2019 / III.
− 5 tanulmány − Július 27−Augusztus 2.Próféták kiáltó szava
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK:
1Mózes 19:1-13; 1Sámuel 8:10-18; Ézsaiás 1:15-23; Ezékiel 16:49; Ámósz
5:10-15; Mikeás 6:8
„Megjelentette néked, oh ember, mi légyen a jó,
és mit kíván az Úr tetőled! Csak azt, hogy igazságot cselekedjél, szeressed az
irgalmasságot, és hogy alázatosan járj a te Isteneddel”
(Mik 6:8).
Az
ószövetségi próféták a Biblia legérdekesebb jellemei közé tartoznak. Nem
lehetett mindig kellemes a társaságuk, de metsző hangjuk, bátor üzenetük, fájdalmuk,
haragjuk és dühük miatt lehetetlen volt figyelmen kívül hagyni őket.
Alkalmanként még a tetteikkel is szemléltették az üzenetüket.
Isten
elsősorban Izraelhez és Júdához küldte őket, a kiválasztott népet hívogatták vissza
ahhoz, amire Isten kiválasztotta őket. A népet és vezetőit túl könnyen magával
ragadta a környező népek életmódja meg a bálványaik. A próféták hálátlan
feladata volt, hogy megtérésre késztessék népüket, időnként Isten szeretetére,
a múltban értük végbevitt tetteire emlékeztetve, máskor pedig az Istentől való
eltávolodás következményeire figyelmeztetve.
Amint
látni fogjuk, a szegények, rászorulók és gyámoltalanok elnyomása volt az egyik
legnagyobb bűn, ami miatt figyelmeztették a vezetőket és a népet. Igen,
helytelen a bálványimádás, valóban rossz a hamis vallási szokások követése, de
a gyengék és a szegények kihasználása is elítélendő!
VISSZA-VISSZATÉRŐ FELHÍVÁS AZ IGAZSÁGOSSÁGRA |
Július 28 |
Vasárnap |
Isten világosan körvonalazta Izrael népére vonatkozó tervét, ők
azonban csak ritkán éltek igazán annak fényében. Nem sok generációval azután,
hogy elfoglalták új országukat, arra kérték Sámuelt, a prófétát és bírát, hogy
nevezzen ki egy királyt népük vezetőjéül, „mint minden népnél szokás” (1Sám
8:5).
Mire figyelmeztetett 1Sám 8:10-18 szakaszában a próféta, miután
a nép királyt kért?
Sámuel a kérést úgy értelmezte, hogy Izrael még egy lépést tett a
más népekhez való hasonulás felé. Igyekezett ugyan tanácsolni az első királyt,
Sault, mégsem telt el sok idő addig, míg valóra vált a próféciája. Izraelben a
királyság korának tetőpontján Dávid és Salamon sem kerülte el a hatalom
kísértéseit, romlását és túlkapásait. Izrael és Júda királyainak uralkodása idején
Isten prófétákat küldött, hogy kifejezzék akaratát és emlékeztessék a vezetőket
meg a népét, milyen felelősséget rótt rájuk Isten a társadalmuk elfeledett tagjait
illetően. A héber próféták írásaiban folyamatosan, újból és újból hangzik a
felhívás, hogy helyesen éljenek és teremtsenek igazságot a társadalomban. A
próféták rendszeresen és sürgetően szálltak szembe a nép és a vezetők hűtlenségével,
főképpen azoknak hangjaként, akik a saját érdekükben nem tudtak szót emelni, és
azért voltak nehéz helyzetben, mert a nép nem követte Isten akaratát. Az ószövetségi
próféták szenvedélyes hangvételéről szólva Abraham Joshua Heschel szembeállítja
a mi nyugalmunkat a próféták igazságot követelő hangjával. „Világszerte előfordulnak
olyan dolgok ma is, amelyek a prófétákat borzalommal töltötték el… Az
igazságtalansággal szembeni heves türelmetlenségüket hisztérikus kirohanásnak
vélhetjük. Mi magunk is folyamatosan tanúi vagyunk igazságtalan tetteknek és a
képmutatás, a hamisság megnyilvánulásainak, gyalázatos, nyomorult dolgoknak, de
ezek csak ritkán hoznak ki a sodrunkból vagy izgatnak fel túlságosan. A próféták
számára azonban már a kisebb igazságtalanságok is kozmikus méretűnek tűntek”
(Abraham Joshua Heschel: The Prophets. New York, 1962, Jewish Publication
Society of America, 3-4. o.). A próféták szavai által bepillanthatunk Isten
szívébe és gondolataiba. Az Ő nevében szólva segítenek, hogy az Úr könnyes
szemével lássuk meg a világunkban lévő igazságtalanságokat és szenvedést.
Szenvedélyes hangjuk tettekre szólít, hogy működjünk együtt Istennel, enyhítsük
és orvosoljuk a körülöttünk élők elnyomását, szenvedését.
Hogyan
akarunk időnként mi is úgy tenni, „mint minden népnél szokás” (1Sám
8:5), amivel talán önmagunknak vagy másoknak ártunk?
ÁMÓSZ |
Július 29 |
Hétfő |
„Nem
vagyok próféta, sem prófétatanítvány. Pásztor vagyok én, és fügét termesztek. De
elhívott engem az ÚR a nyáj mellől, és ezt mondta nekem az Úr: Eredj, és
prófétálj népemnek, Izráelnek”
(Ám 7:14-15, RÚF).
Ámósz nyíltan kimondja, hogy
nem képzett próféta, viszont abból, ahogyan üzenetét Izrael népe elé tárja,
nyilvánvaló, mennyire képes a hallgatói figyelmét a mondandójára irányítani.
Népszerű témával kezd – felsorolja a környező népeket, Szíriát, Filiszteát,
Föníciát, Edomot, Ammont és Moábot –, részletesen leírja bűneiket, gaztetteiket
és embertelenségüket, amelyekért Isten megbünteti őket (lásd Ám 1:3–2:3).
Könnyen elképzelhető, milyen örömmel fogadták az izraeliták az ellenségeik
fejére olvasott vádpontokat, főleg azért, mert ellenük irányult a felsorolt
népek bűneinek nagy része. Azután Ámósz szavai közelítenek a saját népe felé,
Isten ítéletét hirdetik Júda felett, ami az ország kettéválása idején Izrael
déli szomszédja volt. Isten nevében szólva Ámósz felidézi, hogy a nép elvetette
Istent, nem tartja be parancsolatait, majd kijelenti a rájuk váró büntetést is
(lásd Ám 2:4-5). Az is elképzelhető: az északi királyság lakói örömmel konstatálták,
hogy Ámósz a szomszédaik vétkeire mutatott.
Majd a próféta a hallgatói
felé fordul, innentől a könyv további része Izrael gonoszságára,
bálványimádására, igazságtalanságára összpontosít, meg arra, hogy sorozatosan
kudarcot vallanak Isten előtt.
Olvassuk
el Ám 3:9-11, 4:1-2, 5:10-15 és 8:4-6 verseit! Milyen bűnök miatt feddődik a
próféta?
Ámosz egyáltalán nem
diplomatikusan fogalmaz, a nyelvezete, a figyelmeztetései vészjóslóak, és
üzenetét olyan részek is tarkítják, amelyekben az Istenhez való visszatérésre
hívja népét. Kiált, hogy erősítsék meg igazságérzetüket és törődjenek a
közöttük élő szegényekkel: „folyjon az ítélet, mint a víz, és az igazság,
mint a bővízű patak” (Ám 5:24). Ámósz próféciájának utolsó néhány verse
Isten népének jövőbeli helyreállítására mutat (lásd Ám 9:11-15). „Amikor a
legmélyebbre süllyedtek a hitehagyásban és a legnagyobb volt a nyomoruk, Isten
a megbocsátás és a remény üzenetét küldte hozzájuk” (Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 177. o.).
Talán néha
szükséges keményen szólnunk, hogy valaki helyrehozza a rossz dolgokat? Honnan
tudhatjuk, hogy éppen helyénvaló-e így beszélni?
MIKEÁS |
Július 30 |
Kedd |
„Megmondta
neked, ó, ember, hogy mi a jó, és mit kíván tőled az ÚR: csak azt, hogy
igazságot cselekedjél, szeresd az irgalmasságot, és alázatosan járj Isteneddel”
(Mik 6:8, ÚRK).
Mik 6:8 a Szentírás
legismertebb szakaszai közé tartozik. Viszont még ha sok hasonló versből
szlogent vagy „posztert” is gyártunk, valószínűleg kevésbé ismerjük a
hátterüket, mint bevallanánk.
Mit tett a
nép Mik 2:8-11 és 3:8-12 versei szerint, ami miatt Mikeás ítéletet mondott?
_____________________________________________________________
Akház király uralkodása
idején újabb történelmi és lelki mélypontra jutott Isten népe Júda országában.
Egyre szélesebb körben terjedt a bálványimádás a különféle gonosz szokásaival
együtt. Ugyanakkor, amint a kor többi prófétája is rámutatott, a szegényeket
folyamatosan kizsákmányolták, kizsigerelték.
Mikeás sem volt kevésbé az
ítélet prófétája, mint a kortársai. Könyve első három fejezetének legnagyobb
része hangot ad Isten haragjának és bánatának népe gonosz tettei miatt és szól
a rájuk váró pusztulásról.
Isten azonban nem mondott le
népéről. Még a próféták metsző hangja és kemény üzenetei is azt jelezték, hogy
továbbra is törődik velük. Pontosan a szeretete és törődése miatt
figyelmeztette őket. Arra vágyott, hogy megbocsáthasson nekik és
helyreállíthassa őket, nem akart örökre haragudni (lásd Mik 7:18-20).
Ez tehát a háttere a jól ismert receptnek: cselekedj igazságosan, szeresd
az irgalmasságot és alázatosan járj. Egyszerűnek tűnhet, mégis az ilyen hitélet
a gyakorlatban sokkal nagyobb kihívást jelent, kiváltképp akkor, ha ellentétesnek
mutatkozik a bennünket körülvevő társadalom gyakorlatával. Amikor mások
profitálnak az igazságtalanságból, kigúnyolják az irgalmat és öntelten járnak,
akkor bátorság és kitartás kell ahhoz, hogy az ember igazságosan cselekedjen,
szeresse az irgalmasságot és alázatosan járjon. Csakhogy ebben nem állunk
egyedül: ha így teszünk, Istennel tartunk!
Mi a
kapcsolat aközött, hogy igazságosan cselekszünk, szeretjük az irgalmasságot és
alázatosan járunk Isten előtt?
EZÉKIEL |
Július 31 |
Szerda |
Ha megkérdeznénk
keresztényektől, hogy nevezzék meg „Sodoma bűneit”, valószínűleg a különféle
szexuális bűnöket és egyéb elfajult dolgokat sorolnák. Végtére is 1Móz 19:1-13
valóban elvetemült, beteg társadalmat mutat be, amiről elmondható, hogy bőven
megérett a pusztulásra.
A válasz azonban érdekes
módon ennél még összetettebb. Figyeljük csak meg, mit ír Ezékiás: „Ímé, ez
volt vétke Sodomának, a te öcsédnek: kevélység, eledel bősége és
gondtalan békesség volt nála és leányainál, de a szűkölködőnek és
szegénynek kezét nem fogta meg” (Ez 16:49). Egyértelmű, hogy az Úr nem
siklott át a városban terjengő elfajult szokások egyéb formái felett, itt azonban
Ezékiel a gazdasági igazságtalanságokat és a szükségben lévők elhanyagolását
állította a figyelem középpontjába. Lehetséges, hogy Isten szemében az anyagi
téren elkövetett bűnök éppen olyan rossznak számítanak, mint az, ami a
szexuális életben megesik?
Ámósz, Mikeás és Ézsaiás kora
után élt Ezékiel, akinek az üzenetei szintén a közelgő pusztulásra
figyelmeztettek. Miután azonban a babilóniaiak elfoglalták Jeruzsálemet és
lakóit fogságba vitték, a próféta inkább Isten helyreállító ígéreteit helyezte
a fókuszba.
Olvassuk
el Ez 34:2-4 és 7-16 verseit! Hasonlítsuk össze Izrael korrupt vezetőinek
tetteit azzal, ahogyan Isten pásztorolja a népét! Ellentétben az Úr
módszereivel, hogyan bántak a vezetők a leggyengébb „báránnyal”?
Valóban annyira rossz volt a
nép, hogy a próféta Sodomához hasonlította őket, az Úr mégis utánuk
nyúlt, remélve, hogy elfordíthatja őket gonoszságuktól. Újabb terve
szerint visszatérnek saját földjükre, felépítik Jeruzsálemet és a
templomot. Ismét megtartják majd az ünnepeket, amelyeket Ő rendelt el és
a földet megint egyenlően osztják el a nép között, örökségükként (lásd
Ez 47:13–48:29). Egyértelműnek tűnik, hogy Isten szándéka szerint a
fogságból való visszatérés után újból életbe lép a népére vonatkozó terve,
amit először Mózesnek és az izraelitáknak nyilatkoztatott ki, még Egyiptomból
való kiszabadításuk után. Ennek a tervnek részét képezte az is, hogy figyeljenek
a társadalom leggyengébb tagjaira és azokra, akiket kívülállóknak
tekintettek.
Mennyire
fontos a számodra, hogy Isten második – sőt még több – esélyt is ad, mint
ahogyan a népével tette, akiknek lehetőségük volt jobb döntéseket hozni, mégis
rossz útra léptek?
ÉZSAIÁS |
Augusztus 1 |
Csütörtök |
Olvassuk el Ézs 1:15-23, 3:13-15 és 5:7-8 verseit! Mi volt a
próféta válasza arra, amit a társadalomban látott?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ézsaiás nyitó prédikációjának – az első öt fejezetnek – vegyes a
témája: van benne éles bírálat amiatt, hogy milyenné lett Isten népének társadalma,
figyelmeztetés a küszöbön álló ítéletre, mivel elvetették Istent és folyamatosan
helytelenül cselekszenek, ugyanakkor reményt is ad, ha a nép hajlandó visszatérni
Istenhez és megreformálni életét, társadalmát. A szavaiból talán a bánat árad a
legerősebben. Annak alapján, amilyennek Istent megismerte és amit az Úr akart
népe között látni, a próféta siratja azt, ami elveszett, az elfeledett emberek
megszámlálhatatlan sokaságát, akiknek ártottak, ugyanakkor kesereg a népre váró
ítélet miatt is.
Ézsaiás a prófétai szolgálata során egy bizonyos mintát követett.
Unszolta a népet, hogy emlékezzenek mindarra, amit Isten értük tett. A reményt
is eléjük tárta, elmondta, hogy mit szeretne végbevinni értük az Úr a jövőben. Ezért
kell keresniük Őt, mert ha újból kapcsolatba lépnek vele, visszafordulnak a
tévútról és majd másképpen bánnak az emberekkel.
Az 58. és az 59. fejezetben Ézsaiás visszatér az igazság
témájához. Olyan társadalomról ír, ahonnan „eltávozott a jogosság, és az
igazság messze áll, mivel elesett a hűség az utcán, és az egyenesség nem
juthat be” (Ézs 59:14). Azt is kijelenti azonban, hogy Isten mindent tud és
megmenti népét – „eljő… a megváltó” (Ézs 59:20).
Ézsaiás próféta jelentős figyelmet szentel a könyvében a Messiás
eljövetelének, aki majd újból megalapítja Isten uralmát a földön, igazságot,
irgalmat, gyógyulást és helyreállítást hozva.
Olvassuk el
Ézs 9:6-7, 11:1-5, 42:1-7 és 53:4-6 verseit! Hogyan illeszkednek ezek a
próféciák ahhoz, amit Jézus életéről, szolgálatáról és halálról tudunk? Ezek
szerint mi a célja Jézus eljövetelének?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 2 |
Péntek |
Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, „Az aszszír fogság” c. fejezet,
175-182. o.; „Ézsaiás elhívása” c. fejezet, 189-193. o.
„A próféták felemelték
szavukat koruk kiáltó zsarnoksága, felháborító igaz ságtalansága, rendkívüli
fényűzése, botrányos dőzsölése, égbekiáltó feslettsége és züllöttsége ellen. De
hiába tiltakoztak, hiába bélyegezték meg a bűnt” (i. m. 176-177. o.).
„A nép szociális helyzete
különösen csüggesztő volt. Nyereségvágyból emberek házhoz házat, szántóföldhöz
szántóföldet szereztek. Az igazságot elferdítették és nem könyörültek a
szegényeken… Még a bíráknál is – akiknek kötelességük volt az elhagyottakat
védeni – süket fülekre talált a szegények és szűkölködők, az özvegyek és árvák
kiáltása… Nem csoda, ha ilyen állapotok láttán Ézsaiás visszariadt a felelősségtől,
amikor Uzziás uralkodásának utolsó évében Isten megbízta, hogy vigye el intő és
feddő üzenetét Júdának. Jól tudta, hogy konok ellenállással fog találkozni” (i.
m. 190-191. o.).
„A próféták… e világos
kijelentéseit úgy kell fogadnunk, mint Isten szavát, amely mindenkinek szól.
Ragadjunk meg minden alkalmat a terheket hordozók és a lesújtottak iránti
irgalmasságra, a szerető gondoskodásra és a keresztény szívességre” (i. m. 203.
o.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Általában úgy gondoljuk, hogy a prófécia a jövőt
mondja meg, de a próféták nagyon is odafigyeltek koruk világára. Ennek fényében
hogyan látjuk másként a szerepüket?
2)
A próféták élete és üzenete is mutatja, hogy
mennyire nehéz és veszélyes lehet az, ha valaki kiáll az igazságért. Vajon
miért voltak olyan határozott nézeteik, és miért adtak hangot a panaszaiknak?
3)
A próféták írásaiban mintha Isten időnként
haragosan szólna, máskor azonban a népe iránti mélységes törődése érezhető.
Jellemének e két oldalát hogyan lehet összhangba hozni egymással?
ÖSSZEFOGLALÁS:
Az ószövetségi próféták mély átéléssel, gyakran haragosan és
felháborodottan védelmezték Isten akaratát a nép előtt. Szenvedélyesen képviselték
Isten kifejezett kívánságát, erősen kiemelve, hogy igazságot kell szolgáltatni
a szegényeknek és az elnyomottaknak. Amikor az Istenhez való visszatérésre
szólítottak, arra is kitértek, hogy véget kell vetni az igazságtalanságok
gyakorlásának. Az Úr is megígérte ezt, amikor jobb jövőről üzent népének.
FÜLE LAJOS:
A
SÓ ÍZE
Mikor
már semmire se jó,
a
sót kidobják, eltapossák.
A
Föld sója: a keresztyén nép
alig
hordoz isteni ízt már,
keserű
tőle a világ.
Ízetlenülő
életem
nehéz
lehet viselni, Jézus.
Kérlek,
ne hagyd kidobni mégse!
Adj
néki újra, újra ízt!