kegyelmet és az emberi erőfeszítéseket. Minden
igaz vallás az alázatos bételi modellen alapszik: „Hiszen kegyelemből
van üdvösségetek hit által” (Ef 2:8-9, RÚF). Minden hamis „vallás”, így a
törvényeskedés és a „világias” humanizmus is a büszke babiloni modellre épül.
Olvassuk el Jézusnak a farizeusról és a vámszedőről szóló példázatát (Lk
18:9-14), ami szemlélteti a két megközelítés ellentétes voltát!
SION VÉGSŐ GYŐZELME (ÉZSAIÁS 24–27) |
Február 4 |
Csütörtök |
Miért
hasonlít Ézsaiásnak a föld pusztulásáról szóló leírása (Ézsaiás 24. fejezet)
ahhoz, amiről János ír a Krisztus második eljövetelét követő ezer év
eseményeiről szólva (A jelenések könyve 20. fejezet)?
_____________________________________________________________
Ézsaiás
13–14. fejezeteiben a valódi Babilon egyes jellemzői későbbi hatalmakra is
ráillenek, „Babilon királya” pedig az emberi uralkodónak a sátáni lángelmével
való egységét jelöli. Így Babilon bukásának az üzenetét (Ézs 21:9) később is
meg lehet ismételni (Jel 14:8, 18:2), Sátán pedig csak Krisztus második
eljövetele után pusztul el (Jel 20:10). A történelmi Babilon megsemmisülése „az
Úrnak [ítéleti] napja” (Ézs 13:6, 9) volt, de ismét közeleg „az
Úrnak nagy és rettenetes napja” (Jóel 2:31; Mal 4:5; vö. Zof 1:7). Ézsaiás
próféta könyve 24. fejezetében a próféta szintén túltekint az ismert
dolgokon egy olyan idő felé, amikor „elpirul a hold, és megszégyenül a nap,
mikor a seregek Ura uralkodik Sion hegyén és Jeruzsálemben” (Ézs
24:23). Ézsaiás kétségtelenül azt gondolta, hogy a látomás az általa ismert
Jeruzsálemre vonatkozik, ám A jelenések könyve magyarázata szerint a
prófécia tulajdonképpen csak az új Jeruzsálemben fog beteljesedni (Jel 21:2). „És
a városnak nincs szüksége a napra, sem a holdra, hogy világítsanak
benne; mert az Isten dicsősége megvilágosította azt, és annak szövétneke
a Bárány” (Jel 21:23).
Isten
valóban elpusztítja a gonoszokat?
Vessünk
egy pillantást Ézs 28:21 versére, ami szokatlannak mondja az Úr pusztítását!
Azért is szokatlan tőle, mert noha Isten nem akarja azt tenni, mégis
mindenképpen végrehajtja ítéletét. Igaz, a bűn magában hordja az önpusztítás
magvát (Jak 1:15). Mivel Istené az utolsó szó az élet-halál kérdésében, Ő
határozza meg a végső pusztulás idejét, helyét és módját (A jelenések könyve
20. fejezet), ezért értelmetlen lenne amellett érvelni, hogy lényegében
passzívan vet véget a bűn átkának, és csak engedi azt természetes úton
megtörténni.
Ézsaiás 24–27. fejezeteiben azt látjuk, ami az egész Bibliában
visszatükröződik: bármennyi is most a világon a szenvedés, a fájdalom és a
pusztulás, Isten és a jóság végül győzelmet arat a gonoszság fölött. Ezek
alapján egyedül mit tehetünk, ha mi is részesülni szeretnénk a végső
győzelemben (Péld 3:5-7; Róm 10:9)?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 5 |
Péntek |
„Feltételhez
kötött az üdvösségünk? Sosincs feltétele annak, hogy Krisztushoz jöjjünk! És
miután már hozzá tértünk, mi a feltétel? Az, hogy hit által teljes mértékben a
keresztre feszített és feltámadt Megváltó vérének érdemeire kell hagyatkozzunk.
Igazságban járunk, ha ezt tesszük. Akkor azonban nincs feltétel, amikor Isten
hívja a világban levő bűnöst! Krisztus hívásával vonja őt magához, most pedig
válaszolnia kell arra, hogy Istenhez mehessen. Miközben a bűnös szemléli a
golgotai keresztre felemelt Krisztus képét, amit az Úr tár lelki szemei elé,
olyan szeretetet érez, ami minden képzeletet felülmúl” (Ellen G. White: Manuscript
Releases. 6. köt. 32. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Figyeljük meg a fenti Ellen G. White-idézetet! Olvassuk át újra a
szerdai tanulmányrész szellemében! Mit mond itt nekünk? Figyeljünk fel arra,
hogy a keresztény élet mindkét eleme benne van az állításában: először a hit és
utána a cselekedet! Hogyan tesz White ezek között különbséget?
2)
Miért különösen veszélyes bűn a büszkeség és az önteltség? Miért olyan
nehéz megválni tőlük? Talán azért, mert a természetükből fakadóan elvakítják az
embert, így nem látjuk, hogy el kellene azokat hagynunk? Elvégre ha büszkék
vagyunk, azt gondoljuk, hogy minden rendben van velünk, miért is kellene
megváltoznunk? Hogyan segíthet mindannyiunknak kigyógyulni a büszkeségből és az
önteltségből, ha a keresztről, annak jelentőségéről gondolkodunk (egyedül az
által üdvözülhet bárki)?
3)
Ézsaiás szerint van remény a többi nép számára (lásd például Ézs 25:3,
6; 26:9; vö. Jel 19:9)?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Ézsaiás látta, hogy Asszíria
után Babilon hódítja majd meg Júdát. Isten azt is megmutatta neki, hogy a világ
sötét, természetfeletti hatalmasságai (Ef 6:12) Istennek az emberi ellenségein
keresztül fejtik ki tevékenységüket, Isten szerepében tetszelegnek. Végül
azonban Isten bizonyosan győz, és örök békét hoz a bajoktól nyögő bolygónak.
SOMLYÓ ANDOR:
HA MAJD BENNED IS…
Festegetek málló képeket,
temetve a szálló éveket,
s amit szívem még csak sejteget,
megmintázni, Uram, Tégedet.
Amíg szavam a papírra hull,
heve hűl, parazsa lángra gyúl,
csendben, sokszor bátortalanul,
tétovázva lábadhoz simul.
A Te hangod, Uram, kimondott
szóként sokszor énekelt, zsongott,
belém épült, teremtett, rontott
s szivárványszínű ívre bomlott.
Festegetek absztrakt képeket,
s hessegetek, űzök rémeket.
Szárnyra kél bennem a képzelet,
megláthatni, Uram, Tégedet.
Keresgélek szavak rejtekén,
felhők fölött, hol bujkál a fény,
szívben, színben, emberek szemén,
mindenütt, hol sejtet a remény.
Festegetek, s rontott vázlatok
fölött hallom: Nem! Én más vagyok!
Arcom csak akkor láthatod,
ha majd benned is feltámadok!