2019 / III.
− 7 tanulmány − Augusztus 10−16.Jézus és a segítségre szorulók
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 53:3-6; Máté 12:15-21; 21:12-16; Márk
11:15-19; Lukács 1:46-55; 4:16-21; 7:18-23
„Az Úrnak lelke van énrajtam, mivelhogy
felkent engem, hogy a szegényeknek az evangéliumot hirdessem, elküldött, hogy a
töredelmes szívűeket meggyógyítsam, hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és
a vakok szemeinek megnyílását, hogy szabadon bocsássam a lesújtottakat, hogy hirdessem
az Úrnak kedves esztendejét”
(Lk 4:18-19).
Testet
öltése egyéb okai mellett Jézus azért jött el, hogy bemutassa, milyen Isten.
Ezt a tanításaival, az áldozatával és az életével tette, vagyis azzal, ahogyan a
hétköznapi emberekkel bánt. Sok cselekedete azonnali, valóságos változást
hozott az emberek életében.
Az
ószövetségi próféták előre szóltak a Messiás szolgálatának erről az oldaláról, mint
ahogy Jézus anyja, Mária tette vagy maga Jézus is, amikor az első lejegyzett
prédikációjában (Lukács 4. fejezete) összefoglalta küldetése lényegét. Jézus
története elmondásakor az evangélium írói gyakran az ószövetségi próféták
szavaival magyarázták el, hogy mit miért tett. Az életét ezzel egyértelműen e
próféták hagyományai szerint mutatták be, aminek részét képezte a könyörület a
szegények és az elnyomottak iránt.
A
vallási vezetők azonban fenyegetést láttak Jézusban. Az igazságtalanság és a
kegyetlenség iszonytató példája, ahogyan elfogták, hamisan megvádolták, majd
keresztre feszítették. Jézusban Isten különös módon tudja, hogy milyen érzés,
ha valakivel igazságtalanul bánnak. A halálával mindenki előtt lelepleződött a
gonoszság borzalmas volta, de feltámadásával győzött az élet, a jóság és az
üdvösség.
MÁRIA ÉNEKE |
Augusztus 11 |
Vasárnap |
Képzeljük
el ezt a helyzetet: Máriát alig néhány nappal korábban megszólította Gábriel
angyal és elmondta neki, hogy ő lesz az anyja Jézusnak, a Magasságos Isten
Fiának. Mária erről senkinek sem szólt. Elment meglátogatni egy idősebb
rokonát, Erzsébetet, aki szintén csoda folytán várt gyermeket. Mielőtt Mária
még egy szót is szólhatott volna, az ihletés hatása alatt Erzsébet egyből
tudta, hogy milyen újsággal kereste fel Mária, és együtt kezdték dicsőíteni
Istent az ígéreteiért és jóságáért.
Olvassuk el Lk 1:46-55 verseit, és figyeljük meg, hogyan
magasztalja Mária Istent azért, amit vele tett – „Mert nagy dolgokat cselekedék
velem a Hatalmas” (Lk 1:49) –, illetve azért, ahogyan általában
viszonyul az emberekhez. Miért fontos tehát a személyes és általános tapasztalatokra
is kitérni, amikor Istent dicsőítjük és imádjuk?
Gyönyörű
ez az ének, jól illene még a zsoltárok vagy a héber próféták írásai közé is.
Máriából árad az Isten iránti csodálat és hála. Nyilván látta, ahogyan Isten az
ő életében cselekszik, de gondolt az Úr tervének szélesebb körére is, arra, ami
a népére és az emberiségre vonatkozik.
Mária
értelmezése szerint Isten nemcsak hatalmas és dicséretre méltó, hanem könyörületes
is, aki számára különösen fontosak az alázatos, elnyomott és szegény emberek.
Még alig távozott az angyal, aki bejelentette neki, hogy fia fog születni,
amikor ő már így énekelt: „Hatalmasokat döntött le trónjukról, és
megalázottakat emelt fel. Éhezőket töltött be javakkal, és gazdagokat küldött
el üresen” (Lk 1:52-53, ÚRK).
Jézust
a földi életéről szóló történetnek már a legelején Úrnak nevezték (lásd Lk
1:43), de úgy, mint aki egy egészen másfajta ország uralkodója. Számos
kommentátor szerint a világ birodalmainak megszokott társadalmi rendjéhez viszonyítva
„fordított” ország az, amit bevezetni és megalapítani jött. A Jézus országát
bemutató leírásokban a világ hatalmasai és vagyonosai a legkisebbek, míg a
szegények és az elnyomottak felszabadulnak, „betelnek” és felemeltetnek.
Az egyháznak Isten
országát kellene bemutatnia, de mennyire képes példával szolgálni erre a
„fordított” országra, amiről Mária énekelt? Hogyan lehetséges ez anélkül, hogy
igazságtalanság történne a gazdagokkal és a hatalmasokkal – akiket Krisztus
szintén szeret?
JÉZUS
KÜLDETÉSNYILATKOZATA |
Augusztus 12 |
Hétfő |
Akár ez volt az aznapra
előírt felolvasási szakasz, akár maga Jézus választotta az alkalomhoz illő
gondolatot (Ézs 61:1-2), nem véletlen, hogy első nyilvános prédikációjának
éppen ez volt az alapigéje. Az sem véletlen, hogy Lk 4:16-21 szakaszában Jézus
rövid beszédének leírásával – „Ma teljesedett be ez az Írás a ti hallástokra”
(21. vers) – kezdődik Lukács beszámolója Jézus nyilvános szolgálatáról.
Mintha Jézus folytatta volna
Mária énekének a gondolatát a „fordított országról”, amit éppen akkor kezdett
megvalósítani. Ő is, éppúgy, mint Lukács a Messiás történetének elmondásakor
Ézsaiás próféciájával magyarázta a tetteit, amivel tulajdonképpen szintén azt
fejezte ki, amit harminc évvel korábban Mária körvonalazott. A szegények, a szenvedők
és az elnyomottak állnak a Jézus által hozott jó hír fókuszában.
Jézus a küldetésnyilatkozataként
közölte ezeket a verseket Ézsaiás próféta könyve 61. fejezetéből. Fontos
volt, hogy szolgálata és küldetése lelki, ugyanakkor gyakorlati is
legyen. Be akarta mutatni, hogy a lelki és a gyakorlati oldal nem is áll
olyan messze egymástól, mint ahogy mi néha gondoljuk. Jézus és a
tanítványai szemében az emberekről való fizikai és gyakorlati gondoskodás
legalábbis része a lelki gondviselésnek.
Olvassuk
el és hasonlítsuk össze Lk 4:16-21 és 7:18-23 szakaszait! Vajon miért így
válaszolt Jézus? Mi hogyan felelnénk az istenségére és Messiás voltára
vonatkozó kérdésekre?
Amikor Jézus elküldte a
tanítványait, olyan feladatot bízott rájuk, ami össz hangban állt a saját
missziójával. Hirdetniük kellett, hogy „Elközelített a mennyeknek
országa” (Mt 10:7), de mást is meghagyott nekik: „Betegeket gyógyítsatok,
halottakat támasszatok, leprásokat tisztítsatok, ördögöket űzzetek” (Mt
10:8, ÚRK). Amit az Ő nevében tettek, mindazzal Jézus szolgálatának, országának
értékeit és elveit kellett tükrözniük, azoknak kellett érvényt szerezniük, hiszen
Ő ebbe az országba hívta az embereket. A tanítványoknak is végezniük kellett a
jézusi küldetést, segítve az utolsókat, a legkisebbeket és az elveszetteket.
Hogyan lehet
egyensúlyban tartani ezt a munkát a hármas angyali üzenet képviselésével a
pusztulásba tartó világban? Miért elengedhetetlen, hogy így vagy úgy
kapcsolódjon a „jelenvaló igazsághoz” minden, amit teszünk?
JÉZUS GYÓGYÍTÁSAI |
Augusztus 13 |
Kedd |
Az evangéliumokban mindenütt
találkozunk Jézus csodáival, főként a gyógyításaival. Pontosan úgy, ahogy
Ézsaiás megjövendölte, Ő valóban meggyógyította a vakokat, felszabadította
azokat, akiket megkötözött a betegség, némelyeket a szenvedés hosszú évei után
(lásd pl. Mk 5:24-34; Jn 5:1-15). Persze még ennél is többet tett: segített,
hogy a sánta járni tudjon, megtisztított leprásokat, nemcsak a szavával, hanem
meg is érintette őket, pedig „tisztátalanok” voltak. Kiűzött ördögi lelkeket,
akik emberek testétlelkét hatalmukba kerítették, sőt még halottakat is
feltámasztott.
Gondolhatnánk, hogy a
csodáival tömegeket vonzott, és a kétkedők, bírálók előtt bizonyította
hatalmát, csakhogy nem mindig így történt. Sokszor előfordult, hogy aki
meggyógyult, annak meghagyta, ne beszéljen a vele történtekről. Többnyire ennek
nem nagyon tudtak eleget tenni, képtelenek voltak magukban tartani a nagyszerű
hírt, de Jézus azt akarta bemutatni, hogy a csodái jelentősége jóval nagyobb –
nem pusztán a szenzáció miatt történtek. Természetesen a legfőbb célja az volt,
hogy az emberek üdvösséget nyerjenek benne.
Jézus gyógyító csodái a
könyörületét fejezték ki. Máté evangéliuma beszámol róla az ötezer ember
megvendégelésének esete előtt, hogy „Amikor Jézus kiszállt, nagy
sokaságot látott maga körül, megszánta őket, és meggyógyította betegeiket”
(Mt 14:14, ÚRK). Érezte a szenvedők fájdalmát, és mindent megtett, hogy
segítsen azoknak, akikkel kapcsolatba került, felemelje őket. Mt 12:15-21
szakaszában az evangélista utalt Ézsaiás próféciájára. Hogyan fejezi ki Ézsaiás
és Máté is, hogy Jézus tettének a jelentősége jóval túlmutatott néhány – akár
néhány száz – beteg ember meggyógyításán?
„Krisztus minden csodája
istenségének egy-egy jele volt. Pontosan azt művelte, amit a Messiásról
megjövendöltek, de a farizeusok ezeket az irgalmas cselekedeteket valóságos
sértésnek tekintették. A zsidó vezetők szívtelen közönnyel nézték az emberi
szenvedéseket. Sok esetben önzésük, elnyomásuk okozta a szenvedést, melyen
Krisztus könnyített. Ezért csodái szemrehányásként érték őket” (Ellen G. White:
Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 342. o.).
Jézus gyógyító csodái az irgalom és az igazság tettei voltak, de
sosem maga a csoda volt a végcél. Krisztus minden tette legfőképpen arra
irányult, hogy az örök életre vezesse az embereket (lásd Jn 17:3).
A TEMPLOM
MEGTISZTÍTÁSA |
Augusztus 14 |
Szerda |
Az evangéliumok történeteit olvasva gyakran szelídnek látjuk
Jézust – törődik a betegekkel, a gyerekekkel, megkeresi az elveszetteket és
Isten országáról beszél. Ezért találhatjuk meglepőnek azokat az eseteket,
amikor erélyesen és nagy határozottsággal lép fel, főként kora vallási vezetőivel
és azok szokásaival szemben.
Olvassuk el Mt 21:12-16, Mk 11:15-19, Lk 19:45-48 és Jn 2:13-17
verseit! Mi a jelentősége annak, hogy mindegyik evangélium beszámol erről a
történetről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Aligha meglepő, hogy mindegyik evangéliumban szerepel ez a drámával,
cselekménnyel és szenvedéllyel teli történet. Jézust nyilván zavarta, ami a
templomban folyt, hogy az igaz istentisztelet helyén áldozati állatokkal kereskedtek.
Elképesztő megszentségtelenítése ez a világ bűneiért hozott helyettesítő
halálának, mindannak, amit ez jelent!
Határozott fellépése nagyon is illik a héber próféták
hagyományaihoz. Erre utal mindegyik evangéliumi beszámolóban Jézus, mint
ahogyan az evangélista is, amikor Ézsaiást, Jeremiást vagy a Zsoltárokat idézve
magyarázza a történteket. Az emberek prófétának tekintették Jézust (lásd Mt
21:11), és odamentek hozzá a kereskedők és a pénzváltók kiűzése után, amikor
gyógyított a templom udvarán. Meggyógyultak az érintésétől és remény ébredt a szívükben,
miközben hallgatták a tanítását.
A vallási vezetők szintén prófétát láttak Jézusban – úgy
tekintettek rá, mint aki veszélyezteti a hatalmukat és társadalmi rendjük
stabilitását. Ezért kimentek, hogy a meggyilkolását tervezzék, amint az elődeik
is szövetkeztek a próféták ellen a korábbi századokban (lásd Lk 19:47-48).
Mit tehetünk
egyénileg azért, nehogy a gyülekezetünknek is arra legyen szüksége, mint
Krisztus napjaiban a templomnak? Hogyan kerülhetjük el ezeket a lelki
veszélyeket? Mi minden jelenthet ilyen veszélyt?
KRISZTUS KERESZTJE |
Augusztus 15 |
Csütörtök |
Vigasztaló a tudat, hogy Isten látja és hallja a szegények,
elnyomottak kiáltását. Az viszont egészen elképesztő, hogy Jézusban Isten a
világ legembertelenebb, legkegyetlenebb és legigazságtalanabb bánásmódját
tapasztalta és viselte el. Egész életében, szolgálatával együttérzést és
jóságot gyakorolt, mégis gyűlöletből, irigységből gyilkolták meg, igazságtalanul.
Attól kezdve, hogy gyötrődve imádkozott a Gecsemáné-kertben, majd
elfogták, „kihallgatták”, megkínozták, kigúnyolták, keresztre feszítették, egészen
a haláláig szenvedte a fájdalom, kegyetlenség, gonoszság fárasztó megpróbáltatásait,
amelyekkel az elnyomó hatalom sújtotta, és mindezt még csak súlyosabbá tette
ártatlansága, tisztasága és jósága. „…megüresítette önmagát, szolgai
formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és emberként élt; megalázta
magát, és engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig” (Fil
2:7-8, RÚF). A megváltás történetén át nézve látjuk meg igazán Jézus értünk
hozott áldozatának csodálatos voltát, de nem szabad elfelejtenünk a
brutalitását sem a kiállt szenvedésének, sem a vele szemben elkövetett igazságtalanságnak!
Mit fejez
ki Ézs 53:3-6 szakasza arról, ami Jézussal történt, aki ártatlanul szenvedett a
vétkesekért? A próféta szavai hogyan segítenek megérteni, hogy mit vállalt
Jézus értünk?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus személyében Isten tudja, hogy milyen érzés gonoszság és
igazságtalanság áldozatává válni. Felháborító, ha kivégeznek egy ártatlan embert,
Isten meggyilkolása azonban még inkább az. Isten annyira azonosult velünk megtört,
bűnbe süllyedt állapotunkban, hogy nem vonhatjuk kétségbe együttérzését,
könyörületét és hűségét. „Mert nem oly főpapunk van, aki nem tudna
megindulni gyarlóságainkon, hanem aki megkísértetett mindenekben, hozzánk
hasonlóan, kivéve a bűnt” (Zsid 4:15). Mennyire bemutatja ez Istenünk
jellemét! Fel sem tudjuk fogni Isten jóságát, amire a kereszt rámutat!
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 16 |
Péntek |
Ellen G. White: A Nagy
Orvos lábnyomán. Budapest, 1998, Advent Kiadó, „A szolgálat napjai” c.
fejezet, 19-30. o.; Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, „A
templom ismételt megtisztítása” c. fejezet, 495-505. o.; „Pilátus palotájának
udvarán” c. fejezet, 628-648. o.
„Isten az Ige által
kétségtelenné teszi, hogy törvényének áthágóira büntetés vár. Akik azzal
áltatják magukat, hogy Isten irgalmasabb annál, mintsem végrehajtsa azt a
büntetést, amit az igazság megkíván, azok nézzenek fel a Golgotára! Isten
bűntelen Fiának halála tanúsítja, hogy »a bűn zsoldja halál«; hogy Isten
törvényének megsértőjét jogos büntetés sújtja. A bűntelen Krisztus bűnné lett
az emberért. Viselte a törvényszegés szégyenét; szenvedett, mert Atyja
elfordította arcát tőle, mígnem a Fiú szíve meghasadt és kilehelte lelkét. A
menny az ember üdvösségéért hozta ezt az áldozatot. Más mód nem volt a bűn
büntetésének feloldására. Aki nem fogadja el az ilyen áron nyújtott
engesztelést, annak saját magának kell viselnie törvényszegésének terhét és
büntetését” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent
Kiadó, 463-464. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
Krisztus
soha nem hirdetett politikai reformot „országa” elhozatala érdekében. A
történelem tele van szomorú esetekkel, amikor emberek erőszakhoz és
kegyetlenséghez folyamodva arra hivatkoztak, hogy az elnyomottakat és a
gyengéket segítik. Ilyenkor általában az történt, hogy az egyik elnyomó
osztályt felváltotta a másik. A keresztények együttműködhetnek, sőt, együtt is
kell működniük a fennálló hatalommal a lesújtott emberek helyzetének javítása
érdekében. Viszont miért kell mindig tartózkodni attól, hogy céljaik elérése
érdekében belefolyjanak a politikába?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Az evangéliumok az ószövetségi
próféták szavaira utalva beszélnek Jézus szolgálatáról és magyarázzák azt. Jó
hír a szegényeknek, szabadulás az elnyomottaknak, gyógyulás a megtörteknek –
ezekkel a jellemzőkkel hirdették a Messiást, Jézus pedig éppen ezt mutatta be
egész szolgálatával. Halálával elszenvedte a legnagyobb igazságtalanságot, és végül
győzött a bűnös és embertelen faj felett. Értünk vállalt, igazságtalan halálának
köszönhetően bocsánatot nyerhetünk bűneinkre és miénk lehet az örök élet
ígérete.
KIS SZABÓ JUDIT:
KRISZTUSI
Adni,
amikor nem kaptál
kérni,
amikor nem osztanak
kapni,
amikor elfogyott
köszönni,
amikor adhatsz
birtokolni,
amikor semmid sincs
felállni,
amikor elbotlasz
térdelni,
amikor felemelnek
cselekedni,
amikor nem lehet
tenni,
amikor akadályoznak
szárnyalni,
amikor erőd fogy
menni,
amikor nincsen út
jutni,
amikor lehetetlen
várni,
amikor ott vagy
szólni,
amikor nem szabad
hinni,
amikor nem látod
bízni,
amikor nincs esély
ölelni,
amikor bántanak
áldani,
amikor átkoznak
hálásnak
lenni, amikor elveszik
szabadnak
lenni, amikor kötöznek
szeretni,
amikor gyűlölnek.