2019 / III.
− 2 tanulmány − Július 6−12.Jobb világ készül
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 3:7; 22:21-23; 3Mózes
25:9-23; 5Mózes 14:22-29; 26:1-11; Máté 22:37-40
„Bosszúálló ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen,
hanem szeressed felebarátodat, mint magadat. Én vagyok az Úr” (3Móz 19:18).
A
kegyelmes Isten mindig is ápolt különleges kapcsolatot bizonyos emberekkel. Énók,
Noé, Ábrahám, Izsák, Jákób és mások történeteiben is látjuk, hogy mennyire
vágyódik a megtört kapcsolat újjáépítésére. A különleges viszony nem csupán
annak a néhány személynek és a családjuknak vált a hasznára. Amikor
összeköttetésbe kerültek az Úrral és élvezték áldásait, az mindig egy nagyobb
terv részét képezte, ami a kapcsolatok helyreállítását és az áldások továbbadását
célozta. „És nagy nemzetté tészlek,
és megáldalak téged,
és felmagasztalom a te nevedet, és áldás leszesz… és megáldatnak
tebenned a föld minden nemzetségei”
(1Móz
12:2-3). Amikor valaki áldást nyert, áldás lehetett mások számára.
Az
áldásnak Izrael népe, végső soron pedig az ebből a népből származó Messiás
által kellett elérkeznie. Isten egy egész nemzet által munkálkodott, amikor
létrehozta Izrael népét. Ezért meghagyott nekik törvényeket, rendelkezéseket,
ünnepeket és olyan életmódra tanította őket, hogy ha az Isten áldásában
részesült emberek mindezeket követik, akkor mások számára is áldásként
élhetnek.
Kétségtelen,
hogy ez az elv ma is érvényes.
ISTEN MINDENT HALL |
Július 7 |
Vasárnap |
„Bizony, láttam népem nyomorúságát
Egyiptomban, és meghallottam a sanyargatóik miatt való kiáltását, sőt ismerem
szenvedéseit”
(2Móz
3:7, ÚRK).
A
négyszáz évnyi várakozás igen hosszú, különösen az egyre sanyarúbb rabszolgaság
körülményei között. Isten megígérte, hogy visszatér népéhez és kivezeti őket
Egyiptomból, nekik azonban nemzedékről nemzedékre bálványimádó elnyomóik
gazdagságát és presztízsét kellett építeniük, miközben Isten mintha hallgatott
volna.
Aztán
sajátos módon mutatta meg magát az Úr. A sivatag távoli pontján egy égő
csipkebokorban jelent meg valakinek, aki nem tűnt vezetőnek – valaha herceg
volt, aki elmenekült, aztán egyszerű pásztor lett, Mózesnek hívták. Isten
feladatot bízott rá, de ő vonakodott. Először is vissza kellett mennie Egyiptomba
az izraelitákhoz azzal az üzenettel, hogy Isten meghallotta és látta, milyen
elnyomás alatt szenvednek, és valóban törődik velük. Éppen azt munkálja, hogy
tetteivel drámai módon megváltoztatja a körülményeiket.
2Móz 3:16-17 szerint miért tartotta Isten
fontosnak, hogy ezzel az üzenettel vázolja fel a tervét népe előtt? Mire figyelünk
fel a kijelentésében?
_____________________________________________________________
Isten
azonban nem állt meg itt. A tervében nemcsak az szerepelt, hogy jobb földre
viszi népét, hanem az is, hogy nem szűkölködőkként hagyják majd el Egyiptomot.
Évszázadokon át gazdagították az Egyiptomi Birodalmat. Isten előre látta a
fáraó kezdeti ellenállását, de biztosította Mózest, hogy az izraelitákat
kárpótolják majd kemény munkájuk éveiért: „És kedvessé teszem e népet
az egyiptomiak előtt, úgyhogy amikor kimentek, nem mentek üres kézzel” (2Móz
3:21, ÚRK).
Az
elnyomatás évei után Isten felhasználta az alkalmat, hogy az egykori rabszolgákból
egészen új társadalmat építsen. Azt akarta, hogy másképpen éljenek és olyan
közösséget alapítsanak, ami folyamatosan fenntartható és élhető. Az újfajta
társadalmat a környező népek számára is mintául szánta, hogy az Istentől kapott
áldásaik Ábrahámhoz hasonlóan az egész világ javára váljanak.
Mennyire tartjuk fontosnak, hogy Isten látja az emberek
szenvedését a világon és hallja segítségkérésüket? Mit árul el ez Istenről? Gondoljunk
2Móz 4:31 versére!
A TÍZPARANCSOLAT |
Július 8 |
Hétfő |
Olvassuk el Mt 22:37-40, majd pedig 2Móz 20:1-17
szakaszát! Hogyan segít Jézus összefoglalása megérteni a parancsolatok
jelentését?
A
Tízparancsolat az alkotmányhoz hasonlítható. Egy rövid bevezetés kifejti, hogy
mi az alapja a kijelentéseknek – ebben az esetben az, hogy Isten kiszabadítja
népét –, majd a dokumentum felsorolja azokat a meghatározó elveket, amelyeknek
talaján kell a népnek állnia. Itt meghatározott parancsolatokat találunk arra
vonatkozóan, hogy miként élhetnek az emberek a legjobban Isten és egymás iránti
szeretetben. Nem csoda, hogy ezek az irányelvek képezik az alapját számos
keresztény örökségű nemzet törvényeinek. E kijelentések közül több rövid,
mégsem szabad alábecsülnünk hatásuk kiterjedését, valamint azt, hogy a
Tízparancsolat az élet törvényeként valójában mennyire átfogó. Például a
hatodik parancsolat – „Ne ölj” (2Móz 20:13) – összegzi és magába
foglalja az „igazságtalanság minden olyan” cselekedetét, „amely hajlamos az
élet megrövidítésére…” Idetartozik még a „szükségben lévőkről vagy a
szenvedőkről való gondoskodásunk önző semmibevevése” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 265. o.). Hasonlóképpen a lopás
tiltása (lásd 2Móz 20:15) elítéli „a rabszolgákkal való [helytelen] bánásmódot,
és megtiltja a területeket hódító háborúkat is… Megköveteli a tartozások és a
munkabérek jogos és tisztességes meg- és kifizetését”, valamint megtiltja,
„hogy hasznot húzzunk mások tudatlanságából, gyengeségéből vagy
szerencsétlenségéből” (i. m. 265-266. o.). Könnyű azt mondani magunkról, hogy
nem vagyunk rossz emberek. Például ha nem veszünk részt gyilkosságban vagy
nyilvánvaló lopásban, úgy tűnhet, hogy minden rendben van velünk. Amikor
azonban Jézus a parancsolatokról beszélt, rávilágított, hogy nem azzal teszünk
eleget a törvénynek, ha csupán tartózkodunk bizonyos dolgok elkövetésétől.
Isten törvényét áthághatjuk gondolatban, indítékainkkal, sőt azzal is, ha nem
tesszük meg azt, amiről tudjuk, hogy az lenne a helyes (lásd Mt 5:21-30).
Képzeljünk csak el egy társadalmat, amelyben a Tízparancsolat egészét komolyan
veszik és megélik! Aktív, mindenre rezonáló közösség lenne, mindenki
készségesen cselekedne az Isten iránti szeretete alapján, szeretettel,
törődéssel fordulna a másik ember felé.
Vajon miért hajlunk arra, hogy „szűken”
értelmezzük a Tízparancsolatot, gyakran figyelmen kívül hagyva életünk e fontos
elveinek szélesebb körű alkalmazását? Miért könnyebb a szűkebb értelmezést követni?
RABSZOLGÁK,
ÖZVEGYEK, ÁRVÁK, IDEGENEK |
Július 9 |
Kedd |
Mit üzent Isten Izrael népének 2Móz 23:9 versében?
A
rabszolgaságból nem sokkal korábban kiszabadult izraeliták jól tudták, hogy
milyen az, ha valakit elnyomnak, kizsákmányolnak és háttérbe szorítanak. Amikor
a szabadulásukat ünnepelték, Isten fontosnak tartotta, hogy ne feledjék el,
honnan is jöttek, milyen kirekesztettnek lenni és mi mindent tett meg Ő a
megmentésükért. Emlékül rendelte el a páskát, ami alkalmat adott arra, hogy
újból és újból elmondják a történetet: „hatalmas kézzel hozott ki
minket az Úr Egyiptomból, a szolgálatnak házából” (2Móz 13:14).
Olvassuk el 2Móz 22:21-23 verseit! A saját
rabságuk emléke mennyire volt fontos eleme a rendelkezésnek, ami arra vonatkozott,
hogy miként bánjon a nép a kevésbé szerencsés sorsúakkal az új társadalomban?
Még
alig ült el a Tízparancsolat kinyilatkoztatásának visszhangja, amikor Isten
felhívta Mózest a hegyre, hogy találkozzon vele. Ekkor részletezte, hogyan is
kell megélni a nagyszerű törvényeket Izrael társadalmában. Mielőtt még felszólította
volna népét a szent sátor építésére, három fejezetnyi törvényt adott a
szolgákkal való bánásmód megfelelő formájára vonatkozóan. E törvények éles
ellentétben álltak azzal, amit a legtöbb izraelita addig tapasztalt.
Szabályozták az erőszakos bűncselekmények kezelését, a tulajdonjogot, a
hétköznapi életvitelt, valamint elvek határozták meg a fent nevezett rendelkezések
alkalmazását és az igazságszolgáltatást végző bíróságok felállítását is (lásd
2Mózes 21–23. fejezet).
A
parancsolatok különösen kitértek az újonnan alapított társadalom többi állampolgárát
érintő bánásmódra, ill. arra, ahogyan viszonyulni kellett az idegenekhez és a
leginkább sebezhetőkhöz. Nem szabad kizsákmányolni őket, jogot biztosítottak
nekik arra, hogy élelemhez jussanak, tiszteletben tartva az emberi
méltóságukat, pl. felszedegethették a földről az aratók után ottmaradt
terményt. Az ókori világban nem volt megszokott, hogy így viszonyuljanak a
„kívülállókhoz”, idegenekhez. Vannak, akik ma is mintha elfelejtenék, hogy
mennyire fontosak ezek az elvek az emberi bánásmód tekintetében.
Milyen személyes tapasztalatod volt, aminek az emléke
nagyobb együttérzésre késztet mások szenvedése és a velük szembeni igazságtalanság
láttán?
MÁSODIK TIZED |
Július 10 |
Szerda |
Sok
keresztény ismeri és követi a Biblia tanácsait a tizedfizetéssel
(tizedvisszatérítéssel) kapcsolatban. Mal 3:10 alapján egyszerű a szabály – a
hívők a jövedelmük vagy nyereségük 10%-át adják az egyház munkájának, az
evangélium hirdetésének a támogatására. Általában szigorú irányelveket követnek
azok az egyházak, amelyek így részesülnek a tizedből, és szabályozzák, hogyan
kell felhasználni az összegeket, elsősorban a közvetlen szolgálat és az
evangelizáció támogatására.
Mi a tized elsődleges célja 5Móz 14:22-29 rendelkezései
szerint?
Megkísérthet
a gondolat, hogy teljesítettük, amit kell, ha 10%-ot befizettünk. Viszont az
izraelitáknak szóló utasítások sejtetik, hogy a 10% csak a kezdet. Tanulmányok
utalnak rá, hogy a Mózes harmadik könyvének törvényei szerint élő és
adakozó ókori izraeliták általában éves jövedelmük egynegyedét-egyharmadát
adták Isten művére, a papság, a szentély fenntartására és a szegények
támogatására.
Egyes
teológusok második tizednek nevezik azt az adományt, ami kimondottan a
jövevények, az árvák és az özvegyek megsegítését célozta. Az embereknek nyilván
élvezni kellett munkájuk gyümölcsét, megünnepelték az aratást. Isten megígérte,
hogy megáldja őket új országukban, de nem tekinthették természetesnek az
áldást, mint ahogy nem feledkezhettek el azokról sem, akiknek kevesebb jutott.
Általában az aratásnak ezt a részét a szentélybe kellett vinni, ahol
elosztották. Minden harmadik évben nagy figyelmet kapott, hogy az áldásokat
ki-ki a saját környezetében élvezze. Az aratási ünnepeken különösen gondoltak
azokra, akiket máskülönben talán figyelmen kívül hagytak volna, akikről megfeledkezhettek
volna: „adod a lévitának, a jövevénynek, az árvának és özvegynek,
hogy egyenek a te kapuid között, és jóllakjanak” (5Móz 26:12).
Isten
utasításai szerint az izraelitáknak adományaik legalább egy bizonyos részét
arra kellett fordítaniuk, hogy anyagi és gyakorlati segítséget nyújtsanak a
leginkább rászorulóknak. Ennek tehát szintén az volt a célja, hogy a nép emlékezzen
arra, milyen kegyelmes és igazságos volt velük Isten és ezt értékeljék is.
Olvassuk el 5Móz 26:1-11 verseit! Mit
mondott az Úr a népnek? Hogyan mutatkozzon ez meg abban, ahogyan a szükségben
lévőkhöz viszonyulunk?
A JUBILEUMI ÉV |
Július 11 |
Csütörtök |
Isten
tudta, Izrael népe számára – akiknek egykor nem volt saját otthonuk és akik
várták, hogy végre megérkezzenek az ígéret földjére – milyen fontos lesz a
föld, amelyen megalapítják új társadalmukat Kánaánban. Az Úr felügyelte, amint
rendben felosztották az országot a törzsek és családi csoportok között Józsué
vezetése alatt.
Viszont
Isten azt is tudta, hogy idővel csak néhány ember kezébe kerül a
földtulajdonnal járó vagyon, mint ahogyan a lehetőségek és az erőforrások is.
Családi gondok, betegségek, rossz döntések és egyéb szerencsétlenségek következtében
lesznek, akik eladják földtulajdonukat a rövidtávú nyereségért vagy egyszerűen
a túlélés érdekében. Így azonban a következő nemzedékek idejére sok család
elszegényedik.
Isten
megoldást adott, egy rendeletet, aminek értelmében a földtulajdont nem lehet
véglegesen eladni, csak a következő „jubileumi évig”, amikor is a tulajdon
visszaszáll az eredetileg kijelölt családra, emellett bármely földterületet
akármikor megválthatott az eladó vagy az egyik családtagja. Isten ismét
emlékezteti a népet a vele való kapcsolatukra, valamint arra, ahogyan ez a
többi emberrel való viszonyukra hat: „A földet pedig senki el ne adja
örökre, mert enyém a föld; csak jövevények és zsellérek vagytok ti nálam” (3Móz
25:23).
Mennyiben lenne más a társadalom, ha alkalmaznák 3Móz
25:8-23 elveit, főként azt, hogy „egymást meg ne csaljátok” (3Móz
25:14)?
„A
rendelkezés, melyet Isten hozott, a társadalmi egyenlőséget igyekezett elősegíteni.
A szombat- és a kürtölési év rendelkezései nagymértékben helyretették azt, ami
időközben a nemzet társadalmi és gazdasági életében elromlott” (Ellen G. White:
Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 498. o.).
Bibliai
történészek nem veszik biztosra, hogy valóban követték volna számottevő ideig
ezt a gazdasági és társadalmi ritmust (lásd 2Krón 36:21). Viszont ezek a
szabályok még így is érdekes bepillantást engednek abba, hogyan működne a
világ, ha igazán követnénk Isten törvényeit. Az is kiviláglik mindebből, hogy
Isten különösen törődik a szegényekkel és a háttérbe szorultakkal, illetve
fontosnak tartja a korrekt eljárást.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 12 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, „Az Izraelnek adott törvény” c. fejezet, 259-272. o.; „Isten
gondja a szegényekre” c. fejezet, 494-499. o.
„Isten igényeinek elismerésén kívül a Mózes által adott
törvényeket semmi sem jellemzi jobban, mint a szegények iránti bőkezű, gyöngéd
és vendégszerető lelkület. Bár Isten mérhetetlen áldásokat ígért népének, az
mégsem volt szándéka, hogy a szegénység ismeretlen legyen közöttük.
Kijelentette: szegények mindenkor lesznek az országban. Mindig lesznek népe
között olyanok, akik együttérzésüket, gyengédségüket és jóakaratukat igénybe vennék.
Akkor éppúgy, mint manapság, voltak, akiket szerencsétlenség, betegség ért és
elveszítették tulajdonukat; mégis mindaddig, amíg követték az Isten által adott
utasításokat, nem volt közöttük koldus, sem olyan, aki táplálékban hiányt
szenvedett” (i. m. 494-495. o.).
„Ezek a szabályok áldani kívánták a gazdagokat és a
szegényeket. Visszatartják a fösvénységet és az önfelmagasztalás hajlamát; a
két osztály között a jóakaratot, a bizalmat, a jótékonyság nemes lelkületét
ápolván elősegíti a társadalmi rendet és az államvezetés szilárdságát.
Mindnyájan össze vagyunk szőve az emberiség nagy szőttesében, és amit mások
hasznára és áldására tehetünk, az áldásban hat vissza ránk” (i. m. 498. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Melyik jellemző, törvény vagy rendelkezés
(akár megemlíti a heti tanulmányunk, akár egyéb olvasmányunkban találtuk) kelti
fel leginkább az érdeklődésünket abból a társadalmi modellből, amit Isten követendő
példaként állított Mózes és Izrael népe elé?
2)
Vajon Isten miért fordít a törvényekben
oly nagy figyelmet a leginkább sebezhetőkre?
3)
Hogyan értsük ma ezeket a törvényeket, és
hogyan viszonyuljunk hozzájuk? Hogyan lehet kiválasztani, hogy melyek
alkalmazhatók és időszerűek ma? Mi a legfontosabb tanulsága az izraelita társadalom
és élet számára megfogalmazott részletes utasításoknak?
ÖSSZEFOGLALÁS: Isten meghallotta Izrael szenvedő népének
kiáltását Egyiptomban és közbelépett a megmentésükért. Különleges szövetségi
kapcsolatot kívánt kialakítani velük. Együtt akart működni velük egy új
társadalom megalapításában, ami áldás lehet mindenki számára, még a gyakran elfelejtett,
figyelmen kívül hagyott, sebezhető emberek számára is.
LUKÁTSI VILMA:
AZ ÉLŐ HOLNAP
…az ötezrek
megéheztek újra;
aki meggyógyult,
halandó maradt;
a Tábor-hegyről
százgondú élet
oltott ki
minden sugarat…
Látszott már az út
a Golgotára,
töviskorona
pálmaág helyett!
Aki csak itt
találkozott Vele,
annak számára
minden elveszett!
De aki
az üres sírt is látta,
hiszi, tudja, érzi,
hogy feltámadott:
saját sírján is
keresztüllépve
látja az élő holnapot!