2019 / III.
− 9. tanulmány − Augusztus 24−30.Szolgálat az újszövetségi Egyházban
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Máté 25:38, 40; Apostolok cselekedetei 2:42-47; 4:32-37;
9:36; Róma 12; 2Korinthus 8:7-15; Jakab 2:1-9
„Tiszta és szeplő nélkül való istentisztelet az Isten és az Atya
előtt ez: meglátogatni az árvákat és özvegyeket az ő nyomorúságukban, és szeplő
nélkül megtartani magát e világtól”
(Jak 1:27).
A nagy
misszióparancsnak nevezett szakasz (Mt 28:18-20) a Biblia legismertebb részei
közé tartozik, legalábbis a keresztények körében. Gyakran mondják, hogy ez a
küldetésnyilatkozatunk, és a legkülönfélébb missziókra és evangelizációs
projektekre adott már ösztönzést. E versek hatására a keresztények valóban az
egész világra elmentek, egyénileg gyakran óriási árat fizettek az evangélium
terjesztéséért.
Mit
mondott Jézus a nagy misszióparancsban? Azt, hogy tegyük tanítványnyá, kereszteljük
meg és tanítsuk az embereket, „hogy megtartsák mindazt, amit én
parancsoltam néktek” (Mt 28:20). Amint eddig is láttuk, rendelkezése nagyrészt
kapcsolódik ahhoz, hogy törődjünk a szükséget látókkal, a szenvedőkkel és
azokkal, akik képtelenek ellátni magukat. Nem szabad elfelejtenünk, hogy nem új
feladatként hangzott el a parancs, amit Jézus az első tanítványainak mondott,
mint amit azelőtt még nem láttak, nem hallottak, inkább annak a küldetésnek
folytatása, amire Jézus addig is készítette őket. Tanításainak ez az oldala
világosan megmutatkozik az új gyülekezeti közösség életében, úgy, mint ami
része a nagy misszióparancs teljesítésének.
ÚJFAJTA KÖZÖSSÉG |
Augusztus 25 |
Vasárnap |
Jézus mennybemenetelét követően és miután
pünkösdkor részesültek a Szentlélekben, a hívők csoportja gyorsan növekedni
kezdett, így létrejött az őskeresztény egyház. Ez újfajta közössége lett Jézus
követőinek, aminek első vezetői Jézus eredeti tanítványai voltak. Viszont ezt
az új közösséget nem csupán ők maguk alakították ki. Jézus tanításainak és
szolgálatának alapjára építettek, a héber Szentírás és a próféták hosszú
történelméből merítve.
Olvassuk el ApCsel 2:42-47
és 4:32-37 szakaszait! Az őskeresztény gyülekezeti közösség bemutatásában mi
mindent nevezhetünk kulcsfontosságú elemnek?
Úgy tűnik, hogy bár az izraelitáknak soha nem
sikerült teljesen az igazságosságon és nagylelkűségen alapuló társadalom
mintája szerint élni, az első keresztény közösség komolyan vette a tanácsot,
hogy „Ne legyen köztetek szegény” (5Móz 15:4, RÚF). Hitük
kifejezésének egyik gyakorlati módja az volt, hogy megosztották egymással
anyagi forrásaikat – még földterületeiket is eladták, és az így kapott pénzt
beadták a közösbe (lásd ApCsel 4:34–5:2), hittestvéreik szükségleteinek a
fedezésére. Arra is törekedtek, hogy a szárnyait bontogató közösségen kívül
állók is áldást nyerjenek, különösen a gyógyítás szolgálata által (lásd ApCsel
3:1-11; 5:12-16).
Ez a közösség azonban távolról sem volt
utópisztikus társadalom. A hívők számának gyarapodásával nőtt a feszültség a
források elosztása miatt, főként az özvegyeknek juttatott napi ételosztással
kapcsolatban (lásd ApCsel 6:1). A csoport természetes vezetői, a tanítványok az
evangélium hirdetésére akartak összpontosítani. A kialakult helyzet megoldása
érdekében átszervezésre volt szükség. Kijelöltek hét embert, hogy a gyülekezeti
közösség gyakorlati ügyeire figyeljenek. Talán ez volt az első alkalom, amikor
elismerték a gyülekezetben végzendő különböző szolgálatokat és képességeket.
Ugyanakkor ez mutatta meg azt is, hogy az egyház élete és bizonyságtevése szempontjából
mennyire fontos a gyakorlati szolgálat. „A kegyesség és igazságosság elvét –
ami irányította a vezetőket Isten népe között Mózes és Dávid idejében –
követniük kell azoknak, akiknek Isten újonnan szervezett egyházában felügyeletet
adott az evangélium rendelkezése szerint” (Ellen G. White: Az apostolok
története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 64. o.).
Próbáljuk meg elképzelni,
milyen lehetett az őskeresztény közösség! Hogyan tükröződhetnek ma rajtunk is
ezek a jellemzők?
DORKÁSZ SZOLGÁLATA
ÉS BIZONYSÁGTÉTELE |
Augusztus 26 |
Hétfő |
Az egyház növekedni kezdett, amint Jézus előre megmondta, „úgy
Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samáriában és a földnek mind végső határáig”
(ApCsel 1:8). Új hívők csatlakoztak Jézus hitéhez és szolgálatához. Közöttük
volt Joppé városában Dorkász, akit Tábitaként is ismertek. Nyilván komolyan
vette Jézus határozott tanítását, hogy aki a mezíteleneket felöltözteti, valójában
Jézussal teszi ezt (lásd Mt 25:38, 40).
Olvassuk el a Dorkászról és az általa végzett szolgálatról szóló
leírást ApCsel 9:36 versében! Vajon mit lehetne írni a te életedről és szolgálatodról
hasonló formában? Milyen bemutatásnak örülnél?
Dorkászt tanítványként ismerték a szolgálata miatt (lásd ApCsel
9:36), hűségének, energiájának és gondoskodó lelkületének híre szülővárosán túl
is elterjedt.
Péter a közeli Lidda városában tartózkodott éppen, amikor Dorkász
hirtelen meghalt, Joppé lakói pedig megkérték, hogy menjen át hozzájuk (lásd ApCsel
9:37-41). Amikor az apostol megérkezett a városba, sokakkal találkozott, akiken
Dorkász segített a szegények közt végzett munkája során. Mutogatták neki
ruháikat, amelyeket még az asszony varrt, és biztosan számtalan történetet
soroltak arról, hogyan segített nekik meg másoknak.
Péter imádkozott Dorkászért, Isten pedig visszaadta a nő életét,
ami természetesen nem jelent garanciát arra, hogy aki mások szolgálatára szánja
magát, annak minden jól fog alakulni az életben. Dorkász is megbetegedett és meghalt,
István pedig – akit a gyülekezet özvegyasszonyai közötti szolgálatra választottak
ki az egyik első diakónusként – az első keresztény mártír lett (lásd ApCsel
7:54-60). A szolgáló élet nem sima út, időnként különösen göröngyös, rázós is
lehet. Ebben a történetben azonban Isten megmutatta a szeretetét és a hatalmát
Dorkász életében és halálában egyaránt, ami aztán mély nyomot hagyott Joppé
lakóiban: „Ennek egész Joppéban elterjedt a híre, és sokan hittek az
Úrban” (ApCsel 9:42, ÚRK).
Ha most meghalnánk, vajon
annyira gyászolnának és hiányolnának bennünket, mint ahogy Dorkászt siratták? Szolgálatunkkal
hogyan gazdagíthatjuk a hagyatékunkat? Dorkász pl. ügyesen varrt. Mi milyen
gyakorlati készséggel rendelkezünk, amit felhasználhatunk az emberekért végzett
szolgálatban?
ADAKOZÁS, OSZTOZÁS |
Augusztus 27 |
Kedd |
Megtérése után Pál apostol vállalkozott az
evangélium hirdetésére a pogányok között. Isten sikeressé tette a munkáját, de
közben komoly kérdések merültek fel a gyorsan terjedő keresztény hit zsidó
gyökerei és Jézus pogány származású, új követőinek kapcsolatát illetően. A
zsidó és pogány hátterű keresztény vezetők tanácskozásra gyűltek össze Jeruzsálemben,
hogy megvitassák a kérdést és a bonyolult helyzetekkel kapcsolatban Isten vezetését
kérjék. Erről a zsinatról és a határozatáról számol be Az apostolok cselekedetei
15. fejezete.
Pál szintén írt erről a gyűlésről Galata 2.
fejezetében. A pogányok között végzett munkájával kapcsolatban még egy fontos
elemét megemlítette a jeruzsálemi zsinaton kapott útmutatásnak: „Csak azt
kérték, hogy emlékezzünk meg a szegényekről; ez az, amit én igyekeztem
is megtenni” (Gal 2:10, RÚF). Az apostol a további szolgálata során is
személyesen odafigyelt erre (lásd pl. ApCsel 20:35). Mint a jeruzsálemi
őskeresztény gyülekezet, Pál is igyekezett szélesíteni a keresztény közösség
látókörét, hogy minden hittestvért befogadjanak.
Hogyan kapcsolja össze Pál
az evangéliumot a nagylelkű adakozással 2Kor 8:7-15 szakaszában?
Az apostol két ószövetségi gondolat alapján
buzdította a hívőket, hogy legyenek nagylelkűek és törődjenek a nehéz
körülmények között lévő hittestvéreikkel. Idézte azt a történetet, amikor Isten
a pusztában gazdagon ellátta mannával az izraelitákat, ezzel példát
szolgáltatott a gyülekezet közösségében az adakozásra, a javak megosztására
(lásd 2Kor 8:15). Zsolt 112:9 versét is említette: „Bőkezűen osztott a
szegényeknek, igazsága megmarad örökké” (2Kor 9:9, RÚF). Pál kérte az
olvasóit, hogy tudatosan adakozzanak. Rendszeresen tegyék félre a jövedelmük
egy részét, hogy nehézség nélkül átadhassák, amikor ő vagy Titusz ellátogat a
gyülekezetükbe összegyűjteni a jeruzsálemi szűkölködő keresztényeknek szánt
adományaikat. Az egyik gyülekezet példájával bátorította a másikat a
nagylelkűségre. „Mert ennek a szolgálatnak próbája által dicsőítik
Istent azért az engedelmességért, amellyel vallást tesztek a Krisztus
evangéliumáról, és a ti hozzájuk és mindenkihez való adakozó
jószívűségetekért” (2Kor 9:13, ÚRK).
Hogyan állítsunk fel egy
fontossági sorrendet, ha nem áll módunkban minden ügyre vagy szükséghelyzetre
adni, amiről hallunk?
PÁL TANÁCSA AZ
ÉLETRŐL ÉS A SZERETETRŐL |
Augusztus 28 |
Szerda |
A Római levélről köztudott,
hogy itt Pál mélységében magyarázza a nagyszerű tantételt, miszerint Isten hit
által vált meg, Krisztus halálának köszönhetően. Tizenegy fejezeten át tanít
erről, ám utána érezhető lesz a hangsúlyváltás. Gyakorlati útmutatást ad arról,
hogyan éljünk szeretettel, méghozzá helyesen. Ennek alapja Isten szeretete és
kegyelme, amit Jézusban és az evangéliumi történetben nyilatkoztatott ki: „Kérlek
azért titeket atyámfiai az Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda a
ti testeiteket élő, szent és Istennek kedves áldozatul, mint a ti okos
tiszteleteteket” (Róm 12:1). Gyakorlatilag Pál elmondja, hogy azért kell
így élnünk, amit Isten értünk tett Jézus által.
Olvassuk el és foglaljuk
össze Róma 12. fejezetét! Külön említsük meg az apostolnak azokat a tanácsait,
amelyekben az emberek szeretetére, a róluk való gondoskodásra szólít – főleg a
rászorulók esetében!
Bizonyos értelemben Róma 12. fejezete
részletesen kitér több olyan témára, amelyeket más leveleiben tárgyalt, ezeket
összefoglalja. Beszél a különböző szerepekről és ajándékokról az egyház
testében, mint az egymás szolgálata és bátorítása, valamint a nagylelkű
adakozás (lásd 3-8. versek). Nemcsak egyszerűen cselekednünk kell, hanem fontos
az is, hogy mindent jól, szívből és mindenekfelett szeretettel tegyünk (lásd
9-11. versek).
Az apostol gyakorlatiasan mutatja be, hogy
milyen legyen az életünk. Bátorítja a hívőket, hogy legyenek türelmesek a
nehézségek és az üldöztetés idején, törődjenek a rászorulókkal, amikor és
ahogyan csak lehet, törekedjenek a békességre, amint korábban is láttuk,
jósággal feleljenek a gonoszságra és az igazságtalanságra, jóval győzzék le a
rosszat (lásd Róm 12:20-21).
Ez a fejezet körvonalazza, hogy mit jelent új
emberként élni, egyénileg és a hívők közösségében is szolgálni Istent. Pál
elmondta Jézus új követőinek, hogy a Megváltó értük vállalt kereszthalálára és
az örök élet reményére való tekintettel meg kell változnia az életüknek, a
fontossági sorrendjüknek, a tetteiknek. Arra tanítja őket, akik a Római Birodalom
szívében az elnyomó és gyakran kegyetlen társadalom tagjai voltak, hogy éljenek
másként: „ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti
elméteknek megújulása által” (Róm 12:2).
Milyen
hozzáállás és szokás jellemző a környezetünkben, amitől tartózkodnunk kell, ha
Jézus mai követőjeként helyesen, szeretettel akarunk élni?
JAKAB AZ „IGAZ” |
Augusztus 29 |
Csütörtök |
A keresztény tradíció szerint Jakab, Jézus
testvére, pontosabban mostohatestvére volt a jeruzsálemi gyülekezet egyik
vezetője. Ő elnökölt a jeruzsálemi zsinaton (lásd Apostolok cselekedetei 15. és
Galata 1-2. fejezet), és valószínűleg ő írta a Bibliában Jakab leveleként fennmaradt
könyvet.
Gyakori volt ez a név, de a feltételezések szerint
ő lehetett az az egyházi vezető, akit úgy neveztek, hogy Jakab „az Igaz”. Ez
arra utal, hogy bölcs vezető volt, aki helyes fontossági sorrendet állított fel
az emberekkel való kapcsolatában és törődött az elfeledettekkel, az
elnyomottakkal. Az Újszövetség Példabeszédeiként is szokták emlegetni a nevével
fémjelzett könyvet, ami a gyakorlati istenfélelemre és Isten követőinek bölcs
életvezetésére összpontosít.
Jakab komolyan figyelmeztette keresztény
olvasóit, hogy „Az igének pedig megtartói legyetek és ne csak hallgatói,
megcsalván magatokat” (Jak 1:22). Azt is kijelentette, hogy az Isten
szemében tiszta és maradandó, igaz vallásnak központi része a
rászorulókról, az elnyomottakról való gondoskodás, de fontos ellenállni
a környezet megrontó hatásainak is (lásd Jak 1:27).
Olvassuk el Jak 2:1-9 és
5:1-5 verseit! Mennyiben viszonyul Jakab másként a gazdagokhoz, mint azt
általában a legtöbb társadalomban teszik? Milyen konkrét tanácsokat ad a
gyülekezeti közösségnek arról, hogyan viszonyuljanak úgy a gazdagokhoz, mint a
szegényekhez?
_____________________________________________________________
Jakab azzal érvel, hogy ha valakinek minden jót kívánunk, még ha
Isten áldását kérjük is rá, az nem sokat jelent, ha közben szenved a hidegtől
és az éhségtől. Amikor ételt és ruhát adunk, sokkal jobban kifejezzük a törődésünket,
mint bármilyen nemes érzés és jókívánság hangoztatásával (lásd Jak 2:14-16). Az
Istennel való kapcsolatunk tekintetében Jakab ezzel a példával érzékelteti a
hit és a cselekedetek összefüggését. Megismétli (Jak 2:8) Jézus tanítását, hogy
úgy szeressük a felebarátainkat, mint magunkat. Ezzel bemutatja, hogyan kell
kivitelezni ezt a parancsolatot a hétköznapi életben. Istent és a többi embert
szolgálva éljünk, nem mintha így kiérdemelnénk a megváltást, hanem azért, mert
ez bizonyítja az igaz hitet.
Miért olyan könnyű inkább a
gazdagokat előnyben részesíteni, mint a szegényeket, még akkor is, ha nem tudatosan
teszi ezt az ember?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 30 |
Péntek |
Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, „A bőkezű gyülekezet” c.
fejezet, 221-227. o.
„Az Üdvözítő drága életét
adta oda azért, hogy megalapítson egy egyházat, amely képes lesz arra, hogy
törődjön a megszomorodott és megkísértett lelkekkel. A hívőknek egy csoportja
szegény, tanulatlan és tudatlan lehet. Krisztussal együtt azonban mégis elvégezhetnek
valami munkát az otthonukban, a szomszédságukban, a gyülekezetben és még a
tőlük távol eső vidékeken is, amelynek az eredményei olyan messzire is elérnek,
mint az örökkévalóság” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó, 546. o.).
„Az önzetlen bőkezűség az ősegyházat örömmel töltötte el, mert a
hívők tudták, hogy fáradozásuk segíti eljuttatni az evangélium üzenetét a
sötétségben lévőkhöz. Jótékonyságukkal bizonyították, hogy nem hiába nyerték el
Isten kegyelmét. Csak a Lélek általi megszentelődés hozhatja létre ezt az
áldozatkészséget! A hívők és a hitetlenek szemében ez a kegyelem csodája volt”
(Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó,
227. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Hogyan
hasonulhat a gyülekezetünk közössége ahhoz, amit Az apostolok cselekedetei első
néhány fejezete bemutat? Milyen gyakorlati lépéseket tehet meg a
gyülekezet vezetősége, hogy ebbe az irányba terelje a közösséget?
2)
A világszéles Hetednapi Adventista Egyház az e
heti tanulmányban tárgyalt elveket alkalmazva osztja el a tizedből és az
adományokból befolyt összeget a világ térségei között. Milyen előnyökkel jár ez
a rendszer, az, hogy így osztjuk meg erőforrásainkat?
3)
Róma 12. fejezetének az életre vonatkozó
tanításai reálisak, kivitelezhetők a gyakorlatban, a „való életben”? Vagy inkább
idealizált „szentképeknek” tekinthetők?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A tanítványok és az első hívők elindultak
Jézus miszszióparancsának és a Szentlélek erejének késztetésére, hogy a lehető
legszélesebb körben hirdessék Jézus üzenetét és végezzék a küldetést, amit rájuk
bízott. Az őskeresztény egyház Jézus és a héber Szentírás tanításaiból merítve
újfajta közösséggé vált. Javaikat megosztották a szükségben lévőkkel – a
köreiken belül és kívül egyaránt. Az első keresztény vezetők arra bátorították
a hívőket úgy a saját példájukkal, mint a leveleikben feljegyzett tanításukkal,
hogy hűséges, szolgáló életet éljenek, különösen törődjenek a nehéz helyzetben
lévőkkel.
KIS SZABÓ JUDIT:
BELÉM
REJTETTED MAGAD
Csupasz
ágakkal veri a szél korhadt reményem
lelkem
is fedetlen, nézd nincs titkom előtted
–
hiszen jól ismersz – ha mégis, szedd ki belőlem.
Láss
egészen vesémig, vizsgálj csak meg teljesen
majd
ott találod magad, ’tövisesábrázatod’,
ahogy
engem néz, mint apa a gyermekét.
Belém
rejtetted magad. Semmit sem én, semmit
se
tettem, csakis neked köszönhető minden:
életem,
tudatom, lényem, a világ körülöttem
még az
is, hogy felkel a Nap és le is nyugszik;
a
szeretet mely körül ölel, s te is
s gyötrelmeim
is mind miattad – mégis értem
értem
engeded, hogy általa megeddzem.
Mondd
mit ér a nyárfa, ha nincsen éke?
Mit
mozgasson a szél? Hol ring a napsugár fénye?
Mi
legfontosabb néked? Mit adhatnék?
Elfogadlak
- ma is lehullottam eléd.