2019 / IV.
− 11. tanulmány − December 7 − 13Visszaeső nép
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes
18:21-24; 5Mózes 23:3-6; Nehémiás 13:1-22; János 5:5-16
„Megparancsoltam a lévitáknak, hogy
tisztítsák meg magukat, menjenek, és őrizzék a kapukat, hogy megszenteljék a
szombatot. Ezért is emlékezzél meg rólam, Istenem, és kedvezz nekem nagy
kegyelmeddel”
(Neh
13:22, ÚRK)!
Nehémiás a 12. és a 13. fejezetek közötti időben Babilonban járt. Nem
tudni, mennyi ideig volt távol, de amikor visszatért (valószínűleg valamikor Kr.
e. 430-425 között), akkorra a nép már újból eltávolodott Istentől. A szövetségben
ugyan megfogadták először is, hogy nem kötnek házasságot bálványimádókkal; másodszor,
hogy nagy gonddal betartják a szombatot; harmadszor pedig, hogy ellátják a templomot
és az ottani szolgálattévőket tizedükkel és adományaikkal (Nehémiás 10.
fejezet) – de mind a három ígéretüket megszegték.
Mire Nehémiás visszatért, megdöbbenve látta, hogy nagyon is meglazult a
nép hűsége Isten iránt. Már nem fizettek tizedet és adományokat, a templom helyiségeit
más célokra kezdték használni, abbahagyták a megfelelő szombatünneplést és
visszatértek a környező népekkel való vegyes házasságok gyakorlatához. Ráadásul
éppen a Júdában hagyott vezetők járultak leginkább hozzá az izraeliták Istennel
való kapcsolatának megromlásához. Nem meglepő, hogy Nehémiás annyira feldúlt
lett az óriási változással szembesülve. És ahelyett, hogy mindezt elfogadta
volna, a jelleméből adódóan megint csak Isten dicsőségét keresve cselekedni
kezdett.
A TEMPLOMI VEZETŐK ROMLOTTSÁGA |
December 8 |
Vasárnap |
Nehémiás 13. fejezete a nép közé került ammonita és moábita
idegen/bálványimádók problémájával kezd (Neh 13:1-3). Ezekben a versekben nem arról
van szó, hogy elűzték volna a más néphez vagy fajhoz tartozókat, akik Istent
imádták, hanem a más hitűek, a meg nem tért bálványimádók elküldésére utal
(lásd még 5Móz 23:3-6).
Olvassuk el Neh 13:1-9 szakaszát! Ki
volt Eliásib és Tóbiás? Miért elfogadhatatlan az, amit tettek? Lásd még: Neh
2:10, 19; 3:1; 12:10, 22; 13:28!
_____________________________________________________________
Nehémiás könyvének
Eliásib és Tóbiás is ismert szereplői.
Eliásib a nép főpapja volt, az ő irányítása alá tartozott a templom. Tóbiás
volt Nehémiás ammonita ellensége, aki nagy vehemenciával akadályozta a
kormányzó munkáját Jeruzsálemben. Eliásib és Tóbiás szövetsége azt sejteti,
hogy családtagjaik házassága révén lettek rokonok.
A házassági kapcsolatra vonatkozó feljegyzések ugyan nem
maradtak fenn, de azt tudjuk, hogy Tóbiásnak zsidó neve volt (jelentése: „Jó az
Úr”), valószínűleg zsidó családból származott. A feleségének a családja Ara leszármazottai
közé tartozott, akik elképzelések szerint rokonságban álltak Eliásib
családjával. Továbbá a hóróni Szanballatnak, Nehémiás másik nagy ellenfelének
az egyik lánya Eliásib unokájához ment feleségül. Igen erős lehetett az
intrikusok köre Nehémiás körül, mivel az ország legmagasabb rangú
tisztségviselői rokonságban álltak egymással és szövetkeztek Nehémiás vezetése
ellen.
A kormányzó távollétében Tóbiás rendelkezésére bocsátotta a
főpap a templom egyik termét, amit arra jelöltek ki, hogy ott tárolják a
tizedet, az ajándékokat és az adományokat. Tóbiásnak állandó helyet
biztosítottak a templomban, így bekerült a nemzet vezetői közé. Nehémiás
ellenségei végül elérték, amit mindvégig akartak, azt, hogy kitegyék Nehémiást
és ők jussanak uralomra. Szerencsére Nehémiás nem akarta ezt tétlenül hagyni.
Vajon Isten népe a szent történelem során
mindvégig túlságosan könynyen hagyta magát félrevezetni – az ókori Izraelben a
zsidók vagy az utánuk jövő keresztények az újszövetségi korban és azt követően?
Mi hogyan kerülhetjük el a hibájukat?
LÉVITÁK A MEZŐKÖN |
December 9 |
Hétfő |
Milyen problémát igyekezett Nehémiás
orvosolni Neh 13:10-14 versei szerint?
Az énekeseknek, a kapuk őreinek és a többi templomi
szolgálattévőnek vissza kellett térni a saját földjeire, hogy etetni tudják a
családjukat, mert a nép nem támogatta Isten munkáját. Ekkorra romjaiban hevert
a tized és az áldozatok egész rendszere, amit oly nagy precizitással építettek
ki. Nehémiásnak elölről kellett mindent kezdeni. Nagy elkeseredését mutatja, hogy
mindent kidobált a teremből.
„Nemcsak megszentségtelenítették a templomot, hanem az
adományokat is hűtlenül kezelték. Ez rossz hatással volt a nép adakozó kedvére.
Elvesztve buzgalmukat és lelkesedésüket, kelletlenül fizették a tizedet. Az Úr
házának kincstára elszegényedett. Számos énekes és egyéb templomi szolgálattevő
otthagyta Isten munkáját, mert nem kaptak elegendő fizetést, és máshol vállaltak
munkát” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent
Kiadó, 414-415. o.).
Nagyszerű látni, hogy Júda egész népe ismét összefogott és
újjáépítették azt, ami le lett rombolva. Az emberek Nehémiás oldalán álltak,
Tóbiással és Eliásibbal szemben. Bizonyára világos volt előttük, hogy ő minden
tőle telhetőt megtett a nép javáért. Nehémiás azután a templom területének felügyeletét
olyan emberekre bízta, akiket hűségesnek és megbízhatónak tartott. Ők kapták
meg a tized és az adományok begyűjtésének feladatát, nekik kellett biztosítani,
hogy helyesen tárolják a javakat és a megfelelő személyeknek juttassanak
azokból. Vagyis úgy tűnik, Nehémiás belépett és a vezetők korrupt rendszerét
egy lendülettel, gyökerestől kiirtotta.
A templom szervezete fölé Nehémiás ugyan hűséges embereket
nevezett ki, de a korrupt főpap, Eliásib nem veszítette el a pozícióját,
ugyanis Áron leszármazottjaként foglalta azt el. Mozgásterét persze
korlátozhatta a templom területén az, hogy Nehémiás másokat nevezett ki a
feladatai bizonyos része fölé, de továbbra is ő maradt a főpap.
Nehémiás így imádkozott: „Emlékezzél
meg rólam ezért, Istenem, és ne engedd, hogy kitöröljék könyvedből jótetteimet,
amelyeket Istenem házáért és rendtartásáért tettem” (Neh 13:14, ÚRK)! Mitől
különösen emberi az imája?
TIZED ÉS ADOMÁNY |
December 10 |
Kedd |
A templomi szolgálatokat érintő nehémiási reformnak része
volt a tized és az adományok rendszerének helyreállítása.
Olvassuk el 4Móz 18:21-24, Mal 3:10, Mt
23:23, 1Kor 9:7-14, 2Kor 9:6-8 és Zsid 7:1-2 verseit! Mit tanítanak ezek a
szakaszok a tized és az adományok fontosságáról, nemcsak az ókori templomi
szolgálatok idején, hanem ma nekünk is?
A tized és az adományok begyűjtése nélkül a templom nem
működhetett volna. Amikor leállt a tizedfizetés, a szolgálatok széthullottak,
az egész istentiszteleti rendszer veszélybe került. A templomban addig
szolgálatot teljesítők más munka után néztek, hogy eltarthassák a családjukat,
ezért a szent hellyel már nem tudtak foglalkozni. Ebből következően meggyengült
az Isten iránti tisztelet. „A tizedrendszer a maga egyszerűségében csodálatosan
szép. Méltányossága megmutatkozik abban, hogy a gazdagokkal és szegényekkel szemben
jövedelmük arányában támaszt igényt. Olyan mértékben kell visszaadnunk a
tizedünket, amilyen mértékben Isten használatra adta nekünk a tulajdonát.
Amikor Isten igényli a tizedet (Mal 3:10), nem a hálánkra vagy a
nagylelkűségünkre apellál. Jóllehet hálának kell kísérnie Istennel kapcsolatos
minden megnyilvánulásunkat, de tizedet azért fizetünk, mert Isten
megparancsolta. A tized az Úré, és azt kívánja, hogy azt adjuk vissza neki” (A
hetedik napot ünneplő adventisták hitelvei. A 27 alapvető hitelv bibliai
magyarázata. Budapest, 1997, Advent Kiadó, 289-290. o.).
Éppen úgy, ahogyan ez az izraelita templommal megtörtént, a
mi egyházunk is felbomlana a tagok tizedei és adományai nélkül. Szolgálatai nem
működnének azok az emberek nélkül, akik azért kapják a fizetésüket, hogy idejüket
a minőségi szolgálatra, tervezésre, Isten egyházának az irányítására fordítsák.
Isten tiszteletének a minősége is gyengülne. A legfontosabb pedig, hogy a tized
és az adományok nélkül nincs evangelizáció. Továbbá azért adunk tizedet, mert Isten
alapította meg a tized rendszerét az Igében. Istennek nem kell mindig
magyarázatot adnia arra, hogy miért rendel el valamit. Elvárja: bízzunk abban,
hogy Ő mindent kézben tart. Nézzünk utána és tudjuk meg, hogyan működik a rendszer,
de aztán tegyük le az Ő kezébe!
Miért különösen fontos a saját lelki
életünk szempontjából a tizedfizetés? Hogyan jelzi az Isten iránti bizalmunk
mértékét?
A BORSAJTÓ TAPOSÁSA SZOMBATON |
December 11 |
Szerda |
Nehémiás milyen kérdéssel foglalkozott
Neh 13:15-16 verseiben?
Nem olyan könnyű kiállni Istenért, amikor az ember
kisebbségben van. Isten kijelentette: a szombat legyen szent nap, semmiféle
munkát ne végezzenek akkor, ezért Nehémiásnak eltökélt szándéka volt, hogy
biztosítani fogja az Úr parancsolatának a betartását Jeruzsálemben. Erkölcsi
kötelességének érezte, hogy így foglaljon állást, majd ezek szerint járt is el.
A teremtés hetének csúcspontja volt, amikor Isten
megteremtette a szombatot, hogy különleges nap legyen, amelyen az ember megújulhat,
felfrissülhet az Istennel töltött idő alatt, úgy, ahogyan egyéb világi dolgai
végzése közben nincs rá módja.
Szokták mondani, hogy „inkább a szombat tartotta meg
Izraelt, mint Izrael a szombatot.” Ennek az a lényege, hogy a hetedik napi
szombat mindig is különös módon segíti azok hitének megőrzését, akik Isten
kegyelme által igyekeznek megünnepelni, élvezve a nyugalomnap kínálta fizikai
és lelki áldásokat.
Mit tett Nehémiás, hogy véget vessen a
szombati „adásvételnek”? Mit tudhatunk meg erről Neh 13:17-22 szakaszából?
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
Nehémiás Júda kormányzójaként úgy látta saját szerepét,
hogy neki kell betartatni a szabályokat. Júda törvényeinek alapja Isten törvénye
volt, ezért Nehémiás őrizte, beleértve a szombatot is. Talán ha Júda nemessége
szembeszállt volna a főpap által bevezetett korrupcióval, Nehémiás nem találja magát
ilyen helyzetben. Ám a nemesek és a vezetők sérelmezhették, hogy korábban
Nehémiás nyomására vissza kellett adniuk a szegények javait, ezért úgy tűnik,
nem ellenezték az Eliásib és Tóbiás által bevezetett változásokat sem.
Nehémiás először is felelősségre vonta a nemességet, majd
pedig megparancsolta, hogy a kapukat zárják be és őröket is állíttatott. Amikor
a piac egyszerűen kiköltözött a városból a városon kívülre, Nehémiás még szigorúbb
intézkedéseket hozott, megfenyegette a kereskedőket, hogy ha ismét ott találja
őket, kezet emel rájuk a következő szombaton. Nehémiás bizonyára szavatartó
ember lehetett, mert az árusok megértették az üzenetét, és attól kezdve
távolmaradtak.
„HÁT NEM ÍGY
CSELEKEDTEK-E ATYÁITOK?” |
December 12 |
Csütörtök |
Csodálatra méltó Nehémiás komolysága a szombat tekintetében
is. Olyan szenvedéllyel ragaszkodott a nyugalomnap helyes megtartásához, hogy figyelmeztette
az idegen kereskedőket: „kezet emel” rájuk. Más szóval, ő maga fog fellépni, ha
újból a városban vagy a kapuk előtt találja őket. Kormányzóként hivatali
kötelessége volt a parancsolat betartásának a biztosítása.
„Nehémiás bátran megdorgálta őket kötelességük
elhanyagolása miatt. »Micsoda gonosz dolog az, amit cselekesztek, hogy
megfertőztetitek a szombatnak napját?« – kérdezte szigorúan. »Avagy
nem így cselekedtek-é a ti atyáitok, s a mi Istenünk reánk hozá mindezen
gonoszt és e városra?! És ti mégis növelitek Isten haragját Izráel
fölött, megfertőztetvén a szombatot!« Ezután parancsot adott, hogy amikor
megárnyékosodnak »Jeruzsálem kapui a szombat előtt«, zárják be
őket, és ne nyissák ki a szombat végéig. Saját szolgáit állította a kapukhoz,
hogy figyeljék, vajon végrehajtják-e utasításait, mivel jobban bízott bennük,
mint azokban, akiket Jeruzsálem elöljárói jelöltek volna ki” (Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1981, H. N. Adventista Egyház, 415. o.).
A korszakokon át egészen Jézus koráig visszhangoztak
Nehémiás figyelmeztetései a szombat megszentségtelenítésével kapcsolatban,
természetesen a többi utasítással együtt, nehogy megszegjék azt. Az
evangéliumokból tudjuk, hogy a helyes szombatünneplés kérdésében Jézus újból és
újból megküzdött a vallási vezetőkkel.
Olvassuk el Mt 12:1-8, Mk 3:1-6, Lk
6:6-11 és Jn 5:5-16 verseit! Mi volt a kérdés ezekben az esetekben? Milyen magyarázatot
találunk az ókori Izrael történelmében arra vonatkozóan, hogy honnan is indult
a vita?
Vakbuzgalmukban a vallási vezetők annyira igyekeztek,
nehogy „megszentségtelenítse” valaki a szombatot, hogy Jézust, a szombat Urát
(Lk 6:5) vádolták szombatrontással! Elképesztő! Az egészben a legironikusabb, hogy
míg közülük sokan mély törvénytiszteletet hangoztattak, addig elfelejtették azt,
„ami a törvényben ezeknél fontosabb: az igazságos ítéletet, az irgalmasságot
és a hűséget” (Mt 23:23, ÚRK)!
Mit tehetünk azért egyénileg és
közösségileg is, nehogy ilyen hibákat kövessünk el mi is, akár a szombat, akár
a hitünk szempontjából más lényeges kérdés tekintetében?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 13 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest, 2008,
Advent Irodalmi Műhely, „Öröm az Úrban” c. fejezet, 85-93. o.
„Amikor eléjük tárta Isten parancsait és kilátásba
helyezett büntetését, valamint büntető ítéleteit, amelyekkel éppen e bűn miatt
látogatta meg Izráelt a múltban, lelkiismeretük felébredt, és reformációs munka
indult, ami Isten tetszésével találkozott. Elfordította haragját, és áldást
hozott rájuk.
A szent tisztségek viselői közül egyesek védelmükbe vették
pogány feleségüket. Azt mondták, nem tudnak elszakadni tőlük. Nehémiás azonban nem
tett különbséget. Nem volt tekintettel sem rangra, sem állásra. Azokat a papokat
és vezetőket, akik nem voltak hajlandók megszakítani kapcsolataikat a
pogányokkal, azonnal elbocsátotta az Úr szolgálatából. A főpap unokáját, aki a
hírhedt Szanballat lányát vette feleségül, nemcsak eltávolította a szolgálatból,
hanem azonnal száműzte Izráelből. »Emlékezz rá, Istenem – könyörgött
Nehémiás –, hogy mennyire beszennyezték a papi tisztséget és a lévita
papsággal kötött szövetséget«” (Ellen G. White: Próféták és királyok.
Budapest, 1995, Advent Kiadó, 416-417. o.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Olvassuk el újból a fentebbi idézetet
Ellen G. White-tól! A csoportban beszélgessünk arról, hogy mit gondolunk
Nehémiás döntéséről, amikor nem tett kivételt azzal sem, aki láthatóan őszintén
szerette a feleségét és nem akart elszakadni tőle! Vajon Nehémiás túlságosan
szigorú, hajlíthatatlan volt, és néhány esetben talán engedhetett volna? Miért
vagy miért nem? Ebben a kérdésben hogyan gyakorolhat az egyház fegyelmet – szeretettel
és megértéssel, ugyanakkor következetességre törekedve, hogy ne csorbuljon
Isten igazsága?
2)
Tudvalevőleg nem törvényeskedés a
szombatünneplés, mint ahogyan az sem, hogy ne kívánjuk azt, ami másé, ne
lopjunk és ne hazudjunk. Miért kell mégis vigyáznunk, nehogy a szombatünneplés (vagy
bármely más parancsolat betartása) törvényeskedéssé váljon? Miért az a
legerősebb védelem a legalizmus csapdája ellen, ha mindig gondolunk a keresztre
és arra, amit Krisztus tett értünk?
3)
Ugyanakkor hogyan védekezhetünk az ahhoz
hasonló lassú, de folyamatos megalkuvás ellen, amivel Nehémiás szállt szembe?
PETRŐCZ LÁSZLÓNÉ:
REGGELI ZSOLTÁR
Az ébredés
a hétköznapi
feltámadás
az újra kezdés
munkába indulás
tagjaimnak
mozdulása
térdeimnek
meghajlása
szívemnek
dobbanása
köszönt Téged
Teremtőm
köszönt Téged
Megmentőm
bűneimért
Szenvedőm
Általad
elvégeztetett
ha majd
mozdulatlan
lesz e test |
megszűnik
az ébredés
megszűnik
a felkelés
tagjaimnak
mozdulása
térdeimnek
meghajlása
szívemnek
dobbanása
akkor is Te
leszel velem
esedezel
érettem
kegyelmezzen
Istenem
legyen részem
újulásban
az örök
feltámadásban
|