2018 / III. − 11. tanulmány −
Szeptember 8 − 14A jeruzsálemi letartóztatás
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Máté 22:23-32; Apostolok cselekedetei 21–22; 23:1-30; Róma 2:28-29;
Galata 5:6
„Aznap éjjel pedig odaállt Pál mellé az
Úr, és ezt mondta: Bízzál, mert ahogyan bizonyságot tettél az én ügyem mellett
Jeruzsálemben, úgy kell Rómában is bizonyságot tenned”
(ApCsel 23:11, RÚF)!
Nyilvánvalóvá vált Pál első misszióútja után, hogy alapvető
nézeteltérés volt az egyházon belül a pogányok csatlakozásának módját illetően (ApCsel
15:1-5). A növekvő feszültséget észlelve az apostol egy tervet gondolt ki, hogy
erősítse az egységet az egyházban. A zsinat felkérte, hogy emlékezzen meg a
szegényekről (Gal 2:10), ezért eldöntötte: a pogány gyülekezeteket a júdeai
testvérek támogatására szólítja fel. Talán remélte, hogy „a szentek számára
való” adomány (1Kor 16:1) hidakat épít a két csoport közti szakadék fölött.
Ez magyarázhatja, miért akart olyan eltökélten Jeruzsálembe menni harmadik
útja végén, annak ellenére, hogy ez kockázatos volt. Egyrészt őszintén szerette
a zsidókat (Róm 9:1-5), másrészt vágyott az egyház egységére (Gal 3:28; 5:6). A
zsidók és a pogányok egyaránt hit által üdvözülnek, nem a törvény
cselekedeteiből (Róm 3:28-30), tehát a törvény ceremoniális kívánalmain alapuló
bármiféle különbségtétel közöttük ellentétes az evangélium befogadó természetével
(Ef 2:11-22).
Kövessük Pált, amint életének és missziójának egy újabb szakaszába lép!
TALÁLKOZÁS A JERUZSÁLEMI VEZETŐKKEL |
Szeptember 9 |
Vasárnap |
Amikor
Pál Jeruzsálembe érkezett, Mnászón, akinél megszállt, a hívő társaival együtt
szeretettel fogadta (ApCsel 21:16-17). ApCsel 21:18-22 részében Jakab és a jeruzsálemi
vezetők kifejezték aggodalmukat Pálnak amiatt, hogy milyen hírek terjednek róla
a mózesi törvények iránt buzgólkodó, helyi zsidó hívők között. Azt beszélték,
arra tanítja a külföldön élő, megtért zsidókat, hogy „ne metéljék körül a
fiaikat, se a zsidó szokások szerint ne járjanak” (ApCsel 21:21). Ez
természetesen nem volt teljesen igaz. Pál azt tanította, hogy az üdvösség
tekintetében se a körülmetélés, se a körülmetéletlenség nem számít, mivel a
zsidók és a pogányok is egyaránt a Jézusba vetett hit által üdvözülnek (Róm
2:28-29; Gal 5:6; Kol 3:11). Ez más, mintha kifejezetten arra bátorította volna
a zsidókat, hogy hagyják figyelmen kívül a törvényt és annak előírásait.
Természetesen az engedelmesség önmagában nem a törvényeskedéssel rokon értelmű
szó, bár szándékosan el lehet úgy ferdíteni, hogy azt jelentse.
Olvassuk
el ApCsel 21:23-26 szakaszát! Mit vártak Páltól, hogyan bizonyítsa, hogy még
mindig hithű zsidó volt?
Azt
tanácsolták Pálnak, hogy törekedjen a politikai korrektségre. Egy kifejezetten zsidó
cselekedettel kellett bizonyítania, hogy hamisak a róla terjesztett pletykák:
támogatnia kellett néhány hívő nazíreusi fogadalomtételét, ami jellegzetes
vallási cselekmény volt. Ezzel fejezték ki, hogy Istennek szentelik magukat.
Sajnos Pál beadta a derekát. A hősöknek is megvannak a hibáik, még a Bibliában
is, ahogyan ezt Ábrahám, Mózes, Péter és sok más személy esetében láthattuk.
Arra is hivatkozhatnánk, hogy Pál csupán azt az elvét követte, amely szerint
zsidóként viselkedik a zsidók között (1Kor 9:19-23), sőt, ő maga is fogadást
tett nem sokkal azelőtt (ApCsel 18:18), bár nem egészen világos annak a
jellege. Ebben az esetben viszont engedményt tett, mivel döntése a kérés mögött
meghúzódó törvényeskedés támogatását jelentette. Eddig pontosan az efféle
hozzáállásból fakadó dolgokkal állt szembe olyan határozottan az apostol: azaz,
hogy két evangélium volna, egy a pogányoknak, ami a hit általi megigazulás, a
másik pedig a zsidóknak, ami a cselekedetek általi megigazulás. „Azonban Isten nem
jogosította fel [Pált], hogy beleegyezzen abba, amire kérték” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 267. o.).
Hogyan kerülhetjük el a hasonló hibákat,
miközben igyekszünk lépést tartani a korral?
LÁZONGÁS A TEMPLOMBAN |
Szeptember 10 |
Hétfő |
Pálnak hét napig egy megtisztulási szertartáson kellett
részt vennie, mivel elfogadta a gyülekezeti vezetők tanácsát, hogy segítsen a
férfiaknak fogadalomtételük során (4Móz 19:11-13). A zsidó hagyomány ugyanakkor
meghatározta, hogy aki pogány földről érkezik, az tisztátalan, és így nem léphet
be a templomba. Ezért kellett Pálnak megtisztítania magát, mielőtt a papokhoz
ment volna, hogy jelentést tegyen a nazíreusokkal kapcsolatos megtisztulási
folyamatáról (ApCsel 21:26).
Olvassuk el ApCsel 21:27-36 verseit! Mi
történt Pállal a megtisztulási időszak után?
A nép lázongani kezdett Pál ellenségeinek a felbujtására,
akik azzal vádolták az apostolt, hogy a zsidó vallás legszentebb jelképeit
támadta, pontosabban megszentségtelenítette a templomot. Pál egyik útitársa egy
Efezusból való pogány hívő volt, akit Trofimosznak hívtak (ApCsel 21:29). Azt
hitték, hogy az apostol bevitte őt a templom belső udvarába, ahová csak zsidók
léphettek be. Pál a legsúlyosabb törvényszegést követte volna el, ha igazak lettek
volna a vádak. A külső és belső udvart elválasztó falon görög és latin feliratok
figyelmeztették a pogányokat, hogy ne lépjenek be, különben saját maguk okozzák
halálukat. „A zsidó törvény szerint halállal büntetendő cselekmény volt, ha
körülmetéletlen lépett be a szent épület belső csarnokaiba. Pált látták a
városban az efezusi Trofimosszal és azt gyanították, hogy behozta a templomba. Ezt
nem tette, és maga zsidó lévén, azáltal, hogy belépett a templomba, a törvényt
nem hágta át. Noha ez a vád teljesen alaptalan volt, a népszerű előítélet
felszítását szolgálta. Amint elhangzott a kiáltás és végigzúgott a
templomudvaron, az ott egybegyűlt tömeget vad indulat fogta el” (Ellen G. White:
Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 268. o.).
Amikor a lázadás híre eljutott a római erődbe, Claudius
Lysias, római parancsnok (ApCsel 21:31-32; 23:26) elindult a seregeivel és
megmentette Pált, mielőtt a tömeg végzett volna vele.
Pált, aki a támadások célpontja volt, letartóztatták és
láncra verték, míg a parancsnok igyekezett megtudakolni, hogy mi is történt. A
tömeg hisztérikus kiáltozása miatt megparancsolta, hogy vigyék az apostolt az
erődbe.
Hamis pletykák robbantották ki a
lázongást. Miért kell tehát vigyáznunk, hogy milyen hírekre hallgatunk, vagy ami még rosszabb, mit adunk
tovább?
A TÖMEG ELŐTT |
Szeptember 11 |
Kedd |
ApCsel 21:37-40 része beszéli el, hogy mi történt ezután.
Pál, miközben a római erődbe vitték kihallgatásra, engedélyt kért a
parancsnoktól, hogy szóljon az emberekhez, akik még mindig őrjöngve követelték
a halálát.
A parancsnok azt hitte, hogy Pál egy bizonyos egyiptomi
zsidó, aki három éve lázadást szított Jeruzsálemben a római megszállás ellen,
ugyanis görögül szólt hozzá. Azt a felkelést leverték a római csapatok, sok
követőjét megölték vagy letartóztatták, az egyiptomi azonban elszökött.
Miután az apostol elmondta, hogy Tárzuszból és nem
Egyiptomból származik, felszólalhatott. Beszédében nem felelt részletesen az
ellene felhozott vádakra (ApCsel 21:28), hanem megtérése történetét ismertette.
Külön felhívta a figyelmet a judaizmus iránti rajongására, meg arra, hogy
üldözte Jézus követőit. Amikor azonban az Úr megjelent neki, nem volt más
választása, mint követni Őt. Ezzel magyarázta életének teljes irányváltozását
és elhívását a pogányok közötti prédikálásra. A saját tapasztalatairól,
tetteinek indokáról számolt be, és nem bocsátkozott teológiai vitába.
Olvassuk el ApCsel 22:22-29 szakaszát!
Hogyan fogadta a csőcselék Pál állítását, miszerint ő a pogányok apostola?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Nem lett jó következménye annak, hogy Pál beszédet tartott.
A tömeg ismét felbőszült, amikor a pogányok iránti elköteleződésére utalt, mert
úgy tűnt, hogy megerősíti az ellene felhozott vádakat (ApCsel 21:28).
Valószínűleg nem mindent értett a római parancsok abból,
amit Pál mondott, ezért úgy döntött, hogy megkorbácsoltatja. Viszont az apostol
római állampolgársággal is rendelkezett, amellett, hogy zsidó származású volt (Fil
3:5), és amikor ezt megemlítette, a parancsnoknak meg kellett hátrálnia. Nem
vethetett alá ilyen kínzásnak egy római polgárt.
Olvassuk el Pál beszédét (ApCsel 22:1-21)!
Miből látjuk, hogy Pál prédikált a zsidóknak is, miközben önmagát védte? Miért
mondta el a megtérési történetét? Miért lehet igen erős az ilyen történetek hatása?
A SZANHEDRIN ELŐTT |
Szeptember 12 |
Szerda |
Amikor a római parancsnok felismerte, hogy Pál nem jelent
veszélyt a birodalom számára, azaz a zsidók belső vitáival kapcsolatos az ügye,
kérte a Szanhedrint, folytassák ők az eljárást (ApCsel 22:30; 23:29).
Olvassuk el ApCsel 23:1-5 verseit!
Hogyan kezdte meg Pál a Szanhedrin előtti védőbeszédét?
_____________________________________________________________
Pált a bevezető mondata után szájon vágták, talán azért,
mert fogoly létére az Úrra hivatkozott, ami istenkáromlásnak tűnt. Hirtelen
reakciója bepillantást enged jellemébe. Lehet, hogy Jézusnak a képmutató
farizeusokra vonatkozó kárhoztatását ismételte Mt 23:27 verséből, amikor azt
mondta a főpapnak, hogy „kimeszelt fal” (ApCsel 23:3). Viszont mivel nem
igazán tudta, hogy a főpaphoz szól, ebből arra is lehet következtetni, hogy
rossz volt a látása.
Olvassuk el ApCsel 23:6-10 részét!
Hogyan próbálta meg Pál leleményesen megakasztani az eljárást?
_____________________________________________________________
A Szanhedrin szadduceusokból és farizeusokból állt, akik
több kérdésben szemben álltak egymással, így a tantétel kérdésében is. Például
a szadduceusok, akik szerint a kánonba csak Mózes öt könyve (a Tóra) tartozott
bele, nem hittek a halottak feltámadásában (Mt 22:23-32). Pál állítása (ApCsel 23:6)
viszont nem csupán ügyes taktika volt, hogy zavart keltsen a Szanhedrinben. Mivel
megtérésének és apostoli szolgálatának alapja a feltámadt Jézussal való
találkozása volt a damaszkuszi úton, éppen a feltámadás hite miatt tartottak
ítéletet felette (ApCsel 24:20-21; 26:6-8). Semmi mással nem lehet magyarázni,
hogyan válhatott a korábbi buzgó énjéből azzá, aki akkor volt. Amennyiben Jézus
nem támadt fel a halálból, az ő szolgálata is értelmetlen lett volna, amivel ő
maga is tisztában volt (1Kor 15:14-17).
Aznap éjjel, amikor Pált a római erődben őrizték, az Úr
megjelent neki, hogy bátorítsa: „Bízzál, mert ahogyan bizonyságot tettél az
én ügyem mellett Jeruzsálemben, úgy kell Rómában is bizonyságot tenned” (ApCsel
23:11, RÚF). Az adott körülmények között ez az ígéret kifejezetten sokat
jelenthetett Pálnak. Valóra válik régi álma, Rómában prédikálhat (ApCsel 19:21;
Róm 1:13-15; 15:22-29).
PÁLT ÁTSZÁLLÍTJÁK CÉZÁREÁBA |
Szeptember 13 |
Csütörtök |
Volt egy csoport, akik eltervezték: rajtaütnek Pálon és
megölik, miután csalódottan vették tudomásul, hogy törvényes úton nem sikerült
megszabadulniuk tőle.
Olvassuk el ApCsel 23:12-17 szakaszát!
Milyen tervet eszeltek ki, és az hogyan hiúsult meg? Ezek szerint mennyire
lelkesedhetnek emberek rossz dolgokért?
Az is mutatja, milyen gyűlölettel viseltettek az apostolok
iránt Jeruzsálemben, hogy több mint negyven zsidó szövetkezett Pál ellen,
kötelezve magát esküvel. Lukács nem árulja el, pontosan kik voltak, de nyilván
szélsőségesek lehettek, akik bármire készen álltak, hogy a zsidó hitet
megvédjék az állítólagos árulóktól és ellenségektől. Gyakori jelenség volt az
I. századbeli Júdeában és környékén az efféle vallási fanatizmus, amivel
forradalmi és nemzeti buzgalom is együtt járt.
Viszont Isten gondviselése folytán a hír eljutott Pál
unokaöccsének a fülébe. Kár, hogy szinte semmit nem tudunk az apostol
családjáról, de úgy tűnik, volt egy nővére, akivel együtt nőttek fel
Jeruzsálemben (ApCsel 22:3) és aki később ott ment férjhez. Legalább egy fia
született. Pál unokaöccse akkor tizenéves lehetett, erre utal a kicsinyítő neaniskos
szó (ApCsel 23:18, 22) és az, hogy „kezénél fogva” (ApCsel 23:19)
ragadták meg. A fiú meg tudta látogatni a börtönben Pált és elmondta neki, mi
történt.
Olvassuk el ApCsel 23:26-30 verseit!
Milyen üzenetet küldött Lysias parancsnok Félix kormányzónak Pálról?
A levélből Félix tárgyilagos képet kapott a helyzetről. Ez
is mutatja, hogy mit nyert Pál a római polgársága miatt. A római jogrendszer
teljes mértékben védte az állampolgárait, akiknek például arra is volt joguk,
hogy megjelenjenek a bíróság előtt és megvédjék magukat (ApCsel 25:16) vagy fellebbezhettek
a császárhoz, ha igazságtalan eljárás folyt ellenük (ApCsel 25:10-11). Félix
törvényesen járt el Pál esetében, akármilyen is volt a híre. Az első kihallgatása
után azt az utasítást adta, hogy tartsák őrizet alatt, míg meg nem érkeznek a
vádolói.
Gondolkodjunk el Isten gondviseléséről Pál
életében! Milyen gyakran adtunk hálát alázatosan Isten gondviseléséért,
függetlenül attól, hogy éppen milyen próbákon és szenvedéseken mentünk át?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Szeptember 14 |
Péntek |
„Ez alkalommal Pál és társai átnyújtották a jeruzsálemi mű
vezetőinek az adományokat, melyeket a pogány-keresztények küldtek zsidó
testvérek között lévő szegények támogatására… Ezek az önkéntes adományok megmutatták
a pogány keresztények hűségét Istennek az egész világon megszervezett műve
iránt, s azt hálás elismeréssel kellett volna fogadniuk. Azonban Pál és társai
látták, hogy azok között, akik előtt most állnak, többen képtelenek értékelni a
testvéri szeretet adakozásra késztető lelkületét” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 263. o.). „Ha a gyülekezet
vezetői Pál iránti elkeseredett érzelmeiket teljesen legyőzték volna és Isten
különleges elhívottjának fogadták volna el, hogy vigye az evangéliumot a pogányoknak,
az Úr megtartotta volna őt számukra. Isten nem rendelte el, hogy Pál működése
oly gyorsan bevégződjék; de csodát sem tett a jeruzsálemi gyülekezet vezetői
által előidézett körülmények megváltoztatására. Ez a lelkület ma is ugyanerre
az eredményre vezet. Sok áldástól fosztotta meg a gyülekezetet az isteni
kegyelem gondoskodásának, értékelésének és felhasználásának mellőzése. Hányszor
meghosszabbította volna az Úr néhány hűséges szolgájának tevékenységét, ha
munkáját értékelték volna! De ha a gyülekezet megengedi, hogy a lelkek
ellensége megrontsa az értelmet úgy, hogy Krisztus szolgájának szavait és
tetteit elferdítsék és félremagyarázzák, ha megengedik maguknak, hogy útjába
álljanak és megakadályozzák hasznavehetőségét, akkor az Úr elvonja tőlük a nékik
adott áldást... Miután élettelen keblük fölött összekulcsolják kezüket, amikor a
figyelmeztető és bátorító szavak már elnémultak, akkor eszmélnek fel a kemény
szívűek, és felismerik, hogy mily áldást vetettek el maguktól. Az Ige
hirdetőinek halála megvalósítja azt, amit életükkel nem értek el” (i. m.
274-275. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Pál
az egyház érdekeit a sajátja elé helyezte, amikor Jeruzsálembe ment, noha
tudta, hogy nem látják szívesen. Milyen mértékig kell követni a példáját?
2.
Jeruzsálemben
Pál kompromisszumot kötött. Mit tanulhatunk ebből? Hogyan lehet az ember
politikailag korrekt anélkül, hogy feladná az elveit? Lehetséges ez egyáltalán?
3.
Az
egyház egysége mindig nagyon fontos. Hogyan tanulhatunk meg együtt, egységben
dolgozni, még ha eltérő nézeteink is vannak?
SOMLYÓ ANDOR:
CSILLAGFÉNYNÉL
Tisztuló fejjel,
gyermekkorunktól
keressük azt a
fényes csillagot,
mely nem az éj mély
bársonyán lángol,
hanem az életünk
egén ragyog.
Kerestük, ámde nem
találtuk,
ahol reméltük, s
mindig ott
villant fel ritkán,
néha-néha,
s biztató fénnyel
csillogott,
hol voltak
szerelmek, víg barátok
– meteorhullás,
fényeső.
Remények, vágyak,
valósulások,
igéztető és
eszméltető
vidám búcsúk és
találkozások,
üdén kinyíló és
hervadó virágok,
éltető, édes, drága
tervek,
familiáris, meghitt
percek,
ritkaszép, fényes
pillanatok
jöttek, mint
tündöklő káprázatok.
– Azután sötét
lett, újra sötét,
és a fekete még
feketébb,
úgy, hogy elfakult
minden messzi pont,
jövőt igéző távlat,
horizont.
De van egy csillag,
amely nem fakul.
Fényt szór utunkra,
hogyha alkonyul,
bár nem az égről,
máshol tükröződik,
mikor egy szelíd
szemben tükröződik,
a lejtő szélén,
mikor visszatart,
s felfedi azt, amit
a bűn takart,
ha terelget és jó
útra vezet,
mint bennünk élő
lelkiismeret:
ádventi fény, hű,
drága csillagunk
Te vagy, megváltó
Jézus Krisztusunk!