2019 / III.
− 10. tanulmány − Augusztus 31−Szeptember 6.Az evangélium szerinti élet
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Máté 9:36; János 3:16-17; Róma 8:20-23; Efezus 2:8-10; 1János 3:16-17; Jelenések
14:6-7
„Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek
van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék. Mert az Ő
alkotása vagyunk, teremtetvén Általa a Krisztus Jézusban jó cselekedetekre, amelyeket
előre elkészített az Isten, hogy azokban járjunk”
(Ef 2:8-10).
Amint
elkezdünk beszélni Isten parancsairól, kívánalmairól vagy útmutatásairól, azt
kockáztatjuk (vagy az jelent számunkra is kísértést), hogy valahogy a
tetteinkkel biztosíthatjuk magunknak a megváltást, esetleg másképpen nyerjük el
Isten kegyét. A Biblia azonban újból és újból kijelenti, hogy bűnösök vagyunk,
csak Isten kegyelméből üdvözülhetünk Jézus Krisztus által, helyettünk vállalt
kereszthalála érdeméért. Ugyan mit lehetne ehhez még hozzáadni? Ellen G. White
így írt erről a kérdésről: „Ha mindent összegyűjtenénk, ami az emberben jó,
szent, nemes és kedves, és felvetnénk Isten angyalai előtt, hogy szerepet
játszhatnak a megváltásunkban vagy érdemet szereznének nekünk, a gondolatot
felségárulásként utasítanák el” (Faith and Works. 24. o.).
Tehát
a szükségben lévők érdekében végzett kegyelmes és könyörületes tetteket nem
lehet törvényeskedésnek tekinteni. Ellenkezőleg! Amint egyre jobban megértjük
és értékeljük a megváltást, annál inkább felmérjük, hogy mi a kapcsolat Isten
szeretete és a szegényekkel meg az elnyomottakkal való törődése között. A
szeretetét élvezzük, ezért adunk mi is. Amikor látjuk, mennyire szeretett
bennünket Isten, észrevesszük, hogy másokat is szeret, és azt kéri, hogy mi is
szeretettel forduljunk feléjük.
„MERT ÚGY
SZERETTE ISTEN…” |
Szeptember 1 |
Vasárnap |
Jn 3:16 versében ez áll: „Mert úgy szerette Isten e világot…” A
görög eredetiben itt a kosmos szó szerepel, ami azt jelenti, hogy „a
világ megteremtett, szervezett egésze” (The SDA Bible Commentary. 5.
köt. 929. o.). Ez a vers az emberiség üdvösségéről szól, viszont a megváltási
tervnek az egész teremtett világ számára jelentősége van.
Mit tanít Róm 8:20-23 szakasza a megváltási terv szélesebb körű
jelentőségéről?
_____________________________________________________________
Természetesen a megváltás egyrészt érinti mindannyiunknak az Úrral
való személyes kapcsolatát, de még ennél is többről van szó. A megigazítás nem pusztán
annyi, hogy Isten megbocsátja a bűneinket. Ideális esetben az is része, hogy
Jézus és a Szentlélek ereje által az Úr hogyan hozza létre Isten családját,
amelynek tagjai többek között azzal is kifejezik örömüket a megbocsátás és az
üdvbizonyosság miatt, amit nyertek, hogy jó cselekedeteikkel tesznek bizonyságot
a világnak.
Olvassuk el Jn 3:16-17 szakaszát! A 17. vers hogyan szélesíti
még ki a 16. versben foglalt üzenetet?
_____________________________________________________________
El tudjuk fogadni, hogy Isten másokat is szeret, nem csak
bennünket. Szereti azokat, akiket mi is szeretünk, és ennek örülünk. Azokat is
szereti, akiknek bizonyságot teszünk, általában ez a tudat motivál a
missziómunkára. Viszont Isten azokat is szereti, akikkel mi kényelmetlenül
érezzük magunkat vagy akiktől félünk. Isten szeret mindenütt, minden embert,
még azokat is, akiket mi különösebben nem kedvelünk. Ennek a bizonyítékát
láthatjuk például a teremtett világban. A Biblia folyamatosan Isten jóságának
bizonyságaként utal a bennünket körülvevő világra: „felhozza az ő napját
mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a
hamisaknak” (Mt 5:45). Maga az élet is Isten ajándéka, mindenki tőle kapja
ezt az ajándékot, akárhogyan fogadja és akárhogy viszonyul az Úrhoz.
Hogyan kell változtatnia az
emberekhez és a körülményeikhez való hozzáállásunkon annak, ha tudatosul bennünk,
hogy őket is Isten teremtette és szereti?
KÖNYÖRÜLET ÉS MEGTÉRÉS |
Szeptember 2 |
Hétfő |
A megváltás és a nagy küzdelem összekapcsolódó történetei arra
késztetnek, hogy elfogadjunk egy igazságot az élettel kapcsolatban, ami
alapvetően fontos a világ és önmagunk megértéséhez. Ez pedig az, hogy bűnösök, összetörtek
vagyunk, mint ahogyan a világ is az. Nem olyan, mint amilyennek megteremtette
Isten, és noha Isten valóban a saját képére teremtett bennünket, mi is
megtörtünk, mint a világ. A mi életünkben ható bűn természete ugyanolyan, mint
a világszerte oly sok fájdalmat, elnyomást és kizsákmányolást okozó gonoszságé.
Ezért helyes, hogy átérezzük a körülöttünk lévő világ és minden
élő fájdalmát, nehézségeit, szomorúságát és tragédiáit. Robotoknak kellene lennünk
ahhoz, hogy ne szembesüljünk az élet fájdalmával. A panaszzsoltárok,
Jeremiásnak meg a többi prófétának a siralmai és Jézus könnyei, a könyörülete mutatják,
hogy ez a helyes viszonyulás a világhoz és a benne lévő gonoszsághoz, de főleg
azokhoz, akiknek annyit ártott a rossz.
Miért indult Jézus könyörületre Mt 9:36, 14:14, Lk 19:41-42 és
Jn 11:35 történeteiben? Hogyan lágyulhat meg a szívünk annyira, hogy bennünket is
megérintsen a környezetünk fájdalma?
Ne feledjük, a bűn és a gonoszság nem csak „ott kint” létezik, nem
csak valaki más bűne okozta. „Ha azt mondjuk, hogy nincsen bűn mibennünk,
magunkat csaljuk meg és igazság nincsen mibennünk” (1Jn 1:8). A
bibliai próféták szerint a bűn elsősorban nem „a szabályok” megszegése miatt tragédia,
hanem azért, mert megtörte a kapcsolatot Isten és a népe között, továbbá másoknak
is fájdalmat okoz. Ez történhet szűkebb vagy tágabb körben, de egyformán rossz.
Önzés, kapzsiság, becstelenség, előítélet, tudatlanság és
nemtörődömség a világban lévő minden gonoszság, igazságtalanság, szegénység és
elnyomás gyökere. A bűnösségünk elismerése az első lépés a rosszal való szembeszálláshoz,
de ahhoz is, hogy Isten szeretete elfoglalhassa jogos helyét a szívünkben: „Ha
megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűnein ket és
megtisztítson minket minden hamisságtól” (1Jn 1:9).
Nézzünk magunkra (de ne túl
közelről és ne is túl hosszan)! Mi mindenben vagyunk mi is megtörtek, részesei
a nagyobb problémának? Hol találjuk az egyedüli megoldást? Kizárólag hova
fordulhatunk?
KEGYELEM ÉS JÓ CSELEKEDETEK |
Szeptember 3 |
Kedd |
Foglaljuk össze a saját szavainkkal Ef 2:8-10 verseit! Ezek
szerint milyen kapcsolat van a kegyelem és a jó cselekedetek között?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Bibliából tudjuk: Isten többek között azért teremtett minket,
hogy imádjuk Őt és szolgálatára legyünk a többi embernek. Csak elképzelni tudjuk,
hogy a bűntelen világban milyen is lehetne ez!
Most csak a bűnbe süllyedt, megtört világot ismerhetjük.
Szerencsénkre a megbocsátás és a gyógyulás útját megnyitja Isten kegyelme, amit
Jézusnak a világ bűneiért hozott áldozata fejez ki és mutat be. Így még megtört
állapotunkban is egyre inkább Isten kezemunkája lesz az életünk, és Ő
felhasznál bennünket arra, hogy hozzá csatlakozva igyekezzünk gyógyítani a sebeket
és helyreállítani a károkat mások életében (lásd Ef 2:10). „Azoknak, akik kapnak,
adniuk kell másoknak. Mindenfelől segítségkérés hallatszik. Isten felszólítja
az embereket, hogy örömmel szolgáljanak embertársaiknak” (Ellen G. White: A
Nagy Orvos lábnyomán. Budapest, 1998, Advent Kiadó, 61. o.).
Tehát nem azért teszünk jót – látjuk el a szegényeket, emeljük fel
az elnyomottakat, etetjük az éhezőket –, hogy üdvösséget szerezzünk vagy, hogy
Isten elfogadjon. Krisztusban, hit által Isten máris elfogad, megvan minden, amire
szükségünk lehet. Viszont elismerjük, hogy bűnösök és a bűntől szenvedő
áldozatok is vagyunk egyszerre, Isten mégis szeret és megváltást ad. Továbbra
is küzdünk az énközpontúság és a kapzsiság kísértéseivel, de Isten önfeláldozó
és alázatos kegyelme új életformát és szeretetet kínál nekünk, ami át fogja
alakítani az életünket.
A keresztre nézve a nagy és tökéletes áldozatot látjuk, amit
Krisztus értünk hozott, és felmérjük, hogy ehhez mi semmit nem tehetünk hozzá.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy semmit nem kellene tennünk arra válaszul, amit
Krisztusban kaptunk. Ellenkezőleg! Ezt nem hagyhatjuk felelet nélkül! Vajon
mi volna jobb módja annak, hogy a ránk áradó szeretetre válaszoljunk, mint az,
ha mi is szeretetet tanúsítunk mások iránt!?
Hogyan mutatják be 1Jn
3:16-17 versei, hogy milyen hatást kell kiváltania bennünk a keresztnek?
AZ EMBERISÉG CSALÁDJA |
Szeptember 4 |
Szerda |
Szolgálatával és tanításával Jézus határozottan
képviselte a befogadó lelkületet. Őszinte, meleg szeretettel és törődéssel
fogadott mindenkit, aki tiszta szándékkal fordult hozzá, még ha rosszhírű nők,
vámszedők, leprások, samaritánusok, római századosok, vallási vezetők vagy
gyerekek voltak is. Az őskeresztény egyháznak is ezt kellett felfedeznie,
méghozzá több olyan módon, ami teljes átalakulást eredményezett. Ennek volt
része az üdvösség ajándéka.
Amint az első hívők lassan felismerték az
evangélium befogadó jellegét, nem csak jó cselekedeteket adtak a hitükhöz, mint
ami „kedves” dolog. Ez lett az evangéliumról alkotott felfogásuk magja, ezt
tapasztalták Jézus életében, szolgálatában és halálában. Miközben megküzdöttek
a felmerült kérdésekkel, először olyan vezetők egyénileg, mint Pál és Péter
(lásd pl. ApCsel 10:9-20), majd az egyház testülete közösségileg is a
jeruzsálemi zsinaton (lásd Apostolok cselekedetei 15. fejezet), kezdtek
rádöbbenni, hogy ez a jó hír drámai módon megváltoztatta az Isten szeretetéről
és elfogadásáról alkotott fogalmaikat. Ennek kell megmutatkoznia azoknak az
életében is, akik Jézus követőinek vallják magukat.
Mit tanítanak az alábbi
igék az emberi természetről? Hogyan hassanak ezek a gondolatok arra, ahogyan másokhoz
viszonyulunk?
Mal 2:10
_____________________________________________________
ApCsel 17:26
_________________________________________________
Róm 3:23
____________________________________________________
Gal 3:28
_____________________________________________________
Gal 3:28 teológiai összefoglalót ad arról az
elvről, amit Jézus az irgalmas samaritánus gyakorlati történetében is bemutatott.
Ahelyett, hogy elkezdenénk vitatkozni arról, kinek is kell igazából segítenünk,
csak menjünk és szolgáljunk az embereknek! Sőt, arra is készüljünk fel, hogy
talán éppen azok fognak nekünk szolgálatot tenni, akiktől nem várnánk. A
globális emberi család összefogó elemét magasabb szinten ismerik fel azok,
akiket összeköt az evangélium, Isten megmentő, az Úrban egységre hívó szeretete:
„Mert hiszen egy Lélek által mi mindnyájan egy testté kereszteltettünk meg,
akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok vagyunk” (1Kor 12:13,
ÚRK).
AZ ÖRÖKKÉVALÓ EVANGÉLIUM |
Szeptember 5 |
Csütörtök |
A kereszténység egész történelme során hangzik
az evangélium átformáló hívása és kérése „minden nemzetségnek és ágazatnak,
és nyelvnek és népnek” (Jel 14:6). Ám A jelenések könyve bemutatja,
hogy a vég idején újult erővel hirdetik az üzenetet – a Jézusról szóló jó hír
egészét.
Olvassuk el Jel 14:6-7
verseit! Hogyan jelenik meg az angyalnak a 7. versben található jellegzetes
üzenetében az evangélium legáltalánosabb, Jn 3:16 versén alapuló
összefoglalása?
Jel 14:7 összefog három, a tanulmányunkban már
eddig említett döntő elemet, ami azt mutatja az egész bibliai történetben, hogy
Isten figyelmét nem kerüli el a rossz, a szegénység, sem az elnyomás.
Ítélet.
A történelem során az
elnyomottak újból és újból ítéletért kiáltottak, hogy történjen igazságszolgáltatás.
Milyen jó, hogy a Biblia leírása szerint Isten meghallja a nyomorúságban
szenvedők kiáltásait! A zsoltárok könyve például gyakran kifejezi, hogy
az ítélet jó hír azoknak, akiket igazságtalanság ér.
Istentisztelet.
A héber próféták írásaiban
gyakran összekapcsolódik az istentisztelet és a jó cselekedetek témája, különösen
akkor, amikor a magukat Isten népének vallók ájtatosságával szemben
felsorolják, hogy mennyi rosszat tettek és tesznek folyamatosan. Ézsaiás 58.
fejezetében például Isten határozottan kijelenti, hogy leginkább olyan
tiszteletre vár, ami jótettekben, a szegényekről és a rászorulókról való
gondviselésben mutatkozik meg (lásd Ézs 58:6-7).
Teremtés.
Amint láttuk, az az egyik
alapvető eleme Isten igazságra szólító szavának, hogy az egész emberiség egy
családba tartozik, mindannyiunkat a saját képére teremtett és egyaránt szeret.
Isten szemében minden ember érték, senkit nem szabad kizsákmányolni, elnyomni
valaki más igazságtalan nyeresége érdekében, a kapzsisága miatt. Az evangélium
végidei hirdetése nyilván széleskörű, messze ható felhívás arra, hogy a bűnös
emberek fogadják el az Isten által felkínált megmentést, megváltást és
helyreállítást. Tehát még az igaz és hamis istentisztelet, valamint az üldözés
(lásd Jel 14:8-12) kérdései között is lesz egy népe Istennek, amely még a
legszörnyűbb gonoszságok idején is kiáll az igazság, Isten parancsolatai és
Jézus hite mellett.
Hogyan
tudunk úgy segíteni a nehézséggel küzdőknek, hogy közben a hármas angyali
üzenet reménységéről és figyelmeztetéseiről is beszélünk nekik?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Szeptember 6 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Velünk az Isten” c. fejezet,
11-18. o.; A Nagy Orvos lábnyomán. Budapest, 1998, Advent Kiadó, „Szolgálatra
váltott meg” c. fejezet, 56-64. o.
„Isten az egész földre mint
szőlőskertjére formál jogot. Bár most a föld a bitorló kezében van, de mégis
Istené, a megváltás által nem kevésbé, mint a teremtés által. Krisztus a
világért hozta áldozatát. »Úgy szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött
Fiát adta« (Jn 3:16). Ebben az ajándékban az ember minden más ajándékot is
megkap. Az egész világ naponta részesül Isten áldásaiban. Minden csepp eső, a
hálátlan emberiségre áradó minden fénysugár, minden falevél, minden virág és
gyümölcs Isten nagy türelméről és csodálatos szeretetéről tanúskodik” (Ellen G.
White: Krisztus példázatai. Budapest, 2010, Advent Kiadó, 204-205. o.).
„Krisztusban nincs zsidó, sem
görög, nincs rabszolga, sem szabad. Krisztus drága vére mindenkit eggyé
kovácsol (lásd Gal 3:28; Ef 2:13). A szenvedő emberiség kiáltását minden
valláskülönbséget félretéve meg kell hallanunk… Mindenütt vannak segítségre és
együttérzésre szoruló özvegyek, árvák, akikért Krisztus felelőssé teszi
követőit. Nagyon sokszor érzéketlenül elmegyünk mellettük. Lehet, hogy
kopottak, faragatlanok és látszólag semmi kedves vonás nincs bennük. Akkor is
Isten tulajdonai. Áron vette meg őket, és éppoly értékesek szemében, mint mi.
Ők is Isten nagy családjához tartoznak, és Isten sáfáraiként a keresztények
felelősek értük” (i. m. 268-269. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Ha jóra törekszünk, segítünk az embereken,
hogyan állhatunk ellen a kísértésnek, hogy ezáltal jobbnak gondoljuk magunkat
vagy érdemeket próbálnánk szerezni Isten előtt?
2)
Vajon olyan
közösség a gyülekezetünk, amelyben „nincs különbség”, mert mindenki egy
Krisztusban? Hogyan valósulhat ez meg még inkább közöttünk? Vajon a
gyülekezetünkre mennyire jellemző a befogadó lelkület?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Isten a megváltási tervben fejezte
ki a szeretetét, amit Jézus élete és áldozata mutatott be. Ezáltal kínál Jézus
az embernek bűnbocsánatot, életet és reményt. Kegyelme várományosaiként
igyekszünk ezt másoknak is továbbadni, nem azért, mintha ezzel üdvösséget
érdemelnénk, hanem azért, mert Isten erre teremtett meg, és teremtett újjá. Az
evangélium ezért átformálja az emberi kapcsolatokat, és arra késztet, hogy
szolgáljunk, főként azoknak, akiknek a legnagyobb szüksége van rá.
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
SOK
SZEGÉNY EMBER
Sok
szegény ember él a földön.
A
közeledben is talán?
Ha
megnyílik a kezed adni,
szívedben
békét fogsz kapni,
hogy
segítettél a baján.
Sok
szegény ember él a földön,
pedig
bőven van mindene.
De
üres a szíve és a lelke:
nincs
egy nyugodt órája, perce,
aggodalommal
van tele.