2018 / III. − 8. tanulmány −
Augusztus 18 − 24A Jeruzsálemi zsinat
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 12:43-49; 3Mózes 18:30; Apostolok cselekedetei 15; Róma 3:19, 30; Galata
2:11-13; Jelenések 2:14,
20
„Sőt inkább az Úr Jézus Krisztus
kegyelme által hisszük, hogy megtartatunk, miképpen azok is”
(ApCsel 15:11).
Pál és Barnabás több mint két év után tért vissza a szíriai
Antiókhiába. Természetes, hogy jelentést akartak tenni az egész gyülekezetnek,
akik misszionáriusként küldték el őket. A beszámolóban viszont nem a saját teljesítményükre
helyezték a hangsúlyt, hanem arra, amit Isten vitt végbe rajtuk keresztül.
A jelentés tárgya természetesen a pogányok között végzett misszió volt,
noha sok zsidó is csatlakozott a hívőkhöz. Kornéliusz esete óta viszont fontos kérdéssé
vált a körülmetéletlen pogányok megtérése (ApCsel 11:1-18), most pedig
különösen bonyolódott a helyzet, mivel nagy csoportokban nyertek gyülekezeti
tagságot. Sok jeruzsálemi hívőt ez zavart. Szerintük a pogányoknak először
körül kellene metélniük magukat, azaz zsidó prozelitává kellene válniuk, hogy
Isten népének a részei lehessenek és közösségbe léphessenek velük.
Az apostolok cselekedetei 15. fejezete arról szól, hogy a pogány kérdés kritikus
szintet ért el, és hogyan működött együtt az egyház a megoldás érdekében. A
jeruzsálemi tanács fordulópont lett az apostoli egyház történetében a világszéles
küldetéséhez való viszonyában.
A VITATOTT KÉRDÉS |
Augusztus 19 |
Vasárnap |
Az antiókhiai gyülekezet már a kezdetektől fogva (görög)
zsidókból és körülmetéletlen pogányokból (ApCsel 11:19-21; Gal 2:11-13) állt,
akik úgy tűnik, békés közösségben éltek egymással. Ezt a közösséget viszont
szétzilálta a Jeruzsálemből érkezett hívők csoportja.
Olvassuk el ApCsel 15:1-5 verseit!
Milyen problémával nézett szembe az egyház?
Hagyományosan judaizálóknak hívták azokat, akik Júdeából
érkeztek, és talán éppen őket nevezi az 5. vers hívő farizeusoknak. Nem szabad
meglepődnünk a farizeusok egyházon belüli jelenlétén, hiszen megtérése előtt maga
Pál is az volt (Fil 3:5). Úgy tűnik, ez a csoport saját indíttatásból érkezett Antiókhiába
(ApCsel 15:24), bár egy későbbi jelenet, ami szintén ott játszódott, azt
mutatja, hogy a zsidók közül néhányan, köztük az apostolok is, kényelmetlenül
érezték magukat a gyülekezetben a körülmetéletlen pogányok jelenlétében (Gal
2:11-13).
Pál a Galáciai levélben negatív módon szólt a
judaizálókról, úgy nevezte őket, hogy zavarkeltők (Gal 1:7; 5:10), „hamis
atyafiak” (Gal 2:4), akiknek valódi célja gátolni az evangélium
szabadságát, a megtért pogányokat pedig a törvényeskedés rabszolgaságába
taszítani. Üzenetük lényege elég egyszerű volt: a pogányok nem üdvözülhetnek,
ha nem metélik őket körül és nem tartják be az összes többi zsidó ceremoniális
törvényt. Hitük szerint az üdvösség egyedül Isten szövetségi közösségében
található meg, az Ószövetség értelmében pedig nem lehetett csatlakozni Isten
választott népéhez, csak úgy, ha körülmetélkednek (1Móz 17:9-14; 2Móz 12:48).
Röviden, a pogányok csak akkor üdvözülhetnek, ha előbb zsidó prozeliták lesznek.
Pál és Barnabás természetesen nem érthetett egyet ezekkel
az elvárásokkal, amelyek ellentmondtak az evangélium szellemének. A júdeai
látogatók agresszív fellépése viszont heves vitákat váltott ki. ApCsel 15:2
versében a stasis szó jelentése „háborúság” vagy „vetekedés”. A kérdés
ugyanakkor túlságosan fontos volt ahhoz, hogy csak helyi szinten foglalkozzanak
vele. Az egyház egysége forgott kockán. Az antiókhiai testvérek ezután úgy
döntöttek, küldötteket indítanak Jeruzsálembe, köztük Pált és Barnabást, hogy megoldást
találjanak.
Képzeljük magunkat a judaizálók helyébe!
Milyen érveket hoznánk fel az ügyünk mellett?
KÖRÜLMETÉLKEDÉS |
Augusztus 20 |
Hétfő |
A körülmetélkedés volt az egyik nagy kérdés ebben a
vitában. Nem emberi rendelkezés volt (vö. Mt 15:2, 9), hanem maga Isten
parancsolta meg Ábrahám leszármazottainak mint annak szövetségi jelét, hogy a
kiválasztott népe lettek (1Móz 17:9-14).
Olvassuk el 2Móz 12:43-49 szakaszát! Kit
kellett még körülmetélni a született zsidókon kívül?
A szövetség áldásai nem korlátozódtak a született
izraelitákra, hanem kiterjedtek a szolgákra vagy az átmenetileg köztük tartózkodó
idegenekre, akik csak részesülni akartak azokban, amennyiben körül voltak
metélve. Utána az idegen ugyanolyan státuszt szerzett Isten előtt, mint a
született izraeliták: „legyen olyan, mint az országnak szülötte” (2Móz
12:48). A körülmetélés tehát nélkülözhetetlen volt ahhoz, hogy (a férfiak)
teljes jogú tagjai lehessenek Isten szövetségi közösségének. Mivel Jézus volt
Izrael Messiása, természetes, hogy a judaizálók kitartottak álláspontjuk
mellett, amely szerint egyetlen pogány sem élvezheti az Istentől jövő üdvösség
áldásait, mielőtt zsidóvá lenne.
Olvassuk el Róm 3:30, 1Kor 7:18, Gal
3:28 és 5:6 verseit! Hogyan értelmezte Pál a körülmetélést?
Amikor ezek a férfiak azt mondták, hogy a pogányok nem
üdvözülhetnek, mielőtt a judaizmushoz csatlakoznának, összekevertek két dolgot:
a szövetséget és a megváltást. Az még nem garancia az üdvösségre, ha valaki Isten
szövetségi közösségének a tagja (Jer 4:4; 9:25). Ráadásul maga Ábrahám is hit
által üdvözült (igazult meg), ami még korábban történt, és nem azért, mert
körülmetélkedett (Róm 4:9-13). Az üdvösséget hit által nyerjük, míg a
szövetséggel Isten kegyelmesen gondoskodott arról, hogy az egész világ
megismerje Őt és megváltási tervét. Ezzel a céllal választotta ki Izraelt (1Móz
12:1-3). A baj viszont az volt, hogy ezek a hívők üdvösség kérdésének tekintették
a körülmetélkedést, mivel túl szoros kapcsolatot feltételeztek a szövetség és a
megváltás között. Isten megmentő kegyelme azonban nem ott munkálkodik, ahol az
emberi cselekedetek. Elferdítették az evangélium igazságát azzal, hogy a
körülmetélkedést rá akarták erőltetni a hívő pogányokra (Gal 1:7; 2:3-5),
lényegében semmibe vették Isten kegyelmét (Gal 2:21), mintha Jézusra nem lenne
szükség (Gal 5:2), továbbá tagadták az üdvösség egyetemes jellegét (Kol 3:11;
Tit 2:11). Pál semmiképp sem érthetett egyet az efféle gondolkozással.
A VITA |
Augusztus 21 |
Kedd |
Olvassuk el ApCsel 15:7-11 részét! Mit
mondott Péter a jeruzsálemi vita idején?
Lukács természetesen nem tesz jelentést mindenről, ami a
találkozó során történt. Érdekes lenne tudni például, hogy a judaizálók mivel
támasztották alá érveiket (ApCsel 15:5) és mit válaszolt Pál meg Barnabás
(ApCsel 15:12). Viszont az is mutatja Péternek és Jakabnak az apostolok közötti
jelentőségét, hogy csak az ő beszédük maradt ránk.
Beszédében Péter az apostolokat és a véneket szólította
meg, és a Kornéliusszal való, pár évvel korábbi tapasztalatára emlékeztette
őket. Lényegében ugyanazzal érvelt, mint korábban a jeruzsálemi testvérek előtt
(ApCsel 11:4-17). Maga Isten mutatta meg, hogy elismeri Kornéliusz megtérését (bár
körülmetéletlen pogány volt), amikor neki és háza népének ugyanúgy adta a Lélek
ajándékát, mint pünkösdkor az apostoloknak.
Gondviselésében Isten nem mást, mint Pétert használta fel
arra, hogy meggyőzze a júdeai hívőket: Ő nem tesz különbséget a zsidók és a
pogányok között az üdvösség tekintetében. Nem lehetett a hívő pogányokat
tisztátalannak tartani azért, mert nem feleltek meg az ószövetségi szabályoknak
és előírásoknak, ha maga Isten tisztította meg a szívüket. Péter utolsó kijelentése
nagyon hasonlított arra, amit Páltól is várnánk: „Ellenben mi abban hiszünk,
hogy az Úr Jézus kegyelme által üdvözülünk. Éppen úgy, mint ők” (ApCsel
15:11, RÚF).
Olvassuk el ApCsel 15:13-21 verseit!
Milyen megoldást kínált Jakab a pogány kérdésre?
Jakab beszédéből arra következtethetünk, hogy
köztiszteletnek örvendett (vö. ApCsel 12:17; 21:18; Gal 2:9, 12). Attól
függetlenül, hogy mit érthetett Dávid sátrának újjáépítése alatt, ami Ámósz
próféciájában Dávid dinasztiájának helyreállítását jelenti (Ám 9:11-12), a fő
célja volt bemutatni: Isten már gondoskodott a pogányok csatlakozásáról, így
bizonyos értelemben újraalkotta „a saját népét”, tehát őket is be lehet fogadni
Izrael soraiba.
Ezért elhatározta, hogy nem lehet több megkötést szabni a
pogány megtértekre azon kívül, amit amúgy megkívántak azoktól az idegenektől,
akik Izrael földjén akartak élni.
AZ APOSTOLI
RENDELET |
Augusztus 22 |
Szerda |
Olvassuk el ApCsel 15:28-29 szakaszát!
Milyen négy tilalmat kötött ki a tanács a megtért pogányokra vonatkozóan?
A hívő pogányokat mentesítették a körülmetélés alól, amikor
csatlakoztak az egyházhoz, mert az üdvösség hit által történik. Négy dologtól
azonban tartózkodniuk kellett: 1) a pogány szertartásokon a bálványoknak
áldozott húsoktól, amelyeket templomi ünnepeken felszolgáltak vagy a piacon árultak;
2) a vér fogyasztásától; 3) a fúlva holt állatok húsától, amiből nem engedték
ki a vért; 4) a paráznaság különféle formáitól.
Ma a keresztények többsége csak egy bizonyos korra érvényes
ajánlásnak tartja az étkezéssel kapcsolatos tilalmakat (első három tiltás).
Érvelésük szerint ezek különösen visszataszítóak voltak a zsidóknak, és csupán
a zsidók meg a pogányok közötti szakadékot próbálták áthidalni velük. Gyakran arra
is hivatkoznak, hogy a keresztényeket nem köti a többi ószövetségi törvény, így
a Mózes harmadik könyvében található étkezési törvények (Mózes harmadik
könyve 11. fejezet) és a szombat parancsolata sem (2Móz 20:8-11), amelyek
hiányoznak ebből a listából.
A Szentlélek vezetése alatt (ApCsel 15:28) az apostolok és
a gyülekezet vénei megismételték Mózes harmadik könyve 17-18.
fejezeteinek szabályait, amelyek kifejezetten az Izrael területén élő
idegenekre vonatkoztak.
E tiltások a pogányság megtagadását jelentik Mózes harmadik
könyve összefüggésében. Az idegennek, aki Izraelben kívánt élni, el kellett
szakadnia pogány szokásaitól (3Móz 18:30). A pogány hátterű hívőknek szintén
határozottan ki kellett állniuk a pogánysággal szemben, ha csatlakozni kívántak
az egyházhoz.
Ez viszont csak az első lépés volt. Aki már csatlakozott,
attól természetesen elvárták, hogy kövesse Isten akaratát, betartsa az
egyetemes, Mózes kora előtti parancsolatokat, amelyek nem kifejezetten
ceremoniálisak, mint a szombat (1Móz 2:1-3); és nekik is különbséget kellett
tenniük a tiszta és tisztátalan ételek között (1Móz 7:2).
Jel 2:14, 20 verseiből is nyilvánvaló például, hogy a
rendelet nem ideiglenes hatályú, ugyanis itt megismétlődik az első és az utolsó
tiltás, valamint közvetett utalást találunk a másik kettőre is. Történelmi
bizonyítékok mutatnak arra, hogy a keresztények hosszú idővel az újszöve
LEVÉL JERUZSÁLEMBŐL |
Augusztus 23 |
Csütörtök |
Olvassuk el ApCsel 15:22-29 részét! Még
milyen intézkedéseket hozott a jeruzsálemi gyülekezet a tanács döntésével
kapcsolatban?
Az első intézkedésük az volt, hogy levelet írtak a pogány
hívőknek, amelyben értesítették őket a döntésekről. A levél, amit az apostolok
és a jeruzsálemi vezetők nevében küldtek, hivatalos irat volt, mutatta a
jeruzsálemi gyülekezet tekintélyét a többi keresztény közösség előtt, bizonyára
az apostolok vezetése miatt. Kr. u. 49-ben írták, és ez a zsinat legvalószínűbb
dátuma. Minden bizonnyal ez az egyik legkorábbi keresztény dokumentum, ami
fennmaradt.
A jeruzsálemi gyülekezet még elküldött két követet is,
Júdás Barsabást és Silást, hogy kísérjék el Antiókhiába Pált meg Barnabást. Az
volt a feladatuk, hogy elvigyék a levelet és megerősítsék a tartalmát.
Olvassuk el ApCsel 15:30-33 szakaszát!
Hogyan fogadta a levelet az antiókhiai gyülekezet?
Amikor felolvasták a levelet, a gyülekezet örömmel vette a
bátorító üzenete miatt, hogy nem várták el a megtért pogányoktól a
körülmetélkedést. Nem kifogásolták a levélben megfogalmazott kívánalmakat (a
négyelemű apostoli rendeletet). Így legalábbis elméletben, megoldódott a korai
egyházat megosztó első, legsúlyosabb vita. A tanácskozás végén a jeruzsálemi
gyülekezetvezetők teljes mértékben elfogadták Pál evangéliumát, a közösség jobbját
nyújtották neki és Barnabásnak az elfogadás és a bizalom jeleként (Gal 2:9).
Csakhogy azok a zsidó keresztények, akik továbbra is a zsidó törvények szerint
éltek, kimondottan problémásnak tartották azt, ha asztalközösséget kellett
vállalniuk a pogányokkal, akik minden szándékuk ellenére rituális értelemben
tisztátalanok maradtak.
Ez a kérdés megmutatkozik például Péter esetében is Gal
2:11-14 verseiben. Ellen G. White azt írja: „Még a tanítványok sem voltak mind
hajlandók a gyűlés határozatát készségesen elfogadni” (Az apostolok
története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 131. o.).
Legyünk őszinték önmagunkkal: mennyire
esik nehezünkre közösséget vállalni más fajból, kultúrából vagy akár eltérő
társadalmi osztályokból származó hívőkkel? Hogyan tisztíthatjuk meg magunkat
ettől a merőben evangéliumellenes hozzáállástól?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 24 |
Péntek |
„A zsidó megtértek általában nem voltak hajlandók oly
gyorsan haladni, mint ahogyan Isten gondviselése megnyitotta az utat. Az
apostoloknak a pogány területeken elért eredményéből tisztán látszott, hogy a
közülük megtértek száma messze felülmúlja a zsidó megtérteket. A zsidók féltek,
hogyha korlátozó törvényeik megtartása nem lesz kötelező a pogányokra a gyülekezeti
tagság feltételeként, a zsidók nemzeti sajátossága, amely eddig megkülönböztette
őket minden más néptől, eltűnik az evangélium üzenetét elfogadók között” (Ellen
G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 125.
o.).
„A zsidó-keresztények a templom látkörében élve hajlottak
arra, hogy visszatérjenek a zsidó nemzet különleges kiváltságaihoz. Amikor
látták, hogy a keresztény egyház eltér a szertartásoktól és a zsidó
hagyományoktól, és ráeszméltek arra, hogy a zsidó szokásoknak tulajdonított
szentség az új hit fényében nemsokára elvész, nőtt a felháborodás Pállal, mint
olyasvalakivel szemben, aki nagymértékben oka e változásnak. Még a tanítványok
sem voltak hajlandók a gyűlés határozatát készségesen elfogadni. Egyesek a szertartás
törvényeiért buzgólkodtak és rosszallóan tekintettek Pálra, mert úgy gondolták,
hogy a zsidó törvények kötelezettsége iránti elvei lazák” (i. m. 130-131. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Térjünk
vissza a csoportban a hétfői rész utolsó kérdéséhez! Hogyan érthetjük meg, hogy
a „helyes” egyházhoz való tartozás nem garantálja az üdvösséget? Példának
okáért, az ókori Izrael bizonyára a „helyes egyház” volt, de ez nem jelenti
azt, hogy mindenki üdvözülni fog belőle. Milyen előnyünk származik abból, ha az
igaz egyházhoz tartozunk, még ha ez nem is garantálja az üdvösségünket?
2.
A
körülmetéletlen pogányoknak a hívők közösségébe való befogadása volt az egyik
legfontosabb testületi kérdés, amivel a korai egyház találkozott. Melyek
lehetnek ma egyházunkban az ehhez hasonlítható helyzetek? Mire mutat rá Az
apostolok cselekedetei 15. fejezetének példája azzal kapcsolatban, hogy
miként járjunk el ezekben?
3.
Kérjünk
meg néhány embert az osztályban, képviseljék azoknak a zsidóknak az
álláspontját, akik megkívánták a pogányoktól, hogy zsidó prozelitává váljanak,
mielőtt csatlakozhattak volna az egyházhoz, amit (helyesen) az Izraelnek adott
szövetségi ígéret kiterjesztésének tekintettek.
KERESZTURY
DEZSŐ:
ESTI IMÁDSÁG
Ó, milyen vak
homályba futnak,
kik nélküled
indulnak útnak!
A kezemet nézem:
leszárad;
szívem sívó
homokkal árad.
Valamikor kézen
vezettél;
szökni akartam, nem
engedtél.
Csend volt
szívemben és a csendben
szavad szólt csak,
mindennél szebben.
Én Istenem! Hívj
vissza engem!
Magam maradtam,
eltévedtem.
Légy bátorságom,
bizodalmam!
Ó, légy úrrá megint
Te rajtam!