2019 / III.
− 12. tanulmány − Szeptember 14−20.Kegyelemmel
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 52:7; 58:1-10; Máté 6:25-33; Jakab 1:5-8; 2:15-16; 1János 3:16-18
„Az igazakra világosság fénylik a sötétben: attól, aki irgalmas,
kegyelmes és igaz. Jó annak az embernek, aki könyörül és kölcsön ad; dolgait
pedig igazán végzi”
(Zsolt 112:4-5).
Az
eddigiekben is megállapítottuk: a Biblia tele van szenvedélyes, azt érzékeltető
leírásokkal, hogy Isten törődik a szegényekkel és az elnyomottakkal. Hívja a
népét, hogy ők is munkálkodjanak ezért. Noha ezek a kérdések nagy hangsúlyt
kapnak, e bibliai felhatalmazásnak mégis csak szórványosan és részlegesen
tesznek eleget, de a teljességre csak Krisztus visszatérésével és az azt követő
természetfeletti eseményekkel jutunk el.
A
gonoszság addig számtalan formában megmarad, az ördögnek és az angyalainak sötét
lelki hatásaitól fűtve. Ez a rossz gyakran a szegénység, az erőszak, az
elnyomás, a rabszolgaság, a kizsákmányolás, az önzés és a kapzsiság formájában
válik leginkább láthatóvá. Fontos, hogy a közösségeink, gyülekezeteink és a
családjaink is kiálljanak e gonoszságokkal szemben, bármilyen nehéz is lehet ez
időnként. Isten szeretetére és parancsaira válaszul, Jézus szolgálatának és
áldozatának fényében élve, a Szentlélek erejével és vezetésével könyörületesen,
kreatívan és bátran igyekeznünk kell: „hogy igazságot cselekedjél, szeressed
az irgalmasságot, és hogy alázatosan járj a te Isteneddel” (Mik
6:8).
ISTEN ORSZÁGÁNAK FONTOSSÁGI SORRENDJE |
Szeptember 15 |
Vasárnap |
Jézus tanításai és az Újszövetség írói világossá
tették: akik eldöntik, hogy Isten országának tagjaiként élnek, azoknak a
világtól eltérő értékeket és fontossági sorrendet kell követni.
Milyen bátorítást kapunk Mt
6:25-33 verseiben? Ennek tudatában hogyan alakítsuk ki a fontossági sorrendünket?
Jézus azt tanította, hogy „több
az élet az eledelnél és a test az öltözetnél” (Mt 6:25, ÚRK). Ezek fontos
dolgok, de mindent Isten országának a fényében kell látnunk, ami azt
jelenti, hogy nagyon is valóságosan és gyakorlatiasan kell átrendeznünk
az életünk fontossági sorrendjét. Amikor felismerjük: Isten az egész
Bibliában arra szólít, hogy törődjünk az emberekkel, emeljünk fel
másokat, ha Jézus lábnyomában igyekszünk járni, hívása az egyik legfontosabb
dolgunk lesz. Ideális körülmények között ez abban segít, hogy kevésbé
önmagunkra, hanem inkább másokra koncentráljunk. A megváltozott fontossági
sorrendünk befolyásolja azt is, hogy milyen a kapcsolatunk azokkal, akik
hatalommal bírnak felettünk, illetve az elnyomottakkal. A Biblia arra tanít,
hogy amennyire lehetséges (lásd pl. Róm 13:1-7), tiszteljük a hatalmat
és engedelmeskedjünk, azonban van egy pont, ahol nekünk is Péter szavait
kell visszhangoznunk: „Istennek kell inkább engedni, hogynem az embereknek” (ApCsel
5:29). Amikor Jézust ennél a kérdésnél akarták tőrbe csalni, válaszával
egyensúlyba állította e két elvet: „Adjátok meg azért ami a császáré a
császárnak; és ami az Istené, az Istennek” (Mt 22:21). A hatalommal bírók,
legyen az államhatalom vagy más, uralmukat gyakran fenyegetéssel vagy erőszakkal
kényszerítik ki, tartják fenn. Amint Jézus életében láttuk, a hűség nem
kívánja meg mindig, minden helyzetben a gonoszsággal szembeni
tétlenséget. Ellen White a következőt írta például az amerikai rabszolgasággal
kapcsolatban: „Amikor az emberi törvények Isten szavával és törvényével
ütköznek, az utóbbinak kell engedelmeskednünk, legyen ennek bármilyen
következménye. Országunk törvénye előírja, hogy a rabszolgát adjuk át
urának, de ennek nem kell eleget tennünk, ugyanakkor el kell viselnünk e
törvény megszegésének a következményeit. A rabszolga nem tulajdona senki
emberfiának, Isten a jogos Ura. Ember nem formálhat jogot Isten
alkotására, nem tulajdoníthatja magáénak” (Testimonies for the Church. 1.
köt. 201-202. o.)!
Hol a határ a hatóságnak való
engedelmesség és aközött, hogy kiálljunk azokért, akik különben egy elnyomó
hatalom áldozatául esnének?
BELEFÁRADNI AZ EGYÜTTÉRZÉSBE |
Szeptember 16 |
Hétfő |
Megvan az esélye, hogy a nagy jó szándékunkat
legyűri „a világ minden baja”, mégis sokan szeretnénk többet tenni a szenvedők
életének javításáért. Sokféle, különböző módon és tevékenységgel fordulhatunk a
szükségben lévők felé.
Könyörület.
Amint láttuk, a szenvedők
fájdalmának felismerése, az együttérzés az első lépés a tettek felé. Fontos,
hogy fejlesszük és megtartsuk a szenvedők iránti érzékenységünket. Ma már
beszélnek az együttérzésbe való belefáradás jelenségéről. Annyi bánattal és
tragédiával szembesülünk, hogy sokakat egészen lefáraszt az a rengeteg ügy,
aminek jegyében hozzánk folyamodnak, érzelmi energiánkat és anyagi
támogatásunkat kérve. Jézus nagyon is tudatában volt a környezetében meglévő
rossznak és fájdalomnak, mégis végig könyörületes maradt, tehát nekünk is ezt
kell tennünk!
Nevelés.
Nagyon fontos figyelni és
amit csak lehet, megtudni a különböző szituációkról, hiszen az
igazságtalanságra és a szegénységre az igen bonyolult helyzetek jellemzőek. Sok
példa van arra, hogy mennyit ártottak másoknak jó szándékú emberek, amikor csak
segíteni akartak. Ez azonban nem lehet mentség a tétlenségre, mindenesetre
amikor cselekszünk, tájékozottan és jól átgondoltan kell fellépni.
Imádság.
Egy problémával szembesülve
az első gondolatunk az, hogy a „gyakorlatban” tegyünk valamit. A Biblia
emlékeztet rá, hogy az imádság valóban gyakorlati dolog. Imáinkkal
hathatunk szegény és elnyomott emberek életére, valamint a felettük hatalmat
gyakorlókra (lásd 1Tim 2:1-2), ugyanakkor kérhetjük Isten vezetését ahhoz is,
hogy a továbbiakban hogyan tudnánk a legjobban segítséget nyújtani (lásd Péld
2:7-8).
Elvárások.
A szenvedés enyhítéséért végzett munkának a következő fontos eleme
az, hogy megfelelő elvárásaink legyenek, figyelembe véve a társadalmi, politikai
és személyes körülmények komplexitását. Remélnünk kell, hogy olyan választást,
lehetőségeket adunk az embereknek, amelyeket különben nem kapnának meg.
Időnként el fog keseríteni, ha látjuk, hogy egyesek mit kezdenek a felkínált
lehetőségekkel, de tiszteletben kell tartanunk a döntésüket. Bármit is
próbáljunk tenni a szenvedők érdekében, az az irányelv vezessen, hogy „Amit
akartok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt
cselekedjétek velük” (Mt 7:12, ÚRK).
NAGYLELKŰSÉG |
Szeptember 17 |
Kedd |
„…a jókedvű adakozót szereti az Isten”
(2Kor 9:7) – a nagylelkű adakozás
a keresztény élet egyik fontos oldala. A Bibliának hatnia kell az adakozásunkra
és a fontossági sorrendünkre anyagi téren, a nagylelkűség azonban több annál,
hogy odadobunk egy kis pénzt valamilyen ügyre, legyen az bármilyen nemes.
A nagylelkűség annak az embernek, „aki féli az Urat”, talán
a legfőbb, meghatározó jellemzője az élethez való hozzáállásban, amint ezt a
112. zsoltár számos alkalommal említi. „Jó annak az embernek, aki könyörül
és kölcsön ad; dolgait pedig igazán végzi” (5. vers).
Mit tanítanak a következő versek a rászorulók iránti
nagylelkűségről: 3Móz 25:35-37, Zsolt 119:36, 2Kor 8:12-15, 1Tim 6:17-19, 1Jn
3:16-18?
Pál az újszövetségi leveleiben a keresztény reménység forrásaként
rendszeresen utalt Isten nagylelkűségére, ami abban mutatkozott meg a leginkább,
hogy Jézus az életét adta értünk. Halála bennünket is késztet, hogy hasonlóan viszonyuljunk
az emberekhez: „imádkozom azért, hogy a hitünkben való közösséged
eljuttasson téged mindannak a jónak a megismerésére, amely Krisztusért
van bennünk” (Filem 1:6, RÚF). A nagylelkűség olyan alapállás az életben,
ami széleskörű, bátor és befogadásra kész. Annyi minden hajt arra az egyéni
életünkben, a társadalomban és a kultúránkban, hogy csak magunkra
összpontosítsunk, a lehető legtöbbet igyekezzünk megtartani magunknak. Nézzünk
szembe vele, a legtöbb ember esetében a hiba mindig ott van, hogy én, én, én.
Amennyiben valódi a hitünk, arra sarkall, hogy meghaljunk az énünknek és inkább
másokért éljünk. A hitünk segítségével próbálhatjuk meg elképzelni a világot és
benne az embereket olyannak, amilyennek Isten látja, jóval és rosszal együtt.
Ez az, ami arra indít, hogy amennyire lehet, igyekezzünk segíteni a szükségben
lévőkön. Az adománygyűjtők és jótékonysági intézmények nagyon is tisztában
vannak a nagylelkű életmód szerepével, ami mérhető és gyakorlati. Csakhogy a
nagy adományok nem feltétlenül a nagylelkű élet mutatói (lásd Mk 12:41-44),
hiszen az sokkal több és értékesebb bármilyen adománynál. Minden tettünkben jobban
kell értékelnünk és gyakorolnunk a nagylelkűséget! A legtöbb ember esetében nem
jön magától a jóindulat, amit tevékenyen és tudatosan kell kifejezésre juttatni
az életünkben, elszakadva bűnös, önző emberi természetünk hajlamaitól.
TÖREKEDNI A
BÉKESSÉGRE |
Szeptember 18 |
Szerda |
Olvassuk el Mt 5:9 versét! Hogyan lehet Jézus szavai szerint élni
ebben a világban? Mennyire lehetünk eredményesek (lásd Mk 13:7)?
A fegyveres konfliktusok rengeteg fájdalmat
okoznak. A háború veszteségei közé számíthatjuk a közvetlen áldozatokat, a
széttört életeket, a fegyverkezésre fordított figyelmet és anyagi erőforrásokat,
amelyekkel máskülönben az emberi szükségleteket lehetett volna enyhíteni,
valamint még a „győztesek” oldalán is a túlélők és a veteránok folyamatos
szenvedését. Azután ott vannak a kisebb konfliktusok, amelyek sebeket hagynak
számtalan ember életén, családokban és közösségekben. Tehát az igazság vágya
mellett nem hagyhatjuk figyelmen kívül a felszólítást, hogy törekedjünk a
békességre.
Jézus evangéliumának szívében van Isten kegyelmes és hatalmas
tette: megbékéltette a bűnös embert a Teremtővel (lásd 2Kor 5:18-21). Az így
nyert békesség lesz a minta számunkra, hogy mi is a békesség „követei” legyünk.
Hogyan élhetünk Ézs 52:7 szerint?
A békesség evangéliuma lesz a motivációnk, a mintánk és a
forrásunk ahhoz, hogy az erőszakos világban a békességre próbáljunk törekedni.
„Aki Istennel összhangban él, részese a mennyei békességnek és áldásos befolyását
másokra is szétárasztja. A békesség Lelke harmatként üdíti fel azt a szívet,
amely a világi hajszában megfáradt és azt megelégelte” (Ellen G. White: Krisztus
követése. Gondolatok a Hegyibeszédről. Budapest, 1987, H. N. Adventista
Egyház, 30. o.).
Jézus kijelentette: „Boldogok a békességre igyekezők: mert ők
az Isten fiainak mondatnak” (Mt 5:9). A gondolatot azonban tovább is vitte.
Nemcsak azt erősítette meg, hogy nem szabad ölni, hanem még azt is
hozzátette, hogy ne haragudjunk, ne tartsunk haragot (lásd Mt 5:21-26),
szeressük az ellenségeinket, imádkozzunk azokért, akik üldöznek (lásd Mt
5:43-48). Ez azt jelenti, hogy aktív lépéseket kell tennünk a javukért.
Számtalan megindító történet van olyan emberekről, akik a világ
problémás helyein a békéltetésre szentelték az életüket, és így egy
időre felvillanhatott a megbékélés, a gyógyulás. Sokan enyhítették a
konfliktusok által okozott igazságtalanságokat és szenvedést.
A gyülekezetünk hogyan tud
részt vállalni a helyi békéltetésben?
SZÓT EMELNI A MAGUKÉRT SZÓLNI NEM TUDÓKÉRT |
Szeptember 19 |
Csütörtök |
Salamon azt írta, hogy van „ideje a
hallgatásnak és ideje a szólásnak” (Préd 3:7). Igaz, de egyikünk számára
sem könnyű megtalálni ebben a helyes egyensúlyt. Viszont amikor szót kell
emelni az elnyomottakért és a magukért szólni nem tudók érdekében, talán
egyházunk vétkes abban, hogy túlságosan hallgattunk, amikor pedig a szavunkat
kellett volna hallatnunk? És mi a helyzet azzal, hogy jóval győzzük meg a
gonoszt? A keresztények gyakran mondják, hogy legyünk Jézus keze és lába, ez
utal a gyakorlati szolgálatra, amit Isten elvár tőlünk. A Bibliában bemutatott
prófétai szerepben viszont Isten elsősorban arra hív, hogy az Ő hangjaként, az
Ő nevében szóljunk, emeljük fel a szavunkat azok mellett is, akiket meg akar
védeni (lásd Zsolt 146:6-10).
Mit tanít Ézs 58:1-10
szakasza nekünk, akik már más időben, helyen és körülmények között élünk?
Valójában mennyit változott a világ azóta, hogy Ézsaiás leírta az üzenetét?
Sosem volt népszerű a próféták igazságra szólító
hangja. Őket azonban Isten szava késztette, megértették, mennyire vágyódik az
Úr az igazságra, átérezték a szegények és az elnyomottak sanyarú helyzetét, a
legjobbat akarták koruk társadalmának, ezért volt bennük bátorság ahhoz, hogy a
saját korukban és környezetükben szót emeljenek azokért, akiknek nem volt hangjuk,
még ha ellenállással, kényelmetlenségekkel és veszéllyel kellett is szembenézniük
(lásd 1Pt 3:17). Az evangéliumról alkotott felfogásunk alapján és mivel Jézus
arra hív, hogy Őt mutassuk be az embereknek, a hetednapi adventisták sokat
tehetnek a világban megnyilvánuló gonoszság ellen. „A hetednapi adventisták
hiszik, hogy a keresztények társadalmi felelősségének fontos része fellépni a
nyomor és a vele járó igazságtalanság enyhítése érdekében. A Bibliából
világosan kitűnik, hogy Isten különösen odafigyel a szegényekre, valamint arra,
mit tegyenek a követői azokért, akik képtelenek ellátni magukat. Isten minden
embert a saját képére teremtett, áldása mindenkié (Lk 6:20). A szegényekért
munkálkodva Jézus példáját és tanítását követjük (Mt 25:35-36). A hetednapi
adventisták lelki közösségként szót emelnek a szegények igazságáért: »Nyisd
meg a te szádat amellett, aki néma« (Péld 31:8) és azok ellen, akik »elrabolják
népem szegényeinek igazságát« (Ézs 10:2). Istenhez csatlakozunk, aki
»felkarolja… a szegények jogát« (Zsolt 140:13, RÚF)” (A
Hetednapi Adventista Egyház Hivatalos Nyilatkozata A Globális Szegénységről.
2010. június 24.).
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Szeptember 20 |
Péntek |
Ellen G. White: A Nagy
Orvos lábnyomán. Budapest, 1998, Advent Kiadó, „A menny előíze” c. fejezet,
364-372. o.
„Az eget és földet
átkutathatjuk, s végül rájövünk, hogy Isten egyetlen igazságot sem
nyilatkoztatott ki olyan hatalmasan, mint azt, hogy az ínségeseken segítenünk
kell. Ez a Krisztusban rejlő igazság. Ha a Krisztus nevét vallók ennek az
aranyszabálynak elveit gyakorolják, akkor ugyanaz az erő kíséri majd az
evangéliumot, mint az apostolok idejében” (Ellen G. White: Krisztus
követése. Gondolatok a Hegyibeszédről. Budapest, 1987, H. N. Adventista Egyház,
120-121. o.).
„Szeretni Istent
mindenekfelett és önzetlenül egymást – ez a legjobb ajándék, mellyel mennyei
Atyánk megajándékozhat. Ez a szeretet nem fellángolás, hanem isteni alapelv,
maradandó erő. A meg nem szentelt szívből nem eredhet, az nem is hozhatja
létre. Csak abban a szívben található, amelyben Jézus uralkodik… Ha ezt a
szeretetet szívünkbe fogadjuk, életünket megédesíti, és nemesítő befolyást
áraszt egész környezetünkben” (Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest,
2001, Advent Kiadó, 363. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Amint a héten is láttuk, továbbra is az
evangélium késztet bennünket a másokért végzett tettekre, mert Jézus is értünk
cselekedett. Ennek fényében mennyire értjük és értékeljük azt, ahogyan Isten bemutatta
a szeretetét irántunk?
2)
Talán közösségi és politikai színtérre is bevon
bennünket az, ha felemeljük a szavunkat azokért, akik magukért nem tudnak szólni,
ha békességre törekszünk és hasonló dolgokat végzünk. A Hetednapi Adventista
Egyház viszont az állam és az egyház szétválasztása mellett áll. Mi a különbség
a helytelen politikai aktivitás és aközött, hogy az ember társadalmi szinten
szót emel valamiért és a békességre törekszik?
3)
A környezetedben vagy a világon másutt
tapasztalt gonoszság és elnyomás milyen helyzetének megoldásáért akarsz imádkozni?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Aki Krisztus követője lesz, annak sok szempontból megváltozik az
élete, többek között a szegények és az elnyomottak védelmezésének szenvedélye
ébred fel benne. Ez soha nem volt könnyű, sem népszerű feladat, de átalakítja a
fontossági sorrendünket és arra sarkall, hogy gyógyítsuk a sebeket magunk
körül.
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
TALÁN
ÉPPEN MA
Lukács
15:2
Megrázóan
gyönyörű az Ige.
Az
édesapa szerető, megbocsátó szíve
elénk
vetíti Isten szeretetét,
aki
örökké vár, küldi üzenetét.
Mert
ó, jaj, sokszor messze mentünk
az
igaz úttól; hányszor eltévedtünk.
De Ő
vár fáradhatatlanul;
örök
szeretettel hív, és utánad nyúl.
–
Talán éppen ma meghallod szavát,
talán
éppen ma a szívedben fájt
a
hűtlenség, a keserű vád.
Mert
vádol a szív a vétkeink miatt,
s fel
sem tudjuk fogni, milyen kegyelem az!
–
Kegyelem a nagy felébredés.
Kegyelem,
ha megfordul az érzés,
és az
úton visszafelé nézel,
és
magadban, mélyen, nagy keserűséggel
számolod
vétkeid végtelen sorát,
s
indulsz ahhoz, aki mindent megbocsát.
–
Akkor felragyog szívedben
a
mennyei fény,
és
leroskadsz sírva
a
kereszt tövén.
Akkor,
ott megnyílnak
vak szemeid
és látsz mindent,
amit
nem láttál eddig.
A
Sátán sötét hatalmát,
mi
fogva tartott,
s a
keresztre emeled
könnytől
ázott arcod.