2021 / I.
− 2 tanulmány − Január 2 − 8A vezetés válsága
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 6
„Uzzijjá király halála évében láttam az
Urat, amint egy trónon ült. Magasztos volt és felséges; palástja betöltötte a
templomot” (Ézs
6:1, RÚF).
Amikor megkérdezte Konfuciustól az egyik
tanítványa, hogy a jó kormányzatnak milyen elemei vannak, ő ezt felelte:
„Elegendő étel, elegendő fegyver és a köznép bizalma.”
A tanítvány erre azt kérdezte: „Viszont
ha nem lenne más választásunk, és el kellene vetnünk e három közül egyet,
melyiket választanád?”
„A fegyvereket” – mondta Konfucius.
A tanítvány folytatta: „Ha pedig a
maradék kettő közül is el kellene hagynunk az egyiket, akkor melyiket mellőznéd?”
„Az ételt – felelte Konfucius. – Mert már
régidőktől fogva az éhség volt minden ember sorsa, de valóban elveszett a nép,
amely nem bízik a vezetőiben” (Michael P. Green, szerk.: 1500 Illustrations
for Biblical Preaching. Grand Rapids, Mich., 1989, Baker Books, 215. o.).
Ezen a héten Júda vezetési válságát és az
abból eredő sajnálatos következményeket vizsgáljuk meg.
MEGHALT A KIRÁLY, ÉLJEN A KIRÁLY! |
Január 3 |
Vasárnap |
Ézs
6:1 verse Uzziás király halálát említi. Olvassuk el Krónikák második könyve 26.
fejezetét, majd válaszoljunk erre a kérdésre: Mi a jelentősége Uzziás
király halálának?
Többféle
megközelítésből is beszélhetünk a király haláláról.
Uzziás
uralma hosszú és sikeres volt, „amikor azonban megerősödött, vesztére felfuvalkodott”
(2Krón 26:16, RÚF), és füstölőáldozatot akart bemutatni a
templomban. A papok viszont annak rendje szerint megállították, mivel az
Árontól való papi származás hiányában erre nem volt felhatalmazása (2Krón
26:18), a király pedig feldühödött. Abban a pillanatban, amikor tiltakozott a
feddés ellen, az Úr bélpoklossággal sújtotta. Úgy is „maradt halála napjáig,
és egy elkülönített házban lakott poklosan, mert kizárták az ÚR házából” (2Krón
26:21, RÚF). Milyen ironikus, hogy éppen abban az évben, amikor a
tisztátalan király meghalt, Ézsaiás látomásban látta a halhatatlan, isteni
Királyt a házában/templomában! Szembetűnő az ellentét Uzziás és Ézsaiás
között. A király elbizakodottan, rossz indítékkal (büszkeségből) fordult
a szentség felé, de rituális értelemben tisztátalanná vált, ezért el lett zárva
a szentségtől. A próféta viszont engedte, hogy Isten szentsége utána nyúljon.
Alázattal elismerte gyengeségét. Erkölcsi tisztaság után vágyott, amit
meg is kapott (Ézs 6:5-7). A Jézus példázatában szereplő adószedőhöz hasonlóan
ő is megigazultan távozott: „mert valaki felmagasztalja magát, megaláztatik;
és aki megalázza magát, felmagasztaltatik” (Lk 18:14).
Szembetűnő a hasonlóság Uzziás leprás teste és népének erkölcsi
állapota között: „…nincs e testben épség, csupa seb és dagadás és kelevény” (Ézs
1:6).
Uzziás
király körülbelül Kr. e. 740-ben bekövetkezett halála nagy válságot jelöl Isten
népének vezetésében. Egy teljhatalmú uralkodó halálakor az országa sebezhetővé
lesz a hatalomváltás idején. Júda viszont különösen veszélyeztetett helyzetben
volt, mert III. Tiglat-Pileszer néhány évvel azelőtt, Kr. e. 745-ben lépett
Asszíria trónjára, és azon nyomban a hadak útjára indult, ami a nemzetét
legyőzhetetlen szuperhatalommá tette, veszélyeztetve a Közel-Kelet összes
népének függetlenségét. Ebben a válságban Isten azzal bátorította Ézsaiást,
hogy Ő továbbra is a helyzet magaslatán áll.
Olvassuk
el figyelmesen 2Krón 26:16 versét! Mennyiben fenyeget minket ugyanennek a
dolognak a veszélye? Hogyan védhet meg bennünket ettől a csapdától az, ha a
keresztnél időzünk?
„SZENT, SZENT, SZENT”
(ÉZS 6:1-4) |
Január 4 |
Hétfő |
Figyeljünk
fel arra, hogy mi történt Ézsaiás próféta könyve 6. fejezetének első
négy versében! A király hatalmas politikai felfordulás idején halt meg (az
asszírok háborúba indultak). Félelmetes idő lehetett volna ez Ézsaiás számára,
ha nem tudja, kinek a kezében van az irányítás. Mi történt ezután? Ézsaiás
látomásban ragadtatott el. Isten sugárzó dicsőségét szemlélte, amint a trónon
ül, hallgathatta a ragyogó szeráfok („lángoló lények”) karát, akik azt
kiáltották: „Szent, szent, szent”. Érezte, hogy rázkódik alatta a föld,
és a templomot betöltő kavargó füstön át szemlélte a jelenetet. Elkápráztató látvány
lehetett ez a próféta számára. Ekkor már bizonyára tudta, kinek a kezében van
az irányítás az összes külső esemény ellenére.
Hol volt az Úr ebben a látomásban (lásd Ézs 6:1)? Miért itt
mutatta meg magát Ézsaiásnak és nem valahol máshol (lásd 2Móz 25:8; 40:34-38)?
Ezékiel,
Dániel és János is száműzetésben volt, amikor megkapták Ezékiel próféta
könyve 1. fejezetének, Dán 7:9-10 szakaszának, illetve A jelenések könyve
4–5. fejezeteinek látomásait. Ézsaiáshoz hasonlóan nekik is külön vigasztalásra
és bátorításra volt szükségük, hogy megértsék: Istené az irányítás, még
akkor is, amikor a világuk darabokra hullik. (Dániel és Ezékiel a
népüket legyőző pogány nemzet foglya volt, Jánost pedig ellenséges politikai
hatalom száműzte egy magányos szigetre.) Ezek a látomások kétségkívül megadták
nekik azt, amire szükségük volt ahhoz, hogy hűségesek maradjanak a
válsághelyzetben is. „Miközben Ézsaiás Urának dicsőségét és fenségét szemlélte
ebben a látomásban, lelkét Isten tisztaságának és szentségének érzete töltötte
el. Milyen éles ellentét volt Teremtőjének páratlan tökéletessége és
azoknak a bűnös élete között – önmagát is beleértve –, akik régóta Izráel és
Júda választott népe közé tartoznak” (Ellen G. White: Próféták és királyok.
Budapest, 1995, Advent Kiadó, 191-192. o.)! Istennek az ézsaiási próféciában
kihangsúlyozott magasabb rendű szentsége képezi az üzenet alapvető részét.
Az Úr szent, és szentséget követel a népétől is, amit csak akkor ad meg
nekik, ha megtérnek, elfordulnak az addigi gonoszságuktól, illetve, ha
hittel és engedelmességgel alárendelik magukat neki.
Mindannyian voltunk már elkeserítő helyzetben, amikor kívülről
nézve úgy tűnt, hogy minden elveszett. Idézzük fel, az Úr hogyan tartott meg minket
és a hitünket a válság idején, még akkor is, ha Ézsaiással ellentétben mi nem
kaptunk látomást a dicsőségéről! Mit tanultunk meg ezekből az esetekből, amit
elmesélhetnénk másoknak is?
ÚJ SZEMÉLYISÉG (ÉZS 6:5-7) |
Január 5 |
Kedd |
A szentélyben/templomban
egyedül a főpap léphetett be az engesztelés napján Isten jelenlétébe, a szentek
szentjébe, azt is csak a tömjén védelmező füstfellegében, különben meghalt
volna (3Móz 16:2, 12-13). Ézsaiás meglátta az Urat, pedig nem volt főpap és nem
is mutatott be illatáldozatot! A templomot betöltötte a füst (Ézs 6:4),
emlékeztetve arra a fellegre, amelyben az engesztelés napján Isten dicsősége
jelent meg (3Móz 16:2). A megilletődött Ézsaiás azt gondolta, hogy vége az életének
(vö. 2Móz 33:20; Bír 6:22-23), és felkiáltott, mert elismerte a saját és népe
bűnösségét (Ézs 6:5). Ez hasonlított a főpap vallomására az engesztelési
ünnepen (3Móz 16:21). „Mintha a belső szentélyben az Isten jelenlétéből áradó
fény teljes világosságában állt volna, rádöbbent arra, hogy tökéletlenségével
és erőtlenségével semmiképpen sem tudja teljesíteni küldetését” (Ellen G.
White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 192. o.).
Miért használt a szeráf az
oltárról származó eleven, vagyis égő szenet Ézsaiás ajkának megtisztításához
(Ézs 6:6-7)?
A szeráf elmagyarázta, hogy
Isten elveszi a próféta bűnterhét és bűnét, ha a szénnel megérinti az ajkát
(Ézs 6:7). Nem nevezte meg a bűnt, de nem kell feltétlenül csak helytelen
beszédre gondolni, ugyanis az ajkak nemcsak a beszédet, hanem az egész embert
jelképezik. Ézsaiás az erkölcsi megtisztulás után már képes volt tisztán
dicsőíteni Istent.
A tűz a tisztítás eszköze,
mivel elégeti a tisztátalanságot (lásd 4Móz 31:23). Ám az angyal az oltár különleges,
szent tüzéből származó szenet használt, amit maga Isten gyújtott meg és
személyesen is őrzött (3Móz 6:12). A szeráf tehát megszentelte és
megtisztította Ézsaiást. Azonban van itt még más is. A szentélyben vagy a
templomban végzett istentisztelet során azért vették az oltárról a szenet, hogy
meggyújtsák a füstölőáldozatot. Vessük össze ezzel 3Móz 16:12-13 szakaszát,
ahol a főpapnak el kellett vennie az oltárról a szénnel teli tömjénezőt, hogy
azzal gyújtsa meg a fűszereket! Ézsaiás próféta könyve 6.
fejezetében az angyal viszont Ézsaiásra teszi a szenet, nem a fűszerekre.
Uzziás illatáldozatot akart felajánlani, itt azonban a próféta lett a fűszer! A
szent tűz meggyújtja a fűszereket, hogy szent illat töltse be Isten házát,
hasonlóképpen a prófétát is lángra lobbantja, a szent üzenet terjesztésére
készteti. Nem véletlen, hogy a 6. fejezet következő verseiben (Ézs 6:8 versében
és az azt követő szakaszban) Isten elküldi Ézsaiást a népéhez.
SZENT KÜLDETÉS (ÉZS 6:8) |
Január 6 |
Szerda |
„Majd az Úr szavát hallottam, amint ezt kérdezi: Kit küldjek el,
ki lesz a követünk? Én ezt mondtam: Itt vagyok, engem küldj”
(Ézs 6:8, RÚF)!
Megtisztulása
után a próféta azonnal felelt Isten hívására, aki képviselőt keresett magának.
Az Újszövetség fogalmai szerint Ézsaiást apostolnak, azaz „küldöttnek” nevezték
volna. Ám érdekes módon a könyv nem azzal kezdődik, mint néhány más prófétai
írás, hogy Ézsaiás az elhívását írná le (vö. Jer 1:4-10; Ezékiel próféta
könyve 1–3. fejezetek). Más szóval, Isten bizonyára már korábban, a 6.
fejezet eseményei előtt elhívhatta őt prófétának. A Biblia azt mutatja be, hogy
az Úrral való találkozás bátorítást adhat a küldöttnek a szolgálatának kezdete
után is (Mózes: Mózes második könyve 34. fejezete; Illés: Királyok
első könyve 19. fejezete). A többi esettől eltérően, amikor Isten azt
mondta valakinek, hogy legyen próféta, Ézsaiás próféta könyve 6.
fejezetében Ézsaiás maga jelentkezik a különleges küldetésre. Úgy tűnik, az
első öt fejezet mutatja be azt az állapotot, amikor az Úr először elhívta, ami
után Isten kezdő löketet adott a szolgálatának azzal, hogy bátorította a templomban
és megerősítette megbízatását szóvivőjeként.
Isten a templomában bátorította Ézsaiást. Van a Szentírásban másutt
is bizonyíték arra, hogy Isten szentélye a bátorítás helye? Olvassuk el A
zsoltárok könyve 73. fejezetét (lásd Zsolt 73:17), Zsid 4:14-16, 10:19-23 verseit
és A jelenések könyve 5. fejezetét! Mit üzennek ezek a szakaszok?
Isten
szentélye nem csupán hatalmas erőt áraszt, hanem ez az a hely, ahol a hozzánk
hasonló gyenge és gyarló emberek menedéket találhatnak. Megnyugodhatunk annak
tudatában, hogy Isten a megmentésünkért fáradozik Krisztus, a Főpap által!
János
megölt áldozati bárány jelképében is látta Krisztust (Jel 5:6). Nem volt szép
látvány. A leírás viszont kiemeli, hogy bár Krisztus feltámadt a halálból és a
mennybe ment, továbbra is magával hordozza a kereszt eseményét. Felemeltetett,
hogy magához vonzzon mindenkit az oltárnál.
Hogyan találtunk már bátorításra, amikor hittel és imádkozva léptünk
be Isten templomába? Zsid 4:16 verse hív bennünket: bátran közeledjünk Isten
trónjához, hogy „irgalmasságot nyerjünk és kegyelmet találjunk,
alkalmas időben való segítségül.” Mit válaszolnánk, ha valaki megkérdezné
tőlünk, hogyan találtunk már irgalmasságot és kegyelmet, amikor szükségünk volt
rá?
RÉMISZTŐ FELSZÓLíTÁS (ÉZS 6:9-13) |
Január 7 |
Csütörtök |
Miért bízott Isten olyan
különös üzenetet a prófétára, hogy azt vigye el a népének, amikor újból
szolgálatra szólította (Ézs 6:9-10)?
_____________________________________________________________
Nehogy
azt gondoljuk, hogy Ézsaiás félrehallott valamit, vagy ez jelentéktelen üzenet
lenne! Jézus is idézte ezt a szakaszt annak magyarázatára, hogy miért
példázatokkal tanított (Mt 13:13-15). Isten nem akarja, hogy bárki is elvesszen
(2Pt 3:9). Ez magyarázza, miért küldte Ézsaiást Júda népéhez – illetve Jézust a
világba. Nem pusztítani akar, hanem az örök megváltásra vágyik. Viszont amíg
egyesek elfogadják a hívását, mások még elszántabban ellenállnak neki. Mindezek
ellenére Isten tovább kérlel, még több és több lehetőséget ad a megtérésre.
Csakhogy minél tovább áll ellen az ember, annál jobban megkeményedik. Így
bizonyos értelemben Isten tetteitől keményedik meg a szívük, pedig Ő éppen
meglágyítani szeretné a szívüket. Az Úr szeretete irántunk sosem változik, de a
szeretetére adott egyéni válaszunk a döntő tényező. A szolgálattevőnek, mint
Mózesnek, Ézsaiásnak, Jeremiásnak, Ezékielnek vagy akár Krisztusnak az a
szerepe, hogy tovább kérleljen, még akkor is, ha az emberek elutasítják az
üzenetet. Az Úr ezt mondta Ezékielnek: „Akár hallgatnak rá, akár nem
törődnek vele – hiszen engedetlen nép ez –, majd megtudják, hogy próféta
volt közöttük” (Ez 2:5, RÚF). Istennek, valamint a szolgáinak is a szerepe
elegendő lehetőséget biztosítani az embereknek ahhoz, hogy kellő
figyelmeztetést kapjanak (vö. Ez 3:16-21), még ha végül a pusztulást és a
száműzetést választják is (Ézs 6:11-13).
Ennek
fényében hogyan érthetjük Isten szerepét a fáraó szívének megkeményedésével kapcsolatban?
Isten azt mondja 2Móz 4:21
versében, hogy „én pedig megkeményítem az ő szívét”. Ez az első abból a
kilenc esetből, amikor az Úr kijelentette, hogy megkeményíti a fáraó
szívét. Azonban úgyszintén kilenc alkalom volt, amikor a fáraó
keményítette meg a saját szívét (lásd például 2Móz 8:15, 32; 9:34). A
fáraónak egyértelműen volt szabad akarata, különben nem keményíthette volna
meg a saját szívét. Viszont Isten is megkeményítette a fáraó szívét, ami
azt jelzi: Ő keltette azokat a körülményeket, amelyekre reagálva a fáraó
meghozta a döntéseit, hogy elutasítja az Istentől kapott jeleket. Amennyiben
a fáraó nyitottan fogadta volna azokat, akkor nem megkeményedik, hanem
meglágyult volna a szíve azoktól.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Január 8 |
Péntek |
„A bűnös szokások annyira elterjedtek
a társadalom minden rétegében, hogy az a kevés ember, aki hű maradt Istenhez,
sokszor már-már elvesztette bizalmát és engedett a csüggedésnek, a
kétségbeesésnek. Úgy rémlett, hogy Isten Izráellel való szándéka meghiúsul, és
az engedetlen nép Sodoma és Gomora sorsára jut.
Nem csoda,
ha ilyen állapotok láttán Ézsaiás visszariadt a felelősségtől, amikor Uzziás
uralkodásának utolsó évében Isten megbízta, hogy vigye el intő és feddő
üzenetét Júdának. Jól tudta, hogy konok ellenállással fog találkozni. Feladatát
reménytelennek látta, amikor a reá bízott nép nyakasságára és hitetlenségére
gondolt. Felismerte, milyen alkalmatlan a helyzet megoldására. Eldobja-e
reményt vesztve megbízatását, és hagyja, hogy Júda zavartalanul imádja bálványait?
Ninive istenei uralják a földet, dacolva a menny Istenével” (Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 191. o.)?
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Mit
felelnénk, ha egy szkeptikus vagy ateista ember megkérdezné tőlünk: „Hogyan
tudnád bizonyítani, hogy valóban Istené az irányítás?”
2)
Miért szenvednek ártatlan emberek, ha Istené az irányítás? Ézs 1:19-20
szakasza vajon azt jelenti, hogy ebben az életben csak jó dolgok
történnek Isten hűséges népével, a lázadókkal meg csupán rossz dolgok? Vessük
ezt össze Jób könyve 1. és 2. fejezetével, illetve A zsoltárok könyve
37. és 73. fejezetével! Hogyan egyeztethető össze Isten jelleme és a sok
rossz, ami az emberekkel történik? Szükség van egyáltalán erre?
3)
Miért van olyan sok kapcsolódási pont az engesztelési ünnep és Ézsaiás
próféta könyve 6. fejezete között? Gondoljuk végig azt, hogy Isten ezen az
évenkénti ítéleti napon tisztította meg népe hűséges tagjait bűneiktől (3Móz
16:30) és szabadította meg a közösséget a hűtlenektől (3Móz 23:29-30)!
ÖSSZEFOGLALÁS:
Ézsaiás a bizonytalanság és
az emberi vezetés gyengeségének fájdalmasan nyilvánvaló idejében nagy
jelentőségű látomást kapott a világegyetem legfőbb Vezetőjéről. A próféta
megrémült alkalmatlansága miatt, de Isten kegyelmével megtisztította és erőt
adott neki, így készen állt arra, hogy az ellenséges világban az Ő követe legyen.
DZSIDA JENŐ:
EGYSZERŰ VERS A KEGYELEMRŐL
Csodákat próbáltam:
arannyal, ezüsttel
hívtam népeket,
jöjjenek énhozzám!
Hiába, hiába,
az arany nem kellett,
az ezüst nem kellett,
nem jöttek énhozzám.
Elmondtam naponta
tíz hegyibeszédet,
gyönyörű szavakat,
igéző szavakat,
hiába, hiába:
egy fül sem fülelte,
egy szív sem szívelte
a hegyibeszédet.
Tüzet is akartam
rakni az erdőben:
nyulacska ne fázzék, –
hiába, hiába!
Gyujtófám kilobbant
és a tűz nem akart
gyúlni az erdőben.
…S egyszer csak maguktól
gyűlnek az emberek,
együgyű szavamtól
sírásra fakadnak,
ránéznem alig kell
s a tűz is felszökken, –
az Úr áll mögöttem.