2019 / III.
− 4 tanulmány − Július 20−26.Isten a Teremtő
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK:
Zsoltárok 9:8-10, 14-21; 82; 101; 146; Példabeszédek 10:4; 13:23, 25; 30:7-9
„Védelmezzétek a nincstelennek és az árvának a
jogát, szolgáltassatok igazságot az elesettnek és a szűkölködőnek! Mentsétek
meg a nincstelent és a szegényt, ragadjátok ki a bűnösök kezéből”
(Zsolt
82:3-4, RÚF)!
Jól
bemutatják a Zsoltárok és a Példabeszédek, hogy milyen Istennel élni nemcsak az
istentiszteletek és egyéb vallási cselekmények alatt, hanem a hétköznapi
dolgokban is. A példabeszédek könyve a gyakorlati életbölcsesség széles
palettáját kínálja, az emberi kapcsolatoktól a családi életen és a munkavégzésen
át a kormányzásig. A zsoltárok könyve olyan énekek gyűjteménye,
amelyekben sokféle érzelem és lelki tapasztalat megjelenik, a panasztól az
átszellemült dicséretig és a kettő között minden. Könnyű észrevenni, hogy a
hitünknek hatnia kell az életünk minden szegmensére és tapasztalatára, mert
Isten egész valónkkal törődik.
Mindeközben
azonban aligha lehet figyelmen kívül hagyni az emberiség állapotát egészen
átható igazságtalanságokat, ha a bűnbe süllyedt világban zajló életről
gondolkodunk. Ezért is olvashatunk annyit arról, hogy az Úr látja és enyhíteni
akarja az igazságtalanságokat. Ő a reménysége a remény nélkül élőknek.
Csupán
csak érinteni tudjuk most, hogy mi mindent írnak e könyvek erről a témáról, de
talán ez a tanulmány arra készteti majd az olvasókat, hogy tevékenyebb
szolgálatot végezzenek a szegények, az elnyomottak és az elhagyottak érdekében,
akik mindannyiunk környezetében vannak, akiknek segítenünk kötelesség.
ZSOLTÁROK: A REMÉNYSÉG ÉNEKEI AZ ELNYOMOTTAKNAK |
Július 21 |
Vasárnap |
Amint már megjegyeztük, Isten
látja és hallja a gyötrődőket és a bajban lévőket. A Zsoltárokban többnyire
olyanok kiáltanak, akik Istenben bíztak, mégsem látják, hogy megtörténne az
igazságszolgáltatás. Úgy tűnhet, hogy Isten jóságának, igazságának és
hatalmának kijelentései felett elsöprő erővel tarol a sok igazságtalanság és az
elnyomás, amit a zsoltárosok tapasztalnak és látnak. Mégis olyanok gondolatait
olvashatjuk, akik tovább énekelnek, az események sem az életüket, sem a hitüket
nem oltották ki. Él még bennük a remény. Sürgetve kérik Istent, hogy
cselekedjen, még mielőtt túl késő lenne, mielőtt a gonosz diadalmaskodna,
mielőtt elvesznek az elnyomottak az ellenük támadó gonoszság súlya alatt. A
zsoltárok könyve írói így akarnak hidat képezni a hitük megerősítése és az
élet megpróbáltatásai, tragédiái között.
El tudjuk
képzelni Zsolt 9:8-10 és 14-21 alapján, hogy milyen helyzetben volt Dávid, a
zsoltáros? Látjuk a feszültséget az Isten jóságába vetett hite és az akkori
tapasztalata között? Te hogyan vészelted át a hitharcokat a nagyon nehéz
megpróbáltatások idején?
A zsoltárok
könyvében
e feszült helyzetre válaszként újból és újból a reménységnek és
Isten jóságának, igaz ítéletének ígérete hangzik. Most úgy tűnhet, hogy a
gonoszság és az igazságtalanság győz, Isten azonban meg fogja ítélni a
gonoszokat és az igazságtalanokat. Megbünteti őket, azokat pedig majd helyreállítja
és megújítja, akiknek ártottak és akiket elnyomtak. C. S. Lewis a Reflections
on the Psalms (Gondolatok a Zsoltárokról) című könyvében leírja, eleinte
meglepődött azon, hogy a Zsoltárok újból és újból érzékeltetik, íróik mennyire
várják Isten ítéletét. Megfigyelése szerint a Biblia sok mai olvasója fél az
ítélettől, viszont ahogy látja, az eredeti zsidó nézőpont és írók szerint „végül
meghallják majd emberek ezreinek a hangját, azokét, akiket megfosztottak a
javaiktól, de akiknek az oldalán áll az igazság. Ők valóban nem félnek az
ítélettől. Tudják, hogy ügyük vitathatatlan, csak meg kell hallgatni őket.
Amikor Isten eljön ítéletet tartani, végül hallatszani fog a hangjuk” (C. S.
Lewis: Reflections on the Psalms. New York, 1958, Harcourt, Brace and Company,
11. o.). A Zsoltárokban azt látjuk, hogy van remény az elnyomottak számára még
most, jelenlegi szenvedéseik és csalódásaik között is.
Milyen okunk
van arra, hogy valóban várjuk az ítéletet és ne féljünk tőle?
„ISTENEM, CSELEKEDJ!” |
Július 22 |
Hétfő |
Mi az üzenete a 82. zsoltárnak?
A történelem során Izrael népének az Istentől kapott rendelkezések
és szabályok ellenére sokszor nem sikerült e terv szerint élni. Gyorsan hasonultak
a környezetükben élő népekhez, az igazságtalanság és elnyomás mintáit követve.
A vezetők és a bírák csak magukkal törődtek, jóindulatukat meg lehetett
vásárolni. A kizsákmányolás az átlagembereket és különösen a szegényeket
fenyegette, akiknek nem nyújtott védelmet a törvényszék.
A 82. zsoltár erre a helyzetre válaszol. Úgy mutatja be Istent,
mint aki a Legfőbb Bíró. Felvázolja a jelenetet, amelyben az Úr megítéli a vezetőket,
sőt a nép bíróit is. Ez a zsoltár hangsúlyozza, hogy akik ilyen tisztséget töltenek
be a társadalomban, az Ő „uralma alatt ítélkezzenek” (Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 124. o.). Isten képviselőiként
és alárendeltjeiként állnak tisztükben és végzik munkájukat. A zsoltáros
szerint az isteni igazság a modellje annak, ahogyan a földi igazságszolgáltatásnak
működnie kell, valamint ennek a mércéje alapján ítélik majd meg az igazságot és
igazságtalanságot, ill. azokat, akik eljárnak a nevében.
A zsoltár egy közvetlenül Istenhez intézett kéréssel zárul, hogy
cselekedjen az Úr (Zsolt 82:8), lépjen közbe és vessen véget a nép között
annyira elterjedt igazságtalanságoknak. Számos más zsoltárhoz hasonlóan ez is
hangot ad azoknak, akik magukért nem tudnak szólni, az elnyomottaknak, akiknek
elhallgattatja a szavát az igazságtalan rendszer, amelyben élnek és dolgoznak.
A 82. zsoltár úgy szólítja meg Istent, mint aki a Legfőbb Bíró, a világegyetem
és a népek Mindenható Ura. Nem létezik felsőbb bíróság és tekintély, amelyhez
fordulni lehetne. A megerősítő üzenetben az áll, hogy ha nincs olyan földi
bíróság, amely meghallaná a szegények és az elnyomottak kiáltását, ami most oly
sokszor megesik, létezik egy megtagadhatatlan lehetőség a segítségkérésre. Az
életünk különböző időszakaiban válhatunk az igazságtalanság áldozataivá, máskor
viszont talán mi magunk követünk el igazságtalanságot vagy húzunk hasznot abból.
Bölcsességet találhatunk olyan szakaszokban, mint a 82. zsoltár, akár
elnyomottak, akár elnyomók vagyunk. Isten figyeli a hamis bírókat is, akiket
szintén a gyermekeinek nevez, azt akarja, hogy ők is a jobb életet válasszák
(lásd Zsolt 82:6). Tehát még az elnyomók számára is van remény, ha teret
engednek Isten átváltoztató hatalmának!
A KIRÁLY ÍGÉRETEI |
Július 23 |
Kedd |
Milyen tanulságot szűrhet le bárki a 101. zsoltárból, ami
elsősorban uralkodóknak szól?
_____________________________________________________________
A 101. zsoltár a vezetőknek szól. Úgy tartják, hogy Dávid írta,
Izrael feletti uralkodásának még a korai időszakában. Az is lehet, hogy a
megkoronázásakor elhangzott fogadalmából származnak a gondolatok. Saul katonájaként,
majd pedig előle menekülve a saját bőrén tapasztalta, hogy mennyit árthat az
országának meg a családjának az az uralkodó, aki letért a helyes útról. Dávid
eltökélte, hogy ő nem olyan király lesz.
Talán kevesen vannak közöttünk politikai vagy országos vezetők,
mégis mindenki hathat másokra vagy bátoríthat valakit, talán a munkahelyén, a lakóhelyén,
a családjában vagy a gyülekezetben. Ellen White a következőt mondja az ilyen
vezetői szerepekről: „Mindenki fogadja meg Dávid szavait a 101. zsoltárból,
akin a család befolyásának őrzése nyugszik” (Ellen G. White: Counsel to
Parents, Teachers, and Students. 119. o.)!
Alkalomadtán álljunk készen rá, hogy beszéljünk ezekről az
elvekről, képviseljük azok előtt, akik vezető szerepet töltenek be felettünk! A
saját vezetői és befolyási körünkben pedig alkalmazhatjuk a vezetésre vonatkozó
dávidi elveket, hogy így mások számára is áldást jelenthessünk.
Dávid abból indult ki, hogy dicsőítenünk kell Istent a kegyelméért
és igazságáért (Zsolt 101:1), ez az alapja mindannak, amit vezetőként védelmezni
kívánt. Arra törekedett, hogy az életében és a munkájában ezeket a jellemzőket sajátítsa
el és gyakorolja. Ellen kell állni a helytelen cselekedetek, a korrupció, a
becstelenség kísértéseinek, amelyek különösen fenyegetik a hatalmon lévőket és
a vezetőket.
Dávid pontosan tudta, milyen fontos jó tanácsadókat választani,
akik helyes döntések meghozatalában segítik, ezért ígérte: megbízható
tanácsadókat keres és becsületes tisztségviselőket nevez ki. Uralmát igazságnak
és könyörületnek kell jellemeznie a munkatársai és a munkásai között is.
Talán nem
töltünk be olyan tisztet, hogy tanácsadóink és hivatalnokaink lennének. Mégis
hogyan válhat érezhetővé az életünk jó hatása, hogy a rászorulók igazságot és
könyörületet tapasztaljanak?
AZ ÚRRAL JÁRNI |
Július 24 |
Szerda |
A zsoltárok könyve
vége felé érve egyre
erősebben és hangosabban szól a dicsérő ének. Az utolsó öt zsoltár egyszerű, de
határozott felszólítással kezdődik: „Dicsérjétek az Urat!” Közülük az
első, a 146. zsoltár különösen arra összpontosít, hogy Isten odafigyel a szegényekre
és az elnyomottakra, ezért illeti dicséret.
Mi a 146.
zsoltár üzenete? Mit fejez ki Istenről, különösen az 5-9. versekben?
Isten a világ Teremtője (Zsolt 146:6), és
amint ez a zsoltár is leírja, Ő folyamatosan végzi munkáját mint Bíró,
Gondviselő, Szabadító, Gyógyító, Segítő és Védelmező. Minden szerepében
egyaránt odafigyel azokra, akik segítségre szorulnak. Nagyszerű képet kapunk
arról, hogy mit tesz és mit akar tenni az életünkben, a környezetünkben és a
világon!
Talán arra gondolunk, hogy azért kell gondoskodni
a rászorulókról, mert Isten ezt hagyta meg nekünk. A 146. zsoltár szerint
azonban Isten eleve gondoskodik, bennünket pedig kér, hogy csatlakozzunk hozzá.
Amikor felvesszük a harcot a szegénységgel, az elnyomással, a betegségekkel,
valójában Istennel működünk együtt a céljai érdekében. Mi lehet annál nagyobb kiváltság,
mint hogy Istenhez csatlakozva olyan feladatban veszünk részt, amiről a 146.
zsoltár is szól? Ez sok előnnyel jár. A keresztények gyakran beszélnek arról,
hogy keresik Istent és szeretnének még szorosabb kapcsolatban lenni vele. Zsolt
146:7-9 versei a Biblia egyéb részei mellett arra utalnak, hogy az Istennel
való találkozás egyik módja, ha csatlakozunk hozzá abban, amit tesz. Tehát ha
igyekszünk segíteni a szegényeket, a betegeket és az elnyomottakat, amit a 146.
zsoltár szerint Isten is tesz, akkor valójában vele működünk együtt. „Krisztus
azért jött a földre, hogy a szegények és a szenvedők között járjon. Figyelmének
legnagyobb része rájuk irányult. Ma pedig gyermekei által látogatja meg a
szegényeket és a rászorulókat, enyhíti a bajt és a szenvedést. A szenvedés és a
szükség nélkül nem érthetnénk meg igazán Isten kegyelmét és szeretetét, nem
ismerhetnénk meg a könyörületes, együttérző Mennyei Atyát. Az evangélium mindig
ott tűnik a legkedvesebbnek, amikor a leginkább rászoruló és nélkülöző
térségben hangzik” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 7. köt.
226. o.).
A tapasztalatod szerint
hogyan kerülhet az ember közel Istenhez, ha másoknak szolgál?
PÉLDABESZÉDEK:
MEGKÖNYÖRÜLNI A RÁSZORULÓKON |
Július 25 |
Csütörtök |
Bölcs mondások gyűjteményeként A
példabeszédek könyve a témák és élettapasztalatok széles körét érinti, a szegénységet,
a gazdagságot, a megelégedettséget, az igazságot és az igazságtalanságot – néha
eltérő nézőpontból fogalmazva. Az élet nem mindig egyszerű és egyenes, A
példabeszédek könyve pedig a különböző körülményekre és döntésekre
irányítja a figyelmet, amelyek kihatnak még az Istenhez hűséges emberek életére
is.
Olvassuk
el Péld 10:4, 13:23, 25, 14:31, 15:15-16, 19:15, 17 és 30:7-9 verseit! Mit
mondanak ezek a szövegek a gazdagságról, a szegénységről és a szükségben
lévőknek nyújtandó segítségről?
_____________________________________________________________
A példabeszédek könyve
kiemeli, hogy Isten figyel
a nyomorban élőkre és a sebezhetőkre, törődik velük. Némelyek a külső
körülmények miatt szegényednek el, mások a saját rossz döntéseik következtében,
és van, akit kizsákmányolnak, de bármi legyen is a helyzetük oka, minden ember
Teremtője az Úr (lásd Péld 22:2), Ő a Védelmező (Péld 22:22-23). Nem szabad elnyomni,
sem kihasználni a nehéz helyzetben lévőket, még ha hibákat követtek is el!
A példabeszédek könyve
szerint jobb lesz az
ember élete, ha a bölcsességet választja és engedelmeskedik Istennek, de a
gazdagság nem mindig Isten áldásából van. Az Ige fontosabbnak és az anyagi
javaknál végső soron eredményesebbnek tekinti az Istenhez való hűséget: „Jobb
a kevés igazsággal, mint a gazdag jövedelem hamissággal” (Péld
16:8).
A
példabeszédek könyve kiemeli
még a becsületesség és a tisztesség szerepét az üzleti életben, a kormányzatban
és az igazságszolgáltatásban (lásd Péld 14:5, 25; 16:11-13; 17:15; 20:23;
21:28; 28:14-16). A példabeszédek könyve nemcsak az egyes emberek
életére utal, hanem kitér arra is, hogyan működjön a társadalom egésze mindenki
javára, különös tekintettel a védelmet igénylőkre. Ismét emlékeztet rá, hogy
akik irányítanak és vezetnek, Isten segítségével végzik a munkájukat (lásd Péld
8:15-16), ezért az Ő eszközeiként kegyelmesen és együttérzéssel bánjanak a
szükségben lévőkkel.
Könnyű sajnálkozni
azokon, akik nehéz helyzetben vannak, de hogyan lehet tettekre váltani a
sajnálat érzését?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 26 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Dávid utolsó évei” c. fejezet,
697-707. o.
„Dávid zsoltárai a bűnbe
süllyedt és önmagát elítélő ember tapasztalatait, a legbensőségesebb hitet és
az Istennel való mély összeköttetést tükrözik. Élettörténete hirdeti, hogy a
bűn csak szégyent és fájdalmat hozhat az emberre, Isten szeretete és irgalma pedig
a legmélyebb mélységbe is elér. A bűnbánó lelket a hit emeli fel az
istenfiúságban való részesedés magasságába. Minden biztosíték és ígéret közül,
amelyet Isten szava tartalmaz, az tesz a leghatásosabban bizonyságot Istenről,
amely Istennek az emberek iránt gyakorolt hűségéről, igazságáról,
irgalmasságáról szól” (i. m. 706. o.).
A
példabeszédek könyvében
összegyűjtött bölcsességről ezt olvashatjuk: „Ezek
azok az alapelvek, amelyek a világi és a vallásos társadalom alapját és jólétét
képezik; ezek jelentik életünk és vagyonunk biztonságát. Mindazt, ami lehetővé
teszi a bizalmat és az együttműködést, a világ Isten törvényének köszönheti,
amint Igéje elénk tárja. Mégis Isten Igéjének alapelvei gyakran elhomályosultak
és majdnem teljesen kihaltak az emberek szívéből” (Ellen G. White: Előtted
az élet – Nevelés. Budapest, 1992, Advent Kiadó, 135-136. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Mely körben számítasz vezetőnek, van befolyásod
másokra? Hogyan lehetsz az igazság eszköze az életnek azon a területén?
2)
Gondoljunk a lakóhelyünk kultúrájára és
társadalmi rendszerére! Hogyan tehetünk valamit a szükségben lévők sorsának
javítása érdekében az adott rendszeren belül?
3)
Az erős társadalom építése szempontjából miért
olyan fontosak az igazságosság és a tisztesség elvei?
4)
A példabeszédek könyve
a helyes
életvitelre összpontosít, ugyanakkor mit tudhatunk meg belőle Istenről?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A Zsoltárok és a Példabeszédek
különös figyelmet fordít arra, hogyan lehet hűségesen élni az általános
élethelyzetek és megpróbáltatások között. Mindkét könyv bepillantást enged a
társadalomra vonatkozó isteni elgondolásba. Megtudjuk belőlük, hogy Isten
törődik a szegényekkel és az elnyomottakkal. A Zsoltárok kiáltása és a
Példabeszédek bölcsessége mutatja, hogy Isten valóban látja azokat, akiket túl
gyakran figyelmen kívül hagynak vagy kizsákmányolnak, és közbe fog lépni
védelmükben. Isten számára ez fontos, tehát a mi számunkra is fontosnak kell
lennie!
VÉKEY TAMÁS:
90.
ZSOLTÁR
És
megragad valami belőled,
mintha
öröklét szirma volnál,
s
kérdezget
az
árnyék és a fény,
és
felel rá
egy
tiszta, higgadt zsoltár.
Uram!
Ezeken
át is
Te
szóltál!
És
megragad valami
furcsa
sejtelem,
hogy
minden,
ami
létezik –
oltár.
Mert
csak az létezik örökké,
ami
szép,
ami
igaz,
ami
Te voltál,
„s
Te megmaradsz
minden
időben”.