2019 / III.
− 3 tanulmány − Július 13−19.Szombat: a szabadság napja
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 16:16-18; 20:8-11; 3Mózes 25:1-7; 5Mózes
5:12-15; Máté 12:9-13
„És azt mondta nekik: A szombat lett az emberért,
nem az ember a szombatért”
(Mk 2:27, ÚRK).
A
teremtési hét utolsó aktusaként Isten megteremtette a szombatot. Szokták mondani,
hogy a hetedik napon Isten nemcsak megpihent, hanem megteremtette a nyugalmat
is a világ szerves részeként. A szombat azt mutatta be, hogy milyen kölcsönös
kapcsolatra teremtett bennünket az Úr önmagával és egymással.
Tehát
aligha meglepő, hogy Istennek az Izrael népére vonatkozó tervében már korán
megtaláljuk a szombatot a parancsolatok egyikében. A héberek életében
kiemelkedően fontos szerepet kellett kapnia.
Általában
amikor a szombatról beszélünk, a szó gyorsan a megtartásának módjára terelődik.
Mi az, amit nem szabad ilyenkor megtennünk és hasonlók. Bármilyen fontosak is
ezek a kérdések, elsősorban azt kell megértenünk, hogy Isten terve szerint,
kegyelmének és gondviselésének jelképeként milyen meghatározó szerepe van a
szombatnak a világon és Isten népének életében.
Ahogy
Jézus mondta, Isten a hetedik napot, a szombatot az egész emberiségért teremtette.
Ha igazán „megemlékezünk a szombatnapról”, az a hét minden napjára megváltoztat
bennünket. Jézus bemutatta, hogy ez mások számára is áldás eszköze lehet.
ELEGENDŐ MANNA |
Július 14 |
Vasárnap |
Isten fel akarta emelni a
nemrégiben kiszabadított izraelitákat a nemzedékeken át tartó rabszolgaság és a
társadalmi hanyatlás állapotából, amivel ez a helyzet sújtotta elnyomott népét.
Jobb életmódra tanította őket és törvényeket adott nekik, hogy új társadalmukat
a lehető legjobb rend jellemezze. Ennek a folyamatnak az egyik első része
nagyon is gyakorlati és tanító jellegű, szemléltető példa volt. Az izraelita
társadalom kultúrájának részévé kellett volna válnia a negyvenéves pusztai
vándorlás során mindvégig meglévő életritmusnak, ami látható bizonyítékát adta
Isten gondviselésének és az önzetlenség gyakorlatának. Az étel, a manna ugyanis
minden reggel megjelent az izraeliták tábora körül.
Olvassuk
el 2Móz 16:16-18 verseit! Mi lehetett a jelentősége annak, hogy ezek a versek
konkrétan meghatározzák, mennyi mannát kellett számítani fejenként?
2Kor 8:10-15 verseiben Pál
idézi ezt a történetet arra példaként, hogy hogyan adakozzanak a keresztények: „e
mostani időben a ti bőségetek pótolja azok fogyatkozását, hogy majd azok
bősége is pótolhassa a ti fogyatkozásotokat, hogy így egyenlőség legyen”
(14. vers, ÚRK).
Az volt a tanulság az
izraeliták számára, mint ahogyan a mi számunkra is, hogy a teremtéskor Isten
mindent bőségesen biztosított népének. Ha ki-ki csak annyit vesz el, amennyire
szüksége van és hajlandó másokkal osztozni a fölöslegen, mindenkinek jut.
Amikor csak az aznapra való mennyiséget szedték fel az emberek a mannából,
kifejezték bizalmukat, hogy másnap is meglesz, ami nekik kell. Az elnyomottak,
mint a rabszolgaságban élő izraeliták, hajlamosak csak a saját túlélésükkel
törődni. Isten azonban példát akart adni nekik arra, hogyan lehet bizalommal,
nagylelkűen élni, javaikat egymással megosztva. Volt azonban még egy másik,
fontosabb dimenziója is ennek a gyakorlatnak. Minden pénteken kétszer annyi
mannát találtak a földön, és a szombatra készülve aznap – csak aznap – az
embereknek kétszeres menynyiségű mannát kellett felszedni. A különleges
szombati adag újabb lehetőség volt arra, hogy minden szükségletük tekintetében
megtanuljanak bízni az Úrban. Az Isten kegyelmének tulajdonítható többletmanna
által még teljesebben élvezhették a nyugalmat, amit Isten a hetedik napra ígért
nekik.
Mit tehetünk
meg péntekenként, hogy jobban élvezzük, amit Isten felkínál nekünk szombaton?
A SZOMBATÜNNEPLÉS
OKAI |
Július 15 |
Hétfő |
Hogyan egészíti ki egymást a negyedik parancsolat két leírása
2Móz 20:8-11 és 5Móz 5:12-15 verseiben?
A megemlékezés fontos része a kapcsolatnak, amit Isten újból ki
akar alakítani népével. Az az alapja, hogy Isten a Teremtőnk és a Megváltónk.
Mindkét szerepét megemlíti a negyedik parancsolat két verziója, tehát Istennek
ezek a tettei szorosan kapcsolódnak a szombathoz és annak cselekményeihez.
A sok bálványistent imádó országból kivonuló izraelitáknak
szükségük volt az emlékeztetésre, hogy mi a szerepe az igaz Istennek, a Teremtőnek.
Ennek lett meghatározó módja a szombat, aminek a jelentőségét még jobban kiemelte
a dupla adag manna hullásának heti ciklusa – Isten teremtői hatalmának komoly
példájaként. A Mózes második könyvében szereplő negyedik parancsolatban
az domborodik ki leginkább, hogy Isten a Teremtő.
Mózes ötödik
könyvében
viszont a nép megmentésére, megváltására és üdvösségére összpontosul
a figyelem. Az izraelitáknak ezt a történetet kellett rendszeresen, újból és
újból elmondaniuk, és különösen szombatonként eleveníthették fel magukban. A
történet elsődlegesen arról szólt, hogy Isten kimentette őket a valóságos
egyiptomi szolgaságból, de amint egyre többet megtudtak Istenről és a
megváltásról, a szombat a lelki megváltás hetenkénti szimbóluma és ünnepe is
lett.
A szombatnak mindkét indítéka
tehát az Isten és népe közötti kapcsolat helyreállítását célozta: „Nekik
adtam szombatjaimat is, hogy legyenek jegyül köztem és közöttük, hogy
megtudják, hogy én vagyok az ÚR, az ő megszentelőjük” (Ez 20:12, ÚRK). És
amint láttuk, Istennek soha nem az volt a terve, hogy ez a parancsolat csak
erre a népcsoportra vonatkozzon. A kapcsolattal új társadalmat kellett
alapítaniuk, amely kedvesen viszonyul a kívülállókhoz és áldására válik az
egész világnak.
„Azért
parancsolta néked az Úr, a te Istened, hogy a szombat napját megtartsad”
(5Móz 5:15).
Amennyiben a teremtésünkre és a megváltásunkra gondolva, azt ünnepelve
megtartjuk a szombatot, tovább erősödhet a kapcsolatunk az Úrral és a
körülöttünk élőkkel. Ezért kell kedvesnek lennünk egymással!
Miért fontos
a szombat által jobb, kedvesebb, gondoskodóbb és könyörületesebb emberré
válnunk?
AZ EGYENLŐSÉG NAPJA |
Július 16 |
Kedd |
Felfigyelhetünk rá, még ha
csak gyorsan futjuk is át 2Mózes 20. és 5Mózes 5. fejezetében a
Tízparancsolatot, hogy a negyedik parancsolat meszsze a legrészletesebb. Van
olyan parancsolat, ami mindössze két szóból áll, a negyedik azonban azt is
részletezi, hogy miért, hogyan és kinek kell megemlékezni a szombatnapról.
Mit
tudhatunk meg 2Móz 20:8-11 verseiből a szolgákra, az idegenekre, sőt akár az
állatokra vonatkozóan? Ennek mi a jelentősége?
Figyelemre méltó a szombat
rendelkezésének részleteiben a másokra összpontosítás. Sigve K. Tonstad
érvelése szerint a parancsolatnak ez a fajtája a világ egyetlen más
kultúrájában sincs jelen. A szombat parancsolata „a fontossági sorrendet nem
fentről lefelé nézve, hanem alulról felfelé határozza meg, elsődlegesen
figyelembe véve a társadalom leggyengébb és legsebezhetőbb tagjait. Külön
megemlíti azokat, akiknek leginkább szükségük van a pihenésre: a szolgákat, a
köztük lakó idegeneket és az igavonó állatokat. A hetedik nap nyugalmában
szövetségesre lelnek a hátrányos helyzetűek, sőt a magukért szólni nem tudó
állatok is” (Sigve K. Tonstad: The Lost Meaning of the Seventh Day. Michigan,
2009, Andrews University Press, 126-127. o.). A parancsolat különös hangsúlyt
helyez arra, hogy ez a nap mindenki számára az öröm ideje legyen. A szombat
fényében mindannyian egyenlők vagyunk. Nincs joga az alkalmazottait szombaton
dolgoztatni annak sem, aki hét közben munkáltató, méghozzá azért nem, mert
Isten nekik is adott pihenőnapot. Aki a hét többi napján alkalmazott – vagy
akár szolga –, azt a szombat arra emlékezteti, hogy Isten őt is egyenlőnek
teremtette és meg is váltotta. Arra hívja Isten, hogy a megszokott feladatainak
végzésétől eltérő módon ünnepelje meg ezt a napot. A szombat váljon mindenki
javára, még a szombatünneplő nép körén kívülállók számára is, „a kapuidon
belül tartózkodó jövevény” (2Móz 20:10, RÚF) számára is. Ez a gondolat
jelentős szemléletváltás volt az izraeliták számára, egészen új a rabszolgaság
és az elnyomatás helyzete után. Amikor meg kellett állapodniuk az új országban,
Isten nem akarta, hogy átvegyék korábbi elnyomóik szokásait. Részletes törvényeket
jelentett ki társadalmuk számára, és a szombattal lényegében mindenkit arra
emlékeztet hetente, méghozzá igen erőteljes módon, hogy Isten előtt egyenlők
vagyunk.
Hogyan
mutathatjuk be úgy a szombatot a környezetünkben, hogy szombatünneplésünk mások
javára is váljon?
A GYÓGYULÁS NAPJA |
Július 17 |
Szerda |
Az eredeti elgondolás a
szombattal és a szombatünnepléssel kapcsolatban széles körű volt és sok
mindenre kiterjedt, Jézus földi élete idejére mégis egészen mássá lett sok
vallási vezető szemében. A szabadság és egyenlőség napja helyett az emberi
hagyományokhoz kötött szabályok és korlátozások napjává vált. Jézus fellépett
az ilyen viszonyulások ellen, főleg ha másokra kényszerítették azokat.
Különösen érdekes, hogy Jézus
számos alkalommal éppen szombaton gyógyított. Úgy tűnik, szándékosan szombaton,
nem pedig más napon tett ilyen csodákat, hogy valami fontos dolgot mutasson be
a nyugalomnap jelentőségével kapcsolatban. Ezekben a történetekben többször
megjegyezte, hogy helyénvaló szombaton gyógyítani, a farizeusok pedig gyakran
ürügyként használták a kijelentéseit a meggyilkolását célzó terveik
igazolására.
Olvassuk
el Jézus szombati gyógyításainak a történeteit Mt 12:9-13, Mk 1:21-26, 3:1-6 és
Jn 9:1-16 verseiben! Mi a legkülönösebb, amire felfigyelünk ezekben az esetekben?
Jézus megerősítette a szombat
fontosságát. Határvonalakat kell szabnunk a szombat ideje körül, hogy őrizzük
különlegességét, és ez a hetenkénti idő alkalmat adjon az Istennel, a
családunkkal, a gyülekezetünkkel és a környezetünkkel való kapcsolatunk
erősítésére. Azonban a szombatünneplés nem szólhat önző módon csak rólunk. „Szabad
tehát szombatnapon jót cselekedni” (Mt 12:12) – mondta Jézus. Sok
gyülekezeti tag rengeteg jót tesz, gondoskodnak másokról. Viszont többen
érezzük úgy, hogy volna még mit tennünk a segítségnyújtás érdekében. Tudjuk,
hogy Isten törődik a szenvedőkkel, az elnyomottakkal, az elfelejtettekkel,
tehát nekünk is oda kell figyelnünk rájuk. A parancsolat arra szólít, hogy
ekkor ne végezzük a megszokott munkánkat, ennek köszönhetően felszabadulunk a
hétköznapok nyomása alól. Szombaton jut időnk arra, hogy másokkal törődjünk,
ami az igazi és aktív szombatünneplés egyik módja. „A negyedik parancsolat
szerint a szombatot Isten a megpihenésre és az istentiszteletre szánta. Minden
világi foglalkozást szüneteltetni kell, viszont az irgalom és a jótékonyság
tettei összhangban állnak az Úr szándékával… Isten szent napjának tiszteletben
tartásával szeretetből fakadó cselekedet az, ha könnyítünk a szenvedők
helyzetén és vigasztaljuk azt, aki bánatos” (Ellen G. White: Welfare
Ministry. 77. o.).
Mit teszünk
szombaton mások javáért?
A FÖLD SZOMBATI NYUGALMA |
Július 18 |
Csütörtök |
Amint láttuk, Izrael népe életciklusába belevésődött a szombat. Ez
az elv azonban nem csupán a hét egy napjára vonatkozott, hanem kiterjedt minden
hetedik évben egy különleges megpihenésre, aminek a betetőzéseként hétszer hét
esztendő után, az ötvenedik évben következett a jubileumi év.
Olvassuk el 3Móz 25:1-7 verseit! Miért olyan különleges utasítás
ez? Hogyan lehetne alkalmazni ezt az elvet az életünkben és a munkánkban?
_____________________________________________________________
A szombatév alatt a földterületet egy évre parlagon hagyták –
figyelemre méltó sáfársági gyakorlat a föld szempontjából, amit az
agrárkultúrában széles körben elismernek.
A szolgák számára szintén jelentős volt a hetedik év (lásd 2Móz
21:1-11). Amennyiben az izraeliták közül valaki annyira eladósodott, hogy
eladta magát szolgaként, a hetedik évben el kellett őt engedni. Hasonlóképpen a
nagy adósságokat is el kellett engedni a hetedik év végén (lásd 5Móz 15:1-11).
A pusztában Isten mannával látta el az izraelitákat, és amikor egy
évre kihagyták a vetést és ültetést, ezzel a bizalmukat fejezték ki, hogy a szombatévben
Isten ellátja őket a szükséges élelemmel az előző év terméséből. A szolgák és
az adósság elengedése egyrészt irgalmas cselekedet volt, ugyanakkor bizalom is
Isten hatalmában, hogy mindazt kirendeli, amire szükség van. Bizonyos
értelemben a népnek meg kellett tanulnia, hogy nem kell másokat elnyomni önmaguk
ellátása érdekében.
A szombat elveinek és gyakorlatainak szorosan kellett kapcsolódni
az izraelita társadalom egészéhez. A mai szombatünneplésnek szintén olyan lelki
fegyelemmé kell válnia, ami az összes többi napunkat átformálja. Gyakorlatilag a
szombat az egyik megvalósítása Jézus tanításának, hogy keressük először az Ő
országát: „Mert jól tudja a ti mennyei Atyátok, hogy mindezekre szükségetek
van… és ezek mind megadatnak néktek” (Mt 6:32-33).
Mennyiben
kell megváltoztatnia a szombatünneplésünknek a hét többi napját? Hiszen ha
valaki kapzsi, önző és senkivel sem törődik vasárnaptól péntekig, vajon
mennyire lehet más szombaton? (Nem lesz az ember valójában olyan szombaton is,
mint amilyen a hét többi napján volt?)
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 19 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „A Vörös-tengertől a
Sínai-hegyig” c. fejezetből 250-253. o.; Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó, „A szombat” c. fejezet, 229-236. o.
„Jézus azt állította, hogy a
nyomorultak megszabadításának munkája összhangban van a szombatparancsolattal.
Összhangban van Isten angyalainak munkájával, akik örökké fel- és alászállanak
a menny és a föld között, hogy segítsenek a szenvedő emberiségen…
Az embernek is van elvégezni való munkája ezen a napon. Az
életszükségleteket ki kell elégíteni, a beteget kezelni kell, a szűkölködőt el
kell látni. Nem fogják bűntelennek tartani, aki megtagadja, hogy könnyítsen a
szenvedőn szombatnapon. Isten szent pihenőnapja az emberért rendeltetett, az
irgalmasság cselekedetei tökéletes összhangban vannak ezzel a szándékkal. Isten
nem kívánja, hogy teremtményei akár csak egy órát is szenvedjenek olyan
fájdalom miatt, amit szombaton vagy bármely más napon enyhíteni lehet” (i. m.
164. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Hogyan éled meg a szombatot az Isten iránti
bizalom kinyilvánításaként? Volt már mannaszerű tapasztalatod, amikor a belé
vetett bizalmadra válaszul Isten megadta, amire szükséged volt? Ha igen, mondd
el a csoportban, és azt is, hogy mit tanultál abból az esetből!
2)
Isten a szombat különböző aspektusait emelte ki
2Móz 20:8-11, ill. 5Móz 5:12-15 verseiben. Számodra melyik oldala jelenti a
legtöbbet?
3)
Állítsunk össze egy listát arról, akár a
csoportban, akár egyénileg, hogy milyen úton-módon mutathatjuk be a szombat
áldásait és előnyeit a körülöttünk élőknek?
4)
Mondjunk néhány példát arra, hogyan változtatta
meg a szombat az életünket! Vannak az életünknek olyan részei, amelyekre jobban
kellene hatnia a szombat rendszerének és elveinek?
ÖSSZEFOGLALÁS:
A szombatot Isten a teremtés és a
megváltás emlékeztetőjeként adta, de számos gyakorlati előnnyel is jár.
Megtanít bízni Isten gondviselésében, az emberi egyenlőség gyakorlatára tanít,
valamint olyan lelki nevelőeszköz lehet, ami átformálhatja minden kapcsolatunkat.
A szombatra vonatkozó ideális elképzelését Jézus azzal mutatta be, hogy betegeket
gyógyított és hangsúlyozta: legyen áldás ez a nap mindazok számára, akik
szükséget szenvednek!
FALU TAMÁS:
ISTENEM,
ADD…
Istenem,
add, hogy jó legyek,
ne
üssek sohasem sebet,
hulljon
ölembe két kezem,
mielőtt
velük vétkezem.
Ne
érezze élő, se holt,
hogy
késem szívükbe hatolt,
alhassam
át az éjszakát,
ne
keltsen fel sohase vád.
Istenem,
add, hogy jó legyek,
mint
a jóságos kisgyerek,
aki
sohasem tört szívet,
s
ha üt, csak magát üti meg.