2019 / III.
− 11. tanulmány − Szeptember 7−13.Az advent reményében élni
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Prédikátor 8:14; 12:15-16; Máté 24–25; Lukács 18:1-8; 1Korinthus 15:12-19;
Jelenések 21:1-5; 22:1-5
„Ezért, szeretett testvéreim, legyetek szilárdak, rendíthetetlenek,
buzgólkodjatok mindenkor az Úr munkájában, hiszen tudjátok, hogy fáradozásotok nem
hiábavaló az Úrban”
(1Kor 15:58, RÚF).
Jézus
jelen valóságként beszélt Isten országáról, mint aminek már ma részesei lehetünk.
Elküldte a tanítványait, hogy országát terjesszék, vezessék be az evangélium
hirdetésével és a szolgáló élettel – ezt jelenti, hogy „Ingyen vettétek,
ingyen adjátok” (lásd Mt 10:5-8).
Jézus
azt is világossá tette, hogy országa más, „nem e világból való” (Jn 18:36),
és még nem jött el a maga teljességében. Beiktatta testet öltésével, szolgálatával,
halálával és feltámadásával, de maga is várakozva tekintett arra az időre,
amikor az váltja majd fel ennek a világnak a birodalmait, amikor teljessé lesz
Isten uralma.
A
meghatározás szerint az adventisták a remény emberei, várják Jézus
viszszajövetelét és országát. Ez a reménység azonban nem csak a jövőbeli új világra
figyel. A jövőbe tekint ugyan, de a mát is átformálja. Így élünk most és nézünk
a jövő elé, igyekszünk, hogy olyan hatást tudjunk kifejteni, ami illik az
eljövendő országhoz.
„URAM, MEDDIG
MÉG…?” |
Szeptember 8 |
Vasárnap |
Az egész Biblia történeteiben folyamatosan
Istenhez kiált segítségért a nép, főként azok, akik szolgaságban, fogságban,
elnyomásban, szegénységben éltek vagy bármilyen más igazságtalanságot,
tragédiát szenvedtek. Az egyiptomi rabszolgák, a Babilonba hurcolt izraeliták
és még sokan mások Istenhez fordultak, hogy lássa-hallja meg szenvedésüket,
hozza helyre a rosszat. Számos példát találunk a Szentírásban arra, hogy Isten
közbelép népe megmentése és helyreállítása érdekében, időnként még bosszút is
áll elnyomóikon és ellenségeiken.
A megmenekedés azonban
általában nem tartott sokáig, és a különböző próféták mindig előre mutattak,
Isten végső közbelépésére, amikor Ő majd örökre véget vet a gonoszságnak és
felemeli az eltiportakat. Eközben a próféták tovább kiáltottak: „Uram, meddig
még…?” Az Úr angyala az izraeliták fogságáról kérdezte: „Seregeknek Ura!
Meddig nem könyörülsz még…” (Zak 1:12)?
A zsoltárokban számtalan panasz hangzik, azért,
mert vannak olyan gonoszok, akik szemet szúró jómódban élnek, miközben igaz
emberek szegények, bántalmazzák és kihasználják őket. A zsoltáros újból és
újból Istenhez kiált, mert bízik benne, hogy most nem úgy működik a világ, ahogyan
Isten megteremtette és amilyennek látni akarja. Átveszi a próféták és az elnyomottak
kiáltását: „Uram, meddig még…” (lásd pl. Zsolt 94:3-7)?
Bizonyos értelemben azoknak sokkal nehezebb
elviselni az igazságtalanságot, akik hiszik, hogy Isten igazságos, igazságot
akar egész népe számára. Isten népe mindig is türelmetlen a világban lévő
gonoszsággal szemben, és az is újabb ok a türelmetlenségre, ha Isten látszólag
nem cselekszik. Ez magyarázza a próféták időnkénti éles kérdéseit: „Meddig
kiáltok még oh Uram, és nem hallgatsz meg! Kiáltozom hozzád az erőszak
miatt, és nem szabadítasz meg” (Hab 1:2)!
Hasonlóan szól az Újszövetség is: a teremtett
világ is nyögve várja az Úr szabadítását és az újjáteremtést (lásd Róm
8:19-22). Jel 6:10 kiáltása – „Uram… meddig nem ítélsz még?” – azok
nevében tör fel, akik Istenbe vetett hitükért haltak mártírhalált. Ez is
ugyanaz a kiáltás, Istent kéri, hogy lépjen közbe elnyomott és üldözött népe
érdekében.
Mit mond Jézus Lk 18:1-8
verseiben arról, hogyan válaszol Isten a népe kiáltásaira és imáira, amelyekben
közbelépésre kérik? Hogyan kapcsolódik ez ahhoz, hogy hinnünk kell?
REMÉNYSÉG |
Szeptember 9 |
Hétfő |
Gyakran felhozzák a vallás ellen, hogy a hívők figyelmét az itt és
most történtekről a jobb túlvilág felé tereli. A bírálat szerint ez egyfajta
szent légvárépítés, ha az ember az örök életre koncentrál, aminek következtében
a hívő kevésbé lesz hasznos a világ és a társadalom számára. A keresztények
időnként valóban rászolgáltak az efféle kritikára, néha még kifejezetten erősítették,
hirdették és gyakorolták is az ilyen hozzáállást.
Arra is tudunk rettenetes példákat, hogy a hatalmon lévők szomorú
sorsuk elfogadására biztatták a szegényeket, az elnyomottakat, mondván, hogy Jézus
visszatérésekor majd minden jóra fordul.
Igen, a világ bűnös, tragédiákkal teli, megtört a harmónia, és
semmi rossz, helytelen nincs abban, ha vágyódunk arra az időre, amikor Isten
mindent a helyére tesz, amikor véget vet az igazságtalanságnak, fájdalomnak és
szomorúságnak, amikor a mostani káosz helyett elhozza dicsőséges, igazságos országát.
E nélkül a remény és ígéret nélkül semmi reményünk nem lenne!
Jézus a világ végéről szóló beszédének (lásd Máté 24–25. fejezet)
első felében részletezte, hogy majd menekülni kell, sőt „ha azok a napok meg
nem rövidíttetnének, egyetlen ember sem menekülhetne meg” (Mt
24:22). Ez azonban inkább csak a bevezetése annak, amikor magyarázza Isten
ígéreteinek a jelentőségét. Ha kizárólag vagy akár csak mindennél jobban a „menekülésre”
koncentrálunk a keresztény reménység kérdésköréből, akkor figyelmen kívül
hagyjuk azokat a mélyebb dolgokat, amelyeket Jézus szintén megemlített.
Melyeket tartod Jézus prédikációja legfontosabb pontjainak Máté
24–25. fejezeteiben? Hogyan kell tehát élnünk Jézus visszajövetelére várva?
Hogyan foglalnád össze, mit tanított erről Jézus?
_____________________________________________________________
Amit a jövőről hiszünk, az döntően befolyásolja az életünket most.
Amenynyiben az ember egészségesen ráhagyatkozik Isten ígéreteire a világunk jövőjét
illetően, az energikus, gazdag és tartalmas életre ösztönzi, amivel jobbá teszi
mások életét.
Hogyan hasson Jézus
visszatérésének reménye és ígérete arra, ahogyan most élünk, különös
tekintettel a szükségben lévők megsegítésére?
A FELTÁMADÁS
REMÉNYE |
Szeptember 10 |
Kedd |
Jézus második adventjének reménysége több
pusztán a jobb jövő várásánál. Az első keresztények számára Jézus testben való
feltámadása jelentette a visszatérésének szilárd valóságát. Feltámadt a
halálból, amit saját maguk is láttak, akkor tehát bizonyára visszatér majd,
hogy befejezze, amit elkezdett: eltörölje a bűnt és minden hatását, újjá tegye
a világot (lásd 1Kor 15:22-23).
Pál apostol számára az adventi reménység
meghatározó eleme volt a feltámadás. Minden prédikációjának a hitelességét
feltette a Jézus történetét megkoronázó csodára: „Ha pedig a Krisztus fel
nem támadott, hiábavaló a ti hitetek” (1Kor 15:17). Gondoljunk ezekre a
szavakra! Mérjük fel, hogy mennyire fontos Krisztus feltámadása minden reménységünk
szempontjából!
Olvassuk el 1Kor 15:12-19
verseit! Hogyan magyaráznánk el egy nem hívő érdeklődőnek, hogy miért a feltámadás
igazsága a legfontosabb eleme a keresztény reménységnek?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Egészen megváltoztatta a tanítványok életét az, hogy látták a
feltámadt Jézust. Amint korábban említettük, Jézus kiküldte őket, hogy
hirdessék és indítsák el Isten országát (lásd Mt 10:5-8), a Mester halála
azonban szilánkokra törte bátorságukat, szétzúzta reményeiket. Ám később a
feltámadott Jézus elmondta nekik a misszióparancsot (Mt 28:18-20) és erőt
kaptak a Szentlélektől (lásd ApCsel 2:1), így elindultak, hogy megváltoztassák a
világot és a Jézus által alapított ország elvei szerint éljenek.
A halál hatalma és félelme alól felszabadult korai hívők bátran
éltek és osztottak meg mindent Jézus nevében (lásd pl. 1Kor 15:30-31). A halált
hozó gonoszság ugyanaz, mint ami okozza a szenvedés, az igazságtalanság, a
nyomor, az elnyomás minden formáját. Ám ez Jézusnak és a halál felett aratott
győzelmének köszönhetően egy nap majd véget ér: „Mint utolsó ellenség
töröltetik el a halál” (1Kor 15:26).
Most bárkin segítünk, az
végül úgyis meghal. E fájó igazság szerint tehát miért olyan fontos beszélni az
embereknek arról a reményről, amit Jézus halála és feltámadása kínál?
AZ ÍTÉLET REMÉNYE |
Szeptember 11 |
Szerda |
Hogyan tapasztaltuk a Préd 8:14 versében kifejezett zord
valóságot?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A szenvedés, az
elnyomás és a tragédia már önmagában szörnyű, de jóval fájóbb a seb, a támadás,
ha értelmetlennek tűnik vagy ha látszólag észrevétlen marad. A szomorúság
hiábavalósága nehezebb, mint az eredeti teher. A legkegyetlenebb abszurditás az
olyan világ, amelyben nincs számadás, sem végső ítélettétel. Nem is csoda, hogy
a XX. század ateista írói az emberiség képtelen helyzete felett keseregtek.
Valóban abszurd volna a világ az igazság, az ítélet reménye nélkül, anélkül,
hogy remélhetnénk a dolgok helyrehozatalát!
Préd 8:14 azonban
még nem a történet vége! Mondásai zárásaként Salamon hirtelen vált. Az
értelmetlenség feletti kesergései után lényegében ezt mondja: Álljunk csak meg egy percre! Isten majd ítéletet tart, tehát semmi
nem értelmetlen! Valójában minden és mindenki számít!
Préd 12:15-16
alapján milyen súlya van mindannak, amit itt teszünk?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az ítélet reménye
ahhoz kapcsolódik, amit az ember Isten alapvető természetéről, valamint az
életről és a világunkról hisz. A Biblia állítja, amint eddig is láttuk, hogy
Isten teremtette meg és szereti a világot, ami azonban eltért az eredeti
szándékától. Isten most a terve szerint munkálkodik, hogy Jézus élete és halála
révén mindent újjáteremtsen. A világ helyrehozatalában Isten ítéletének
meghatározó a szerepe. Az ítélet bizonyosan jó hír mindazoknak, akik olyan sok
rosszat szenvedtek el a világban, akiket háttérbe szorítottak, elnyomtak,
kizsákmányoltak, akikkel brutálisan bántak.
Mit jelent számunkra a tudat, hogy egy nap végre eljön majd az igazság,
amire most annyira vágyunk, úgy, ahogy azt el sem tudjuk képzelni? Hogyan
találunk reménységet ebben az ígéretben?
NEM LESZ TÖBB
SÍRÁS, SEM FÁJDALOM |
Szeptember 12 |
Csütörtök |
Olvassuk el Jel 21:1-5 és 22:1-5 verseit! Vajon milyen lesz majd
az élet a leírtak szerint? Miért nehéz elképzelni a világot bűn, halál, fájdalom
és könnyek nélkül?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Biblia leírása szerint vitathatatlanul csodálatos,
nagyszerű lesz az élet, miután megszűnik a bűn, szinte nem is tudjuk
elképzelni, mi vár ránk ott. Még ezekben a versekben is majdnem ugyanannyit
olvashatunk arról, hogy mi nem lesz ott, mint arról, ami lesz. Most csak ezt a
világot ismerjük, így nehéz lehet fogalmat alkotni a fájdalom, szenvedés,
halál, félelem, igazságtalanság és nyomor nélküli létezésről.
Nemcsak a rosszak hiányáról
olvashatunk ezekben a szakaszokban, de egy személyes vonás is megjelenik: „És
az Isten eltöröl minden könnyet az ő szemeikről” (Jel 21:4). Ebben az egy
mondatban ér a tetőfokára Isten könyörülete az emberiség történelmében
szenvedők iránt, az üdvözültek táborán belül. Nemcsak véget vet a
szenvedésüknek, hanem a könnyeiket Ő maga törli le.
Mi, akiket ver és sebez a bűnös élet, az igazságtalan,
tragédiákkal teljes világ, A jelenések könyvében utalásokat találunk
azok gyógyulására, akik különféle úton-módon áldozatul estek a bűnnek. Az élet fájáról
írja János, hogy „levelei a pogányok gyógyítására valók” (Jel 22:2).
Isten ismét érzékelteti, hogy érti, mit jelent embernek lenni, érezni, tapasztalni,
látni, sőt részesnek lenni a világ bűnösségében, és könyörül rajtunk. A világ
újjáteremtésének tervében szerepel az is, hogy mindannyiunkat helyreállít és meggyógyít.
Addig pedig igyekszünk, hogy azzá váljunk, amik
Krisztusban lehetünk, hogy megtegyük a részünket, bármilyen kevés, és még ha
botladozva is, de szolgáljunk a körülöttünk élőknek, akiknek szüksége van arra,
amit mi adhatunk. Lehet ez néhány kedves szó, meleg étel, orvosi segítség,
fogászati kezelés, ruházat, tanácsadás, bármi, ami tőlünk telik, olyan
önmegtagadó, önfeláldozó szeretettel, ami Jézus földi életében mutatkozott meg.
Közben a legnagyobb erőfeszítéseink ellenére is a világ egyre
rosszabb és rosszabb lesz. Jézus tudta ezt, mégis szolgált az embereknek, tehát
nekünk is így kell tennünk!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Szeptember 13 |
Péntek |
Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest,
2001, Advent Kiadó, „Felhívás magasabb rendű életre” c. fejezet, 204-212. o.; A
nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, „A föld pusztulása” c.
fejezet, 557-563. o.
„Amikor Isten véget vet népe fogságának,
rettenetes lesz azok ébredése, akik az élet nagy harcában mindent elvesztettek.
A kegyelemidő alatt Sátán csalásaitól elvakultan megindokolták vétkeiket. A
gazdagok kérkedtek és fölényeskedtek a szegényekkel, pedig gazdagságukhoz Isten
törvényének áthágásával jutottak. Nem táplálták az éhezőket, nem ruházták fel a
mezíteleneket, igazságtalanok és irgalmatlanok voltak… Földi gazdagságért és örömökért
eladták lelküket, és nem az Isten mércéje szerinti gazdagságra törekedtek.
Ezért fulladt kudarcba az életük. Örömeik keserűségre változnak, kincseik elértéktelenednek”
(i. m. 557-558. o.). „A nagy küzdelem véget ért. Nincs többé bűn és nincsenek
bűnösök. Az egész világegyetem megtisztult. A végtelen nagy teremtettséget
tökéletes harmónia és boldogság tölti be. Tőle, aki mindent teremtett, árad az
élet, a fény és az öröm a határtalan téren át. Élők és élettelenek – a
legparányibb atomtól a legnagyobb csillagig – tökéletes szépségükkel és
felhőtlen boldogságukkal hirdetik, hogy Isten a szeretet” (i. m. 578. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Mit tegyünk, nehogy az újjáteremtés ígérete mögé bújva elfeledkezzünk
azokról, akik szükséget szenvednek (mondván, hogy végül Isten mindent
helyrehoz)? És mit tegyünk, nehogy mi is azok közé tartozzunk, akik erre
hivatkozva kizsákmányolnak másokat?
2)
A bibliai próféciák értelmezéséből következően számíthatunk rá, hogy
Jézus visszajöveteléhez közeledve egyre több lesz a gonoszság, a baj és a
szenvedés. Amikor ilyesmi történik, általában Máté evangéliuma 24. fejezetére
utalunk. Hogyan tekintsünk ezekre a tragédiák ra a 25. fejezet fényében?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Isten nem engedi, hogy a
rossz örökké tartson. Az a nagyszerű bibliai reménység, hogy visszajövetelével
Jézus véget vet a gonoszságnak, meggyógyít minden igazságtalanságot és egy
olyan új világot teremt, amit eredetileg is tervezett. A Jézus feltámadására
épülő reménység már ma átformál, bátorsággal tölt el, hogy adventjét várva
szolgálni tudjuk Istent és a többi embert.
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
KEGYELEM
Krisztus kegyelme elég neked –
2Korinthus 12:9
A
történelem kereke forog.
Nagy
dolgok vannak a Nap alatt.
Az
évek hullnak, mint a falevél.
Életünk
napjai is hullanak.
A
tegnap múlását sose bánd;
rövidebb
az út, közelebb a cél.
Csak
azt figyeld végig az úton:
Jézus
veled? Jézus elkísér?
S ha
nem téveszt utat a lábad,
– bár
végigmenni oly igen nehéz,
mert
az élet taposó malmában
forgat,
forgat egy láthatatlan kéz,
kövek
közt gyötrődöl, tör, szaggat és zúz –,
mire
kikerülsz, más ember leszel.
Elválik
benned a korpa és a liszt:
Saul
voltál, és mint Pál érkezel.
– Az
engedelmesség nagy próbája után
lehajtott
fejjel Damaszkuszba mégy.
S
bevallod ott, hogy ami addig volt
az
életedben, mind kár és szemét.
És nem
lesz, aki vádol,
aki
perbe szálljon teveled.
Ha
marad is tövis, ha támad is kétség:
Krisztus
kegyelme elég neked.