2019 / III.
− 6 tanulmány − Augusztus 3−9.Imádjátok a Teremtőt
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
5Mózes 10:17-22; Zsoltár 101:1; 115:1-8; Ézsaiás
1:10-17; 58; Márk 12:38-40
„Hát nem ez-é a böjt, amit én kedvelek: hogy
megnyisd a gonoszságnak bilincseit, az igának köteleit megoldjad, és szabadon
bocsásd az elnyomottakat, és hogy minden igát széttépjetek? Nem az-é, hogy az
éhezőnek megszegd kenyeredet, és a szegény bujdosókat házadba bevigyed, ha
meztelent látsz, felruházzad, és tested előtt el ne rejtsd magadat”
(Ézs
58:6-7)?
Az
ószövetségi próféták írásait olvasva hamar kitűnik, mennyire fájt nekik az,
ahogyan sokan a szegényekkel és az elnyomottakkal bántak. A környező népeknél
látottak mélyen felháborították a prófétákat és Istent, akinek a nevében
szóltak (lásd pl. Ámósz 1. és 2. fejezetét), de különösen haragudtak és
elszomorodtak azok a gonoszságok miatt, amelyeket Isten népe követett el,
hiszen ők annyi áldást kaptak. Történelmük és az Úrtól kapott törvényeik miatt
nekik bölcsebbnek kellett volna lenniük! Sajnos gyakran nem jártak helyes úton,
ezért a próféták sokat beszéltek az elkeserítő állapotokról.
Érdekes
felfigyelni arra is, hogy az ószövetségi prófétáknak az igazsággal és igazságtalansággal
kapcsolatos legismertebb kijelentése közül több valójában az istentiszteletet
érintő tanításokból származik. Amint látni fogjuk, az igazi istentisztelet nem
csak arra terjed ki, ami a vallási szertartás közben történik. A lényeg, hogy a
hétköznapi életben törekedjünk arra, amit Isten fontosnak lát, tegyünk valamit
mások jóléte érdekében, igyekezzünk felemelni az eltiport és elfeledett
embereket!
BÁLVÁNYIMÁDÁS ÉS ELNYOMÁS |
Augusztus 4 |
Vasárnap |
Nem
sokkal azután, hogy kivezette Izrael népét Egyiptomból, Isten a Sínai-hegynél
találkozott velük. Átadta nekik írásos formában a Tízparancsolatot, amelynek
első két törvénye kimondta, hogy ne imádjanak idegen isteneket és ne
készítsenek bálványokat (lásd 2Móz 20:2-6). Erre válaszul a nép megfogadta,
hogy mindent megtesznek, amit Isten elrendelt és az Ő népe lesznek (lásd 2Móz
24:1-13).
Amikor
azonban Mózes már csaknem hat hete fent volt a hegyen, az emberek azon kezdtek
tanakodni, hogy vajon mi lehet vele. A tömeg nyomására Áron aranyborjút
készített, ami előtt a nép vezetőjeként áldozatot mutatott be, aztán pedig „leült
a nép enni és inni, majd mulatozni kezdtek” (2Móz 32:6, RÚF). Az Úr és
Mózes is mélységesen felháborodott azon, hogy milyen gyorsan elfordultak
Istentől és visszatértek a bálványimádáshoz. Akkor mintha csak Mózes
közbenjárása mentette volna meg őket a megérdemelt büntetéstől (2Móz 32:30-34).
Isten
népe túl gyakran beleesett a bálványimádás kísértésébe. Izrael és Júda királyainak
történelmében elszórtan itt is, ott is látjuk a bálványimádás nyomait, aminek a
hatása alatt egyes uralkodók iszonyatos dolgokba vitték bele népüket. Isten
prófétákat küldött, hogy fordítsák vissza hozzá a népet, üzeneteikben ők újból
és újból rámutattak a hűtlenségekre. Az ébredésre és reformációra hívás mellett
gyakran figyelmeztettek arra is, hogy bánjanak jobban a közöttük élő
szegényekkel, rászorulókkal és gyámoltalanokkal.
Milyen fontos elemet érzékeltet a zsoltáros Zsolt 115:1-8
szakaszában?
Az
ember hajlamos hasonulni ahhoz, akit vagy amit imád, akire, amire figyel. A nép
sokszor elfordult az igazság Istenének imádatától és hajlongott a környező
nemzetek hamis istenei előtt, amiket általában a háború és a termékenység stílusában
ábrázoltak. Ebből természetesen következett, hogy kezdett kikopni közülük az
egymással való törődés és az igazságosság. Amikor más isteneket választottak,
számtalan dologban megváltozott a hozzáállásuk, mint például abban, ahogyan a
többiekhez viszonyultak. Ha hűségesek maradnak az Úrhoz, törődtek volna a
közöttük élő szűkölködőkkel.
Beszélgessünk még arról,
hogy az ember hasonul ahhoz, amit vagy akit imád! Ma milyen megnyilvánulásait
látjuk ennek az elvnek?
MIÉRT MÉLTÓ ISTEN
AZ IMÁDATRA? |
Augusztus 5 |
Hétfő |
A Biblia egésze arra szólít, hogy imádjuk Istent, és ezt
többszörösen is megindokolja. Imádnunk kell Őt önmagáért, azért, amit tett, a
különleges tulajdonságaiért: jóságáért, igazságáért és irgalmáért. Amikor arra
gondolunk, hogy milyen Isten valójában, mit tett értünk (legfőképpen Krisztus a
kereszten) és még mi mindent ígért meg, bőven találunk okot arra, hogy imádjuk
és dicsőítsük Őt.
Mi késztet Isten imádására és dicsőítésére 5Móz 10:17-22, Zsolt
101:1, 146:5-10, Ézs 5:16 és 61:11 verseiben?
Nem volt újdonság Isten népe számára, hogy mindenért dicsőség
illeti az Urat. Amikor kiszabadultak, magasztalták az Urat, amiért látványosan közbelépett
az érdekükben. Miután Isten kivezette őket Egyiptomból és átkeltek a
Vörös-tengeren, Mózes és Mirjám vezetésével dicsérő énekeket énekeltek
mindazért, amit saját szemükkel láttak, amitől megmentette őket (lásd 2Mózes
15. fejezet).
Fontos volt, hogy ne feledkezzenek el Istennek az ezekben az eseményekben
is megnyilatkozó igazságosságáról és kegyelméről. Amíg a nép élénken emlékezett
ezekre a történetekre, amíg rendszeresen elmesélték azokat, Isten tettei és
igazsága folyamatosan imádatra késztették őket még évek, sőt generációk múltán
is. 5Móz 10:17-22 szakasza szintén példa arra, hogy újólag elmondták a történetet
és dicsőítették Istent.
Isten igazsága először is egyszerűen része a lényének, annak, hogy
ki Ő valójában, jellemének meghatározó eleme. „Bizonyos, hogy Isten nem cselekszik
gonoszságot, a Mindenható nem ferdíti el az igazságot” (Jób 34:12, ÚRK)!
Igazságos, fontos számára az igazság – ez ok arra, hogy imádjuk és dicsőítsük
Őt. Másodszor pedig Isten igazsága megmutatkozik a népe és minden szegény,
elnyomott ember érdekét szolgáló igazságos tetteiben. Igazsága soha nem csupán
a jellemének bemutatása. A Bibliában úgy áll előttünk Isten, mint aki „a
nyomorultak kiáltását meghallja” (Jób 34:28). Tevékenyen, intenzíven várja,
hogy helyrehozza a világunkban annyira nyilvánvaló rossz dolgokat. Ez a maga
teljességében végül Isten utolsó ítéletének és a föld újjáteremtésének az
idején valósul majd meg.
Az ókori
Izraelnek bőven volt oka dicsőíteni az Urat, és mi, a kereszt után mennyivel
több okot találunk erre!
VALLÁSI ELNYOMÁS |
Augusztus 6 |
Kedd |
Izrael és Júda országainak
jobb periódusaiban az emberek visszatértek Isten imádatához, a templomba, bár
istentiszteletükbe akkor is keveredtek bálványimádó elemek, a környező népek
vallási szokásai. A próféták szerint viszont még a legnagyobb vallási
igyekezetük sem volt elég ahhoz, hogy eltérítse őket a hétköznapokban elkövetett
gonoszságoktól. Bármenynyi erőfeszítést is tettek, hogy az istentisztelet
szertartásai alatt eléggé vallásosnak mutatkozzanak, énekük hangja nem tudta
elnyomni a szegények és a leigázottak kiáltásait.
Ámósz írja kora embereiről,
hogy „a szegényre törtök, és e föld szegényeinek kipusztítására” (Ám
8:4). Látta rajtuk: alig várják a szertartások végét, mert minél
hamarabb szeretnék újra kinyitni boltjaikat, visszatérve csaló kereskedésükhöz,
hogy megvegyék „a szegényeket pénzen, és a szűkölködőt egy öltő saruért”
(Ám 8:6).
Mit mondott az Úr Ézs 1:10-17, Ám 5:21-24 és Mik 6:6-8 verseiben
az ilyen vallásos emberek szertartásairól?
Prófétái által Isten erős kifejezésekkel gúnyolja az olyan
vallásoskodást és istentiszteletet, ami közben egyáltalán nem vesznek tudomást
a környezetükben élők szenvedéséről és nyomorúságáról. Ám 5:21-24 szakaszában Isten
kijelenti, hogy „Gyűlölöm, megvetem ünnepeiteket, ünnepségeiteket ki nem
állhatom!… hallani sem akarom lantotok zengését” (RÚF)!
Mikeás 6. fejezetében egyre terjengősebb, már szinte gúnyosnak
tűnő ötletek sorát olvassuk arról, hogy mi lenne az istentisztelet
legmegfelelőbb módja. A próféta csúfondárosan veti fel, hogy vigyenek égőáldozatokat,
az áldozatok számát növeljék egészen „ezernyi kosok” és „tízezernyi olajpatakok”
(Mik 6:7) mértékéig, majd rátér az iszonytató, de nem ismeretlen, szélsőséges
gyakorlatra: elsőszülött gyermekük feláldozására, mintha ezzel lehetne elnyerni
Isten kegyét és bocsánatát.
Az Úr azonban igazából nem várt tőlük mást, mint „hogy igazságot
cselekedjél, szeresd az irgalmasságot, és alázatosan járj Isteneddel” (Mik
6:8, ÚRK).
Kaptad már
azon magad, hogy jobban odafigyeltél a vallási formaságokra és a
szertartásokra, mint a környezetedben való segítségnyújtásra? Mit tanultál
abból az esetből?
AZ ISTENTISZTELET MÓDJA |
Augusztus 7 |
Szerda |
A próféták még egy lépést említettek az istentisztelet és az
igazságosság közötti kapcsolatra vonatkozóan: aktívan tenni kell a szegények és
elnyomottak helyzetének javításáért, mert a szükségben lévőknek nyújtott segítség
fontos része az istentiszteletnek. Ézsaiás próféta könyve 58.
fejezetében ez az összefüggés különösen szembetűnő.
Olvassuk el Ézsaiás 58. fejezetét! A fejezet elején leírtak
szerint mi romlott el Isten és népe viszonyában?
Amint már korábban is említettük, ez a bírálat olyan embereket
szólít meg, akik mélységesen vallásosak. Látszólag komolyan keresik Istent, csakhogy
nyilván hiába. Ezért mondja az Úr, hogy próbáljanak változtatni az istentiszteletük
módján, másképpen kezdjék szolgálni Őt. Azt tartja igazi istentiszteletnek, „hogy
megnyitod a gonoszság bilincseit, megoldod az iga köteleit, szabadon
bocsátod az elnyomottakat, és minden igát széttörsz” (Ézs 58:6, ÚRK),
valamint azt, ha enni adnak az éhezőknek, hajlékot a hontalanoknak és segítenek
az ínségben lévőkön. Az Ige nem úgy említi az ilyen tevékenységeket, mintha az
istentisztelet kizárólagos formái volnának, viszont Isten valóban fontosnak
tartja, hogy ez is egy módja legyen az imádatunknak. Talán még jobb is a sokkal
hagyományosabb szertartásoknál. Ugyanis itt nem csupán befelé forduló
tevékenységről van szó, hanem olyasmiről, ami Isten tisztelőinek a
környezetében mindenkinek áldást visz. „Az istentisztelet valódi célja, hogy
emberek felszabaduljanak a bűn terhei alól, vége legyen a türelmetlenségnek és
elnyomásnak, igazságot, szabadságot és békét hozzon” (The SDA Bible
Commentary. 4. köt. 306. o.).
Ézs 58:8-12 verseiben az istentiszteletnek e formáira válaszul az
Úr áldásokat ígér. Lényegében kijelenti: ha az ember kevésbé koncentrálna csak önmagára,
tapasztalná, hogy Isten vele és általa munkálkodik a gyógyulásért és helyreállításért.
Érdekes módon a fejezet összekapcsolja az istentiszteletnek ezt a formáját az
örömteli szombatünnepléssel. Már korábban is utaltunk a szombat és a szolgálat
közötti szoros összefüggésre, de ezek a versek mindkettőre kitérnek, amikor
arra szólítják az embert, hogy legyen élettel teli az istentisztelete és
fedezze fel Isten áldásait. Ellen G. White ezekről a versekről gondolkodva
jegyzi meg: „az Úr szombatjának megtartóira hárul annak a felelőssége, hogy
irgalommal jót cselekedjenek” (Welfare Ministry. 121. o.).
SZERETET ÉS HŰSÉG |
Augusztus 8 |
Csütörtök |
Amikor kora vallási vezetői bírálták Jézust, mert „bűnösökkel”
evett együtt, Ő Hóseás prófétát idézve felelte, hogy keressék meg a
könyveikben, mire gondolt Isten valójában ezzel a kijelentéssel: „irgalmasságot
akarok és nem áldozatot” (Mt 9:13, idézi Hós 6:6).
Amint tudjuk, Jézus egész élete a gondoskodás és szolgálat
jegyében telt. Az emberekkel való kapcsolata, a gyógyításai és sok példázata is
azt mutatja és arra vezet, hogy ilyen életmóddal kell kifejezésre juttatni az
Isten iránti őszinte tiszteletet. Legádázabb kritikusai a vallási vezetők
voltak, de Jézus is a legélesebb bírálattal illette őket. Ézsaiás korának
vallásos népéhez hasonlóan ők szintén úgy képzelték, hogy vallási
cselekményeikkel biztosították maguknak a különleges kapcsolatot Istennel, de
közben kihasználták a szegényeket és nem törődtek a nélkülözőkkel. Tetteik nem álltak
összhangban istentiszteletükkel, ezért Jézus a leghatározottabban elítélte
képmutatásukat.
Olvassuk el Mk 12:38-40 verseit! Miért említette meg Jézus az
írástudókkal kapcsolatban, hogy „az özvegyeknek házát fölemésztik”? Mi
az oka annak, hogy az ilyen emberek „súlyosabb ítélet alá” esnek?
Máté evangéliuma
23. fejezetében találjuk Jézus
legfélelmetesebb prédikációját – kiváltképp a vallásos emberek szempontjából.
Nemcsak azt vetette a szemükre, hogy nem segítenek a hátrányos helyzetben
lévőkön, hanem szerinte az ilyen vallás még nagyobb terheket rak rájuk.
Tetteikkel vagy időnként azzal, hogy éppen nem tesznek semmit, bezárják „a
mennyek országát az emberek előtt” (Mt 23:13, RÚF).
Az évszázadokkal korábban élt próféták szavait visszhangozva Jézus
rámutatott, hogy óriási szakadék tátong szigorú vallási cselekményeik és az igazságtalanságok
között, amelyeket eltűrtek vagy még hasznot is húztak belőlük. „Jaj nektek,
képmutató írástudók és farizeusok, mert tizedet adtok a mentából, a
kaporból és a köményből, de elhanyagoljátok azt, ami a törvényben ezeknél
fontosabb: az igazságos ítéletet, az irgalmasságot és a hűséget” (Mt 23:23,
ÚRK)! Majd hamar hozzátette, hogy egyáltalán nem a vallási szokások és
cselekmények a rosszak, csakhogy a tisztességes eljárást nem lehet ezekkel
pótolni.
Hogyan
kerülhetjük el azt a csapdát, miszerint az igazság ismerete önmagában elég?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 9 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Jaj a farizeusoknak” c. fejezet,
514-524. o.
„A gyakorlati kegyesség értékét hangsúlyozva a próféta
megismételte a tanácsot, amelyet Izráel századokkal előbb kapott… Jahve szolgái
korszakról korszakra elismételték ezeket a tanácsokat azoknak, akiket az
irgalmasság elfelejtésének veszélye és a formai vallásosság fenyegetett” (Ellen
G. White: Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó,
202-203. o.). „Azt az útmutatást kaptam, hogy fordítsam népünk figyelmét
Ézsaiás 58. fejezetére. Olvassuk figyelmesen ezt a részt és tudatosítsuk
magunkban, hogy milyen is az a szolgálat, ami életet hoz a gyülekezetekbe! Az
evangélium művét a nagylelkűségünk és a munkánk eszközével vigyük előre! Amikor
szenvedőkkel találkozunk, akiknek segítségre van szüksége, segítsünk! Ha
éhezőket látunk, adjunk nekik enni! Aki ezt teszi, Krisztus szolgálatának
soraiban halad. A Mester szent feladata a jótékonyság munkája volt. Népünk
tagjai mindenütt igyekezzenek részt venni ebben” (Ellen G. White: Welfare
Ministry. 29. o.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Gondoltunk már arra, hogy az igazságosság és az
irgalom az istentisztelet része? Mit változtat ez az emberekhez való
viszonyulásunkon? Az istentiszteletről alkotott felfogásunkon is alakít ez a
felismerés?
2)
Mit tehetünk, nehogy egyéni és közösségi
hitéletünkben elhanyagoljuk, „ami a törvényben ezeknél fontosabb” (Mt
23:23, ÚRK)? Fel tudunk idézni néhány példát, amire mondható, hogy „megszűritek
a szúnyogot, a tevét pedig elnyelitek” (Mt 23:24)?
3)
Miért olyan nagy bűn a képmutatás? Nem jobb, ha
legalább megpróbálunk jó képet mutatni?
4) Mit
változtat a világképünkön, ha tudjuk, hogy a próféták szavai szerint Isten
hogyan viszonyul a szegényekhez, szűkölködőkhöz? Mennyire hatnának ránk másként
a helyi hírek, ha mindent a próféták szemével látnánk és az ő fülükkel hallgatnánk?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A prófétákat aggasztotta az országban zajló gonoszság, de
különösen odafigyeltek arra, amit olyanok követtek el, akik Isten tisztelőinek mondták
magukat. Sem a próféták, sem Jézus szemében nem fér össze az istentisztelet az
igazságtalansággal, mert az képmutatás. A szegényekről és a rászorulókról
gondoskodni, az elnyomás ellen fellépni – ez az igaz istentisztelet, amit elvár
az Úr.
BALASSI BÁLINT:
ADJ
MÁR CSENDESSÉGET
Adj
már csendességet, lelki békességet, mennybéli Úr,
Bujdosó
elmémet, ódd bútól szívemet, kit sok kín fúr.
Sok
ideje immár, hogy lelkem szomjan vár mentségre,
Őrizd,
ne hagyd, ébreszd, haragod ne gerjeszd vesztségére.
Nem
kicsiny munkával: Fiad halálával váltottál meg,
Kinek
érdeméért most szükségemet teljesítsd meg.
Irgalmad
nagysága, nem vétkem rútsága feljebb való,
Irgalmad
végtelen, de bűnöm éktelen s romlást valló.
Jó
voltod változást, gazdagságod fogyást érezhet-e?
Ki
engem, szolgádat, mint régen sokakat ébreszthet-e?
Nem
kell kételkednem. Sőt: jót reménylenem igéd szerint!
Megadod
kedvesen, mit ígérsz kegyesen, hitem szerint.
Nyisd
fel hát karodnak, szentséges markodnak áldott zárját,
Add
meg életemnek, nyomorult fejemnek letört szárnyát.
Repülvén
áldjalak, élvén imádjalak vétek nélkül,
Kit
jól gyakorolván, haljak megnyugodván, bús kín nélkül.